2) Hallituksen esitys laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
annetun lain sekä sosiaalihuoltolain 29 b ja 29 d §:n muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme siis hallituksen
esitystä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulaiksi.
Ensimmäisessä käsittelyssähän
todellakin täällä äänestettiin
lain sisällöstä ja harmittelin sitä,
että ne hyvät esitykset, joita vastalauseisiin,
erityisesti tähän mietintöön
liitettyyn vastalauseeseen 2, liittyi, eivät tulleet hyväksytyiksi.
Tässä lakiesityksessä merkittävin
asia on se, että terveydenhuollon asiakasmaksut samoin kuin
päivähoitomaksut sidotaan indeksiin, ja sitten
samalla tämän esityksen perusteluihin liittyy tieto
siitä, että hallitus aikoo asetuksen tasolla korottaa
rajusti näitä terveydenhuollon asiakasmaksuja
elokuun alusta lähtien, lähes 17 prosentilla.
Aivan erityisen korkeat korotukset tulevat kunnallisiin hammashuoltomaksuihin,
joihin on luvassa lähes 30 prosentin korotukset, ja nämä suun
terveydenhuollon maksujen korotukset ovat sen vuoksi erityisen tuntuvia,
että ne eivät edes sisälly maksukattoon.
Korostan siis, että kaikkein merkittävin kysymys
tässä esityksessä on todellakin nämä terveydenhuollon
asiakasmaksujen korotukset, niiden sitominen indeksiin, mikä on
erittäin ristiriitaista ja mielestäni väärin, koska
Suomessa jo tällä hetkellä terveydenhuollon
asiakasmaksut samoin kuin lääkkeiden omavastuuosuudet
ovat ihan maailman huippuluokkaa. Ihmettelen edelleenkin sitä,
miksi hallitus haluaa tätä epäkohtaa,
joka väistämättä johtaa terveydenhuollon
oikeudenmukaisuuden ongelmiin, edelleen kärjistää.
Tuossa vastalauseessani tuodaan selkeästi esiin se,
että tähän esitykseen liittyy toki myös kannatettavia
uudistuksia, ennen muuta tuo päivähoitomaksujen
rakenteellinen uudistus, jota kannatan. Mutta koska tähän
esitykseen liittyy niin merkittäviä ongelmia,
ennen muuta se, että nämä terveydenhuollon
maksut ja päivähoidon maksut sidotaan indeksiin,
vaikka meillä vastaavia etuuksiakaan ei olla sitomassa
indeksiin, arvoisa puhemies, niin esitän, että eduskunta
hylkäisi tämän hallituksen esityksen,
joka siis ensimmäisessä käsittelyssä on
valiokunnan esittämällä tavalla hyväksytty.
Mutta, arvoisa puhemies, siltä varalta, että tämä hylkäysesitykseni
ei mene läpi äänestyksessä,
ehdotan, että eduskunta hyväksyisi vastalauseeseen
2 sisältyvät neljä lausumaehdotusta,
jotka nyt lyhyesti perustelen.
Tässä ensimmäisessä lausumaehdotuksessa todetaan:
"Eduskunta edellyttää, että sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetussa asetuksessa ei toteuteta
nyt käsiteltävän esityksen perusteluissa
ilmoitettuja terveydenhuollon asiakasmaksukorotuksia. Asetuksessa
tulee korjata lyhytaikaisen laitoshoidon maksuperustetta niin, että vuorokausimaksu
vastaa nykyistä paremmin todellista hoitoaikaa." Todellakin
nämä varsinaiset asiakasmaksujen korotukset annetaan
asetustasolla, ja sen vuoksi on oleellista se, millä tavalla
eduskunta ohjeistaa maksujen määrittymisen.
Erityisesti haluan kiinnittää huomion siihen, että meillä sairaalapäivämaksu
tulee nousemaan eurooppalaisesti vertaillen tavattoman korkeaksi,
yli 30 euron, kun esimerkiksi Ruotsissa sairaalapäivämaksu
on vain reilu 8 euroa. Ongelmana on vielä se, että täysi
vuorokausimaksu peritään kaikilta niiltä kalenteripäiviltä,
joiden aikana potilas on ollut hoidettavana laitoksessa, riippumatta
hoidon kestosta. Tämä epäkohta mielestäni
tulisi korjata niin, että todellakin tuo maksu noudattaisi
sitä todellista hoitoaikaa, ja sen vuoksi se on myös
tuossa ponsiesityksessä mainittu.
Sitten toinen lausumaehdotus kuuluu seuraavasti: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus valmistelee
viipymättä esityksen terveydenhuollon yhtenäisestä maksukatosta,
johon sisällytetään lääkkeiden,
matkojen ja asiakasmaksujen kustannukset mukaan lukien suun terveydenhuollon maksut
sekä lyhytaikaisen laitoshoidon maksut kokonaisuudessaan."
Pidän todellakin vääränä sitä,
että näitä maksukorotuksia ja maksujen
sitomista indeksiin ollaan tuomassa eduskunnan hyväksyttäväksi
ennen kuin esitystä yhtenäisestä maksukatosta. Meillähän
on tällä hetkellä käytössä kolme
erillistä maksukattoa, joiden yhteenlaskettu summa nousee
yli 1 300 euron, ja eduskunta on ponnellaan edellyttänyt,
että esitys tästä yhtenäisestä maksukatosta
eduskunnalle tuotaisiin, mutta sitä on nyt valitettavasti
lykätty. Lisäksi huomautan, että nämä sairaalapäivämaksut
eli lyhytaikaisen laitoshoidon maksut eivät sisälly
kokonaisuudessaan maksukattoon vaan 14 euron verran vuorokautta
kohti joutuu maksamaan maksukaton saavuttamisen jälkeenkin
tämän hallituksen asetusesityksen mukaan.
Sitten kolmas lausumaehdotus kuuluu seuraavasti: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus valmistelee
esityksen lapsilisien sitomisesta indeksiin, niin että se
tulee voimaan ennen päivähoitomaksujen indeksitarkastuksen
voimaan tulemista." Eli jos nyt hallitus todellakin vie tämän
indeksitarkastuslain lain hyväksymisen myötä läpi,
niin mielestäni vähintä olisi se, että kiireisesti
säädettäisiin esitys siitä,
että lapsilisät sidotaan indeksiin. Tätähän
monet puolueet myös omassa vaalikampanjassaan toivat esiin,
ja kokoomukselle se oli suorastaan kynnyskysymys hallitukseen menolle,
ja senkin vuoksi edellytän ja toivon sitä, että kokoomus
ei olisi ajamassa näiden maksujen sitomista indeksiin,
ennen kuin tuon kynnyskysymyksensä toteuttaa.
Sitten vielä neljäs lausumaehdotus kuuluu seuraavasti:
"Eduskunta edellyttää, että päivähoitoasetuksessa
turvataan ammattitaitoisen hoito- ja kasvatushenkilöstön
riittävyys. Poikkeamismahdollisuuksia henkilöstön
ja lasten väliseen suhdelukuun ei tule nykyisestä laajentaa."
Tämä on myös kysymys, joka todellakin säädetään
siellä asetustasolla, ja sen vuoksi, että tämä huoli
tuntuu olevan hyvin laaja ja yhteinen, toivon, että tämä ponsi
saa runsaan kannatuksen, jotta voimme turvata laadukkaan päivähoidon
eivätkä nuo ryhmät paisu nykyisistä suuremmiksi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kannatan ed. Räsäsen tekemää hylkäysesitystä ja lisäksi
kannatan ed. Räsäsen tekemiä neljää lausumaehdotusta.
Perustelut kuulimme kyllä jo varsin hyvin tästä ed.
Räsäsen puheenvuorosta, mutta totean vielä,
että tuntuu aika käsittämättömältä,
että tämä keskustajohtoinen hallitus
panee sairaat ihmiset maksamaan näinkin raskaasti lisää maksuja,
hammashoidon osalta jopa lähes 30 prosentin korotuksia — meillä on
kuitenkin sosiaali- ja terveysministerinä hammaslääkäri, joka
menneinä vuosina on voimakkaasti puhunut suun terveydenhuollon
puolesta ja pitänyt sitä ensiarvoisen tärkeänä,
ja nyt hallitukselta tuli tällainen esitys. Eli sairaat
pannaan maksamaan, ja kunnat pannaan tekemään
tämä likainen työ eli laskuttamaan nämä korotetut
maksut sairailta ihmisiltä.
Edelleen, se mikä on vielä käsittämättömämpää,
on se, että valtio vie nämä rahat kunnilta,
jotka näin peritään sairailta ihmisiltä.
