Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomi sitoutui viime vaalikaudella uuteen uljaaseen,
kotimaisuutta korostavaan ilmasto- ja energiastrategiaan vuoteen
2020 mennessä. Ministeri Vapaavuori on kertonut valmiudesta
viedä tätä puhtaan energian viestikapulaa
eteenpäin aina sinne vuoteen 2050 saakka. Keskusta on valmis
osallistumaan tällaiseen yhteistyöhön. Me
tähtäämme vielä pidemmälle.
Me tähtäämme siihen, että Suomi
ottaa niistä askelmerkeistä, jotka teimme viime
vaalikaudella, vielä paljon uljaampia askeleita kohti puhdasta,
päästötöntä energiaa.
Me tavoittelemme tämmöistä 50—50—50-periaatetta,
josta kerron kohta vähän tarkemmin.
Hallituksen omat toimet eivät ole kaikin osin olleet
linjassa sen kanssa, mitä hallitus lupaa. Hallitus on kotimaisuutta
iskenyt päähän sillä, että turpeen
verotusta kiristettiin ja ennen kaikkea kotimaisen puun käytön
tukea vähennettiin merkittävästi. Näin
kotimaisuus väistyy nyt kovaa kyytiä, ja kivihiili,
tuolta Uralin takaa tänne kärrättävä kivihiili,
valtaa tilaa monissa suomalaisissa energialaitoksissa. Kysymys kuuluu,
arvoisa ministeri: onko (Puhemies koputtaa) hallitus valmis peruuttamaan
nämä esitykset, jotka iskevät kotimaisuutta
vasten kasvoja ja suosivat kivihiilen käyttöä Suomessa?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarisen puheenvuoro alkoi niin
mainiosti, että meinasin melkein ryhtyä kehumaan
edustaja Pekkarista. Mutta joka tapauksessa haluan kiittää siitä,
että keskusta vastaa positiivisesti ihan vakavassa mielessä tekemääni
tarjoukseen ryhtyä parlamentaariselta pohjalta valmistelemaan
meidän energia- ja ilmastopolitiikan tulevaisuutta. Minun
mielestäni kyse on kansallisesti niin merkittävästä asiasta,
että tarvitsemme tälle alalle ennustettavuutta ja
johdonmukaisuutta. Siinä mielessä on hyvä tehdä sitä parlamentaarisesti.
Mitä tulee sitten kysymykseen kivihiilen lisääntymisestä suomalaisessa
energiapaletissa aivan viime hetkinä: Olen siitä ihan
samalla lailla huolissani kuin edustaja Pekkarinenkin. Olen kuitenkin
hieman eri mieltä siitä, mistä se johtuu.
Taustalla on hyvin monia eri syitä, mutta tässäkin
salissa on muun muassa viitattu, onko se nyt Kuopion ja Jyväskylän
ja Pietarsaaren energialaitoksiin ja siihen, kuinka ne käyttävät
kivihiiltä. Kaikkien näitten laitosten johtajat
ovat julkisuudessa, ainakin Maaseudun Tulevaisuudessa, todenneet,
että ainoa syy käyttää kivihiiltä on ollut
se, että turvetta ei ole ollut saatavilla. Tämä on
ollut seurausta toisaalta poikkeuksellisen runsassateisista kesistä ja
toisaalta siitä, että tämä luvitusjärjestelmä tällä alalla
ei kiistatta toimi niin kuin sen pitäisi. Tässä meillä on
iso haaste koko yhteiskunnalla, että saamme luvitusjärjestelmän kuntoon
niin turpeen osalta kuin vaikkapa (Puhemies koputtaa) tuulivoimatuotannon
osalta, (Puhemies: Nyt on kyllä minuutti aika runsaasti täynnä!)
jossa meillä on laaja kansallinen yhteisymmärrys
haluta sitä lisätä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Turpeen saannon osalta luvitus on kiistatta ongelma,
ja siellä on monia muitakin ongelmia turpeeseen liittyen.
