4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sähkön
alkuperän varmentamisesta ja ilmoittamisesta annetun lain
muuttamisesta
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä kysymys on res-direktiivin
toimeenpanosta ja nimenomaan toimeenpanosta niiltä osin,
että tässä määritellään menettelystä,
jolla vain sellaista sähköä, jonka alkuperä on
takuulla varmennettua, voidaan jatkossa myydä uusiutuvilla
energialähteillä tuotettuna sähkönä.
Res-direktiivi määrää ne
menettelytavat, jotka uusiutuvalla tuotetun sähkön
varmentamiseksi tarvitaan, jotta sähköntuottaja
voi myydä sähköä uusiutuvana.
Ja sitten uusiutuvan sähkön tuottaja on taas asiakkailleen
velvollinen antamaan vuoden lopussa aina selvityksen siitä,
miten ja millä tavalla ja kuinka paljon siitä sähköstä on
nimenomaan tuotettu uusiutuvalla, jota tuo sähkön
myyjä myy.
Arvoisa puhemies! Tässä menettelyn ideana on
se siis, että löytyy ensinnäkin yhteiset
menettelytavat tuon uusiutuvan varmentamiseksi, tulee takuujärjestelmä,
jolla myyjä saa tuon takuun sen alkuperästä ja
tulee järjestelmä, jolla sähkön ostaja
tietää, että tuo sähkö varmasti
on yleisellä eurooppalaisella metodilla tunnettu ja tunnistettu
uusiutuvaksi sähköksi. Tästä pohjimmiltaan on
kysymys.
Ehkä vielä sekin kannattaa sanoa ja todeta, että tämä ei
velvoita kaikkia sähkön tuottajia ilmoittamaan
tuottamansa sähkön alkuperää.
Jos haluaa tuottaa, niin kuin monet tuottavat sähköä muulla
tavalla kuin uusiutuvalla energialla, niin tämmöiselle
yhtiölle ei tule mitään erillistä raportointivelvollisuutta.
Tämä koskee vain niitä, jotka tuottavat
uusiutuvalla. Tämä selkeyttää vain
näiden osalta pelisääntöjä ja
on hyvä ratkaisu sekä sähkön
tuottajan että sähkön kuluttajan kannalta
näiltä osin. Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Kuluttajan on usein vaikea arvioida sitä,
mistä hänen sähkönsä on
peräisin ja miten sitä tuotetaan. Ympäristö-
ja ilmastotietoisuus kuitenkin kasvaa kansalaisissa jatkuvasti,
ja lainsäätäjän on myöskin
reagoitava, totta kai, näihin muutoksiin. Nyt tämän
käsittelyssä olevan ehdotuksen tarkoituksena on
muuttaa sähkön alkuperän varmentamisesta
ja ilmoittamisesta annettua lakia uusiutuvan energian alkuperätakuiden
osalta.
Alkuperätakuita käytetään
todistuksena siitä, että tietty osa energiastamme
on tuotettu uusiutuvista lähteistä. Jatkossa tämä alkuperätakuu
olisi ainoa menetelmä varmentaa sähkö tuotetuksi
uusiutuvista energialähteistä. Uudistus pohjautuu res-direktiiviin.
Tämä uusi sääntely on hyvä tapa
selkeyttää uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön markkinoinnissa noudatettavia käytäntöjä.
Uudistus parantaa myös kuluttajansuojaa, sillä järjestelmä,
jonka avulla varmistetaan, että myynnissä oleva
sähkö todella on uusiutuvaa, poistaa tiettyjä vallitsevan
tilanteen tämänhetkisiä ongelmia.
Kuluttajan asema parantuu myös sitä kautta, että uudessa
mallissa sähkön tuottajien vertailu on, totta
kai, helpompaa yhtenäisten arviointitapojen ansiosta. Ehdotetun
järjestelmän käyttöönotto
on tuottajille vapaaehtoista, ja näin tuottaja voi itse
arvioida tietenkin sen oman järjestelmän markkinointihyödyn
ja toimia sen mukaisesti. Kuluttajien kannalta on, totta kai, erityisen
toivottavaa, että mahdollisimman moni tuottaja ottaisi
tämän järjestelmän käyttöönsä.
