Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Suomi on saanut erilaisissa korruptiotutkimuksissa
erittäin hyvän arvosanan. Maatamme pidetään
kaikkein vähiten korruptoituneena yhteiskuntana, ja tämä on
ollut kautta linjan niin bisneksen välisissä suhteissa
kuin myös sitten muussa kanssakäymisessä vallitseva
yleisarvio. Nyt kuitenkin vaalirahoituksen osalta on käynyt ilmi,
että meidän voimassa olevaa vaalirahoituksen lakia
tulkitaan eri tavoin ja jopa niin, että ei tarvitsisi ilmoitusvelvollisuutta
täyttää. Näyttää siis
siltä, että olisi ehdottomasti tarve korjata lainsäädäntöä niin,
että se antaa yksiselitteisen velvoitteen ja myös
yksiselitteisen ohjeen, miten tämä ilmoitus pitää tehdä.
Tiedustelen pääministerin sijaiselta, ministeri
Kataiselta:
Onko hallituksen tarkoituksena antaa nopeasti eduskunnalle vaalirahoituslakia
koskeva muutos niin, että nykyistä käytäntöä selvästi
tiukennetaan ja tehdään yksiselitteisesti selväksi
oikeat menettelytavat?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Brax valitettavasti ei ole
nyt paikalla, mutta näin on tarkoitus, eli on tarkoitus
selvittää nykyiset ongelmakohdat ja sitten tehdä siitä ratkaisut.
Olennaista on se, että avoimuus lisääntyy,
ja toisaalta se, että ei ole epäilyksen häivää,
että demokraattisessa päätöksenteossa
esimerkiksi rahoituksen saaminen ohjaisi päätöksiä.
Mikään demokratia ei kestä sen kaltaista
epäilyä, vaikka siihen ei olisikaan perusteita.
Mutta joka tapauksessa rahoitusjärjestelmän selkeyden
ja avoimuuden lisääminen on varmasti kaikkien
etu. Tätä työtä ministeri Braxin
johdolla nyt sitten lähdetään tekemään.
Aikataulusta valitettavasti en osaa nyt aivan sanoa, miten ministeri
Brax on sen suunnitellut.
Puhemies:
Tämä kysymys varmasti herättää mielenkiintoa.
Nyt pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksen
tähän kysymykseen, ilmoittautumaan painamalla
V-painiketta ja nousemalla seisomaan. Täällä on
laitteistoissa hivenen vikaa ilmeisesti. — Nyt rekisteröi.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Oli hyvä kuulla, että hallitus
on valmis nopeasti etenemään tässä asiassa.
Seuraavaksi tietysti kysymys on, että mitä tehdään
ja minkä tyyppisiä ratkaisuja tämä uusittu
ehdotus tulee pitämään sisällään.
Pitääkö hallitus mahdollisena, että esimerkiksi
näille yksittäisille avustajille laitettaisiin
katto, niin että tiettyä enimmäissummaa
enempää ei olisi mahdollista luovuttaa, jolloin
poistuisi kokonaan tämä epäilys siitä,
onko suuremmilla summilla vaikutusta päätöksentekoon?
Voisi ajatella siis muutaman tuhannen euron suuruista kattoa, joka
toisi selkeyttä tähän asiaan. Toinen sisältökysymys:
Onko mahdollista ajatella, että mennään
myös selviin sanktioihin jatkossa, joilla varmistetaan, että nämä ilmoitukset
ovat tältä osin yhdenmukaisia?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ed. Heinäluoman mainitsemat vaihtoehdot
ovat varmasti niitä, joita nyt täytyy pohtia.
Tätä työtä valmistelemaan on
tarkoitus koota hyvin laaja-alainen työryhmä,
jossa on sitten mukana varmaan lainopillista osaamista ja varmasti
myös puolueitten osaamista. Noita kysymyksiä täytyy
pohtia. Samoiten voi yhtenä vaihtoehtona olla se, että jokainen
euro ikään kuin on täysin avointa.
Hallituksessa tästä ei ole keskusteltu vielä sen tarkemmin,
enkä itsekään halua vielä tässä vaiheessa
sitoutua mihinkään malliin. Olennaista nyt on
se, että saadaan nykyistä paremmin toimiva ja
avoimempi järjestelmä aikaiseksi.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaaleissahan on kysymys kansanvallasta, ja
kansanvallan turvaaminen on tärkeä asia. Kaikki
ehdokkaat ovat hiukan eri asemassa, toisilla on tunnettavuutta enemmän
ja toisilla vähemmän, ja se edellyttää jokaiselta
ehdokkaalta rahaa. Kaikilla ei ole omaa rahaa ja pitää turvautua
siihen, että joutuu hankkimaan sitä rahaa. Kysynkin
ministeri Kataiselta:
Kun tätä uudistusta ollaan tekemässä,
otetaanko tässä kuitenkin huomioon tämä kansanvallan toteutuminen
ja ihmisten ja ehdokkaiden välinen tasa-arvo?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Se, että vaalirahoitusta antaa ja sitä ottaa vastaan,
ei ole mitenkään väärin eikä tuomittavaa.
