3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi laajakaistarakentamisen
tuesta haja-asutusalueilla annetun lain muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Liikenneyhteydet, tietoliikenneyhteydet mukaan lukien,
ovat jokaisen kunnan ja seutukunnan kehittymisen ensimmäinen
ehto. Laajakaistan rakentamisessa, kuten tietoliikenneyhteyksien
rakentamisessa muutenkin, näkee sen, että markkinat
ja markkinavoimat eivät huolehdi tasa-arvosta, eivät
alueellisesta tasa-arvosta eivätkä mistään
muustakaan tasa-arvosta. Aikoinaanhan näitten laajakaistojen
rakentamisessa, mitä erityisiä julkisen sektorin
hankkeita on, on lähdetty liikkeelle 2010, mutta nämä hankkeet
ovat tökkineet enemmän tai vähemmän
eri puolilla Suomea. Lapissa esimerkiksi nyt on määräaika
1.6. haettavalle tuelle, ja on mielenkiintoista seurata, kuinka
tämä uusi haku sitten realisoituu. Kaikkiaanhan
näitä hakuja eri alueilla on ollut hieman yli
300, joista puolesta on jätetty tarjoukset. Lapissa tämä asetelma
on ollut aika lailla huonompi: jos muistan oikein, Lapissa näitä alueita
on ollut noin 120 ja ainoastaan yhdestä kuudesosasta on
jätetty tarjous.
Se, että tämän julkisen tuen ehtoja
muutetaan ja maksatusaikataulua, on tervetullut muutos siinä mielessä,
että jos kerran nykyiset toimijat eivät tunne
kiinnostusta niille alueille, joilla ei varmasti mitään
isoa tiliä tehdä, niin sitten se, että avataan
pienten, mahdollisesti uusienkin, teleyritysten tulo markkinoille,
ei ainakaan heikennä tilannetta.
Siinä mielessä itse olen vanhan koulukunnan mies
tässäkin asiassa, niin kuin olen postipalveluissa
ja monessa muussa asiassa, että julkisella sektorilla pitäisi
olla ihan omia vahvoja yrityksiä, jotka voisivat huolehtia
tasa-arvon toteutumisesta ja peruspalveluitten järjestämisestä kaikkialle
Suomeen. Me tapasimme joku aika sitten TeliaSoneran edustajia, ja
näyttää siltä, että TeliaSonera
kuitenkin on huomattavan paljon kiinnostuneempi esimerkiksi Lapin
alueen rakentamisesta kuin muut operaattorit.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Luotettavien ja riittävän
nopeiden laajakaistayhteyksien olemassaolo on nykyään
perusedellytys. Palveluita siirtyy verkkoon kovalla vauhdilla, ja
varsinkin pitempien etäisyyksien päässä, kuten
esimerkiksi Lapissa, nettiyhteys on aivan keskeinen tekijä palveluiden
saavutettavuuden kannalta. Siksi myös netin on oltava saavutettavissa.
Jotta laajakaistayhteydet olisivat mahdollisimman hyvin kaikkien
suomalaisten saatavilla, ovat hallituksen esityksen tavoitteet täysin
kannatettavia.
Haluan kuitenkin kiinnittää myös
pientä kriittistä huomiota yhteen näiden
laajakaistojen toteuttamiseen liittyvään näkökulmaan.
Tämän hallituksen esityksen ydin on lakiesityksen 7 §:ssä.
Voimassa olevan lain kyseisessä pykälässä vaaditaan
tuen hakijalta vakuutus siitä, että tämä ei
ole hakenut muuta julkista tukea hankkeelle. Ehdotuksessa tätä kohtaa
muutetaan niin, että hakijalta vaaditaan selvitystä siitä,
mitä muita julkisia tukia hakija on saanut. Tämä siis
mahdollistaa julkisen tuen saamisen laajemmalta kirjolta eri toimijoita.
