9) Hallituksen esitys Pallas-Yllästunturin kansallispuistosta
annetun lain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Esitän, että hallituksen
esitys 195/2009 vp eduskunnalle laiksi Pallas-Yllästunturin
kansallispuistosta annetun lain muuttamisesta hylätään.
Arvoisa puhemies! Me kävimme ensimmäisen käsittelyn
yhteydessä varsin laajasti myös ne perustelut
läpi. Niihin kuitenkin on nyt vielä syytä osin
palata. Meillä ympäristövaliokunnan käsittely
oli perusteellinen. Se kesti kyllin pitkään, se
käytiin kiireettä, ja sen kiireettömyyden
keskeinen syy ja aihe on se, että tässä todellakin
säädetään luonnonsuojelulain
vastaisella tavalla yksilöllistä, yksityiskohtaista
lainsäädäntöä myös niin,
että lex in casu -periaate näyttää tulleen
tähän hallituksen esitykseen.
Mielestäni perustelut tämän hallituksen
esityksen hylkäämiseen löytyvät
hyvin yksityiskohtaisesti vastalauseesta 1, jonka ovat allekirjoittaneet
valiokunnan puheenjohtaja Susanna Huovinen, jäsenet ed.
Rakel Hiltunen, ed. Merja Kuusisto, ed. Satu Taiveaho ja ed. Tarja
Tallqvist sekä allekirjoittanut.
Tänä vuonna vietetään YK:n
ja maailman biodiversiteetin merkkivuotta. Ei voi puhua juhlavuodesta.
Vuonna 2010 ei voi juhlia biodiversiteetin vähenemän
taittamista niin kuin sitä pitäisi voida sen pohjalta,
mitä Johannesburgissa päätettiin, sen
pohjalta, mitä Euroopan unionissa on päätetty.
Biodiversiteetti, luonnon monimuotoisuus, on hupenemassa, ja se
on yksi keskeinen tämän planeetan ongelma. Me
tiedämme aivan viime päivien tapahtumista, viime
viikkojen tapahtumista yhä karmeampia esimerkkejä siitä,
mitä on luonnolle tapahtumassa. Nyt kansallispuistolainsäädäntö on
perustettu nimenomaan luonnon säilyttämiseksi,
luonnonarvojen säilyttämiseksi sukupolvien ylitse.
Pallas-Yllästunturin kansallispuisto perustettiin vuonna
2004, ja laki tuli vuoden 2004 toiseksi viimeisenä päivänä voimaan.
Kansallispuiston perustelu on 1 §:ssä ja
kuuluu: "Länsi-Lapin edustavimman tunturijakson sekä tähän
liittyvien, luonnontilaisina ja erämaisina säilyneiden metsä-
ja suoalueiden ja niillä esiintyvien eliölajien
suojelemiseksi sekä retkeilyä, tutkimusta ja opetusta
varten perustetaan luonnonsuojelulain (1096/1996) mukainen
Pallas-Yllästunturin kansallispuisto."
Kun tieto siitä, että tälle kansallispuistoalueelle
ollaan rakentamassa moninkertaisesti suurempaa hotellia kuin siellä nyt
olemassa oleva hotellikiinteistö on, syntyi Pallas-liike
Pro Pallas: 15 000 allekirjoitusta, joista merkittävä osa
on lappilaisilta allekirjoittajilta, suhteellisesti suurempi osa
kuin muualta Suomesta oli. Tämä liike on pitänyt
tätä asiaa vahvasti esillä.
Arvoisa puhemies! Minkä takia siis edelleenkin on syytä esittää ja äänestää tätä hallituksen
huonoa
esitystä vastaan? Syitä on lukuisia. Luettelonomaisesti:
Natura-lainsäädäntöä ei
ole aukaistu, Natura-kysymyksiä ei ole ratkaistu tässä vaiheessa,
kun tämä hallituksen esitys on tehty, ne on jätetty
myöhäisemmiksi. Pohjaveden suojelun kysymyksiä ei
ole ratkaistu. Meillä on käytettävissä Metsähallituksen
asiantuntijalausunto, jonka mukaan jo yli 200 asukkaan hotellikiinteistö edellyttäisi
jätevesien ohjaamista kansallispuiston ulkopuolelle. Tämä jätevesiongelma
on siis auki. Maisemaekologia tärveltyy, siitä meillä on
hyvin arvovaltaisia asiantuntijalausuntoja, muun muassa professori
Ilkka Hanskin lausunto. Meille on selkeästi osoitettu se,
että ei toteudu maankäyttö- ja rakennuslain
167 §, joka toteaa: "Rakennettu ympäristö on
pidettävä rakennusluvan mukaisessa käytössä ja
siistissä kunnossa." Siis kun on perusteltu tätä uuden
hotellin rakentamista sillä, että nykyhotelli
on niin huonossa kunnossa, niin käytännössä on
rikottu maankäyttö- ja rakennuslakia, eikä sen
hotellin korjaaminen vaadi uuden, moninkertaisesti suuremman hotellin
rakentamista, siis 10 200 kerrosneliömetrin kokoisen
hotellin rakentamista.
Nimenomaan on perusteltu historiallisilla syillä tätä hanketta,
sillä, että jo vuonna 1936 on aloitettu hotellin
rakentaminen Pallaksella. Se valmistui vuonna 1938. Saksalaiset
joukot räjäyttivät sen vuonna 1944. Uusi
rakennettiin nykyiselle paikalle, joka on hiukan alempana kuin edellinen,
vuonna 1948. Kuitenkaan nykyinen toiminnanharjoittaja ei ole harjoittanut
hotellitoimintaa puiston perustamisaikana eikä toiminnan
rajoitus siten loukkaa alkuperäisen hotelliyrittäjän
oikeuksia. Kun hän on ottanut tämän hotellin
hoitaakseen, niin on ollut tiedossa se, että kansallispuistoon
ei saa rakentaa hotellia, niin kuin luonnonsuojelulain 13 § pitää sisällään,
ja myöskään ne poikkeukset, mitkä luonnonsuojelulaissa
mainitaan, eivät koske hotellin rakentamista.
Ennakkotapauksesta on kysymys, ja lopulta voidaan todeta, että on
kysymys yhden yrittäjän suosimisesta, tästä lex
in casu -lainsäädännöstä, jota
on ennakoinut kuntarajan muutos. Asiaa on perusteltu muun muassa
Yhdysvaltain kansallispuistolainsäädännöllä,
jossa on osoitettu kansallispuistoja, joissa on alueella rakentamista.
Kuitenkin Suomen kansallispuistot on perustettu ennen muuta luonnonsuojeluun,
ihmisen ja luonnon kohtaamiseen, ja meidän luonnonsuojelulainsäädännössämme
on hyvin tarkoin kerrottu, mitä kansallispuistossa saa
tehdä ja mitä ei. Kansallispuistossa ei saa rakentaa
hotelleja. Lisäksi USA:ssa on varsin suuria kansallispuistoja,
joista ed. Pulliainen on myös täällä kertonut
ja joissa ei ole rakennuksen rakennusta.
Arvoisa puhemies! Todella, näinä hetkinä olemme
surullisen lainsäädännön edessä,
toisin kuin luonnonsuojelulakia tähän saakka,
ainakin ne 15 vuotta, mitä itse olen ollut mukana täällä, on
kehitetty. Nyt uusia kansallispuistoja on avattu ja lainsäädäntöä toteutettu.
Nyt otetaan taaksepäin hyvin ikävä askel,
joka on valitettavasti myös ennakkotapaukset mahdollistava
lainsäädäntö. Mikään
tulevaisuuden päättäjä ei ole
sidoksissa niihin hurskaisiin huomioihin, että kysymys
ei nyt olisi ennakkopäätöksestä.
Nyt tehdään sen kaltainen.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan aluksi haluan kannattaa tätä tehtyä hylkäysehdotusta.
Me kävimme ensimmäisen käsittelyn yhteydessä tästä asiasta
hyvin mittavan ja kohtuupitkän keskustelun täällä salissa. Omalta
osaltani haluan vain aivan lyhyesti nostaa esiin muutaman oleellisen
perustelun sille, miksi haluan, että eduskunta hylkäisi
tämän hallituksen esityksen. Aivan niin kuin tuossa
ed. Tiusanen jo edellä totesi, meidän pitäisi
jotenkin palauttaa mieliimme se, minkä vuoksi kansallispuistot
on aikanaan perustettu: luonto- ja maisema-arvojen suojelua varten.
Eikä vain niin, että vain me voimme niistä nauttia,
vaan myöskin siten, että näitä maisemia
ja luontoarvoja jää myöskin tuleville
polville ihasteltaviksi.
Tämä on ollut itselleni hyvin periaatteellinen kysymys
koko tuon ajan, kun olemme sitä valiokunnassa käsitelleet.
Mielestäni tähän liittyy erittäin
vahva ennakkotapauksen luonne, vaikka sitä on kovasti pois
yritetty tämän esityksen kyljestä selittää siinä onnistumatta
kuitenkaan. Tätä vahvistaa sekin, että valiokunnan
kuulemisessa kävi aivan selväksi, että jo
se, että tämä esitys annettiin, aiheutti
paineita ei vain muissa kansallispuistoissa rakentamiselle ja muulle
tämmöiselle toiminnalle vaan myöskin
alemmanasteisessa suojeluverkossamme. Tämä on
mielestäni erittäin huolestuttavaa. Kuitenkin
kansallispuistot ja erilaiset suojelualueet muodostavat hyvin pienen osan
suomalaisesta pinta-alasta, niin että sitä maata
olisi kyllä, minne näitä erilaisia pytinkejä voisi
rakentaa, myös muualla.
Tätä hallituksen esitystä lähtökohtaisesti — sehän
on tuollainen yhdeksän sivun läystäke,
hyvin kevyt ja ohut — vaivaa juuri se, että siitä puuttuu
täysin erilaisten vaihtoehtojen pohdinta siitä,
miten tämä asia olisi voitu muutoin ratkaista
kuin rakentamalla nyt tällainen kohtuukokoinen hotelli
tuonne keskelle kansallispuistoa. Lisäksi on käynyt
harvinaisen selväksi, että rakentamisen vaikutukset
ovat ympäristön kannalta haitalliset. Nämä kävin
perusteellisemmin läpi tuossa ykköskäsittelyn
yhteydessä ja luin suoria lainauksia täällä muun
muassa noista asiantuntijalausunnoista, kun koin, että tässä keskustelussa
silloin oli ikään kuin semmoinen ilmapiiri, että mitään
haitallisia luontovaikutuksia ei olisi tällä rakentamisella.
On aivan selvää, että niitä on. Niitä on
muun muassa jätevesikysymykseen liittyen pohjavesikysymys,
joka on edelleen hieman avoin — ei oikein tiedetä edes,
mitkä ovat vaikutukset — rakentamisen aikainen
ja muu liikenne ja sen lisääntyminen ja pysäköinnin
kasvun hallitseminen, tässä nyt muutamia mainitakseni.
