11) Laki rikoslain 23 luvun 3 §:n muuttamisesta
Kyösti Karjula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Alkoholin haitat eri muodoissaan ovat olleet
hyvin vahvasti viime vuosina keskustelussa. Tämä haittojen
olemus on ennen kaikkea kohdistunut lasten ja nuorten syrjäytymiseen,
erittäin voimakkaaseen lasten huostaanottojen yleistymiseen.
Näitten huostaanottojen taustallakin on pääsääntöisesti
alkoholi tai huumeet, valitettavan monessa tapauksessa myös perheväkivalta.
Oikeastaan kolmantena alueena ovat liikenteessä esiintyvät
alkoholin erittäin valitettavat seuraukset.
Kun tämänkin hallituksen keskeisenä liikennepoliittisena
tavoitteena on liikenteen turvallisuuden parantaminen, olen laatinut
lakialoitteen, jossa ehdotetaan muutettavaksi rikoslain 23 luvun
3 §:n 1 kohtaa siten, että rattijuopumuksen promilleraja
lasketaan nykyisestä 0,5:stä 0,2 promilleen ja
uloshengitysilman mittausperuste 0,25:stä 0,1 milligrammaan
alkoholilitraa kohti.
Vuonna 2004 toteutetun alkoholiveron laskemisen seurauksena
alkoholin kulutus ja samalla myös poliisin tietoonsa saamien
rattijuopumustapausten määrä nousi 15
prosentilla. Vuonna 2005 henkilövahinkoon johtaneiden alkoholionnettomuuksien
määrä oli 886 tapausta, kun vuosien 2002—2004
keskiarvo oli 239 onnettomuutta. Noin joka kolmannessa kuolemaan
johtavassa liikenneonnettomuudessa kuljettaja on päihtynyt.
Erityisen huolestuttavaa kehitys on ollut alle 25-vuotiaiden kuljettajien
aiheuttamissa kuolonkolareissa. Alkoholi heikentääkin
liikennesuoritusta erityisen paljon vähäisen ajokokemuksen omaavilla
nuorilla. Myös alhaiset alkoholipitoisuudet vaikuttavat
kyseisen ryhmän ajamiseen voimakkaasti. Liikenneraittiuden
kyseenalaistuminen nuoren mielessä ilmenee usein myös
myöhemmällä iällä rattijuoppousriskinä.
Alkoholionnettomuuksien osuuden laskeminen on ollut vaikeampaa
kuin muiden liikenneonnettomuustyyppien. Liikenteen 0,5 promillen raja
ei ole viestinyt alkoholin ja ajamisen ehdotonta yhteensopimattomuutta.
Osa kuljettajista on omaksunut promillerajan mahdollisuutena ajaa
autoa, kun vain veren alkoholipitoisuus on säädetyn
rajan alla. Samalla erityisesti nuorten suhtautuminen on muuttunut
sallivampaan suuntaan. Päihteiden sekakäyttäjien
kohdalla 0,5 prosentin promilleraja tarkoittaa myös huomattavaa ajokyvyn
heikkenemistä.
Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunta esitti jo aikanaan
promillerajan laskemista 0,2 promilleen. Muutos lisäisi
liikenteen turvallisuutta poistamalla mahdollisuuden laskelmoida sallitun
ja kielletyn alkoholimäärän välisellä alueella.
Alkoholionnettomuuksien yleistyminen sekä erityisesti nuorten
liikenneraittiuden heikkeneminen osoittavat myös 0,2 promillen
rajan tarpeellisuuden.
Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa promillerajan laskeminen
0,2:een on raitistanut liikennettä. Kyseisellä promillerajan
muutoksella on myös kansan enemmistön tuki tehtyjen
kyselyjen mukaan. Liikenneturvallisuuden parantaminen ja suhtautuminen
alkoholinkäyttöön edellyttääkin vahvaa
arvoviestiä lainsäätäjältä alkoholin
vaikutuksen alaisena ajamisen sopimattomuudesta.
