Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä on ongelma. Pääministeri
Katainen, te torjuitte vaatimukset Suomen ja Kreikan pankkien välisen vakuussopimuksen
julkaisemisesta maaliskuussa 2012. Te sanoitte Radio Suomen Pääministerin
haastattelutunnilla: "Salassapitopäätös
tehtiin kreikkalaispankkien vaatimuksesta." Tässä on
se ongelma: Salassapitopäätös tehtiin
ei kreikkalaispankkien vaan teidän hallituksenne vaatimuksesta.
Velallinenko tässä säätelee
velkojalle ehdot? Tätä halusimme kysyä ja
tästä halusimme valtiovarainministeriöltä selvityksen
jättäessämme kirjallisen vaatimuksen.
En ymmärrä, mihin lakiin päätöksenne
salailuista perustui. Te halusitte salata pankkien nimet. Ne sai
selville yhden enterin painalluksella Reutersin ruudulta: National
Bank, Alpha, Eurobank ja Piraeus. Kysyn teiltä, arvoisa
pääministeri: miksi alistuitte velallisen vaatimukseen,
miksi salasitte asiakirjan, vaikka teidän piti ymmärtää,
että se on julkisuuslain vastaista?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Korkeimman hallinto-oikeuden päätös
on hyvä. Se selkeyttää julkisuuslainsäädäntöä ja
sen tulkintaa erityisesti. Sen päätöksen
perusteella myös näiden pankkien nimet voivat
olla jatkossakin ei-julkisia, ja sen mukaan on toimittu. Silloin
kun vakuussopimuksesta neuvoteltiin, se oli, niin kuin ehkä jokainen
voi ymmärtää, hyvin vaikea neuvottelu
monesta syystä johtuen. Ei pelkästään
sen takia, että asia itsessään on hyvin vaikea,
mutta myös sen takia, että kreikkalainen osapuoli
ei ollut halukas vakuusjärjestelyihin — no, sitten
he uskoivat, että ne pitää saada — ja
sitten vielä tämä julkisuus oli heille
erittäin haitallinen. Nyt on sitten saatu KHO:n päätös,
ja sen mukaan eletään. Meillähän
hallituksen puolella oli aivan kaikki valmius julkistaa kaikki ihan
niin kuin rivi riviltä. Meillä ei siinä ollut
mitään ongelmaa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Me perussuomalaiset tiesimme, ettei tällaista
asiaa voi salata. Te käyttäydyitte linjanne mukaan,
ja te ja hallituspuolueet ette voineet meitä uskoa. Ette
te uskoneet professoreita: Kaarlo Tuori, Veli-Pekka Viljanen, Olli
Mäenpää, Erkki Havansi. Miksi näin?
Esimerkiksi Viljanen totesi, että demokratian kannalta
on ongelma, etteivät asiakirjat, jotka ovat merkittäviä Suomen
taloudellisten sitoumusten ja vastuiden kannalta, ole avoimesti esillä asiasta
päätettäessä. Salaisuus ei sovi
tämäntyyppisen asian käsittelyyn. Professori
Mäenpään mukaan julkisuuslain hyvät
periaatteet on unohdettu. Professori Tuori toteaa, että demokratiaan
kuuluu keskustelu paitsi parlamentissa myös kansalaisyhteiskunnassa.
Salailu on ongelmallista demokratian näkökulmasta.
Kysyn: millaisia oikeusoppineita hallitus kuuntelee, jos ei näitä kuuntele?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Nämä vakuudethan on nyt
saatu ja kreikkalaisilta osapuolilta on saatu noin 870 miljoonaa euroa
tälle vakuustilille. Eli se itse asia on mennyt niin kuin
on tarkoitettukin.
Kun tätä asiaa käsiteltiin eduskunnassa,
niin tämä sopimus oli silloin kaikilta osin kansanedustajien
käytössä ja talousvaliokunta sitä taisi aika
huolellakin käydä läpi asiantuntijoiden
voimin vielä. Niin kuin tuossa aikaisemmin totesin, tilanne
meni näin niin kuin kuvasin ja nyt on hyvä, kun
korkein hallinto-oikeus on tehnyt oman tulkintansa, niin siinä ei
ole sitten enää kenelläkään
mitään muuta sanottavaa. Totean vain loppuun sen,
että hallituksellehan se olisi sopinut tietenkin alusta
pitäen, että kaikki on julkista.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Todella tuo vakaussopimus salattiin, mutta
totean myöskin tästä vakuusasiasta seuraavaa.