Ehdotusmuodossaan tämä laki antaa sähkön myyjille
ilmoitusvelvollisuuden, jonka mukaisesti sähkön
tuottajien on vuosittain ilmoitettava asiakkailleen kunkin energialähteen
osuus sen edellisenä vuonna käyttämistä polttoaineista. Tällä tavalla
kuluttaja pääsee myös tarkemmin vertailemaan
sähkön tuottajan asennoitumista uusiutuviin energialähteisiin
ja voi sitä kautta esimerkiksi vaihtaa sähköyhtiötään
näihin tietoihin perustuen.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Välillä tulee kyllä pohdittua,
tuleeko Euroopan unionista liikaakin sääntelyä,
ja varmaan tuleekin, mutta tämä nyt lienee kuitenkin
järkevä direktiivi ainakin tavoitteiltaan, tämä res-direktiivi,
mihin tämä esitys perustuu. Sen tavoitteenahan
on lisätä uusiutuvan energian käyttöä,
ja se on tietenkin hyvä tavoite.
Tämän lakiesityksen pitäisi sinänsä selkeyttää tämän
alan aika kirjavia käytäntöjä.
Tietysti se nyt nähdään sitten vuosien
päästä, miten se käytännössä toimii.
Valiokunta tässä mietinnössä kuitenkin
painottaa, että tämän ehdotetun järjestelmän
hyödyntäminen on sähkön tuottajille
vapaaehtoista. Aika näyttää sitten, miten
tämä tulee käyttöön.
Joka tapauksessa se selkeyttää uusiutuvilla energialähteillä tuetun
sähkön markkinoinnissa noudatettavia käytäntöjä ja
parantaa kuluttajan suojaa. Ihan arvokkaita asioita.
Arvoisa puhemies! Tämän lisäksi kyllä pitäisin
tärkeänä, että muutoinkin pohdittaisiin
niitä erilaisia ihan käytännön
keinoja, millä voidaan lisätä uusiutuvan
energian käyttöä Suomessa ja EU-alueella
laajemminkin. Ennen kaikkea tämä on Suomen kannalta
merkittävä kysymys. Koska meillä on resursseja,
monenlaisia mahdollisuuksia ja vielä paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia
lisätä uusiutuvaa, niin tarvitaan nämä pykälät ja
sääntelyt kuntoon, mutta tarvitaan varmasti myös
monia muita toimia, joilla fossiilisten käyttöä,
varsinkin kivihiilen käyttöä vähennetään
ja korvataan sitä uusiutuvilla energialähteillä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Sen verran tosiaan peesaan edellistä puhujaa,
että kannatettava direktiivi. Toki EU on paradoksaalinen
näissä uusiutuvissa jutuissa, koska nyt ollaan
lyömässä Kiinalle lähes 50 prosentin
tulli siitä, että Kiina on onnistunut kopioimaan,
jos näin kauniisti voi sanoa, teollisuusvakoilulla parhaat
aurinkokennot, ja aurinkovoimaa tarvittaisiin tässä uusiintuvassa
enemmän ja enemmän. Paljon miellyttävämpää kuin
tuulivoima. Ja sitten myös Suomessa lainsäädäntö on
se, että se, että nämä kotitaloudet
ja muut voisivat myydä verkkoon takaisin tätä aurinko-
ja tuulivoimaa, puuttuu selkeästi vielä näistä jutuista.
Toinen asia, mitä haluan sanoa: On kunnioitettavaa,
että alan ex-ministeri Mauri Pekkarinen kannatti näinkin
tiukkaa direktiiviä. Kas, tässä monta
kertaa aikoinaan kysyin Fortumin jutuista ja siitä, minkä takia
laissa lukee, että kiinteät maksut ja siirtomaksut...
Niiden pitää olla kohtuullisia. Nyt kun Fortum
on myymässä näitä jakeluverkostojaan
ulkomaille, niin jos lakiin jää ex-ministeri Pekkarisen
aikoinaan puolustama "kyllä ne osaa olla kohtuullisia"
-juttu, niin kuinka paljon oikein ulkomailla voivatkaan nämä omistajat
rahastaa suomalaisilta, vaikka ei edes käytä sähköä,
pelkästään siirtomaksuja ja näitä kiinteitä maksuja?