Tämän ilman muuta myönnän. Mutta
samalla aivan välttämättä alleviivaan sitä,
että kyllä tämän ohella se seikka,
että puun tuesta enimmillään lähti
yksi kolmasosa pois ja turpeen verotus yli kaksinkertaistui, tarkoittaa
sitä, että monen energialaitoksen johtaja osaa
laskea, että kivihiili on tänään
selvästi kalliimpaa monessa laitoksessa kuin tämä kotimainen
seos (Eduskunnasta: Halvempaa!) silloinkin, kun turvetta saisi. — Anteeksi,
kivihiili on paljon halvempaa kuin nämä kotimaiset
vaihtoehdot silloinkin.
Kyllä nyt tässä tarvitaan laissa
muutos. Vielä toivon ja kysyn, vielä tarkennan:
onko hallitus valmis perumaan nuo päätökset?
Keskusta tähtää omissa linjoissaan siihen,
että vuoteen 2030 mennessä meillä on
kaikki mahdollisuudet nostaa uusiutuvan osuus 50 prosenttiin, meillä on kaikki
mahdollisuudet nostaa kotimaisen energian osuus 50 prosenttiin,
ja meillä on mahdollisuus sitoutua, ei jonnekin 20 prosenttiin,
vaan 50 prosenttiin päästöjen vähentämisessä,
jos kotimaista ja (Puhemies koputtaa) uusiutuvaa edistämme
tässä kerrotulla tavalla.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen tietää hyvin,
että järjestelmässämme turpeen
ja metsähakkeen kilpailukyky on sidottu toisiinsa. Eli
kun turpeen veroa nostetaan, silloin metsähakkeen tukea
pitää vähentää, jotta
niitten suhteellinen kilpailukyky pysyy samana. Tämä on
järjestelmä, joka on edustaja Pekkarisen ollessa
ministeri Pekkarinen EU:hun notifioitu. (Mauri Pekkarinen: Niin,
se on hyvä järjestelmä!) Se on tämän tausta.
Siihen sitten taas, että kivihiilen hinta on laskenut,
vaikuttavat monet, monet muutkin asiat, esimerkiksi olennaisesti
ennakoitua alempi päästöoikeuden hinta
sekä toisaalta Yhdysvalloissa oleva liuskekaasubuumi, mikä johtaa
siihen, että koko maailman energiamarkkinat ovat monella tapaa
muuttuneet siitä, mitä oletimme.
Mitä sitten tulee turpeen verotukseen, on myös
hyvä huomata, että edellisellä vaalikaudella
turpeen veroa nostettiin 2 eurolla megawattitunnilta ja niin nostettiin
tälläkin vaalikaudella, että emme me
tässä nyt sen pahempia tai huonompia tai parempia
ole olleet kuin edellinenkään hallitus.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin tällä hetkellä kotimaisen
energian osuus on vain 30 prosenttia, ja Keski-Euroopassakin on
jo 50 prosentin omavaraisuuden taso monenkin energiamuodon käytössä.
Mainitsitte verotuksen ja luvituksen, ja nehän ovat
juurikin valtion keinoja ohjata energiaa. Onko nyt tähän
luvitukseen sitten tulossa joitain erinomaisia asioita, että saataisiin
tämä virkamiesasento oikealle uralle, että näitä asioita
ruvettaisiin käsittelemään? Vai johtuuko
tämä nyt sitten ympäristöministeriön
vihreästä näkökannasta, että pyritään
siihen, että mikään, lähestulkoon
mikään, kotimainen energiamuoto ei olisi jollain
tapaa Suomessa sallittua? Itse olen ehkä kokenut tämän
niin, että vihreät hyväksyvät
vain lihasenergian ja hankaussähkön. Arvoisa ministeri,
kysyn: mitä keinoja voidaan ministeriöitten yhteistyössä tehdä,
että nämä luvitusasiat ratkaistaisiin?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
käynyt ilmi, niin turpeen luvitus on ollut huolestuttavan
hidasta. No, turve on monella tapaa herkkä ja ristiriitoja herättävä energiamuoto,
mutta aivan samoin myös tuulivoiman luvitus on ollut erityisen
hidasta ja hankalaa, ja tuulivoima taas taitaa nauttia aika yksimielistä suosiota
koko kansakunnassa. Ja kun näitten molempien osalta luvitus
on näin hidasta ja hankalaa, niin silloin meidän
järjestelmässä pitää olla
jotain sellaista perustavaa laatua olevaa ongelmaa, johon meidän
pitää tosissamme paneutua.
