Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! 11-vuotias Maija joutui vakavaan onnettomuuteen
ja vammautui. Vanhemmat eivät menettäneet toivoa
vaan jättivät viranomaiselle anomuksen lapsen
kuntouttamisesta. Kuntoutuspäätöksen
saaminen kesti useita vuosia. Kun myönteinen päätös
vihdoin tuli, oli kuntoutuksen aloittaminen myöhäistä.
Eduskunnan oikeusasiamiehen mukaan tällaiset kertomukset
osoittavat, miten suuria puutteita meillä on kansalaisen
oikeusturvassa. Korkeimman oikeuden presidentti on toistuvasti todennut,
että kansalaisten perusoikeuksia ei kyetä käytännössä turvaamaan
nykyisillä viranomaisresursseilla. Ihmisoikeudet eivät
tule todeksi juhlallisilla julistuksilla. Niiden toteuttamiseen
tarvitaan riittävä määrä henkilöitä hoitamaan
viranomaistehtäviä niin tuomioistuimissa kuin
muuallakin yhteiskunnassa.
Vaikka tilanne jo nyt on mahdoton, hallitus jatkaa henkilöstövähennyksiä tuottavuusohjelman
nimissä. Valtiontalouden menokehyksistä näyttää tulleen
perustuslain yläpuolella oleva säännös.
Budjettikehykset ja tuottavuusohjelma sitovat hallitusta vahvemmin
kuin perustuslaki. Näin ei saa olla. Kysyn:
Aikooko hallitus luopua niistä tuottavuusohjelman henkilöstövähennyksistä,
jotka vaarantavat perustuslain 22 §:ssä mainitun
kansalaisten perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumisen?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Sikäli kuin kysymyksessä on
oikeuslaitoksen osalta tuottavuusohjelma, niin — niin kuin
täällä on aikaisemmin puhuttu — tämä hallitus
on oikeuslaitoksen osalta verrattuna edellisen hallituksen tuottavuusohjelmaan
niitä henkilöstövähennysmääriä jonkin
verran alentanut. Tämän hallituksen tuottavuusohjelma,
tämä uusi, ei koske lainkaan tuomioistuimia ja
syyttäjiä.
Mutta kysymyksen vakavampaan osaan liittyen, siihen, joka on
toivottavasti tarkoitettu juuri sitä pohtimaan, onko siitä huolimatta
meillä ihmisoikeuksien ja perusoikeuksien näkökulmasta ongelmia
silloin, kun oikeudenkäynnit kestävät liian
pitkään, totean, että kyllä,
tämä ongelma on ollut meillä jo hyvin
pitkään ja nämä tuomiot, jotka
viime aikoina ovat tulleet Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta,
kertovat juuri siitä, että tämä ongelma
on ollut hyvin pitkään, koska nämä nyt
tulleet tuomiot ovat syntyneet jutuista, jotka ovat huomattavan
pitkään kestäneet, ennen esimerkiksi
tätä hallitusta syntyneet ja jopa päättyneet.
Mutta siitä huolimatta tämä hallitus
hakee ratkaisuja, joissa nimenomaan näistä liian pitkistä,
usein talousrikoksiin liittyvistä, jutuista päästään
pois. Rikosjuttujen keskimääräinen käsittelyaika
käräjäoikeuksissa on kolme kuukautta.
(Puhemies: Minuutti!)
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunta vastikään
vieraili oikeusministeriössä, ja odotamme mielenkiinnolla
myös tarkastusvaliokunnan näkemystä siitä,
mihin kaikkiin toimiin oikeusministeriö on tässä asiassa
ryhtynyt.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä tuohon periaatteellisempaan
kysymykseen. Perustuslain mukaan kansanedustajan tulee työssään
noudattaa oikeutta ja totuutta eikä häntä sido
muu kuin perustuslaki. Kuitenkin näyttää siltä,
että näissä perusoikeuksia ja ihmisoikeuksia
koskevissa asioissa tämän perustuslain säädöksen
ohi menevät nämä budjettikehykset, tämä puoli,
jossa päätetään resursseista,
joiden pohjalta sitten näitä perusoikeuksia joko
voidaan toteuttaa tai ei voida toteuttaa. Kysymys on siitä,
mikä on näiden budjettikehysten ja budjettipäätösten
suhde perustuslakiin.