On selvää, että pitkien etäisyyksien
maassa laajakaistayhteyksien toteuttaminen ei onnistu ilman vahvaa
yhteistä panosta. Julkinen tuki ei mielestäni
saa kuitenkaan muodostua suuryrityksille rahastusautomaatiksi, jolla
ensin niistetään kuntien, valtion ja kaikkien
muidenkin mahdollisten tahojen rahat pois, ja sen jälkeen
vielä liittymien käyttäjät joutuvat
maksamaan kovan hinnan laajakaistan saamisesta. On nimittäin
olemassa esimerkkejä sekä Suomesta että kansainvälisesti,
että laajakaistaverkkoja pystytään tietyntyyppisillä alueilla
toteuttamaan selvästi suurten toimijoiden vaatimia hintoja
edullisemmin. Olisikin erittäin tärkeää,
että samalla kun laajakaistan rakentamista, aivan oikein,
viedään voimallisesti eteenpäin, pystyttäisiin
samaan aikaan tavalla tai toisella varmistamaan, että julkinen tuki — eli
yhteiset rahamme — todella kohdentuu mahdollisimman kustannustehokkaalla
tavalla.
Arvoisa puhemies! Laajakaistaverkon rakentamisessa eniten kustannuksia
aiheuttaa kaapeleiden kaivaminen maahan. Sellaiseen työhön kykeneviä pieniä ja
keskisuuria paikallisesti toimivia yrittäjiä löytyy
joka puolelta maata. Myös tekniikan vaatimiin asennustöihin
löytyy tekijöitä joka puolelta. Esimerkkinä tästä toimiikin vaikkapa
Oulunsalossa perustettu osuuskunta, joka on hoitanut valokuituyhteydet
omalle kylälleen ja on itse asiassa jo laajentamassa toimintaansa
muualle, koska kiinnostus on ollut valtavaa. Oulunsalon tapauksessa
on tiettävästi myös verkon rakentamisen
kustannustaso aivan merkittävällä tavalla
matalampi kuin millä suuret alalla toimivat yritykset ovat
lupautuneet samaiset verkot toteuttamaan.
Kustannustietoisuutta olisikin tärkeää peräänkuuluttaa,
jotta sinänsä erittäin tärkeä julkinen tuki
saataisiin kohdennettua verkon rakentamisen osalta sinne, missä sitä todella
yhteyksien rakentamiseen tarvitaan. Tämä on siis
kuitenkin tehtävä erityisen taiten ja vaarantamatta
sitä, että joka puolella Suomea nopeat laajakaistat
ovat mahdollisimman pian kaikkien suomalaisten saatavilla kohtuullisin
kustannuksin mutta samalla siis kuitenkin myös veronmaksajien
näkökulmasta vastuullisella tavalla toteutettuna.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tekniikka ja sähköiset
palvelut eivät kulje Suomessa vielä käsi
kädessä. Kaikki ihmiset eivät ole valmiita
siirtymään sähköisiin palveluihin.
Tai toisaalta ei ole mahdollisuutta siihen, koska tietotekniikkayhteydet
eivät ole siinä kunnossa jokaisessa paikassa Suomessa,
missä niiden pitäisi olla, jotta sähköisiin
palveluihin voitaisiin enemmän siirtyä.
Laajakaista on kumminkin yksi sellainen asia, joka alkaa olla
peruspalvelu. Tarve siihen voidaan rinnastaa jo peruspalveluihin,
varsinkin kun tästä edetään
vielä muutama vuosi eteenpäin. Sen saanti kuitenkin
monelle kuluttajalle on edelleen vain unelma. Lankaverkkojen, näiden
kupariverkkojen, purku on käynnistynyt, ja vaikka näitä puretaan,
silti kaikkiin kotitalouksiin ei korvaavasta yhteydestä ole
vielä tietoa. Tätä ongelmaa on jopa matkapuhelinten
kuuluvuudessa, saatikka sitten näissä tietotekniikkayhteyksissä.