Eli köyhät ihmiset maksavat köyhille
kunnille, ja rikas valtio vie rahat. Aika erikoista! Tämä ei
ole edes väliaikaista, tämä valtiolle
rahojen ottaminen, vaikka näin väitetään,
koska hallituksella on valmisteilla kuntien rahoitus- ja valtionosuusuudistus
ja on selvää, että siinä yhteydessä lähtökohtana
on se, että nämä korotukset jäävät
edelleen, tulevinakin vuosina, valtion hyödyksi. Eli 65
miljoonaa euroa peritään ihmisiltä, pääosin
sairailta ihmisiltä, ja siitä 60 miljoonaa euroa
otetaan valtion kassaan. Aivan käsittämätöntä tässä tilanteessa,
kun tiedämme valtiontalouden tilan ja tiedämme
toisaalta kuntatalouden ahdingon. Ja nimenomaan kunnissa nämä sairaanhoidon,
terveydenhuollon palvelut ovat kaikkein polttavimmassa tilanteessa,
kun väestö vanhenee ja nämä kustannukset ovat
jatkuvassa nousussa.
Tämä on niin epäsosiaalinen ja kuntatalouden kannalta
epäoikeudenmukainen esityskokonaisuus, että on
helppo olla sitä mieltä, että tämä tulee
hylätä huolimatta siitä, niin kuin ed.
Räsänen totesi, että päivähoidon
osalta tässä on kannatettavia osia, uudistuksia.
Me edellytämmekin, samalla kun esitämme ja kannatamme
tämän hallituksen esityksen hylkäystä,
että hallitus välittömästi tuo
erillisenä esityksenä eduskunnan käsittelyyn
päivähoidon osalta nämä uudistukset. Mutta
emme voi missään tapauksessa hyväksyä sitä,
että sairaat ihmiset, ne, jotka ovat näiden julkisten
peruspalvelujen suurimmat käyttäjät,
joutuvat maksamaan lisää ja erityisesti siksi,
että nämä maksut ollaan sitomassa hallituksen
toimesta indeksiin, mutta vastaavia etuuksia, niiden kehitystä,
ei varmisteta indeksiin sitomalla. Tässä esityksessä on
siis niin vakavia valuvikoja, että tätä ei
voi hyväksyä.
Herra puhemies! Pyydän, että kansanedustajat
etsivät aika tuoreen Kuntalehden, numeron 8/2008,
ja lukevat sieltä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen
tutkimuspäällikön, hallintotieteitten
tohtori Pekka Parkkisen haastattelun. Parkkinen asiantuntijana tarkastelee
tässä Kuntalehden haastattelussa kuntatalouden
näkymiä. Lehti päättää tämän
jutun seuraavalla tavalla: "Köyhät ja kipeät
kuntien palveluluukulle, kun taas hyvätuloiset yksityisiin
palveluihin, joita yhteiskunta tukee verovaroin ja palvelusetelein, Parkkinen
kiteyttää kehityssuunnan, joka näyttää voimistuvan."
(Ed. Asko-Seljavaara: Mitäs pahaa siinä on?)
Herra puhemies! Eihän tässä sinänsä pahaa ole,
että meillä on valinnanvaraa palveluissa, mutta
köyhillä ihmisillä ei ole sitä valinnanvaraa,
ja tällä toimenpiteellä, jota hallitus
nyt vie eteenpäin, heidät, nämä vähävaraiset,
ajetaan entistä hankalampaan tilanteeseen. Pyydän,
että ed. Asko-Seljavaarakin kaivaa tämän
Kuntalehden ja lukee tämän haastattelun. Tämä kertoo
hyvin karua kieltä siitä, minkälaisessa
tilanteessa kunnissa ollaan. Ja erityisesti tietysti heikoimmat kunnat
ovat ajautumassa todella syvään ahdinkoon, jossa
palvelut heikkenevät ja talous menee entistä huonompaan
jamaan. Sen tähden nämä maksutulot edes
pitäisi jättää kuntien kassaan eikä ottaa
valtiolle.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kävimme syvällisen
keskustelun asian osalta sekä lähetekeskustelussa
että ensimmäisessä käsittelyssä,
minkä takia ihan muutama sana vielä tästä tärkeästä asiakasmaksuasiasta.
Ensinnäkin me, sosialidemokraatit ja vasemmistoliitto,
olemme jättäneet yhteisen vastalauseen asiakasmaksujen
korottamisesta, emmekä voi hyväksyä tehtyä esitystä näiden
asiakasmaksujen korottamisen osalta, emmekä myöskään hyväksy
niiden sitomista indeksiin.
Meillä on useita tutkimustietoja siitä, että terveydenhuollon
eriarvoisuus on kasvanut Suomessa. Sosiaali- ja terveydenhuollon
yksi tärkeä tehtävä on nimenomaan
tasata tätä eriarvoisuutta sillä tavalla,
että ihmiset saisivat tasavertaisesti sosiaali- ja terveyspalveluja
ja sitä kautta heidän tasa-arvoisuutensa myös
terveydenhuollossa olisi mahdollisimman hyvä. Nyt tämä hallituksen esitys
ja nämä maksukorotukset lisäävät
terveyden eriarvoisuutta, mikä on vastoin sosiaali- ja terveydenhuollon
normaalia politiikkaa. Ne lisäävät myös
pienituloisten sairastavuutta ja heidän kuolleisuuttaan
hyvätuloisiin nähden, elikkä pienituloisten
ihmisten mahdollisuus huolehtia omasta terveydestään
ja sairaudestaan heikkenee entisestään. Tästä kärsivät
nimenomaan pienituloiset, köyhät, työttömät,
vanhukset ja paljon sairastavat ihmiset elikkä juuri ne
ihmiset, joihinka meidän pitäisi panostaa nykyistäkin
enemmän.
Emme myöskään hyväksy sitä,
että ihmiset ohjataan hoitamaan terveyttään
toimeentulotuen piiriin, emmekä hyväksy myöskään
sitä, että jotta ihminen saisi sairaanhoitoa,
hänen ainoa mahdollisuutensa on se, että hänet
kytketään toimeentulotukimaksujärjestelmään
tai hakemaan mahdollisesti maksualennuksia.
Maksukattojärjestelmä olisi pitänyt
yksinkertaistaa, ja maksukattoakin olisi pitänyt alentaa. Ed.
Räsänen toi tuossa esimerkin siitä, että asiakasmaksukatto
on tällä hetkellä vajaa 1 400
euroa, ja se on kohtuuton summa pienituloisille ihmisille. Kun maksukatto
ei myöskään sisällä kaikkia
sairauteen ja terveyteen liittyviä kuluja, niin näkisimme,
että tämä asiakasmaksukattojärjestelmä olisi
pitänyt tuoda eduskunnan käsittelyyn ennen kuin
asiakasmaksuja yleisesti käsitellään
täällä. Tämän lisäksi
asiakasmaksujärjestelmän tulisi myös
itse huolehtia maksukertymästä, sitä ei
tulisi jättää potilaiden eikä asiakkaiden vastuulle.
Päivähoidon osalta asiakasmaksuesitys on kohtuullisen
hyvä. Syynä tähän ovat nimenomaan
perhe-käsitteen muutos — se huomioi entistä paremmin
perheen kokoonpanon — sekä myös tulojen
tarkistaminen. Nämä molemmat ovat vaikuttaneet
siihen, että hallituksen esitys parantaa pienituloisten
ja yksinhuoltajien asemaa. Mutta ongelma on siinä, että se
ei paranna, sanoisiko näin, alle keskituloisten lapsiperheitten
asemaa. Jos perheessä on kaksi aikuista ja kaksi lasta,
jo 4 060 euroa ansaitsevan perheen asiakasmaksut myös
päivähoidossa korottuvat, mikä ei ole
meidän mielestämme kohtuullista.
Olisimme toivoneet, että hallitus olisi tukenut sosialidemokraattien
päivähoitoasiakasmaksualoitetta, joka olisi tukenut
nimenomaan myös pienituloisia, yksinhuoltajia ja alle keskituloisia sekä keskituloisia
lapsiperheitä. Se on asiakasmaksuporrastukseltaan lievempi,
se on myös joustavampi. Perheet maksaisivat ainoastaan
siitä palvelusta, mitä he käyttävät.
Esityksemme olisi lisännyt myös joustavuutta päivähoitoon, tukenut
työllisyyttä ja tukenut työelämän
ja perhe-elämän yhteensovittamista.
