6) Hallituksen esitys laeiksi työntekijän eläkelain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
jatkui
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Olen erityisen tyytyväinen
siihen, että puhemiesneuvosto ehdottaa lakiesityksen lähettämistä myös
työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan, kuten
ed. Lahtelan kanssa täällä viime viikolla ehdotimme.
Hallitus ajaa osa-aikaeläkkeen ehtojen heikentämistä.
Runsaan palautteen perusteella työntekijät
yrityksissä, virastoissa ja palvelulaitoksissa ovat tyrmistyneitä.
Tuhansien ikääntyneiden suunnitelmilta ja välipuheilta
työnantajapuolen kanssa putoaa pohja. Tässä pari
poimintaa palautteesta. "Laman kourissa kipristelevissä yrityksissä sovitut
suunnitelmat jakaa työtä ja tehdä vaiheittain
tilaa nuoremmille menevät uusiksi. Osa-aikaistamalla neljä konkaria
olisin työllistänyt kaksi nyt määräaikaisella
olevaa nuorta ammattilaista." Näin kirjoitti 30 työntekijän
sorvaamoa Turussa vetävä yrittäjä.
Ja toinen sitaatti: "Olin saanut sovittua, että ensi vuonna
täyttäessäni 58 vuotta siirryn osa-aikaeläkkeelle
ja hoitelen samalla sairasta äitiäni. Kokotyön
ohessa se on ollut ylettömän raskasta. Nyt taitaa
pakkoloma muuttua lopputiliksi. Tätä poukkoilua
en eläkesysteemeissä ymmärrä."
Näin kiteytti yli 35 vuotta salolaista yritystä palvellut
palkanlaskija.
Osa-aikaeläkkeen heikennykset merkitsevät järjestelmän
alasajoa. Eläkekarttuman leikkaukset ja ikärajan
nosto sulkevat käytännössä tämän vaihtoehdon
kymmeniltätuhansilta. Hallitus ja työmarkkinaeliitti
ovat pian suorittaneet mittavan varhaiseläkereformin, suomalaisen
varhaiseläkejärjestelmän alasajon, jossa
on monta vaihetta: varhennettu vanhuuseläke, yksilöllinen varhaiseläke,
työttömyyseläke ja nyt osa-aikaeläke.
Työkyvyn aleneminen on tärkeä syy
osa-aikaeläkkeelle hakeutumisessa. Tutkimuksessa osa-aikaeläkkeellä olevista
yli kolmannes epäili jaksavansa edes osa-aikatyössä vanhuuseläkeikään. Ei
ole ihme, että paine työkyvyttömyyseläkkeelle
on noussut vuosi vuodelta, ja tämä esitys luo tähän
suuntaan uutta painetta, jatkaa vartta hullun kirveeseen, niin kuin
sanonta kuuluu.
Herra puhemies! Osa-aikaeläkettä ja työtä on pidetty
yhtenä keinona työurien pidentämisessä, ja
erityisesti EU:n työllisyys- ja eläkestrategioissa
on sen merkitystä korostettu. Suomessa 55 vuotta täyttäneiden
työllisyysaste on viime vuosina noussut, ja hallitus on
kyllä siitä muistanut muistuttaa, mutta harvemmin
kerrotaan, että osa-aikatyö selittää meillä puolet
ikääntyvien työllisyyden kasvusta. Suurin
osa ikääntyneistä osa-aikatyöllisistä saa
osa-aikaeläkettä. Ikääntyneiden
työllisyyttä osa-aikaeläke on siis kiistatta kasvattanut.
Siksi nyt annettua lakiesitystä on vaikea ymmärtää,
erityisesti tässä vaikeassa työllisyystilanteessa.
Herra puhemies! Monet osa-aikaeläkeläiset käyttävät
aikaansa muiden auttamiseen. Eläketurvakeskuksen raportin
mukaan yli 40 prosenttia heistä teki vapaallaan omaishoidon
tehtäviä, hoiti isiä ja äitejä,
vanhuksia siis, vammaisia ja lastenlapsia. Lisäksi lähes
20 prosenttia osa-aikaeläkkeellä olevista auttoi
säännöllisesti ystäviään
tai naapureitaan. Hallitus ja kolmikantaeliitti näyttävät
vähät välittävän osa-aikaeläkkeellä olevien
hoivatyöpanoksesta, jota on kipeästi tarvittu,
kun kuntien laitoshoidon, kotiavun ja kotisairaanhoidon resursseja
on karsittu.
Osa-aikaeläkejärjestelmä on erinomainen
järjestelmä, yhteiskunnallisesti monin tavoin
järkevä ja halpa. Osa-aikaeläkkeiden
osuus on vain 1,3 prosenttia työeläkemenoista.
