Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin tässä lakialoitteen
otsikossakin sanotaan, kysymys on tupakkaverosta annetun lain liitteenä olevan
verotaulukon muuttamisesta. Muistan, kun vuosi sitten vastaavassa
tilanteessa, kun sosialidemokraatit olivat hallitusvastuussa ja
kokoomus oli oppositiossa, kokoomus teki vastaavanlaisen aloitteen. Sosialidemokraatit
eivät sitä voineet hyväksyä, ja
nyt tilanne on kääntynyt päinvastoin.
Nyt toivon, että kun näin paljon tätä asiaa
on keskinäisesti pohdiskeltu, löytyisi yhteisymmärrys
siitä, että voitaisiin tällainen verotaulukon
muuttaminen saada aikaan.
Tähän liittyy muun muassa se keskustelu kulttuuriministeriön
toimialasta, jossa käytiin keskustelua siitä,
miten voitaisiin veikkausvoittovarojen jakolakia koskevaa ratkaisua
eduskunnan toimesta pohdiskella niin, että löydettäisiin
tätä varten käyttövaroja. Niin
kuin tähän esitykseen on merkitty, tästä olisi
valtiolle 50 miljoonan euron tuotto, joka mainiosti kattaisi sen
tarpeen, mistä puhuttiin silloin, kun veikkausvoittovarojen
jakolakia käytiin täällä läpi.
Huomautan vielä, että vuosi sitten tämä summa
olisi ollut 60 miljoonaa, mutta kun katsoo valtion tulo- ja menoarvion
perusteita, tupakkatuotteiden myynti näyttää jonkun
verran vähentyneen, ja sen takia arvioin, että 50
miljoonaa olisi reaalinen tuotto.
Tässä on sitten tietysti takana merkittävät
terveysvaikutukset. Jos katsotaan, mitä tänne
lakiesitykseen on kirjoitettu, niin todetaan, että tupakointi
lisää erityisesti sydän- ja verisuonitauteja sekä syöpää ja
hengityselimiä rappeuttavia sairauksia. On jopa
arvioitu, että joka kolmas kaikista syöpätapauksista
sekä sydän- ja verisuonitautitapauksista johtuu
tupakoinnista. Usein tupakoinnin aiheuttamien sairauksien seurauksena on
ennenaikainen kuolema. Suurin osa tupakoinnista johtuvista kuolemista
on seurausta sydän- tai aivoinfarktista.
Sitten on merkittävää, että Maailman
terveysjärjestö Who on arvioinut tupakoinnin seurauksiin
kuolevien lukumäärän vuoteen 2030 mennessä nousevan
maailmanlaajuisesti 10 miljoonaan. Se olisi tuolloin yleisin yksittäinen
kuolinsyy maailmassa ja merkittävämpi kuin esimerkiksi
hiv, huumeet, liikenneonnettomuudet, malaria ja tuberkuloosi yhteensä.
Tällainen taustatieto kun on olemassa, niin vakavuusaste
huomioon ottaen tietysti toivoisi, että eduskunta omalta
osaltaan voisi tätä asiaa sillä tavoin
hoitaa, että suhtautuisi tuon valiokuntakäsittelyn
yhteydessä tähän myönteisesti
ja sillä tavoin estäisi omalta osaltaan tällaisen
tilanteen päätymisen Suomeen.
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2004 päivittäin
tupakoivien osuus Suomen väestöstä oli runsas
viidennes eli 23 prosenttia. Suomalaisista aikuisista miehistä 27
ja naisista 20 prosenttia tupakoi päivittäin.
Noin 7 prosenttia aikuisista tupakoi satunnaisesti. Päivittäin
15—24-vuotiaista miehistä vuonna 2004 poltti 21
prosenttia ja satunnaisesti 8 prosenttia. Samanikäisistä naisista vastaavat
osuudet olivat 24 ja 11 prosenttia. Tupakointi on näin
ollen nuorten keskuudessa jopa yleisempää kuin
koko aikuisväestön keskuudessa. Erityisen huolestuttavaa
on nuorten tupakoinnin lisääntymisen ohella aloitusiän
laskeminen. Joka neljäs nuori, joka aloittaa tupakoinnin
kouluiässä, kärsii tulevaisuudessa tupakasta
aiheutuvista sairauksista niin paljon, että se lyhentää hänen
elinikäänsä.