Arvoisa puhemies! On ollut mielenkiintoista kuluneen kesän
aikana todeta se, että kun jostakin syystä tämä alkoholipromillerajan
alentaminen on meille myös poliittisesti kuuma peruna eikä siihen
haluta hevin tarttua, niin liikkuvan poliisin piirissäkin
on otettu tällainen nollatoleranssi käyttöön
liikennenopeuksien valvonnassa. Jos kysytään asiallisesti
sitä, kummassa tämä nollatoleranssin
käyttöönotto on perusteltua, en löydä mistään
sitä pohjaa, että tämä liikennenopeus
menisi tämän alkoholikäyttäytymisen edelle.
Toisena vertauksena, arvoisa puhemies, haluan tähän
yleiseen kansalaismielipiteeseen ottaa tupakan käytön
rajoitukset. Minusta on jotenkin raittiusmiehenä ollut
tietysti ilahduttavaa se, että tähän
tupakkakysymykseen on tartuttu, mutta jollakin tavalla, jos ajatellaan
mittasuhteita siinä, mitenkä me myös
lainsäädännön näkökulmasta olemme
panneet suitset tupakoinnille ja mitenkä vastaavasti katsomme
läpi sormien tätä autoilun yhteydessä tapahtuvaa
alkoholinkäyttöä, joutuu kysymään,
onko tämä suhtautuminen yhteismitallista.
Jos tämä, mitä tarkoitan myös
tällä arvoviestin lähettämisellä,
viedään ihan sinne lasten, kotien ja koulun maailmaan: Olen saanut
vanhempana olla aikamoisessa joukossa vanhempainiltoja,
joissa on teemana "no smoking" ihan tämmöisten
valtakunnallisten kampanjoiden osalta. Toivoisinkin, että me
käsittelisimme alkoholikysymystä samalla
periaatteella, että ehdoton raittius on myös
vaihtoehto ja ennen kaikkea ehdoton raittius silloin, kun se yhdistetään
autoiluun, on monessa tapauksessa ainoa oikea lähtökohta.
Siksi haluan, arvoisa puhemies, kiteyttää tämän
lakialoitteeni tulokulman siihen, onko meillä lainsäätäjillä aikuisuutta
tarttua kansalaisia ja erityisesti nuoria vääränlaiseen
käyttäytymiseen altistavan sääntelyn
muuttamiseen.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Ed. Karjulan aloite promillerajan alentamiseksi 0,2:een
on varsin kannatettava. Nyt kun olen yhdeksättä vuotta
täällä eduskunnassa, niin varmasti joka
ainoa vuosi sinä aikana, kun olen täällä ollut,
joku edustaja on tehnyt kyseisen aloitteen, ja muistaakseni ed.
Karjulakin on, myöskin edellisillä vaalikausilla,
tämän aloitteen tehnyt, samoin kuin myös
itse olen tehnyt tämän kaltaisen aloitteen.
Tässä ilmastonmuutoskeskustelussa on viime päivinä noussut
esille kovasti vaatimukset, että nyt tarvitaan toimintaa
ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Kun meillä on
myöskin käyty paljon keskustelua liikenneturvallisuuden
parantamiseksi täällä Suomessa, kuten
ed. Karjula äsken totesi, ja meillä kaikki hallitukset
ovat aina asettaneet tavoitteet, että liikenneturvallisuutta on
parannettava, niin nyt tulee kyllä mieleen tässä kohden,
että tarvittaisiin myöskin tekoja. Puheet eivät
riitä, eikä tavoitteitten asettaminen, vaan tarvitaan
tekoja, jotta niihin tavoitteisiin päästään.
Ja mikäli tätä viestiä täältä eduskunnasta
nyt hallitus ei kuuntele, niin toivoisin, että voitaisiin
eduskunnan ja hallituksen välillä jonkunlaisen
neuvonpidon jälkeen päätyä edes
johonkin ratkaisuun, että hallitus toisi eduskunnan käsiteltäväksi
esityksen, jossa tähän vakavaan ongelmaan, nimenomaan
rattijuoppojen aiheuttamiin liikenneonnettomuuksiin ja kuolemaan johtaneisiin
liikenneonnettomuuksiin, puututtaisiin.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! On toden totta, että joka
kolmannessa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa on rattijuoppo
ratissa, mutta kuitenkaan mitkään tilastot eivät
osoita sitä, että alle 0,5 promillen humalassa
olevat henkilöt syyllistyisivät kovinkaan kummallisessa
määrin mihinkään onnettomuuksiin.
