3) Hallituksen esitys laiksi ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelosta
annetun lain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tätä lakia voitaisiin kutsua
nimellä Lex Lagerroos, Finnlines. Kun väylämaksukikkailuaika
alkaa olla vääjäämättömästi
ohi, kun kikkailu rahoitusyhtiöillä alkaa olla
vääjäämättömästi
ohi, niin sitten on tullut tämänlaatuinen hallituksen esitys
ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelosta annetun lain muuttamiseksi.
Tässä lakiehdotuksessahan ehdotetaan, että laissa
tarkoitettua tukea voidaan jatkossa myöntää myös
sellaiselle työnantajalle, joka ei ole Suomeen rekisteröidyn aluksen
omistaja. Tämä hallituksen esitys on todella periaatteellisesti
suuren luokan asia.
Tämän hallituksen esityksen perusteluiden toisella
sivulla kuvataan nykytilannetta ja todetaan seuraavaa: "Tuen maksaminen
suomalaiselle varustamotyönantajalle ei tällä hetkellä ole mahdollista
silloin, kun aluksen omistaja on ulkomaalainen. Säädöksen
taustalla ovat olleet muun muassa huoltovarmuusnäkökohdat.
On katsottu, että mahdollisissa kriisitilanteissa ei ole takeita
siitä, että alus säilyy Suomen liikenteessä,
jos omistus on muualla kuin Suomessa."
Arvoisa puhemies! Sen jälkeen tässä hallituksen
esityksessä ei puhuta huoltovarmuudesta sanaakaan, ei perusteluissa,
ei tämän lainmuutoksen perusteluissa, ei yhtään
missään muussakaan. Realiteettihan on se, että olipa
nyt tämä lainsäädäntö mikä tahansa,
niin joka tapauksessa Suomi säilyy liikenteellisesti saarivaltiona,
ja juuri tässä katsannossa on huoltovarmuuslainsäädäntöä rakennettu.
Parhaillaankin eduskunnan talousvaliokunnassa on huoltovarmuuslakia koskeva
esitys käsittelyssä, mutta sitten, aivan ikään
kuin sitä esitystä ei olisi olemassakaan, tuodaan
esitys, joka tosiasiallisesti merkitsee huoltovarmuuden vaarantamista,
jopa sen romuttamista. Tässähän aukaistaan
nyt tie sille, että juuri tällä tavalla
siirretäänkin pikkuhiljaa aluksia ulkomaalaisomistukseen
ja otetaan ikään kuin suomalaisittain tuet vastaan,
mutta jos todellinen kriisitilanne tulee, niin siinä kriisitilanteessa Suomen
valtiolla, sen päättäjillä,
ei ole mitään sananvaltaa näitten alusten
Suomessa pysymiseen ja käyttämiseen huoltovarmuustarkoituksessa.
Tämä on suuren luokan asia.
Tätä asiaa on käsitelty lehdistössä.
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Arvoisat edustajat, aikamoinen porina siellä käy
ja häiritsee puhujaa. Minä pyydän olemaan
hiljaa ja antamaan puhujalle puhujarauhan — Ed. Pulliainen,
olkaa hyvä ja jatkakaa!
Kiitoksia, arvoisa puhemies! — Huoltovarmuuskeskus
on tullut esiin, on kertonut lehdistössä, että elämme
juuri nyt jo kriittisellä rajalla, mutta sen sijaan sellaiselle
aluskannalle, joka olisi todellisten suomalaisten yhtiöitten Suomeen
hankkimaa, omistamaa ja käyttämää kalustoa,
ei haluttaisi antaa minkäänlaista tällaista
tukea, niin että todellinen huoltovarmuus toteutuisi. Nämä tilastot,
joita on käytetty näissä hallituksen
esityksissä, ovat mielenkiintoisia. Niistähän
käy selville, että rahtialuskanta Suomen lipun
alla on noin 104—105 alusta, sitä luokkaa oleva
kanta, ja sen lisäksi ovat sitten nämä matkustajalautat,
toistakymmentä kappaletta. On todettu, että tässä aluskannassa
huoltovarmuuden kannalta merkityksellistä kalustoa on 60—70
alusta. Nyt juuri ollaan luomassa sellainen menettely, että tämä nyt
jollakin tavalla vielä hallinnassa oleva tilanne vaarannetaan,
ja tulevaisuus on hämärän peitossa.
Minä vaan ihmettelen, miksi ihmeessä pitää tehdä tällä tavalla.
Mikä on se erityinen poliittinen syy, joka on pakottanut
hallituksen tähän? Jos tätä pidetään
tarkoituksenmukaisena Suomen valtion veronmaksajien rahojen käytön
mekanismina, niin okei, mutta silloin pitäisi ottaa huomioon
se, että todellisen huoltovarmuuden kannalta tehtävät
ratkaisut otettaisiin kuvaan mukaan, ja kun sillä puolella
on olemassa varustamoita, jotka ovat valmiit hankkimaan uutta aluskantaa,
sitä silloin pitäisi tukea.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Kun ed. Pulliainen toi yhden ongelman tässä laissa esille,
toisin itse toisen.
