Matti Saarinen /sd:
Rouva puhemies! Hallituksen budjettikehysesityksen mukaan alue-
ja elinkeinopoliittisesti tärkeän Seinäjoki—Oulu-rataosuuden
rahoitukseen on varattu vuodelle 2011 ainoastaan 5 miljoonaa euroa.
Nyt on käymässä niin, että työt
joudutaan keskeyttämään tämän
johdosta jo tämän vuoden heinäkuussa.
Lomautukset tai irtisanomiset uhkaavat peräti yli 500:aa
ihmistä. Hankkeen pätkittäinen toteuttaminen
pitkittää kohteen valmistumisaikaa noin 10 vuodella
ja tulee maksamaan 200 miljoonaa euroa enemmän verrattuna
siihen, että hanke tehtäisiin kerralla valmiiksi.
Junamatkustajia joudutaan myös kuljettamaan ohi työmaa-alueiden busseilla
usean vuoden ajan. Arvoisa ministeri:
Oletteko te tietoinen tilanteesta, ja mitä te aiotte
tehdä tämän asiantilan korjaamiseksi,
kun esimerkiksi Oulun rautatieaseman kävijämäärä on
yli 800 000 matkustajaa?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen, olen tuskaisen tietoinen tästä tilanteesta.
Emme ensimmäistä kertaa tässä salissa
keskustele Seinäjoki—Oulun rahoituksesta. Totean
tähän näin, että tässä on
tavallaan kaksi perusongelmaa. Ensimmäinen valuvika on
se, että isosta 500 miljoonan euron hankkeesta silloin
aikanaan, kun se vuonna 2007 päätettiin, myönnettiin
valtuutta vain 110 miljoonaa ja sitten se jäi taas seuraavalle
hallitukselle. Ja tämä, mitä ed. Saarinen
sanoi, että kun isoja, keskeisiä, elinkeinopoliittisesti
tärkeitä hankkeita tehdään pätkissä — aina
valtuutta ja sitten budjettirahoitukset vielä siellä sisällä — se
ei kyllä ole kestävä tapa.
Mutta sitten siihen, miten tästä nyt mennään eteenpäin.
Meidän täytyy hallituksessa vielä pohtia
budjettiriihen yhteydessä, voimmeko korottaa sitä rahoitusta.
Mitä tulee tähän vuoteen, niin voin sanoa,
että etsimme vielä edelleen keinoja ja konsteja
siihen, pystytäänkö toimimaan niin, että näitä töiden
keskeytyksiä ei tulisi.
Matti Saarinen /sd:
Rouva puhemies! Oli ilo kuulla kuitenkin ministerin tunnustus,
että asia ei ole tyydyttävässä tilassa.
Raideliikenteen tilanne on kaiken kaikkiaan poikkeuksellisen vakava. Meidän
noin 7 000 kilometrin rataverkollamme on routa- ym. liikennerajoituksia
ennätyksellisen paljon, yli 900 kilometriä. Tästä syystä esimerkiksi
VR:n kilpailukyky on heikentymässä ja turvallisuusriskitkin
kasvavat. VR joutuu usein myös aiheettoman arvostelun kohteeksi
huonokuntoisen rataverkkomme vuoksi, ja vastuu siitä on
valtiolla, ei valtion rautatieosakeyhtiöllä.
Viittasitte äsken siihen, että etsitte keinoja, millä tavalla
tähän Oulu—Seinäjoki-tilanteeseen
voitaisiin vaikuttaa. Pitääkö se paikkansa, että tähän
mennessä te ette ole esittäneetkään
lisämäärärahoja tähän
kohteeseen ja meillä on täällä käsiteltävänä jo
kolmas lisätalousarvio tälle vuodelle?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin näihin routavaurioihin. Niistä totean
kyllä niin, että tavallisesti niitä on muutama
kymmenen kilometriä keväällä,
ja yli 900 kilometriä kertoo, miten poikkeuksellinen talvi
meillä oli tässä takana. Samanlaisia
aivan poikkeuksellisia tilanteita ja tilastoja löytyy vaikka
jäänmurron osalta.
Mutta sitten tähän, kuka niistä kantaa
vastuun. Kyllä yritin olla äärimmäisen
tarkka viime talvena, kun oli niitä ongelmia, että meiltä ministeriöstä ei
syyllistetty operaattoria eli VR:ää, vaan pikemminkin
joka päivä — jopa minäkin olin
melkein joka päivä pääjohtajan
kanssa yh-teydessä — käytiin tämä asia
läpi, että missä siellä mennään.
Sitten tähän rahoitusasiaan. Täällä on
todellakin meillä nyt kolmas lisätalousarvio menossa. Ensimmäinen
lisätalousarvio tehtiin nuorisotyöttömyyden
ja erityisesti telakkateollisuuden pelastamisen eteen, toinen oli
Kreikka-asiaa, ja nyt on sitten tämä kolmas, siellä on
paljon muuta. Mutta sitten te tiedätte myös, ed.
Saarinen, että kun lisätalousarviota tehdään,
niin siinä on kyllä myös erittäin
tiukka kynnys. Niin kuin sanoin (Puhemies: Aika!), tulemme etsimään
edelleenkin keinoja.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Seinäjoki—Oulu-ratahanke
on sekä aluepoliittisesti että myöskin
elinkeinopoliittisesti todella merkittävä hanke.
