2) Hallituksen esitys laiksi yksityisyyden suojasta työelämässä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on hallituksen esitys,
joka eräiltä osiltaan oli hallituksen esityksenä viime
eduskunnassakin käsiteltävänä ja
tuli silloin hylätyksi. Sen jälkeen työministeriö yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa alkoi valmistella uutta esitystä, joka nyt on eduskunnan
käsittelyssä ja on ollut paitsi työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa myös perustuslakivaliokunnassa
ja hallintovaliokunnassa. Hallitushan antoi tämän
esityksen viime syksynä. Perustuslakivaliokunta suhteellisen nopeasti
otti näihin sinänsä vaikeisiin asioihin kantaa,
ja hallintovaliokunta, jos muotoilisi asian niin, harkitsi asioita
vähän pidempään puolen vuoden
aikana. Valiokunnan mietinnössä perustuslakivaliokunnan
muutosehdotukset on siltä osin, kuin se on ollut mahdollista,
otettu mietinnön perusteluihin tai lakitekstiinkin. Kaikkea
ei varmaankaan tyydyttävästi ole pystytty tuomaan lakitekstiin,
mutta se on sitten myöhemmän valmistelun ja uusien
esitysten tehtävänä, kuten puheenvuoroni
loppuosassa tulen toteamaan.
Valiokunnalle on annettava tunnustusta siitä, että se
pyrki omalta osaltaan tekemään parhaan mahdollisen
todellakin vaikeassa tehtävässä, koska
muuallakaan maailmassa ei ole erillislakeja yksityisyyden suojasta
työelämässä, niiden tietojen
käsittelystä, jotka työntekijää koskevat,
on sitten kysymys tietokoneeseen, Internetiin, liittyvistä tiedostoista
tai siitä, miten hankitaan tietoja työntekijän
terveydentilasta, muun muassa päihteitten käytöstä.
Julkisuudessa näytti olevan erityisesti kysymys siitä,
millä tavoin hankitaan tietoja huumausaineiden käytöstä.
Viimeksi mainitut kysymykset kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriön
ja sähköistä viestintää koskevat
liikenne- ja viestintäministeriön toimialaan.
Valmiita vastauksia niihin ei ollut hallituksen esityksessä, eikä niitä ole
myöskään työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
mietinnössä lakiehdotuksineen.
Mistään päin maailmaa ei ollut mahdollista saada
mallia siitä, miten nämä asiat pitäisi
hoitaa. Erityisesti tietokonealan osalta, jos me olemme ja haluamme
olla eturivin maita ja ehkä paraskin maailmassa, meidän
tehtävämme on myös katsoa, millä tavoin
tiedostoja tietokoneessa ja Internetissä käytetään,
mikä on siinä yksittäisen työntekijän
ja käyttäjän oikeusturva. Tähänhän nykyisin
haetaan vastausta lähinnä perustuslain takaamasta
kirjesalaisuudesta, mutta työelämä on
tietysti toisenlainen. Jos esimerkiksi työntekijä joutuu
pitemmän aikaa olemaan poissa ja hänen tietokoneeseensa
tulee näitä viestejä, niin saako niitä sitten
kukaan avata, jotta yritys ei kärsisi vahinkoa?
Valiokunta on lakitekstejä täsmentänyt,
mikä kursivoituna näkyy mietinnössä,
ja kun täällä niin kauaksi kuin silmä siintää on
fiksuja ja lukutaitoisia kansanedustajia, en lähde käymään
pykäliä sen kummemmin lävitse. Totean
ehkä merkittävämpänä asiana,
että kun eräisiin virkoihin vaaditaan suojelupoliisin
lausunto, niin hallitushan lähti omassa esityksessään
siitä, että tähän ei tarvittaisi
työntekijän suostumusta, toisin kuin on nykykäytäntö.
Me taas valiokunnassa katsoimme yksimielisesti, että tämä nykykäytäntö on osoittautunut
hyväksi ja sitä ei tule muuttaa. Näin pykälä sai
sellaisen muodon, että asianomaisen suostumus poikkeuksetta
aina edellytetään kuten nykyisinkin. Tilannehan
on nyt täällä eduskunnassa sillä tavoin
uudelleenkin arvioitavissa, että hallitus on antanut äskettäin
esityksen luotettavuuslausunnoista, turvallisuusselvityksestä. Tämä lakiehdotus,
kun se on eduskunnan läpäissyt, tulee omalta osaltaan
myös ottamaan kantaa näihin kysymyksiin.
Valiokunnan mietinnössä kyseistä lainsäädäntöä on
pyritty ohjaamaan siihen suuntaan kuin me itse arvioimme kuultuamme
lähes viittäkymmentä asiantuntijaa tähän
lakiesitykseen liittyvistä kaikista asioista yhteensä.
Suomalainen työelämähän, josta äsken
oli esikuvana Puolustuslaitos, on esimerkki siitä, miten
vahva asema työmarkkinajärjestöillä ja,
kun mennään sitten byrokratiaa alaspäin,
viime kädessä työpaikkojen luottamushenkilöillä ja
erilaisilla yhteistyöelimillä on, jotta työpaikan
asiat sujuisivat hyvin ja kaikki soutaisivat venettä samaan
suuntaan ja yhtä aikaa. Tässä suhteessahan
voi sanoa, että Suomessa työelämä on
mennyt säännöksien osalta ja myös
käytännössä eteenpäin.
Ainoa tällainen huomio, joka nyt on pakko tehdä,
on se — tai varmasti sen moni muukin on tehnyt, mutta haluaisin
korostaa sitä — että onneksi kuitenkin
noin 90 prosenttia työikäisestä työvoimasta
on töissä ja oikeastaan liiankin vähän
kiinnitetään huomiota siihen, miten tämä 90
prosenttia jaksaa, miten se tulee toimeen. Kilpailu työpaikoilla
on myös aika kovaa näistä paremmista
paikoista uralla, uusista haasteista, urakoista ja siitä,
miten menestyisi, saisi enemmän rahaa. Se tietysti helposti
voi johtaa siihen, että erilaisia tietoja pyritään käyttämään
tarkoituksellisestikin hyödyksi tässä kilpailussa,
jossa oikeitten tietojen sijasta huhut siitä, mikä on
ihmisen terveydentila tai mitä kaikkea hän on
elämässään tehnyt, saavat aika merkittävän
jalansijan, kuten viimeaikaisissakin tapahtumissa on ainakin keskustelujen
pohjalta voitu todeta. Mikä on totta ja mikä ei
ole totta, se keskustelu varmasti meilläkin tulee entistä enemmän
tiivistymään.