Valtion tukea todellakin tarvitaan siihen, että laajakaistayhteyksiä saadaan
parannettua. Suomessa on entistä selkeämmin otettava
se tavoite, että nämä laajakaistayhteydet
saadaan kuntoon ja joka talouteen. Tarvitaan myös jämeriä otteita
ja velvoitteita teleoperaattoreille siitä, että nämä yhteydet
kuntoon saadaan. Niin kauan kuin 50 euroa kuussa maksetaan 1 megan
yhteydestä, niin ei voida puhua, että Suomi olisi
laajakaistayhteyksien luvattu maa. Kaikki keinot, millä pystytään
näitä parantamaan, täytyy nyt tehdä,
ja tämäkin lakiesitys onneksi näin tekee.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olisi tietenkin ollut hyvä nähdä ministeri
täällä esittelemässä tätä asiaa,
mutta hyvä nyt kuitenkin, että tämä esitys
on täällä.
Useat edelliset hallitukset ovat pyrkineet saamaan laajakaistaa
Suomeen lisää haja-asutusalueillekin, mutta ihan
vilkkaasti tämä ei näytä tulevan,
ja siitä pieni moitteen sana. Suomi on teknologian ja it-alan
kärkimaa, mutta on hivenen noloa, että rahoitus
on kangerrellut niin, että nämä hankkeet
eivät ole menneet eteenpäin toivotulla tavalla.
Jo hallitusohjelmaan kirjatut tavoitteet, saati maamme suunnaton
kyky tehdä asioita hajautetusti on nyt otettava käyttöön.
Me tarvitsemme erityisesti tässä esityksessä mainittua
edistyksellistä laajakaistaverkkoa, eikä sitä,
että Pudasjärven mummon täytyy kiivetä katolle
saadakseen mokkulalla nettiyhteyden. Tämä tarina
on muuten tosi, ja hivenen kyllä vaarallista testattunakin.
Useat kunnat ovat kilpailuttaneet laajakaistahankkeitaan, mutta
eivät ole saaneet tarjouksen tarjousta ja ovat ymmällään,
mistä kuitua. Jos nyt on helpotusta tulossa rahoitusehtojen
muuttuessa, niin se on hyvä.
Edustaja Autto mainitsisi tässä esimerkkinä Oulunsalon
osuuskunnan, ja ymmärtääkseni Pudasjärven
kaupunki on päätynyt samaan ratkaisuun. Minä nimenomaan
haluan painottaa niitä Kehä kolmosen ulkopuolisia
mahdollisuuksia ja ylipäätään
haasteita palveluiden saatavuuden kannalta: eli laitetekniset ongelmat
ja yhteensopimattomuudet eivät saa olla este laajakaistan saamiseksi.
Meidän tulee huolehtia tasa-arvosta, alueellisesta
tasa-arvosta, sivistyksellisestä tasa-arvosta, kuntarakenteen
kestävyydestä koko maassa. Meillä on
merkittäviä elinkeinoja, jonka vuoksi me tarvitsemme
vahvaa kuntarakennetta koko maassa. Eli nopea laajakaistayhteys
on paikallistalouteen investointia, jolloin se palvelee koko kansantaloutta,
ja se paikallistalous ei karkaa Kiinaan. Laajakaista on siis paikallistaloutta
tukevaa. Minä näen, että tällä on
myös positiivinen maaseutuvaikutus ja kuntavaikutus ja
yhdenvertaisuutta edistävä vaikutus.