Ymmärrän kyllä liikenneministerin
perusteluita, kun täällä tiedotteessa
todetaan, että alusten työllistävä vaikutus
olisi yhteensä noin 300 henkilötyövuotta,
mikäli tämä uusi tukimuoto hyväksytään.
Mutta kuten esimerkiksi nyt muutaman vuoden takaisesta Viking Linen
tapauksesta muistamme, aluksilla työskentelevät
työntekijät alensivat omia palkkojaan ja yrityksen johdon
vastaus ei suinkaan ollut se, että olisi satsattu tulevaisuuteen
ja esimerkiksi uusiin laivoihin, vaan lähdettiin jakamaan
isompia osinkoja omistajille. Jos tarkoituksena on hallituksen taholta
nyt entistä enemmän nimenomaan omistajien voittoa
kasvattaa nyt jo tuottaville yrityksille, niin silloin nämä haaveet
tällaisten työpaikkojen toteutumisesta voivat
olla hyvinkin kaukana eikä niillä ole sitten todellista
pohjaa.
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, onko nyt joitakin lupauksia
siitä, että nämä työpaikat
säilyvät, kun tähän asti on
valtion tukia aina syydetty ja siitä huolimatta ei ole
varmistettu sitä, että ne todella menevät
työllistävään tarkoitukseen eikä entisestään
voittojen kasvattamiseen. Kun tiedämme, miten herkästi
varsinkin näinä aikoina suomalaisia työpaikkoja
siirretään milloin Italiaan, milloin Ruotsiin
heikompien työehtojen takia, niin aika kevyin perustein
hallitus nyt näyttää taas syytävän
lisää rahallista tukea.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Kuunnellessani ed. Pulliaisen puhetta tulin
siihen käsitykseen, että ed. Pulliainen puhui
hiukan eri asiasta kuin mikä tämän lakiesityksen
sisältö ja tarkoitus on.
Nimittäin sanon heti alkajaisiksi sen, että kun tätä esitystä valmisteltiin,
olemme olleet tietysti hyvin kiinteässä yhteydessä Huoltovarmuuskeskukseen,
ja Huoltovarmuuskeskus pitää tätä esitystä hyvänä ja
hyvin kannatettavana. Lähtökohta, arvoisa puhemies,
koko tälle lakiesitykselle on se, että pidämme
tonniston lisäämistä Suomen lipun alle
tärkeänä työllisyys- ja nimenomaan
huoltovarmuussyistä. Tarvitsemme kaikki uudet keinot saada
suomalaisten merimiesten, suomalaisten varustamojen miehittämien
laivojen sisäänliputusta. Tämähän
on lisäkeino, lisäesitys, siihen nettopalkkausjärjestelmään,
jonka teimme joku aika sitten ja jonka avulla laivojen sisäänliputus
on lisääntynyt.
Tässä esityksessä lähdetään
siitä, että yhtenä keinona, siis uutena
keinona, esitämme, että kauppa-alustukea voitaisiin
jatkossa maksaa myös sellaiselle varustamotoimintaa harjoittavalle
suomalaiselle työnantajalle, joka siis ei ole Suomeen rekisteröidyn
aluksen omistaja, koska tällä hetkellä tätä tukea
voidaan maksaa vain aluksen suomalaisille omistajille.
Vielä korostan, että kun tätä valmisteltiin, kiinnitettiin
huomiota erityisesti huoltovarmuusnäkökohtiin.
Totta kai kaikkein paras ratkaisu olisi se, että nämä alukset
olisivat myös suomalaisten varustamoiden omistamia. Mutta
maailmalla kautta linjan on menty siihen, että alusten hankinta
edellyttää uusia rahoitusjärjestelyjä. Tästä voin
sanoa näin, että kun tällainen alus,
bareboat-alus, rahdataan Suomeen ja merkitään Suomen
alusrekisteriin ja siinä on suomalainen päällystö ja
suomalainen miehistö, Suomen viranomaiset voivat määrätä Suomen
lainsäädännön mukaisesti tästä aluksesta.
Tämä on se lähtökohta. Tällaisessa
rahtaustapauksessa kysymys ulkomaisesta omistuksesta on rahoitukseen
liittyvää omistusta eikä merenkulullista,
taikka sanoisin näin, että se ei ole ollenkaan
operatiivista omistamista. Tämä on se peruslähtökohta.