Tässä tarkoituksessa lähetin kirjeen
kaikkien aluehallitovirastojen ylijohtajille, jotka vastaavat tästä luvituksesta,
ja ensivaiheessa kysyin heidän kantaansa siihen, onko näin,
ja jos on, niin mistä se mahdollisesti johtuu. Nämä vastaukset ovat
jo tulleet ministeriöön. Emme ole niitä vielä ehtineet
analysoida, mutta minusta on kohtuullista ensin kysyä ikään
kuin lupaviranomaisten päälliköiltä,
miten he näkevät tilanteen, ja kun nämä on
analysoitu, niin sen jälkeen on johtopäätösten
aika.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan, että istuntosalissa ei ole tapana kyselytunnin
aikana liikkua eikä pitää neuvotteluja.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime eduskuntakaudella hyväksyttiin
hyvin laajalla yksimielisyydellä ilmasto- ja energiapoliittinen
strategia ministeri Pekkarisen hyvän valmistelun pohjalta,
ja nyt tämän hallituksen aikana täällä kentän
toimijat ovat olleet huolestuneita siitä, että monet
asiat ovat muuttuneet huonompaan suuntaan. Esimerkiksi yrittäjät,
jotka panostavat uusiutuvan energian tuotantoketjuun, ovat kokeneet,
että ne ratkaisut, mitä nykyinen hallitus on tehnyt,
ovat vesittäneet sitä hyvää energiapolitiikan
linjaa, joka korosti uusiutuvan energian osuutta, kotimaisen energian
osuutta ja omavaraisuutta ja niin edelleen.
Tässä mielessä hyvin vakavasti kyllä vetoan, että,
ministeri Vapaavuori, näistä äsken kerrotuista
toimenpiteistä saisitte aikaan aika nopeasti niitä ratkaisuja,
joilla esimerkiksi turpeen käytön edellytyksiä voitaisiin
parantaa luvitusprosessia nopeuttamalla, ja myöskin loisitte
tulevaisuudennäkymää tänne bioenergiapuun
toimialalle edelleenkin. Elikkä koskien niitä lupauksia,
mitä kerrotte, me odotamme, että niitä päätöksiä tulisi nyt
ihan konkreettisina käytännön päätöksinä, jotka
ne yrittäjät ja toimijat maakunnassa voisivat
noteerata.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi turpeen luvituksessa olevat ongelmat
eivät ole tämän hallituksen salajuoni.
Kyllä ihan samat ongelmat olivat myös viime vaalikaudella
edustaja Pekkarisen ollessa ministeri Pekkarinen. Tämä on
systeemissämme oleva ongelma, jota meidän pitää tosissamme lähteä penkomaan
ja katsomaan, mistä on kysymys ja mitä asialle
voisimme tehdä.
Harvoin varmaan tässäkään
salissa ministeri voi olla niin tyytyväinen kuin minä siitä,
että pystymme toteuttamaan edellisen hallituksen laatimaa
energia- ja ilmastostrategiaa. Kun täällä todettiin,
että olisi ongelmia, niin juuri eduskunnalle annettu selonteko
päivityksestä energia- ja ilmastostrategiaan itse
asiassa toteaa, että olemme erittäin hyvin sillä polulla,
joka edellisessä energia- ja ilmastostrategiassa asetettiin,
ja tästä on syytä olla ylpeä,
koska Suomi kuuluu niihin harvoihin EU:n jäsenmaihin, jotka
näyttävät saavuttavan nämä EU:n
yhteiset tavoitteet.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
on kaksi isoa muuttujaa, jotka tulevat vaikuttamaan todella valtavasti
energiamarkkinan kehittymiseen ja polttoaineen kehittymiseen, ja
ehkä se merkittävin on tämä liuskekaasu
ja sen aiheuttamat hintavaikutukset esimerkiksi kivihiileen. Kivihiilestä tulee
niin edullista materiaalia todennäköisesti tulevaisuudessa, että se
on kyllä jollakin lailla pystyttävä sitten kotimaisten
polttoaineitten osalta hoitamaan. Mikä on se keino, sitä mitä en
osaa sanoa.