Ei kukaan järjissään oleva suomalainen
ihminen anna kymppitonnin lainaa valtavissa veloissa olevalle tuntemattomalle
henkilölle ilman vakuuksia. Antaisitko sinä? Näin
on tehnyt kuitenkin maan edellinen hallitus antamalla konkurssikypsälle Kreikalle
1 000 miljoonaa euroa vaatimatta vakuuksia. Olisitko valmis
lainaamaan korvia myöten veloissa olevalle ihmiselle kymppitonnin
tämän luvatessa antaa 4 tonnia takaisin ja viimeisen
maksuerän ollessa vasta vuonna 2058?
Maan nykyinen hallitus on tähän järjettömyyteen
valmis upottamalla 2 200 miljoonaa euroa lisää antiikin
Kreikan raunioille. Hallitus sanoo kantavansa poliittisen vastuun
antamistaan miljardituista konkurssikypsille maille ja pankeille. On
mielenkiintoista kuulla, miten hallituspuolueet tätä vastuuta
kantavat (Puhemies koputtaa) vielä vuosikymmenten kuluttua,
kun lapset ja lapsenlapset joutuvat hyvin todennäköisesti
(Puhemies koputtaa) maksamaan päätöksistänne
riihikuivaa rahaa.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Vastuuta me kannamme. Me olemme ainoa maa,
joka on saanut vakuudet niin Kreikalta kuin Espanjalta. Niin kuin
eilen täällä kansanedustajien kanssa
keskusteltaessa moneen kertaan todettiin, Suomi on saanut vakuuksia
yhteensä jo noin 1,2 miljardin euron edestä ja lisää on
tulossa: sitä myöten kuin Espanjalle ja Kreikalle
maksetaan lainaa, vastaavasti myöskin Suomen vakuustili
karttuu. Minusta tämä on erittäin hyvä saavutus,
tästä voimme olla ylpeitä. Mikään
muu maa näitä vakuuksia ei ole saanut, ja senkin
takia suomalaisten veronmaksajien asema on turvatumpi kuin muiden
euromaiden.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen toimintaa on surullista seurata.
Ministeri Urpilainen esitti eilen rohkeasti hallituksen tiedonannon
ERVV:n varainhankinnan valtiontakausten voimassaoloaikojen pidentämisestä käytännössä
maailman
tappiin saakka. Ei ole ihme, että muu hallitus ei kehdannut
eilen täällä naamaansa näyttää vaan
valitsi keskuudestaan uhrin, eli kunnianosoitukseni teille rohkeudestanne,
ministeri Urpilainen. Erityisen hämmästyttävää on,
että niin sanotussa vakuussopimuksessa ei ole lainkaan
mainintaa vakuuksista. Selittelyt kulttuurieroista ja hienotunteisuudesta
eivät kelpaa, sillä nyt on kyse siitä,
onko sopimus lainkaan juridisesti pätevä.
Kysynkin pääministeri Kataiselta: salasitteko asiakirjan
peitelläksenne sitä tosiasiaa, että vakuussopimus
ei todellisuudessa ole vakuussopimus lainkaan vaan keisarin uudet
vaatteet?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Oli ikävä, että en
itse, eikä itse asiassa ministeri Ihalainenkaan, pystynyt
osallistumaan eiliseen käsittelyyn, me olimme Tukholmassa. Olin
pääministereitten kokouksessa, ja ministeri Ihalaisella
oli samassa kaupungissa toinen kokous. Mutta varmaan asia tuli kaikille
selväksi. Niin kuin tässä on todettu,
niin hallituksen puoleltahan kaikki sai olla julkista ihan viimeistä piirtoa
myöten, koska mehän olimme tyytyväisiä (Perussuomalaisten
ryhmästä: Eihän saanut!) siihen, että saimme
vakuudet. Tosiasia on se, että tälle vakuustilille
on tullut jo 870 miljoonaa euroa. Jos se ei nyt jollekin kelpaa,
niin sille ei sitten mitään voi.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt kun demokratia on voittanut korkeimman
hallinto-oikeuden päätöksellä hallituksen
hölmöilyn, me tiedämme, että tässä vakuussopimuksessa
ei mainita vakuuksista sanaakaan, kyseessä on total return
swap, suomeksi luottojohdannaisiin perustuva järjestelmä.