Se koskettaa, voi sanoa, puolta Suomea: koko Pohjois-Suomea.
Tämä hallituksen aluepolitiikka on monella lailla
ollut epäonnistunutta. Jos katsomme hätäkeskusuudistusta,
katsomme yliopistouudistusta, katsomme aluehallintouudistusta, hyvin
usein näiden uudistusten lopputuloksena on ollut palveluiden
heikentyminen maakunnissa.
Minun täytyy nyt kyllä hieman ihmetellä sitä, ministeri
Vehviläinen, että te ette liikenneministerinä ole
kantanut tästä Seinäjoki—Oulu-ratahankkeesta
huolta niin, että olisitte esittänyt lisätalousarvioon
määrärahaa, vaan näette, että tämä 500
henkilön työmaa voidaan nyt tänä syksynä alas
ajaa ja sitä kautta voidaan aiheuttaa myöskin yhteiskunnalle
pitkällä aikavälillä lisäkustannuksia.
Mitä te nyt tulette, ministeri Vehviläinen,
tekemään tämän Seinäjoki—Oulu-ratahankkeen hyväksi,
vai jatkatteko sitä, että ette tee mitään?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ed. Urpilainen, kyllä nyt vähän
sanoitte ehkä liioitellen, että en ole tehnyt
mitään. Tänä vuonna sen Seinäjoki—Oulun
rahoittamiseen on 40 miljoonaa euroa, koska ne haettiin viime elokuussa
liikenne- ja viestintäministeriön budjetin sisältä,
eikä se ollut aivan helppo toimenpide.
Nyt sitten, kun ajatellaan sitä, missä tilanteessa
nyt ollaan, meidän pitää miettiä tätä vuotta
ja myös sitä ensi vuotta, mistä siihen
rahat löytyvät. Mutta minä voin teille
vakuuttaa, ed. Urpilainen, että me voimme palata myönteisessä mielessä tähän
asiaan, mutta en nyt voi sanoa sitä, mikä se konsti
on.
Matti Ahde /sd:
Rouva puhemies! Tämä kysymys on koko eduskunnan
yksimielisen, monena, monena vuotena käsittelemän
kannan ja taas nyt tässä hallituksen lisäbudjetissa
ja budjetissa olevien määrärahojen välinen
syvä ristiriita. Tarkastusvaliokunta, liikennevaliokunta,
valtiovarainvaliokunta ja eduskunnan täysistunto ovat yksimielisesti
käsitellessään liikennepoliittisen selonteon
ottaneet selvästi kantaa, että perusmäärärahoihin
kunnossapidossa tarvitaan noin 200 miljoonaa vuodessa. Nyt on 140
miljoonaa. Ja Oulu—Seinäjoki-rataan, jotta se
voisi vuonna 2015 olla valmis, niin kuin oli alun perin tarkoitus,
tarvitaan noin 80—90 miljoonaa vuodessa varoja. Nyt on
5 miljoonaa ensi vuoden kehysbudjetissa. Tässä,
ministeri, kysyisin teiltä vielä kerran: onko
eduskunta, kun se on lausunut näin, väärässä,
vai mihin voi perustua tämä hallituksen piittaamattomuus
eduskunnan kuitenkin tässä tapauksessa yksimielisestä esityksestä?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ed. Ahde, tietenkään eduskunta
ei ole väärässä. Kunnioitan
erittäin syvästi eduskunnan kantaa myös
tämän Seinäjoki—Oulu-asian osalta,
mutta ed. Ahdekin on kyllä varmasti kuullut tämmöisistä kuin
valtiontalouden kehyksistä, jotka ovat aika tavalla tiukat,
ja niitä pyritään myös noudattamaan.
Kun sanoin tuossa ensimmäisessä puheenvuorossani,
että tässä hankkeessa on yksi valuvika, se
valuvika on, että sitä suunniteltiin ensin 500 miljoonana.
Ei kuulunut ed. Huovisen, silloisen liikenneministerin, esitykseen
se, että tehtäisiin kaksoisraide Ylivieska—Kokkola-välille.
Se on nyt laitettu sinne mukaan, ja se tehdään
tällä ppp-mallilla.
Sitten totean vielä tähän valuvikaan,
että kun isoa hanketta tehdään, sille
pitäisi myöntää se valtuus kokonaisuudessaan
eikä pienissä pätkissä. Tämä on
kyllä tuottanut äärimmäistä kiusaa tämän
hankkeen rahoituksen osalta.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa rouva pu-hemies! Mielestäni tämä ministeri
Vehviläisen asenne kuvastaa monessakin mielessä nykyisen hallituksen
toimettomuutta silloin, kun hallituksella on ollut kolme vuotta
aikaa hoitaa niin kansalaisille tärkeitä peruspalveluita
kuin liikennepoliittisestikin keskeisiä hankkeita.
Hämmästelen, ministeri Vehviläinen,
teidän äsken sanomaanne. Hämmästelen
todella, aiotteko te vielä tämän lopunkin
vaalikauden mennä minun selkäni taakse silloin,
kun asiat teiltä jäävät hoitamatta.