Jokainen käsittää, että työkykyään
menettäneet ikääntyneet työntekijät
olisivat ilman osa-aikaeläkettä kokonaan työttömänä,
sairauspäivärahalla tai työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ammattiyhdistystaustani takia tunnen piston rinnassa siitä,
että ammattiyhdistysliikkeen keskusjärjestöjohtajat
ovat hyväksyneet osa-aikaeläkkeen heikennykset
osana niin sanottua sosiaalitupoa. En tiedä, mikä muutti
keskusjärjestöjohtajien ja SAK:n Ihalaisen mielen
viime tammikuussa, koska itse asiassa kaikkien keskusjärjestöjen
ohjelmalliset kannanotot ovat jo vuosia tukeneet osa-aikaeläkkeen
olemassaoloa ja tämän, voisi sanoa, järkevän
työaikajärjestelyn kehittämistä Suomessa.
Tästä huolimatta tarvitaan ammattiyhdistysliikkeen
painostusvoimaa heikennysten torjumiseksi. Eduskunnassa päätökset
on vielä tekemättä. Oma kantani tässä asiassa on
kirkas ja selvä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Yrttiaho, tarkistan vielä, peruutatteko sen aikaisemman
ehdotuksenne tästä toisesta valiokuntaan lähettämisestä.
En suinkaan, vaan pidän sitä oikeana ja hyvänä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ehdotustanne ette peruuta?
En missään tapauksessa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! En oikein ymmärtänyt puhemiehen
kysymystä tuossa tilanteessa, koska nythän ilmeisesti
puhemiesneuvosto on tehnyt päätöksen
siitä, jotta se lähetetään työelämä-
ja tasa-arvovaliokuntaan, jolloin eikös se silloin ole
tämä valiokuntaanlähettämisajatus
sinällään jo vanhentunut? Kannatin tätä ed.
Yrttiahon esitystä.
Mutta itse tähän asiaan.
Suomalaisessa eläkejärjestelmässä on
ollut se ajatus monissa näissä järjestelmissä,
että jätetään ihmisille vastuuta
siitä, jotta voi valitessaan ja joissakin tapauksissa — tietysti
vaatii työnantajan kanssa sopimisen — jäädä nuorempana
eläkkeelle kuin varsinainen eläkeikä on,
mikä mahdollistaa sitten sen elämäntilanteen
katsomisen ja arvioinnin, onko työkykyä ja mikä tilanne
mahtaa työpaikalla olla, ja samalla voi tehdä vähän keveämpää panosta,
johon vielä pystyy. Mutta jos tämä menee
läpi, niin kuin nyt tämä osa-aikaeläkejärjestelmä on
esitetty, niin tämä tulee jäykistämään
tätä järjestelmää tältä osin,
jolloin mahdollisesti käy, niin kuin ed. Yrttiaho tuossa totesi,
jotta ihminen on sitten sairaslomalla tai sitten työnhakijana
saamatta kuitenkaan työtä. Tässä esityksessä todetaan,
että tällä säästetään eläkemenoja.
Se varmasti on totta, mutta se maksetaan toiselta kassalta ja ihminen
on huonommassa asemassa, jolloin minusta tämän
tyyppinen pään pensaaseen laitto ei ole oikein
rehellistä, ja meidän pitäisi eduskuntakäsittelyssä tämä saada
tyrmätyksi.
Toinen on sitten tämä elinaikakerroin. Minusta
koko se järjestelmä ei ole oikeudenmukainen, koska
se tarkoittaa sitä, jotta pitkään eläkkeellä ollessaan
(Puhemies: 2 minuuttia!) eriytyy palkalla elämisen ja eläkkeellä olemisen
ero, ja sen takia minä en pidä sitä oikeudenmukaisena.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! On varmaan ihan hyvä, että tämä tulee
myöskin työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
käsittelyyn. Kyllä tätä aivan
hyvin käsitellä voidaan ja pitääkin käsitellä.
Mitä itse asiaan tulee, niin tässähän
on toki se nyt ensinnäkin sanottava, että eihän
tässä kyse ole mistään osa-aikaeläkejärjestelmän
romuttamisesta. Kyse on vaan siitä, että ikäraja
nousee kahdella vuodella, joka, kuten täällä on
jo mainittu, on kolmikannassa osana sosiaalitupoa tehty ratkaisu,
mikä osoittaa mielestäni sitä, että myöskin
suomalaisesta ay-liikkeestä, toisin kuin täällä kuulluista
puheenvuoroista voisi päätellä, löytyy
vastuunkantokykyä ja ymmärretään
sitä, että suomalaisten on vaan pakko tehdä enemmän
työtä jatkossa, jos me haluamme tämän
hyvinvointiyhteiskunnan pitää pystyssä ja
pitää sitä kautta huolta myöskin
köyhemmistä ja niistä, joista meidän
tulee huolehtia, jotka tarvitsevat tavalla tai toisella yhteiskunnan
tukea. Eli siitä tässä on kyse.