Ilmoitusmenettely on nyt siis käynnistetty Euroopan
unionin komissiossa. Minusta on tietenkin harmi, jos nämä komission
asettamat rajoitukset voivat tätä esitystä ja
esityksen läpiviemistä hidastaa, ja tämä on
taas alueellisen tasa-arvon vuoksi vaikeasti perusteltavissa. Elikkä me,
Suomi, olemme kylmä saareke Euroopan unionin reunalla,
ja Suomen tietoliikenneyhteydet, hyvät tietoliikenneyhteydet
nimenomaan, eivät ole keneltäkään
pois eivätkä muuta kilpailuasemia millään
muotoa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen kyllä edustaja Mattilan kanssa
samaa mieltä siitä, että kun näinä aikoina
hallitukselta tulee erittäin harvoin ylipäänsä mitään
esityksiä tähän saliin, olisi todella
paikallaan, että asianomainen ministeri olisi vastaamassa
oman esityksensä esittelystä. Tämä on
se hyvä tapa, jonka me tiedämme täällä olleen
käytössä pitkään, ja nyt
vielä toistamiseen: kun aika harvoin tällaista tilaisuutta
on, todellakin ministerin soisi olla mukana. Ei sen takia, että tämä olisi
huono esitys, tämä on ihan oikeansuuntainen ja
tyydytyksellä merkille pantava esitys. Tämä korjaa
yhdeltä osaltaan aavistuksen verran sitä vaikeutta,
joka on kohdattu, kun tätä laajakaistastrategiaa
käytännössä on toimeenpantu.
Halusin käyttää tämän
puheenvuoron sen takia, että olen yhden liiton, maakunnan
liiton, Keski-Suomen liiton, valtuuston puheenjohtaja ja siinä ominaisuudessa
sekä silloin, kun tätä laajakaistastrategiaa
pantiin liikkeelle edellisen vaalikauden aikaan, olin mukana läheltä seuraamassa
sekä ministerinä että sitten sieltä toimeenpanopäästä niitten
tavoitteitten asetantaa ja sitä pohdintaa, pystytäänkö sillä strategialla,
mikä valittiin, ja siihen liittyvillä säädöksillä turvaamaan
nämä palvelut yksityisen asiakkaan kannalta kohtuuhintaisesti
eri puolilla Suomea ja onko se taakka, mikä kunnille tulee
maksettavaksi tästä palvelusta, kohtuuhintainen.
Ja nyt kun tätä toimeenpanoa on toteutettu, niin
ensinnäkin tämä on lähtenyt
mielestäni kuitenkin aika hyvin liikkeelle. Kun tavoite
oli, että 2015 kaikille 100 megaa Suomessa, niin ei tästä tavoitteesta
välttämättä olla jäljessä,
ja tämä hallituksen esitys ei ainakaan heikennä tämän
tavoitteen saavuttamista vaan aavistuksen verran sitä jopa
parantaakin.
Kun alun perin siis lähdettiin tälle tielle,
silloinhan oli tämmöinen kansliapäällikkö Pursiaisen
selvitys tässä taustalla, ja silloin luotettiin, että 95
prosentille väestöpeitosta, sille alueelle, syntyy
markkinaehtoisesti nämä palvelut ja 5 prosenttia
on väestöpeitolla mitaten se tuen tarpeessa olevan
alueen määrä Suomessa. Nyt se ensimmäinen
viestini tässä on se, että kokemukset
ainakin minun omasta maakunnastani Keski-Suomesta ovat sellaisia,
että ei se nyt vain mene niin, että kaupallisin
perustein syntyy 95 prosentin kattavuus, ei sinne päinkään.
Sen kokoisiin kuntakeskuksiin, joihin kuviteltiin aikaisemmin, että kaupallisin
perustein operaattorit palvelut tuovat, eivät ne niitä palveluita
tuo, vaan tarvitaan ei vain sille viimeiselle 5 prosentille vaan myöskin
sitä laajemmalle alueelle julkisen toimijan tukea, joko
kunnan tukea tai mielellään myöskin valtion
tukea. Eli vielä joutuu toteamaan, että olisi
suotavaa, että hallitus vielä tätä kohtaa
arvioisi, mitä tarkoittaa käytännössä lähinnä kuntien
rasitteeksi tulevan maksutaakan osalta se, että todellakaan
tuo 95 prosenttia ei kaupallisin perustein tule täyttymään.