Kuten sanottu, arvoisa puhemies, tämä ei ole lopullinen
vastaus näihin kysymyksiin. Senpä takia oppositio
tähän asiaan tarttui siinä mielessä, että se
on jättänyt vastalauseen, joka on mietinnössä viimeisenä sivuna.
Kun luin sen, niin totesin — ja ed. Karjula vahvisti näkemykseni — että siinä ei
ole esitetty hallituksen esitystä hylättäväksi,
jonka esityksen valiokunnassa oppositio teki ja siitä sitten äänestettiin.
Mutta varmasti ed. Karjula ja muut oppositiossa olevat tulevat täällä selventämään
omalta osaltaan, jos haluavat, omaa menettelyään
jatkoa silmälläpitäen.
Se, mitä haluaisin nyt korostaa, on se, että vaikka
kesä on tulossa ja on loma-aika, kyllä se vaan
sillä tavoin on, että virkamiestenkin pitää ja hallituksen
pitää ottaa huomioon se, mikä on tärkeätä ja
mikä ei ole tärkeätä ja laittaa
kaikki voimat liikkeelle kesän aikana, että alkoholi-
ja huumetestien käytöstä ja teknisestä valvonnasta
saadaan eduskunnalle ensi syksyksi lakiehdotukset. Se on sosiaali-
ja terveysministerin eli tässä tapauksessa
ministeriön tehtävänä. Valiokunnan tehtävänä on
sitten valvoa eduskunnan puolesta, että näin tulee
tapahtumaan. Sanktiot on tietysti sitten vähän
vaikea purkaa — on vaikea ajatella, että tämä olisi
sellainen kysymys, että siinä yritettäisiin
hallitusta kaataa. Mutta joka tapauksessa tämä on
tärkeä asia. Puheenjohtajana minä olen
sitä mieltä ja varmasti valiokunnan jäsenetkin
ovat samaa mieltä, että sen valvonta, mitä hallitus
tekee ja missä aikataulussa, on myös meidän
tehtävämme. Ministeriä ja ministereitä pitää pyytää valiokunnalle
selvittämään, mitä siellä ministeriössä oikein
tapahtuu ja miksi asiat eivät etene, jos ne eivät
etene.
Sama tilanne on sitten liikenne- ja viestintäministeriön
osalta. Ministeri Heinonen kertoi pari viikkoa sitten, että hän
on nyt, sanoisinko, onneksi jo nyt tai vasta nyt, asettamassa virkamiestyöryhmän
selvittämään sähköpostin
käyttöön liittyvää ongelmakenttää.
Siinä on aivan sama tilanne, että ehdotusten siitä,
millä tavoin tähän tulee suhtautua, pitäisi
olla syksyllä eduskunnan käsiteltävänä.
Tehtävä ei ole mitenkään kadehdittavan
helppo, mutta senpä takia ministeriöllä on
virkamieskuntaa. Kuten tässä lausumaehdotuskokonaisuudessa
todetaan, tämän pitäisi tapahtua yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa.
Tämä on vaikeata lainsäädäntöä.
Yhteiskunta ei ainakaan nyt tätä esitystä annettaessa
ollut vielä kypsä yksimielisesti toteamaan sitä, mitä tehdään
ja mitä pannaan lakiin. Mutta näitä säännöksiä,
jotka nyt ovat käsiteltävinä, työmarkkinajärjestöt
kiirehtivät siinä mielessä, että työpaikoilla
tarvitaan nyt jotain kättä pitempää sen
suhteen, miten tulee menetellä. Tässä nyt
on annettuna kättä pitempää,
ei riittävästi, mutta ainakin joiltakin osin.
Sen lisäksi valiokunta on kolmannessa lausumaehdotuksessaan
edellyttänyt, että hallitus antaa eduskunnalle
selvityksen, ei siis selontekoa vaan selvityksen. Käytännössä se
tarkoittaisi lähinnä ainakin sitä, että valiokunnalle
tehtäisiin selvitys ja sitten yhdessä katsottaisiin,
miten se saatetaan kaikkien kansanedustajien tietoon ja onko aihetta
järjestää sitten myös keskustelu täysistunnossa
niistä kysymyksistä, jotka näihin lausumaehdotuksiin
ja suomalaiseen työelämään liittyvät.
Tämän selvityksen tulisi olla eduskunnassa vuoden
2002 loppuun mennessä. Toisin sanoen nykyinen eduskunta
käsittelisi nämä selvitykset ja tekisi
niistä myös sitten omat johtopäätöksensä.
Arvoisa puhemies! Tämä on suomalaisen työelämän
kannalta tärkeä esitys. Uskon ja toivon, että eduskunta
sen nopealla aikataululla tulee saattamaan loppuun.
Ed. Urpilainen merkitään läsnä olevaksi.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies Uosukainen.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa rouva puhemies! Esitystä laiksi yksityisyyden
suojasta työelämässä on käsitelty
eduskunnassa lähes vuoden päivät neljässä eri
valiokunnassa lukuisia asiantuntijoita kuunnellen. Esityksen polttavin
ja ehkä julkisuuteenkin eniten levinnyt kysymys on ollut
huumetestien käyttö työelämässä,
mutta juuri tästä näkökulmasta
suuren työn tulos on varsin laiha. Mietinnössä korostetaan
sitä tosiasiaa, että tällä lailla
ei luoda säännöksiä siitä,
millaisia huumetestejä ja missä tilanteissa työpaikoilla
voidaan järjestää ja millaisilla edellytyksillä työntekijä on
velvollinen niihin osallistumaan. Valiokunta tyytyi pesemään
kätensä ongelmasta ja ilmoittaa jäävänsä odottelemaan
hallitukselta uusia esityksiä, joissa ongelmat ratkaistaisiin.
Hallituksen esitys ei kajoa nykyisen terveydenhuollon lainsäädännön
mukaiseen säätelyyn työntekijän
terveydentilan tutkimisesta. On kuitenkin huomattava, että 6 §:n
tarkoituksena on vahvistaa sitä periaatetta, että terveydentilaa
koskevia tarkastuksia, tutkimuksia ja testejä tekisivät
vain niihin oikeutetut terveydenhuollon ammattihenkilöt.
Pykälän 2 momentissa täsmennetään
tämän koskevan nimenomaisesti myös huume-
ja alkoholitestejä.
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan kuitenkin: "Sen
sijaan alkoholin vaikutuksenalaisuuden selvittämistä puhalluttamalla
ei rinnastettaisi tässä pykälässä tarkoitettuihin
testeihin - -." Tässä kohden mielestäni
piilee yksi tämän esityksen ongelmista. Hallintovaliokunta
kiinnittää lausunnossaan tähän
aivan oikein huomiota todeten hallituksen esityksen perustelujen
ja pykälän olevan keskenään
ristiriidassa. Valiokunnan mukaan pykälän sanamuoto
pikemminkin viittaa siihen, että puhallustestejäkin
voivat tehdä vain ammattihenkilöt. Kun on kysymys
lainsäädännöstä, jolla
kajotaan ihmisen yksityisyyteen ja perusoikeuksiin, on selvää,
että lainsäädännön
tulee olla pykälissä eikä perusteluissa.