Tämä on mielestäni aivan oleellinen kysymys,
ja haluan nyt vielä vastauksen siihen, kun minä ministerinä ollessani
totuin siihen, että kun on keskeisiä liikennepoliittisia hankkeita,
niin niitä viedään hallituksen yhteisissä palavereissa
eteenpäin, ja myöskin muuten tein esityksiä niistä lisätalousarvioriihissä.
Oletteko tehnyt esityksen tästä hankkeesta?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tämä asia ei ole vielä loppuun käsitelty,
toistan sen vielä. Tässä en nyt halua kaivella
vanhoja, mutta kysyn kyllä teiltä, miksi te ette
esittänyt kaksoisraiteen rakentamista silloin, ja sitten
pyytäisin teitä ystävällisesti
myös vertaamaan oman hallituksenne, missä olitte
mukana, liikennehankkeita niihin, mitä tämä hallitus
on laittanut liikkeelle. Investointeja esimerkiksi tälle
vuodelle on 500 miljoonan euron edestä. Kun täällä joku
haukkui, että huonoa aluepolitiikkaa, että ei
ole tullut hankkeita tuonne maakuntiin, niin 500 miljoonan euron
edestä on tänä vuonna investointeja ja
rahoitusta. Kuulen mielelläni, missä kohtaa ed.
Huovinen on viime vaalikaudella enemmän vienyt hankkeita
eteenpäin.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Laajemminkin meidän liikenteemme
on uhattuna kuin heikon radanpidon ja heikon investointitason vuoksi.
Nimittäin nyt on tullut esitys siitä, että henkilöliikennettä alettaisiin
kilpailuttaa Suomessa. Jokainen tietää, mitä kansainväliset
esimerkit henkilöliikenteen kilpailuttamisesta ovat merkinneet.
Virossa henkilöliikenne loppui käytännössä kokonaan
kilpailuttamisen myötä. Isossa-Britanniassa tuli
täydellinen kaaos junaradoilla, lipunhinnat nousivat pilviin.
Eivät kansainväliset suuryritykset tule tänne
talkoilla ajamaan junia, ne tulevat tekemään voittoja,
rahaa, suomalaisessa liikenteessä, ja ainoastaan tietyillä osuuksilla
se on mahdollista ja sielläkin kermaa kuorimalla, huonommilla
palveluilla, isommilla lipunhinnoilla.
Mitä mieltä te, ministeri Vehviläinen,
olette siitä, haluatteko te tänne Viron-mallin,
jossa henkilöliikenne loppuu käytännössä kokonaan
kaikkialta muualta kuin aivan vain pääkaupunkiseudulta
ja muutamalta keskeiseltä radalta, vai vastustatteko te
henkilöliikenteen kilpailuttamista?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Sen takia tämä työryhmä asetettiin
reilu vuosi sitten, että voitaisiin arvioida sitä, mitä se
kilpailu tarkoittaisi, ja katsottaisiin myös niitä kansainvälisiä esimerkkejä.
Olin hieman tuskastunut, kun täällä oli
aina varmaa tietoa, miten kaikkialla muualla on kaikki mennyt päin mäntyä tässä kilpailutuksessa.
Minä ainakin, ed. Arhinmäki, haluan, että asioita
vähän selvitetään ja tutkitaan.
Mutta sitten tähän minun kantaani. Minulla
ei ole tähän asiaan kantaa. Se oli työryhmän
esitys ja arviointi, ja minä aion siihen tarkasti perehtyä. Mutta
tämä hallitus ei tule tekemään
tässä asiassa päätöksiä.
Jos on edellytyksiä päätöksentekoon,
mennä eteenpäin siinä asiassa, niin siitä päätetään
seuraavassa hallituksessa ja epäilisin, että hallitusneuvotteluissa.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! (Eduskunnasta: Rouva!) — Rouva
puhemies, mutta arvoisa joka tapauksessa! — Kyse liikenteestä on äärimmäisen
vakava tällä hetkellä, kun katsomme,
mitä meidän liikenneverkossamme on tapahtumassa.
Katsotaan maantieliikennettä, vesiliikennettä,
ilmaliikennettä, kaikki itse asiassa jollakin lailla ovat
tuskaisessa tilassa tällä hetkellä. Se
on tietenkin määrätietoisen politiikan
tulosta, eiväthän nämä sattumalta
synny. Ei sattumalta meidän rautatieverkostomme ole huonossa
kunnossa, ei sattumalta meidän tieverkostomme ole huonossa
kunnossa. Vesiväylillä on ongelmia, ilmaliikenne
lakkaa pikkuhiljaa näköjänsä kokonaan,
viimeksi ilmoitettiin Jyväskylä, Pori, Seinäjoki
jne. Kyllä kaksi Vanhasen viimeistä hallitusta
jää todella mustina liikenteellisesti, alueellisesti
ja myös työllisyyspoliittisesti aikakirjoihin.
Minä kysyn nyt elinkeinoministeriltä: Eikö teitä ollenkaan
huoleta tämä VR:n, tai sanotaan rautatieliikenteen,
pattitilanne? Pohjois-Suomi on jäämässä mottiin.
