Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! En halua jarruttaa joustavasti etenevää istuntoa,
mutta muutama sana kuitenkin tästä maantielaista.
Ensinnäkin, kun tämä korvaa yleisistä teistä annetun
lain, joka on säädetty vuonna 54, niin minä haluaisin
korostaa sitä, kuinka hyviä lakeja on 50 vuotta
sitten Suomessa säädetty. Kun me tiedämme
maantieverkoston osalta, kuinka paljon sitä on rakennettu
50 vuoden aikana, oikeastaan kaikki keskeisemmät väylät
Suomessa, ja tämän lain mukaan on toimittu ja
tietoimitukset tehty ja kaikki on onnistunut suhteellisen hyvin, niin
hyvä on ollut eduskunta silloinkin.
Sitten toinen asia, mikä minusta tässä on
erittäin hyvää, on se, että tieoikeus
muuttuu omistusoikeudeksi. Siinä on ollut matkan varrella monennäköisiä ongelmia
ja tulkintavaikeuksia. Nyt sekin asia tulee tässä yhteydessä korjattua. Sitten
kun vielä korvaus määritellään
lunastuslain mukaisesti, tämä laki on maanomistajien kannalta
myöskin erittäin hyvä. Ja kun vielä tämä korvaus
arvioidaan ja määrätään
toimituksen päättymisajankohdan mukaisesti, kun
kaiken kaikkiaan vanha laki on nykyaikaistettu, niin minun näkemykseni
ja vuosien varrella saamani kokemuksen mukaan tästä tulee
entistä parempi laki.
Minä kiinnittäisin huomiota 3 §:n
2 momenttiin, joka sekin on erittäin hyvä. Siinähän
sanotaan, että maantieverkon tulee tarjota mahdollisuus
turvalliseen ja toimivaan liikkumiseen ja kuljettamiseen koko maassa
kohtuullisin kustannuksin ottamalla huomioon eri väestöryhmien liikkumistarpeet
ja eri elinkeinoalojen kuljetustarpeet. Minä luin täältä oikein
puhujakorokkeelta tämän momentin sen vuoksi, että kun
tämä laki tulee voimaan, niin Valtatie 4 ei täytä tämän
nyt toisessa käsittelyssä hyväksyttävän
maantielain 3 §:n 2 momenttia. Eli me, jotka olemme
kiirehtineet Valtatie 4:n saamista ohjelmiin, saamme tässä erittäin
vankan perustelun ihan lakipykälän mukaan, miksi
se on peruskorjattava. Se ei ole turvallinen, eikä se ole
elinkeino-olojen kannalta riittävän hyvässä kunnossa.
Mutta halusin tulla tämän, arvoisa puhemies, sanomaan,
että kun olen käytännössä joutunut vuosikymmenet
olemaan mukana vanhan yleisistä teistä annetun
lain mukaisissa toimenpiteissä, niin se laki on ollut hyvä,
mutta se vaan paranee.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy tulla tänne puhujakorokkeelle
ihan lyhyesti toteamaan muutamia seikkoja. Mutta ensiksi täytyy
todeta — en tiedä nyt oikein, mitä sanaa käyttäisi — että kun
ed. Vielma kehui hallituksen esitystä ja valiokunnan yksimielistä mietintöä,
siltä osin tämä on ilmeisen poikkeuksellista, koska
yleensä ed. Vielma on hyvin kriittisesti suhtautunut, tietysti
perustellusti, hyvin moneen seikkaan, joka on ollut tulkinnanvarainen.
Arvoisa puhemies! Tässä mietinnössä ja
hallituksen esityksessäkin on todettu nimenomaan se tärkeä seikka,
että maanteitten käyttö on edelleen maksutonta.
Minun mielestäni se on eräs tärkeä periaate
kuitenkin Suomessa siitä huolimatta, että meillä keskustellaan
hyvin paljon silta- ja tiemaksuista. Tunneleitahan meillä ei
sillä tavoin ole kuin Norjassa taikka Keski-Euroopassa.
Arvoisa puhemies! Ihan muutama seikka vaan siitä, millä tavoin
valiokunta näki nämä asiat lähinnä sellaisten
pykälien osalta, joissa yksityiskohtaisesti on lähdetty
perustelemaan hallituksen esitystä hyvinkin pitkälle
menevin kannanotoin.
Ensimmäinen on liittyminen maantiehen ja tässä lähinnä liittymän
käyttötarkoituksen muuttaminen. Valiokunta näki
tärkeänä sen, koska usein esimerkiksi
pieni kiinteistö ostetaan ja liitetään
suureen ja sitten myyjä haluaa kuitenkin asua sillä omalla
plantaasillaan, sitaateissa sanottuna, eli omakotitalossa, joka
lohkotaan pieneksi tontiksi, jolloin käyttötarkoitus
muuttuu. Ainakin tuolla Länsi-Suomessa tilanne on ollut
se, että käyttötarkoitusmuutoksia ei
ole juurikaan saatu. Tähän valiokunta on mielestäni
hyvin painokkaasti ottanut kantaa. Tietysti aina pitää muistaa
se, että liikenneturvallisuus ei saa vaarantua.
