Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Pienen Suomen menestyminen Euroopassa ja maailmalla
lepää sivistyksessä, koulutuksessa ja hyvässä itsetunnossa.
Hallitus, te olette murentamassa nyt suomalaista sivistystä.
Hallitus on päättänyt leikata koulutuksesta
1,5 miljardia euroa — 1,5 miljardia euroa. Valtionosuuksia
leikataan, indeksejä jäädytetään
ja vähennetään myöskin opiskelupaikkoja.
Tulevaisuudessa valtio ei osallistu esimerkiksi oppilaitosten perustamiskustannuksiin.
Me
olemme huolissamme siitä, miten käy esimerkiksi
koulujen kosteus- ja hometalkoiden rahoittamisen.
Nyt hallituksessa te olette suunnitelleet iskeä toisen
asteen koulutuksen kimppuun. Säästöihin vedoten
puolet Suomen lukioista poistuu, puolet Suomen ammattioppilaitoksista
(Puhemies: No niin, kysymys! Minuutti on mennyt!) poistuu. Ovatko
nämä suunnitelmat totta?
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä sanoa, että tuota
listaa kun ajattelee, siinä oli monia epätarkkuuksia,
mutta lähdetään nyt kuitenkin varmaan siitä keskeisimmästä.
On totta, että me olemme joutuneet tässä kurjassa
taloudellisessa tilanteessa erittäin vaikeiden säästöpäätösten
eteen, ja on totta myös se, että me olemme joutuneet
koulutuksestakin säästämään.
Varmasti edustajan ajatus siitä, että Suomi on
luotu sivistyksen ja osaamisen varaan, on juuri se kantava teema,
jolla Suomea on pitkään rakennettu, ja tältä osin
kaikki koulutukseen tehtävät säästöpäätökset
on jouduttu arvioimaan juuri siitä näkökulmasta,
miten me voisimme toteuttaa ne mahdollisimman kestävällä tavalla kuitenkin.
Mutta minä en usko, että suomalainen sivistys kaatuu
yksinään siihen, että myös joitakin
säästöpäätöksiä joudutaan
tässä vaikeassa ajassa tekemään.
On tärkeää myöskin todeta, että näistä yksittäisistä esimerkeistä,
joita varmaan tässä kohta nyt tulee, voidaan käydä sitten
tarkempaa keskustelua, miksi ne toteutettaisiin niin kuin toteutettaisiin.
Mutta monta epätarkkaa väittämää oli siinä listassa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Pyydän nyt niitä edustajia, jotka haluavat
esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan
painamalla V-painiketta ja nousemaan seisomaan.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Koulutuspolitiikka hämmästyttää.
Oppivelvollisuusiän nostaminen hallituksen riveissä on
täysin sekaisin ja sekasortoisessa tilanteessa. Tähän haluamme
jonkinnäköistä selvitystä. Te
olette, ministeri Kiuru, perustellut omassa puolueko-kouksessanne,
että oppivelvollisuuden korottaminen voidaan toteuttaa
14 tai 15 miljoonalla eurolla. Kuntaliitto on laskenut, että tämän
toteuttamiseen tarvitaan 100 miljoonaa euroa. Te haluatte kierrättää kirjoja
ja niin edelleen, millä tämä nyt sitten
toteutetaan.
Me olemme siis erittäin huolissamme siitä, että koulupudokkaita
on olemassa ja toiselle asteelle siirtyminen ei tapahdu aivan kaikkien
kirjaimien mukaisesti oikein. Mutta onko tässä ta-loudellisessa
tilanteessa oikein, että te vielä pyritte toteuttamaan
tämän oppivelvollisuusiän korottamisen?
Vai luovutteko suunnitelmista?
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! On hyvä, että keskusta ottaa oppivelvollisuuden
pidentämisen esimerkkinä siitä, minkälaista
koulutuspolitiikkaa te tekisitte. Mutta itse olen sitä mieltä,
että on hienoa, että tämä hallitus
on pystynyt hyvin vaikeassakin poliittisessa asiassa, jossa on myös
paljon arvoväittämiä, latautumia, jotka
eivät paikoitellen pidä paikkaansa, rivit järjestämään
täällä hallitusaitiossa niin, että tälläkin
ministerillä on vahva tuki sille esitykselle, joka on kentälle
nyt lähtenyt lausuntokierrokselle.