Ministeri Väyrynen istuu siinä vieressä,
tehkää tekin jotakin. Kyllä minä uskon,
että liikenneministeri yrittää. Antakaa jonkinlaista
tukea, vai annatteko te hänelle minkäänlaista
tukea siellä?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Niin, minäkin voisin vähän muistella,
(Vasemmalta: Ei kannata! — Hälinää) mitä esimerkiksi
Kemijärven liikenteen suhteen niiden ministereiden, jotka
nyt istuvat tuolla oppositiossa, toimesta oltiin valmiita tekemään
ja mitä tämä hallitus teki sen jälkeen,
(Ed. Martti Korhonen: Pääministeri oli Vanhanen!)
mitä tämä hallitus teki sen jälkeen.
Tai toinen esimerkki, minkä ministeri Vehviläinen
on täällä äsken teille kertonut:
Me olemme lisänneet merkittävästi, ja
Helsingin seudulle tehtyjen massiivisten liikenneinvestointien jälkeen
myöskin muun maan liikennetarpeita on alettu rahoittaa mukaan
lukien tämä nyt puheena oleva rata. Näin on
toimittu tämän hallituksen aikaan, ja se on ihan
oikeata elinkeinopolitiikkaa. Tällä tiellä pitää jatkaa,
tällä tiellä pitää jatkaa,
pitää lisätä infran rahoituksen
voimavaroja eri puolilla Suomea tarvittavien elinkeinohankkeitten
käytännön toteuttamiseksi, edellytysten
luomiseksi niille. Mielestäni esimerkiksi metsäteollisuuden kannalta
satojen miljoonien eurojen lisäykset tämän
vaalikauden aikaan ovat erittäin konkreettinen esimerkki
siitä, mitä ministeri Vehviläisen johdolla
on tehty.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Koko maan talouden, aluekehityksen ja turvallisuuden
kannalta on nyt väistämätöntä tässä talouskriisissä panna
pääratamme, Pohjanmaan ja Savon rata, kuntoon.
Tässä on vaan vaarallisempi piirre se, että hallitus
on ilmeisesti ottanut kansainväliset konsultit pöydälle.
VR ei ole enää itseisarvo, ja nyt muun muassa
kvartaaleissa ja ratapätkissä hinnoitellaan ja
tarkastellaan. Metsäteollisuuden yhdet rataosuuskustannukset
ovat nousseet jopa 150—170 prosenttia. Kyllä tässä pitää nähdä laajemmin
koko meidän itäisen ja pohjoisen Suomen perusteollisuuden
toimintaedellytykset.
Edelleen olen hyvin huolissani, että hallituksella
ei ole strategista logistista näkemystä siitä, miten
Suomen kilpailuasema esimerkiksi Venäjän-liikenteen
kuljetusten osalta raideliikenteessä hoidetaan. Tämä hallitus
ei ole vain pääratojen osalta nyt ikään
kuin sivuraiteella. Taitaa olla hallituksen vaunu pysäköitynä Huutokoski—Savonlinna-rataosalle.
Pitäisi nähdä nyt kokonaan tämän
meille kehityksen kannalta tärkeän rataverkon
kunnossapito.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki ei ole nyt kyllä ihan
täysin kärryillä. Esimerkiksi tästä metsäteollisuuden
(Välihuutoja vasemmalta) logistiikka-asiasta juuri tänä talvena
olen yhdessä metsäteollisuuden, elinkeinoelämän
ja VR:n kanssa selvittänyt sitä, mitä siellä tulisi
tehdä. Siellä on pahoja pullonkauloja. Muun muassa
vaunukierto ei kunnolla kierrä. Mutta sitten kun näitä on selvitetty,
niin sieltä on tullut esityksiä, että lisää tänne
rahaa. Sitä, että tämä hallitus
on satsannut erittäin paljon metsäteollisuuden
kuljetusedellytysten parantamiseen, ei voi kyllä kukaan
kiistää.
Sitten, jos ajatellaan tätä uusiutuvan energian pakettia,
jos minusta vaan riippuu, olen aivan varma, että me tarvitsemme
myös tällä vuosikymmenellä lisäsatsauksia
siihen, että saadaan puu kulkemaan metsästä myös
muualle kuin jalostettavaksi, nimenomaan energiakäyttöön.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan tästä oikeastaan
jatkaa vielä, koska hallitus on tosiaan esittänyt
tämän historiallisesti merkittävän
uusiutuvan energian paketin. Sehän tarkoittaa käytännössä satojatuhansia
rekkalasteja, se tarkoittaa myös rautateillä kovaa
liikennettä. Oletteko selvittämässä liikenneministeriössä niitä seurauksia,
mitä tämä aiheuttaa sekä rataliikenteelle
että myös alemmalle tieverkolle, jossa tietysti
on tarpeita myös muuten tiestön parantamiselle?