Mutta, arvoisa puhemies, sitten toiseen seikkaan valiokunta
myöskin hyvin konkreettisella tavalla otti kantaa muuttamatta
pykälää, mutta mielestäni viestittämällä ihan
selvästi sen, millä tavoin Tiehallinnon tulisi
suhtautua, sitaateissa sanottuna, tienvarsimainontaan eli opastukseen. Aikaisemmin
Tiehallinnon ohjeistuksessa on hyvin yksityiskohtaisesti sanottu,
että tällaista lupaa ei voi tieliikennelainsäädännön
mukaan antaa, vaikkakin olisi kyse liiketaloudellisen tuloksen parantamisesta
ja vaikka olisi matkailuyritys, se ei ole riittävä peruste
luvan myöntämiselle. Lisäksi on todettu,
että myöskään pelkästään yhden
liikenteenharjoittajan toimintaa palveleva mainos ei ole riittävä peruste.
Tältä osin valiokunta on mielestäni aika
selvästi ottanut kantaa, että kun esimerkiksi
marjoja, hedelmiä tai uusia perunoita siellä mainostetaan,
tällainen olisi sallittava. Kun ajattelee, että ne
ihmiset siellä periferiassa yrittävät
jotenkin tulla toimeen, niin kyllä niiltä rintamaitten
ohikulkijoiltakin kannattaisi ottaa pois ne eurot ja sentit, jotka
ovat tarjolla.
Sitten toinen seikka, jossa Tiehallinto ohjeistuksessaan on
ollut aika tiukalla kannalla: On määritelty yleisötapahtumat
ja se, mitkä ovat yleisötilaisuuksia, ja todettu,
että jos nämä merkit ovat tilapäisiä,
kuten yleensä yleisötilaisuuksissa, niin ne merkit
voidaan pystyttää vuorokautta ennen tilaisuuden
alkua ja merkit on poistettava vuorokauden kuluessa tilaisuuden
päättymisestä. Tämä on
monella paikkakunnalla — ja jälleen, arvoisa puhemies,
totean, että ainakin Länsi-Suomessa — ollut
todellinen ongelma. Kun koko talven joku kyläteatteri tai
joku kylätoimikunta on harjoitellut jotakin näytelmää ja sitten
kesällä se esitetään muutaman
kerran taikka jonakin viikkona kaksi tai kolme kertaa, niin aina
vuorokautta ennen ne merkit voi asettaa ja sitten tilaisuuden päättymisen
jälkeen vuorokauden kuluessa ne on poistettava, eli viikossa
pitää edestakaisin sitten kiertää niitten
liikenneohjaukseen tarkoitettujen nuolien kanssa. Tältä osin
valiokunta on ottanut selvän kannan ja tulkinnut tätä pykälää sillä tavoin,
että jos on esimerkiksi kesäteatterista kyse tai
jostakin muusta sellaisesta tapahtumasta, joka on vaan muutaman
viikon esimerkiksi, pari kuukauttakin, kesäaikana, niin kun
ne nuolet kerran laitetaan sinne, joilla ohjataan liikennettä — se
on myös minun mielestäni liikenneturvallisuuskysymys — ne
voivat olla sen koko ajan siellä.
Arvoisa puhemies! Voimaansaattamispykälässä on
todettu, että laki tulee voimaan kuusi kuukautta sen jälkeen,
kun laki on hyväksytty, eli siltä osin tätä ei
varmasti saada voimaan vielä tulevan kesäkauden
aikaan, mutta toivoisin, että tiehallintoviranomaiset ymmärtävät
sen, että jos eduskunta on hyväksynyt lain, niin
silloin myös Tiehallinto antaa uudet ohjeistukset sen mukaisesti,
mitä eduskunta on hyväksymispäätöksellään
toisessa käsittelyssä päättänyt.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä maantielain uudistus
on paikallaan siinä mielessä, että kun
kunnanvaltuustoille siirrettiin valta asemakaavan laatimisesta ja
se on monta kertaa ristiriidassa sitten maakuntakaavan ja yleiskaavan
kanssa, niin tämä lakiesityshän lähtee
siitä, että yleissuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin
maakuntakaavaa tai oikeusvaikutteista yleiskaavaa. Yleissuunnitelma
voidaan hyväksyä vastoin voimassa olevaa asemakaavaa, jos
kunta ja alueellinen ympäristökeskus sitä puoltavat.
Tiesuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin oikeusvaikutteista
kaavaa. Eli tämä on erittäin tärkeä muutos.
Otan esimerkiksi Haminan, jossa on semmoinen tilanne, että valtuusto
on pähkäillyt, rakennetaanko Haminan ohitustie
eteläisen vaihtoehdon vai pohjoisen vaihtoehdon mukaan.
Maakuntakaavassa esitetään pohjoista vaihtoehtoa,
joka on yleissuunnitelman pohjana, mutta siitä huolimatta
Haminan kaupunginvaltuusto pähkäilee vielä edelleen
asemakaavan kanssa. Nyt tämä selkiyttää sen
tilanteen, niin että yksittäinen kunta ei voi vaikeuttaa
maakuntakaavan toteuttamista.
Keskustelu päättyy.