Tulen pitäytymään siinä kannassa,
joka on yhdessä hallituksessa linjattu, että me
tulemme pidentämään oppivelvollisuusikää,
jotta kaikki 16-vuotiaat jatkaisivat koulutuksen parissa, jottei kävisi
niin, että minulla ja ministeri Ihalaisella on jo yli 100 000
alle 30-vuotiasta nuorta, jotka eivät ole peruskoulun jälkeen
opintojaan jatkaneet. Se on kestämätöntä ja
se on niin iso rakenteellinen ongelma tässä yhteiskunnassa,
että jäädään vain perusopetuksen
varaan. Siksi on erittäin halpaa verrata näitä 15
miljoonan kustannuksia siihen tosiseikkaan, että jokaisesta
nuoresta, joka syrjäytyy, yksistään perusturvana maksettavat
kulut elinikäisinä ovat jo 750 000. Minä jaksan
uskoa, että niissä 4 000—8 000
nuoressa, (Puhemies koputtaa) jotka vuosittain jäävät
perusopetuksen jälkeiseen tyhjään tilaan,
on paljon riskiä siinä, että syrjäydytään.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Homekoulut ovat ja kukkivat ja syrjäyttävät
meidän lapsiamme sen takia, että he sairastuvat.
Ne syrjäyttävät myöskin opettajia
sen takia, että opettajat sairastuvat. Yleensä tämä vakuutusyhtiössä siinä vaiheessa,
kun päätetään työkyvyttömyyseläkkeistä,
merkataan työperäiseksi mutta ei työstä johtuvaksi
sairaudeksi, mikä tarkoittaa sitä, että opettajat
eivät saa työkyvyttömyyseläkettä,
ja tämän päätöksen
tekevät sellaiset lääkärit,
jotka eivät koskaan ole tätä työkyvyttömyyseläkkeen
hakijaa edes nähneetkään. Siitä huolimatta,
että hänellä olisi lausunto vaikka kuinka monelta
asiantuntijalääkäriltä, nämä hylätään.
Mitä te aiotte tehdä sen eteen, että ihmiset,
jotka ovat työssään menettäneet
työterveytensä, pystyisivät jatkamaan
elämäänsä, ja mitä teette sen
eteen, että meidän lapsemme eivät ole
astmaatikkoja, kun he lopettavat peruskoulunsa homekouluissa? (Markku
Rossi: Tämä ei ole koulutuskysymys!)
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Koulutuspolitiikasta tämä meni
nyt tänne eläkepolitiikkaan ja eläkevakuutuspolitiikkaan,
(Markku Rossi: Ei näin voi mennä!) mutta ei se
mitään haittaa.
Kun ajattelee näitä vakuutuslääkäriasioita, niin
te kerroitte ihan oikein sen, että vakuutuslääkärit
tekevät niitä päätöksiä joskus
myös näkemättä sitä ihmistä.
Tähän se järjestelmä perustuu.
Meillä kuitenkin yritetään lisätä myöskin näitä suullisia
kuulemisia, ja meillä on tämä vakuutuslääkärijärjestelmä kaiken
kaikkiaan kehitteillä.
Mutta sitten te viittasitte myöskin homekouluihin.
Se on aivan totta. Ministeri Viitanen tekee valtavan paljon työtä näiden
hometalkoiden kautta sen eteen, että me saisimme sairaaloista, päiväkodeista,
terveyskeskuksista, kouluista ne homeet pois. Olette aivan oikeassa
siinä. Siinä meillä on paljon tehtävää,
ja siihen me tarvitsemme todella monenlaista asiantuntijuutta.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Suomalaisen tasa-arvoisen koulutuksen perusta on
peruskoulu, yhtenäinen ja yhtäläinen,
jossa kaikki käyvät yhdessä, saavat tarvittavat
tiedot, ja sitä kautta me olemme menestyneet maailmalla
tutkimuksissa mutta myös koulutustasossa. Huolestuttavia
viestejä kuitenkin peruskoulusta on, että peruskoulussa
viihtyvyys on vähentynyt ja peruskoulun tulokset ovat viimeisissä Pisa-tutkimuksissa
hivenen heikentyneet. Alueelliset erot ovat kasvaneet, mikä on
iso kysymys, ja myös tyttöjen ja poikien väliset
erot. Nyt pitäisi panostaa siis siihen, että jokainen
oppilas saa yksilöllistä opetusta luokassa ja
koulut ovat viihtyisiä. Tämä on se tapa,
jolla me turvaamme hyvän peruskoulun jatkossakin.
