Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Tämän viikon maanantaina
te, pääministeri, sekä presidentti tapasitte
Unkarin oikeistopääministerin, myös teidän
puolueryhmittymäänne kuuluvan henkilön.
Olisi todella tärkeätä sen jälkeen, kun
Euroopan parlamentti, komissio, useat jäsenmaat ovat esittäneet
vakavan huolensa ja suoranaisia vaatimuksia Unkarin tilanteen paranemisesta,
sananvapaudesta, vähemmistöjen asemasta, perustuslaillisista
oikeuksista, demokratian toimivuudesta, kuulla, mitä vaatimuksia
ja minkälaisia reaktioita teidän taholta Unkarin
pääministerin vastaukseen saitte.
Pääministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Kiitoksia, tämä on tärkeä asia.
Meillä oli tosi hyvä keskustelu kokonaisuudessaan,
ja siitä keskusteluajasta valtaosa meni tämän
asian käsittelyyn. Käytiin myös Euroopan tulevaisuutta
koskevaa keskustelua, mutta koska tämä asia on
niin kuuma ja merkittävä koko Euroopan perusarvojen
kannalta, me kävimme sitä keskustelua pitkään.
Minä totesin hänelle sen, että me tuemme
komission näkökantoja, me tunnistamme ja vahvasti
tuemme Euroopan neuvoston näkökantoja asiassa
ja että pidän tärkeänä, että Unkari
olisi yhteistyöhaluinen ja -kykyinen näiden kahden
instituution kautta. Unkarihan on sanonut jossakin vaiheessa, että he
voivat työskennellä näiden instituutioiden
kanssa mutta eivät ota ohjeita toisilta valtioilta. No,
se on ihan ymmärrettävä näkökulma,
mutta Euroopan neuvosto ja komissio erityisesti ovat niitä,
joitten suosituksia kannattaisi kuunnella. Sitten toinen ajatus,
jota hänelle toin esiin, on se, että he tukisivat
(Puhemies koputtaa) Eurooppa-neuvos- tossa tätä meidän
aloitettamme uuden rule of law -mekanismin synnyttämisestä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Suomen ulkopolitiikkaa tunnetusti johdetaan
yhteistoiminnassa, ja ulkoministeri Tuomioja on käyttänyt
minun mielestäni hyvin perusteltuja, aika vaativia, kärkkäitä ja
jossain määrin sävyltään
ehkä vielä kovempia puheenvuoroja tästä Unkari-asiasta.
Olisin kysynyt, miten hallituksen sisällä presidentin,
pääministerin ja ulkoministerin kesken tämä tapaaminen
ja siellä käytetyt puheenvuorot sovittiin. Käsiteltiinkö asiaa EU-minvassa,
Utvassa tai jossain muussa epämuodollisessa palaverissa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Meillä ei erikseen kaikkia tapaamisia käsitellä ministerivaliokunnissa
tai Utvassa, mutta kun meillä esimerkiksi nyt tästä Unkari-asiasta
on omat yhteiset linjaukset, niin niitten mukaan sitten aina toimitaan.
Tässä asiassa esimerkiksi oli hyvä mahdollisuus
tämän Unkarin sisäisen tilanteen ohella
tuoda esille tämä oikeusvaltioperiaateinstrumentti, josta
ulkoministeri lähetti kirjeen yhdessä muutaman
kollegansa kanssa komissiolle, että perustettaisiin tämmöinen
pysyvä toimielinmekanismi arvioimaan itse kunkin jäsenmaan
oikeusvaltioperiaatteita. Tämä on vähän
eri asia kuin Unkarin sisäinen tilanne, mutta molemmista
käytiin hyvin vakava keskustelu.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Oli todellakin vähän hämmentävää kuulla
ainakin tiedotusvälineistä Unkarin pääministerin kommentteja
siitä, että vain joidenkin poliitikkojen toimesta
olisi kritisoitu Unkarin tilannetta. Tämähän
ei pidä paikkaansa. Me — esimerkiksi Euroopan
neuvoston työssä täällä mukana
olevat, eduskunnassa olevat parlamentaarikot — tiedämme
hyvin, että Euroopan neuvosto ei ole mikään
yksittäisten kansanedustajien julkitulopaikka, vaan siellä tehdään
yhteisiä päätöksiä,
ja Euroopan neuvosto parhaillaankin pohtii Unkarin ottamista erityiseen
monitorointiin.
Nyt kysyisin, pääministeri, teiltä:
millä tavalla koette, että kun neljä ulkoministeriä on
lähestynyt komissiota, jotta EU:n sisälle saataisiin vastaavia
monitorointimekanismeja, millä tavalla yhteen sovitetaan
nyt Euroopan neuvoston ja EU:n mahdolliset tulevat, uudet mekanismit?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Me kävimme tästä keskustelua myös
Euroopan neuvoston pääsihteerin Jaglandin kanssa.