Mitä tulee niihin hintoihin sitten taas asiakkaalle,
minkä hintaisia nämä palvelut ovat, tämähän
tietysti vaihtelee vähän eri puolilla Suomea, mutta
esimerkiksi Keski-Suomessa laajalla alueella 1 350 euroa
on suurin piirtein se liittymiskustannus asiakasta kohti, ja vaikka
joissakin yksittäisissä tapauksissa se voi tuntua
vähän suurelta, niin sitten kuitenkin tämä aika
lailla on niissä puitteissa, mihin alun perinkin tämän
arveltiin asettuvan. Tällöinkin kuitenkin monta
kertaa kuntien takausvastuulle jää kohtuuttoman
suuri siivu. Toisekseen sitten tähän saakka on
ollut niin, että vaikka jotkut kunnat haluaisivatkin taata
näitten hankkeitten toteuttamiseen liittyvää rahoitusta,
se ei ole sallittua, koska Euroopan komissio ei sitä hyväksy
eikä Suomessa ole sellaista lainsäädäntöä,
missä sallittaisiin yli tietyn rajan, 60 prosentin, oleva
julkisen vallan mukaantulo.
No, nyt tällä esityksellä sitten
poistetaan tätä pulmaa sillä tavalla,
että julkisesti tuettu rahoitus voi nousta tuosta 60 prosentista,
reilusti sen ylikin. Käytännössä tässä hallituksen
esityksessä ei mainita nimeltä esimerkiksi Finnveraa,
mutta käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että Euroopan unionin EAKR-rahoituksen ja
kunnan rahoituksen lisäksi nyt voi tulla myöskin
esimerkiksi Finnveran takaus niille operaattoreille tai niille hankkeille,
puhutaan nyt hankkeista, joita tällä järjestelmällä rahoitetaan.
Finnvera on tähänkin saakka voinut muutamissa
hankkeissa olla mukana, mutta silloin, kun se on ollut mukana, se Finnveran
takaus ei ole ollut tuettua takausta, koska sitä ei ole
hyväksytty, mutta tämä avaa nyt sitten
sen mahdollisuuden, että Finnvera voi tulla tuetulla takauksella
mukaan näitten hankkeitten toteuttamiseen, ja tässä mielessä tämä on
hyvä.
Minä halusin tämän Finnveran tässä nyt
sanoa ääneen sen takia, että tuossa esityksessä ei
puhuta siitä, että kysymykseen voisi tulla myöskin Finnveran
takaus. Minun toiveeni on, että käytännössä tämä tätä merkitsee,
ja kun valiokunta käsittelee tätä asiaa,
toivon, että valiokunta käy tämän
kohdan läpi.
Arvoisa puhemies! Kun olen käyttänyt jo yli
5 minuuttia aikaa, yritän kiteyttää vielä sanottavani:
Laajakaistastrategia oli tärkeä ja välttämätön. Siihen
liittyvät lait ovat pääsääntöisesti
kohdallaan. Kuitenkin on käynyt niin, että ihan
siinä laajuudessa markkinaehtoisesti nämä verkot
eivät synny kuin ajateltiin. Siinä valtion pitäisi
vielä arvioida, voisiko se tulla mukaan, ja sitten tuetulla
alueella, mihinkä tämä esitys erityisesti liittyy,
nyt tämä mahdollisuus, että julkinen
tuki takausten kautta voi olla suurempi kuin se 60 prosenttia, on
hyvä järjestely, kunhan vain huolehditaan, että todelliset,
oikeat takaajat, myöskin Finnvera, voivat päästä tämän
julkisesti tuetun takauksen myöntäjiksi.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Pekkarinenkin tuossa lopussa
totesi, niin ensinnäkin tuo laajakaistastrategia on erittäin
hyvä ja välttämätön,
ja myös tämä lakiesitys on kyllä erinomaisen
kannatettava. Kaikki toimenpiteet, joilla edesautetaan myös haja-asutusalueilla
nopeiden ja kohtuuhintaisten laajakaistayhteyksien rakentamista,
ovat totta kai lämpimästi tervetulleet.