Arvoisa pääministeri, tiedättekö,
mitä se tarkoittaa? Kreikkalaispankit toimivat lähinnä Kreikan
bulvaaneina, siis sopimus on Suomen ja kreikkalaispankkien välinen.
Niiden mukanaolo johtuu siitä, että Kreikan lainoihin, jotka
on laskettu liikkeelle Englannin lain alaisuudessa, sisältyy
panttaamiskieltolauseke. Kertokaa nyt, arvoisa pääministeri,
Suomen kansan kuullen, kun sopimuksessa ei ole sanaa "vakuus", niin
mitä siinä on, total return swap, luottojohdannainen,
ja mikä se on.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Meillä oli kaksi ensisijaista vaihtoehtoa vakuuksien
suhteen. Ensimmäinen oli niin sanottu käteisvakuus,
mutta se ei käynyt toisille euromaille ihan ymmärrettävistä syistä johtuen.
Toinen vaihtoehto oli reaalivakuus, ja se osoittautui mahdottomaksi
taas kreikkalaisten ajattelussa ja ehkäpä vähän
muidenkin, joten rakennettiin kolmas vaihtoehto, kolmas malli, ja
te kuvasitte sitä mallia pääpiirteissään.
Se malli on nyt tuottanut 870 miljoonaa euroa sinne tilille, joka
on vakuutena tätä Kreikan toista tukipakettia
vastaan. Se on vain nyt näin. Eli rahaa on tullut sinne
tilille, ja se on meidän käytössä,
jos Kreikka ei pysty maksamaan velkojaan.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen monta kertaa vaatinut, että oppositio
ei saa sotkea asioita, ja haluan kyllä antaa tässä tunnustuksen
siitä, että kyllä se vakuus on.
Minä olen ymmärtänyt tämän
asian niin, että neljä kreikkalaista pankkia on
maksanut käteisenä niin sanotulle escrow-tilille
kukin 220 miljoonaa euroa, joka vastaa, jos me otamme huomioon tämän
ylitakauksen, noin 20:tä prosenttia niistä vastuista,
mitä Suomella siellä on. Tämä pitänee
paikkansa. Sitten nämä on sijoitettu AAA-luokan
papereihin, jotka on huolella valittu, ja niitten tuoton odotettiin
kattavan sen lopun, jos olen oikein ymmärtänyt.
Mutta tuotto-odotus on ollut 3 prosenttia ja tuotto tähän
saakka on ollut puoli prosenttia. Minun mielestäni tämä ei
voi pitää, 30 vuoden ajanjaksolla me emme voi
odottaa 3 prosentin tuottoa, eli täyttä vakuutta
me emme tällä saa, mutta sen 20 prosenttia minäkin
hyväksyn. Loppu menee inflaation piikkiin.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Silloin kun tuo vakuussopimus tehtiin kreikkalaisten
pankkien kanssa, me yritimme löytää,
niin kuin pääministeri kuvasi, ratkaisun, jolla
Kreikan valtio olisi voinut olla juridinen sopimusosapuoli, mutta
se ei ollut mahdollista, ja sen takia tuo juridinen sopimus tehtiin
kreikkalaisten pankkien kanssa.
Silloin kun kartoitimme, että mikä tuo mahdollinen
tuottokorko voisi olla, niin katsottiin, mikä on ollut
semmoinen keskimääräinen korko kolmen
A:n luottoluokitusmaiden joukkovelkakirjoihin sijoittamisessa, ja
silloin päädyttiin tähän 3 prosenttiin.