Kuten edustaja totesi, niin mikäli vaalit pitäisi
käydä vain omalla rahalla, se kyllä varmasti vaikuttaisi
aika merkittävällä tavalla siihen, ketä tänne
tulisi valikoiduksi. Olennaista on se, että vaalirahoitus
on niin avointa, ettei kenenkään tarvitse epäillä sitä,
että päätöksiä voi
ostaa, oli sitten ostajana ay-liike, yritys tai mikä tahansa
yhteiskunnallinen organisaatio. Eli olennaista on se, että avoimuus
lisääntyy, mutta ei vaalirahoituksen antaminen
ole millään tavalla negatiivinen asia. Olennaista
on avoimuuden lisääminen.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ihmettelen tätä hallituksen
viivyttelyä tässä asiassa. Hallitushan
on istunut vuoden, ja ei ole mikään uutinen, että tämä aikanaan
tehty vaalilaki rahoituksen avoimuudesta oli puutteellinen jo silloin,
kun se tehtiin. Se oli aivan yleisesti tiedossa, ja siitä keskusteltiin
paljon. Nimenomaan se, että avoimesti ja demokraattisesti
ja läpinäkyvästi ilmoitetaan ne rahoittajat,
on se homman juju, siitä on kai kysymys, ja ihmettelen
todella.
Valitettavasti ministeri Brax ei ole paikalla, mutta olettaisin,
että näin tärkeässä demokratiakysymyksessä koko
hallitus on kiinnostunut siitä, miksi ei esimerkiksi millään
virallisella instanssilla, ei edes oikeusministerillä tai
-ministeriöllä, ole mitään mahdollisuutta
valvoa sitä, että nämä tehdyt
ilmoitukset pitävät paikkansa. Nythän
laki on kirjoitettu niin, että kuka tahansa kansanedustaja
tai kansanedustajaehdokas voi ilmoittaa, mitä haluaa, ja
sen oikeellisuutta ei kukaan voi tarkistaa.
Miksi ei tätä muutosta edes ole tehty? (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) Ja toisaalta on aika outoa, että ei
tule rangaistusta vääristä ilmoituksista.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Minä uskon, että jatkossakin meillä on sellainen
vaalirahoituslaki, jota ei kyllä kovin helposti voi tarkistaa.
Sehän tarkoittaisi sitä, että oikeusministeriön
viranomaiset kävisivät jokaisen ehdokkaan vaalikampanjan
läpi ja etsisivät sieltä sitten, pitääkö kaikki
paikkansa. Minä en usko, että tämmöiseen
on syytä edes mennä. Toisaalta on erittäin
vaikea arvioida jonkun työpanoksen hintaa. Kaikki vaalitukihan
ei ole pelkästään rahassa mitattavana,
vaan voi olla merkittävää rahaksi laskettavaa
vaalityötä. Mitenkä tämä arvotetaan?
Elikkä tämä on erittäin monimutkainen
kysymys. Minä toivoisin, että kun tätä keskustelua
käydään, ei sorruttaisi silmänpalvontaan
eikä helppoon populismiin. Vaalirahoitusta tarvitaan, jotta
demokratia toimii. Meillä ei vielä olla sen kaltaisessa
tilanteessa, että vaalit voisi ulkoistaa puolueilta tai
ehdokkailta jonnekin muualle, eikä ole tarvekaan mennä.
(Hälinää) Vaalien käyminen ja
demokratia vaativat rahaa.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Nämä ministeri Kataisen vastaukset
on nyt jo kuultu aikaisemmin, koska nämä olivat
juuri ne perustelut silloin, kun tätä lakia säädettiin.
Miksi siihen ei laitettu sitä, että voidaan
tarkistaa, pitävätkö ilmoitukset paikkansa?
Nämä samat perustelut olivat syynä siihen,
että kiemurreltiin ja väänneltiin ja
yritettiin sanoa, että ei muka tiedetä, mikä on
rahoitusta ja mikä liittyy vaaleihin, ja että sitä ei
voi laittaa rangaistavaksi. Eli jos teidän valmistelunne
on tätä tasoa, niin olen kyllä todella
pettynyt. Toivon, että tähän ei pysähdytä.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Kun ministeri Brax ei ole paikalla, niin minä en
osaa nyt ihan tarkkaan sanoa, mitä hän on ajatellut.