Lisäksi tässä koko keskustelussa
tämän hankkeen ympärillä minua
on häirinnyt kovasti se, että on annettu ymmärtää täälläkin
salissa, että tuolla kyseisellä alueella tästä asiasta
vallitsisi pyhä yksimielisyys niin, että tämä olisi
suurella kannatuksella eteenpäin viety asia. Näinhän
se ei ole, vaan on erittäin paljon myöskin tuolla
alueella asuvia ihmisiä, siellä lomailevia ihmisiä, jotka
ovat sitä mieltä, että tätä hanketta
ei pidä viedä eteenpäin. Mutta todellakin
ensin siis vielä toistan kannatukseni tälle hylkäykselle
ja viittaan tuohon pitkähköön keskusteluun
ja siinä käyttämiini puheenvuoroihin.
Lopetan, arvoisa puhemies, lainaamalla erästä asiantuntijaa,
joka kuvasi tätä hanketta valiokunnassa sanomalla,
että tämä on sama kuin Porvoosta tehtäisiin
Tampere.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä aikaisemmissa
puheenvuoroissa perusteltiin tätä Pallas-Yllästunturin
kansallispuiston hotellihankkeen hylkäystä, ja
siinä mielessä niihin on helppo yhtyä.
Tämä kansallispuisto on osa kansallismaisemaamme,
ja alueella on pinta-alaa yli 100 000 neliökilometriä.
Se on maamme suosituin kansallispuisto, ja siellä on yli
300 000 kävijää vuodessa, mitkä seikat
käyvät ilmi niin valiokunnan mietinnöstä kuin
mietinnön vastalauseestakin. Erimielisyyttä on
sen sijaan siitä, mihin johtopäätöksiin
tämän hallituksen lakiesityksen suhteen on sitten
päädyttävä.
Tämä 320 vuodepaikan hotelli halutaan nyt
rakentaa tämän nykyisen 130 vuodepaikan pienehkön
hotellin sijaan. Kysehän on aika merkittävästä asiasta.
Näinä perusteluina, miten itse olen ymmärtänyt,
on esitetty sillä tavalla, että sekä hotelli
että ympäristö ovat huonossa kunnossa,
ne ovat siivottomia. Sitten on tuotu esille tämä yrittäjän
taloudellinen menestys. En voi olla ihmettelemättä,
ollaanko nyt täällä eduskunnassa tekemässä lakimuutosta
yhden yrittäjän taloudellisten intressien vuoksi.
Tämä hallituksen esitys, siis rakentamishanke,
on luonnonsuojelulain vastainen, sillä kansallispuistoissa
rakentaminen on kielletty. Tästä kiellosta on
poikkeus: alueen hoitoa ja tutustumista varten tarpeelliset rakennukset
ja rakennelmat voidaan sallia. Ja tämä esitetty
hotellihanke ei kyllä hyvällä tahdollakaan
millään keinoin voi olla tällainen.
Mikäli tämä hallituksen esitys nyt
hyväksytään, se tuo luonnonsuojelulainsäädäntöön
ennakkotapauksen, jolla puututaan luonnonsuojelualueiden koskemattomuuteen.
Ja jos todellakin eduskunta huomenna hyväksyy tämän,
herää kysymys, kuka tietää,
mitä kansallismaisemaa ja millaisia luonnonarvoja ollaan
seuraavaksi tuhoamassa.
Nyt, kun asiaa arvioidaan, voidaan todeta, että Pallastunturin
matkailuhotelli on aikoinaan rakennettu ekologisesti väärään
paikkaan. Tämän virheen aiheuttamia ongelmia ei
tule kasvattaa tällä tehdyllä esityksellä.
Kansallispuiston luonnonarvojen uhraaminen voiton tavoittelulle
ei ole matkailijoiden, ei ole kansallispuiston lähiseudun
asukkaiden eikä ole Suomenkaan etu.
Tätä hanketta on myös perusteltu
työllisyysvaikutuksilla. Tämä perustelu
on kuitenkin aika kyseenalainen. Mielestäni alueen työllisyyttä voitaisiin
parantaa monin verroin tehokkaammin peruskorjaamalla nykyinen hotelli
ja rakentamalla lisää majoituskapasiteettia kansallispuiston
rajojen ulkopuolelle.
Näiden syiden takia kannatan ed. Tiusasen tekemää lakiesityksen
hylkäämistä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Fyysinen tilani ei kestä enempää kuin
pari minuuttia tässä vaiheessa.
Arvoisa puhemies! Kannatan tehtyä hylkäysesitystä.
Olen hallituksen esityksen aiempien käsittelyvaiheiden
yhteydessä tuonut lukuisia argumentteja sen puolesta, että tämä hallituksen
esitys ja sen pohjalta tehty mietintö tulee hylätä. Täällä on
tullut lisää argumentteja juuri puhuneiden kolmen
edustajan puheista poimittavaksi.
Totean, että kun olen aika montaa tahkoa ollut elämässäni
pyörittämässä, niin ikinä en
ole voinut kuvitella, en edes kirjailijana, 61 kirjan kirjoittajana,
sellaista mallia, jota nyt tarjotaan eduskunnan hyväksyttäväksi,
hyväksyttäväksi yksityisen intressin
pohjalta, vielä kannattavuuden parantamiseksi: hotellin,
uuden hotellin, rakentamista kansallispuistoon. Tämä on
pyhien häväistys, kuten ed. Salolainenkin on usein
todennut. Hävytöntä suorastaan tässä koko
hommassa on se, että samanaikaisesti, kun eduskunta käsittelee
näin herkkää asiaa, siellä lisätään
rinteitä, siellä kansallispuistossa. Ei ole mitään
häpyä lappilaisilla.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Olen ollut mukana monissa Lapin luonnon-
ja vesistöjen suojeluliikkeissä. Olenkin ylpeä siitä,
että Lappiin on vuosien myötä saatu aikaiseksi
hyvin merkittävä luonnon- ja kansallispuistojen
verkosto, että myös Ounasjoki ja Vuotos-alue saatiin
joukkoliikkeiden avulla pelastetuiksi voimalaitosrakentamiselta.
Vielä 1970-luvulla kansallispuistoihin suhtauduttiin
Lapissakin melkoisen kriittisesti ja jopa vastustavasti. UK-puiston
muodostaminen sai sekin aikaan erittäin kovaa kritiikkiä,
myös Lapista. Asenteet ovat meillä päin
kuitenkin muuttuneet. Viimeiset isot ratkaisut, Pallas-Yllästunturin
kansallispuiston ja Pyhä-Luoston puistojen muodostaminen,
saivat Lapista, voi sanoa, jakamattoman tuen. Meillä on
nähty, että kansallispuistolla on hyvin tärkeä rooli
myös kasvavan matkailuelinkeinon kannalta.
On syytä pitää mielessä,
että toisin kuin luonnonpuistot, kansallispuistoja ei ole
perustettu pelkiksi luontomuseoiksi. Alun alkaenkin on ajateltu,
että kansallispuistoissa tulee mahdollisimman monen ihmisen
voida käydä niissä olevista hienoista
maisemista ja näkymistä nauttimassa. Pallas-Ylläksen
kansallispuistossa käyvätkin jo useat sadat tuhannet
ihmiset vuosittain. Se on meille hieno asia. Toivotamme mahdollisimman monen
ihmisen myös etelästä jatkossakin noita meidän
uljaita maisemiamme niin Pallas-Ylläkselle kuin muuallekin
Lappiin ihastelemaan.
Tärkeätä on se, että kansallispuistojamme koko
ajan myös kehitetään puistoissa vierailevien
ihmisten palvelujen parantamiseksi samalla kansallispuistojen luontoa
säästäviä ratkaisuja, kuten
reitistöjä, koko ajan kehittäen. Myös
opastuskeskuksiin tarvitaan lisää satsauksia monessa osassa
Lappia.
Kehittämistyötä pitää tehdä myös
Pallaksella, jonka nykyinen hotelli ei ole ajanmukainen ollenkaan.
Pallaksellahan oli hotelli jo 1930-luvulla eli ennen kansallispuiston
perustamista, ja sodan jälkeen, tuhotyön jälkeen,
sinne rakennettiin uusi. Nykyinen Pallaksen hotelli on, niin kuin
sanottu, aikansa elänyt. Se on pahasti röttelöitymässä,
eikä se minusta vastaa lainkaan Lapin yhden hienoimman
tunturialueen, Pallaksen, edellytyksiä.
Arvoisa puhemies! Vihreät tekivät ensimmäisessä käsittelyssä lain
sisällöstä päätettäessä ehdotuksen,
että uudesta hotellista voisi tulla 250-paikkainen hotelli.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä äänesti
tämän esityksen puolesta. Minullekin, totta kai,
olisi riittänyt tuo 250 paikkaa. En kuitenkaan näe,
että vihreiden esittämän 250 paikan ja
320 paikan, joka on tässä hallituksen esityksessä,
välillä olisi jokin periaatteellinen ero. Muutama
kymmenen paikkaa tulee lisää siihen, mitä vihreät
esittivät ja jonka puolesta vasemmistoliiton eduskuntaryhmä muistaakseni
yksimielisesti ensimmäisessä käsittelyssä äänesti. (Ed.
Mustajärvi: Kai sitä vahinkoa yritetään
pienentää!) Siksi tulenkin äänestämään
uuden hotellin rakentamisen puolesta, sillä niin kuin sanottu, lähden
ehdottomasti siitä, että Pallas tarvitsee arvoisensa
hotellin ja sen yhteyteen opastuskeskuksen ja myös muuta
palvelua siten kuin tuo Lapin ehkä todellakin hienoin tai
ainakin yksi hienoimmista paikoista ansaitsee. Rakentamisen tulee
tietysti tapahtua tiukan valvonnan ja ohjeistuksen puitteissa, ja
siitähän tämä lakiesityskin lähtee.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton ryhmän käyttäytymisestä sanon
sen verran, että totta kai tuossa tilanteessa, jos on valittavana
se, yritetäänkö pienentää niitä vaikutuksia,
sitä yritetään. Jos se ei mene läpi,
niin sitten tuemme hylkyä. Minusta tämä on
täysin johdonmukainen ratkaisu.
Tämä Pallas-ratkaisu lisää painetta
siihen, että saman tyyppisiä esityksiä tulee
muualtakin Lapista, Tunturi-Lapista, Sallasta, Salla-tunturista, jossa
vierailin puolitoista viikkoa sitten, monelta muulta alueelta. Aikoinaanhan
jo Pyhätunturin puistosta lohkaistiin osa matkailukäyttöön
ja korvaavaksi alueeksi annettiin hakattu ja aurattu alue. Elikkä se
vaihtokauppa ei kyllä kannattanut. Paine tulee lisääntymään
ylipäätään kaikilla Natura-alueilla,
joissa olennaistahan on se, mitä varten, mikä on
se suojeluperuste, ja sen suhde siihen kilpailevaan käyttömuotoon.
Eli Natura ei kategorisesti sulje mitään käyttömuotoa
pois.
Merja Kyllönen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ihan samalla linjalla kuin ed. Mustajärvi
tässä, että eivät suinkaan meidän
arvot ainakaan täällä takapenkissä ole röttelöitymässä,
niin kuin se ed. Tennilän hotelli siellä. Kyllä meidän
mielestämme enemmänkin tämän
yhteiskunnan arvot ovat röttelöasteella, että saisi
pikkuhiljaa panna järkeä siihen, mitä tässä maailmassa
tehdään ja mitä ei. Ainakaan osa vasemmistoliittoa
ei ole hylännyt kaikkia luontoarvoja, niin kuin näyttää osa
tehneen.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilän puheenvuoroon. Ensimmäisessä käsittelyssä ed.