Arvoisa herra puhemies! Tässä yhteydessä käsittelemme
lakiesitystä ainoastaan siten, että se joko hyväksytään
tai hylätään. Emme voi hyväksyä tätä kokonaisuutta,
ja tulemme sitä kautta sosialidemokraatteina esittämään
sekä vasemmistoliitto omana esityksenään,
että hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten
osalta tämä tullaan hylkäämään.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Anneli
Kiljusen esittämää lain hylkäämistä.
Hallitus siis esitti meille asiakasmaksujen nostamista ja sitomista
indeksiin, ja tarkoituksena on todellakin tehdä indeksitarkistuksista
automaatti, joka toimii joka toinen vuosi vuodesta 2010 alkaen.
Me vasemmistoliitossa näemme, että tällä toiminnalla,
tällä esityksellä, hallitus on entisestään
kasvattamassa terveys- ja elintasoeroja sekä lisäämässä köyhyyttä ja
syrjäytymisvaaraa. Hallituksen linja ei ole hyväksyttävä,
eikä se miltään osin toteuta sosiaali-
ja terveydenhuollon hallinnonalan pyhiä tavoitteita.
Mielestämme maksupolitiikkaa olisi tarkasteltava kokonaisuutena
selvittäen asiakkaiden maksukykyyn vaikuttavia tekijöitä ja
maksurasituksen kohdentumista. Miksi piti aloittaa kiipeämällä takapuoli
edellä puuhun? Miksi ei ensin sidottu vastaavia etuuksia
indeksiin, kuten ed. Räsänen täällä jo
aiemmin tiedusteli ja esitti? Miksei tarkasteltu kansan tuloja ensin
ohi kaikkien korotusten, koska tänä päivänä hinnat
ovat nousseet pilviin — polttoaineiden, energian, ruuan — ja siihen
päälle tuli vielä asiakasmaksujen korotus? Ei
ole mikään ihme, että tänä päivänä kansa
näkee meidät päättäjät
myös kaiken mediakohun lisäksi tällaisissa
esityksissä tunteettomina henkilöinä,
joilla ei ole minkäänlaista otetta tavallisen kansan
arkeen ja toimeentuloon.
Terveyspolitiikan keskeisenä tavoitteena on ymmärtääkseni
ollut turvata kansalaisille yhtäläinen terveyspalvelujen
saatavuus ja laatu. Perusterveydenhuollon tulisi maassamme olla
täysin maksutonta, mutta hallituksen esitys asiakasmaksujen
korotuksista vie kehitystä tämän tavoitteen
kannalta aivan väärään suuntaan.
Jo tällä hetkellä kansalaiset rahoittavat
asiakasmaksuin sosiaali- ja terveyspalveluja Suomessa enemmän
kuin muissa Euroopan maissa. Samalla myös sosiaaliryhmien
väliset terveyserot ovat muodostuneet todelliseksi
ongelmaksi. Siitä kertoi myös uusin sosiaalibarometri.
Etenkään palveluiden tasa-arvo ei toteudu, ei
alueellinen eikä myöskään hinnallinen
tasa-arvo, taloudellinen tasa-arvo. Oecd:n vertaillessa 21 maan terveyden
tasa-arvoa lääkärikäyntien osalta
Suomi sijoittui Portugalin ja Yhdysvaltain kanssa viimeisille sijoille — ei
kovin kunniakas paikka. Suomessa on todellakin vähävaraisia
ja köyhiä, joiden tulot ovat enintään
60 prosenttia keskituloista. Jotkut heistä joutuvat jättämään
taloudellisista syistä lääkkeitään
ostamatta ja vähentämään tarpeellisia
ja elintärkeitä lääkärissä ja
kuntoutuksessa käyntejään.
Hallituksen esityksessä korostetaan kuntien yksilöllistä harkintaa
maksuvapautusten ja -alennusten suhteen. Maksuvapautuksista
ja maksunalennuksista ei ole kuitenkaan selkeää säännöstä,
mikä voi saattaa kuntalaiset eriarvoiseen asemaan.
Toimeentulotukiriippuvuuden lisääminen on täysin
vastoin sosiaali- ja terveyspolitiikan yleisiä tavoitteita:
terveys- ja toimeentuloerojen kaventamista. Lisäksi pienituloiset
ihmiset, jotka eivät pääse toimeentulotuen
piiriin vaan jäävät roikkumaan juuri
rajojen ulkopuolelle, ajetaan maksukorotuksilla vaikeaan elämäntilanteeseen ja
mahdollisesti kokonaan pois palvelujen piiristä.
Vasemmistoliiton mielestä olisi ollut tärkeää yhdistää maksukatot
ennen maksujen korotuksia, jos todellakin maksukorotukset tämänhetkisessä taloudellisessa
tilanteessa koettiin välttämättömiksi.
Jo tällä hetkellä lukuisalla joukolla
kansalaisia hampaat mätänevät suuhun,
mutta siitä huolimatta myös hammashuollon maksuihin
ehdotetaan sekä rakenteellisia että indeksitarkistuksia. Tämä muutos
on vaikuttanut siten, että maksut tulevat nousemaan jopa
muita asiakasmaksuja enemmän. Hammashuollon asiakasmaksukertymän
arvioidaan hallituksen esityksessä kasvavan rakenteellisen
muutoksen ja indeksikorotuksen jälkeen 28,2 prosenttia
nykytasosta.
Työelämä on muuttunut erityisen ratkaisevasti
päivähoitolain säätämisen
ajoista 1970-luvulta. Kahdeksasta neljään toiminut
työelämä on muuttunut 24/7-maailmaksi,
jossa epätyypillisten työsuhteiden määrä on
koko ajan kasvanut. Nykyinen maksujärjestelmä ei
enää vastaa perheiden päivähoitotarpeita.
Järjestelmä on jäykkä, ja se
voi johtaa epätarkoituksenmukaisiin hoitovalintoihin. Ed.
Anneli Kiljunen nosti esille erinomaisen lakialoitteen, ja meidänkin
mielestämme se olisi ollut oikeudenmukaisempi malli, jossa
maksuporrastusta olisi lievennetty ja maksua peritty vain todellisesta
ja tarpeellisesta hoitoajasta.
Kansanedustajille on tullut — todennäköisesti
muillekin kuin allekirjoittaneelle — runsaasti viestejä siitä,
kuinka esimerkiksi kehitysvammaiset ovat nyky-yhteiskunnassa hyvin
eriarvoisessa asemassa. Esimerkiksi vanhempi, jolla oli kaksi kehitysvammaista
lasta, otti yhteyttä, että hän oli menettänyt
kokoaikaisen työn sen takia, ettei hänelle ollut
kyetty tarjoamaan kaksivuorotyöläisenä asianmukaista
hoitopaikkaa, tai itse asiassa kukaan ei ollut halunnut hoitaa kahdessa vuorossa
kehitysvammaista lasta.
Korjaamista meidän yhteiskunnassamme varmasti on ja
järjestelmän paikkaamista riittää, mutta
järjestelmän korjaamisessa ei tulisi lähteä siitä,
että sitä järjestelmää edelleen
eriarvoistetaan. En moiti hallitusta siitä, että he
parantavat pienituloisten asemaa päivähoitomaksujen
osalta, mutta moitin hallitusta siitä, että se
eriarvoistaa tällä hetkellä perheitä ja
eriarvoistaa myös lapsia.
Tulojen sitominen indeksiin samalla tavalla kuin kulutkin sidotaan
indeksiin olisi ollut sitten sitä tasa-arvoista ja huomioivaa,
sosiaalista politiikkaa, mutta ilmeisesti meillä on hallituksessa ja
oppositiossa täysin erilainen käsitys siitä,
mikä on sosiaalista ja mikä ei.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Voisi oikeastaan kuitata oman puheenvuoronsa
sanoen, että ed. Kyllösen, ed. Räsäsen,
ed. Kiljusen, ed. Kankaanniemen käyttämät
puheenvuorot vastaavat myöskin niitä näkemyksiä,
mitä itselläni tämän käsiteltävän
asian osalta on. Ne olivat erittäin perusteltuja ja hyvin
asiantuntevia, ja hallituksen on varsin vaikea varmasti löytää niihin kestäviä vasta-argumentteja.
Todettakoon tässä kuitenkin, että eräiden
selvitysten mukaan pienituloiset käyttävät
suurituloisia yleisemmin maksullisia terveyskeskuspalveluja, kun
taas suurituloiset käyttävät yleisemmin
työterveyshuollon maksuttomia ja yksityissektorin palveluja.