Arvoisa ministeri, voitaisiinko harkita sellaisen kehittämistä,
mitä ajattelette siitä, että perustuslakivaliokunnalla
olisi suurempi rooli siinä vaiheessa, kun budjettikehyksiä koskevia
päätöksiä tehdään
tai budjettipäätöksiä valmistellaan
eduskunnassa, jotta perustuslakivaliokunta voisi arvioida, mitä seurauksia
näillä päätöksillä ja
suunnitelmilla on perusoikeuksien toteutumisen kannalta?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Olen tällä viikolla tätä samaa
asiaa pohtinut omasta pyynnöstäni myös
eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen ja oikeuskanslerin kanssa teemana
"vankeinhoito ja sen kestävä rahoitus" ja nimenomaan
laillisuusvalvonnan näkökulmasta, resurssien suhdetta
siihen, millä tavalla kaikki oikeudet toteutuvat. Kysymys
on todella aito ja hyvä myös muualla yhteiskunnan
peruspalveluissa ja varsinkin perusoikeuksia lähellä olevissa
palveluissa ja etenkin tuomioistuimen, syyttäjälaitoksen
mutta miksei yhtä lailla meidän perusturvallisuutemme
näkökulmasta myös poliisin ydintoimintojen
osalta jne. Näitä on aika paljon, ja ehkä se
eduskunnan oikeusasiamies Paunionkin esille tuoma ajatus siitä,
että jatkossa ihmisoikeusselonteon lisäksi jokainen
hallitus tekisi ihmisoikeusstrategian, jolla se eduskunnalle selvemmin
(Puhemies: Minuutti!) osoittaisi toimintojen ja rahoituksen suhteen
perusoikeuksien näkökulmasta, olisi toimivampi
malli kuin tämä sinänsä ihan
mielenkiintoinen ajatus, mitä te esititte.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokuntahan otti jo muistaakseni
viime syksynä kantaa tuottavuusohjelmaan ja totesi, että kyseessä on
väenvähentämisohjelma, ei mikään
tuottavuuden parantamisohjelma. Kuulin eilen mielenkiintoisen uutisen
Valtiontalouden tarkastusvirastosta. Ensimmäisen kerran
valtionhallinnossa kiinteä määräraha
oli ylitetty. Tiedättekö miksi? Siksi, että kassanhoitaja
oli jäänyt eläkkeelle ja hänelle
ei ollut palkattu tuottavuusohjelman nimissä seuraajaa.
Kukaan ei tarkkaillut määrärahojen käyttöä.
Millä tavalla hallitus aikoo huolehtia siitä,
että nämä tuottavuusohjelman synnyttämät
virkamiesten, työntekijöitten leikkaukset eivät
johda siihen, että niitten palvelujen laatu, joita näitten virkamiesten
ja työntekijöitten pitäisi tuottaa, heikkenee
merkittävästi? Tarkastusvaliokunta kysyi tätä,
mutta en ole havainnut, että hallitus olisi erityisesti
tähän kysymykseen tuntenut (Puhemies: Minuutti
on mennyt!) kiinnostusta vastata.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Hallituksen työnjaossa tuottavuusohjelma
kuuluu ministeri Kataiselle. Hän ei ole nyt paikalla, mutta
vastaan sen osalta, että kyseessä ei ole irtisanomisohjelma.
Itse asiassa tuottavuusohjelma on tähän mennessä johtanut vain
harvoihin irtisanomisiin. Kaikissa tapauksissa on pystytty löytämään
ratkaisu muilla tavoin, nimenomaan eläköitymistä hyödyntäen
ja myös sitä hyödyntäen, että ihmisiä on
siirtynyt muihin tehtäviin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä jo äsken
on käynyt useamman kerran esille, tarkastusvaliokunta on
käsitellyt näitä asioita nyt useampaan
kertaan informaatio-ohjauksen näkökulmasta ja
tuottavuusohjelman näkökulmasta ja nyt sitten
myös perusoikeuksien toteutumisen näkökulmasta.
Olisin kuntaministerille esittänyt syvällisen
periaatteellisen kysymyksen:
Jos nyt sitten toistamiseen käy ilmi, että peruspalvelut
tai perusoikeudet eivät toteudu, ja kun olot vähän
ankeentuvat tässä — sen kai kaikki ovat
havainneet — oletteko kuntaministerinä valmis
pitämään huolen siitä, että syksyn
budjettiriihessä nämä asiat otetaan sillä tavalla
esille, että tämänlaatuinen, ilmiselvästi
laiton, tilanne ei voi valtakunnassa jatkua?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Nämä, mihin ed. Pulliainen viittaa,
pitää erottaa nyt tietenkin — tuottavuusohjelman
vaikutukset — taas siitä, miten muilla tavoin
ei ole onnistuttu siinä, että peruspalvelut tasapuolisesti
kaikille suomalaisille pystytään järjestämään.