Nopeat, kohtuuhintaiset laajakaistayhteydet maaseudulla ovat
välttämättömiä, totta
kai, yleisen asumisen, yritystoiminnan, palvelutarjonnan kehittämiseen
jne. jne. On selvää, aivan samoin kuin edustaja
Pekkarinenkin tuossa totesi, että markkinavoimin maaseudun
tietoverkkohankkeet eivät etene. Tarvitaan erilaisia tukiratkaisuja,
ja tämän lakiesityksen rahoituksen helpotukset
ovat, totta kai, tarpeen. On ehdottoman järkevää mahdollistaa
muun muassa 50 prosentin ennakkomaksu tukipäätöksen
jälkeen, mutta hankkeen aikaisia osamaksatuksia myös
tarvitaan, koska nämä hankkeet saattavat kestää useammassakin
tapauksessa jopa vuosia.
Ongelmallista tietysti on se, että rahoitusresurssit
kaiken kaikkiaan ovat rajalliset. Rahoitusta on liian vähän,
ja kun tiedostetaan, mitä hyötyä muun
muassa vaikkapa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tai yritystoiminnan
osalta nopeilla tietoliikenneyhteyksillä voi olla, on kyllä syytä tästä taloustilanteesta
huolimatta arvioida käytettävissä olevien
tukiresurssien lisäämistä.
En tiedä, mitä tuo edustaja Pekkarinen sanoo, mutta
kun itsekin olen yhden maakunnan liiton valtuuston puheenjohtajana
aikoinaan ollut pistämässä liikkeelle
laajakaistahankkeita, niin arvioisin tässä nyt
tätä valtakunnallista tilannetta katsoessa sillä tavalla,
että koska nämä laajakaistahankkeet etenevät
kovin eri tahtiin eri puolilla Suomea, niin tässä tilanteessa
olisi syytä harkita myös sitä, että valtio
kohdentaisi tukiresursseja sinne, missä nyt rakennetaan,
missä operaattorit ja kunnat rakentamiseen panostavat,
eli olisi syytä harkita valtiontuen maakunnallisten kiintiöitten
purkamista ja tuen suuntaamista tässä vaiheessakin
niille alueille, missä nämä hankkeet ovat
hyvässä vauhdissa ja etenemässä.
Joka tapauksessa lisää valtiontukea tarvitaan,
jos tuossa vuoden 2015 tavoitteessa aiotaan pysyä, ja kuten todettu,
myös kuntien resurssit ovat kovin rajalliset.
Lain valmistelun yhteydessä annetuissa lausunnoissa
on kiinnitetty huomiota useisiin erilaisiin yksityiskohtiin. Osa
onkin näköjään johtanut muutoksiin,
osa ei. Harmillista on se, että muun muassa säädöksessä edelleen
halutaan säilyttää säännös,
jonka mukaan tukikelpoisia eivät ole kustannukset, jotka
kohdistuvat tilaajayhteyden osalle, joka ulottuu enintään
kahden kilometrin päähän käyttäjän
vakinaisesta asuin- tai sijaintipaikasta. Tätä tulisi
lain käsittelyn yhteydessä arvioida muun muassa
niin, että tekstiä muutettaisiin siten, että tukikelvoton
osuus on enintään kahden kilometrin talokaapeli,
kiinteistökaapeli, jolla kiinteistön sisäverkko
liitetään palveluntarjoajan tietoliikenneverkkoon.
Näyttää myös siltä,
että niin sanottuihin liityntäpisteisiin, lain
esittelytekstin niin sanottuihin mustiin pisteisiin, liittyy merkittäviäkin
paikallisia ongelmia. Toivon, että valiokuntien asiantuntijakuulemisissa
nämäkin kysymykset avataan vielä tarkemmin,
kuten myös aiemmin tehtyjen hankehakemusten kohtelu suhteessa
tähän uudistuvaan lakiin.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Silloin, kun on kiitoksen paikka, on kiitosta
annettava. Oppositiosta osataan siis muutakin kuin räksyttää ja
haukkua. Se, että lakia laajakaistarakentamisen tuesta
muutetaan siten, että säädettyjen valtion
ja kunnan maksuosuuksien lisäksi tuen hakijalle sallitaan
vastaanottaa muita laajakaistatukiohjelmaan kuulumattomia lisätukia
julkisilta tahoilta, on askel kuluttajaystävällisempään suuntaan
eli kaikin puolin hyvä ja kannustettava asia.