Sitten ed. Hemmilä varmaan vanhana poliisimiehenä,
tai en tiedä niin vanhana, mutta kokeneena poliisimiehenä,
ymmärtää sen, että jos raja pudotetaan
0,5 promillesta 0,2:een, niin nykyisillä poliisimäärärahoilla
ei lakia voida valvoa, ja minun mielestäni koskaan ei kannata
tehdä semmoisia lakeja, joita ei voida valvoa. Meidän
tehtävämme on tehdä semmoisia lakeja,
joita voidaan valvoa, tai sitten meidän täytyy
nostaa poliisien määrärahoja suunnattomasti,
muuten valvonta menee myttyyn.
Loppuvihjeenä, koska ed. Karjula myöskin puhui
tästä ylinopeuksien nollatoleranssista, mitä täällä on
harrastettu muutamalla tiellä ainakin numero 51:llä muistaakseni:
Tanskassa tehtiin tämmöinen tutkimus pari vuotta
sitten, josta kävi meille täällä eduskunnan
auditoriossa kertomassa tanskalainen asiantuntija. Heillä oli
siellä nopeusrajoitus moottoritiellä. En ole ihan
varma, oliko se 110 vai 120, mutta joka tapauksessa siellä oli
alemman eli 110:n tai 120:n, jommankumman moottoritienopeusrajoituksen
aikana keskinopeus 121 kilometriä tunnissa liikenteessä.
Siellä nostettiin nopeusrajoitus 130:een, jolloin keskinopeus
putosi 119 kilometriin. Elikkä 2 kilometrillä tunnissa
putosi nopeus, kun nopeusrajoitusta nostettiin.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Rajala esitti
hyvin perinteisen argumentin, että ei ole valvontaresursseja
eikä ennen kaikkea valvontalaitteita, ja tällä tavallaan
torjutaan tämä promillerajan alentaminen. Minä selvitin
tätä kysymystä, ja käytännössä puhutaan
muutamista sadoistatuhansista euroista, jotta tämä valvontalaitteisto
viedään sille tasolle, että tämä puoli
pystytään hoitamaan. Jos minä ajattelen
lainsäädäntöä ja sen
valvontaa, meillä on varmasti monia, monia asioita, joissa
valvonnan järjestäminen on vähintäänkin yhtä vaikeaa
kuin tässä kysymyksessä. Sen vuoksi korostan
vielä, arvoisa puhemies, sitä, että kysymys
on myös erittäin tärkeästä arvoviestistä, millä tavalla
tähän asiaan suhtaudutaan.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Väitteet siitä, että poliisilla
ei olisi mahdollisuuksia valvoa, ja nimenomaan tässä yhteydessä,
ettei olisi laitteita, joilla tätä valvontaa suoritettaisiin,
eivät kyllä ihan vastaa todellisuutta. Nimittäin
kyllä poliisilla niin Suomessa kuin Ruotsissa ja Norjassa,
joissa nyt jo on käytössä tämä 0,2:n
raja ja joissa on saatu hyviä tuloksia, on laitteet olemassa,
ja poliisin resurssit myöskin riittävät
Suomessa ihan varmasti tähän valvontaan.
Haluan vielä ottaa esille tästä ed.
Karjulan lakialoitteen perustelusta erään kohdan,
joka on minusta hyvin tärkeä muistaa, ja siteeraan
tässä ed. Karjulaa: "Alkoholi heikentääkin
liikennesuoritusta erityisen paljon vähäisen ajokokemuksen
omaavilla nuorilla. Myös alhaiset alkoholipitoisuudet vaikuttavat
kyseisen ryhmän ajamiseen voimakkaasti." Tämä pitää paikkansa,
ja tämä on myöskin ihan tutkimuksissa
todettu. Kannatan voimakkaasti sellaista uudistusta, että nuorille
vasta ajokortin saaneille kuljettajille sovellettaisiin nollatoleranssia
jonkun vuoden ajan. Tällaisiakin lakeja on joissakin maissa
käytössä.
Keskustelu päättyi.