Oikeastaan, jos elinkeinoministeri haluaa vastata, kysyn myös:
missä määrin tässä paketissa
on huomioitu tämä logistiikkapuoli, koska tämä tulee
aiheuttamaan todella uuden haasteen myös seuraaville hallituksille?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen voi lisätä ja
täydentää, mutta me olemme meillä ministeriössä linjanneet,
että jos sieltä tulee ehkä noin 6 000—7 000
työpaikkaa vähintään, niin sieltä tulee
nimenomaan sinne puunkorjuuseen ja logistiikkaan näitä työpaikkoja
ja ne tarvitsevat todellakin alempiasteisen tiestön osalta
lisää kuljetusta, logistiikkapalveluita ja myös
työvoimaa, mutta myös rautateille.
Sitten haluan korostaa sitä, ettei tämä ole
pelkkää liikenne- ja logistiikkapolitiikkaa vaan
että tämä on myös sitten niitten
energiayhtiöitten asia, jotka käyttäisivät
esimerkiksi puuhaketta. Sen takia aiomme tehdä tämmöisen
laaja-alaisen selvitystyön vielä tämän
vuoden puolella tai sillä tavalla, että se on
ensi vuoden alussa valmis.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kun kysytään, niin vastaan.
Minun arvioni on se, että tämä paketti
omalta osaltaan edellyttää sitä, että jos
ja kun rahat ovat jatkossakin rajallisia, niin painopistettä liikenneinfrassa
pitää siirtää entistä enemmässä nimenomaan
tänne perustienpidon puolelle. Silloin, kun puhutaan tieliikenteestä ja
raideliikenteestä, nämä kaksi ovat ne,
jotka lähinnä palvelevat sekä metsäteollisuuden
että metsästä otettavan energiapuun hyödyntämistä ja
myöskin turpeen hyödyntämistä entistä enemmässä.
Tapahtuu painopisteen muutos varsinkin viime vaalikaudella monien
hyvin vahvasti hellimän tähän ihan ydineteläisimpään
Suomeen keskittämisen sijasta entistä enemmässä koko
Suomen liikennetarpeitten tyydyttämiseen. Erityisesti katson
tässä nyt tuonne sosialidemokraattien suuntaan.
(Ed. Huovinen: Niinkö tosiaan?)
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Liikennepoliittisessa selonteossa on nimeltä mainittu
kaksi hanketta. Toinen niistä on Seinäjoki—Oulu-rata.
Samoin yksimielisessä mietinnössä, joka
tuli liikenne- ja viestintävaliokunnasta ulos viime viikolla,
ainoa nimeltä mainittu hanke on Seinäjoki—Oulu-rata.
Teimme myöskin kaikki 18 Oulun läänin
kansanedustajaa yhdessä kannanoton, joka on varmasti luovutettu
myöskin ministerille. Ed. Saarinen sanoi, että tuo
radan huono kunto aiheuttaa 500—600 ihmiselle kenties työttömyyttä.
Se määrä on varmaan satakertainen, koska
tuo logistiikka on tärkein elementti koko pohjoisen elämiselle
ja olemiselle, elinkeinoille.
Muistutan vielä, olen täällä sanonut
aiemminkin, että kun Kolari—Pajala-rautakaivos
aikoinaan kokonaisuudessaan avataan, sieltä tulee 13 miljoonaa
tonnia malmia vuodessa. Mikäli tuo pohjoisen rautatie ei
ole kunnossa, tuo 13 miljoonaa tonnia tarkoittaa 325 000
rekkaa vuodessa, siis tuhat rekkaa päivässä lisää tuonne
pohjoisen teille. (Puhemies: Aika!) Kysyisin: onko teillä ajatuksena,
koska tuolla asialla on kiire, hankkia taas ministeriön
sisältä rahoitusta, että tuo elintärkeä hanke
ei vahingossakaan keskeytyisi?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tämä Pajala—Kolari-kaivoshankehan
on ollut niin sanotusti meidän ja myös työ-
ja elinkeinoministeriön pöydällä noin
pari vuotta. Näitä logistisia yhteyksiä on
koko ajan kehitetty. Meillä on siinä hyvä yhteistyö ollut
tämän kaivosyhtiön kanssa ja myös
Ruotsin kanssa, koska siinähän on se toinen puoli
sitä Ruotsin kaivostoimintaa. Itse asiassa näitä neuvotteluja on
käyty erittäin tiiviisti tämän
kevään aikana ja tässä raidepuolen
suunnittelussa on tehty niin, että kustannukset on maksettu
tasan puoliksi. Siinä on ollut vasta miljoonan verran sitä suunnittelukustannusta.
Tiedossamme on jo nyt, että he aloittavat ensin Ruotsin
puolella. Tätä päätöstä Suomen
puolen osaltakaan ei ole vielä tehty, mutta pyrimme hoitamaan
niin, että logistiset ongelmat ovat ratkaistavissa ja Suomen
valtio olisi niissä mukana. Mutta me emme voi tehdä päätöksiä ennen
kuin on tehty päätöksiä myös
kaivostoiminnan avaamisesta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaikki on suhteellista, niin näissäkin
asioissa. Tässä keskustelussa on käynyt
hyvin selville kysymysten perusteluissa, että kun Pendolinolla
pitäisi ajaa sataaviittäkymppiä siinä Kokkolan
ja Oulun välillä, niin ajetaan viittäkymppiä.