Juurikkala teki (Ed. Rajamäki: Rahan valta ohi kansan vallan
Lapissakin!) esityksen, joka olisi ollut pienempi vuodepaikkamäärältään
kuin hallituksen esitys. Siinä vaiheessa, jos ed. Juurikkalan
esitys olisi voittanut, olisi ollut tietysti parempi vaihtoehto
tulossa, mutta uuden hotellin rakentaminen joka tapauksessa. Itse
olisin joka tapauksessa siinäkin tapauksessa äänestänyt
tietysti toisessa käsittelyssä tätä hallituksen
esitystä vastaan.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vasemmistoryhmän välillä ei
kyllä eduskunnassa yleensä ole sisäistä debattia
käyty, (Ed. Huovinen: Ai jaa!) mutta uudet edustajat ja
uusi aika, näin se näyttää olevan. (Ed.
Rajamäki: Uudet riidathan on teille ihan uusi ilmiö!) — Joo,
ei silloinkaan käyty, kun oli kovempiakin kiistoja siitä,
lähdetäänkö kannattamaan, niin
kuin ed. Rajamäki, lapsilisien leikkaamista ja opintotuen
leikkaamista ja taitettua indeksiä jne. (Ed. Rajamäki:
Nyt edustaja luiskahti Pallaksen rinteiltä!) Tehän
teitte sen, ja silloin meillä oli näitä erimielisyyksiä,
mutta emme me täällä salissa ruvettu
kiistelemään siitäkään
sisäisesti.
Sen verran vaan totean, että minä en näe
laadullista eroa 250 paikan uuden hotellin ja 320 paikan uuden hotellin
välillä. Ne ovat aika lailla samanlaisia esityksiä,
kohtuullisia molemmat.
Koko minun ajatteluni lähtee siitä, että Pallas on
niin hieno paikka, että siellä pitää olla
sen arvoinen hotellikin.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Olen pidemmän aikaa hämmästellyt
hallituspuolue vihreiden ajatuskuvioita. Puolueella on työministerin
salkku, mutta silti se pyrkii tuhoamaan esimerkiksi tuhansien turkistarhaajien elinkeinon
pyrkiessään täydelliseen turkistarhauskieltoon.
Yhtä hämmentävää on,
että kun on kyse Pallaksen alueen luontomatkailun kehittämisestä ja
uusien työpaikkojen synnyttämisestä Lappiin,
ollaan sitäkin vastustamassa luonnonsuojelun nimissä.
Samaa mieltä näissä kysymyksissä on
muuten myös vasemmiston puheenjohtaja Paavo Arhinmäki.
Suomesta ei kovin montaa sellaista ihmistä löydy,
joka ei luontoa arvostaisi. Minä arvostan ja kannatan luonnonsuojelua,
mutta raja se on luonnonsuojelullakin. (Ed. Rajamäki: Kulkeeko se
megahotellin kohdalla?) Jos luonnonsuojelun motiivit lähtevät
yksinomaan siitä, että luonto pitää säilyttää koskemattomana
eikä sitä saisi hyödyntää,
oli sitten kyse esimerkiksi metsästyksestä tai
luontomatkailusta, ollaan vaarallisella tiellä. Ihminen
on elänyt sovussa luonnon kanssa ikiajoista saakka. Jos
tuhansia vuosia sitten joku olisi sanonut, että ette saa
koskea luontoon ettekä eläimiin, ei ihmiskuntaa
olisi enää olemassakaan.
Pallaksen kansallispuisto on perustettu nimenomaan siksi, että ihmiset
voisivat nauttia luojan luomasta luonnosta ja majoittua sen äärelle
hyvätasoiseen, ympäristönormit täyttävään
hotelliin. Turisti vaatii vastinetta rahoilleen, ulkoruokinta ja
ulkomajoitus eivät ole kaikille tätä päivää.
Eiväthän vihreätkään
käytä junia matkatessaan maailman toiselle puolelle
ilmastonmuutostalkoisiin, vaan näyttää se
lentäminen heillekin hyvältä maistuvan.
Pallas-keskustelua ja vihreiden kannanottoja seuratessa välitön
mielikuva on, että vihreän puolueen tavoitteena
on rajoituksien säätäminen rajoitusten
perään. Milloin on peräänkuulutettu valtuustojen
puheenjohtajille erikoiskoulutusta tiettyjen ihmisryhmien edustajia
vastaan, milloin on paheksuttu ja halveksittu aggressiivisestikin
ihmisten uskonnollista vakaumusta ja henkilökohtaisia mielipiteitä esimerkiksi
samaa sukupuolta olevista pareista puhuttaessa. (Ed. Laukkanen:
Ei liity tähän aiheeseen!) Eilinen Helsingin kaupunginvaltuuston
istunto oli hyvä esimerkki tällaisesta erilaisten
mielipiteiden hal-veksunnasta. (Ed. Kyllönen: Miten se
liittyy tähän Pallastunturiin?)
Turve ei ole vihreiden mielestä uusiutuvaa ainesta,
vaikka me kaikki tiedämme, että se kasvaa luonnostaan
millin verran vuodessa. (Ed. Laukkanen: Puhemies, liittyykö se
Pallakseen?) Mitä se sitten muka muuta on kuin uusiutuva
luonnonvara? Norppien vapaaehtoinen suojelu on toiminut hyvin, mutta
sekään ei vihreille riitä. Kaikki Suomen
järvet ovat kohta jonkun harvinaisen ötökän
takia käyttökiellossa, jos järjen korvaa vihreä aate
samalla tavalla kuin tässä — nyt tulee
Pallas — Pallas-Yllästunturin hotellikysymyksessä.
Näitä käytännön esimerkkejä löytyisi usean
kymmenen minuutin luetteloon, mutta aika ei valitettavasti anna
periksi. (Ed. Laukkanen: Toinen puheenvuoro!)
Kunnioitus erilaisuutta kohtaan on olemassa vain vihreissä puheissa,
käytäntö osoittaa täysin muuta.
Jos et ole samaa mieltä, olet vaarallinen kiihkoilija ja
luonnon sekä erilaisuuden vihollinen. Tällaiset
ideologiat ovat valitettavan tuttuja historian lehdistä.
Niiden olisi suonut sinne menneisyyteen myös jäävän.
Arvoisa rouva puhemies! Perussuomalaiset kannattavat Pallas-Yllästunturin
hotellin laajentamista. (Ed. Huovinen: No, ilman muuta!) Se tuo
työtä ja lisätuloja alueelle, jolla niitä kipeästi tarvitaan.
Samalla se varmistaa luonnon monimuotoisuuden ja kehittämisen
vastuullisella tavalla. Vihreiden venkoilu ja suomalaisten työntekomahdollisuuksien
torjunta tässä Pallaksen hotellin laajennuksessa
on mielestäni pöyristyttävää.
Kummastelen, miksi hallitus sietää tällaista puoluetta,
joka on suomalaista työtä ja toimeentuloa vastaan.
Toivon, että tämä hallituskausi jää vihreiden
viimeiseksi.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pentti Oinonen puhui koko ajan vihreistä,
tarkoittaa varmaan vihreiden eduskuntaryhmää,
mutta muutama ikään kuin huomio selvennyksen vuoksi.
Valiokuntakuulemisessa kävi lukuisia kertoja selväksi
se, että hotelli voidaan rakentaa, useampikin hotelli,
mutta kansallispuiston rajauksen ulkopuolelle. Myöskin
paikallisten yrittäjien puolelta tuli käsitys,
että pienyrittäjien näkökulmasta
tämä hotellirakentaminen ei välttämättä lainkaan
ole hyvä asia.
Edelleenkin tähän laajempaan luonnonsuojelunäkökulmaan:
Lappia ei todella ole museoitu. Siellä avataan kaivosalueita,
siellä rakennetaan, pyritään uusiin ratayhteyksiin.
Tästä ei ole kysymys. Kysymys on tämän
luonnonsuojelualueen ja maiseman pelastamisesta.
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Aivan vaan selvyyden vuoksi haluan
ottaa kantaa tähän työllisyysasiaan,
jonka ed. Pentti Oinonen nosti esille. Ei se, että vastustaa
tätä hotellihanketta, tarkoita, että vastustaa
työllisyyttä Lapissa. Harva lähtee Jyväskylän
korkeudeltakaan Pallakselle asti ilman, että käyttää yhtään
mitään tuon alueen palveluita hyväkseen,
joten kyllä sitä työllisyyttä tuetaan.
Ei tämä ole mikään edellytys
sen alueen työllisyyden tai matkailun kehittymiselle. Kyllä siellä toimintaa
on aivan riittävästi. Juuri niin kuin valiokunnan
varapuheenjohtaja ed. Tiusanenkin totesi, myös valiokunnassa
tuotiin esille se, että rakentaminen olisi voitu hoitaa
myös puiston ulkopuolelle ja saada näin työllisyyttä ja elinkeinoja
tuettua.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Pentti Oinosen puheenvuoro oli
vähintäänkin rajoittunut ja yksipuolinen
jo siitä lähtien, jos ajatellaan, kuka tuntee
Lapin luontoa. Esimerkiksi ed. Pulliainen on muutaman kymmenen vuotta
toiminut Värriön luonnonpuiston johtajana ja varmasti tuntee
sen alueen. Minä tunnen Pyhä-Luoston alueen aika
hyvin, koska olen Pyhäjärven rannalla asunut,
UK-puiston tunnen hyvin, koska se on syntymäkunnassani,
samoin kuin Maltion luonnonpuiston. Ei tässä mikään
raja ole se, että jotkut etelän vihreät,
etelän luonnonsuojelijat ovat jotakin mieltä.
Kyse on vaan siitä, että on erilaisia painotuksia,
on niitä, jotka vastustavat tätä hallituksen
esitystä. Heillä on kyllä vahvat perusteet
sille.
Minä olen ed. Pentti Oinosen kanssa esimerkiksi aselakiin
liittyvissä kysymyksissä, metsästykseen
liittyvissä kysymyksissä samaa mieltä. Kyllä tämä on
hyvin yksioikoista, että puhutaan vihreästä puolueesta.
Ei se ole mikään rajalinjan vetäjä.
Täällä menee esimerkiksi kokoomus hajalle,
ja kokoomuksen pitkäaikainen puheenjohtaja, vaikuttava
veteraanipoliitikko, on aivan samalla linjalla kuin ollaan täällä vasemmalla
laidalla tai vihreissä.
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin ensimmäisessä käsittelyssä useasti
mainitsin, olen lähes 60 vuotta asunut Kolin kansallispuiston
vieressä. Ei ole kuin muutama sata metriä rajasta
väliä. Tiedän tasan tarkkaan, kuinka
paljon Kolin hotellia käytetään. Siellä on
satoja majoittujia jopa vuorokaudessa tai muutaman viikon aikana.
Kolin kansallispuisto ei ole kärsinyt ollenkaan siitä matkailijoiden
määrästä, mikä siellä luonnossa vaeltaa.