Se oli sen tason arvio. Ja nyt täytyy muistaa, että korkotaso
on ollut viimeisen puolentoista vuoden aikana alhaisempi, se on
ollut noin puoli prosenttia, mutta koska on pitkästä laina-ajasta
kysymys, 30 vuoden laina-ajasta, niin voi olla, että jossain
vaiheessa tätä 30:tä vuotta korkotaso
tulee olemaan korkeampikin kuin tuo 3 prosenttia. Eli sen takia
arviomme on, että edelleenkin tuo keskimääräinen
korko tällä pitkällä laina-ajalla
voi olla lähellä tuota 3:a prosenttia, mikä on
ollut se meidän tavoite. Sitä me tietenkin toivomme,
ja siitä me lähdemme.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä luulen, että olisi
aika pitkä jono semmoisen pankin ovella, joka lupaisi 30
vuodeksi riskittömän 3 prosentin tuoton, että kyllä tämä osuus
on epärealistinen, valitettavasti, tässä vakuusjärjestelyssä.
Mutta se, niin kuin sanoin tuossa, täytyy tunnustaa, että 20
prosentin osuuden se kattaa.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Tässä käytettiin
hyvin laajasti erilaisia asiantuntijoita, jotka lähtivät
tästä 3 prosentin tuotto-osuudesta, ja se oli
myöskin pohjana, kun kreikkalaisten pankkien kanssa neuvottelimme
ja tähän lukuun päädyttiin,
että ei se ole mistään tuulesta temmattu,
vaan kyllä siellä on ihan asiantuntija-arvio pohjalla.
Mehän jouduimme nyt sitten tekemään
myöskin muutoksia siltä osin, että koska
kolmen A:n luottoluokituksen maita on entistä vähemmän — Suomi
on onneksi yksi niitä harvoja maita — niin nyt
teimme teknisen korjauksen tuohon sopimusjärjestelyyn niin,
että voimme sijoittaa myöskin muiden kuin kolmen
A:n maiden joukkovelkakirjoihin eli voimme sijoittaa 4—5
parhaimman maan joukkovelkakirjoihin johtuen siitä, että näitä kolmen
A:n maita on entistä vähemmän.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies! Eilen keskusta edustaja Tiilikaisen johdolla
räksytti tästä asiasta. Siihen nähden
oli hyvä kuulla nyt edustaja Sipilän rakentavammat
puheenvuorot.
Minun mielestäni on tärkeätä muistaa,
miksi Suomi on näissä tukipaketeissa mukana. Mehän olemme
mukana sen vuoksi, että pyrimme estämään
tämän eurovelkakriisin hallitsemattoman leviämisen
yli koko Euroopan, jolla leviämisellä, hallitsemattomalla
leviämisellä, olisi erittäin rankat kielteiset
taloudelliset vaikutukset myös Suomeen, Suomen talouden
kasvuun, työllisyyteen, ihmisten toimeentuloon. Tämä on
se perusta. Onnistuuko tämä politiikka, sitä emme
tiedä. Itse olen sitä mieltä, että se
ei onnistu, elleivät nämä maat itse ole
valmiit tekemään enemmän oman kilpailukykynsä kohentamiseksi.
Mutta nyt jos keskustellaan näistä vakuuksista,
niin eihän tärkeintä ole se, mikä on
se juridinen muotoilu, joka tälle sopimusjärjestelylle
on annettu, vaan lopputulos. Ja kysyn: onko ministeri Urpilainen
tästä samaa mieltä? (Naurua)
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Voin ilokseni todeta, että olen edustaja
Zyskowiczin kanssa täysin samaa mieltä.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Jos palataan tuohon edustaja Soinin alkuperäiseen
kysymykseen sopimuksen julkisuudesta.
Julkisuussäännöksethän vaihtelevat
Euroopan eri maissa: täällä Pohjolassa
on totuttu laajaan julkisuuteen ja keskisemmässä Euroopassa taas
vähemmän laajaan. On havaittu esimerkiksi Euroopan
avoimuusasetuksien laatimisessa, että on hankaluuksia tätä pohjoismaista
laveaa julkisuuskäsitystä saada markkinoitua tuonne
muualle Eurooppaan.
Nyt tässä tapauksessa oli uusi tilanne, uudenlainen
sopimus, jonka suhdetta Suomen julkisuuslakiin piti soveltaa, tulkita.