Tämä hallituksen esitys tukee tavoitetta pitää koko
maa, myös syrjäseudut, asuttuna. Olen joskus hallituksen
tätä tavoitetta vähän epäillyt, mutta
nyt tässä kohdin ainakin joutuu tulemaan toisiin
ajatuksiin. Toivottavasti tämä pienempikin oppositiopuolue
myöntää tämän tosiasian, että tässä kohdin
hallitus on ihan oikeilla linjoilla. Oikeastaan on lähes
suoranainen ihme, kun tietää, kuinka tärkeä asia
tämäkin on ollut keskustalle, että tätä tämänkaltaista
esitystä ei ole kahden edellisen pääministerin
aikana saatu aikaiseksi.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Nopeat tietoliikenneyhteydet ovat tänä päivänä ehdoton
edellytys työnteolle ja monesti myös asumiselle.
Sen takia pari vuotta sitten voimaan tullut laki laajakaistarakentamisen
tuesta haja-asutusalueilla oli erityisen onnistunut ja tarpeellinen.
Monissa maakunnissa hankkeet ovat edenneet hyvin ja ilman ongelmia,
mutta valitettavasti päinvastaisiakin esimerkkejä löytyy.
Omassa maakunnassani 20 kuntaa perusti Savon Kuituverkko Osakeyhtiön.
Sen oli tarkoitus toteuttaa Pohjois-Savon haja-asutusalueiden laajakaistahankkeet
valokuitutekniikalla. Yhtiön vahva oma pääoma
on mahdollistanut rahoitusratkaisun Finnveran ja kuntien takauksin.
Arvoisa puhemies! Tämä Savon Kuituverkko Oy:n
rahoitusratkaisu ei ole saanut viranomaisten yksimielistä hyväksyntää,
eli nykylain tulkinta on ollut ristiriitaista. Näin ihmisille
ja yrityksille tärkeä valokuitu on edelleen rakentamatta, eli
ollaan siis lähtökuopissa. Hallituksen esittämä lainmuutos,
jossa muukin julkinen tuki tai sellaiseksi tulkittava hyväksytään
kokonaisuudessaan 90 prosenttiin saakka, on erinomaisen tervetullut.
Toki se edellyttää vielä komission hyväksynnän.
Arvoisa puhemies! Uusi, parannettava laki koskee vain niitä hankkeita,
jotka pannaan vireille lain voimaantulon jälkeen. Toivon
kuitenkin, että esimerkiksi Savon Kuituverkko Oy:n pattitilanne
selvitetään pikaisesti, vaikka sen ongelmat ratkaistaankin
nyt vielä voimassa olevan lain mukaisesti. Tukiviranomaisten
poikkeavat tulkinnat pitäisi ratkaista aina nopeasti ja
mielellään yleisen edun mukaisesti.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston periaatepäätöksen
tavoitteena on, että 31. joulukuuta 2015 mennessä kaikkialla Suomessa
olisi huippunopea 100 megabitin laajakaistayhteys enintään
2 kilometrin pituisella kiinteällä tai langattomalla
tilaajayhteydellä saavutettavissa yli 99 prosentissa vakinaisista
asunnoista sekä yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden
vakinaisista toimipaikoista. Hallitus haluaa siis säilyttää 100
megan tavoitteen laajakaistanopeuksissa ja se on tehnyt periaatepäätöksen,
jossa linjataan sekä perustasoisten että huippunopeiden
internetyhteyksien kehittämisestä. Tästä suuri
kiitos hallitukselle.
