Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun toisessa käsittelyssä on
tämä hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maahanmuuttajien
kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta annetun lain
muuttamisesta, haluan muutaman sanan vielä tuoda esiin
lähinnä viime päivinä julkisessa
sanassa olleitten tietojen perusteella. Tämä lakiesityshän
perustuu neuvoston direktiiviin, jossa esitetään
vähimmäisvaatimuksia kansalliseen lainsäädäntöön,
ja tämän direktiivin edellyttämät
lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset
olisi jäsenvaltioiden tullut saattaa voimaan jo 6. päivään
helmikuuta 2005 mennessä.
Sinällään voi sanoa, että varmasti
tämä on ihan asiallinen esitys siltä osin,
että todellisille maahanmuuttajille, turvapaikanhakijoille,
on annettava se tuki, mikä on mahdollista, silloin kun on
todellisista turvapaikanhakijoista kyse. Mutta eilen tuli esiin,
kuinka Suomen tilanne on muuttunut aikaisemmasta, eli nyt Suomea
pidetään maana, johon on hyvä lähteä hakemaan
turvapaikkaa, koska eduskunta ei hyväksynyt ulkomaalaislain
muutoksen yhteydessä perussuomalaisten esittämää näkökantaa
eli muutosta niin, että silloin kun on niin sanotusta Dublin-tapauksesta
kyse, henkilö pitäisi palauttaa välittömästi rajalta.
Nyt tilanne Suomessa on johtanut siihen, että meille on
tullut, niin kuin mietinnön lausunto-osassa on todettu,
lisääntyvä niin sanottu turvapaikkaturismi
eli kiertäminen turvapaikkamaasta toiseen.
Ihmettelen sitä, niin kuin ensimmäisessäkin käsittelyssä totesin,
että hallintovaliokunta ei ole omassa mietinnössään
antanut juuri minkäänlaista painoarvoa työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnolle siltä osin kuin käsitellään
toimeentulotuen maksatusta. Hallintovaliokunnan mietinnössä on
tältä osin ainoastaan lyhyt toteamus asumismenojen
huomioimisesta toimeentulotukea myönnettäessä.
Siinä todetaan nimenomaan se, että majoitusta
varten ei myönnetä toimeentulotukea rahana, mutta
muuten sivuutetaan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunto, jossa hyvin yksityiskohtaisesti on selvitetty, mitä tuloksia
on tullut siitä, että joillakin paikkakunnilla
on kokeiltu järjestelmää, jossa mahdollisimman suuri
osa toimeentulotuesta annetaan luontaissuorituksina eli järjestämällä asunto,
ravinto ja muut perustarpeet ja vain erittäin pieni osa
suoraan rahana. Ja ainakin valiokunnan mietintöön liittyvän
lausunnon perusteella täällä todetaan, että tästä kokeilusta
on saatu rohkaisevia kokemuksia.
Minun mielestäni olisi kyllä pitänyt
painokkaasti ottaa kantaa siihen, että Suomessa tätä maksatuskäytäntöä pitäisi
kehittää edelleen. Minä en näe
mitään järkeä siinä,
että muista EU-maista tullaan, kun sieltä joudutaan
ulos, Suomeen hakemaan turvapaikkaa ja täällä saadaan olla
useita viikkoja veronmaksajien rahoilla. Miksei meilläkin
voisi olla samanlainen käytäntö kuin
monessa muussa EU-maassa ja myös esimerkiksi Ruotsissa?
Tony Halme /ps:
Arvoisa puhemies! Julkisuudessakin olleiden tietojen mukaan
Suomi houkuttelee yhä enemmän turvapaikanhakijoita, koska
muut maat ovat tiukentaneet kriteereitään. Ulkomaalaisvirasto
arvioi turvapaikanhakijoiden määrän kasvavan
tänä vuonna ainakin 4 000 henkilöön.
Hallituksen perustelujen mukaan noin puolet Suomessa turvapaikkaa
hakevista henkilöistä on niin sanottuja Dublin-tapauksia
eli he ovat jo aiemmin hakeneet turvapaikkaa jostain muusta EU-maasta
tai Norjasta tai Islannista, jolloin kyseinen maa on vastuussa asian
käsittelystä.
Selvitysten mukaan suomalainen toimeentulotuen maksamiskäytäntö,
jossa suurin osa turvapaikanhakijan saamasta tuesta maksetaan rahana,
toimii tällaista turvapaikkaturismia lisäävänä tekijänä.
Niin kuin työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
lausunnossaan toteaa, joillakin paikkakunnilla on kokeiltu järjestelmää,
jossa suurin osa toimeentulotuesta annetaan luontaissuorituksina eli
järjestämällä asunto, ravinto
ja muut perustarpeet, jolloin vain pieni osa tuesta jää rahana
maksettavaksi. Tällaisista kokeiluista on saatu rohkaisevia
kokemuksia. Mielestäni näitä kokeiluja tulisi
jatkaa sekä tehdä tällaisesta käytännöstä pysyvä.
Mielestäni Suomen tulee käyttää kaikkia
tällaisia keinoja, jotta tällaista turvapaikkaturismia voidaan
vähentää. Turvapaikkaturismin vähentäminen
parantaisi myös niiden asemaa, jotka ovat oikeasti turvan
tarpeessa.
Keskustelu päättyy.