Sitten vielä ihan valmisteluun liittyvistä näkökohdista:
Siis Huoltovarmuuskeskus kannattaa tätä ja pitää tätä erittäin
hyvänä. Voisin vain todeta sen, että Rahtialusyhdistystä lukuun
ottamatta valtakunnalliset merenkulun työmarkkinajärjestöt
ovat puoltaneet tätä ratkaisua. Lähtökohtana
on ollut se, että tällä saadaan työpaikkoja
suomalaisille aluksille ja tämä osaltaan voi ikään
kuin uudistaa tätä meidän ikääntynyttä tonnistoamme.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastoin sitä, mitä arvoisa
ministeri äsken juuri totesi, hallituksen esityksen perusteluitten
sivulta 5 on luettavissa: "Ulkomaalaisen omistajan ja suomalaisen
operaattorin välisen rahtaussopimuksen nojalla voidaan
katsoa, että aluksen käyttö merenkulkuun
on edelleenkin ratkaisevasti suomalaisten määrättävissä niin
kauan kun sopimus on voimassa." Siihen se loppuu. Kun sopimus katkaistaan,
niin sen jälkeen se alus menee mihinkä sattuu,
Cayman-saaren rantaan ilmeisesti, joka on semmoinen turvallinen
paikka maapallolla vielä.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministeri Luhtanen jätti kyllä nyt
vastaamatta minun kysymykseeni, ehkä tarkoituksella.
Silloin kun tätä nettopalkkausjärjestelmää käsiteltiin,
liikennevaliokunnassa kannettiin hyvin suurta huolta siitä,
mitä sitten, jos nämä ehdot eivät
täytykään, peritäänkö rahat
takaisin vai annetaanko sitten vaan lisätukea hyvin menestyville yrityksille,
niin kuin tällä hallituksella tuntuu olevan tapana.
Silloin siinä järjestelmässä saatiin se
varmuus, että tukea ei makseta, jos niitä työpaikkoja
ei todellisuudessa ole. Olisin nyt halunnut tietää,
että jos tässä taas käy niin,
että rahat kääritään
omistajien taskuun eikä työpaikkoja tulekaan eikä olekaan
vaan pelkästään valtion rahat otetaan
vastaan, niin miten se varmistetaan sitten, peritäänkö nämä takaisin.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Huoltovarmuuteen liittyy se ongelma, jonka ed.
Pulliainen otti esille. Eli kun on pitkäaikainen rahtaussopimus
ja kun se sopimus päättyy esimerkiksi, silloin
alushan voi siirtyä takaisin pois Suomen lipun alta, ja
sehän vaarantaa nimenomaan huoltovarmuutta.
Jotenkin, arvoisa puhemies, tuntuu siltä, että onko
tässä takana nyt joitakin suurempia voimia, mutta
tähän en vielä halua ottaa kantaa sikäli,
että olen liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen.
Mutta eräs asia minua hieman hämmästyttää tässä eli
se, kun olen eräältä, ainakin omasta
mielestäni asiantuntevalta, taholta kuullut, että kun muun
muassa Saimaan liikenteessä on ulkomaanliikennettä ja
osa on 75-prosenttisesti Venäjän alueella ja 25-prosenttisesti
Suomen alueella, niin nämä yritykset eivät
saa tukea. Entä sitten Saimaan kanavaliikenteen osalta,
kun siellä saksalaisia aluksia liikkuu? Näillä on
tämä oikeus, mutta ei sellaisilla, jotka liikkuvat,
sanotaanko näin, Saimaan vesistöalueella ja sisävesiliikenteessä.
Mutta suurin ongelma minun mielestäni on nimenomaan Saimaan
kanavan se osa liikennettä, jossa alus on 75 prosenttia
Venäjän alueella.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Laivoja on pidettävä suomalaisessa
omistuksessa, se on Suomen ehdoton tarve, mutta näitä suomalaislaivoja
pitää myös kohdella asianmukaisesti.
Nyt nämä teidän ministeriönne,
arvoisa ministeri, virkamiehet ovat tekemässä sellaista
väyläveroesitystä, joka sortaisi jäissä hyvin
kulkevia suomalaislaivoja. Se alkuperäinen esitys ainakin oli
aivan järjetön. Odotan teiltä kyllä nyt
jämäkkyyttä, niin ettei tällä tavoin
pääse käymään. Kysymys
on erityisen iso Pohjanlahdella ja varsinkin Perämerellä.
Jos tämä väylävero alkaa sortaa hyvin
jäissä kulkevia laivoja, se on kova isku pohjoisille
satamille ja myös siellä olevalle teollisuudelle.
Odotan ministeriltä virkamiesten ohjaamista, niin ettei
reki vaan tässä tapauksessa olisi hevosen edellä,
niin kuin nyt siltä näyttää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä viittasi Pohjanlahden
ja Perämeren satamiin. Sama koskee myös Kotkaa
ja Haminaa tässä tapauksessa, jos näin
tehdään. Ne ovat hyvin pitkään
jäässä, ja nimenomaan hyvin jäävahvistettuja
aluksia tarvitaan noiden kahden sataman satamaliikenteen hoitamiseen.
Arvoisa puhemies! Olisi hyvä, jos ministeri voisi myös
omalta puoleltaan kommentoida ed. Lapintien esittämiä arvioita,
koska Viking Linen esimerkki oli kyllä aika kova. Eli kun
valtio aivan selvästi antaa taloudellista tukea, niin se
käytetään osinkojen maksamisen lisäämiseen.
Näin ollen ei ole kai kuitenkaan hallituksenkaan tarkoitus
vain vahvistaa omistajuutta eli omistajien tuloja, vaan oli muita
tarkoituksia. Jos ne eivät todellakaan toteudu esimerkiksi
tämän hallituksen esityksen kohdalla, niin mitä sitten?
