Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri Katainen on useaan
kertaan pyytänyt keskustelua isommista raha-asioista. Meille
talousvaliokuntaan tuleekin nyt käsiteltäväksi
rajat ylittävä mahdollinen rahoituskriisi tai
lähinnä sen hallinta, jos tämä tulee
ajankohtaiseksi. Olen yrittänyt vuoden verran tässä varoitella,
että se tulee ajankohtaiseksi.
Ministeri Katainen, tässä lapussa, joka selvityksenä viime
kokouksesta 4.4. on meille annettu, lukee muutamia mielenkiintoisia
asioita. Teillähän oli eilen kokous, jossa ilmeisesti
päätitte — vai päätittekö? — julkistaa
4.4. kokouksen pöytäkirjat. Olisin kysynyt hieman
niiden sisältöä. Mitä sieltä jäi
käteen?
Toinen konkreettinen kysymys: Näissä epävirallisissa
papereissa on ilmoitettu, että rahoituskriisin mahdollisesti
iskiessä mahdollisesti käytettävinä kriteereinä asiakirja
mainitsee kriisiin ajautuneen pankin varojen talletusten, (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) maksuliikenteen ja nettotulojen suhteelliset
osuudet kussakin maassa. Oletteko sitä mieltä,
että meidän veronmaksajien varoilla pitää pelastaa
ulkomaisissa käsissä olevat pankit?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Eilen Ecofinin kokouksessa todella
hyväksyimme periaatteet siitä, kuinka taloudellisia
kriisejä, esimerkiksi pankkikriisejä, voidaan
ennalta ehkäistä ja kuinka toimitaan, jos kriisi
siitä huolimatta sitten laukeaa. Tämä on Suomelle
erittäin tärkeä kysymys, koska 60 prosenttia
talletuksista ja luotonannosta on ulkomaisomisteisten pankkien kautta
annettuja tällä hetkellä. Näin
ollen me olemme tietysti siinä tilanteessa, että intressissä on
päästä valvomaan näitten emopankkien
toimintaa. Siis ensimmäinen konkreettinen asia on se, että Suomen
Rahoitustarkastus pääsee nyt siis yhteistyössä vaikkapa
Ruotsin tai Tanskan kanssa valvomaan emopankkeja siinä tapauksessa,
että Suomessa on tytäryhtiöitä tai
sivukonttoreita näitten pankkien osalta. Tämä on
tärkeää. Nämä päätelmät,
jotka hyväksyimme, eivät ole juridisesti sitovia,
mutta toivomme tietysti, että ne pannaan toimeen.
Mitä tulee pankkikriisin hoitoon, niin ensisijaisena
tavoitteena on se, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) että voitaisiin
etsiä markkinaehtoisia ratkaisuja eli etsiä ostaja
niille osille pankkia, jotka ovat vaarassa kaatua.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Teiltä hieman loppui aika kesken,
joten voitte varmastikin jatkaa tätä.
Oletteko, valtiovarainministeri Katainen, valmis käyttämään
sitä mandaattia, joka teille on suotu, että nämä asiat
tuotaisiin tänne suureen saliin keskustelun alle aikaisemmin
kuin kävi 90-luvun alussa, ettei tarvitse sitten yön
hiljaisina tunteina salaisia sopimuksia väännellä kiireellä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Mikäli tieto etukäteen
on, niin miksipäs ei. Minusta hyvä tapa voisi
olla se, että pankkivaltuusto toimii. Tiedämmekin,
että pankkivaltuusto tapaa aina Rahoitustarkastuksen edustajia,
mutta mikäpä estää vaikkapa
valtiovarainvaliokuntaa tai muuta eduskunnan valiokuntaa pitämästä säännöllisesti
yhteyttä Rahoitustarkastukseen, Suomen Pankkiin, jolla
pitäisi olla tieto Suomen pankkien kunnosta. Minulla oleva tieto
on se, että suomalaiset pankit ovat tämän nyt
käsillä olevan turbulenssin ulkopuolella varsin
hyvin.
Tästä taakanjaostahan, mikäli semmoiseen
tilanteeseen joudutaan, ei voi etukäteen tehdä mitään
päätöksiä ja sopimuksia. Jokainen
kriisi on aina erilainen. Olennaista on se, että etsitään mahdollisuutta
jakaa taakkaa, ettei Suomi joudu yksinään kantamaan
kaikkea, jos on mahdollista saada kavereita. Mutta ensisijainen
ratkaisu on aina markkinaehtoinen, elikkä minimoidaan veronmaksajien
rahan käyttö tai yritetään sitä,
ettei sitä tarvitse käyttää ollenkaan,
vaan etsitään vaikkapa ostaja sille pankille tai
sille pankin osalle, joka on vaarassa kaatua, ja näin ollen
pystytään suojaamaan palkansaajien ja eläkkeensaajien
talletukset ensi sijassa ja ylläpitämään
pankkien infrastruktuuria.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on vakava asia, ja
eduskunnan talousvaliokunta tulee järjestämään
julkisen kuulemisen, kun valtiovarainministeriölle, Suomen
Pankille, Rahoitustarkastukselle ja Vakuutusvalvontavirastolle sopii,
juuri sitä varten, mitä tässä kysyttiin,
että ennakolta mahdollisimman hyvin varaudutaan siihen,
mitä saattaa olla tulossa. Nämä WinCapitat
ja muut tällaiset, jotka osoittavat sen, että suomalaisten
taloustieto ei välttämättä ole
paras mahdollinen, ja myös sitten se, että pankkien neuvonta
sijoitusasioissa ei ole paras mahdollinen, osoittavat sen, että vaarat
ovat suuret. Olisin nyt kysynyt:
Millä tavoin Rahoitustarkastuksen kanssa — meillähän,
niin kuin ministeri totesi, 60 prosenttia pankeista on ulkomaalaisten
käsissä, esimerkiksi Sampo Pankkia ei ole vielä saatu
järjestykseen, ja kuulin, että Kuluttajavirastoon
ei ole toimitettu niitä luvattuja raportteja — nyt
sitten nämä pankit voidaan saada toimimaan ja
myös Vakuutusvalvonta, (Puhemies: Minuutti on kulunut!)