Työnantajilla ja työntekijöillä on
vain lakipykälät käytettävissä. Heiltä ei
voi edellyttää hallituksen esityksen perustelujen
tuntemista. Jos nyt jatkossa työpaikoilla nousee kiistoja
puhallustesteistä, niihin osallistumisesta ja niiden tuloksista,
luulen, että sellaiset työnantajat, jotka puhallustestejä suorituttavat,
ovat heikoilla. Puhallustestistä kieltäytyvän
työntekijän on helppo vedota tähän
lakipykälään. Luulenpa, että jos
käräjille mentäisiin, sielläkään
eivät hallituksen esityksen perustelut tällaisessa
asiassa auttaisi, kun pykälässä sanotaan
selvästi toisin.
Ongelma on sekä periaatteellisesti että käytännössä tärkeä.
Itse asiassa tämä on vielä tärkeämpi
mielestäni kuin kysymys huumetesteistä. Olen työskennellyt
valtion työterveyshuollon palveluksessa työterveyslääkärinä useita
vuosia ja nähnyt sen prosessin, miten esimerkiksi Valtionrautateillä on
aiemmin varsin yleinen työpaikkajuopottelu saatu kuriin
ehdottomalla nollatoleranssilinjauksella. Nyt en tarkoita veturinkuljettajia
vaan ylipäänsä VR:n työntekijöitä.
Tämän oleellinen osa ovat olleet työpaikoilla
tuoreeltaan suoritetut puhallustestit, (Ed. Kekkonen: Ovat myös
tavat muuttuneet!) joita ei ole tarkoituksenmukaista eikä mahdollista
hoitaa terveydenhoitohenkilöstön toimesta.
Kun puhutaan huume- tai alkoholitesteistä, lisäksi
totean, että on toki tärkeää turvata
ihmisen perustuslailliset oikeudet yksityisyyteen ja henkilökohtaiseen
koskemattomuuteen, mutta perustuslain mukaan jokaisella on myös
oikeus elämään ja turvallisuuteen. Julkisen
vallan on turvattava näidenkin perusoikeuksien toteutuminen.
Työntekijää, jonka vastuulla on toisten
ihmisten turvallisuus, tulisi voida testata työtehtävien
hoidon edellytysten selvittämiseksi. Minimi on se, että jos
tietyllä alalla työntekijä ei voi hoitaa
tehtäväänsä toisten turvallisuutta
ja elämää vaarantamatta ollessaan alkoholin
tai huumeiden vaikutuksen alainen, hänet pitäisi
voida testata. Tällaisen kokeen luotettavuus ei sisällä suuria riskejä.
Hallintovaliokunnan lausunnossa lähdetään siitä,
että mitään työtä ei
tulisi voida tehdä alkoholin ja huumausaineiden vaikutuksen
alaisena. Huumetestien luotettavuusongelmia on keskustelun kuluessa — ei
tämän keskustelun vaan menneen vuoden aikana käytyjen
keskustelujen kuluessa — mielestäni suuresti liioiteltu.
Jos testit suoritetaan oikein ja varmistuksia apuna käyttäen,
ne ovat itse asiassa erittäin luotettavia. Toki ongelmaksi
edelleen jää, että kaikki huumeet eivät
paljastu testeissä, mutta se ei ole mielestäni mikään
perustelu testien käyttämättä jättämiseksi,
eihän nykyisinkään esimerkiksi alkoholin
puhallustesteistä ole luovuttu sen vuoksi, että siinä eivät
paljastu muut huumeet kuin alkoholi.
Arvoisa puhemies! Sinänsä pidän hyvänä,
että valiokunta on liittänyt mietintöönsä ponnet,
joilla kiirehditään hallitusta korjaamaan puutteelliset
esitykset. Mutta kun tiedämme, miten vaikea tämä käsittelyprosessi
menneen vuoden aikana on ollut, niin pelkään sitä,
että jää toiveajatteluksi, että syksyllä pääsisimme
käsittelemään hallituksen esityksiä.
Mielestäni työ olisi pitänyt tehdä menneen
vuoden aikana.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Räsänen sanoi, että valiokunta
tyytyi pesemään kätensä sillä,
että se antoi tämän hallituksen tehtäväksi,
niin valiokunnalla, jolla on yksi sihteeri, ei kerta kaikkiaan ole
muuta mahdollisuutta, jos haluaa tehdä hyvää lainsäädäntöä,
kuin todellakin antaa se hallituksen tehtäväksi,
jonka pitää nauttia eduskunnan luottamusta, koska
sillä on käytettävissään
porukkaa aika paljon enemmän työmarkkinajärjestöt
mukaan lukien, joka voi näitä esityksiä valmistella.
Se, mistä me voimme pitää huolta, on
se, että tämä myös käytännössä toteutuu.
Mitä tulee päihteitten väärinkäyttöön
ja muuhun, niin ei missään työpaikassa
sitä siedetä. Se on työterveyshuollon
kautta hoidettava. Se on jonkin verran byrokraattinen, mutta joka
tapauksessa kyllähän väärinkäyttö on
kuitenkin tavalla tai toisella saatavissa testaukseen.
Esko Helle /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Olen aivan samaa mieltä kuin
valiokunnan puheenjohtaja Skinnari todetessaan, että eduskunta ei
sinänsä voi sillä lailla lakeja täällä säätää,
että se työstää alusta loppuun
asti niin suurien ongelmien ratkaisuja kuin mistä tässä nyt
on kysymys.
Tämähän on todella laki yksityisyyden
suojasta työelämässä. Siinä on
muun muassa se hyvä puoli uutena asiana, että geenitestit
ja niitten mahdolliset tulokset ovat lain mukaan sellaisia, joita
työnantaja ei saa käyttää missään
tapauksessa eikä saa edes tietää eikä voi
edellyttää, että tämän
tapaisia testejä tehdään.
Sähköpostiongelmaa on jonkin verran sivuttu jo,
mutta kun olen seurannut tätä keskustelua lähinnä julkisuuden
kautta, tässä on ollut yksi ärsyttävä piirre.
Julkisessa keskustelussa on puhuttu oikeastaan vain ja ainoastaan
juuri huumetesteistä ja annettu vielä ymmärtää,
että jos voidaan tehdä massamuotoisia huumetestejä,
huumeongelma saadaan ratkaistuksi ja saadaan ratkaistuiksi kaikki
muutkin ongelmat. Tuollainen kuva tulee, jos sitä hyvin
sivusta seuraa. Mielestäni se kuva on erittäin
yksipuolinen ja yksioikoinen ja tosielämästä vieraantunut
kuva.