Hallituksessa ei ole käyty tällä tarkkuustasolla
tätä keskustelua vielä. Mutta voin minä nyt
kuvitella ihan omista kokemuksistani, että kyllä varmasti
oikeusministeriön viranomaiselle on hyvin vaikea määritellä vaikkapa
nyt työpanoksen arvoa. Kenenkä työpanos
lasketaan vaalitueksi, sellaiseksi vaalitueksi, joka voidaan rinnastaa
johonkin rahasummaan? Onko se vaaliyhdistyksen työtuki
sellaista talkootyötä, jota ei lasketa, ja missä vaiheessa
tämä poikkeaa jonkin muun yhdistyksen antamasta
vaalituesta? Tämä ei ole ihan helppo asia. Mutta
olennaista nyt on se, että tätä ruvetaan
selvittämään ja sen jälkeen tarvittaessa
muutetaan lakia.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Meidän vaalijärjestelmämme
on aika persoonakohtainen ja henkilökohtainen, ja se tietysti
vaikuttaa vaalibudjetointiin ja siihen tapaan, miten vaaleja käydään
ja paljonko rahaa käytetään.
Onko hallituksen kammarissa sellaista ajatusta, että meidän
vaalijärjestelmää muutettaisiin esimerkiksi
pitkien listojen suuntaan? (Hälinää) Silloin
myöskin eräällä tavalla tällaiset
henkilökohtaiset intressit tästä vähän
häipyvät.
Kysyn myös, mitä hallitus aikoo tehdä sen
hyväksi, että sellaisiakin lakeja noudatetaan,
joiden noudattamatta jättämisestä ei
olisikaan säädetty rangaistuksia. Tämä noin
yleisellä tasolla. Onko teillä jotain ajatuksia
sen suhteen, että yleinen lainkuuliaisuus Suomessa voisi
vähän parantua?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Ei ole ollut keskustelua pitkistä listoista. Sehän
käytännössä tarkoittaisi sitä,
että puolueelle annettaisiin suurempi valta päättää,
ketkä tulevat valituksi, asettamalla ehdokkaat järjestykseen.
Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että en kannata
tämän kaltaiseen järjestelmään
siirtymistä.
Se, tuleeko sanktiointi, on varmasti yksi tämän
uudistustyön tehtävä. Voi olla perusteltua, että kun
on laki, niin sen noudattamatta jättämisestä on
aina seuraamukset. Tämä on tietysti kysymys, joka
on välttämätöntä katsoa
läpi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Näiden ilmoitusten tarkastettavuus
paranee sillä, että tähän lakiin
vaalirahoituksen ilmoittamisesta liitetään sanktio.
Silloinhan on välttämätöntä, että nämä tiedot
ovat tarkistettavissa. Paitsi että on tärkeää,
että tätä läpinäkyvyyttä ja
avoimuutta lisätään, pidän kyllä ongelmana
myös sitä, että ehdokkaiden vaaleihin
käyttämät tukisummat ovat jatkuvasti
nousseet ja ovat jo paikoin kohtuuttomalla tasolla. Varakkaat ja
runsaasti tukia saavat ehdokkaat ovat eri asemassa kuin muut ehdokkaat,
ja sen takia pitäisin tärkeänä,
että tähän myös liitettäisiin
jonkinlainen katto. Mutta kysyn teiltä, varapääministeri:
Olisiko mahdollista, että nyt pikavauhtia, kun tällaista
suurta yksituumaisuutta näyttää olevan, tämä laki
annettaisiin niin, että jo kunnallisvaaleissa olisi mahdollista,
että toimisimme uuden lain mukaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Luulen, että tämä aikataulu
taitaa olla liian haastava ihan sen takia, että tämä vaatii
hyvin perusteellisen selvityksen, jossa on puolueitten ulkopuolisia
asiantuntijoita mutta sitten myös eri puolueitten edustajia.
Voisin kuvitella, että kun prosessi lähtee nyt
käyntiin, niin ei ennen juhannusta kovin paljoa keretä tekemään,
ja sitten ehkä kesällä on vähän
hankala toimia, elikkä syksyllä aloitettaisiin.
Minä en usko, että ihan tässä aikataulussa
ennätetään, mutta seuraavat vaalit ovat
sitten eurovaalit, ja toivon mukaan jo silloin on uusi laki käytössä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Seteliselkärankaisuus ei pitkälle
kanna, se on nyt näkyvissä, ja Suomen kansa on
tyrmistynyt ja hämmästynyt ja syystä.