Mutta onko hallitus miettinyt muita vaihtoehtoisia menetelmiä kuin
tukimenetelmän sille, miten tämä ongelma
poistetaan? Kyse on todella merkittävästä asiasta
tulevaisuudessa. Siinä tulee varmaan maakaasu olemaan,
mutta ennen kaikkea tulee kivihiili todella suureen markkina-arvoon
nousemaan, koska tavaraa on ja se on halpaa. Miten siihen vastataan?
Riittäkö se, että pelkästään
turve nostetaan siihen, vai onko jotakin muuta mietinnässä?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Edustaja Korhonen on täysin oikeassa
siinä, että liuskekaasuvallankumous Yhdysvalloissa
on nyt jo mullistanut koko globaalin energiapolitiikan itse asiassa
monella, monella eri tavalla. Ensinnäkin se parantaa Yhdysvaltain
energiaomavaraisuutta dramaattisesti, mikä vaikuttaa ihan
jopa geopoliittiseen suurvaltapolitiikkaan ja johtaa siihen, että Lähi-idän
ja eräitten muitten alueitten suhteellinen merkitys jonkun
verran vähenee. Toinen tekijä, mihin se vaikuttaa,
on se, että Yhdysvaltain oma teollisuus saa tällä hetkellä ja
tulevaisuudessa dramaattisesti halvempaa energiaa kuin eurooppalainen.
Siis kaasun hinta on vain kolmasosa, jopa neljäsosa Yhdysvalloissa
verrattuna Eurooppaan, ja tämä tietenkin vaikuttaa
energiapolitiikan kautta silloin myös kilpailukykyyn olennaisesti.
Se, että Yhdysvallat ei enää omien
liuskekaasuvarojensa takia tarvitse samalla lailla esimerkiksi kivihiiltä kuin
aikaisemmin, on johtanut siihen, että kivihiilen hinta
on taas puolestaan laskenut ja sitten sitä viedään
eri puolille maailmaa, esimerkiksi Eurooppaan. Nämä ovat
erittäin isoja, erittäin dramaattisia vaikutuksia,
ja tämän edessä on koko eurooppalainen
yhteisö tällä hetkellä pohtimassa,
miten tähän vastataan. Ja senkin takia on minun
mielestäni tärkeätä, että parlamentaarisesti
hallitus—oppositio-rajat (Puhemies koputtaa) unohtaen ryhdymme
pohtimaan, miten Suomi vastaa tähän isoon haasteeseen.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä tähän lupa-asiaan
ihan oikeasti täytyy saada jotakin rotia, sillä kyllä tuolla
pohjoisilla turvetuotantoalueilla tiedetään vuosien
lupahakemuksia, nimenomaan laajennushakemuksia, ja niille soille,
jotka ovat käytössä, ja niistähän
on kysymys, ja niitä halutaan hyödyntää.
Nyt kun kansallista energia- ja ilmastostrategiaa useissa valiokunnissa
käsitellään, niin kyllä minä haluan
ja toivon, että tähän turpeenkäyttöön
kiinnitetään huomiota. Ainakin minusta on erittäin
hämmentävää se, että turve
luokitellaan uusiutumattomaksi energiaksi ja samalla me valiokunnissa
kuulemme, mitä sen vuosikasvu on. Elikkä haluaisin
kysyä ministeriltä: oletteko valmis tekemään
aloitteita siihen suuntaan, että turve voitaisiin luokitella
uusiutuvaksi energiaksi?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tämä on varmaan ikuisuuskysymys,
enkä ajatellut käsiäni siihen sen enempää sotkea.