Mitä tehdään vaihtoehtona, vai katsotaanko
vain päältä kuten Viking Linen tapauksessa?
Lopuksi, puhemies, tietysti on aivan selvä, että me
tarvitsemme aluskantaa, huoltovarmuus vaatii sen, suomalaisia työpaikkoja,
mutta myös kontrollia, erityisesti kun muuten valtiovalta
ilmoittaa, että rahat ovat loppu, jos vaikka ajatellaan
terveydenhuollon kehittämistä.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyse on nyt todellakin kauppa-alusluettelosta
annetun lain muuttamisesta, eräällä tavalla
kauppa-alustoimintaa harjoittavien alusten tukijärjestelmästä.
Väylämaksu on kokonaan toinen asia. Tässä laissa
ei oteta mitään kantaa siihen, edustajat Tennilä ja
Tiusanen. Siihen palataan myöhemmin, ja se on sitten kokonaan
toisen keskustelun paikka.
Siitä huolesta, mitä täällä nyt
on kannettu siitä, mihin tämä tuki menee:
Hyvänen aika, ed. Lapintie, tässähän
todellakin vastataan nyt juuri siihen huoleen, mitä eduskunta
on kantanut siitä, millä laivat pysyvät
Suomen lipun alla. Tässä on selvä analyysi
siitä, että me pystymme palauttamaan jopa uusia
aluksia Suomen lipun alle, jotka ilman tällaista tukijärjestelmää saattaisivat
mennä kokonaan toisen lipun alle, ja saamaan ulkomaisten
lippujen alta Suomen lipun alle aluksia. Nämä työllisyysvaikutukset,
yli 300 henkilötyövuotta, ovat tavattoman merkittäviä.
Emme kai me tällaista jätä vastaanottamatta,
kun on eduskunta moneen otteeseen tätä huolta
eri yhteyksissä kantanut.
Mutta se, herra puhemies, mikä tässä on
iso ongelma, on asia, johon ed. Vistbacka täällä jo viittasi.
Tämähän selkeästi nyt sulkee
pois, ministeri Luhtanen, Saimaan liikenteessä olevat alukset,
jotka eivät ole puhtaasti sisävesiliikennettä harjoittavia
aluksia, vaan ovat myöskin meriliikennettä, ulkomaankauppaliikennettä,
harjoittavia aluksia. Tästä haluan nyt muistuttaa, että ei
ole kuin vuosi kaksi, kun eduskunta otti selvästi silloisen
liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnön mukaisen
kannan, jossa se asettui tukemaan sitä järjestelmää,
että jos Saimaalla liikennöivä alus käyttää merityötulokorttia,
niin se on myös oikeutettu tähän tukeen.
Tämän eduskunnan näkemyksen on nyt ministeriö valmistelussa
kylmästi sivuuttanut, ja pidän tätä kyllä rakenteellisena
ongelmana. Pienellä muutoksella, ministeri Luhtanen, tämä voidaan
kyllä valiokunnassa korjata, mielellään
esittelijän kanssa yksissä tuumin, mutta valiokunta
on toki valmis siihen yksinkin, jos ei muuten asiassa päästä eteenpäin,
koska valiokunta on pitänyt tuota asiaa hyvin
tärkeänä.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Ihan tähän ed. Laukkasen
ja ed. Vistbackan esille ottamaan kysymykseen: Tätä asiaa, Saimaalla
liikennöivien alusten tukea, valmistellaan. Se ei ole suinkaan
jäänyt huomiotta, ja siitähän
on olemassa eduskunnan kannanotot. Sen valmiusaste ei ole ollut
sellainen, että se olisi voitu kytkeä tähän,
ja toisaalta tämä asia näyttää jo olevan
eduskunnalle aika vaikea ilman Saimaan tukiakaan, jotka vielä ikään
kuin monimutkaistaisivat tätä tilannetta, koska
siinä asiassa on kuitenkin omat elementtinsä.
Toivottavasti eduskunta vielä nyt, valiokunta omalta osaltaan, myös
tätä asiaa pohtii.
Itse asiassa minun ei tarvitse vastata enää ed. Lapintielle
sikäli, että ed. Laukkanen toi juuri sen perusasian
esiin, että nyt on kyse kauppa-alustuesta ja
nyt on kyse siitä, että laivat, jotka meillä ovat
mukana nettopalkkausjärjestelmässä, (Puhemies
koputtaa) liputtautuvat hissun kissun Suomeen, tämä asia
on nyt jo nähty, ja tämä on kokonaan
uusi toiminta, jolla saadaan suomalaisten varustamoiden hoitamat,
suomalaisten miehittämät alukset (Puhemies: Minuutti!)
lisäksi meille Suomeen toimimaan.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä tässä nyt huolestuttaa
esimerkiksi ed. Laukkanen ja hänen asenteensa. Hän
on kuitenkin liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja.