Huumeongelmahan on todellinen ja selvästi kasvamassa,
mutta se tulisi tässä keskustelussa ja päätöksenteossa
vallankin suhteuttaa kaikkiin muihinkin päihteisiin ja
niitten vaikutuksiin niin työelämään
kuin myös yhteiskunnan muille sektoreille. Keskustelussa
on täysin unohdettu se — ainakin villeimpien keskustelijoitten
osalta — että alkoholi on edelleen ylivoimainen
päihde arkielämässä koskien
työelämää tai vapaa-ajan käyttöä.
Nyt puhumme työelämästä, ja
alkoholin vaikutukset työelämässä ovat
moninkertaiset, varmasti monikymmenkertaiset, verrattuna huumeongelmaan.
Näin väitän, vaikka tilastoja en ole
nähnyt. Niitä kyllä yritin perätäkin,
mutta sen tapaisia ei näytä Suomessa olevan, esimerkiksi tilastoja
siitä, kuinka paljon työtapaturmista on sellaisia,
joissa alkoholi on ollut osana, kuinka paljon sellaisia, joissa
huumeet ovat olleet osana, kuinka paljon sellaisia, joissa lääkkeet
ovat olleet osana, ja kuinka paljon sellaisia, joissa muut henkilön
tilanteeseen, esimerkiksi avio-ongelmiin, liittyvät asiat
ovat olleet tekijöinä.
Kertaan tässä vain alkoholin puolelta, että alkoholi
johtaa suoraan kuolemaan 2 500—3 000 kertaa
vuodessa. Sen epäsuorat vaikutukset ovat varmasti paljon
suuremmat. Uskallan väittää — mutta
tämä on todella vain väite — että jos
ajatellaan työelämän ongelmia, sitä,
miten eräät aineet vaikuttavat työelämään,
niin lääkkeiden liika- ja väärinkäyttö on
todennäköisesti suurempi ongelma nykytyöelämässä kuin
laittomat huumeet. Voisin nimittää näitä lääkkeitä,
joilla on samantapaisia vaikutuksia kuin laittomilla huumeilla,
laillisiksi huumeiksi. Niitähän on monenlaisia:
mielenterveyteen vaikuttavia, psykoosi-, neuroosi-, masennus- ynnä muita
lääkkeitä, puhumattakaan uni-, kipu-
ja särkylääkkeistä ja niiden
haitallisista vaikutuksista ihmiseen, hänen työtehoonsa,
hänen työturvallisuuteensa ja myös muitten
työturvallisuuteen. Kun näistä asioista nyt
säädetään, minusta nämä seikat
tulee ottaa hyvin voimakkaasti myös mukaan ja suhteuttaa todella
huumeet ja huumetestaus tähän kokonaisuuteen.
Tämä on oikeastaan se pääsanoma,
miksi halusin puheenvuoron tässä yhteydessä käyttää.
Sitten ihan poliittisena puolena: huumetestiasiaahan ovat julkisuudessa
pitäneet esillä eräät korkea-arvoisetkin
poliitikot hyvin vahvasti ja antaneet juuri sen kuvan, kuten alussa
kuvasin, että sen kautta asiat hoituisivat. Mutta jos kysyy samojen
henkilöiden kantaa alkoholiin, sen tarjontaan ja muuhun,
he ovat sitä mieltä — viittaan lähinnä oikeaan
laitaan tässä salissa — että alkoholikauppa
pitäisi vapauttaa jne. Sitten huumeiden kohdalla he ovat
erittäin tiukkana. Taas toisaalta tiedämme senkin
tosiasian, jota ei yleensä uskalleta edes julkisuudessa
sanoa, että laittomissa huumeissakin on kovin monenlaisia
aineita. On aineita, joitten haittavaikutukset ovat aivan murto-osa
alkoholin haittavaikutuksista, jos kohta taas on huumeita, jotka
luovat hyvin äkkiä riippuvuuden ja sitä kautta
myös monia muita ongelmia. Eli huumeissa on monenlaisia
asioita. Meillähän on esimerkiksi alkoholipuolella
muistaakseni voimassa edelleenkin keskiolutlaki. Alkoholiakin on
vähän luokiteltu prosenttipohjan kautta. Minusta
tulisi tässä keskustelussa tämä kokonaisuus
pitää mielessä.
Sitten muistutan vielä, että yleensä näissä asioissa
myös tupakka luetaan päihteisiin. Se nyt on vähän
ehkä kyseenalaista, kuuluuko se sinne. Luokittelussa se
monesti kuuluu. Toisaalta tupakassahan on selvästi aine,
nikotiini, joka aiheuttaa riippuvuutta. Se kai on hyvin selvää.
Toisaalta erittäin monet tutkimukset ovat osoittaneet, että juuri
tupakoitsijoilla todennäköisyys siirtyä huumeisiin
on paljon suurempi kuin tupakoimattomilla. Toisin sanoen tupakan
vastustus tätä kautta olisi kaikkein parasta huumevastaisuutta. Toivon,
että tämäkin tulee tässä keskustelussa myöhemmin
esiin.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Helle puhui työtapaturmista
ja niiden mahdollisista syistä koskien näitä mainittuja
nautintoaineita. Keskustelin hetki sitten erään
asiantuntijan kanssa, joka sanoi, että tällaista
tilastointia ei yksinkertaisesti ole. Eli ed. Helle tässä puhui
kyllä todellakin sillä lailla oikeata tietoa,
että nämä tiedot, mikä aiheuttaa
minkin verran esimerkiksi työtapaturmia perustuvat enemmän
tai vähemmän mutu-, musta tuntuu -menetelmään.
Alkoholi on ilmeisen iso tekijä. Miksi siihen ei ole isommin
puututtu? Luultavasti osin siksi, että alkoholiin liittyy
huvittunutta, väärällä tavalla
hyväntahtoista suhtautumistapaa. Huumeet ovat sen verran
uusi ongelma, että perinnettä niiden tutkimiseen
meillä ei vielä ole. Mutta jos saan vedota äskeiseen asiantuntijaan
vielä, tämä asiantuntija sanoi, että lääkkeillä ilmeisesti
on suurempi merkitys kuin osataan kuvitellakaan.
Jouko Jääskeläinen /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Helle piti hyvin mielenkiintoisen
puheenvuoron näistä ongelmista. En kokenut niin,
että olisitte väheksynyt huumekysymystä,
koska sehän on todellinen ongelma. Puhuitte lääkkeistä ja
alkoholista. Alkoholin tuloiksihan on arvioitu yhteiskuntatasolla 2,2
miljardia ja suoriksi haitoiksi jonkun laskentatavan mukaan 3 miljardia.