Toivoisin, että tämän direktiivin esimerkin
mukaisesti siirryttäisiin myös tässä suomalaisessa
kohtuullisessa lainsäädännössä siihen,
että määrättäisiin
tiukat rajat sille, kuinka paljon siirtomaksuista ja pysyvistä maksuista
voi kuluttajaa rokottaa, varsinkin kun selkeästi tämä nykyhallitus
ja edellinen ovat puhuneet siitä, että näin
suunnataan käyttämään vähemmän
energiaa. Mutta mitä vähemmän energian
käyttämistä se on, jos kiinteät
maksut ja siirtomaksut rokottavat sen kaiken, mitä ihminen
sitten tällä oppimisellaan hyötyy?
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun edustaja Virtanen tässä otti
esiin nämä sähkön siirtomaksut,
niin nehän ovat tärkeä tematiikka kyllä sinänsä.
Tässä talossa on käsittelyssä parhaillaan
sähkömarkkinalaki, joka myöskin liippaa
näitä siirtomaksuja. Jos se menee läpi
esitetyssä muodossaan, niin se tulee nostamaan siirtomaksuja
entisestään aika huomattavasti ja varsinkin maaseutumaisilla
alueilla elikkä aika isossa osassa Suomea. Se sähkön
siirtohintojen nousu voi olla kymmeniä prosentteja, jopa
200 prosenttia suurimmillaan, elikkä aika isosta asiasta on
kysymys, ja siitä on ollut hämmentävän
vähän julkista keskustelua. On tärkeätä,
että tuota lakiesitystä muutetaan talousvaliokunnassa
ja tässä talossa vielä tässä lähiviikkojen
aikana, mutta ehkä siitä löytyy yhteisymmärrys.
Se jää nähtäväksi.
Toivottavasti löytyy.
Myös tämä toinen asia, minkä edustaja
Virtanen otti esille, elikkä Fortumin siirtoverkkojen myynti,
on tärkeä asia. Pidän kyllä ongelmallisena
sitä, jos valtio omistajana antaa Fortumin myydä verkkonsa
ulkomaiseen omistukseen. Siinä tapauksessa yli puolet Suomen
siirtoverkoista on jo ulkomaisessa omistuksessa, ja pidän
sitä myös huoltovarmuuden kannalta huonona asiana.
Tästä lakiesityksestä edelleen se,
että on sinänsä hyvä, että uusiutuvan
energian merkinnät selkiytyvät ja paranevat. Tässähän
on viime aikoina esitetty aika paljon arvioita siitä, että liuskekaasu
ja ehkä liuskeöljy voivat muuttaa aika lailla
maailman energiamarkkinoita lähitulevaisuudessa. Todella
Yhdysvalloissa mutta myös Euroopassa näyttää olevan
merkittäviä liuskekaasuesiintymiä. Liuskekaasua
ei varmastikaan voi laskea uusiutuvaksi, mutta kun sitä tulee
paljon markkinoille, se voi vaikuttaa myöskin öljyn maailmanmarkkinahintaan,
maakaasun maailman markkinahintaan ja itse asiassa kaiken energian
maailmanmarkkinahintaan. Entistä enemmän tulee
merkitystä sille, että kuluttajilla on mahdollisuus
tehdä valintoja, ja tämä direktiivi sitä kaiketi
edistää.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Virtanen täällä peräänkuulutti,
että siirtomaksut pitäisi tarkasti säädellä.
Tänä päivänä niin tapahtuukin.
Säätelijänä on Energiamarkkinavirasto,
ja siirtomaksuissa itse kullekin sähköyhtiölle
annetaan lupa neljäksi vuodeksi kerrallaan, ja tämä neljä vuotta
on se laskentaperiodi. Se perustuu valtion 10 vuoden obligaatioihin, muistaakseni
toukokuun keskiarvoon. Siihen lisätään
tietty markkinariski ja pari betakerrointa. Siitä muodostuu
se kohtuullinen siirtomaksu, mitä sähköyhtiö saa
ottaa, ja muistaakseni 2011 taisi tämä toukokuun
keskiarvo olla 1,86 prosenttia, niin että kovin korkeata
tuottoa nämä sähköyhtiöt
tänä päivänä eivät
saa ottaa.