Tässä on tämä sama asenne vähän
kuin ministeri Luhtasellakin, tai sitten hän yksinkertaisesti
ei tunne asiaa ollenkaan. Eli annetaan yritystukia yrityksille eikä ollenkaan
tarkisteta sitä järjestelmää,
säilyvätkö ne rahat siinä tarkoituksessa,
mihin tarkoitukseen veronmaksajien rahat annetaan yritystukena.
Jos niitä ei pystytä tarkistamaan ja esimerkiksi
tarvittaessa perimään takaisin, niin kyllä se
on silloin anteeksiantamatonta huolimattomuutta. Tämä nettopalkkausjärjestelmähän
järjestettiin sitten valiokunnan käsittelyssä niin,
että tukea ei makseta ennen kuin palkat on todellisuudessa
maksettu. Mutta ehkä se sitten on liian vaikeaa ja monimutkaista ministeri
Luhtaselle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
perusteluissa on yksi selvä fakta, ja se on se, että näin
ostetaan suomalaisille merimiehille työpaikkoja kolmisensataa
kappaletta. (Välihuuto) — Sehän on riidaton
asia, en minä sitä kommentoinut, kun ei siinä ole
mitään kommentoimista. Selvällä rahalla
ostetaan työpaikkoja ja sillä sipuli.
Arvoisa puhemies! Mutta ydinkohta tässä onkin
se, että huoltovarmuus hallituksen esityksen perustelujenkin
mukaan loppuu. Kerrotaan vaan, mikä on entistä,
mutta silloin kun on tästä ratkaisusta kysymys,
ei edes kuvitella, että huoltovarmuus näiltä osin
lisääntyisi. Tämähän
on se perimmäinen asia tässä asiassa.
Mutta jos se huoltovarmuus haluttaisiin hoitaa tässä yhteydessä, niin
silloin satsattaisiin täysin kotimaisessa omistuksessa
olevaan rahtialuskantaan ja silloin se asia olisi ihan toisissa
puissa.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessähän
on kysymys, niin kuin tässä on hyvin tullut esille,
vähän muustakin kuin huoltovarmuudesta. En siihen
muuhun nyt kajoa, koska siinä ministeri Luhtanen on hallituksen
puolelta päävastuussa. Minusta kuitenkin tämä esitys
myöskin huoltovarmuuden kannalta on asiaa parantava eikä heikentävä vaikutuksiltaan.
Tässä mielessä ihan ministerinä,
jolle kuuluu yleisvastuu Huoltovarmuuskeskuksesta, ihan kernaasti
voin tukea tätä esitystä ja sen eteenpäin menemistä.
Oma lukunsa on se, riittävätkö nämä toimet
tai tämä pieni apu huoltovarmuuteen, mikä tässä tulee,
ylipäänsä vastaamaan siihen haasteeseen, jonka
tämä jonkun verran heikentynyt huoltovarmuus nimenomaan
tämän tonniston osalta asettaa. Kieltämättä se
on jonkinmoinen haaste. Tänä päivänä Suomen
viennistä suurin piirtein 20 prosenttia kulkee omalla tonnistolla
ja tuonnista noin 40 prosenttia. Jos merkittävämpi
kriisi sattuisi maailmalla, niin kieltämättä aika
lähellä aletaan olla hyvinkin huolestuttavia rajoja.
Kuitenkin Huoltovarmuuskeskuksen johtokunta säännöllisesti
käy arvioita läpi siitä, mihinkä näiltä osin — siis
tonniston osalta — huoltovarmuus riittää,
ja varsinaista tällaista kriisiä sieltäpäin, joka
olisi johtanut esityksiin, ainakaan yleishallinnosta vastaavan ministeriön
johtoon ei ole tullut.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni merenkulkuliikenteen,
niin kauppa-alusten kuin matkustaja-alustenkin liikenteen, alan
yrittäjien pitäisi lähteä siitä,
että hinnoittelu on oikea ja he voisivat suorittaa investoinnit
ja työntekijöitten palkkojen maksut ilman kansallista
tukea. Toivon, että EU puuttuu tähän
ja harmonisoisi, että koko EU:n 25 maan alueelta poistettaisiin
kaikki merenkulkuliikenteen tuet. Normaali yritystoimintahan lähtee
siitä, että bisnes on se, joka itse hoitaa itsensä ilman
kansallista tukea.
Nyt tässä puhutaan huoltovarmuudesta. Huoltovarmuus
varmasti säilyy siitä huolimatta, että me
emme antaisi euron euroa lisätukea näille, koska
epäilen kuitenkin, että suomalaiset alukset eivät
herkästi siirry omistajasukujen omistuksesta kansainvälisten
omistajien omistukseen. Siinä mielessä tämä tuki
minun mielestäni on lähinnä sitä,
että 300 työpaikkaa turvataan.