Voisin tässä vielä sen mainita, että olin
toissa viikolla Ranskassa, koska Ranskassa haluttiin, Ranskan senaatissa
ja kansalliskokouksessa, kuulla siitä, miten suomalainen
kolmikantajärjestelmä toimii, ja yhtenä syynä,
että he halusivat tämän kuulla, oli nimenomaan
se, koska olivat seuranneet, miten tämä eläkeasioiden
päätöksenteko Suomessa tapahtuu, ja siinäkin
suhteessa on hyvä huomata, että muuallakin maailmassa yritetään
ottaa oppia siitä, kuinka täällä näitä asioita
hoidetaan. Toivon, että myöskin sitten se työryhmä,
joka parasta aikaa istuu työurien pidentämisen
osalta, pystyy tekemään ja tuomaan rakentavia
ehdotuksia tänne eduskuntaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kyllä tämä selvästi
on taaksepäin menoa osa-aikaeläkejärjestelmän
suhteen, jos ajatellaan, että ikäraja nousee 60
vuoteen ja yleinen eläkeikä on 63 vuotta, elikkä kaksi
vuotta nyt leikataan pois. Aikaisemmin oli mahdollista viisi vuotta
aikaisemmin jäädä osa-aikaeläkkeelle,
kun työkyky oli heikentynyt joko terveyden menettämisen
takia tai jostain muusta syystä. Nyt tätä nostetaan
kahdella vuodella, ja kuten täällä jo
aikaisemmin on todettu, niin yksi vaihtoehto on se, että nämä ihmiset
hakeutuvat työkyvyttömyyseläkkeelle.
Mielestäni tämä osa-aikaeläkejärjestelmä olisi
ollut parempi järjestelmä sekä yhteiskunnalle että näille
työntekijöille. Siinä olisi ollut mahdollisuus
siirtää myöskin sitä tietotaitoa,
mitä ikääntyneillä työntekijöillä työpaikalla
on. Nyt tosiaan tämä nousee ja estää sen,
ettei sinne voida ottaa esimerkiksi nuorta työntekijää rinnalle
ainakaan niin aikaisin.
Lisäksi tämä leikkaa myös
eläkekarttumaa, ja on huomioitava, että Suomessa
eläketaso on kumminkin erittäin alhainen verrattuna
moniin muihin maihin, puhumattakaan siitä, mitä sitten nämä yritysten
johtajat saavat eläkkeitä. Nehän ovat
aivan huikeita verrattuna tavallisen työntekijän
eläkekarttumaan.
Vielä muutama sana tästä elinikäkertoimesta. Pidän
sitä täysin virheellisenä ja kohtuuttomana, että yleensä elinikäkerroin
on. Mehän olemme pyrkineet siihen, että ihmisten
elinikä, myöskin työntekijöitten
elinikä, kasvaisi, ja kun siihen on päästy,
niin nyt sitten rangaistaan sillä, että heidän
tulevia eläkkeitään tullaan leikkaamaan. Tämä on
kyllä merkittävä heikennys nykyiseen tilanteeseen.
Olen aikanaan vastustanut elinikäkertoimen käyttöönottoa
ja pidän edelleenkin sitä täysin virheellisenä tekona.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Satoselle vain, kun totesitte, jotta romuttaako
tämä tätä järjestelmää.
Kyllä tämä romuttaa. Kaksi ikäluokkaa
jää pois. Se tarkoittaa sitä, jotta osa näistä ihmisistä todennäköisesti
joutuu ravaamaan lääkäreissä,
hakevat työkyvyttömyyseläkettä mahdollisesti,
joutuvat tekemään valituksia. Niin kuin on nähty,
sitten aika moni tulee bumerangina takaisin, ja tässä kun
on ollut vapaaehtoinen tämmöinen valinnanmahdollisuus,
niin kyllä kuitenkin, jos töitä on ollut
olemassa ja työpaikka vielä kohtuullisen hyvä ja
vielä palkkaakin maksaa, useimmat kyllä mielellään
tekevät töitäkin. Mutta sitten, jos se
tilanne on toisenlainen ja kunto heikko, niin sitten on tällainen
mahdollisuus ollut. Minusta tämä on ollut hyvä,
joustava järjestelmä, joka on varmasti parantanut
niiden ihmisten elämänlaatua ja tyytyväisyyttä.
Minusta ei tämmöistä pitäisi
purkaa. Pakkosysteemillä ei saada mitään
aikaan, vaan minusta pitää olla ennen porkkanoita
ja ihmisten omaa vastuutakin.
Keskustelu päättyi.