Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Outi Mäkelä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunta on aikanaan päätynyt varsin kireään — voidaan sanoa, että jopa poikkeuksellisen kireään — tulkintaan linja-autojen ja raskaiden ajoneuvoyhdistelmien ajo-oikeuden päättymisestä. Ajo-oikeus päättyy 70 vuoden iässä, mikä on monille turhan aikaisin. Useissa maissa, useissa EU-maissa, esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Saksassa, ajo-oikeuden jatkaminen 70 vuoden iän saavuttamisen jälkeen on mahdollista vuotuisten terveystarkastusten kautta. Suomen poikkeava tilanne suhteessa naapurimaihin aiheuttaa rajan yli liikennöitsevien osalta jo nyt ongelmatilanteita.
Käytännössä 70 vuotta täyttäneiden ammattikuljettajien osalta ajotarve ei olisi välttämättä päivittäistä vaan enemmänkin huoltoihin ja katsastuksiin tai lomatuurauksiin liittyvää. Periaatteena tulisi olla, että elinkeinonharjoittajalla on mahdollisuus harjoittaa elinkeinoaan niin pitkään kuin terveys sen sallii, eikä tätä tule lainsäädännöllä teennäisesti rajoittaa.
Arvoisa puhemies! Suomessa ajo-oikeutta koskevan lainsäädännön tulisi olla linjassa naapurimaidemme ja Euroopan kanssa. Toisaalta ajokortin voimassaoloajan pituuden osalta ratkaisevana tekijänä tulisi olla kuljettajan terveydentila eikä ajo-oikeuden laajuus, on kyseessä sitten henkilöauto, linja-auto tai raskas ajoneuvoyhdistelmä.
Näillä saatesanoilla toivon esitykselle myönteistä suhtautumista valiokunnassa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Mäkelän tekemä lakimuutosehdotus on hyvä, koska varsinkin syrjäseuduilla on pieniä kuljetusalan yrityksiä, jotka usein siirtyvät isältä pojalle. Tämä lakiuudistus mahdollistaisi vanhemman sukupolven avun nuoremmalle polvelle ja näin kiireellisenä aikana olisi suuri apu nuorelle yrittäjälle.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Kannatan voimakkaasti ed. Outi Mäkelän tekemää lakialoitetta. Nimittäin tiedän itsekin yrittäjänä ja nimenomaan kuljetusalan yrittäjänä myös, että pätevistä kuljettajista on jo tänä päivänä huutava pula. Tulevaisuudessa tämä kuljettajapula sen kun vain pahenee, ja sen vuoksi tämä ikärajakysymys, onko pätevän kuljettajan ja ammattiliikenteeseen sopivan raskaan liikenteen kuljettajan ikäraja 70 vuotta, onko se 80 vuotta vai olisiko se peräti vain 60 vuotta, nimenomaan ei ole kaavamainen ikärajakysymys vaan ihan henkilökohtaiset ominaisuudet ja kyvyt ratkaisevat. Sen vuoksi tälle ed. Mäkelän lakialoitteelle toivoisin menestystä.
Keskustelu päättyi.