Jos ajatellaan ulkomaankauppaliikenteessä olevia rekka-autoilijoita,
joita on pilvin pimein, jotka joutuvat taistelemaan kilpailutilanteessa
lähinnä saksalaisten yritysten kanssa, niin kilpailutilanne
on niin kova, että niitten nettotuotto on vain 0,6 prosenttia
vuodessa. Ja kun katsotaan, miten merenkulkualan yrityksiä lähinnä suuryritykset
omistavat ja tavarat tehtaalta asiakkaalle -ketjusta osan hoitaa
laivasto ja suurin osa hoidetaan kuitenkin kumipyörillä eteenpäin
satamista, henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että enemmän meidän pitäisi
kantaa huolta rekka-alan yrittäjistä kuin laivanvarustajista.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä ymmärsin, että ed. Kuosmanen
puheensa alkuosassa vetosi EU:hun, että näistä epäterveistä ja
kilpailua vääristävistä tuista
luovuttaisiin. Olen äärimmäisen tarkoin
samaa mieltä. Ed. Kuosmanen muistaa loistavan tarkasti
sen, että silloin kun teidän puolueenne valtiovarainministeri
oli rootelissa, vielä vastustettiin EU:ssa sitä laajennusta,
mikä näihin tukipolitiikkoihin tuli komission
taholta, ja se meni Lipposen hallitusten aikaan poskelleen meistä riippumattomista
syistä. Mutta pitäisi uskoa nyt, että kun
nyt on parempi hallitus kuulemma, kun se on saanut luottamuslauseen
täällä moneen kertaan, niin se hoitaa
tämän homman kuntoon.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkaselle totean, että väyläverosta on
syytä kantaa huolta nyt, kun esitys on juuri viimeisteltävänä tänne
tuotavaksi. Jos se toteutuu siinä virkamiesten esittämässä muodossa,
se on raju isku suomalaiselle laivastolle, joka on hyvin jäävarustettu,
ja suosii ulkomaalaisia heipparalla-laivoja. Eihän siinä ole
mitään järkeä. Olkaa nyt tarkkana
myös valiokunnassa. Ja kyllä minä odotan,
että myös ministeri Pekkarinen asiaan kiinnittää huomiota,
sillä tässä on teollisuudestakin kysymys.
Jos tämmöinen isku tulee Perämeren, Pohjanlahden
ja varmaan Suomenlahdenkin teollisuuslaitoksille, niin kuin nämä virkamiehet
olivat hankkeita siihen suuntaan viemässä, niin
eihän siinä ole mitään järkeä.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunnassa
on käyty runsaasti keskustelua tästä asiasta.
Totean ensinnäkin, että puheenjohtaja Laukkanen
toi erinomaisesti esiin ed. Lapintielle ne ongelmat, mitkä tässä on,
että meillä ollaan liputtamassa aluksia ulos,
jos me emme tee jotain. Ne liputetaan pomminvarmasti. Tältä osin
varustamot saavat sen hyödyn, kun he maksavat henkilöstölleen palkat,
elikkä he saavat nämä sivukulut ja ennakonpidätykset
vähennettyä itseltään. Tällöin
palkanmaksu on tapahtunut, ei niin, että tulisi tämä tuki
jossain muussa muodossa. Se näkemys on aivan erheellinen.
Saimaan kanava, joka on ollut myös monasti esillä valiokunnan
käsittelyssä, on ulkomaanliikennettä.
Nyt virkamiestaho haluaa valmisteluissa tehdä niin, että tuota
kanavaliikennettä ei katsota ulkomaanliikenteeksi, vaikka
se suuntautuukin aina Venäjälle ja ulkopuolelle
Suomen rajojen. Tältä osin eduskunnan tahtoa ei
kuulla, jos päätöksenteko ja valmistelu
tältä osin ei muutu kanavamyönteiseksi.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Roger Jansson /r:
Värderade herr talman! Den internationella sjöfarten är
en internationell näring som är utsatt för
internationell konkurrens. Sjöfartsnäringen i
Finland lever alltså utanför landets näringsliv
och den konkurrens som finns inom landet. Så finsk sjöfart
måste därför ha samma regler och samma
förmåner som våra konkurrenter om vi
skall ha en möjlighet att driva sjöfart under
finsk flagg i fortsättningen med finska arbetstagare ombord.
Så det är ytterst viktigt också för
försörjningsberedskapen, som annars fortsätter
att minska, om vi inte klarar av den här uppgiften inom
näringspolitiken. Propositionen är ett förslag,
ett steg, i den riktningen och bör därför
få understöd här i riksdagen.
Vad som förvånar mig i debatten är
ledamot Lapinties påstående om att de stöd
som har utbetalats till sjöfarten, särskilt till
passagerartrafiken, och de åtgärder som har vidtagits
i de arbetsmarknadsmässiga förhandlingarna inte
skulle ha haft avsedd effekt. Tack vare dessa åtgärder
fortsätter det nämnda rederiet och åtskilliga
andra rederier att segla under finsk flagg, eftersom de här åtgärderna
har möjliggjort det. Tack vare de här åtgärderna
har man kunnat rädda åtskilliga hundratals finska
arbetsplatser, ja, man kan till och med tala om tusentals. Skulle
man inte ha gjort det hade effekten blivit densamma som skett inom
ramen för i dag icke längre finskägda
rederiers verksamhet, Silja Line har huvuddelen av sin flotta utflaggad
och det stora finska rederiet, Finnlines, har också huvuddelen
av sin flotta utflaggad. Så de här åtgärderna
som staten har vidtagit har alltså möjliggjort
för alla finska rederier att fortsätta verksamheten
under finsk flagg och de flesta, nästan alla, har kunnat
göra det.