Nopeiden laajakaistapalveluiden tarjontaan soveltuvan viestintäverkon
suunnitteleminen ja rakentaminen hankealueille loppukäyttäjille saakka
sekä edistyksellisten viestintäpalveluiden tarjonta
viestintäverkkoon liittyville loppukäyttäjille
ei ole kuitenkaan ilmaista. Päinvastoin, se on erittäin
kallista. Näitä kustannuksia ei voi sälyttää pelkästään
operaattoreiden tai kuntien vastuulle. On myös muistettava,
että haja-asutusalueen loppukäyttäjä ei
myöskään saa joutua eriarvoiseen asemaan
verrattuna kaupunkialueen loppukäyttäjiin yhteyksiä rakennettaessa. Valtion
tukea tarvitaankin erityisesti haja-asutusalueille, joilla esimerkiksi
valokuitutekniikan rakentaminen on pitkien etäisyyksien
vuoksi kallista. Tukea olisi saatava laajakaistayhteyksien rakentamiseksi
erityisesti sellaisille alueille, jotka nykyisin jäävät
nopeiden laajakaistayhteyksien markkinaehtoisen tarjonnan ulkopuolelle
ja joille tarjonnan ei voida olettaa leviävän
markkinaehtoisesti vuoteen 2015 mennessä.
Päijät-Hämeen liitto kilpailutti
keväällä 2011 laajakaistatukilain mukaisen
laajakaistan rakentamisen tuen saajat Sysmän ja Hartolan
kuntien hankealueille. Kummankin hankealueen toteuttajiksi valittiin
DNA Oy. Olen iloinen, että DNA kantaa vastuuta omalta osaltaan
laajakaistayhteyksien saattamiseksi asianmukaiselle tasolle.
Arvoisa puhemies! Tulevaisuudessa hyvät tietoliikenneyhteydet
ovat laadukkaan ja pysyvän asutuksen edellytys. Niiden
saaminen myös maaseutuväestölle on erityisen
tärkeää. Kylien arvostus nousee silloin,
kun samat palvelut kuin taajamissa ovat saatavissa sähköisenä varmatoimisella
yhteydellä.
Yhteiskunta on suorastaan pakottanut kansalaiset siirtymään
internetin käyttöön. Ajatellaanpa vaikka
pankkipalveluiden siirtymistä verkkoon fyysisten konttoripisteiden
yhä vähentyessä. Etätyöntekomahdollisuus
on myös tulevaisuudessa monelle varteenotettava vaihtoehto, joka
sekin edellyttää toimivaa ja tasokasta verkkoa.
Etätyöhön on mielenkiintoa etenkin maaseudulla,
missä säästyy matkakustannuksia. Vaikka
langattomilla verkoilla pystytään jo nyt tuottamaan
loppukäyttäjille hyvinkin nopeita yhteyksiä,
tarvitaan kattava valokuituverkko joka tapauksessa runkoyhteyksien
luomiseksi. Varsinkin yrityksillä on paljon tarpeita, jotka
vaativat erittäin suurta kapasiteettia ja luotettavuutta, ja
siihen päästään parhaiten valokuituyhteyksillä.
Arvoisa puhemies! Valokuituverkoston rakentaminen on satsaus
tulevaisuuteen. Entiset kupariverkot ovat useimmissa paikoissa aikansa eläneitä,
ja operaattorit pyrkivät niistä luopumaan. Erityisesti
ukkosmyrskyjen jälkeen kupariverkostojen korjaus on aikaa
vievää ja kallista. Tästä myös
kiitos DNA:lle, joka on Päijät-Hämeen
alueella kuluista huolimatta huolehtinut verkon kunnossa- ja ylläpidosta.
Toivottavasti saamme kuitenkin pikaisesti haja-asutusalueille valtion
tukea kupariverkon vaihtamiseksi nykyaikaiseen kuituverkkoon. Tietoliikennehankkeiden
rakentaminen vaatii niin valtion, kuntien, operaattoreiden, alueen
yrittäjien kuin maakuntaliittojenkin yhteistyötä ja
aktiivisuutta, jotta yhteydet voitaisiin rakentaa ja ylläpitää tasapuolisesti
koko Suomen alueella.
Keskustelu päättyi.