Ongelma on ehkä siinä, että tämä niin
sanottu neljän vuoden periodi ottaa huomioon edellisen neljän
vuoden periodin. Tälläkin hetkellä Suomessa
minun käsittääkseni on sähköyhtiöitä,
jotka perivät ylituottoa, mutta se perustuu siihen, että edellisen
nelivuotiskauden aikana he perivät alituottoa. Eli he joutuvat
seuraavan kerran 2014 alkavaksi periodiksi alentamaan siirtomaksua, mikä minun
mielestäni on hyvä asia.
Mitä tulee sitten siirtomaksujen kohtuullisuuteen,
niin itse en ole selvittänyt vielä, minkä takia
oli mahdollista, että omistajamuutoksista johtuen, joilla
sitä perustellaan, Fingrid nosti vuoden aikana kaksi kertaa
siirtomaksuja ja yhteinen prosentti korotuksille oli 45 prosenttia.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässähän mykistyy.
Loppulauseet olivat erinomaisia. Tosiaan tämä perustuu
aika pitkälle meikäläisen mielestä ja
joittenkin muidenkin mielestä siihen, että kun
tämä "kohtuullinen" on ollut siellä laissa
ja nyt kun tämä laskentamalli tuli äsken tuolla
esiin, niin sehän ei ole mitenkään kirkossa kuulutettu,
arvoisa puhemies, vaan se on ollut tietynlainen käytäntö,
jolla ei ole oikeastaan niin kuin mitään pohjaa,
siis kun se on perustunut tähän kohtuullisuuteen.
Tähän ex-ministeri Pekkarinen aina vetosi, että kyllä he
osaavat pitää sen kohtuullisena, mutta kun edellinen
hallitus ja nykyinen aina hokivat, että pitää opettaa
kansaa, jääräpäistä Suomen
kansaa, vähentämään energiankulutusta,
niin tämä harha oli nyt edelliselläkin
puhujalla, että nämä ovat niin pieni
osa tästä. Yksityisillä kotitalouksilla
siirtomaksut ja kiinteät maksut ovat nykyään
60—70 prosenttia sähkönkulutuksesta,
jos ei ole siis sähkölämmittäjä. Eli
tämä on niin kuin keikahtanut niskoilleen niin,
ettei ole mitään lapsille palkitsevaa siinä, että on
vähemmän aikaa kuumassa suihkussa tai jotain muuta
vastaavaa.
Nyt kun tämä ulkomainen omistus uhkaa tässä,
ja esimerkiksi tämä Fingridin esimerkki näissä jutuissa
näyttää, että heille pelataan
jotain valtavaa jättipohjaa, ja kun tulevaisuusvaliokunnassa
on puhuttu paljon tästä huoltovarmuudesta kanssa
ja kybersodasta tietokonealueella, niin on täysin järjetöntä,
kun pelätään jotain tietokonejuttuja
ja muuta sodankäyntiä, myydä tai antaa hallintaan
ulkopuolisille tahoille omat sähköverkot — sehän
on ihan kerta kaikkiaan järjetöntä — ja
vielä niin päin, että ne rahastaisivat
niillä. Kyllä täytyy ihmetellä tämän
hallituksen sekä moraalia että hoksottimia tässä asiassa.
Tai sitten siellä on kerta kaikkiaan hallituksen takana
oleva, joku todella iso kapitalistinen taho, joka tekee jättipottia
kuitenkin sitten ulkomaiden kautta.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Todella Energiamarkkinaviraston tehtävähän
se on näitä valvoa. Jos nyt oikein muistan sitä lainsäädäntöpohjaa,
niin se kohtuullinen tuotto on määritelty ainakin
8—9 prosentin tasolle vuodessa näistä siirtomaksuista.
Jos oikein muistan tämän, niin kyllähän
se melkoisen hyvä tuotto kuitenkin on, jos se siinä suuruusluokassa
on, ja luulenpa muistavani tämän ihan oikein.
Mutta se ei kuitenkaan nähtävästi Fortumille
riitä, vaan verkot pitää myydä ja
saada vielä kovempaa tuottoa sitten ehkä jostain
muualta.