"Terveydenhuollon asiakasmaksujen korotukset kohdistuvat erityisesti
pienituloisiin, työttömiin ja eläkeläisiin."
Tämä on suora lainaus valiokunnan mietinnöstä ja
siitä tekstistä, mitä valiokunta on muotoillut.
Edelleen todetaan: "Valiokunta pitää terveydenhuollon
maksujen korotuksia perusterveydenhuollon vahvistamisen ja ennalta
ehkäisevän terveydenhuollon kannalta lähtökohtaisesti
ongelmallisina. Maksupolitiikkaa ja terveydenhuollon monikanavaista
rahoitusta tulisi valiokunnan käsityksen mukaan arvioida
kokonaisuutena." No, mikä on sitten johtopäätös?
Johtopäätös on se, että asiakasmaksuja nostetaan.
Täällä kyllä todetaan myöskin
se, että on mahdollisuus saada maksuvapautus ja -huojennus.
Mutta kuten ed. Kyllönen totesi, kun se on kuntien päätettävissä oleva
asia, niin kyllä se lisää ehkä epätasa-arvoisuutta
maksuvapautuksen -alennuksen osalta.
Tässä yhteydessä on pakko nyt kyllä muistuttaa,
mitä Kuntaliitto tämän asian osalta on
todennut. Kuntaliitto toteaa muun muassa seuraavaa: "Sosiaali- ja
terveydenhuollon maksujen jälkeenjääneisyyttä huomioiva
uudistus tulee voimaan 1.8.2008. Kuntien maksutulot lisääntyvät
uudistuksen johdosta vuodesta 2009 alkaen 65 miljoonalla eurolla."
Sitaatti jatkuu: "Hallitusohjelman mukaisesti kuntien valtionosuuksia
vähennetään vastaavasti 60 milj. eurolla
vuodessa." Kuntaliitto toteaa, että se ei hyväksy
valtionosuusjärjestelmän perusteiden vastaista
menettelyä, jossa kunnat pakotetaan maksujen korotukseen
mutta maksutulot viedään valtiolle. Maksutulot
tulee voida käyttää palveluiden kehittämiseen.
Valtionosuusjärjestelmän periaatteisiin kuuluu:
"Kunnan perimillä maksuilla ei ole vaikutusta verotuloihin
tai valtionosuuksiin." Tässä on nyt sitten valtio
rikkomassa kyllä valtion ja kuntien välistä periaatetta
ja tehtyjä sopimuksia.
On valitettavaa, että hallitus tekee tämmöisen esityksen
tilanteessa, jossa erityisesti pienituloisten kustannusrasitus on
lisääntynyt asumisen ja energian hintojen muodossa,
ruuan ja liikkumisen hinnankorotusten kautta. Tämä maksujen
korotus kohtaa erittäin voimakkaasti tämän
maan köyhempää väestönosaa,
pienituloisia eläkkeensaajia, lapsiperheitä, jotka
kaikkein eniten joutuvat näitä julkisia palveluja
käyttämään, ja kun nämä maksut
nyt sidotaan vielä indeksiin, niin kyllä se on
kylmää politiikkaa ja vie pohjan siltä väittämältä,
mitä hallituksen suunnasta muun muassa pääministerin
ja valtiovarainministerin suulla on sanottu, että tämä hallitus
harjoittaa sosiaalisempaa politiikkaa kuin edellinen hallitus ja ilmeisesti
edeltävät hallitukset. Monissa asioissa on nähty
se, että näin ei asianlaita todellakaan ole, ja
väitän niin tässä ja nyt, että kyllä kansalaiset
tulevat sen huomaamaan, mikä on porvarihallituksen perimmäinen
tavoite, myöskin ideologinen tavoite: eriarvoistaa yhteiskuntaa
yhä enemmän ja jakaa niille, joilla jo paljon
on, elikkä paremmin toimeentuleville ja rikkaille ihmisille.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt huomaa, että ed.
Laitinen ei ollenkaan ole perehtynyt tähän asiakasmaksu-uudistukseen.
Me olemme koko päivän puhuneet täällä lapsiköyhyydestä.
Jos tätä asiakasmaksu-uudistusta nyt lasten päivähoidon
osalta ei toteuteta, niin lapsiköyhyyshän pahenee
tässä maassa, ja te sanotte, että se
on kylmää politiikkaa. Eikö juuri nyt
ole se aika, että köyhät lapsiperheet
maksavat vähemmän ja ne, joilla on mahdollisuus
maksaa, maksavat enemmän? Tämän uuden
lain mukaan 48 prosenttia lapsiperheistä tulee maksamaan
pienempää päivähoitomaksua kuin
nykyisen lain mukaisesti. (Ed. Claes Andersson: Te halusitte poistaa
nollaluokan!) Tämän teidän hyväksymänne
lain — ja mekin olimme siinä mukana — mukaisesti
1 000 euroa kuukaudessa ansaitseva yksinhuoltajaäiti
on ainoa, joka pääsee nollamaksuluokkaan. En usko,
että monen niin pienituloisen äidin lapsi on kokopäivähoidossa
ollenkaan. Tämän uuden lain mukaisesti taas äiti,
jolla on yksi lapsi, saa ansaita 2 700 euroa kuukaudessa,
ja silti hänen lapsensa päivähoitomaksu
on pienempi kuin nyt voimassa olevan lain mukaan. Jos äidillä on
kaksi pientä lasta hoidossa, hän saa ansaita 3 300
euroa kuukaudessa, ja hän edelleen maksaa vähemmän
kuin nykyisen lain mukaan. Eikö tämä ole
sosiaalista politiikkaa?
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Jälleen vanhaa kikkaa ed. Asko-Seljavaara
on käyttämässä tässä,
kääntämässä sitä keskustelua
päivähoitomaksuihin. Me olemme todenneet monessa
yhteydessä sen, että päivähoitomaksulakiehdotuksessa
on tiettyjä hyviä piirteitä. Mutta täytyy
muistaa tässä myöskin se, että te
olitte ajamassa aikaisemmin nollamaksuluokan poistamista, mutta
opposition vastustuksesta johtuen veditte sen takaisin. Teillä ei riittänyt
poliittinen rohkeus, vaikka ideologisesti näin olisitte
tekemässä.
Suurempi asia on, ed. Asko-Seljavaara, se miten käy
terveydenhuollon asiakasmaksuille. Ette te niistä puhunut
yhtään mitään. Minä puhuin omassa
puheenvuorossani erityisesti tästä kysymyksestä.
Päivähoitomaksujen osalta vielä on
todettava se, että kyllähän siellä nousee
jo alle keskituloisten perheiden maksurasitus. Ette te sitä voi
kiistää. Mutta niin kuin sanottu, kyllä siinä on
myöskin positiivisia asioita. Mutta te siirrätte
tätä keskustelua koko ajan (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) pois raiteilta.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan oikein, kyse on ennen kaikkea terveysmaksuista ja
niiden lisäämisestä. Kuten täällä on
jo moneen kertaan todettu, suomalaiset jo maksavat itse enemmän
kuin eurooppalaiset, ihan suoraan itse, terveyspalveluistansa ja
sosiaalipalveluistansa. Miksi siis lisätä tätä taakkaa,
suoraa maksutaakkaa?
Meille tässä on ihan oikeasti kyse siitä,
mikä on meidän ihmiskäsityksemme. Onko
meidän ihmiskäsityksemme se, että vain
vahvat voittavat, vai se, että heikoillekin annetaan mahdollisuus? Se
pieni ero ilmeisesti ed. Asko-Seljavaaran ja meidän edustamamme
ideologian välillä on se, että me haluamme
antaa sille heikollekin mahdollisuuden. Nimittäin terveyskeskusmaksuja
lisäämällä ei kurota umpeen
terveyseroja vaan päinvastoin lisätään
niitä, koska ne pienituloisemmat jättävät
menemättä mahdollisimman pitkään
sinne lääkäriin, ja useimmiten sitten
siinä vaiheessa, kun on pakko mennä lääkäriin,
ne toimenpiteet ovat yhteiskunnalle paljon, paljon kalliimmat kuin
se pieni, pieni tuki, mitä muuten terveysmaksujen korottamatta
jättäminen toisi tullessaan.
Lisäksi mielestäni on huolestuttavaa, että puolue,
joka puhuu perhepolitiikasta, unohtaa, että lasten, kotiäitien,
eläkeläisten, työttömien ja
pitkäaikaissairaiden työterveys on kunnallinen
perusterveydenhuolto. Eli heitä jokaista näistä ryhmistä koskevat
nämä suunnitellut korotukset.