Minun mielestäni olennaista on se, että sekä edellinen
hallitus että tämä hallitus on sitoutunut
siihen, että turpeen rooli meidän energiavalikoimassamme
on keskeinen. Tässä eduskuntaan annetussa selonteossa
on todettu, että hallituksen tavoitteena on maltillisesti
laskea turpeen osuutta noin kolmanneksella vuoteen 2025, joka on
erittäin tarkkojen laskelmien perusteella saatu lopputulos,
joka perustuu muun muassa nykyiseen kattilateknologiaan ja siihen
tietoon, että tätä lyhyemmällä aikavälillä tätä ei
edes voitaisi tehdä, koska jos turvetta ei voida käyttää,
niin sitten tietyissä laitoksissa ei voida käyttää myöskään
metsähaketta ja sitten ammumme oikeasti itseämme
jalkaan.
Mutta kuten todettu, kysymys on viime kädessä luvituksesta,
ja minun mielestäni tälle pitäisi olla
nyt paremmat edellytykset kuin joskus historiassa sen takia, että meillä on
kuitenkin kohtuullisen tuoreita yhteisesti hyväksyttyjä soiden
luokitteluita ja tämän pohjalta voisimme vastuullisesti
käyttää turvetta myös jatkossa.
Kuten sanottu, meillä on tässä täysin
yhteinen huoli.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Miksi kivihiili menestyy? Niin kuin ministeri Vapaavuori
kuvasi, liuskekaasu on mullistanut energiamarkkinoita ja päästöoikeuden
hinta EU:n päästökaupassa on alamaissa.
Mitä halvempi päästöoikeuden
hinta on, sitä paremmin runsaasti päästöjä tuottava
kivihiili menestyy kilpailussa vähäpäästöisempien
ja puhtaampien energiamuotojen kanssa.
Euroopan parlamentti äänesti hiljattain niin sanotusta
backloading- eli päästöoikeuksien takapainotusesityksestä,
ja hyvin niukasti voitti se kanta, että tätä päästöoikeuksien
takapainotusta ei tehty. Se on aiheuttanut päästöoikeuksien
arvon romahtamisen entisestään ja parantanut entisestään
kivihiilen asemaa. Se mikä huolettaa, on se, että tätä backloading-esitystä vastaan
äänesti myös
Suomen Keskustan europarlamentaarikko, tätä backloading-esitystä vastaan,
Suomen hallituksen linjaa vastaan, äänestivät
myös useat hallituspuolueiden europarlamentaarikot, ja
siksi kysyisinkin ministeri Vapaavuorelta, että kun backloading-esitys
tulee uudelleen Euroopan parlamentin käsittelyyn, niin
onko teillä mahdollisuutta käydä dialogia
europarlamentaarikkojen kanssa ja perustella Suomen hallituksen
kantaa ja sitä, miksi tämä backloading-esitys
on niin tärkeä.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Oli kiistatta monella tapaa yllätys
se äänestystulos, mikä Euroopan parlamentissa
syntyi. Se on varmaan ainakin osin seurausta tästä pitkittyneestä talouskriisistä,
joka Eurooppaa on monta vuotta vaivannut, varmaan myöskin
tästä Amerikan liuskekaasuvallankumouksesta, ja
tästähän on kummunnut monenlaisia huolia.