jossa on isot työeläkerahastot, ja saadaan tämä valvonta
kuntoon?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Olisikohan niin, että tarkkaan ottaen
taitaa olla ministeri Kiviniemen alaa? Mutta kysymys oli sen verran
laaja ja koskettaa tätä Ecofininkin asialistaa:
Minusta Suomessa tämä viranomaisvalvonta on
hyvin järjestetty, ja me olemme jo itse asiassa toteuttaneet
sen, mitä Ecofinin päätöksessä osittain
on tehty, eli meillä on olemassa valvojakollegio. VM, STM,
Vakuutusvalvonta, Rata, Suomen Pankki muodostavat jo tämmöisen
kollegion, joka vaihtaa tietoja varsin hyvin. Varmasti tämä kollegio
mielellään ottaa vastaan ajatuksia siitä,
onko ilmassa jotakin semmoista, mitä pitäisi nyt
erityisesti ryhtyä katsomaan, onko jollakin tiedossa vaikkapa
joitakin uusia rahoitusinstrumentteja, jotka muodostavat kohtuuttoman
riskin. Mutta luulenpa, että tämä asiantuntemus
siellä on aika hyvin.
Mutta nyt on hyvää se, että tämä kollegio — tai
se tieto, mikä siinä kollegiossa on — pystyy keskustelemaan
vaikkapa tanskalaisten tai ruotsalaisten tai Baltian maitten kanssa
nyt paremmin. Tätä ei ole aiemmin ollut, ja tätä tietoa
me tarvitsemme.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! On selvää, että tämä rahoitusmarkkinoiden
turbulenssi on lisännyt valmiusastetta myöskin
kotimaisten viranomaisten kesken, ja tämä yhteistyö STM:n,
valtiovarainministeriön, Rahoitustarkastuksen ja sitten
Vakuutusvalvonnan kesken on ollut tiiviimpää nyt viimeisen
vuoden aikana kuin aikaisemmin juuri johtuen siitä, että turbulenssia
on ollut niin paljon. Osaltaan tilannetta valvonnan osalta tulee parantamaan
myös se, että muutaman viikon kuluttua eduskuntaan
tulee hallituksen esitys Vakuutusvalvonnan ja Rahoitustarkastuksen
yhdistämisestä, joka tätä valvonnan
tasoa varmasti myös osaltaan, kun voimat yhdistetään,
tulee parantamaan. Mutta äärimmäisen
tärkeää on se, että entisestään
parannetaan tätä kansainvälistä yhteistyötä ei
ainoastaan Euroopan tasolla vaan myöskin sitten maailmanlaajuisesti.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun te, ministeri Katainen, olette tulossa
juuri Ecofinin kokouksesta, olisin kysynyt vähän
yleisempää näkymää.
Miltä tilanne näyttää? Tuleeko
Yhdysvaltain luottolama? Iskeekö se nähdäksenne
Eurooppaan vai pelastavatko Aasian nousevat markkinat meidät?
Mikä on tämä yleinen optimismin tai pessimismin
aste, miten itse näette tilanteen, ja kuinka varautuneita
kansalaisten pitäisi olla siihen, että tullaan
ainakin jonkinlaiseen lamaan myöskin tämän
Yhdysvaltain tilanteen seurauksena?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kohtuullisen laaja ja mielenkiintoinen kysymys.
Ihan tiivistettynä voisi sanoa, että euroryhmäkeskusteluissa
yleinen käsitys on, että kenelläkään
ei ole tarkkaa tietoa siitä, miten tässä tulee
käymään, eli riskit tiedostetaan, ongelma
tiedostetaan. Se tiedetään, että talouskasvu
tulee hiipumaan, kuinka vahvasti, emme tiedä.
Minä nopeasti kuvailen pahimman skenaarion Suomen kannalta:
Yhdysvaltain talous ei lähde kasvamaan, koska liittovaltion
kuluttajat ovat velkaantuneita. Euroopassa vaikkapa Italia, Luxemburg
ja Espanja joutuvat osa asuntokuplaan, muut johonkin muuhun erittäin
vakavaan taloustilanteeseen, luottamus laskee. Samaan aikaan Britanniassa,
Saksassa, Ranskassa kaatuu joku merkittävä pankki,
mikä edelleen sekä talouselämän
että kuluttajien luottamusta heikentää.
Suomi kärsii tästä kaikesta. Jos meille
vielä tulevat Venäjän puutullit, ehkä joku
muu merkittävä teollisuuden alaskirjaus, niin
sitten on soppa kyllä valmis Suomessakin.
En halua paniikkimielialaa. Suomen talous on yksi Euroopan vahvimpia,
ellei vahvin. Meillä on mahdollisuus selvitä hyvinkin
tilapäisestä sokista. Kysymys on henkisestä mielentilasta,
siitä, kuinka suomalaiset luottavat omaan tulevaisuuteensa.
Ei ole syytä paniikkiin. Pitää katsoa avoimesti
tulevaisuuteen, mutta riskejä ympärillä on.