Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Viime viikolla keskusteltiin välikysymyksen
vauhdittamana vanhuspalveluiden vaikeasta tilanteesta kunnissa.
Kansalaispalautteen perusteella on kuitenkin ilmennyt, että monissa
muissakin peruspalveluissa on jo tällä hetkellä ongelmia.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannukset ovat jo yli puolet
kuntien kustannuksista. Kysynkin valtiovarainministeri Heinäluomalta:
Miten arvelette kuntien selviytyvän tulevaisuudessa
näistä kasvavista kustannuksista, esimerkiksi
2010-luvulla, kun ikäihmisten määrä kasvaa
ja myös suurille ikäluokille halutaan turvata
säädylliset palvelut? Eikö valtiovarainministerin
mielestä voitaisi ajatella niin, että tätä Paras-hanketta,
joka nyt näyttää jämähtäneen
jäihin, voitaisiin edistää niin, että lupaisitte
rahoituspaketin niille kunnille, jotka lähtevät
mukaan uudistuksiin?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ed. Huotari puuttui todella tärkeään
asiaan. Jotta voimme kunnalliset peruspalvelut, terveydenhuollon,
koulun, päivähoidon, vanhustenhoidon turvata,
se edellyttää myös uudistuksia. Tarvitaan
sekä rahaa että uudistuksia. Jotta tämä saadaan
aikaan, meidän on onnistuttava tämän
kevään harjoituksessa ja kyettävä sopimaan
tästä kuntauudistuksesta. Se on aivan välttämätöntä,
jotta kannamme oman vastuumme siitä, että kunnalliset
palvelut ovat kaikkien ihmisten ulottuvilla myös tulevaisuudessa
tasa-arvoisesti koko maassa. Se on kaiken ydin, että tässä uudistuksessa
onnistutaan. Siihen tulee liittää myös
kuntien taloudesta huolehtiminen. Siksi tarvitaan myös
ratkaisuja, jotka vahvistavat kuntataloutta. Niiden tulee olla osa
tätä uudistusta.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymykseni on pääministeri
Vanhaselle.
Paras-työryhmä on noin vuoden tehnyt valtavasti
työtä, ja oppositio on saanut olla mukana tässä työssä,
kiitos siitä. On kaikkien kansalaisten etu, että kuntapalvelut
pystytään tulevaisuudessakin turvaamaan, erityisesti
se on köyhien kansalaisten etu. Mutta nyt näyttää siltä,
että tämä Paras-hanke todellakin tarvitsee
kätilöä. Kysyisinkin pääministeriltä:
Eikö teidän olisi jo aika puuttua, ennen kuin aika
loppuu kokonaan, tähän Paras-hankkeen tilanteeseen
ja kutsua neuvottelijat saman pöydän ääreen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyllä tämmöistä manuaalista
ohjausta voidaan harjoittaa, vaikkei aina istukaan pöydässä.
Tämä on koko hallituksen ja sen työryhmän kautta
myös oppositioryhmiä koskettava asia, ja asiaa
valmistellaan, niin kuin puitelakeja valmistellaan. Uudistuksen
tavoitteenahan on se, että pystyttäisiin painamaan
kuntien vuotuinen menokasvu sinne noin 3,5 prosentin tasolle. Se muodostaisi
silloin kestävän pohjan ennusteiden mukaan, että pärjättäisiin
myös tämän ikääntyvän
Suomen haasteiden edessä. Se on vaativa tavoite. Toimintoja
pitää uudistaa. Sen jälkeenkin kuntien
menotaso kasvaa nopeammin kuin kansantuotteen on keskimäärin
ennustettu kasvavan, eli epäilykset siitä, että tämä uudistus
jollain tavalla kuristaisi kuntien taloutta, eivät pidä paikkaansa.
Tällä yritetään luoda kestävä pohja sille,
että selviämme sekä niistä haasteista,
jotka te nostitte esille, että niistä haasteista,
jotka äsken terveydenhuollon osalta nostettiin esille.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, värderade ministrar! En
ojämnt fördelad skuldbörda mellan kommunerna
verkar i vissa fall vara ett hinder för samgång
eller för ett vettigt samarbete. Jag ställer frågan
till minister Manninen:
Kan ni ställa i utsikt att det riktas särskilda åtgärder
gentemot de kommuner som är särskilt betungade
av en stor skuldbörda?
Arvoisa puhemies, arvoisat ministerit! Tällä hetkellä vaikuttaa
joissakin kuntaselvityksissä siltä, että epätasaisesti
jakautunut velkataakka olisi este esimerkiksi kuntien yhteen liittämiselle.
Voiko ministeri Manninen osoittaa erityisiä toimia,
jotka voisivat kohdistua tällaiseen tilanteeseen, jotta
saisimme yhteistyön tai yhteen liittymisen toimimaan?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Meillä on voimassa oleva kuntajakolaki,
joka säätelee sitä, minkälaisia avustuksia
annetaan yhdistymistapauksissa. Tarkoitus on, että kuntajakolaki
myöskin uudistetaan ja että siinä yhteydessä edelleen
jatketaan avustamista, mutta hiukan erilaisilla perusteilla sillä tavalla,
että ne rahat mahdollisimman suuressa määrin
tukisivat kuntarakenteen vahvistamistavoitteita paremmin kuin nykyinen
kuntajakolaki. Mutta sen sijaan sellaista erillistä tukea, että me
maksaisimme jonkun liittyvän kunnan velat, ei ole järkevää edes
muodostaa, vaan ne asiat täytyy hoitaa tämän
kuntajakolain nykyisten porkkanarahojen puitteissa.