Kuten edustaja Tynkkynen totesi, Suomen hallitus on kannattanut
tätä backloadingia. Eikä meidän
kantamme ole tässä suhteessa muuttunut. Pitää nyt
rakentavasti katsoa Euroopan parlamentin kanssa, miten tästä päästäisiin
eteenpäin, ja totta kai hallituksen jäsenet käyvät
tarvittaessa keskusteluja myös suomalaisten europarlamentaarikkojen
kanssa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Viime eduskunnassa päätettiin
Fennovoiman rakentamisesta, ja tämä on yksi osa
tätä meidän energiapalettia, ja kaikki
ne, mistä nyt puhutaan, ovat riippuvaisia siitä,
mitä tälle asialle tehdään. Myös
monissa kunnissa, joissa on oma kunnallinen energialaitos, odotetaan
tätäkin ratkaisua yhtä paljon kuin sotea,
tai ehkä enemmänkin, koska siitä voi
tulla rahaa. Tässä mielessä olisin kysynyt:
Mikä se tilanne on tällä hetkellä näissä keskusteluissa
Fennovoiman osalta? Se on suuri rakentamisprojekti, joka myös
merkitsisi työpaikkoja ja muita. Miten näissä keskusteluissa
tämän asian osalta on edetty? (Kari Rajamäki:
Olkiluodon malliin vai?)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ehkä vähän kaukana ollaan, mutta
otetaan vastaus. Ministeri Vapaavuori, olkaa hyvä.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Fennovoiman ydinhanke on puhtaasti kaupallinen
hanke, ja se, että missä vaiheessa sen osalta
mennään, on kysymys, joka pitää esittää lähinnä Fennovoiman
johdolle. Ydinvoima on Suomessa ainoa energiamuoto, jonka käyttäminen
tai rakentaminen edellyttää julkista, poliittista
lupaa, jonka eduskunta on viime vaalikaudella antanut. Lupaehtoihin
liittyy se, että rakentamislupahakemus pitää jättää 5
vuoden kuluessa siitä, kun periaatepäätös
on hyväksytty, eli kesään 2015 mennessä.
Fennovoima varmasti tälläkin hetkellä tekee
kaikkensa löytääkseen sekä sopivan
laitostoimittajan asiaan että saadakseen rahoituksen kasaan.
Mutta kuten todettu, tämä on kuitenkin, vaikka
tähän liittyy eduskunnan lupa, lähtökohtaisesti
yksityinen hanke, ja se on silloin Fennovoiman ja sen omistajien
käsissä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuodelle 2020 asetetut ilmasto- ja energiapolitiikan
tavoitteet ovat suunnilleen toteutumassa, ellei hallitus anna nyt
sitten hiilen käytön tänä vuonna,
ensi vuonna riistäytyä käsistä.
Arvostamme ministeri Vapaavuoren yhteistyötarjousta, kuten
sanoitte, suuressa asiassa. Samaa mallia olisimme toivoneet toki
monelta muultakin hallituksenne ministeriltä. Mutta nuo
vuoden 2020 tavoitteet eivät riitä, ja sen takia
keskusta esittää, että vuodelle 2030
ottaisimme jo huomattavasti kunnianhimoisemmat tavoitteet. Käsittääksemme
voimme alentaa päästöjä 50 prosentilla,
uusiutuvan energian osuuden nostaa 50 prosenttiin ja samalla myös
kotimaisuusasteen 50 prosenttiin. Jotta tämänkaltainen
rohkea ilmastopolitiikka toimisi, se vaatii myös kansainvälistä yhteistyötä.
Se vaatii sitovia päästövähennystavoitteita,
toimivan päästökaupan, joka luo myös kannusteen
kehittää (Puhemies koputtaa) aina parempaa teknologiaa.
Miten tämä kansainvälinen yhteistyö teidän
näkemyksenne mukaan etenee?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kansainvälinen ilmastopolitiikka
kuuluu meillä lähtökohtaisesti ympäristöministerille,
ministeri Niinistölle, joka ei ole tällä hetkellä täällä läsnä.
Mutta haluaisin todeta vielä sen, että kysymys on
kansallisesti erittäin isosta asiasta. Ilmastomme takia
meillä on poikkeuksellisen pitkä lämmitys-
ja valaistuskausi. Johtuen harvasta asutuksestamme meillä on
pitkät keskimääräiset etäisyydet,
korkeat liikenne- ja logistiikkakustannukset. Johtuen energiaintensiivisestä teollisuudestamme
meillä energia on myös elinkeinorakenteessamme
poikkeuksellisen tärkeässä roo-lissa.
