Täysistunnon pöytäkirja 52/2009 vp

PTK 52/2009 vp

52. TORSTAINA 14. TOUKOKUUTA 2009 kello 16.02

Tarkistettu versio 2.0

Käymäläjäteveden päästökielto Itämerellä

Sari Sarkomaa /kok:

Arvoisa puhemies! Itämeri on edelleen maailman saastuneimpia merialueita, vaikka monia ponnisteluita Itämeren pelastamiseksi on tehty. Onkin erinomaista, että eduskunta saa käsiteltäväkseen Itämeri-selonteon, jolloin on hyvä mahdollisuus kiriä Itämeren suojelutoimissa. Tietysti ratkaisevampaa on se, miten maatalouden päästöjä saadaan kuriin. Mutta myös monia muita päästölähteitä on. Yksi vakava asia on se, että edelleen matkustaja-alukset laskevat käymäläjätevedet Itämereen. Tämä on vähän sama kuin käyttäisimme omaa kylpyammetta wc:nä, varsinkin kun näitä matkustajia on Itämerellä vuosittain 99 miljoonaa. Tiedän, että Suomen johdolla on valmisteltu esitystä käymäläjätevesien päästökiellosta, totaalista päästökiellosta, mutta julkisuuteen on tullut tieto siitä, että Venäjän liikenneministeri on pyrkinyt estämään tämän esityksen etenemisen. Kysynkin:

Missä mennään? Onko mahdollista, että hallitus saisi todellakin Venäjän sitoutumaan myöskin tähän Suomen valmistelemaan esitykseen? Tämä olisi erittäin tärkeää koko Itämeren kan-nalta.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Tämä on todellakin Suomen johdolla ollut valmisteluissa, ja ympäristöministeri Lehtomäki voi siitä jatkaa.

Mutta on juuri näin, että tästä hyvästä esityksestä Venäjä loppuvaiheessa jäi pois, ja nyt on sellainen tilanne, että yritetään saada heidät myös mukaan. Olin itse kolme viikkoa sitten viimeksi Moskovassa ja tapasin kollegani ja vetosin heihin myös, että tämä on tärkeä asia ja toivomme ja vetoamme, että he tulisivat mukaan, koska on kysymys yhteisestä Itämerestä. Tätä kautta voimme viedä sitten tätäkin asiaa eteenpäin.

Ympäristöministeri Paula Lehtomäki

Arvoisa puhemies! Olen kysyjän kanssa samaa mieltä siitä, että tämänkaltainen toiminta ei lainkaan sovellu Itämeren kaltaiselle merialueelle, eikä se sovi ollenkaan tämänpäiväiseen ympäristöajatteluun. Helcomin piirissä me jatkamme edelleen työtä, ihan niin kuin kollega Vehviläinen tuossa sanoi, että me saisimme kaikki Helcomin maat mukaan, jotta voisimme ajaa sitten kansainvälisessä merenkulkujärjestössä tätä käymäläjätevesien päästökieltoa Itämerellä. Se edellyttää tietysti myöskin sitä, että satamainfrastruktuuri pannaan kuntoon kaikkialla Itämeren merkittävissä satamissa. Helsingissähän meillä on hyvä tilanne ja myöskään satamamaksuissa ei peritä mitään ylimääräisiä siitä, että jätevedet tyhjennetään satamaan. Myöskin näitä käytännön mahdollisuuksia ja maksupolitiikkaa pitää edelleen jokaisessa Itämeren merkittävässä matkustajasatamassa edistää.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.