Mutta arvoisalta ministeriltä kysyisin:
Huomioiko hallitus nyt sen, että otetaan huomioon koko
yhteiskunnan rakenne, siis myös puoluerakenne? Tässähän
nyt vaan kuurnitaan yksittäistä ehdokasta, se
on hyvin tärkeätä. Entäpäs,
kun monet puolueet, etenkin vanhat puolueet, ovat velkaantuneita
korviaan myöten, tutkitaanko tässä yhteydessä ja
myös tehdään selvät pykälät
sen perusteella, että jos yritykset lahjoittavat suuria
summia puolueille, niin siitäkin syntyy riippuvaissuhdetta?
Tuleeko tämä osaksi tätä uudistusta?
Edustajat Anni Sinnemäki ja Antti
Kalliomäki merkittiin läsnä oleviksi.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Ihan perusteltu kysymys. Jos yritykset tai muut yhteisöt
antavat velkaantuneelle puolueelle merkittävää tukea,
niin ihan perustellusti voi herätä epäilys,
onko tässä jotakin vastikkeellisuutta. Sen mukaan,
mitä olen ministeri Braxin ulostuloja seurannut, niin hän
on kaavaillut, että aika laaja selvitys tehtäisiin
ei pelkästään ehdokkaiden vaalirahoituksesta
vaan laajemminkin poliittisesta rahoituksesta. Mutta valitettavasti
nyt en osaa hänen puolestaan tämän enempää sanoa.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Varapääministeri Katainen
sanoi aivan oikein, että vaalirahoituksen antaminen ja
ottaminen ei ole väärin, mutta jos siihen liittyy
sitten päätösten ostaminen, niin silloin
se on kyseenalaista. Rohkenenkin kysyä varapääministerin
mielipidettä, kun täällä eilen
keskusteltiin kiivaasti tästä Ideaparkista ja
pääministeri kommentoi Brasilian matkaltaan tätä Ideaparkia
ja samanaikaisesti kävi ilmi, että myös
pääministeri oli saanut vaalirahoitusta tältä taholta.
Näkeekö varapääministeri tässä jotain
eettisiä ongelmia?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Minä pidän parhaimpana, että pääministeri
itse kertoo omat ajatuksensa ensin tähän asiaan
liittyen. En halua missään nimessä hänen
toimintaansa tässä kommentoida. Olennaista on
se, että me tiedämme vaalirahoituksen riittävän
selkeästi ja sitten päätöksen
perusteiden pitää kestää kritiikin,
tämän avoimuustarkastelun tietenkin, mutta muutkin
tekijät. Niinhän ei tietenkään voi
olla, että jos joku yhteisö on antanut vaalirahoitusta,
niin sen jälkeen kansanedustaja tai ministeri on velvoitettu
olemaan kaikissa asioissa toista mieltä kuin tämä yhteisö on.
(Naurua) Näinhän ei voi olla. (Ed. Tuomioja: On
olemassa myös esteellisyys!) Tässä nyt
päätöksen perusteiden pitää olla
niin selkeät, että se kestää kaiken kritiikin.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä julki tulleessa tapauksessa
on käynyt ilmi eräänlaisia painotettuja
vaaliavustuksia. On avainhenkilöille ja avaintahoille suhteellisen suuria
summia osoitettu vaalirahoitusta. Samaan aikaan on käyty
keskustelua siitä, että hallituksen muodostamisen
yhteydessä oli poikkeuksellisen näkyvää ja
voimakasta lobbausta erinäisiltä järjestötahoilta.
Kun täällä on useita hallituksen muodostamisneuvotteluissa
mukana olleita, niin tuntuiko tämä kiusalliselta
tai onko teille jälkikäteen tullut mieleen oikaistavaa
niissä menettelyissä, joita hallituksen muodostamisen
yhteydessä harjoitettiin, jotta minkäänlaista epäilystäkään
vääränlaisista vaikutteista ei syntyisi?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Minä en kokenut kiusallisena. Tässä oli poikkeuksellista
se, että oli poikkeuksellisen paljon asiantuntijoita eri
yhteiskuntatahoilta. (Ed. Gustafsson: Jotkut ovat jopa rehvastelleet
saavutuksillaan!) Ehkä poikkeuksellista oli se, että asiantuntijakunta
ei ollut niin kahtia jakautunut kuin joskus aikaisemmin, muun muassa
sinipunahallituksia ehkä muodostettaessa. Nyt se asiantuntijaverkosto
oli laajapohjaisempi. Minusta tämä oli ihan hyvä pohja
eli siinä pystyttiin testaamaan ajatuksia hyvin nopealla
aikajänteellä eri tahoilta. Se ei ollut tämä porukka
ja tämä porukka, jotka taustalla keskustelevat,
vaan pohja oli hyvin laaja.