Siinä on tunnin viivästys aikatauluun. Samanaikaisesti ne
töyssyt ovat sitä luokkaa, että jos siinä rupeavat
malmijunat kiihdyttämään, niin siinä saattaa murtua
koko rata. Jos sellainen tilanne tulisi, minä olen aivan
varma asiasta, että kyselytunnilla, jos arvoisalta ministeriltä kysyttäisiin,
mitä teette, te vastaisitte meille ilman muuta, että kysymys
on emergency-tilanteesta, hätätilanteesta, ja
valtio ottaa tarpeen vaatiessa lainaa. Nyt te kerroitte 500 miljoonan
investoinnista näihin liikennehankkeisiin. Aivan totta.
Se on hyvä. Mitä ne rahat ovat? Ne ovat velkarahaa.
Näinhän se on. Käykää ottamassa
velkaa.
Käyttekö ottamassa velkaa?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Yleensä ei ole tapana, että liikenneministeri
käy ottamassa velkaa. (Ed. Pulliainen: Tässä tapauksessa
voitte tehdä sen!) Nämä velka-asiat hoidetaan
vähän toisten toimesta.
Mutta sitten haluan kyllä vakavasti todeta sen, kun
kaikki tietävät tämän taloudellisen
tiukkuuden, että meillä ei ole tässäkään
talossa, sanoisinko, taloustietoisuus aina kovin vahvaa. Meillä on pitkä nousukausi
takana, ja emme varmasti voi tehdä tulevalle vaalikaudelle
sellaisia investointeja kuin mitä nyt on tehty. Mutta sen
sanon, että minun oma käsitykseni on, että niinkään
ei aloitettaisi uusia hankkeita tulevalla vaalikaudella vaan pitää huolehtia
siitä, että nyt käynnissä olevia,
ja etunenässä se Seinäjoki—Oulu,
viedään loppuun.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Suomen kansainvälisen raideliikenteen
kehittämisen kannalta ylivoimaisesti tärkein hanke
on Helsingin ja Moskovan välinen nopea rautatieyhteys.
Sehän tulee olemaan myöskin maittemme välisen
ja kansainvälisen liiketoiminnan kannalta erittäin
tärkeä hanke. Tämän Allegro-nimisen
nopean junan pitäisi olla toimintavalmiina nyt tämän
vuoden lopussa, ja tietojen mukaan Venäjän puolella
tämä ratahanke on kunnossa, siellä nopea
juna jo toimii. Ratatyöt sen sijaan Suomen puolella jatkuvat.
Miltä nyt näyttää, arvoisa
ministeri, pystyykö Suomi lunastamaan tämän
kansainvälisen sopimuksen ja rakentamaan Suomen puolen
rataosuuden liikennöitävään
kuntoon ajoissa, jotta tämä liikenneyhteys saadaan
vuodenvaihteessa käyntiin?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Minun käsitykseni mukaan kyllä pystyy,
ja minä toivon, että myös venäläinen osapuoli
pystyy. Teistä moni tietää, että tämä kalusto
on jo hankittu ja molempien maiden puolella pitää tehdä niin
sanotut käyttö- ja koeajot ja sertifikaatio saada
siihen. Ensi viikolla pääministeritapaamisen yhteydessä Lappeenrannassa tämä uusi
uljas Allegro-juna tavallaan tarkistetaan ja sitten se Venäjän
puolella koeajetaan. Samoin tehdään Suomen puolella,
että kun Lahti—Luumäki-peruskorjaus saadaan
nyt syyskuussa siihen vaiheeseen, niin tätä nopeaa
junaa testataan myös tällä välillä,
ja totta kai turvallisuuslähtökohdat ovat tärkeimmät.
Mutta olen kyllä samalla tavalla sitä mieltä,
että sekä matkustajien, matkailijoiden, että myös
elinkeinoelämän kannalta on tosi tärkeää,
että tämä pitkäjänteinen hanke
saadaan viimeistään vuodenvaihteessa liikennöimään.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallitushan
pisti veronkevennyksiin yli 3 miljardia. Kyllä sinne sitä rahaa
riitti, mutta nyt pitäisi joukkoliikenteestä huolehtia,
raiteista huolehtia eikä päästää VR:ää tällaiseen
syöksykierteeseen. Jos asiakkaat ovat tyytymättömiä, entisestään
menee huonommin. Minusta on vastuutonta, että näinä ilmastonmuutoksen
aikoina raiteet päästetään rapautumaan
ja myös muuta joukkoliikennetukea leikataan, bussivuoroja
lakkautetaan Itä-Suomessa. Tämä ei voi
olla järkevää politiikkaa ympäristön
kannalta ja, kuten olemme kuulleet täällä,
ei myöskään työllisyyden kannalta.
Ei voi olla niin, että nyt 500 ihmistä kenties
lomautetaan syksyllä tämän takia. Tätäkö nyt
on se tämän hallituksen vihreä elvytys? En
yhtään ihmettele, että vihreiden kannattajat eivät
tätä porvarihallitusta hyväksy, mutta
vihreiden johto edelleen täällä istuu.
(Ed. Laukkanen: Mutta siellä se kuitenkin vaan istuu!)