Arvoisa opetusministeri Kiuru, miten tätä tavoitetta
tukee se, että kehysriihessä hallitus päätti
leikata puolet pois niistä rahoista, jotka ovat olleet
korvamerkittyinä ryhmäkokojen pienentämiseen
ja toisaalta kouluviihtyvyyden lisääntymiseen?
Eivätkö nämä ole säästöjä,
jotka tulevat todella kalliiksi tulevaisuudessa?
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kyllä edustaja Arhinmäki
on siinä ihan oikeassa, että yksi tämän
kansakunnan isoimpia kysymyksiä on se, millä tavalla
me kohtelemme nuoria, jotka nyt ovat peruskoulussa, ja minusta isoin
koulutuspoliittinen haaste on tässä ajassa kuitenkin
se, että me osaamme aikuisina nähdä,
että se peruskoulu, jota me aikoinaan kävimme,
ei ole enää se peruskoulu, jolla tulevaisuuden
lapset menestyvät. Sen takia sama, hyvä tie pitää tarjota
myöskin tulevalle sukupolvelle.
Nyt parlamentaarisesti kaikki eduskuntaryhmät ovat
sitoutuneet siihen, että tätä uutta peruskoulupolkua
haetaan. Meillä on tutkijaporukka innostunut, meillä on
valtava joukko lähtenyt mukaan tekemään
peruskouluun uutta tulevaisuutta, ja se on iso kansallinen projekti
siinä mielessä, että meidän
täytyy miettiä, miten ne sisällöt
peruskoulussa suunnataan. Minä uskon, että tämä on
se tärkeä juttu, ja olen kiitollinen siitä, että olette
kaikki mukana näissä talkoissa, koska nyt opetussuunnitelmat
ovat auki, ja 10—15 vuoden päästä sitten
voidaan palata asiaan, jos tämä nyt sitten sössitään.
Mutta on tärkeää, että edustajalla
oli myös toinen yhtä olennainen kysymys, joka
liittyy näihin ryhmäkokoihin, (Puhemies: No niin,
nyt on minuutti kulunut!) ja totean, että asiaan vielä palataan
budjettiriihessä.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! On selvää, että valitettavasti
myös koulutussektori joutuu näinä vaikeina
aikoina olemaan näissä säästötalkoissa
mukana. Osansa saavat myös erityislukiot, joiden määrärahat
puolittuvat, ja mahdollinen neljäs lukiovuosi on vaakalaudalla.
Tällä hetkellä esimerkiksi noin puolet urheilulukiolaisista
tarvitsee yli kolme vuotta valmistuakseen ylioppilaaksi ja satsatakseen
samalla maksimaalisesti kansainväliseen huippu-urheilijan
uraan. Jos mahdollisuus neljänteen vuoteen viedään
pois, nuoret urheilijat joutuvat käytännössä valitsemaan
joko urheilu-uran tai koulutuksen. Tämä ei voi
olla kenenkään tavoite. Arvoisa ministeri, miten
varmistatte sen, että nämä päämäärätietoiset
huippu-urheilulukiolaiset voivat tulevaisuudessa saada sekä valkolakin päähänsä että
olla
tulevia olympiamitalisteja?
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Erittäin tärkeä kysymys
sekin, ja julkisuudessa on esitetty sellaisia väittämiä,
jotka eivät pidä paikkaansa. Ei meillä ole tarkoitus
ajaa erityislukioita tilanteeseen, että niitä ei
ole enää jatkossa olemassa, ja minusta on hyvä,
että se tulee vielä tässä kertaalleen
todettua.