Siis tämän tupakkaveron yksi tärkeimmistä tarkoituksista
lienee tupakan kulutuksen vähentäminen. On huomattava,
että Suomi on ainoa EU-maa, jossa tupakkaverolakeja ei
ole uudistettu kymmenen viime vuoden aikana. Markkinoilla tapahtuva
kehitys osoittaa, että savukkeiden keskihinta laskee ja
keskimääräinen pakkauskoko pienenee.
Nämä ilmiöt lisäävät
Who:n arvion mukaan kulutusta erityisesti nuorison keskuudessa.
Jos tarkastellaan sitten tätä nuorisotupakoinnin
kasvun katkaisemista ja kokonaiskulutuksen kehityksen hallitsemista,
niin tupakkatuotteiden minimiveron tason nostaminen 90 prosentista 100
prosenttiin ja kääretupakan kiinteän
veron nostaminen 3,62 eurosta 20 euroon voisi hillitä tätä nuorisotupakoinnin
kasvua. Tupakkatuotteiden minimiveron nostolla vaikutetaan erityisesti kaikkein
halvimpien savukkeiden hinnanmuodostukseen. On huomattava, että myös
Euroopan komissio on suosittanut nimenomaan halvempihintaisten savukkeiden
valmisteveron kohottamista, jotta tupakoinnin vähentämistä koskevat
tavoitteet saavutettaisiin.
Hyväksyessään tämän
lakialoitteen eduskunnan tulee samalla velvoittaa hallitus tuomaan
pikaisesti eduskunnan käsittelyyn tarvittavat lakimuutokset
savukkeiden minimipakkauskoon rajaamisesta 20 savukkeeseen. Euroopan
neuvosto antoi jo vuonna 2003 suosituksen siitä, että jäsenvaltioissa
kiellettäisiin pienten savukepakkausten myynti.
Myös Who:n tupakoinnin torjuntaa koskevan puitesopimuksen
mukaan savukkeiden myynti pienissä pakkauksissa tulisi kieltää,
sillä nuorilla on paremmat mahdollisuudet tällaisten
pakkausten ostamiseen. Puitesopimuksen mukaan pienet pakkaukset
houkuttelevatkin tupakan kokeilemiseen. Hallitus ei edelleenkään
ole toteuttanut alle 20 savukkeen rasioiden myyntikieltoa, vaikka
kyseinen Who:n puitesopimus on Suomea sitova. Näin on siitä huolimatta,
että valtioneuvoston periaatepäätöksessä Terveys
2015 -kansanterveysohjelmasta asetetaan tavoitteeksi nuorten
tupakoinnin puolittaminen.
Arvoisa puhemies! Näillä perusteilla ja tästä lakialoitteesta
selviävästä tekstistä johtuen
toivon, että eduskunta ja valiokunta asiaa käsitellessään
tiedostaisivat tämän lainmuutoksen tarpeen vakavuuden
ja suhtautuisivat siihen mahdollisimman myönteisesti.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Valto Koski on tehnyt niin hyvän
lakialoitteen, että täytyy tulla kehumaan sitä täältä puhujakorokkeelta.
Kaikki toimenpiteet erityisesti nuorten tupakoinnin vähentämiseksi
ovat kannatettavia. Mielestäni tähän
ed. Kosken lakialoitteeseen sisältyvät keskeisimmät
toimenpide-ehdotukset nuorten tupakoinnin vähentämiseksi.
Suomalaisesta kirjallisuudesta löytyvät ensimmäiset
huolestuneet puheenvuorot lasten ja nuorten tupakoinnista jo 1880-luvulta.