Ihan lopuksi, arvoisa puhemies, toteaisin myös sen,
että kyse ei ole valinnanmahdollisuuksista. Ed. Asko-Seljavaara
on täällä sanonut, että hyvä,
että rikkaat pääsevät valitsemaan
ne yksityiset palvelut ja köyhät ja rupusakki
jääkööt sinne terveyskeskuksiin.
(Ed. Asko-Seljavaara: Siellä on hyvä palvelu!)
Mutta Suomessa on isojakin kuntia, joissa yksinkertaisesti ei ole
vaihtoehtona yksityistä terveydenhuoltoa. Siellä on
ainut vaihtoehto se perusterveydenhuolto, kunnallinen perusterveydenhuolto.
Sinne ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa perustaa yksityistä lääkärifirmaa,
saatikka yksityisen lääkärin praktiikkaa.
Näitten ihmisten taakkaa, sitä vaihtoehdottomuutta,
siis ed. Asko-Seljavaara haluaa lisätä sillä,
että terveyskeskusmaksuja korotetaan. Tämä ei
voi olla oikeudenmukaista terveyspolitiikkaa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen koko elämäni ollut
julkisen terveydenhuollon palveluksessa ja voin sanoa, että se
on erittäin korkeatasoista. Se on aivan yhtä korkeatasoista,
jos ei parempaa, kuin yksityinen terveydenhuolto. Ei kannata puhua
niin, että joku rupusakki on siellä, päinvastoin.
Hammashoidossa vaikeat tapaukset, vanhukset, lapset ovat juuri terveysasemien
hoidossa. Ja se, että meillä on korkeat omavastuut
terveydenhuollossa, johtuu siitä, että siihen
lasketaan mukaan lääkekorvaukset ja yksityinen
hoito, jossa niin moni käy. Sen takia se on korkeampi kuin monessa
muussa maassa, missä yksityishoitoa ei sillä tavalla
ole tarjolla.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin, kun me puhumme
lapsiperheistä, meidän täytyy muistaa myös
se, että suuri joukko nuoria naisia on tällä hetkellä Suomessa
pätkätyössä. Se on jo sinällään
suuri ongelma sen takia, että työnantajat eivät
halua palkata näitä nuoria äitejä nimenomaan siitä syystä,
että he pelkäävät, mitä lisärasitetta muun
muassa lapset tuovat työelämään.
Heillä ei ole myöskään sitä kautta
työterveydenhuoltoa, vaan he ovat terveyskeskuksissa asioivia
asiakkaita. Heihin myös kohdistuvat asiakasmaksukorotukset,
jos he itse sairastuvat, niin lääkekulut kuin
muutkin sairauskulut. Siinä mielessä tämä ei
ole pelkästään päivähoitokysymys,
kun me puhumme lapsiperheitten asemasta, vaan tämä koskettaa
lapsiperheitä terveydenhuollonkin kautta, nimenomaan naisia,
jotka ovat pätkätyössä.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan oikein, ed. Asko-Seljavaara, julkinen
terveydenhuolto on hyvä. Mutta lainasinkin teitä vapaasti
tämän lain ensimmäisen käsittelyn
aikana, jossa tulitte sanoneeksi — noin vapaamuotoisesti — että on
hyvä, että terveyskeskusmaksut lisääntyvät,
koska rikkaat lähtevät silloin sinne yksityisten
palveluiden puoleen ja rupusakki jää eli ne köyhät
jäävät sitten kuluttamaan näitä.
(Ed. Asko-Seljavaara: En ole puhunut rupusakista missään
vaiheessa!) Ongelma vaan on se, että sillä köyhällä ei
kohta ole varaa tähän julkiseen terveydenhuoltoon.
Mielestäni se on sellainen epäoikeudenmukaisuus, jota
terveydenhuollon ammattilaisen ei pitäisi olla edistämässä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Jos me kaikki — meitä ei
kovin montaa ole — olisimme huolissamme pienituloisten
ihmisten mahdollisuudesta saada julkisia palveluja, tässä tapauksessa
terveydenhoitoa, niin me vastustaisimme tätä terveydenhoidon
maksujen nostamista.
Tämä taso, mille ne nostetaan, on vaikuttava: se
vaikuttaa hoitoon hakeutumiseen. Päivystysmaksu poliklinikoilla
nousee, poliklinikkamaksun taso 25,60 euroa on ihan merkittävä summa. Sairaalan
vuodepäivämaksu on yli 30 euroa, ja päiväkirurgian
maksukin on jo sitä luokkaa, 83,90 euroa, että se
jo tuntuu ihmisen taloudessa. Samalla päiväkirurgian
osuutta halutaan nostaa ehkä 60—70 prosenttiin
kaikista kirurgisista toimenpiteistä, eli sillä on
merkittävyyttä lukuisten muiden maksujen lisäksi.
(Ed. Asko-Seljavaara: On se nytkin korkea!) Kun ne joka tapauksessa nyt
sidotaan indeksiin — kiitoksia valiokunnan, sosiaalisemmin
kansaneläkeindeksiin — niin indeksiin sitomalla
taataan tämä hoitomaksujen automaattinen nosto
ilman turhia puheita. Näin ollen tämä on
myös epäoikeudenmukainen tilanne.
Valiokunta on kyllä toivonut maksukaton tarkistamista
ja pikaisestikin, mutta tästä huolimatta emme
tiedä, milloin terveydenhuollon maksukattouudistus toteutuu.
Hyvät toiveet ovat tietysti paikallaan, vaikka teot
ovat aina toki tärkeämpiä. Nyt tekonahan
tapahtuu se, että potilasmaksuja nostetaan. Se luo todella
jälleen entistä suuremman kynnyksen, johonka köyhempi
ihminen kompastuu hakeutuessaan hoitoon tai harkitessaan hoitoon
hakeutumista. Usein tämä kynnys on henkinen: se
vaikuttaa jo ennen kuin henkilö on varsinaisesti päätöksensä tehnyt,
hidastaen päätöksentekoa, hoitoon hakeutumista,
diagnoosiin pääsyä. Sillä on myös
sitten ennusteeseen kielteinen vaikutus. Tätä asiaa
on todella tutkittu Kuopion yliopiston toimesta, se on väitöskirjatasoisella
tutkimuksella verifioitu, ja tästä emme todella
pääse mihinkään.
Tämä esitys on siis terveydenhuollon maksuesitys
ennen muuta: vaikka nuo päivähoitomaksutkin nousevat
lopulta 3,8 miljoonalla eurolla, tämä 65 miljoonaa
euroa koostuu siis pääosin näistä terveyden-
ja sairaanhoidon maksuista. Nyt tämä valtiovalta
on tehnyt tähän tällaisen epäreilun
tilanteen, jolloinka se siis siirtää omaa budjettiosuuttaan
sairaille maksettavaksi, kun se palauttaa nämä nostetut
sairaala- ja potilasmaksut omaan budjettiinsa. Siis hyvinvoivan
valtion budjettia sitten tukevat sairaat ja hoitoa tarvitsevat ihmiset.
Todella epäreilua tilanteessa, jossa hallituksen rahasäkki
on täynnä ja — niin kuin valtiovarainministeri
tapaa sanoa — rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Sitten
pitäisi vielä ottaa sairailtakin tilkkeeksi.
Samalla tämä vie tätä julkisen
sektorin ja yksityisen sektorin tilannetta sellaiseksi, että yksityisen
sektorin kilpailukykyä parannetaan tällä uudistuksella.
Samalla sitten myöskin voi syntyä tilanne, mikä täällä keskustelussa
pilkahti esiin, että julkiset palvelut, siis nimenomaan
terveyskeskuspalvelut, jäävät pienituloisimmille
ihmisille, vaikka heillä onkin vaikeuksia entistä enemmän
näiden palvelujen saannissa. Kuitenkin ne ikään
kuin profiloituvat sitten vähävaraisemman väen
palveluiksi. Yksityinen sektori, niin kuin tiedämme, lihoo
ja voi hyvin. Sitten Kela vielä on tukemassa tätä yksityistä sektoria.
Mutta kaikkein epäreiluinta on sitten se, että kunnat
joutuvat, valtuustot, tämän tilanteen eteen, nostavatko
päivähoitomaksuja, nostavatko tämän
tarjouksen mukaan terveydenhoidon ja sairaanhoidon maksuja. Moni
kunta — näin valitettavasti on pakko ennakoida — tulee
nostamaan niitä, koska ne perustelevat sen itselleen ja kuntalaisille:
valtio vie meiltä joka tapauksessa tämän
noston verran euroja, ja sen vuoksi meidän on tämä tehtävä,
muuten kuntatalouden paine nousee entisestään.