Mutta jokainen ministeri budjettineuvotteluissa, kehysneuvotteluissa
tekee töitä juuri tästä näkökulmasta,
että ne rahat, jotka kohdennetaan eri sektoreille, riittävät
kaikkeen siihen, mihinkä ihmiset peruspalveluiden näkökulmasta
ovat oikeutettuja.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kansalaisten oikeusturvaan liittyvät
myös sellaiset kohteet kuin potilasvahinkolautakunnat,
tapaturmalautakunnat ja vakuutusoikeudet. Näissä jonoissa
istuu suomalaisia ihmisiä kohtuuttoman paljon. En kysyisi
tuottavuusohjelman vaikutuksesta näihin tapahtumiin ja
toimitusketjuihin vaan kysyisin: Millä tavalla voitaisiin
ennalta ehkäistä se, että ihmiset joutuvat
jonottamaan näihin toimistoihin tai näihin oikeuksiin?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Vakuutusoikeus kuuluu oikeusministeriölle;
nämä muut mainitut ovat sosiaali- ja terveysministeriön
alaisia toimia.
Vakuutusoikeus on merkittävästi lyhentänyt käsittelyaikojaan
viimeisen kahden vuoden aikana, puolittanut ne. Siinä on
takana juuri se, että oikeusministeriö on pystynyt
ruuhkan purkamiseen — kiitos myös eduskunnan — osoittamaan lisätuomarinvirkoja.
Nyt sitten nähdään, pystytäänkö,
kun tämä on tehokasta työtä,
jolla käsittelyaikoja on saatu merkittävästi
lyhenemään, pitämään
jatkossakin tämä resurssi siellä vai
onko niin, että meidän täytyy tiukassa
taloudellisessa tilanteessa sen ruuhkanpurkuresursseja vähentää.
Tällä hetkellä vakuutusoikeuteen
ei tule paljon juttuja sen takia, että sitä edeltävässä lautakuntavaiheessa
on suma, ja tämä on kyllä hyvin vakava
asia, josta eduskunnan oikeusasiamies viimeksi tällä viikolla
puhui hyvin vakavia sanoja. Mutta todella se osuus tästä ketjusta
ei kuulu oikeusministeriölle.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Erityisesti työ- ja elinkeinotoimistojen
palvelut kärsivät nyt radikaaleista henkilöstön
vähentämistoimista, ja onkin aika ristiriitaista,
että kun valtion tuottavuusohjelmaa sovelletaan sinne te-keskuksiin,
samaan aikaan siellä tuntuu myöskin rahojen tulo
ehtyneen valtion puolelta.
Te-keskukset ovat huhtikuun lopussa ilmoittaneet lisämäärärahatarpeeksi
noin 60 miljoonaa euroa tälle vuodelle. Nythän
täällä on siirrelty momentilta toiselle
rahaa ja lisätty 19 miljoonalla eurolla sitten näitä te-keskuksille
määrättyjä varoja. Kuitenkin
kolmen te-keskuksen alueella tilanne on erityisen vaikea. He ovat
todenneet, että tästä raha-asiainvaliokunnan
päätöksestä huolimatta, joka
tehtiin 13.5., he eivät pysty enää tekemään
uusia päätöksiä kesäkuun
lopun jälkeen. Tämä siis aiheuttaa sen,
(Puhemies: Minuutti on mennyt!) että nämä te-keskukset
eivät pysty työllistämään
enempää. Mitä hallitus aikoo tehdä?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tässä täytyy erottaa
te-toimistojen määrärahat, jotka määräävät
henkilöstön määrän,
ja sitten nämä 60 miljoonaa. Ne liittyvät
itse asiassa työllistämismäärärahoihin,
toisin sanoen rahaan, jota tarvitaan työvoimakoulutukseen
ja tukityöllistämiseen. Tässä 60
miljoonaa on se määräraha, jonka te-keskukset
arvioivat momentille 51 tarvittavan lisää tänä vuonna.
Olemme nyt siirtäneet sinne 19 miljoonaa, tarvitaan vielä vähän
päälle 40 miljoonaa. Tällä hetkellä käymme keskusteluja
siitä, mistä nämä rahat löytyvät,
ja hallitus on sitoutunut siihen, että yksikään
te-keskus ei joudu siihen, että tulee tilanne, ettei voida tehdä uusia
päätöksiä sen takia, että rahoitusta
ei ole saatavilla.