Minusta työnjako on siltä osin selvää,
että me kannatamme ja tuemme mahdollisimman laajaa ihmisoikeus-
ja valvontajärjestelmää Euroopan neuvostossa
ja toivomme, että vihdoinkin Suomen aloite Euroopan unionin
liittymisestä ihmisoikeussopimukseen toteutuisi.
Mutta tässä neljän ulkoministerin
kirjeessä, jota sittemmin on käsitelty yleisten
asiain neuvostossa, on kyse ei mistään maakohtaisesta
vaan siitä, että unionin puolella tarvitaan oikeusvaltiokehitystä seuraamaan,
arvioimaan ja tarvittaessa puutteisiin puuttumista varten jokin
sellainen mekanismi, jota ei vielä ole käytössä.
Toivomme komissiolta tästä esityksiä,
ja tämä ei ole millään lailla
suinkaan ristiriidassa Euroopan neuvoston toiminnan kanssa, vaan
nämä tukevat toinen toisiaan.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Puhuin tästä samasta
mekanismista myös komission puheenjohtajan kanssa muutama
päivä sitten — itse en ulkoministerille
tainnut siitä muistaa sanoakaan — ihan siitä syystä, että komissiossa
on ollut vähän kysymyksiä, että onko
tämä mekanismi tarkoitettu jotakin yksittäistä maata
kohtaan, ja kävin hänelle tätä meidän
perusfilosofiaa läpi.
Tämä lähtee meillä, niin
kuin muutamalla muullakin maalla, siitä perusajatuksesta,
että EU on muutakin kuin vapaakauppaliitto, eli että se on
arvojen unioni, ja siinä on kaksi tärkeää osa-aluetta:
ensimmäinen on sääntöperustaisuus
noin ylipäänsä taloudessa, kaikessa,
mutta sitten tämä oikeusvaltioperiaate on toinen.
Ja jos EU:n sisällä oikeusvaltioperiaatetta horjutetaan,
niin kyllähän se kertoo hyvin paljon koko unionin
kuvaavuudesta, ja sen takia me tarvitsemme tämmöisen
uuden mekanismin. Minä uskon, että tämä saattaa
kyllä tässä nyt edetä. Ajankohta
on ihan hyvä ja otollinen. Sitä ei kannata yksinomaan sotkea
tuohon Unkariin vaan ajaa koko EU:n vahvistamisen nimissä tätä.
(Tuija Brax: Tämä on hyvä!)
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! EU:llahan on Perusoikeusvirasto, joka on
Wienissä, mutta tässä asiassa se ei ole
aktivoitunut. Tietysti meillä ei saisi olla kauhean paljon
päällekkäisiä toimintoja. Venetsian
komissio on se, joka arvioi perusoikeuksien toteutumista, eurooppalaisten
ihmisoikeuksien toteutumista perustuslaeissa. Oikeastaan kaiken
pitäisi lähteä Venetsian komissiosta,
sieltä tulla Euroopan neuvostoon, ja meillä pitäisi
olla yhteistyö Euroopan neuvoston ja Euroopan unionin välillä. Olen
keskustellut Barrosonkin kanssa ja Jaglandin kanssa ja tiedän,
että hekin ovat keskustelleet keskenään,
että tämä yhteistyö on syntymässä. Mutta
kai Suomen hallitus pitää siitä, että ei
ole näitä yksittäisiä päätöksiä vaan
että Euroopan neuvosto ja Euroopan unioni yhdessä arvioisivat ja
tekisivät yhteisen arvion tuosta perusoikeuksien toteutumisesta
ja sillä tavalla pitäisivät huolta siitä,
ettei synny erilaisia arvioita erilaisissa eurooppalaisissa elimissä?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Juuri tämä yhteistyönäkökulma
on ehdottomasti se keskeinen, ja käsitykseni mukaan tilanne
on tänä päivänä oleellisesti
parempi. Yhteisymmärrys vallitsee Euroopan neuvoston ja
Euroopan unionin välillä, kun se oli vielä joitain
vuosia sitten, jolloin luotiin täysin keinotekoista kilpailuasetelmaa,
suorastaan vastakkainasettelua. Nyt tästä ei enää ole
kysymys.
Vielä täsmentäisin, että tämän
ulkoministereiden lähettämän kirjeen
perusajatus on se, että kun meillä on hyvinkin
tiukat seuranta- ja valvontamekanismit niille maille, jotka pyrkivät unionin
jäseniksi — on tehty jo sopimuksetkin liittymisestä,
mutta ne eivät ole vielä astuneet voimaan — niin
sellainen tilanne, että kaikki tällainen valvonta
ja puuttuminen sen jälkeen kokonaan raukeaisi, on osoittautunut
ongelmaksi, ja tätä halutaan tällä aloitteella
korjata.