Kun on tarpeeksi hyvin merkityt reitit, hyvä valvonta
(Ed. Mustajärvi: Pallas-Ylläksellä ei ole!)
ja kansallispuistoja valvotaan hyvin, niin siellä ei tapahdu
rikkeitä, ja näin ollen en millään jaksa
ymmärtää sitä, miksi noin kiihkomielisesti sitten
vastustetaan Pallakselle hotellin rakentamista, koska minulla esimerkiksi
(Puhemies: Aika!) on käytännön tieto,
että luonto ei rikkoudu, vaikka matkailijoita siellä käykin.
Ulla Karvo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin vain vastata ed. Mustajärvelle,
että hänellä saattaa olla parempaa tietoa
kokoomuksen hajaannuksesta, mutta minä en tiedä kuin
yhden henkilön, juuri tämän, jonka hän
mainitsi, ja olen ed. Salolaisen kanssa täysin eri mieltä tästä asiasta.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän asian äärellä on
syytä kyllä pysähtyä muutenkin kuin
alueellisena elinkeinopoliittisena asiana. Henkilökohtaisesti
Käsivarren Lapin tunturit edustavat minulle ainutta oikeata
Lappia. Itse asiassa toissa kesänä Pallas-Yllästunturilla käyneenä täytyy
olla nyt hyvin surullinen siitä prosessista ja tavasta,
jolla kansallispuistolaki murretaan ja luodaan erittäin
vakava ennakkotapaus myöskin. Kun kansallispuisto aikoinaan
perustettiin, sen 1 § kuului: "Länsi-Lapin
edustavimman tunturijakson sekä tähän
liittyvien, luonnontilaisina ja erämaisina säilyneiden
metsä- ja suoalueiden ja niillä esiintyvien eliölajien
suojelemiseksi sekä retkeilyä, tutkimusta ja opetusta varten
perustetaan luonnonsuojelulain - - mukainen Pallas-Yllästunturin
kansallispuisto."
Tältä osin voin sanoa ensinnäkin,
että luonnonsuojelulain mukaan Suomen kansallispuistoissahan
on rakentaminen lähtökohtaisesti kielletty. Myös
Pallas-Yllästunturin kansallispuisto on perustettu kansallispuiston
perustamislailla, kuten äsken totesin, Länsi-Lapin
edustavimman tunturijakson suojelemiseksi. Edelleen Pallaksen alue
kuuluu myöskin vuoden 1995 valtioneuvoston periaatepäätöksen
mukaisesti valtakunnallisesti arvokkaisiin maisema-alueisiin ja
ympäristöministeriön vuonna 1993 nimeämiin
Suomen kansallismaisemiin. Valtakunnallisten alueiden käyttötavoitteiden
mukaan tästä on valtioneuvoston päätös
vuodelta 2000. Siellä on edistettävä tunturialueen
säilymistä ja muun muassa maankäyttö-
ja rakennuslain mukaan rakentamisen on oltava sopiva maisemalliselta
kannalta eikä se saa vaikeuttaa näiden luonto-
ja kulttuuriympäristöarvojen säilymistä.
Mikä tärkeintä, tätä hallituksen
esitystä on vakavasti peilattava myös siihen,
että kansallispuisto kuuluu Natura 2000 -verkostoon
sekä luonto- että lintudirek-tiivin mukaan, ja
tässä suhteessa tämä on Naturan
säännösten vastaista. (Ed. Laukkanen:
Höpö höpö!)
Tältä osin täytyy sanoa, että tässä erityisesti onkin
merkillepantavaa, että erityisesti keskusta elää kuin
viimeistä päivää. Ed. Hannes
Manninen totesi täällä ensimmäisen
käsittelyn aikana, että kaikkea sitä,
mikä on lailla säädetty, voidaan lailla
muuttaa. Se löytyy eduskunnan pöytäkirjoista.
Näinhän keskusta selkeästi monissa asioissa
on nyt tältä osinkin toimimassa, ja toivon vaan,
että näille lakien romuttajille, revanssimiehille,
löytyy vastavoimia tässä viimeisen vuoden aikana.
Katson ed. Seurujärveä muun muassa, ettei tällä ed.
Hannes Mannisen opilla muun muassa onginnan ja pilkinnän
jokamiehenoikeuksia ja läänikohtaisia viehekortteja
Rkp:n ryydittämänä murenneta. Nehän
ovat kanssa lailla luotuja jokamiehenoikeuksia, onginta ja pilkintä,
eli Rkp:n ja ed. Hannes Mannisen opin mukaan siis lailla muutettavissa.
Kansallispuistoasia on todella vakava. Itse asiassa kun 8. toukokuuta
2008 kyselytunnilla otimme esille alustavan tietomme esillä olleesta
Pallas-Yllästunturin kansallispuistoon suunnitellusta jättihotellihankkeesta,
niin silloin nimenomaan epäilimme, että nyt on
linjattu yksityisen yrityksen etu tärkeämmäksi
kuin Länsi-Lapin edustavimman tunturijonon suojelu. Mielestämme
ei myöskään ole nähty sitä arvoa,
mikä Lapin mahtavalla luonnolla ja siihen liittyvällä erämaamatkailulla
ja luontomatkailulla on. Meillä on näitä massakeskuksia,
megakeskuksia, ja niitä on varmasti oltavakin, mutta meillä ei
voi olla mitään järkeä ruveta
rakentamaan joka tunturin kupeeseen samanlaisia kohteita. Lapin
kehityksen kannalta ja maan kansallisen matkailunkin näkökulmasta
me kyllä häviämme sellaisessa tilanteessa
kokonaistaloudellisesti. Se on vähän sama kuin
tämä luonnonlohen pelastaminen, että Rkp:n
rannikkokalastajat olivat tuhoamassa koko Lapin luonnonlohen ja
tämä Lipposen hallituksen aikana saatiin pelastettua.
Väitän, että se oli aluepoliittisesti
tärkeimpiä asioita, mitä monikaan hallitus
pystyy tekemään Lapin, Pohjois-Suomen kehityksen
kannalta. Tältä osinkin on nähtävä tämä laajemmin.
Hämmentynyt olin siitä, että vaikka
saatiin lisäaikaa silloin 8. toukokuuta 2008 kyselytunnin jälkeen,
niin ministeri Lehtomäki ei kyllä tässä valmistelussa
ole ottanut huomioon sitä kritiikkiä, mitä asiaan
liitettiin, ei tehty kunnollisia Natura-selvityksiä. On
lähdetty myös siitä, että rahat
varmaan löytyvät pohjoisen edunvalvonnalla muun
muassa siihen, että kokonaan teknisesti virheellisissä tiedoissa
on unohdettu mainita siirtoviemärikysymykset, jotka tulevat
olemaan vähintään 3 miljoonan euron kysymyksiä,
ja myös unohdetaan, että tämä rakentaminen
tulee merkitsemään vähintään
7 hehtaarin luonnonvaraisen luonnonmetsän tuhoamista Pallas-Ylläs-kansallispuiston
alueelle. (Ed. Laukkanen: Voi voi!) Tämä on erittäin
massiivinen vaikutus, mikä tulee myöskin näkymään.
Keskustan taitavaa manööveriä — keskustahan
osaa aina tehdä sisäisen ongelman ja hoitaa sitten
ikään kuin asian — kuvaa se, että ensin
ministeri Väyrynen vaatii 500 paikan hotellia ja ympäristöministeri
Lehtomäki tekee sitten suurenmoisen kansallisen ympäristöteon
rakentamalla 320-paikkaisen hotellin eli nelinkertaisen nykyiseen
hotelliin nähden. Se tulee olemaan todella vesienkäsittelyn
osalta nelinkertainen vaikutuksiltaan, ja näihin arvioihin
on syytä uskoa, mitä asiantuntijoiden taholta
olen kuullut.
Itse asiassa nyt on viimeinen hetki Lapin herkkien alueiden
osalta muutoinkin arvioida kansallista ohjausta. Kansallispuistolain
pitäisi olla riittävän vahva salpa ja
näiden suurten, niin edellisten hallitusten kuin muiden,
ratkaisujen lukkojen. Niin on nähty, ne murretaan nyt lailla
ja kovalla poliittisella voimalla. Olen hyvin huolissani siitä,
että kunnan elinkeinopolitiikkaa palvele-va paikallinen
kaavoitus ei ota huomioon kansallisia arvoja, ja tältä osin
minusta Saanan kupeet ovat kyllä jo myös kansallinen
hälytysmerkki. Asioita pitää pystyä arvioimaan
kunnan rakennus- ja kaavoitustarkastusta laajemmin ja arvioida myös
kansalliset näkökohdat.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Jos todellakin me haluamme vaalia luonto-
ja kulttuuriarvoja, niin kuin täällä edellinen
puhuja sanoo, totta kai me palaamme sitten siihen alkuperäiseen
tilanteeseen, millä tavoin Pallaksen hotelli aikanaan perustettiin.
Sitähän pitäisi vaalia, joka sodassa
poltettiin osin, rakennettiin tilalle uusi, joka ei enää vastaa
sitä alkuperäistä hotellia. Jos ed. Rajamäen
toive toteutuisi luonto- ja kulttuuriarvojen vaalimisen suhteen,
rakennettaisiin sinne samanlainen hotelli kuin tehtiin silloin.
Iso funkkishotelli, joka ei nyt luvalla sanoen tänä päivänä katsoen
ollut kovin kaunis hotelli siihen maisemaan nähden.
Arvoisa puhemies! Haluanpa vähän palauttaa mieliin
kuitenkin historiaa, että nekin, jotka mahdollisimman kaukana
Pallakselta asuvat ja vimmaisimpia puheenvuoroja täältä tätä hotellirakentamista
vastaan käyttävät, tietävät,
miten hanke on aikanaan syntynyt.
"Maaliskuun 7. päivänä vuonna 1938
vihittiin maamme ensimmäinen tunturihotelli. Päivän
ohjelmassa oli kiertokäynti talossa, radiolähetys Pallakselta,
slalomnäytös Laukukerolla sekä varsinainen
vihkiäisjuhla. Talon emäntänä toimi
entinen Hetan matkailumajan emäntä Anna Elander.
Vihkiäisten jälkeen toiminta lähti vauhdikkaasti
liikkeelle. Talon yöpyjämäärä oli
vuosina 1932—1941 keskimäärin 7 000
henkeä vuodessa. Laki kansallispuistosta tuli voimaan samana vuonna,
ja uusi hotelli jäi kansallispuiston sisään."
Minusta tämä on aivan perustavaa laatua oleva
lähtökohta: kun puisto perustettiin, hotelli oli siellä.
Ja tänä päivänä me
kaikki tiedämme, missä tilanteessa se on. Hotelli
pitää kunnostaa tai kokonaan sitten purkaa, poistaa
ja jättää se tyhjäksi. Mutta
onko siinä mitään järkeä?
Kaikkialla maailmassa on nähty se, että kun on
asianmukainen infrastruktuuri, majoitustilat, hyvin merkityt reitistöt,
tulipaikat, vieraat pysyvät siellä eivätkä millään
tavoin jätä merkkejä sitten siihen luontoon,
jonka puolesta täällä puhutaan.
