Täysistunnon pöytäkirja 52/2009 vp

PTK 52/2009 vp

52. TORSTAINA 14. TOUKOKUUTA 2009 kello 16.02

Tarkistettu versio 2.0

Rangaistusseuraamusten suhteettomuus

Oiva Kaltiokumpu /kesk:

Arvoisa puhemies! Suomalaiset tunnetaan lainkuuliaisina, jotka haluavat noudattaa lakeja, jos yleinen oikeustaju hyväksyy seuraamusjärjestelmän ja kriminaalipolitiikan. Suuren yleisön keskuudessa on herättänyt suurta hämmennystä ja epäilyä se, että poliisi aikoo kiristää puuttumista aivan pieniin ylinopeuksiin. Liikenteeseen suunnitellaan uutta pisteytysjärjestelmää, jossa turvavöiden käytön, kypärän käytön laiminlyönti, kännykkään puhuminen tai pieni ylinopeuskin voi johtaa ajo-oikeuden menettämiseen.

Poliisin tehtävänä on valvoa liikennettä ja parantaa liikenneturvallisuutta, mutta me tiedämme, että poliisilla ei ole tosiasiassa mahdollisuutta selvitä tämmöisestä työtaakasta. Samaan aikaan oikeusministeriö kehittelee uutta sähköisen vankeusrangaistuksen käyttöönottoa, jossa vankeus suoritettaisiin kokonaan ilman vankilaa, vankeutta vapaudessa.

Mitä toimia asianomaiset ministerit aikovat liikennevalvonnan ja vankeusrangaistusten suorittamisen osalta toteuttaa, ja pitävätkö julkisuudessa olevat tiedot paikkansa?

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa herra puhemies! On totta ja on lakivaliokunnalle kerrottu moneen kertaan, että hallitus itse asiassa kehysriihessä sitoutui oikeusministeriön osalta pöytäkirjamerkinnällä siihen, että eduskunnalle tullaan tänä vuonna tuomaan vielä lakimuutos siitä, että voidaan — ei suinkaan vapaudessa, vaan arestissa — sähköisellä valvonnalla suorittaa vapausrangaistus.

Tänään juuri puhuin kollegani Beatrice Askin kanssa Ruotsin kokemuksista, jotka ovat olleet erittäin hyviä. Rangaistus on koettu rangaistukseksi. Tämän rangaistuksen suorittaneet ihmiset ovat vankeja paremmin saaneet päihdekuntoutusta, jatkaneet työpaikassaan, opiskelleet eivätkä ole samalla tavalla palanneet rikolliseen elämään.

Tässä yhteydessä voidaan myös kiristää ja tullaankin kiristämään joiltakin osin sitä rangaistusta, joka taas on koettu liian lieväksi, eli yhdyskuntapalvelusta pelkästään. Eli tähän uudistukseen liittyy myös sellaisia osia, jotka — päinvastoin kuin kysyjä vihjaisi — tosiasiassa kiristävät rangaistustasoa.

Sisäasiainministeri Anne Holmlund

Arvoisa puhemies! En ihan tarkkaan saa yksilöityä, mitä ed. Kaltiokumpu kysyi nopeusvalvonnan osalta. Mutta on tietysti tärkeää, että yksi keskeinen elementti poliisilla on ylinopeuksien valvonta, ja tältä osinhan meillä ollaan valmistelemassa sisäasiainministeriössä yhtenäistä ohjeistusta puuttumiskynnyksen osalta.

Ehkä sen verran voisin todeta yleisesti ylinopeuksista, että tutkimustiedon mukaan 80 kilometrin rajoitusalueella tapahtuva 3 kilometrin keskinopeuden aleneminen vähentää 7 prosentilla henkilöonnettomuuksia ja 16 prosentilla liikennekuolemia. Eli tämäkin luku on varsin merkittävä. On tietysti tärkeätä, että kohdennamme resurssit oikein ja riskikohteisiin, jolloin saamme tietysti parhaan vaikuttavuuden.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Tiedän sen, että erittäin paljon on julkisuudessa keskusteltu ja hämmennystä kansalaisten keskuudessa herättänyt nimenomaan se, että on ollut esillä, että tämmöisistä lievemmistä rikkomuksista, kuten turvavyön käyttämättä jättämisestä esimerkiksi tai kännykkään puhumisesta ajon aikana, kun niitä tapahtuisi muutaman kerran, saattaisi seurata jopa ajokielto. Tämä asia on ollut tämmöisessä laaja-alaisessa monen ministeriön työryhmässä esillä, ja siitä on julkisuuteen kerrottu, mitä siellä on pohdittu, mutta minkäänlaisia kannanottoja ei tässä vaiheessa ole tehty.

Minun mielestäni tämä meidän ajokieltojärjestelmämme nykyisellään on aika selkeä. Jotkut haluaisivat, että meillä olisi tarkempi pisteytysjärjestelmä, joka olisi hienosyisempi mutta toimisi periaatteessa samalla tavalla, ja voin sanoa sen, että tulen hyvin tarkkaan seuraamaan, minkälaista valmistelua tämän osalta tehdään. Täytyy olla tietyllä tavalla järki kädessä, kun viedään lainsäädäntöä eteenpäin.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.