Melkein sama, kuin tuloja on, menee vähän tulkintatavasta
riippuen plus miinus nolla ja sitten kärsimykset päälle.
Ed. Helle, mainitsitte, että katsotte oikealle. Voi
katsoa keskelle. Me olemme kantaneet kyllä kovaa huolta
kaikesta tästä repertuaarista. Luulen, että ihan
hyvällä omallatunnolla voimme vastustaa myös
huumeita ainakin tässä jossakin keskellä,
mutta toivottavasti kaikki yhdessä.
Jouni Lehtimäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Helle varmasti viittasi puheenvuorossaan
ministeri Ville Itälän kommentteihin siitä,
että huumetestit ovat tärkeitä. On tärkeätä korjata
yksi peruslähtökohta, joka puheenvuorossa oli.
Nimittäin ministeri Itälä ei ole koskaan
vaatinut massatestejä. Hän on aina lähtenyt
siitä, että huumetestien pitää olla
perusteltuja, yksittäistapauksiin perustuvia huumetestejä.
Se, minkä takia ministeri Itälä niin
voimakkaasti testejä ajaa, perustuu siihen, että toisin kuin
alkoholiriippuvuus huumeriippuvuus syntyy yhdellä käytöllä.
Alkoholiriippuvuuteen ei riitä yksi käyttökerta.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Esillä oleva laki yksityisyyden
suojasta työelämässä on ollut
vuosia käsittelyssä. Edellisillä valtiopäivillä lakiesitys
jo tuotiin eduskunnan käsiteltäväksi,
mutta eduskunta palautti sen hallitukselle. Lähtökohtaisesti
voi todeta, että kotiläksyt hallituksen piirissä tämän
jatkovalmistelun osalta oli luettu, rohkenisin sanoa näin,
kohtuullisen heikosti. Tämä lähtökohta,
kun uusi hallituksen esitys tuotiin eduskunnalle, oli omiaan vaikeuttamaan
jo sinällään vaikean asian käsittelyä ja
riittävän ehyen kokonaisuuden maaliin saattelemista.
Arvoisa herra puhemies! En malta olla tarttumatta ed. Helteen
edellä hyvin asiallisesti läpikäymään
tarkasteluun, koska ennen kuin menen syvällisemmin muutamaan
näkökohtaan, haluan kuitenkin puuttua jo siihen,
miten tärkeää on nähdä alkoholi-
ja huumausainekysymys juuri näin laajemmin, kuten toitte
sen esille. Tämä onkin minusta yksi jopa valiokuntakäsittelyn
aikana henkilökohtaisesti minua hämmentänyt
asia, että me edelleen hyväksymme työelämässä tämän
tosiasian, että alkoholin käyttöä jopa
suojellaan työyhteisöissä. On työyhteisöjä,
joissa alkoholismia jopa suojellaan, mutta samanaikaisesti meillä on
niin valtava kirkassilmäisyys huumetestauksen osalta, että se
johtaa jopa sellaiseen tilanteeseen, että huumeiden käytöstä kiinni
joutuva ihminen melkein menettää ihmisarvon.
Toivon, että tulen oikein ymmärretyksi, koska te,
arvoisat kollegat, varmasti tunnette minun perimmäisen
ajatteluni kokonaisuutena näissä asioissa, mutta
nyt me olemmekin tekemässä lainsäädäntöä,
ja silloin, kun tehdään lainsäädäntöä, jotkin
aallot ja jokin innostus eivät saa olla ohjaamassa tämän
lainsäädännön toteuttamista.
Tästä, arvoisa puhemies, siirryn siihen ehkä voimattomaankin
kritiikkiin, jonka oppositioryhmät toivat esille mietintöön
liittyvässä vastalauseessa. Sanon voimattomaan
sen vuoksi, että hallituspuolueet päätyivät
kuitenkin tämän laadultaan heikkotasoisen lakiesityksen
läpiviemiseen, lakiesityksen, jonka sisältö ja
perustelut ovat tietyllä tavalla ristiriidassa. Tämä todetaan
jo perustuslakivaliokunnan lausunnossa. Esityksen laadullinen taso
tuli ehkä käsittelyn loppuvaiheessa voimakkaammin
esille, kun lakiin tulevat rangaistussäännökset
tuotiin valiokuntaan vasta tilanteessa, jossa periaatteessa kokonaisuuden
piti olla jo valmiina. Tämä johti mielestäni
viimeisessä vaiheessa siihen tilanteeseen, että oli
velvollisuus jollakin tavalla eduskunnan lainsäädäntötyön
tason säilyttämiseksi puuttua tähän
menettelytapaan. Kaiken huippuna oli se, että vielä tämän
rangaistussäännöstön käsittelyä kiirehdittiin
valmistelevan ministeriön kahden virkamiehen allekirjoittamalla
kannanotolla, jossa todetaan: "Lopuksi työministeriö yhtyy
valiokunnan kuulemistilaisuudessa työmarkkinajärjestöjen esittämään
näkemykseen, ettei rangaistussäännöksen
käsittely saisi viivyttää lain hyväksymistä".
Minusta tässä liikutaan periaatteellisesti
sillä tasolla, että me olemme tekemässä,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Skinnari totesi, lakia, jossa
Suomi on jälleen kerran sinällään
hyvässä asiassa edelläkävijä koko
maailmassa. Missään muualla maailmassa ei ole
vielä onnistuttu löytämään
riittävää yksimielisyyttä yksityisyyden suojaan
liittyen, ja me olemme tässä mielessä astumassa
ensimmäisen ja hyvin merkittävän askeleen.
Mutta olennaista on se, että tästä tulee
myös laki eikä vain menettelytapaohje.
Jos kriittisesti arvioidaan käsillä olevan
lain sisältöä, toki siellä on
asioita, jotka ovat perusteltuja, ja on tuotava esille, että hallituksen
vaatimattoman esityksen pohjalta valiokuntakäsittelyssä tehtyjen
monien korjausten jälkeen meillä on laki, jossa
on hyviä, perusteltuja asioita, mutta lain sisällön
substanssimielessä, jos ajatellaan yksityisyyden suojan
kokonaisuutta, kaksi erittäin merkittävää kokonaisuutta
jäi ulkopuolelle. Toinen niistä on nimenomaan
alkoholi- ja huumetestaus, ja toinen liittyy tekniseen valvontaan, nopeasti
lisääntyvään sähköisen
työympäristön valvontaan.