Puhemies! Haluan vielä lainata tätä erinomaista
Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja, vuodelta 1992, siinä olevaa
artikkelia Acerbin keinosta Jerisjärven tielle, joka on
Pallas-Ounastunturin mainiota historiaa. Tämä kertoo
siitä, millä tavalla rakentaminen eteni hyvin
nopeasti suotuisan kesän myötä. Sisätyöt
ja kalustaminen suoritettiin talvella 1937—1938. Lähes
kaksi vuotta kestäneeseen rakennustyöhön
osallistui parhaimmillaan 200 miestä, ja valmistuneen hotellin
päärakennuksessa oli 17 yhden, 27 kahden, 1 neljän,
4 kuuden, 3 kahdeksan hengen huonetta, ja tähän
mahtui yhteensä 150 yöpyjää.
Hotellissa oli lisäksi 3 ruokasalia, 8 kylpyhuonetta, 7 suihkuhuonetta.
Hotellin puisiin ulkorakennuksiin kuului sauna, tupa, talli, navettarakennukset, autotalli,
sähköhuonerakennus, sillä hotellilla
oli oma sähkögeneraattori. Alan viimeisintä edistystä edustava
hotelli oli siis lähes täysin omavarainen. Tämmöinen
on historia tällä.
Ja onko se sitten kulttuurihistoriallisesti arvostettavaa ja
arvokasta, että nyt me torjumme tämän
historiallisesti arvokkaan paikan kunnostamisen tähän
päivään? Kyllä tässä pitäisi
nyt joku suhde olla tässä keskustelussa, ja hämmästelen tätä dramaattista
vyörytystä, mikä tulee. Asioita katsellaan,
kun asutaan täällä Etu-Töölössä,
aivan eri tavoin, kuin kun asutaan siellä luonnon keskellä ja
saadaan leipä siitä. Minusta tämä on erittäin
tärkeä kaiken aikaa muistaa.
Sitten ed. Tiusanen, arvoisa valiokunnan varapuheenjohtaja,
on monta kertaa muistuttanut siitä, että tämä on
ennakkotapaus. Viime keskustelun jälkeen selvitin asiaa.
Jos tunnette Saariselkää ja tiedätte
Iisakkipään rinteen, jossa on laskettelurinne
tänä päivänä. Tuo rinne
kuului alun pitäen UK:n kansallispuiston sisään,
mutta pystyttiin ratkaisemaan se mutka, joka oli siinä,
hyvässä yhteistyössä, niin että kansallispuiston
osa irrotettiin matkailua palvelevaan toimintaan. Ja tämä tehtiin
erittäin hyvässä yhteistyössä vailla mitään
dramatiikkaa niiden toimijoiden kanssa, jotka olivat maanomistajia,
jotka edustivat matkailua, ilman mitään dramaattista
poliittista keskustelua. Ja kaikki tänä päivänä näkevät,
että se oli oikea ja viisas ratkaisu, joka palvelee paitsi matkailutoimintoja
Saariselällä myöskin UK-puiston erittäin
hallittua matkailijoiden liikkumista tuolla alueella. Saariselällähän
on erinomaiset kulkureitit, hyvin merkityt tulipaikat, hyvin merkityt
reitit, ja ihmiset eivät poistu sieltä. Miksi
poistuisivatkaan, koska tämän päivän matkailijat
haluavat hyviä palveluita?
Arvoisa puhemies! Lopuksi sanon vaan, että tämä asia
on saanut käsittämättömät
mittasuhteet mielestäni. Tämä olisi pitänyt
voida ratkaista jopa alemmalla tasolla kuin lakitasoisesti. Mutta
nyt tehdään laki, hyvä näin,
ja lakitasoisesti määritellään äärimmäisen
tiukat ehdot, ed. Mustajärvi, äärimmäisen
tiukat ehdot tälle rakentamiselle. (Ed. Mustajärvi:
Miten se olisi voitu ratkaista muuten kuin lailla?) — Varmasti
olisi löytynyt joku alemman tason ratkaisu, mutta nyt tehdään
laki. — Nyt tehdään laki ja määritellään erittäin
tiukat reunaehdot ja huolehditaan siitä, että myöskin
tämä reitistö, tulipaikat, kaikki muut
ovat kunnossa kaiken muun tämän infrastruktuurin
kannalta. Ja se vaihtoehto, jota te muut täällä ajattelette,
ettei tehdä mitään, olisi kaikkein huonoin
ratkaisu myös maisemallisesti ja luontoarvojen kanalta
Pallaksella.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Laukkasen puheenvuoroon haluaisin
todeta: Esimerkkinä siitä, millä lailla
jo nyt tämä on esimerkkitapauksena toimimassa,
esimerkki löytyy samalta puiston alueelta eli Pallas-Yllästunturin
kansallispuistoalueelta, sen pohjoisosasta, Enontekiöltä Pyhäkerosta.
Asiantuntijat valiokunnassa vaativat Pyhäkeron rakentamista,
hissiä sinne, koska eteläosaan myöskin
Pallaksella ollaan rakentamassa uutta.
Ja vielä tuohon rakentamispaikkaan. Se on alun perin
toinen kuin nykyinen, mutta molemmat, siis sekä se alkuperäinen
että nykyinen, ovat ekologisesti, luonnon kannalta, väärin
valittuja, ja tällaista kuluttavaa paikkaa ei pitäisi
nyt valita kolmatta kertaa.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean vaan, että ministeri
Lehtomäkihän sanoi valiokuntakuulemisessa hyvin
selvästi, että niihin toiveisiin, mitä Enontekiöllä on,
ei missään tapauksessa tulla suostumaan. Kyllä tämä rajautuu
tähän. Tämä on ihan selvä asia.
Minun kompetenssini ei ainakaan riitä pohtimaan ja arvioimaan
sitä, olivatko tämän funkishotellin,
mikä silloin aikanaan sinne nousi, sen aikaiset päättäjät
tehneet sitten oikean paikkavalinnan. Tällainen arkkitehtuurityyli
tämän päivän katsannosta ei
oikein siihen tunturimaisemaan istu, mutta tämän
päivän rakentamistyylillä voidaan tehdä kaunista,
maisemaan soveltuvaa matalaa puurakentamista ihan samalla tavalla
kuin monissa Yhdysvaltojen kansallispuistoissa tänä päivänä tehdään
ja nimenomaan puistojen sisälle, ja sillä hallitaan sitten
puistojen luontoarvojen säilyminen parhaalla tavalla.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen täysin samaa mieltä ed.
Laukkasen kanssa, että ihmetystä herättää,
kuinka yhden hotellin rakennushanke voi saada näin suuren
huomion täällä eduskunnassa. (Ed. Tiusanen:
Se on kansallispuisto!) Huomiota ja kritiikkiä on tullut
eniten juuri Lapin ulkopuolisilta tahoilta. (Mustajärven
välihuuto) — Lukuun ottamatta ed. Mustajärveä. — Lapissa
on totuttu elämään luonnon kanssa sovussa,
ja myös matkailuelinkeinon edun mukaista on ottaa huomioon
ympäröivä luonto, ja näin myös
tehdään. Nyt käsiteltävänä on
hanke, jolla Pallaksen matkailukeskus on tarkoitus saattaa vastaamaan
nykyajan vaatimuksia. Hankkeen toteutuessa se tulisi palvelemaan kaikkia
alueella kävijöitä paremmin kuin nykyinen.
Kysymyksessä on uuden hotellin rakentaminen vanhan,
ajastaan jälkeen jääneen hotellin tilalle
alueella, joka on kansallispuistossa. On muistettava, että kansallispuistot
on erotettava luonnonpuistoista tarkoitusperiltään.
Niillä on eri merkitys. Kansallispuistot on tarkoitettu
ihmisiä varten, ja sen vuoksi niissä on myös
oltava rakenteita, joiden avulla ihmisten virkistäytyminen
on mahdollista. Lisäksi hotelli on ollut alueella jo ennen
puiston perustamista, eikä kyse siten ole ennakkotapauksesta,
vaikka täällä muuta sanotaan.
Eikä kysymyksessä ole massahanke. (Ed. Laukkanen:
Ei todellakaan!) Esityksessä hanke on määrällisesti
hyvin rajoitettu ja myös laadulliset vaatimukset ovat erittäin
tiukat. Aika näyttää, onko esityksen
tiukkojen rajoitusten määrittelemä suunnitelma
toteuttamiskelpoinen nykyisen tai kenenkään muunkaan
yrittäjän toimesta. Kuitenkin esitetty suunnitelma
antaa mahdollisuuden saattaa alue palvelemaan ihmisten virkistyskäyttöä paremmin
kuin tämänhetkinen tilanne, ja esitys on syytä hyväksyä.
Suomen kilpailukyvyllä ei ole tulevaisuutta, mikäli
meille ei anneta mahdollisuuksia elinkeinoelämän
kehittämiseen. Yrittäjyyden tukeminen on ainoa
keino luoda ja ylläpitää työllisyyttä koko
maassa. Matkailuelinkeino on noussut Lapin omista vahvuuksista,
ja sen avulla on myös tulevaisuudessa voitava pitää hyvinvointia
yllä myös meillä maan pohjoisimmassa
maakunnassa.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Minulla ei valitettavasti ollut mahdollisuutta
osallistua tämän lain ykköskäsittelyyn. Kun
katsoin jälkeenpäin, mitä ykköskäsittelyssä oli
keskusteltu, niin voin todeta, että pitkä, perusteellinen
ja värikäs keskustelu tuolloin asiasta oli käyty.
Kun siinä useat tahot useampaan kertaan näkemyksiään
ilmaisivat, niin lienee tässä jo syytä todeta,
että kenenkään tässä salissa
puheenvuoroja käyttäneen päätä tuskin
näillä puheenvuoroilla voidaan kääntää.
Jokainen oli sen verran tiukasti oman näkemyksensä siinä ykköskäsittelyssä esittämässä.
Kunnioitan kaikkia näitä näkemyksiä,
ja varmasti eri näkövinkkeleistä katsottuna
asiaa voidaan juuri noin tarkastella. Haluan kuitenkin tuoda muutaman
seikan vielä esille sinänsä perusteelliseen
keskusteluun, jota silloin käytiin ja nyt on käyty.
Tämänpäiväisessä keskustelussa
tuotiin esille, että kansallispuistot on perustettu luonto-
ja maisema-arvojen suojelua varten. Näin varmasti asianlaita
onkin. Mutta kansallispuistot on perustettu myös ihmisiä varten,
ei museoiksi museoimaan sitä luontoa, vaan todella tarjoamaan
luontoelämyksiä ihmisille, ja jotta nämä luontoelämykset
kyetään tarjoamaan, kansallispuistot tulee myös
varustaa tietyillä palveluilla. Kun valiokunnan kuulemisessa
näistä palveluista käytiin keskustelua,
niin ihmiset tänä päivänä odottavat ja
vaativat yhä monipuolisempia ja myös vaativampia
palveluita.