Tässä tilanteessa todella voi vain toivoa,
että kunnat eivät näin tekisi vaan muulla
tavalla — kun ilmeisesti hallitus jälleen voittaa
tämän äänestyksen — sitten
tasapainottaisivat budjettia tämän osalta, mitä sosiaali-
ja terveydenhoidon valtionapu vähenee. Muuten meidän
pitää nostaa entistä enemmän
esille vaatimusta, että valtiovalta peruu tämän
tekosensa ja tulee tilkitsemään tämän
60 miljoonaa euroa muilla tuloilla omassa budjetissaan ja palaa
normaaliin tilanteeseen, jolloinka asiakasmaksujen nousu ei voi
olla syynä eikä perusteena valtionavun vähentämiseen.
Siihen tilanteeseen on päästävä takaisin.
Muutama kunta on jo tehnyt päätöksen,
kuten Inarin kunta, että ne eivät nosta potilasmaksuja.
Monessa kunnassa on tehty esityksiä, että kuntien
ei tule niitä nostaa, kuten Raision kunnassa, Kotkan kaupungissa,
ja näissä paikoissa toki sitten käydään
tämän kädenvääntö,
ainakin täällä Etelä-Suomessa
vielä, Inarissa lienee jo kunnan kanta selvillä.
Arvoisa puhemies! On tietysti hienoa, että täällä hallituspuolueista
kaksi kolme kansanedustajaa on paikalla puolustamassa hallituksen tekoa,
mutta miksikään terveyspoliittiseksi eteenpäinmenoksi
tai positiiviseksi askeleeksi tätä ei millään
saa käännettyä, nimenomaan terveyden-
ja sairaanhoidon maksujen osalta. Mikäli ed. Asko-Seljavaara
todella näin ajattelee — tai en usko, että niin
ajattelette, mutta jos niin väitätte — niin
olisi kyllä hyvä sitten se perustella hyvin selkeästi.
Jotkut nyt poissa olevat, kuten esimerkiksi vihreiden eduskuntaryhmän
ryhmäpuheenvuoron esittäjä tässä lähetekeskustelussa, sanoivat,
että tämä on oikeudenmukainen esitys, että nostetaan
terveydenhoidon maksuja, että ne sidotaan indeksiin. Hän
ei ole nyt täällä puhumassa tästä kannastaan,
mutta sitä oikeudenmukaisuutta en kyllä ymmärrä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin vaan huomauttaa ed. Sirnölle,
että en ole koskaan käyttänyt mistään
potilaastani sitä halventavaa sanaa, mitä te äsken
käytitte.
Edelleenkin sanon, että hammashoidon maksujen nosto
on eduksi sillä tavalla, että silloin kunnalliseen
hammashoitoon jää enemmän tilaa niille
potilaille, jotka tarvitsevat vaikeampia ja erikoisempia hoitoja,
ja me, jotka olemme työterveyshuollon parissa ja saamme
sen jo ilmaiseksi mutta emme saa hammashoitoa, hakeudumme yksityisille
hammaslääkäreille ja maksamme siitä.
Eikö se ole erittäin sosiaalista?
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En ole mitään halventavaa sanaa
käyttänyt potilaista ... (Ed. Asko-Seljavaara:
Ed. Sirnö! — Ed. Sirnö: En minäkään!) — Ai jaa,
joo, no se tuli selville. Luulin, että edustaja tarkoitti
allekirjoittanutta.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On kohta vuoden ajan keskusteltu sosiaali- ja
terveystoimen maksuista, niiden tasosta. Keskustelua on käyty
hyvissä ajoin, ennen kuin hallituksen esityksestä oli
mitään tietoa, mutta nyt kun olemme lähes
maalissa, kalkkiviivoilla jo melko pitkällä, on — niin
kuin tässäkin keskustelussa — uhkakuvia
maalaamalla, mustan värittämisellä valkoiseksi
ja valkoisen värittämisellä mustaksi,
keskustelu oppositiopuolueitten edustajien taholta kulkenut. Siitä tämä lähti,
että päivähoitomaksuista oli oppositiolla
varma tieto, mitä niille aletaan tehdä. No, tämän
toisen käsittelyn yleiskeskustelun aikana on tullut sekin
selväksi, että se olikin oppositio, joka ratkaisi
sen, miten nämä päivähoitomaksut
menevät. En valitettavasti tästä asiasta
voi teitä onnitella. Jonkunlainen käsitys ja tieto
minulla on siitä, miten tämä esitys on
tänne saliin tullut.
Toisekseen, tämän noin vuoden jatkuneen prosessin
ja myös eduskuntakäsittelyn jälkeen odotin
mielenkiinnolla tämän asian toista käsittelyä,
odotin mielenkiinnolla, mitä oppositio todella tekee. Nyt
me olemme kuulleet, että te olette esittämässä tätä lakia
hylättäväksi. Siinä on sitten
hieman eroa sävyssä, minkälaista hylkyä vasemmistoliitto,
sosialidemokraatit ja kristilliset ovat tekemässä,
siinä on vähintäänkin sävyero.
Mutta sanon teille, jotka olette laittaneet tämän
esityksen järjestykseen, lainausmerkeissä järjestykseen,
että kun pystyn päättelemään,
että tiedotteet ovat valmiina ja kolumnipohjat on kirjoitettu,
niin minä todella toivon, että te kirjoitatte
niihin kolumneihinne sen, että me — siis tässä tapauksessa
te, arvon sosialidemokraatit — sosialidemokraatit vastustimme
sitä, että perhe-käsitettä muutetaan,
minkä seurauksena päivähoitomaksut laskevat.
Toivon, että kirjoitatte niihin kolumneihinne näkyviin
myös sen, että olemme sitä mieltä,
että päivähoidon maksujen ja tulorajojen
tulee edelleenkin olla vuoden 2002 tasolla tavalla, josta on seurannut
kaikkein pienituloisimpien, yksinhuoltajien, monilapsisten perheitten,
kohdalla päivähoitomaksujen kiristyminen. Minä todella
toivon, että teidän kolumneissanne nämäkin
tekstit näkyvät, ja sen uskallan ja voin luvata,
että jos eivät ala näkyä, niin
me muistamme kyllä hallituspuolueitten taholta tästä asiasta muistuttaa,
semminkin kun taustalla on se vuoden keskustelu päivähoitomaksuista.
Tänä iltana on kerrottu, että me
puhumme vääristä asioista — minä menen
terveydenhuollon puolelle aivan kohta. Mutta tämän
lakiesityksen sosiaali- ja terveydenhuollon maksujen oleellinen
osa ovat nämä päivähoitomaksut,
joissa tapahtuu asioita, joissa aivan kiistatta kaikkein pienituloisimpien
tilanne paranee, yksinhuoltajien, monilapsisten perheiden. Niissä köyhyystutkimuksissa,
jotka minulla on käytössäni, jotka perustuvat
Stakesin ja muitten virallisten tahojen tutkimuksiin, juuri nämä ovat
ne väestöryhmät, yksinhuoltajat, monilapsiset
perheet, joitten taloudellinen tilanne on kaikkein vaikein. Todella toivon,
että näissä kolumneissanne, missä pistätte
asioita järjestykseen, muistatte sanoa tämänkin
puolen: me vastustimme sitä, että teidän
päivähoitomaksunne laskevat. 48 prosentilla lapsista,
53 prosentilla perheistä päivähoitomaksut
laskevat.
Ed. Laitinen puheenvuorossaan kiitti siihen mennessä käytettyjen
puheenvuorojen pitäjiä perustelluista puheenvuoroista
ja väitti, että on vaikea vasta-argumentoida näitä käytettyjä puheenvuoroja.
Edellä olen osaltani ainakin muutamaan kohtaan vasta-argumentit,
kohtuullisen painavat sellaiset, esittänyt.
Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustelussa on
käynyt selville, mistä jo puhuin, että vasemmistoliiton
ja sosialidemokraattien hylyllä on yksi ero. Tässä keskustelussa
se ero on selville käynyt. Vasemmistoliitto kirkkain otsin
kertoo siitä, että julkisen terveydenhuollon maksut
pitää poistaa kokonaan. Tätä minä tivasin
täällä ensimmäisen käsittelyn
yhteydessä: pitää kertoa ääneen,
ollaanko todella valmiit toimimaan tällä tavalla.
Sosialidemokraattien suusta, ainakaan keskeisten vaikuttajien suusta,
en ole tällaisia puheita kuullut.