Mutta koska vihreä työministeri Anni Sinnemäki
ei ole paikalla, (Ed. Skinnari: Ei ole ketään paikalla!)
niin kysyn sitten elinkeinoministeri Pekkariselta: tämäkö nyt
on tätä vihreää työllistämistä,
että tehdään täysin päinvastoin,
ympäristö kärsii ja työpaikkoja
menee?
Toinen varapuhemies:
Ministeri Pekkarinen. (Min. Pekkarinen: En kuullut, mistä on
kysymys.) — Väyrynen.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Arvoisa puhemies! Voimme vastata tietysti molemmatkin, mutta
kun ministeri Pekkarinen ei kuullut kysymystä, niin minä vastaan.
(Naurua)
Minä olen nyt kuunnellut tätä keskustelua,
ja haluan nyt kyllä ministeri Vehviläistä voimakkaasti
tukea. Olen ollut itse mukana tässä liikenneasioita
käsittelevässä ministerityöryhmässä ja tiedän,
että edellisen hallituksen päätöksillä oli sidottu
hyvin paljon määrärahoja nimenomaan tänne
eteläisen Suomen hankkeisiin. Ministeri Vehviläinen
sai taisteltua huomattavasti lisää rahaa, ja nyt
on näillä nykyisen hallituksen päätöksillä saatu
aluepoliittista tasapainoa tähän investointien
rahoitukseen. Hyvin huomattavalla tavalla tätä aluepoliittista
tasapainoa on voitu parantaa.
Minä toivoisin, että oppositiossa oltaessakin muistettaisiin
vähän, mitä itse tehtiin, ja kyllä voin
sanoa, että ministeri Vehviläisen ja nykyisen
hallituksen toiminta hyvin kestää vertailun sen
kanssa, mitä edellinen hallitus teki. Pyydän myöskin
huomauttaa, että ministeri Vehviläinen täällä on
jo todennut, että hän on parhaillaan (Puhemies:
Aika!) selvittämässä, millä tavalla
tämä Seinäjoki—Oulu-ratainvestoinnin
jatko voidaan hoitaa. Siihen varmaan löytyy keinoja, mutta
hän ei tänään pysty vielä eduskunnalle
näistä kertomaan. Maltetaan nyt mieli (Puhemies:
Aika!) ja kuunnellaan, mitä hän aikanaan esittää.
Toinen varapuhemies:
Myönnän tähän keskusteluun
puheenvuorot vielä edustajille Heinäluoma, Korhonen
ja keskustelun aloittaneelle Saariselle, ja toivon, että pysytte
siinä minuutissa, ja tietenkin ministereiden vastaukset.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tarpeellisia liikenneinvestointeja,
arvoisa ministeri Väyrynen, on koko maassa, myös Pääkaupunkiseudulla,
vaikkapa tämä metrohanke, samaten ne hankkeet,
joilla on tehty varikkojen yhteydessä Pasilassa korjauksia,
jotka palvelevat koko maata. Jos ei Pasila toimi, niin ei mene yhtään
junaa ei Ouluun ei Joensuuhun. Ne olivat välttämättömiä hankkeita.
Hyvä, että ne tehtiin.
Mutta palautan kysymyksen siihen, miksi ihmeessä tämä Seinäjoki—Oulu-väli
hoidetaan näin huonosti, että siitä tehdään
tämän hallituksen aikana kymmenen vuoden hanke.
Kymmenen vuotta kestää tämä korjaustyö.
Joka kesä aiotaan keskeyttää junaliikenne
ja siirtää ihmisiä bussiin. Kyllä teillä rahaa
on. Huutokosken ratahankkeeseen te laitoitte kymmeniä miljoonia
euroja. Sain tietää äsken, että siellä kulkee
juna kuukaudessa, ruuhka-aikana kuulemma kaksi junaa kuukaudessa.
Nyt asiantuntijat kertovat, että tämä teidän
Seinäjoki—Oulu-projektinne tarkoittaa käytännössä sitä,
että tämä tulee kalliimmaksi tämän
kymmenen vuoden aikana, kuin että se tehtäisiin
kerralla loppuun. 200 miljoonaa euroa te käytätte
enemmän rahaa. Ettekö te voisi, ministeri Vehviläinen,
säästää tämän
200 miljoonaa euroa panemalla (Puhemies: Aika!) tämän Seinäjoki—Oulun
kerralla kuntoon?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Minun täytyy kyllä sanoa
teille, ed. Heinäluoma, kun te taisitte olla silloin valtiovarainministerinä,
kun tämä hanke laitettiin liikkeelle: Miksi siihen
myönnettiin vain 110 miljoonaa euroa silloin rahoitusta?