Lehdistössä olevan tiedon mukaan tätä arvioi
brittiläinen lakiasiaintoimisto. Parhaat asiantuntijat
varmaan tässä kysymyksessä löytyisivät
oikeusministeriön julkisoikeuden yksiköstä ja
Oikeuskanslerinvirastosta, ja viime kädessä tietysti
korkein hallinto-oikeus tekee sitten auktoritatiivisia tulkintapäätöksiä.
Mutta kysyn: minkä takia ei käytetty näitä omia
julkisuuslainsäädännön tuntijoita
ikään kuin ensimmäisinä ja tärkeimpinä asiantuntijoina — vai
käytettiinkö?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Koskinen kuvasi erittäin
hyvin tuon tilanteen, jossa me olimme vajaat kaksi vuotta sitten,
kun sopimuksen kreikkalaisten osapuolten kanssa pystyimme vakuuksista
tekemään. Tilanne oli hyvin uusi, ja takana oli
hyvin pitkä ja vaikea vakuusneuvottelu. Miksi käytimme
englantilaista lakiasiaintoimistoa asiantuntijana? Tämä englantilainen
lakiasiaintoimisto oli meillä ollut jo pitkään
mukana vakuusneuvotteluissa asiantuntijana, koska yksinkertaisesti
tämä järjestely oli niin poikkeuksellinen,
että senkaltaiseen toimintaan ei Suomessa kovin paljon
asiantuntijuutta löytynyt.
Mitä tulee sitten tähän julkisuuspuoleen,
en pysty tarkalleen sanomaan, kuinka laajasti valtiovarainministeriön
virkamiehet, juristit olivat kuunnelleet oikeusministeriön
tai meidän julkisuuslainsäädännön
asiantuntijoita, kun he päätyivät siihen
esitykseen, että vakuussopimuksen ei-julkistaminen oli
julkisuuslain mukaista, minkä KHO, korkein hallinto-oikeus,
sitten toiseksi totesi.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kansalaiset! Ne, joilla on vähän
pitempi muisti, tietävät, että nämä sopimukset
tehtiin sen takia, että Suomen hallitus pysyisi koossa.
Koska SDP oli luvannut, että tämmöisiä yritetään
saada, niin sitten tehtiin tämmöinen näennäisshow,
ja se on hyvin epäonnistunut, ja sen takia se kätkettiin.
(Ben Zyskowicz: 900 miljoonan näennäisshow!) Tämä sopi
tähän näin. Kun me tiedämme
nämä prosentit, eihän ikinä inflaatiokaan
tule olemaan noin pientä. — Älkää te
nyt, arvoisa kansanedustaja, hölöttäkö. — Kreikka,
vanha mysteeriuskonto: (Puhemies koputtaa) Olli Rehn, komissaari,
aikoinaan osti Kreikan niin, että pankit hyväksikäyttivät
Euroopan. Perinteeseen Kreikassa kuuluu, että Zeus ryöstää Euroopan
ja raiskaa Euroopan. Kaikki tämä tiedettiin Skandinaviassa
ja Pohjoismaissa, mikä on Välimeren maiden moraali,
ja silti meidät huijattiin, niin että yhtäkkiä suomalaisen
koululaisen tietoisuuskaan ei ole mitään siitä,
mikä on Välimeren maiden poliittinen ja verokäytäntö,
ja tässä me nyt olemme. Nyt selitellään
median avustuksella, jonka hallituspuolueitten taustalla olevat
voimat omistavat, sitä, että perussuomalaiset
ovat jotenkin syyllisiä. (Puhemies: Minuutti on täynnä!)
Kysyn tästä: tiesikö opettaja, anteeksi,
ministeri Urpilainen tätä vanhaa tarinaa, kun... [Puhemies
antoi puheenvuoron seuraavalle puhujalle.]
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Ehkä perussuomalaiselle puolueelle
870 miljoonaa euroa on hyvin vähäpätöinen
summa, mutta tälle hallitukselle ja minulle valtiovarainministerinä se
on hyvin merkityksellinen summa, ja sen takia olen ylpeä siitä, että tämä hallitus
ja Suomi on saanut Kreikalta 870 miljoonaa euroa huhtikuun loppuun
mennessä tilille vakuutena, ja tulemme saamaan enemmänkin,
kun Kreikalle seuraava lainaerä maksetaan. Tämä on
se asian pihvi, ja tästä ainakin henkilökohtaisesti
olen tyytyväinen.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! On totta, että tämä korkeimman
hallinto-oikeuden tekemä ratkaisu eittämättä heittää tumman
varjon meidän käymälle keskustelulle,
kun ajatellaan, kuinka vaikeassa tilanteessa ollaan neuvoteltu,
kun ollaan oltu ratkaisemassa Euroopan rahoituskriisiä.