Minusta se, että me kiirehdimme tämän
asian kanssa, on huomionarvoista. Nimittäin tulevan kesäkuun
lopussa valmistuu nimenomaan työryhmän selvitys
alkoholi- ja huumetestauksista. Jos ajattelemme yksityisyyden suojan
kokonaisuutta, olisi hallituksen toimenpiteenä ollut erittäin
perusteltua viedä tämä prosessi maaliin
nimenomaan sillä tavalla, että tähän
kokonaisuuteen liittyen olisi edellytetty, että hallitus
valmistelee myös alkoholi- ja huumetestauksia koskevat
säännökset. Aivan samalla tavalla tässä olisi voitu
edetä myös sähköisen työympäristön
osalta. Kun me nyt tyydymme menettelytapatasoon, tämä merkitsee
sitä, että vaikka arvoisa valiokunnan puheenjohtaja
hyvin määrätietoisesti puheessaan vaati
sitä, että hallitus rupeaa jopa loman aikana töihin,
on varsin todennäköistä — haluan
ihan eduskunnan pöytäkirjoihin ehkä jonkinnäköisenä pontimena
nostaa tämän ajatuksen — ja oletettavaa,
että tämän hallituskauden aikana eivät
valmistu esitykset näistä keskeisistä alueista.
Tässä, arvoisa rouva puhemies, ne syyt, joiden
vuoksi oppositio jätti vastalauseen lakiesitykseen. Toivon,
että vastalausekannanotto on sinällään
vauhdittamassa hallituksen jatkotoimenpiteitä.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toteaisin vain sen, että taustallahan
niin hallituksen osalta kuin myös valiokunnan osalta on
tiettyyn rajaan asti se, että työmarkkinajärjestöt
ovat näistä asioista, siltä osin kuin
ovat niistä päässeet yksimielisyyteen
ja ne on lainsäädännöksi pystytty
pukemaan, tehneet oman ehdotuksensa hallitukselle. Sen jälkeen hallitus
on oman panoksensa antaen tuonut esityksen eduskuntaan, ja me olemme
pukeneet sen lain muotoon. Tässä oli vain oppositiolla
se luottamus hallitukseen, että jos tämä hylätään,
niin uudet esitykset tulevat nopeasti. Minä taas en siihen
usko, vaan ajattelen, että kun säädetään
tämä, on helpompi painostaa. Ihmeellisintähän
tässä on, että molemmat osapuolet, sekä me
että oppositio, luottavat Lipposen toiseen hallitukseen.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Valiokuntakäsittelyn aikana
oppositio haki niin rakentavaa ratkaisua, että olisimme
siirtäneet lain lopullisen käsittelyn syksyyn,
jolloin hallituspuolueet olisivat voineet esittää jo
tämän lain käsittelyn aikana hallitukselle
vaatimuksen tarvittavan täydennyksen valmistelusta. Näin
olisi edetty tämän lakikokonaisuuden kanssa maaliin.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituspuolueen edustajana joudun toteamaan, että tämän
lain myötä Suomen oikeusjärjestykseen
syntyy uusi lakiluokka, nimittäin puutelait. Tavoitteena
oli tehdä puitelaki, mutta toisin kävi. Aikaisemmat
puhujat ovat jo yksilöineet ne puutteet, mitkä tähän
lakiin liittyvät, ja niitähän on kolme:
alkoholi- ja huumetestien käsittely, sähköposti
ja tekninen valvonta. Hieman aikaa ongelmallinen oli myöskin
rangaistussäännös.
Rangaistussäännöksen ongelma perustui
siihen, että perustuslakivaliokunta otti sellaisen kannan,
että hallituksen ehdottama viittauspykälä on
perustuslain vastainen. Tämän johdosta työministeriö esitti
uutta pykälää rikoslakiin. Niin kuin
ed. Karjula totesi puheenvuorossaan, tämä uusi
muotoilu, joka muun muassa mahdollisti sen, että työnantaja
olisi voitu tuomita vuodeksi vankilaan mikäli hän
jättää varmistamatta jonkin testin luotettavuuden,
oli myöskin kokoomukselle sellainen pykälä,
että sitä oli mahdotonta hyväksyä.
Valiokunnassa aika nopeasti päästiin yksimielisyyteen
siitä, että tätä rangaistussäännöstä ei
voida säätää. Lopputulos oli
se, että lakiin kirjattiin uusi pykälä,
jossa poistettiin viittaussäännös ja
palattiin siihen, että asteikko on sakkoa, mikä on
hyväksyttävissä.
Kokoomuksen valiokuntaryhmä oli, niin kuin ed. Helle
totesi, aika aktiivinen siinä, että jo tähän
lakiin olisi saatu työnantajan oikeus velvoittaa työntekijä huumetestiin.
Totesin jo äsken sen, että me emme kuitenkaan
vaatineet massatestejä, vaan perusteltuja testejä yksittäistapauksissa: lentäjät,
veturinkuljettajat, lääkärit tai kun
on tietty epäily siitä, että henkilö käyttää huumetta.
Valiokunta ei kuitenkaan syistä, jotka valiokunnan
herra puheenjohtaja ilmoitti, ollut vielä valmis tähän
menemään. Päästiin sopimukseen siitä,
että mietintöön tulee ponsi. On hyvä todeta, että kokoomus
ei olisi tätä lakia hyväksynyt ilman
noin tiukkaa pontta.
Samoin on hyvä todeta kantamme sähköpostiin:
Vaikka työntekijän postin pitää olla
kirjesalaisuuden alaista, meidän pitää huolehtia
siitä, että mikäli työntekijälle
lähetetään postia, josta työnantaja
on riippuvainen, tällainen työnantajan kannalta
merkittävä posti ei jää lukematta
esimerkiksi työntekijän loman aikana.
Lakiin kuitenkin sisältyy sellaisia elementtejä,
menettelytapoja, tarkoituksenmukaisuutta ynnä muuta, että näistä puutteista
huolimatta päädyimme siihen, että laki
kannattaa tässä vaiheessa hyväksyä.
Minäkin painotan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja sitä,
että valiokunnan pitää valvoa, että hallitus
antaa esitykset näistä kahdesta olennaisesta puutteesta:
sähköpostista ja alkoholi- ja huumetesteistä.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lehtimäki, joka on valiokunnan
varapuheenjohtaja, totesi, että on syntymässä uusi
lainsäädäntökokonaisuus, puutelait. Kyllähän
Suomen historia tuntee puutelakeja jo tavattoman pitkältä ajalta.
Sanon sosialidemokraattisena kansanedustajana, että meidän
liikkeessämme se on koettu jo hyvin pitkään
ja varmasti tämänkin hallituksen aikana. Sen takia
toivotankin ed. Lehtimäen meidän joukkoihimme laulamaan
ainakin vappuna ja muulloinkin tunnettua laulua: "- - pois puute,
pois kurjuus - -".