Ihan vaan muistin virkistämiseksi totean, että terveydenhuollon
maksujen osuus sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaiskustannuksista
on 7,8 prosenttia tämän esityksen mukaisesti.
Rautakaupassa on niitä prosentteja, joilla ihmisille tavaraa
myydään, mutta tässä kohtaa,
kun muuttaa prosentit euroiksi, puhutaan 1 miljardista eurosta,
sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen osalta puhutaan 1 miljardista
eurosta. Arvoisat oikeudenmukaisuuden perääjät
vasemmistoliitossa, oletteko te todella sitä mieltä,
että tämä miljoona euroa pitäisi
tästä ykskaks leikata ja sitten jossakin on joku
toinen rahasäkki, jolla tämä miljardi euroa
rahoitetaan?
Minusta on erittäin tärkeää tässä yhteydessä keskustella
myös siitä, millaisen viestin me haluamme antaa
julkisista palveluista ja siitä, missä kunnossa
ne ovat ja minkälaiseen tulevaisuuteen valmistautumassa
ollaan. Käsittääkseni kaikkien yhteinen
huoli tässä salissa on se, miten takaamme sen,
että meillä jatkossakin on toimivat julkiset palvelut.
Täällä on viitattu kintaalla valiokunnan
mietinnölle ja vähän moittienkin osoitettu
sitä, kun siellä on kerrottu se ääneen
ja auki, että työttömät, lapsiperheet,
eläkeläiset ovat se pääjoukko, joka
julkisia terveyspalveluja käyttää. Miksi
on näin? Me olemme säätäneet
lainsäädäntöä yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa tavalla, jolla meillä, jotka olemme työssä,
homma toimii ja ne, jotka eivät ole aktiivisessa työelämässä mukana, ovat
julkisten palvelujen ja osittain myös yksityisten palvelujen
piirissä. Tämänhän me olemme
tehneet.
Yksi periaatteellinen ja ylätason keskustelunaihe Suomi-nimisessä hyvinvointiyhteiskunnassa
minusta on ja sen tulee olla se, mikä on tämän meidän
järjestelmämme yleinen hyväksyttävyys.
Siitä johdatan oman ajatteluni, jota ei ole tarpeen muuttaa,
siihen, että on hyvä, että on joku omavastuu
ja pääosa rahoitetaan verotulojen kautta ja valtionosuuksien
kautta. Mutta yleiseen hyväksyttävyyteen liittyy
se, että yhä useammat ihmiset kysyvät,
mitä minä yhteiskunnalta saan, kun maksan korkeita
veroja, miksi maksan niitä veroja, ja toteavat, että maksan
siksi, että nämä meidän palvelumme
pysyvät edes nykyisellä tasolla.
Kyllä tälläkin keskustelulla tänään — jos
tästä joku on niin kiinnostunut, että lukee
käydyn keskustelun eduskunnan pöytäkirjoista
ja internetin kautta — on pyritty luomaan kuvaa, että viimeistään
tämä esitys romuttaa ne julkiset terveyspalvelut.
Minä olen sitä mieltä, että ei
muuten tämä esitys niitä romuta; jos
ne romutetaan, niin se tapahtuu kyllä sitten ihan muuta
kautta. Mutta minusta tämä keskustelu pitäisi
käydä ja on hyvä, että puolueet
tuovat kantojaan esiin keskustalle.
Tietty omavastuu julkisissakin palveluissa on kannatettava asia,
on ollut ja tulee jatkossakin olemaan. Sitten meillä on
järjestelmät niitä ihmisiä varten,
jotka eivät pysty itse oman toimeentulonsa, oman vähävaraisuutensa
vuoksi palvelumaksuista selviytymään, heitä varten
meillä on järjestelmät olemassa.
Arvoisa herra puhemies! Aivan lopuksi: Minulle viime viikon
keskustelussa kirkastui yksi asia, joka on myös ylätason
asia, joka näkyy tässä asiakasmaksukeskustelussakin,
tänäänkin. Eri puolueilla on eri väestöryhmät,
kun puhutaan vähäosaisista. Keskustalle, vasemmistoliitolle
ja kristillisdemokraateille on tärkeää se,
että meillä on universaali sosiaaliturva. Me puhumme
kansaneläkkeistä, me puhumme pienimmistä päivärahoista.
Mutta kun on seurannut julkisuudessa ollutta keskustelua siitä,
miten vähäosaisuuteen pitäisi puuttua,
niin on yksi iso oppositiopuolue, joka puhuu asumistuesta ja puhuu
eläkkeensaajan hoitotuesta. Nämä ovat
toki tärkeitä. Esimerkiksi eläkkeensaajan
hoitotuella on suuri merkitys niille, jotka sen saavat, mutta kun
käytännössä ollaan tilanteessa,
missä eläkkeensaajan hoitotuesta on tullut kansaneläkkeen
jatke, niin tässä on periaatteellinen ero. Mutta
se on hyvä, että nämä periaatteelliset
erot tulevat esiin.
Aivan lopuksi voin todeta, että värillä on
väliä ja toivottavasti ihmiset seuraavat vappupuheitten
jälkeenkin, mitä käytännössä tehdään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rehulan puheenvuoron jälkeen
on syytä todeta, että, ed. Rehula, te ja hallitus
nostatte 100 prosentille pienituloisia eläkkeensaajia,
100 prosentille pienituloisia työttömiä,
100 prosentille pieni- ja keskituloisia ihmisiä ja yleensäkin
100 prosentille suomalaisia terveyden- ja sairaanhoidon asiakasmaksuja
tällä esityksellä. Näin ollen tämä on
varsin selkeä esitys. Se koskettaa kaikkia ihmisiä,
jotka hakeutuvat julkiseen terveydenhoitoon. Viittaan tässä tuohon
prosenttilukuun, mitä käytitte päivähoitomaksuissa.
Sitten se kysymys, onko se 7,8 prosenttia vai 20 prosenttia.
Kyllä tilanne on niin, että sairastavalle ihmiselle,
Suomen kansalaiselle, on sama asia, ovatko kyseessä asiakasmaksut
vai lääkekorvaukset, niiden mataluus, vai omavastuuosuuden
korkeus. Yhtä kaikki kysymys on terveyden- ja
sairaanhoidon kulujen maksamisesta, silloin kun itse kukin sairastuu,
ja silloin se on 20 prosenttia, mikä on suomalaisille sitten
tämä omavastuu kokonaissairaanhoitokuluista. Todellakin
tehohoidon ja muun erikoissairaanhoidon osalta maksetaan vain pieni,
pieni osa todellisista kuluista, mutta sitten jälleen monien
yleisten, jokapäiväisten sairauksien ja myöskin
pitkäaikaissairauksien hoidossa tämä omavastuu
on suhteessa paljon suurempi.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin pahoittelen ed. Asko-Seljavaaralle,
jos laitoin hänen suuhunsa hänelle vieraan sanan,
mutta se sisältö kuitenkin käsittääkseni
oli edelleenkin se, että vain köyhien paikka on
perusterveydenhuollossa, ja siitä huolimatta köyhien
mahdollisuutta siihen perusterveydenhuoltoon on vaikeutettava asiakasmaksuja
korottamalla.
Ed. Rehula, tämä oli varmaan teidän
tähtihetkenne, koska tiedän, että viime
torstai meni aivan muissa merkeissä kuin asiakasmaksujen puntaroinnissa
täällä eduskunnassa. Mielestäni äskeinen
puheenvuoronne entisestään nostaa arvoanne sosiaali-
ja terveysvaliokunnan puheenjohtajana silmissäni: olette
kohtuullisen tasapuolinen sekä kritiikissänne,
haukuissanne että kehuissanne. Mutta muutamaan kohtaan
silti uskaltaisin puuttua.
Ensinnäkin se, että mielestäni asiakasmaksut ovat
asia, joka koskee kuntien autonomiaa, kuntapäättäjien
omaa autonomiaa. Tässä kyseisessä tilanteessa
esimerkiksi me tiedämme, että kunnilla todellisuudessa
ei ole valinnanvaraa muuta kuin tehdä miinusta, koska joka
tapauksessa hallituksenne tulee leikkaamaan nämä kyseiset
rahat pois kuntien valtionosuuksista, eli siis kyse ei ole kuntien
autonomian mukaisesta päätöksenteosta.
Eli nekin kunnat, joista ed. Tiusanen täällä muutaman
esimerkin jo sanoi, siis tekevät tämän asiakasmaksujen
korottamispäätöksen vastoin talouttansa,
koska heiltä joka tapauksessa valtio tulee perimään
pois niitten asiakasmaksujen suuruisen summan.