Edustaja Sipilä toi kovasti esille tämän
3 prosentin, että loppu menee inflaation piikkiin. Mutta
itse kun olen seurannut eläkesäätiöiden
tuottotavoitteita, ne ovat 4 prosentissa pitkällä juoksulla.
Siihen meidän on ollut uskominen, ja niillä on eläkkeet
turvattu. Kysyisin valtiovarainministeriltä vielä uudemman
kerran: onko todella niin, että on uskottavaa ja pitkällä aikavälillä mahdollista,
että tämä 3 prosentin tuottotavoite saavutetaan?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kuten aikaisemmin totesin, tämä oli
hyvin laajan asiantuntijajoukon arvio, että 3 prosentin
tuottotavoite on realistinen. Mutta totta kai sekin on tunnustettava,
että viime vuosina korkotaso on ollut alhaisempi. Se ei
ole ollut sitä 3:a prosenttia, jota me olemme tavoitelleet.
Se on johtunut pitkälti tästä yleisestä talouskriisistä,
jonka keskellä me olemme eläneet, mutta toivottavasti
tämä kriisi ei tule 30:tä vuotta jatkumaan,
joka on kuitenkin näiden tässä sopimuksessa
olevien lainojen laina-aika.
Mitä tulee sitten tähän julkisuuteen,
niin ehkä on vielä pakko todeta se, mikä on
täällä jo kertaalleen sanottu: Tämä hallitushan
on hyvin ylpeä tästä vakuusjärjestelystä ja
vakuussopimuksesta. (Timo Soini: Lainrikkomus!) Meillä ei
ole mitään syytä piilotella mitään
tästä sopimuksesta. Päinvastoin, me olemme
niin ylpeitä, että voisimme kehystää sen
vaikka seinälle tänne eduskuntaan. (Naurua) Mutta
tämä, miksi tähän ratkaisuun
aikoinaan päädyttiin, tuli nimenomaan meidän
kreikkalaisten osapuolten vaateesta, ja kun meidän virkamiehet,
juristit totesivat (Puhemies koputtaa) eri asiantuntijoita käyttäen,
että se on julkisuuslainsäädännön
mukaista, niin silloin tähän ratkaisuun päädyttiin.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lakia on rikottu, ja nyt selitellään.
Te olette käyttänyt vielä englantilaista
toimistoa. Miksette te kuule Suomen korkeimpia professoreita ja
tämän alan asiantuntijoita vaan jotain englantilaista
toimistoa, jolla on oma intressi tässä asiassa, oma
etu tässä asiassa? Ja sitten vielä se,
että kun luette sen sopimuksen tarkkaan, toivon, että teette
sen, en minä sitä ihmettele, että te
ette sitä kaikki tunne, ei tunne Helsingin Sanomatkaan, kun
tänään luin sitä.
Arvoisa puhemies! Suomi maksoi etukynteen pysyvää vakausmekanismia
1,44 miljardia. Siinä menetettiin 50 miljoonan korkotulot,
ja te sanotte koko ajan, että rahaa ei ole mennyt, mutta nyt
rahaa on tullut. Mitä teidän toimista pitäisi uskoa?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Käytimme englantilaista lakitoimistoa
vakuusneuvotteluissa asiantuntijana sen takia, että sellaista
asiantuntijuutta ei meidän mielestämme Suomesta
löytynyt. Tämä vakuusjärjestely
on historiallinen, ja se on ensimmäistä kertaa
neuvoteltu. Mikään muu maa ei ole vakuuksia aikaisemmin
saanut. Se on fakta, kuten myös se, että 870 miljoonaa
euroa Kreikalta on Suomelle vakuuksia maksettu huhtikuun loppuun
mennessä ja lisää on tulossa, edustaja
Soini.