Myös luonnonkäyttöpaineen osalta
on selvästi ollut havaittavissa, että näiden
opastuskeskusten lähtöpisteiden lähialueet
muutaman kilometrin säteellä ovat kaikista kovimman
luonnonkäyttöpaineen alla, ja niinpä valiokunta
myös kiinnitti käsittelyssään
vahvasti huomiota siihen, että näiden lähialueiden
palvelurakenteiden rakentamiseen tulee osoittaa riittävästi
varoja, niin että opastus, pitkospuut, virkistysalueet,
vessat ym. tulee rakennettua asianmukaisesti tuon kansallispuiston
avain- tai solmukohdille.
Täällä on myös todettu tänään,
että luonto- ja suojelualueita on Suomessa vähän,
vai sanottiinko se niin, että niitä ei ole ainakaan
liikaa? Varmasti jostakin näkövinkkelistä näin
voi olla, etenkin kun katsotaan asiaa täältä etelän
näkövinkkelistä. Suomen pinta-alasta
on suojeltu luonnonsuojelu- ja erämaalain perusteella 9
prosenttia. Se ei varmasti ole lukuna kovin suuri, mutta tästä peräti
83 prosenttia eli 2,9 miljoonaa hehtaaria sijaitsee Lapissa, ja
tuo luku taas vastaa Lapin pinta-alasta noin kolmannesta. Kun vielä täydennetään
sitä Natura 2000 -verkostoon kuuluvilla alueilla, niin
Lapissa on 3,7 miljoonaa hehtaaria eli 62 prosenttia koko maan Natura-alueista.
Ei siis liene liioiteltua sanoa, että Lappi on kohtuudella
antanut oman panoksensa Suomen luonnonsuojelulle ja siten meidän
osalta ei tarvitse kovin suurta syyllisyyttä tuntea siitä, mikä on
Suomen suojelutaso ja missä suojelupainetta pitäisi
olla. Sitä Lapissa ei varmastikaan pidä olla.
Enemmänkin pitää olla huolissaan
siitä, että kun suojellaan, niin tilaa pitää jättää myös
elinkeinoille ja yrittämiselle, jotka tuovat työtä ja
toimeentuloa ihmisille. Myös Lapissa se on ainoa kestävä tapa
huolehtia siitä, että maakunta pysyy kauttaaltaan
asuttuna. Me lappilaiset olemme kuitenkin ylpeitä kansallis-
ja luonnonpuistoistamme. Ne ovat kruununjalokiviä, jotka
ansaitsevat osakseen suojelua.
Mitä tulee Pallas-Yllästunturin hankkeeseen, jota
täällä nyt käsitellään,
niin jotenkin tuntuu, että pitäisi näiden
eri näkemysten keskelläkin muistaa yksi asia,
nimittäin pitää horisontti kohdallaan
tässä keskustelussa. Tämä yksi
yksittäinen kansallispuisto, joka on siis Suomen suosituin
kansallispuisto, 419 000 kävijää viime
vuonna, on 102 000 hehtaaria pinta-alaltaan, ja matkailua
palveleva alue on pinta-alaltaan 7,45 hehtaaria eli 0,07 prosenttia
kyseisestä kansallispuistosta. Niin kuin täällä on
hyvin todettu, sinne on rakennettu hotelli 1936. Se valmistui 1938,
ja myöhemmin sinä vuonna sitten perustettiin tuo kansallispuisto.
Kolilla on myös vastaava historia hotellin ja kansallispuiston
yhteen sovittamisessa, ja niinpä voidaan todeta, että Suomessa
on kaksi kansallispuistoa, tämä Pallas-Yllästunturin
kansallispuisto ja Koli, joissa on matkailurakentamista kansallispuistossa
niiden historiasta johtuen. Sen sijaan muut 33 kansallispuistoa
35:stä ovat rakentamisen ulkopuolella ja, niin kuin on
sanottu, tulevat myös olemaan. (Ed. Mustajärvi:
Alueita on vaihtunut!) Eli kun täällä puhutaan
voimakkaasti ennakkotapauksesta, niin tässäkin
toivon, että horisontti pidetään sillä tavalla
tässäkin kohdallaan. On kyse rakennetuista historiallisista
kohteista, joissa todellakin matkailurakentaminen on ollut olemassa
ennen kansallispuistoa.
Mitoitusluvuista myös on käyty keskustelua. Tässä hallituksen
esityksessä Pallas-Yllästunturille mahdollistetaan
320 vuodepaikan rakentaminen, ja nyt täytyy muistaa, että ehdotuksessa todetaan,
että 130 vuodepaikan lisäksi, jotka siellä nyt
ovat, 94-paikkainen asuntovaunualue poistuu käytöstä,
kun asemakaava siellä saa lainvoiman. 94 asuntovaunupaikan
osalta tietysti voidaan laskea vuodepaikkamäärää.
Sitä voidaan laskea kahdella tai kolmella tai joku laskee
jopa neljällä vuodepaikalla. Mutta jos varovaisesti laskee
kahdella vuodepaikalla per asuntovaunupaikka, niin voidaan todeta,
että mitoitusluku tuon uuden hotelliyksikön vuodepaikkojen
ja poistuvien vuodepaikkojen osalta pysyy suunnilleen ennallaan.
Tämä siis varovaisen arvion mukaan. Mitä tulee
aloihin, niin pinta-alojen osalta tietysti tuo poistuva alue on
merkittävän suuri, ja siltä osin varmasti
tuo kyseinen alue tulee olemaan kansallispuiston sisällä aivan
erilainen kuin se tänä päivänä on.
Toki ymmärrän sen, mikä oli myös
keskustelussa nostettu esille näiden asuntovaunupaikkojen
osalta, että kyllä meillä täytyy
matkailukeskuksissa olla myös asuntoautoille ja asuntovaunuille
paikkoja. Siksi ymmärrän hyvin sen aiemman keskustelun,
jossa tähän oli kiinnitetty huomiota. Siksi onkin
hyvä, että niissä matkailukeskuksissa,
joissa toimintaa on, myös tämä asuntovaunupaikkojen
huomioiminen voidaan sitten kaavoituksessa ja rakentamisessa ottaa esille.
Vielä pari seikkaa, arvoisa puhemies. Tuossa valiokunnan
kuulemisessa nousivat esille kansallispuiston laajentamisen vuoden
2005 mukaiset pakkolunastusmenettelyt vanhojen tilojen osalta, ja
niiden kohdalla on pakko todeta, että aina kun joudutaan
pakkolunastusmenettelyyn, tässä tapauksessa muutaman
sukutilan kohdalla, niin se on tietysti erittäin vaikea
ja kipeä asia. Tiettävästi nämä menettelyt
pakkolunastusten osalta ovat vielä oikeusprosessien osalta
käynnissä, mutta olisi suotavaa, että kun
Metsähallitus käy näitä maanvaihtoneuvotteluja,
niin niissä reilun pelin henki säilyy niin, että loppuun
asti pyritään löytämään
ratkaisu, jolla pakkolunastuksiin ei tarvitsisi mennä.
Nämä maanvaihdot ja uusien alueiden saamiset voitaisiin
kohtuudella ja joustavasti toteuttaa. Se on yksi hyvä periaate,
ja tässäkin tapauksessa toivon, että vielä näitä neuvottelumahdollisuuksia
voitaisiin jatkaa.
Toinen seikka liittyy tämän alapuolisen vesistön
huomioimiseen jätevesikysymystä ratkaistaessa
hotellilaajennuksen yhteydessä. Itse olen aivan varma siitä,
että jätevesien puhdistaminen tullaan ratkaisemaan
rakennushankkeen yksityiskohtaisessa käsittelyssä kaavoituksen
ja rakennusluvan yhteydessä, ja uskon niin, että uusilla
järjestelmillä, uusilla jätevesinormeilla, tuon
uuden hotelliyksikön jätevedet tulevat puhdistetuiksi
niin, että alapuolinen vesistö tulee turvattua.
Uskon myös siihen, että uusilla järjestelmillä jätevesipuhdistus
tulee jopa olemaan paremmalla puhdistusteholla varustettu kuin mitä se
nykyisin on. Tässä valiokunnan mietinnössä todetaan,
että puhdistusteho on asiantuntija-arvioiden mukaan hyvä.
Eli siinä mielessä tilanne ei varmasti muutu tuosta
huonommaksikaan.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan ensimmäisenä ed.
Seurujärvelle, että saahan sitä hartaasti
kädet ristissä toivoa, että jätevesiratkaisut
ratkaistaan rakennusvaiheessa. Ruka on Kuusamossa ollut pystyssä jo
aika monta kymmentä vuotta, ja tänäkään
päivänä sen alueen jätevesiratkaisua
ei ole saatu järjelliseen kuntoon. Voidaan kyllä kysyä,
jos sen sortin systeemejä ei ole kunnossa tänäkään
päivänä, milläköhän
tavalla ed. Seurujärvi aikoo nämä todella varmistaa,
että ne sitten Pallas-Ylläksen alueella toteutuvat.
Mutta, arvoisa puhemies, on vielä kerran todettava,
että meillä oli kerran käsissämme
maa, jossa valitettavasti kaikki oli kaupan. Halvalla myytiin. Mitä siitä,
jos luonto muuttuu, mutta voi tulla päivä, jolloin
luonto myös meille suuttuu. Kaikki on uhrattavissa markkinavoimien
alttarille. Tiedän, että edustajakollega Pulliaisen,
luonto- ja ympäristösoturin, sydän vuotaa
kyllä täydellisesti verta tällä hetkellä.
Eikä hän ole onneksi ainut tässä salissa.
Olen kiitollinen siitä, että tässä eduskunnassa
on vielä henkilöitä, joilla on periaatteita,
joita ei ole myyty markkinavoimille tai epämääräisille
vaalirahoittajille. Surullista on, että tänä päivänä raha
ratkaisee. On tyhjä puhua enää mistään
muista arvoista kuin markkinavoimien arvoista.
Kun voi kysyä, todellakin kysyä, sitä,
että jos puhutaan pääsääntöisesti
ympäristöintresseistä ja niistä arvoista,
mitä ihmiset esimerkiksi Ylläs-Pallakselle luontoarvojen
muodossa tulevat katsomaan, niin kuka olisi estänyt rakentamasta
hienoa hotellia kansallispuiston ulkopuolelle. Todennäköisesti
luontoarvojen perässä tulevat ihmiset olisivat
kyenneet kävelemään, liikkumaan siellä luonnossa
myös pidemmän matkaa halutessaan tutustua lappilaiseen
kauniiseen ympäristöön.
Janne Seurujärvi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Se on aivan totta, että jätevesijärjestelmien
toimivuuteen tulee kiinnittää huomiota kaikissa
matkailukeskuksissa, ja onneksi Lapissa on tätä työtä tehtykin. Nämä suhteellisen
kalliit mutta luonnon kannalta toimivat ja tehokkaat siirtoviemärijärjestelmät on
saatu useimpiin matkailukeskuksiin systemaattisella ohjelmalla toteutetuksi,
ja sillä tavalla tämä herkkä pohjoinen
luonto saadaan suojelluksi.