Kaikesta tästä seuraa, että energia,
joka on merkittävä kansallinen kysymys kaikkialla
maailmassa, on sitä korostetusti erityisesti Suomessa.
Kun tähän tarpeeseen turvata oma kilpailukykymme
yhdistetään vielä yhä tiukkenevia
ja haastavampia ilmastopoliittisia tavoitteita, me olemme erittäin
hankalan yhtälön edessä yhteensovittaa
vastuullinen ilmastopolitiikka ja eurooppalainen kilpailukyky, huoltovarmuus,
omavaraisuus jne. Sen takia on minun mielestäni erittäin
arvokasta, että voimme tehdä tätä yhdessä (Puhemies
koputtaa) parlamentaariselta pohjalta kaikkien puolueitten kesken.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri on oikeassa siinä, että uusiutuvan
tai ylipäänsä kotimaisen energian kannalta maailmanlaajuinen
toimintaympäristö on muuttunut, niin kuin täällä edustaja
Tynkkynenkin sanoi. Muutokseen pitää reagoida,
mutta hallitus tässä omilla toimillaan reagoi
nyt väärään suuntaan. Jos kerran
uusiutuvan asema maailmalta johtuvien seikkojen vuoksi on käynyt
heikommaksi Suomessa, miksi entisestään heikentää uusiutuvan
ja kotimaisen vaihtoehdon mahdollisuuksia Suomessa? Tästä syystä vielä kolmannen
kerran kysyn: eikö hallitus ole valmis harkitsemaan noita
päätöksiä, joilla se heikensi
kotimaisten vaihtoehtojen asemaa?
Vielä totean, kun ministeri sanoi, että ollaan oikealla
polulla: Niin on oltu viime vuoden loppuun saakka. Uusiutuvien käyttö lisääntyi
ja päästöt vähenivät,
mutta sen suhteen, mitä tästä vuodesta
lähtien nyt, kun nämä heikennykset ovat
tapahtuneet, on tapahtumassa, veikkaan, että kehitys muuttuu
huonoon suuntaan. Tästäkin syystä se
kysymys on aiheellinen, ja siihen toivon mukaan tulee ministeriltä positiivinen vastaus.
(Puhemies koputtaa) Hallitus toivon mukaan muuttaa ratkaisujaan.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Herra puhemies! Jos turvetta ei ole saatavilla, turvetta ei
ole saatavilla, oli se verokohtelu mikä tahansa. Siinä mielessä tähän
liittyvät veromuutokset eivät tätä tilannetta
toiseksi muuta. Muutoin viittaan siihen, että verokysymykset
kuuluvat valtiovarainministerille.
Mutta jos mietimme uusiutuvien energialähteitten tulevaisuutta
Suomessa, niin uskaltaisin väittää, että ehkä kuitenkin
kaikkein keskeisin kysymys on pitää huolta meidän
metsäteollisuutemme iskukyvystä. Hyvin tiedämme,
että tässä strategiassa noin puolet uusiutuvien
lisäystavoitteesta liittyy nimenomaan puupohjaisen, biopohjaisen
energian käyttöön. Taas sillä puolella
kysymys on pitkälti metsäteollisuuden sivuvirroista,
oheistuotteista ja näin. Mikäli meidän
metsäteollisuuden kilpailukyky entisestään
heikkenee, mikäli täällä laitoksia
suljetaan, siitä ei kärsi pelkästään
metsäteollisuus vaan siitä kärsii myös meidän
energiapolitiikkamme ja meidän tarpeemme nostaa kotimaisten
uusiutuvien energialähteitten osuutta. Sen takia itse asiassa
kaikkein parhaimman palveluksen uusiutuville energialähteille,
kotimaisuusasteen nostamiselle teemme siinä, että pidämme
huolta (Puhemies koputtaa) metsäteollisuutemme kilpailukyvystä.