Kun 1970-luvulla valmisteltiin ensimmäistä tupakkalakia,
keskeisenä teemana oli lasten ja nuorten tupakoinnin vähentäminen.
Sosiaali- ja terveysministeriön tupakkapoliittinen työryhmä esitti vuonna
1980 varsin optimistisia arvioita mahdollisuuksista vähentää tupakointia.
Jos tämän työryhmän ennakoinnit
olisivat osaksikin toteutuneet, tupakoivien osuudet 12—16-vuotiaista
olisivat nyt ainakin puolet pienempiä kuin 20 vuotta sitten.
Tupakoivien nuorten määrä on Suomessa
viime vuosina vakiintunut, neljännes suomalaisista nuorista
tupakoi säännöllisesti. Pojat ovat vähentäneet
tupakointiaan ja tytöt vastaavasti lisänneet sitä.
Nykytoimenpitein on voitukin turvata tilanteen vakiintuminen, mutta
ei ole pystytty vähentämään
nuorten tupakointia, minkä pitää olla tavoitteenamme.
Nuorena aloitettu tupakointi altistaa tupakoitsijan suureen
terveysvaaraan, koska nuorten kehittyvä elimistö on
erityisen altis tupakan aiheuttamille vaurioille. Nuorten tupakointi
näyttäisi altistavan myös huumeiden kokeiluun
ja käyttöön. Huumeiden käyttäjät
ovat yleensä olleet ensin tupakoitsijoita. Nuoret liittävät
usein tupakoinnin aikuisuuteen, ja heillä on virheellinen näkemys
siitä, että tupakointi on helppo lopettaa. Nikotiiniriippuvuutta
aiheuttava vaikutus on kuitenkin lähes heroiinin luokkaa.
Tupakkaveron korotuksella on fiskaalisesti myönteinen
vaikutus. Nämä lisärahat voitaisiin todellakin
käyttää niihin tarkoituksiin, joihin
hallitus on nyt suuntaamassa veikkausvoittovaroja, eli Senaatti-kiinteistöille
maksettaviin vuokriin ja Suomen Kansallisteatterin peruskorjauksen lainanhoitokuluihin.
Pidänkin tyrmistyttävänä, että hallitus
vähät välittää arpajais-
ja jakosuhdelain hengestä ja on reaalisesti alentamassa
esimerkiksi liikunnan rahoitusta. Mielestäni tämän suunnan
pitäisi olla aivan toinen, päinvastainen, sillä liikunnasta
on tullut yhä tärkeämpää sekä ihmisten
hyvinvoinnille ja terveydelle että koko suomalaisen yhteiskunnan
menestykselle.
Arvoisa puhemies! Kannattaisikin tarttua lakialoitteen tarjoamiin
niin fiskaalisiin kuin kansanterveydellisiinkin mahdollisuuksiin.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä. Niin kuin tuossa
puheessani totesin, sekä EU:n piirissä että Who:n
piirissä on paineita, että Suomen pitäisi
tähän tupakkaverolainsäädäntöön
puuttua. Unohdin sanoa, että sosiaali- ja terveysministeriö on
ilmoittanut olevansa tällaisen veromuutoksen kannalla.
Jos yhtään painavat ne tosiasiat, joita esimerkiksi
ed. Kallio omassa puheenvuorossaan oman puheenvuoroni lisäksi
esitti, niin silloin pitäisi miettiä, panna vaakakuppiin
se, onko Verohallitus, joka vastustaa tätä lakia,
tässä asiassa oikeassa vai sosiaali- ja terveysministeriö,
joka lähtee terveyspoliittisista näkökohdista,
nuorisokasvatuksesta jne. liikkeelle. Toivon, että Verohallituksen
ja valtiovarainministeriön kanta tässä asiassa
jäisi toiseksi ja nostettaisiin nämä arvot,
jotka tähän liittyvät sosiaali- ja terveyssektorin
puolella, siihen kunniaan, mihin ne kuuluvat.
Keskustelu päättyi.