Tässä Pallas-Yllästunturin tapauksessa
siirtoviemäriratkaisu ei tule kyseeseen, ja niinpä siellä paikan
päällä toteutettava jäteveden
puhdistus tulee hoitaa asianmukaisesti. Tämä puhdistushan tullaan
ratkaisemaan ympäristöluvan mukaisesti, eli siinä mielessä se
ei ole minun eikä ed. Kyllösen mielipidekysymys,
vaan se on luvanvarainen asia, jonka viranomaiset asianmukaisesti
tulevat hoitamaan.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tätä keskustelua
on ollut erittäin mielenkiintoista seurata, ja ihmettelen
sitä asenteellista, voisi sanoa jopa, kiihkoa, jota tämä on
herättänyt. Ed. Rajamäki täällä totesi,
että kansallispuistolain pitäisi olla riittävän
vahva salpa estämään tällaiset
hankkeet. Se pisti miettimään, minkä takia
näitä kansallispuistoja on perustettu. Kansallispuistothan
on perustettu sen takia, että tämä luonto
säilyy ja ihmiset pystyisivät arvostamaan ja sitten
suojelemaan myös sitä luontoa, joka siellä kansallispuistossa
on. Mutta mitenkä sitä voi arvostaa tai suojella,
jos ei pääse näkemään
ja kokemaan sitä luonnon ainutlaatuisuutta ja monimuotoisuutta?
Tässäkin puistossa kävijämäärät ovat
niin valtavia, että on aivan järkevää,
että siellä on kunnolliset nykyajan fasiliteetit
täyttävä hotelli, jossa voi majoittua
ja sitten siellä lähiympäristössä tutustua
ohjatuilla reiteillä luontoon.
Tässä kannattaa ottaa oppia Yhdysvalloista niistä useista
luonnonpuistoista ja kansallispuistoista, joissa itsekin olen käynyt,
ja ne puistot, joissa on kunnolliset majoituskapasiteetit käytettävissä,
ovat suosituimpia, ja niissä on hyvin järjestetyt
opastuskeskukset, joissa opetetaan ihmisiä luonnon ainutlaatuisuuden
huomaamiseen, kasvatetaan, ja siellä kasvatetaan niitä arvoja, joiden
myötä suojellaan luontoa sekä siellä puistossa
että sitten täällä kauempana
etelässäkin asuttaessa. Tämä näkökulma
pitää tässäkin ottaa nyt huomioon.
Tämä ihmettely ja pelottelu jätevesikysymyksistä oudoksuttaa,
koska on se käsittämätöntä,
jos ei tämän päivän jätevesimääräyksillä ja
rakentamismääräyksillä saada
aikaan sellaisia jätevesijärjestelmiä,
jotka ovat moitteettomia. Ja mitenkä se 419 000
kävijän jätevesiratkaisu siellä nyt tällä hetkellä on
hoidettu? Epäilen, että se tämän hotellirakentamisen
myötä tulisi parempaan kuntoon kyllä,
kun se asianmukaisesti hoidetaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta on vähintäänkin
outoa se, että ihmetellään sitä,
minkä takia tästä asiasta on puhuttu
niin paljon. Olipa asia taloudellisilta arvoiltaan iso tai pieni,
niin se on periaatteellinen asia silloin, ja minusta periaatteet
eivät vain ole kaupan.
Mitä tulee sitten tähän rakentamiseen
suhteessa reitti- ja palveluvarustukseen, niin ongelmahan on se,
että ensin rakennetaan ja reitti- ja palveluvarustus ei
ole kunnossa, ja se tarkoittaa sitä, että sitä lisääntyvää käyttöä ei
kyetä nykyiselläänkään
ohjaamaan merkityille reiteille ja palveluvarustuksen piiriin, ja
se on se ydinongelma, mihin tässäkään
hallituksen esityksessä ei puututa, vaikka siellä pieni
siemenraha reittirakentamiseen onkin.
Kyllä tästä jätevesien puhdistuksesta
ja jätevesien vaikutuksesta alapuoliseen vesistöön
on tullut aivan tuoretta palautetta nimenomaan paikallisilta ihmisiltä.
He ovat huolissaan.
Tässä on menettelytapakysymys myöskin
monesta näkökulmasta. Esimerkiksi se, että kuntaraja
rytkäistään aluetta menettävältä kunnalta
kysymättä mitään, ei kyllä tyylipisteitä anna
sille, joka sen päätöksen tekee. Toinen
on kyllä se, että kun alueita on menetetty, iso
kantatila pakkolunastusmenettelyssä, esi-isiltä perintönä saatu
tila, ja he joutuvat sitten yksityisinä maanomistajina
jalkoihin, niin sitten kuitenkin muuta yksityistä oikeutta
ja vaatimuksia kunnioitetaan aivan eri tavalla, että muutetaan
kuntaraja, muutetaan puistolaki, ja kuitenkin joidenkin yksityisten
oikeuksien yli mennään mennen tullen.
Tosiasiahan on, että nämä kaikki
Lapin matkailukeskukset ja myöskin niiden lähellä olevat puistot
kuluvat. Sen osoittavat kyllä satelliittikuvat sille, joka
niihin tutustuu. Lapin puistot ovat paljon huonommassa kunnossa
kuin mitä yleisesti luullaan. Sille, jolle erämaakokemus
on semmoinen ylimalkainen, voi ajatella, että kaikki on
kohdallaan, mutta joka tuntee sen luonnon paremmin, sen on pakko
tunnustaa, että syytä huoleen on.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tästä Pallas-Yllästunturin
kansallispuiston lain muuttamisesta on käyty mielenkiintoista keskustelua.
Seurasin työhuoneeni monitorilta tätä tapahtumaa,
ja muutamia huomioita se kuitenkin mielessäni kirvoitti,
kun päätin käytin päättää vielä yhden
puheenvuoron asiassa.
Ensinnäkin tämän lain muuttaminen
ja tämän kansallispuiston rakentaminen on mielestäni kannatettava
ja hyvä asia. On historiallinen tosiasia, että siellä oli
1930-luvun lopulla rakennettu hotelli, jonka saksalaiset Lapin sodan
aikana perääntyessään räjäyttivät.
Juuri luin kirjan, jossa kerrottiin Mannerheim-ristin ritari Olavi
Alakulpin tarina. Hänen partionsa tehtävänä oli
estää tämän hotellin räjäyttäminen,
mutta sattuneista ja liikenteellisistä syistä,
kulkuesteistä johtuen, he myöhästyivät
hieman tämän hotellin suojauksessa, ja kaikki
tietävät sitten, mitä tapahtui.
Elikkä se on ihan selkeästi ollut historiallisesti
rakennettu kansallispuisto, ja aivan oikein tällä vaihtoehdolla
on tarjottu ihmisille mahdollisuus tutustua sen luontoon laadukkaasti
asuen ja paikkaa tutkiskellen. Nyt on kysymys siitä, että tällä kyseisellä kansallispuiston
uudisrakennuksella, mikä sinne tulee, pystytään
palvelutasoa nostamaan paljon paremmaksi. Sieltä puretaan
se asuntovaunualue pois, ja sitten pystytään nämä luontoasiatkin,
ympäristönsuojeluasiat, paljon, paljon paremmin
huomioimaan nykyaikaisella, hyvällä tekniikalla.
Tässä esimerkiksi ed. Kari Rajamäen
puheenvuorossa tehtiin kyllä vuoden limbo. Siellä oli kerätty
kaikki mahdolliset puolitotuudet siihen tarinaan, ja sen jälkeen
oli vielä vedetty johtopäätös,
että tämä on hirvittävä vääryys
ja luontorikos, mitä tässä tehdään.
Jos tuolla asenteella lähtee Suomea kehittämään
ja meidän kansallispuistojamme ihmisille esittelemään,
niin eipä siitä taida tulla mitään.
Toivottavasti hänen tapaisensa ajattelu ei tässä asiassa
pääse vallalle.
Joka tapauksessa, kun tämä uusi rakennus tulee,
voi sanoa, että se täyttää kaikki
nykyaikaiset vaatimukset, aivan kuten ed. Seurujärvi omassa puheenvuorossaan
hyvin kuvasi tätä tilannetta.
Toinen samanlainen kansallispuisto Suomessa on Koli Pohjois-Karjalassa,
jossa on myös uudisrakennus. Siellä rakennettiin
se Ukko-Kolin päällä oleva hotelli kuntoon,
ja se on paljon virkistänyt sitä kyseistä kansallispuistoa.
Sitten sitä kehitetään koko ajan edelleen,
mutta totta kai siinä otetaan huomioon ne paikalliset seikat,
myös luontoarvot, totta kai.
Mutta aina kaikissa näissä asioissa, missä on Natura-alueita
tai muita luonnonsuojelualueita, vedotaan siihen Naturaan. Toivoisin,
että nämä aktivistit, jotka tästä Naturasta
pitävät suurta ääntä,
että sillä pitää kaikki suojella
tässä maassa ja maailmassa, ottaisivat kerrankin
selvää, miten tämä suomalainen
Natura on täysin päin prinkkalaa, anteeksi, täysin
väärin perustein toteutettu. Eurooppalainen luonnonsuojelu,
nimenomaan Natura 2000 -direktiivi, lähtee siitä,
että luontoa käytetään, vain
tietty ominaisuus on suojeltu, ja sitten muuten luonto ja elämä tällä alueella
jatkuu, kuten esimerkiksi tässä tapauksessa Pallas-Yllästunturin
kansallispuistossa.
On nimittäin niin, että suomalainen luonnonsuojelu
lähtee siitä, että kyseisellä alueella,
mikä Naturaan on otettu, ei saa kerta kaikkiaan tehdä mitään,
vaan siellä on totaalikielto. Sen sijaan esimerkiksi Saksassa
eletään Natura-alueella aivan normaalia elämää,
rakennetaan, kehitetään ja ollaan. Mutta suomalainen
luonnonsuojelu on lähtenyt tässä täysin
hakoteille, ja se johtuu pelkästään siitä,
että meillä ei ole implementoitu luontodirektiiviä Suomen
lakiin, vaikka se olisi pitänyt niin tehdä. Toivottavasti
tässä asiassa löytyy järki,
ja ihmettelen erittäin suuresti, että korkeimman
hallinto-oikeuden presidentti tässä asiassa on
ollut täysin passiivinen ja toisaalta myös täysin
tietoinen siitä, että tässä rikotaan
selvästi yhteisöoikeutta ja myös suomalaisten
ihmisten oikeuksia, koska pitää muistaa se, että jokaisella
ihmisellä on oikeudet eikä niitä voida esimerkiksi
EU-direktiivien nojalla polkea.
Toivon hartaasti, että tämä keskustelu
Pallas-Yllästunturin kansallispuiston lain muuttamisen ympärillä olisi
asiallista ja perustuisi siihen, mitä ovat tosiasiat. Todellakin,
kansallispuistot on tässä maassa rakennettu ja
perustettu sitä varten, että ihmisillä on
mahdollisuus tutustua alkuperäiseen suomalaiseen luontoon.