Jos ei pidä paikkaansa, että te olitte, niin sitten
oli joku muu sosialidemokraattinen ministeri. Miksi ei myönnetty
kerralla koko valtuutta ja tarkkaa aikataulutusta siihen, että näin
tämä hoidetaan? (Välihuutoja — Puhemies
koputtaa)
Sitten kun täällä nyt taas väitetään
sitä, että se maksaa 200 miljoonaa euroa enemmän
muka tämän hallituksen toimien takia, niin haluan
kyllä korjata, että se 200 miljoonaa ja vähän
enempikin kuin se 200 miljoonaa johtuu siitä, että on päätetty
tehdä kaksoisraide Ylivieska—Kokkola-välille.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kun ei tässä nyt ainakaan
minua enää voi syyttää sieltä 1990-luvulta
ja 2000-luvun alusta, (Naurua) niin kyllä minä sanon
nyt aivan suoraan, että jossakin on vikaa, kun nyt yritetään
hakea selityksiä selityksen jälkeen. Ministeri
Pekkarinen sanoi, että tätä tietä on
hyvä jatkaa. Ei tätä ole hyvä jatkaa,
kun sitä tietä ei ole kohta. Tässähän
se ongelma on. Pohjois-Suomi on motissa. Se jää sinne,
ja te vaan täällä viheltelette ja selittelette,
että kyllä tässä tehdään
erilaisia toimia. Kyse on siitä, jatkuuko se työmaa
elokuussa vai eikö se jatku. Jos ei se jatku, niin se tietää lisälaskua
kaikille meille veronmaksajille. Se on fakta. Olipa se summa sitten
mikä tahansa, se on kalliimpi kuin se, että jatketaan
yhtä soittoa sitä työmaata ja viedään
hanke loppuun. Kyllä nyt kysytään hallituksen
tahtoa, ja siinä ovat kaikki vastuussa ja liikenneministeri
etunojassa tietenkin. On vietävä niitä hankkeita.
Miten te aiotte hoitaa, että se perusrahoitus saadaan kuntoon
jo tämän hallituksen ajalta ainakin sinne asti,
kun tämä istuu? Se on se ison luokan kysymys,
perusrahoitus ja tämä Pohjanmaan rata, miten se
hoidetaan.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kun sanoin, että tällä tiellä pitää jatkaa,
olen edelleen sitä mieltä. Se muutos, mikä nyt
on tapahtunut, voidaan sanoa, että se on suurin piirtein
seuraavanlainen edelliseen vaalikauteen verrattuna: Heinäluoma
määritteli ne rahat, (Välihuutoja vasemmalta)
ensiksi Kalliomäki ja sitten Heinäluoma, tässä on
raami liikennehankkeille, ja sen jälkeen sosialidemokraattiset ministerit
sanoivat, mihin nämä vähät rahat
kohdennetaan, ja suunta oli selvä, se oli lähinnä nämä etelän
suuret hankkeet. Sen jälkeen suunta on muuttunut tämän
hallituksen ja mainiosti toimineen ministeri Vehviläisen
aikaan, (Välihuutoja) ja ed. Martti Korhonen, tällä tiellä pitää jatkaa.
Koko Suomen liikennetarpeita pitää hoitaa, sen
pullonkauloja poistaa, myöskin tämän
Oulun-radan osalta, ja muistaa muuallakin kuin Kemijärvellä se
sama periaate, jonka periaatteen käytännössä tämä hallitus
toteutti, vaikka jotkut muut sitä vielä vastustivat
taannoin.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin koko ministeriaitiossa
istuvalle hallitukselle voi sanoa: Miksi te ette noudata eduskunnan
yksimielistä tahtoa? Miksi te ette sitä noudata?
Ministeri Vehviläinen ja myös Pekkarinen, teillä on
kolme vuotta ollut aikaa hoitaa. Ette te voi mennä kolme
vuotta sitten tehtyjen päätösten taakse.
Kun teillä on liikennepoliittinen selonteko, joka täällä on
yksimielisesti hyväksytty, niin te ette voi toimia niin.
Hallitusta on kiittäminen myös. Uusien hankkeitten
osalta tämä investointitaso on sattunut suhdannepoliittisestikin
ihan hyvään saumaan. Siitä kiittäminen;
se on ihan hyvä.
Nyt me puhumme perusväylänpidosta, ja sitä kautta
te esimerkiksi olette kurjistaneet VR:n kilpailukykyä.
Nämä ovat ennätyksellisen alhaalla, nämä perusväylänpidon
rahat, joukkoliikenteen tukirahat. Ne eivät ole olleet
koskaan näin matalat. (Ed. Ahde: Ei ole koskaan 2000-luvulla
ollut näin matalalla!) Nyt tulee negatiivinen leima VR:n
logoon. Jos ministeri Vehviläinen ei halua (Puhemies: Aika!)
VR:ltä markkinaosuuksia, niin se vaikuttaa näin,
että te avaatte kilpailulle nyt raideliikenteen, kun te
kurjistatte VR:n kilpailuasemaa.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen, juuri sanoin, että en
ole ottanut kantaa, että avaisin kilpailulle nyt raiteita.
Kannattaa kuunnella, mitä täällä aiemminkin
vastataan.
Mutta sitten tämän koko keskustelun osalta
totean, että kyllä näyttää olevan
niin, että oppositiossa äärimmäisen
nopeasti unohtuu se, minkälaista on työskennellä hallituksessa,
kun täällä sanotaan, että te
olette tätä tehneet, väärin
olette tehneet, olette leikanneet, olette tehneet huonosti. En tiedä oikein,
miten te oikein ajattelette sitten, jos joskus tulevaisuudessa olette
hallituksessa. Kannattaa ruveta vähän miettimään
sitä, minkälaista se toiminta siellä on.