Leea Hiltunen /skl:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys koskien yksityisyyden suojaa
työelämässä on todella merkittävä työnantajan
sekä työntekijöiden kannalta ja koko
työelämän kannalta. Kun näin
on, että tällä on todella merkitystä,
olisi toivonut, että tämä olisi viety paljon
pidemmälle ja olisi saatu sellainen kokonaisuus, joka olisi
todella palvellut työelämää ja sitä tavoitetta,
mikä tässä periaatteessa kyllä aivan
oikein hallituksen esityksessä on kirjattu.
Tiettyihin epäkohtiin, mitkä puutteiksi on
täällä todettu, odotetaan saatavan pikaisia
vastauksia. Kyllä yhdyn myöskin epäilijöitten
joukkoon, että tuskinpa hyvin lyhyellä ajalla
niihin puutteisiin, mitä muutamissa edellisissä puheenvuoroissa
on nostettu esille, saadaan sellaisia ratkaisuja, että voidaan
turvallisesti edetä asioissa. Siksi itsekin oppositiossa
työasiainvaliokunnassa olleena olen allekirjoittanut vastalauseen
sillä ajatuksella, että lakiesitys on todella
nyt keskeneräinen. Hämmästyttää se,
miksi ei voida puuttua niihin asioihin, joista selkeästi
nyt on jo tietoa, kun me tiedämme, mitkä ongelmat
ovat alkoholin ja huumeiden käytöstä,
ja tunnemme myöskin sähköisen työympäristön
tuomat kysymykset työelämässä ja
ne puutteet. Nyt olisi ollut kaikki mahdollisuudet näihin
asioihin puuttua. Niin kuin ed. Karjula toi esille, rakentavia ratkaisuja
haettiin kyllä mielestäni valiokunnassa hyvinkin
pitkään. Itse edustin sitä ajatusta,
että lakiesityksen käsittely olisi voitu siirtää syksyyn ja
saada siinä vaiheessa kannanottoja näiltä työryhmiltä,
jotka nyt ovat asioita valmistelemassa. Ennen kaikkea alkoholi-
ja huumetestejä koskeva, mutta myös liikenneministerin
asettama työryhmä olisi tuonut sellaista lisätietoa,
että olisi voitu pykäliä viedä pidemmälle.
Mielestäni nyt ei vieläkään
anneta ikään kuin selvää viestiä kansalle
ja työelämälle, elinkeinoelämälle,
työntekijöille, työmarkkinoille, kaikille
eri tahoille siitä, että työyhteisön
tulee olla sen kaltainen, että siellä on turvallista
työskennellä. Aivan niin kuin hallintovaliokunnan
lausunnossa sanotaan: "Ehdoton lähtökohta valiokunnan mielestä on,
ettei mitään työtä tehdä alkoholin
tai huumausaineen vaikutuksen alaisena. Muun muassa julkisella sektorilla
tuotettavilta erilaisilta kansalaisten palveluilta voidaan edellyttää,
kansalaisten oikeudet ja oikeusturva huomioon ottaen, moitteettomuutta.
Puheena olevia testejä koskevia säännöksiä voidaan
pitää perusteltuina myös erityisesti
silloin, kun on kysymys tehtävistä, joissa alkoholin
tai huumausaineiden vaikutuksen alaisena saatetaan aiheuttaa vaaraa
työtovereiden tai ulkopuolisten terveydelle tai hengelle
taikka vahinkoa omaisuudelle."
Jo se, että näistä testeistä olisi
säädelty selkeämmin tässä laissa,
olisi mielestäni ollut selvä viesti, kannanotto.
Nyt tämä jää epämääräiseksi, mitä edellytetään
työelämässä. Työnantajilla
ei ole selkeitä ohjeita siitä, miten heidän
tulee toimia. Mielestäni työnantajilla tulisi
olla selvä velvoitus testien suorittamiseen. Myös
tarvittaisiin selvät säädökset
siitä, minkälaisissa tilanteissa testejä tehdään.
Niiden tulee olla turvallisia ja myöskin sellaisia, että tiedetään,
mihin tarkoitukseen niitä käytetään,
ja myös on taattava luotettavuus tekotavan ja tekijän
osalta. Mielestäni tästä kaikesta olisi
voitu säädellä nimenomaan tässä laissa.
Toki mietinnössä on nostettu esille ja kirjattu hyviäkin
asioita. Siltä osin valiokunnalle voi sanoa kiitokset,
hyvää työtä on tehty, erityisesti
puheenjohtajalle, joka tätä asiaa vei eteenpäin. Mutta
nämä oleelliset asiat, mitkä tässä on,
jäivät keskeneräisiksi.
Ed. Helle puheenvuorossaan toi esille, miten laaja kysymys on
alkoholin, huumeiden ja lääkkeiden käyttö ja
kaiken kaikkiaan niiden vaikutus työelämässä.
Se on tärkeää ottaa huomioon. Ajattelen
esimerkiksi lääkkeiden vaikutuksen alaisena työelämässä olemisesta,
että työterveyshuollon ja työnantajan
tulee myöskin yhteistyössä päästä sellaiseen
käytäntöön, että työnantaja voi
vakuuttua siitä, että työntekijät
ovat työkykyisiä työelämässä.
Ennen kaikkea täytyy myöskin muistaa se, että lääkkeiden
käytön perimmäisen tavoitteen pitäisi
olla terveys ja se, että työntekijä pystyy
työtä tekemään niin, ettei siitä aiheudu
mitään vaaraa. Enemmän pitäisi
ajatella myöskin näinpäin, että tässä yhteiskunnassa,
jossa ihmiset sairastavat monenlaisia sairauksia, niin lyhytaikaisia
kuin pitkäaikaisiakin sairauksia, joudutaan käyttämään
lääkkeitä. Nykyiset lääkkeet
ovat sen kaltaisia, että ei välttämättä ole lääkkeiden
käytön aikana pakko olla pois työelämästä,
vaan ennen kaikkea voi olla työelämässä mukana.
Silloin tämä on sellainen herkkä alue, että minun
mielestäni tähänkin asiaan pitäisi
varmasti vähän paneutua, mikä merkitys
lääkkeiden käytöllä on
ja miten työterveyshuolto ja työnantaja vakuuttuvat
siitä, että niistä ei ole haittaa työnteolle.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muistutan vielä siitä, että arvioni
ja valiokunnan enemmistön arvio on ollut se, että parempi
säätää nyt nämä pykälät
kuin jättää koko kokonaisuus syksyyn.
Ei se minun mielestäni hallitusta sen kummemmin olisi pakottanut,
mutta lopputuloksena olisi ollut se, että olisi kuitenkin
pitänyt hyväksyä tämä,
mitä tässä nyt ollaan käsittelemässä,
ja olisi taas pitänyt uudestaan miettiä, mikä tässä on
oikein ja mikä ei.