Den verksamhet som i dag bedrivs inom ramen för passagerarstödet är
i sig dock inte längre lönsam. Den skapar inga
nya pengar och möjligheter till utdelning av vinst. Konkurrensen
från Estland är för hård till
den delen. Så ytterligare åtgärder, särskilt
när det gäller möjligheten att anskaffa
nytt tonnage och att förnya tonnaget, måste till.
Jag tror att det är gammal skåpmat att skälla
på Viking Line för den dividendutdelning som skedde
för verksamhetsåret 2003. Situationen har ordentligt
förändrats efter det. Den nya lagstiftningen om
stöd för verksamheten trädde i kraft
den 1 januari 2005. Situationen är helt annorlunda nu,
några överstora dividender diskuteras inte överhuvudtaget
längre. Nu är det fråga om att vi tillsammans
skall kunna bibehålla och utveckla finsk sjöfart
och säkerställa arbetsplatserna ombord. För
det behöver vi ytterligare åtgärder än
de tidigare stödformerna och den här regeringspropositionen
om vi vill bibehålla vår internationella konkurrenskraft.
Det har vi goda förutsättningar till, näringen är
för övrigt lönsam och expanderande.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minun mielestäni vuosi 2003 nyt ei
ole kovin kaukana. Silloin nimenomaan oli kyse ihan samasta asiasta,
mitä nytkin peräänkuulutan, eli jos veronmaksajien
valtiolle maksamia rahoja annetaan edelleen yritystoiminnan tukemiseen,
niin kyllä silloin valtion velvollisuus on myös
valvoa, että niitä käytetään
vastuullisesti. Mielestäni Viking Linen esimerkki vuodelta 2003
on sellainen esimerkki, jota ei pidä unohtaa, ja kuten
ed. Jansson itsekin totesi, siitä on ilmeisesti otettu
opiksi ja näin ei enää toimita vaan osataan
jo toimia vastuullisena omistajana, ja hyvä näin.
Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa miksikään vaan
siitä huolimatta, kun annetaan hyödyllisiä yritystukia — ja
jos tämäkin nyt tuo 300 työpaikkaa, niin
sehän on kieltämättä hyvä,
en ole väittänyt, että se ei olisi — mielestäni
pitää valvoa, että ne rahat menevät
siihen tarkoitukseen, mihin ne on ajateltu, eikä niitä käytetä muuhun.
Roger Jansson /r(vastauspuheenvuoro):
Herr talman! Det viktiga i sammanhanget var att rädda
arbetsplatserna, de finska arbetsplatserna under finska avtal ombord,
och det lyckades. Det lyckades fullt ut när det gäller
Viking Line. Jag hoppas att det också skall lyckas lika
bra när det gäller stödet till andra
rederier. Därför är det olyckligt när
man i riksdagsdebatten här hänvisar till ett företag.
Jag stödde inte heller på något sätt
den överstora dividend som Viking Line delade ut det där året,
men däremot uppfylldes stödets målsättning
fullständigt när det gäller Viking Lines
insatser och Viking Lines policy. Fartygen kunde hållas
kvar under finsk flagg och personalen ombord kunde fortsätta
att arbeta under finska avtal.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Tulin tänne puhujakorokkeelle, kun ajattelin,
että tuo 2 minuuttia saattaa olla liian lyhyt puheenvuoron käyttöön.
En aio kuitenkaan pitkää puheenvuoroa pitää.
Olen ed. Janssonin kanssa samaa mieltä hyvin pitkälle
muilta osin paitsi tässä Viking Linen tapauksessa.
Kyllä se moraalisesti oli tuomittava linja, mitä yhtiö veti.
Samanaikaisesti kun valtio ohjasi tukea yhtiölle, jaettiin
aika muhkeita osinkoja, ja sitä ei tietenkään
voi hyväksyä. Toivon mukaan tästä nyt
sitten merenkulku on opiksi ottanut.
Tämän lakiehdotuksen keskeisin tavoite on
se, minkä ed. Pulliainen täällä aikaisemmin
sanoi: tällä lakiehdotuksella turvataan jossain
määrin meidän merenkulkuamme ja sen kehittymistä ja niitä työpaikkoja,
mitä siellä, tosin yhä vähenevässä määrin,
on. Tässä suhteessa on tärkeätä, että tätä viedään
nyt eteenpäin.