Millä tavalla sitten toteutetaan nämä edustajan
esittämät säästöt,
se todella on kipeän harkinnan paikka siksi, että meidän
täytyisi pystyä tätä kansakunnan
nuorta toivoa ajamaan siihen suuntaan, että kolme vuotta
lukiossa riittäisi, mutta se ei aina onnistu, koska ihmisillä on
henkilökohtaisia syitä, miksi täytyy
olla neljä vuotta. On se, että on joku harrastus,
joka vie aikaa, on muita syitä, on terveydellisiä syitä ja
niin edespäin, eli meidän pitää katsoa,
miten tämä neljän vuoden tavoite sitten
saadaan yhä useammalla menemään kolmeen,
ja se on myöskin iso säästöasia yhteiskunnassa,
jos siihen pystytään.
Nämä erityislukioihin kohdentuvat säästöt — samalla
kun kohdistuu myöskin lukioihin nyt säästöjä — pitää reiluuden
nimissä ulottaa koko siihen kenttään,
mutta meillä on hyvin erilaisessa asemassa erityislukioita.
(Puhemies koputtaa) Pitää katsoa se tilanne ennen
kuin osataan sanoa, miten mennään eteenpäin.
Sitä varten meillä on työryhmä,
joka pohtii nyt näitä asioita, ennen kuin tehdään
päätöksiä.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Vehkaperän huoli näistä koulutuksen säästöistä on
ihan aiheellinen. Kun sivistysvaliokunta käsitteli nyt
tätä kehysesitystä, se yksimielisesti
totesi, että näitten säästöjen
vaikutuksia, kerrannaisvaikutuksia, tulee nyt seurata ja arvioida.
Meillä on hyvä yhteinen tahto eduskunnassa, että sivistyksestä,
osaamisesta, hyvästä peruskoulusta ja ammatillisesta
koulutuksesta me haluamme pitää ja pidämme
kiinni. Tässä keskustelussa nyt on jäänyt
vähälle huomiolle se, että hallitus on
myöskin merkittävästi aiemmin panostanut
ryhmäkokojen pienentämiseen, nuorten aikuisten
osaamisohjelmaan, oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen,
nuorisotakuuseen, opis-kelijahuollon kehittämiseen, koulujen
työrauhalainsäädäntöön
ja muihin. Itse asiassa, jotta saamme oikean kokonaiskuvan, (Puhemies
koputtaa) kysyn ministeri Kiurulta, voisitteko myöskin
vielä tuoda esille näitä kehittämispanoksia,
mitä hallitus on meidän koulujärjestelmämme
hyväksi tehnyt. (Hälinää)
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minä uskon, että tämä erinomainen
kysymys herätti juuri siksi edustajien hymyn huulille,
koska me myös näemme eduskunnassa, että kyllä on
tehty myös isoja, merkittäviä kehittämistoimia
opetuksen alalla, ja on hienoa, että yksi koskee tietysti
peruskoulua ylipäätään: peruskoulun
tuntijako tehtiin nyt kuntoon, meillä on opetussuunnitelmatyö meneillään,
eli uudistetaan seuraavan 10—15 vuoden sisällöt.
Meidän täytyy muistaa, että meillä on meneillään
ammattikoulutuksen todella suuri reformi, muutos, siinä,
että me saisimme ammatillisesta koulutuksesta entistä monipuolisempaa, vetovoimaisempaa
ja laaja-alaisempaa. Se on huikea juttu, jäänyt
vähän kuitenkin julkisessa keskustelussa vähemmälle.
Täytyy myös ottaa huomioon, että lukio
on uudistumassa kaikin puolin sisällöiltään,
meillä on tuntijako tekeillä tällä hetkellä.
Meillä on monella monella tavalla uudistettu: on yliopistouudistuksen
jälkeen tehty ammattikorkeakoulureformi ja niin edespäin,
(Puhemies: Nyt on minuutti kulunut!) eli isoja juttuja, ja vielä digitaalisuuskin
on otettu tähän päälle.