Luonnonpuistot, totta kai, on pyhitetty sitä varten, että luontoa
todella rankoin toimenpitein suojellaan. Esimerkiksi kotikunnassani
olevalla Koivusuon luonnonpuistossa ovat esimerkiksi liikkumiskiellot erittäin
ankarat, jolloin halutaan suojella se koskematon suoluonto, mikä on
aivan oikein. Mutta sitä, että me lähdemme
tekemään kaikista asioista suuria mörköjä ja
herättelemään ihmisten pelkoja puolitotuuksilla,
en pidä asiallisena, vaan toivon, että tässä kansallispuistoasiassa
Pallas-Yllästunturia koskien päästään
asialliseen keskusteluun ja kyseinen uudisrakennus sinne tehdään
ja ihmiset voivat nauttia siitä alkuperäisestä luonnosta
paremmassa ympäristössä kuin aikaisemmin.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen ed. Hoskosen kanssa siitä ihan
samaa mieltä, että Natura-suojelussa, Natura-alueella,
oleellista on nimenomaan se, mikä on se suojeluperuste.
Sitä suojeluperustetta verrataan sitten siihen kilpailevaan käyttömuotoon,
ja jos siinä on ristiriita, silloin tulee ongelmia, mutta
jos ei ole ristiriitaa, niin sitten voidaan sallia tiettyjä toimintoja
Natura-alueella. Siitä olen aivan samaa mieltä.
Mutta äärimmäisyysainekset haluavat näissäkin
asioissa mennä myöskin Lapissa mutkat suoriksi.
Esimerkiksi Vuotoksen altaan alueesta on sanottu, että korvaava
alue löytyy aivan hyvin kaikkine luontoarvoineen. Niinköhän
löytyy, jos 240 neliökilometriä hukutetaan
keskimäärin 8 metrin alle? Niinköhän
löytyy sitten korvaava alue Lapista tälle?
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean vain ed. Mustajärvelle,
että kun näistä luontodirektiivin soveltamisista
Suomessa puhutaan, niin miten sellaista direktiiviä voitaisiin
tässä maassa soveltaa, mitä ei ole missään
kansallisessa laissa, yhtään pykälää ei
ole implementoitu, (Ed. Mustajärvi: En minä sitä sanonutkaan!)
on täysin rikottu yhteisön oikeutta.
Ja toinen asia. Korkein hallinto-oikeus ei ole antanut valittajalle,
kansalaiselle, joka oikeuksiaan valvoo, valituslupaa Euroopan yhteisöjen tuomioistuimeen,
ja korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Pekka Hallberg tätä siunaa
kirkkain silmin korkeimpana laillisuusvalvojana tässä maassa.
Miten sellaista lakia voi soveltaa, kun siinä ei ole mitään
pykälää, ei ole lakia, ei ole asetusta
eikä voi vedota yhteisöjen tuomioistuimeen?
Tein tästä aikanaan muistutuksen, oikeuskanslerin
virkatoimista vuonna 2004, ja kas kummaa, silloinkin todistettiin
siellä perustuslakivaliokunnan istunnossa, että tämä on
ihan oikein, että ei implementoida, vaikka perustuslakivaliokunta päätti
asiasta aivan oikein vuonna 1994, ja se on selvästi kirjattu
pöytäkirjoihin. Sen voi sieltä tarkistaa.
Mutta ihmettelen tätä menettelyä, että ihmisten
oikeuksia poljetaan aivan (Puhemies: Aika!) silmin nähden
ja tietoisena.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tähän ed. Hoskosen
nostattamaan Natura-keskusteluun voi tämä hallituksen
esityksen kohdalta todeta sen, että tämän
alueen Natura-kysymystä ei ole ratkaistu, sitä ei
ole selvitetty, ja se jää nyt hallituksen näkökulmasta
ja myöskin mietinnön takana olevan valiokunnan
enemmistön näkökulmasta myöhempään
vaiheeseen. (Ed. Hoskonen: Missä se on selvitetty?) — Siis
sitä ei ole selvitetty, miten tämä rakentaminen
vaikuttaa Naturaan.
Mutta, arvoisa puhemies, tässä on syytä lyhyesti
vielä muutamaan asiaan kiinnittää huomiota.
Ensinnäkin alueen kulumiseen. Se on selvä, että kuluminen
on ylittänyt, niin kuin täällä ed. Mustajärvi
muun muassa totesi, kaikki sietämisen rajat, ja tähän
on myös ympäristöministeriö ja
ministeri Lehtomäki kiinnittänyt huomiota, (Ed.
Mustajärvi: Kansliapäällikkö Pokka!)
ja miljoona euroa oli se summa, josta on ollut puhe ja joka olisi
nyt tähän tulossa. Kuitenkin se on selvää,
ettei tuo hotellirakentaminen sinänsä tätä kulumisasiaa
ratkaisisi sinne eikä tänne. Kuluminen on ongelma,
eikä se ole vain tämän kansallispuiston
ongelma vaan monien muidenkin: Lapin kansallispuistoissa, myös
eteläisen Suomen kansallispuistoissa, muun muassa Repovedellä.
Sitten tämä lisärakentaminen ei ole
mitään pientä laajentamista, se on suurta.
Se nelinkertaistaa kerrosneliömetrit, ja se on hyvin merkittävä.
Asiantuntijalausuntojen mukaan ilman siirtoviemäriä ei
pystytä kohtuullisesti jätevesiongelmaa ratkaisemaan.
Tällä hetkellä hallituksen esityksenkin
mukaan rehevöitymistä on havaittavissa, eli tämänkään
hetkinen tilanne ei ole riittävä.
Edelleen täällä on puhuttu Kolista,
että se olisi samanlainen tapaus. Se ei ole tietenkään
samanlainen, sen kansallispuiston luonne on aivan toisenlainen.
Siinä on aivan erilaiset elementit. Sen hotellin merkitys
on toisen tyyppinen.
Ja vielä tuohon hotelliin: Täällä useampikin edustaja
on viitannut, että hotelli on ollut ennen kuin kansallispuisto
oli. Ed. Laukkanen viittasi siihen, ettei hänen kompetenssinsa
anna mahdollisuutta sanoa, että hotellin paikka alun pitäen
on ollut ekologisesti väärä.
Valiokunnan vastalauseessa 1 on siteerattu lausunnonantajaa,
filosofian tohtori, erikoistutkija Anna-Liisa Ylisirniötä Lapin
yliopiston Arktisesta keskuksesta, ja hän toteaa, että nämä molemmat
hotellin paikat ovat olleet ekologisesti vääriä.
Hotellit on perustettu ekologisesti ongelmalliseen paikkaan, eikä tämän
virheen aiheuttamia ongelmia tulisi kasvattaa hotellin lisäkapasiteetilla.
"Sekä alkuperäinen hotelli että sodan
jälkeen rakennettu uusi hotelli on rakennettu avotunturin
reuna-alueelle, joka on sekä maisemallisesti että luonnon
kantokyvyn kannalta erittäin herkkää aluetta,
ja nykyisen ekologisen tietämyksen valossa matkailurakentamista
ei tulisi sijoittaa kulutuskestävyydeltään
näin aralle alueelle." Tämä on hänen
asiantuntijalausunnostaan, jonka hän antoi ympäristövaliokunnalle.
Erittäin painavaa tekstiä, ja tuossa varmasti
kompetenssi riittää.
Täällä on puhuttu myös siitä,
että pitäisi ottaa USA:sta mallia. No, me tiedämme,
että varmasti tämän repliikin käyttäjä ei
ole tarkoittanut esimerkiksi Meksikonlahden tapahtumia vaan näitä kansallispuistoasioita.
Mutta USA:n kansallispuistot ovat hyvin erilaisia. Siellä ei
ole sama kansallispuistoideologia kaikissa kansallispuistoissa kuin
meillä, ja siellä on kansallispuistoja, joidenka
status on erittäin tiukka, siellä ei sallita rakentamista,
ilmoittautuminen vaaditaan, ennen kuin sinne pääsee
jne. Yellowstone tai joku tämän tyyppinen on eri
asia. Niitä ei voi verrata Suomen kansallispuistoihin.
Palauttakaamme todella mieliimme oma kansallispuistolainsäädäntömme.
Se lähtee nimenomaan luonnontilaisina, erämaisina,
säilyneiden alueiden suojelemisesta eliölajien
suhteen, ympäristön, luonnon, maiseman suhteen.
En enää uudelleen lue Pallas-Yllästunturin
kansallispuiston perustamisen lain 1 §:ä,
mutta sieltä se löytyy.
Edelleenkin, rakentaminen on pääsääntöisesti kielletty
kansallispuistossa, luonnonsuojelulain 13 §. Sitten
poikkeuksia on. Ne ovat teiden rakentamista, sen tyyppistä rakentamista,
joka on välttämätöntä kansallispuiston
ylläpitämisen kannalta. Se on kevytrakenteista,
ja asiantuntijakuulemisen yhteydessä kävi aivan
selväksi se, muun muassa hallintoasiantuntijoiden ja hallinto-oikeuksien
asiantuntijoiden näkökulmasta, että tämä hotellirakentaminen
ei kuulu niiden poikkeuksien lukuun.
Lopuksi, puhemies: Akatemiaprofessori Ilkka Hanski oli ympäristövaliokunnan
asiantuntijana. Hän on metapopulaatiotutkija, ekologian
Suomen huippuasiantuntija, Yhdysvaltain tiedeakatemian vasta nimitetty
jäsen, yksi eniten maailmanlaajuisesti lainatuista suomalaisista
tieteentekijöistä, ja hän toteaa: "Kansallispuistolain
laatineiden kansanedustajien ja ministereiden tahto oli säilyttää lailla
rauhoitetut alueet sellaisinaan tuleville sukupolville niiden luonnonoloja
mitenkään häiritsemättä."
Hän kiinnitti myös huomiota hallituksen esityksen
heikkouteen siinä mielessä, että ilmastonmuutoksen
aiheuttamia lisäpaineita matkailulle ei ole kylliksi otettu
huomioon.
Vielä toinen kohta: "Vakuuttelut siitä, että uudisrakentaminen
Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa ei muodostaisi
ennakkotapausta vastaaville hankkeille muissa kansallispuistoissa,
on katteeton eikä sido tulevia päättäjiä."
Tässä viittaan siihen, mitä ed. Laukkanen
totesi, siihen, mitä ministeri on todennut ympäristövaliokunnassa.
Ministeri Lehtomäki siellä sanoi, että hän ei
anna lupaa. No, hän ei varmaan anna lupaa Enontekiölle
rakentamiseen, mutta hänen jälkeensä tulevat
seuraavat ministerit.
Tämä lasketteluharrastus. Siihen tänään
on viitattu. Viittaan lyhyesti vielä lainaamalla professori
Hanskia: "Mahdollinen syy siihen, miksi hotellin omistaja ei halua
rakentaa kansallispuiston ulkopuolelle vaan nimenomaan kansallispuiston
sisälle, on suunnitelma kehittää lasketteluharrastusta.
Tämä korostaa uudisrakentamisen sopimattomuutta
kansallispuistoon."
Arvoisa puhemies! Meillä on käyty tänäänkin kohtuullisen
pitkä keskustelu tästä, ja sen voi lopettaa
Ilkka Hanskin sanoihin: "Koska kyseessä on periaatteellisesti
poikkeuksellisen tärkeä asia, missä puututaan
satojentuhansien suomalaisten tärkeinä pitämiin
arvoihin, lakimuutos rapauttaisi kansalaisten luottamusta poliittisen
päätöksenteon avoimuuteen ja tasapuolisuuteen
ja tahtoon edistää yhteiskunnallista kokonaisetua."
Keskustelu päättyi.