Huoltovarmuuden osalta on todettava, että tällä lisätään
jossain määrin meidän merenkulkumme huoltovarmuutta,
mutta tosiasia on se, että tämä pohjautuu
nyt siihen lausuntoon, minkä Huoltovarmuuskeskuksen johtaja
erään toisen asian käsittelyn yhteydessä totesi:
että meidän huoltovarmuutemme osalta eletään
kriittisiä aikoja. Tämä tulisi eduskunnan
vakavasti huomioida, ja minun mielestäni se tarkoittaa
sitä, mitä täällä muun
muassa ed. Jansson totesi, että pitää pystyä meidän
tonnistoamme edelleenkin saada kasvamaan ja investoida uuteen kalustoon.
Minä toivon, että valiokunta tämän
huoltovarmuuskysymyksen myöskin selvittää merenkulun
osalta hyvin perusteellisesti ja saadaan sitä kautta sitten täsmällinen
ja oikea kuva siitä, missä ollaan ja minkälaisia
uhkia siellä on näköpiirissä.
Väylämaksusoppaan sinänsä tämä lakiehdotus
ei nyt puutu, niin kuin ed. Laukkanen valiokunnan puheenjohtajana
totesi. Mutta selvää on se, että väylämaksuvirheellisyydet,
jopa lakien mahdolliset rikkomiset, tulee ilman muuta selvittää ja
on päästävä sellaiseen järjestelmään,
että tällaiset väärinkäytökset
eivät ole jatkossa mahdollisia, Minä luulen niin,
että eduskunta odottaa kyllä, että tältä osin
hallitukselta tulee esitys, jolla pystytään tähän
kysymykseen sitten kantaa ottamaan.
Saimaan kanavaliikenne on minusta myöskin semmoinen
kysymys, joka tulee nyt valiokunnassa perusteellisesti käsitellä.
Kyllä minä katson niin, että Saimaan
kanavaliikenne on ulkomaanliikennettä, ja tässä suhteessa
ihmetyttää se, miten ovat voineet ministeriön
virkamiehet lähteä tulkitsemaan sillä tavalla,
että se ei sitä olisi, mitkä ovat ne
perusteet, että se olisi muka sisävesiliikennettä.
Näinhän asianlaita ei ole.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ulkomaanliikenteessä olevien
kauppa-alusten nettopalkkajärjestelmää vastaava
lisätuki tulisi ohjata ja laajentaa koskemaan myös
sisävesiliikennettä. Saimaalla on esimerkiksi
tilanne se, että saksalaiset alukset saavat matkustaja-alus-
ja lastialustukea, mutta suomalaiset alukset eivät saa
ollenkaan. Siinä mielessä tämä suuri epäkohta
pitäisi pikaisesti hallituksen ja eduskunnan korjata. Jos
ajatellaan metsäteollisuustuotteitten ja puutavaran kuljetusta
Saimaalla, niin se on suuri määrä vuosittain,
monta miljoonaa tonnia, ja sen lisäksi esimerkiksi 50 miljoonaa
tonnia olisi mahdollista energiahaketta saada sisävesialueitten
satamista kuljetettua polttoaineeksi näihin lämpötehtaisiin.
Siinä säästettäisiin vuosittain
noin 30 miljoonaa tonnia öljyä, mikä on
valtava säästö energiassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä keskustelu
on hyvin kartoittanut tämän tilanteen. Meillä on
kolmenlaista tonnistoa: yksi kategoria on Finnlines-tonnisto, toinen on
muut merenrantatonnistot, ja sitten on tämä Saimaan
liikenne. Nyt kun ei huoltovarmuus ole se kriteeri, kun se ei ole
tässä, sitä ei ole edes perusteluissa,
näin luodaan lähtökohtaisesti erilaisia
menettelyjä, niin kuin hajautetaan vaan tätä tukijärjestelmää,
kun se voitaisiin hoitaa kerralla. Edustajat Kuosmanen, Laukkanen
ym. ovat aivan oikeassa. Tämä asia olisi pitänyt
hoitaa kertaheitolla, koko paketti, kuntoon.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tosiaan, kuten ed. Pulliainen sanoi,
tässä on, sitaateissa sanottuna, veivaamisen maku yleensä merenkulun
osalta, koska paloittain tuodaan, välillä vedetään
esityksiä pois ja taas tuodaan uusia. Tietysti toisaalta
on myönnettävä, että EU ei ole
myöskään kovin linjakas näissä asioissa.
Mutta ed. Laitisen puheenvuoron johdosta toteaisin kyllä sen,
että hän voisi hieman evästää oman
puolueensa ministeriä eli valtiovarainministeriä,
koska käsitykseni on se, että valtiovarainministeriöstä on
tullut hyvinkin tiukat ja kovat kriteerit, niin että Saimaan
kanavan liikenne suomalaisille aluksille ei ole tasavertainen, kun
siellä liikkuu esimerkiksi saksalaisia aluksia. Oma käsitykseni
on jopa se, että Saimaalla esimerkiksi Savonlinnan ja Joensuun
välillä osa saksalaisista aluksista voi suorittaa
niin sanottua kabotaasiliikennettä, jolloin suomalaiset
alukset, jotka ovat sisävesiliikenteessä ja osittain
Saimaan kanavaliikenteessä, ovat täysin eriarvoisessa
asemassa.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Evästetään kyllä.
Keskustelu päättyy.