Mitä tulee viestiin työpaikoille, niin kyllä se minun
käsittääkseni on täysin selvä:
työpaikoilla ei saa olla päihtyneenä eikä huumausaineiden eikä lääkkeiden
vaikutuksen alaisena. Ei minun käsittääkseni
siinä ole mitään epäselvää.
Sähköpostiviestien osaltakin ongelmaa helposti
liioitellaan. En tiedä sitten, onko julkishallinto tullut
araksi, koska kivoja, salaperäisiä viestejä harvoin
tulee sähköpostiin.
Jouni Lehtimäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdyn valiokunnan puheenjohtajan käsitykseen
siitä, että lain säätäminen
oli kuitenkin järkevää nyt sen takia,
että kun valiokunta kuuli kaikkia työmarkkinajärjestöjä pari
viikkoa sitten perjantaina, kaikkien työmarkkinajärjestöjen
kanta oli se, että lain säätäminen
on järkevää.
On totta, että epäröin itsekin tätä asiaa.
Olin yhdessä vaiheessa valmis siirtämään
sen syksyyn, mutta työmarkkinajärjestöjen
kanta sai minut vakuuttumaan siitä, että on järkevämpää säätää nyt
tämä puutteineenkin ja valvoa, että hallitus
tuo muut lait myöhemmin.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin huomiota henkilö-
ja soveltuvuusarviointitesteihin.
Työelämäkonsultointia tarjoavien
yritysten kirjo on todella laaja. Esimerkiksi skientologit harjoittavat
erilaisten yhtiöiden välityksellä muun
muassa persoonallisuustestausta ja henkilövalintaa, jotka
eivät psykologien mukaan täytä näille
toiminnoille asetettavia vaatimuksia. Kyseessä on suuri
bisnes, jossa liikkuvat isot rahat. Palvelujen käyttäjät
eli työnantajat eivät välttämättä osaa
erottaa tai tietää, että asialla eivät
ole alan ammattilaiset.
Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annettu
laki valvoo koulutettujen ammatinharjoittajien toimintaa, jolloin
asiakkaalla on mahdollisuus valittaa saamastaan palvelusta. Lisäksi
asetuksella on säädetty psykoterapeuttien kelpoisuudesta.
Sen sijaan mikään taho ei valvo edellä mainitun
lain ulkopuolella toimivien palvelujen tarjoajien ammatinharjoittamisen
asianmukaisuutta eikä tarjottujen palvelujen laatua ja
tehoa.
Työnhakijan oikeusturva vaarantuu, jos henkilöitä asetetaan
tärkeysjärjestykseen tai paremmuusjärjestykseen
täysin epäasiallisin menetelmin. Myös
työnantajien oikeus saada hakijoiden soveltuvuus testattua
luotettavin menetelmin vaarantuu.
Arvoisa puhemies! Luokseni tuli kerran eräs kokenut
psykologi, joka oli käynyt läpi erään
ei-ammattilaisten tekemän testin, jolla yritys oli valinnut
työntekijöitään. Hänen
mukanaan oli myös tällaisen testin läpikäynyt
nuori insinööri, joka oli jäänyt
valitsematta. Psykologi oli käynyt testin läpi
ja totesi, että se oli täyttä huuhaata
menetelmiltään. Henkilö, joka ei tullut
valittua, oli ollut muuten täysin tasaveroinen toisen hakijan kanssa,
mutta hänet oli testin perusteella todettu persoonallisuudeltaan
täysin soveltumattomaksi tähän tehtävään.
Myöskään testiä käyttänyt
yritys ei ollut osannut epäillä mitään
outoa ja oli valinnut testin perusteella henkilön tehtävään.
Mielestäni lakiesitys puuttuu todella tärkeään asiaan,
mutta se ei ole riittävä tältä osin.
Lain 5 §:ssähän todetaan, että työnantajan
on varmistettava, että testejä tehtäessä käytetään
luotettavia testausmenetelmiä, niiden suorittajat ovat
asiantuntevia ja testauksella saatavat tiedot ovat virheettömiä.
Lisäksi perusteluissa todetaan, että työnantajan
tulisi selvittää tarjolla olevista vaihtoehdoista
tarkoitukseen sopiva testimenetelmä ja testin suorittaja.
Eli työnantaja on vastuussa. Mutta miten työnantaja
todella varmistuu? Jatkossa ehkä tarvitaan tarkempaa sääntelyä,
ja sen takia minusta valiokunnan lausuma on vähintä, mitä tässä vaiheessa
voi tehdä. Asiaan tulee palata ja katsoa, olisiko joskus
tarkempi sääntely paikallaan.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä todeta, että panin
ilolla merkille sen, miten ponnekkaasti valiokunnan puheenjohtaja ed.
Skinnari vaati hallitukselta uusia, puutteet poistavia esityksiä heti
syksyllä eduskunnan käsittelyyn, mutta kun me
kaikki täällä tiedämme sen,
minkälainen arvo hallituksen silmissä ponsilla
yleisesti on, ihmettelen sitä, miksi mietintöön
liitettyyn ensimmäiseen ponteen ei asetettu minkäänlaista
määräaikaa. Jos esitykset halutaan tänne
heti syksyllä, niin jonkinlainen takaraja esityksille olisi
tullut asettaa. Tosin sekään ei ole välttämättä tae.
Esimerkiksi taannoin rikosrekisterilain käsittelyn yhteydessä eduskunta
vaati hallitukselta esityksiä vuoden 2000 aikana siitä, että lasten
kanssa työskentelevien taustat tulisi tarkistaa, ja esityksiä ei
ole eduskunnalle vieläkään tullut, vaikka
vuosi 2001 on hyvää vauhtia menossa.
Ilman muuta ajattelen näin, että varmempaa olisi
ollut se, jos valiokunnan käsittelyä olisi pitkitetty
kesän yli, niin että täydentävät
esitykset ministeriöistä olisi saatu valiokunnalle.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rahkonen käsitteli sinällään
hyvin olennaista asiakokonaisuutta lakiesityksessä, henkilö-
ja soveltuvuusarviointitestejä. Haluan vielä erityisesti
pysähtyä siihen, kun lakiesitys lähtee
siitä, että testitulosten on oltava virheettömiä.
Minä uskon, että se on asia, jossa meillä riittää työmaata
myös jatkossa, miten todella määritetään
virheettömyys tällaisella alueella. Haluan siksi
tarttua tähän. Tämä omalta osaltaan
kuvaa, miten vaikean kokonaisuuden edessä jo tämän
yksittäisen alueen puheena ollen me olemme, että todella
lain kirjaimen mukaisesti käytäntöön
myös asiat viedään ja sovelletaan.
Yleiskeskustelu päättyy.