Toinen asia on se, että ainut pettymys ed. Rehulan
puheenvuorossa oli se, että heräsi kysymys, edustaako
hän sitä kantaa, että toimeentulotukiriippuvuutta
pitäisi Suomessa lisätä, koska sitähän
hän tarkoitti sillä, että on olemassa
systeemejä, millä sitten pelastetaan näitä köyhiä niin,
että heidän on mahdollista käydä terveydenhuollossa.
Toivon, että ed. Rehula ei tarkoita sitä. Mielestäni
se ei ole sitä universaalia vastuuta, mitä myös
minä tunnistan tiettyjen perusturvapuolueiden kautta aikojen
kannattaneen.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama kommentti myös
omalta osaltani ed. Rehulalle.
Nyt kun käsittelemme tässä toista
käsittelyä, niin tilanne on monessa mielessä erilainen
kuin ensimmäisessä käsittelyssä sekä lähetekeskustelussa.
Tänään meidän käsittelyssämme
on hallituksen esitys, joka voidaan tässä yhteydessä ainoastaan
hyväksyä tai hylätä. Meidän
sosialidemokraattien painopiste on ehdottomasti ollut terveydenhuollossa
ja terveydenhuoltoon liittyvissä asiakasmaksukorotuksissa
ja niihin liittyvissä indeksikorotuksissa. Päivähoidon
osalta olemme todenneet monta kertaa täällä,
että päivähoidon osalta lakiesityksessä on
monia hyviä asioita, joita olemme tukeneet ja kannattaneet.
Mutta tämä on kokonaisuus, ja meidän
täytyy joko hyväksyä tai hylätä tämä kokonaisuus,
ja kun terveydenhuollon asiakasmaksujen korotusten vaikutus on niin
suuri yhteiskunnassamme niiden kaikkein heikoimmassa asemassa olevien
ihmisten kohdalla, emme voi tätä kokonaisuutta
hyväksyä. Tämän rinnalle olemme
tehneet oman lakialoitteemme, joka vahvistaa ja tukee päivähoitoa
entisestään, ja tämän eteen
työskentelemme myös tulevaisuudessa. Tästä syystä toivon,
ettei täältä myöskään
lähde sellaista viestiä, että me emme
olisi hyväksymässä päivähoidon
uusia esityksiä tai meidän painopisteemme olisi
ennen kaikkea päivähoidossa, sillä se
on ehdottomasti terveydenhuollossa.
Sitten toinen asia. Kommentoitte sosiaaliturvaa ja sitä,
että sosialidemokraatit pohtivat vain asumistukea tai hoitotukea.
Meille sosiaaliturva on kokonaisuus, joka kohdistuu yksilöllisesti
jokaiseen riippuen siitä, mitä kukin kulloinkin
tarvitsee, on kyse sitten lapsilisästä, kansaneläkkeestä,
asumistuesta tai hoitotuesta. Näitä ei voi erottaa
toisistaan. Ihmisen tarve ratkaisee, mitä hän
kulloinkin tarvitsee, ja tämä on sosialidemokraattien
kanta.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olemme vuoden olleet vähintään
155-tykin tulen alla — 155-tykki on suurin tykki, jolla kenttätykistö Suomessa
ampuu — liittyen päivähoitomaksuihin,
liittyen päivähoitomaksuihin tehtäviin
muutoksiin lähtien nollamaksuluokasta, (Ed. Saarinen: Älkää ampuko!)
me olemme olleet sen tulen alla. Me olemme suoriutuneet siitä ulos
sillä tavalla, että me olemme yrittäneet vastoin
teidän mustamaalaustanne ja uhkakuvien maalaamistanne kertoa
niin kuin asiat ovat, saatikka sitten ja varsinkin, kun tämä tykeillä ampuminen
lähti tilanteessa, jossa esityksestä ei ollut
vielä riviäkään kirjoitettu.
Ed. Anneli Kiljunen, te toivoitte, että täältä ei
lähtisi sellaista viestiä. Minä voin
taata teille tämän tykkitulen alla olleena, että se
viesti tavalla tai toisella pyritään välittämään
myös tämän talon ulkopuolelle, mitä te
olette tekemässä huomisessa äänestyksessä,
kun te olette hylkäämässä tämän
asiakasmaksuesityksen. Se on aivan selvä asia, se on aivan selvä asia.
Toisekseen, meille keskustalaisillekin ihminen on kokonaisuus.
Hän on kokonaisuus, jonka omista tarpeistaan lähtien
pitäisi pystyä vaikuttamaan omaan elämäntilanteeseensa.
Mutta se, mihin tämä meidän sosiaaliturvamme
pohjaa, onko se universaali vai onko se sirpaleista rakennettu, on
minusta yksi kysymys, josta meidän on hyvä keskustella.
Meillä tulee jatkossakin olla syyperusteinen sosiaaliturva,
se on ihan selvä. En näe tilannetta, missä päästäisiin
aivan yhteen etuuden tasoon tai yhdellä etuuden nimellä kulkevaan
tasoon, mutta kyllä sillä, mitkä ovat
ne painopisteet, ne kärjet, joita halutaan ja tahdotaan,
on merkitystä.
Ed. Sirnölle aivan lopuksi: Viime torstaina menin tunnelmasta
toiseen. Olin muun muassa eskarilaiseni kanssa viettämässä ensimmäistä koulupäivää.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ed. Rehulalle sen verran, että eihän
opposition asemista kovin paljon maan asioihin pysty vaikuttamaan,
mutta jos jossakin oppositio kokee vaikuttaneensa, niin se oli kuitenkin
se painetila, joka saatiin synnytettyä tämän
nollamaksuluokan ympärille. Siinä hallitusrintama
selvästi perääntyi niistä ajatuksista,
joita se oli jo julki tuonut. Se oli viisas päätös,
siitä on onnitteleminen. Tehkää sosiaalisempaa
politiikkaa, tehkää hyviä esityksiä!
Mehän olemme pääasiassa äänestäneet
hallituksen esitysten mukana, emme me kaikkea ole ampuneet, mikä liikkuu.
Me olemme täällä useita hyviä hallituksen
esityksiä puoltaneet ja äänestäneet
niitten puolesta, ja monet niistä menevät ihan äänestämättä sellaisenaan
yksimielisestikin läpi.
Mutta tämä keskustelu sosiaali- ja terveydenhuollon
maksuista mielestäni kulminoituu kahteen seikkaan: Eri
maiden välisissä vertailuissa Suomi on etuuksien
tasoissa ihan pahnanpohjimmaisia, me olemme siis jonon hännillä.
Mutta sitten kun tullaan sosiaali- ja terveydenhuollon maksuihin,
niin sitten me olemmekin jonon keulilla, kun meitä verrataan
esimerkiksi Euroopan muihin maihin. Tämän vuoksi
me sosialidemokraatit vastustamme sitä, että sosiaali-
ja terveydenhuollon maksuja korotetaan. Tavoitteeksi tulisi pikemminkin
asettaa se, että näitä maksuja pitää voida
alentaa, ainakin kun katsotaan, että lapset käyvät
koulua maksutta, terveydenhuoltokin on suhteellisen halpaa — näin
voidaan sanoa, jos lapsi joutuu sairaalaan — mutta päivähoitopuolella
ollaan hyvin korkeissa maksuissa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan vielä lopuksi omalta osaltani:
Sosialidemokraatit kannattavat vahvasti universaalia sosiaaliturvaa,
siitä ei ole varmaan ollut kenelläkään
epäilystä. Se on tullut esille myös lapsilisä- ja
monissa muissa asioissa. Ymmärrän myös
sen, että kun me tulemme huomenna äänestämään asiakasmaksujen
hylkäämisen puolesta, niin siitä menee
viesti, että emme hyväksy asiakasmaksujen korottamista
terveydenhuollossa. Mutta kun viittasitte, että kun kirjoitatte
kolumneja, niin muistakaa kirjoittaa tämä ja tämä ja
tämä, ja ne liittyivät nimenomaan päivähoitomaksuihin, niin
halusin tarkentaa sitä, että meidän painopisteemme
on ollut ehdottomasti terveydenhuollon asiakasmaksuissa ja niitten
korotuksissa. Päivähoidon osalta me tulemme kolumneissa
kertomaan meidän oman vaihtoehtomallimme päivähoitomaksuista,
laajemman esityksen kuin mitä hallitus on omalta osaltaan
tehnyt.
Keskustelu päättyi.