Tämä siirtoverkkohan on siinä mielessä oleellinen,
että kuluttaja ei voi sitä kilpailuttaa, vaan piuhat
ovat siinä, missä ne ovat, ja siirto on ostettava
siltä yhtiöltä, kuka ne piuhat sattuu
paikan päällä omistamaan. Eli siinäkin
mielessä on aivan oleellista, että nämä ovat
kohtuullisia nämä hinnat. Ja voi todeta jo, että aika
monen yhtiön alueella niitä ei voi tälläkään
hetkellä pitää oikein kohtuullisina.
Ne todella muodostavat tuosta sähkölaskusta suuren,
usein suurimman, osan.
Jos ulkomainen toimija ostaa Fortumin verkot, niin tuskin se
nyt ihan hyvää hyvyyttään niitä ostaa.
Kyllä se haluaa kovan tuoton, mahdollisimman kovan tuoton
sille sijoitukselleen, ja senhän tietysti loppupeleissä maksavat
kuluttajat.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Tämä on aivan mielenkiintoinen
keskustelu, ja kun edustaja Kaikkonen nosti esiin täällä prosentteja,
niin korostaisin vielä sitä, että kun
kuitenkin pääsääntöisesti
siirtohintamaksu perustuu aina valtion kymmenenvuotisen obligaation
korkoon, siihen lisätään pari kerrointa
ja näin poispäin, mutta tällä hetkellä,
jolloin korkotaso on erittäin matala, se johtaa siihen,
että seuraavalla valvontakaudella näiden siirtohintamaksujen
tavallaan tulee niin kuin olla aika matalalla tasolla, ja sitten
katsotaan, miten ne ovat historiassa olleet ja sitten ne määritellään
sen mukaan ja Energiamarkkinavirasto hyväksyy kullekin
sähköyhtiölle. Lisäksi näihin
siirtohintamaksuihin sisältyy tämmöinen
tietty tehostamisvaatimus joka vuosi, mikä tekee sen, että niitä pyritään
koko ajan ajamaan kohtuulliseen suuntaan. Mutta jos korkotaso nousisi,
mikä nyt ei ole näköpiirissä, jos
se nousisi, niin se tarkoittaisi silloin sitä, että nämä siirtohinnat
kohoaisivat. Nämä on sidottu tähän
valtion 10 vuoden obligaation korkoon, ja sen takia siinä ei
ole oikeastaan mitään määriteltyä prosenttia
olemassa. Se vaihtelee itse kunakin vuonna sitten erilaisen korkotason
mukaan.
Mutta nämä siirtohinnat ovat yleisen keskustelun
kohteena, ja on tärkeä havaita, että nämä sähköverkot,
mitkä aikanaan rakennettiin 60- ja 70-luvuilla, ehkä 50-luvulla,
ovat tulleet tämän teknisen käyttöikänsä loppupäähän
ja nyt on alkanut uusi investointibuumi, joka johtaa siihen, että sähkön
siirtohinnat nousevat, koska pakkohan ne on jollakin rahoittaa,
kun ne rakennetaan ikään kuin uudelleen.
Tähän sisältyy vielä tietenkin
se, että verot ovat nousseet, siinä on arvonlisä,
joka on noussut, päällä, ja kun me olemme
yhteiskunnassa siirtyneet ympäristöperusteisiin
veroihin, niin se on aika mittavalla tavalla nostanut sähkön
siirtohintaa. Kun sitä palikkaa katsoo, että mistä se siirtohinta
tosiasiassa muodostuu, niin se veropalikka alkaa olla jo aika iso.
Sen takia tämä on analysoitava ja ymmärrettävä,
mistä tässä on kysymys.
Kun me tulevan sähkömarkkinalain nojalla pyrimme
sitten maakaapeloimaan kenties 3,5 miljardin arvosta, niin se ei
ole kovin yksinkertainen juttu, kun me ajattelemme työllisyyttä, Suomen
kilpailukykyä ja yrittämistä. Kulurakennetta
Suomessa ei saisi nostaa, ja sen takia talousvaliokunta nyt käsittelee
ja varmaan antaa järkevän mietinnön,
jolla me jollakin tavalla kohtuullistamme hallituksen esitystä.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä varmaan on niin, että suurin
paine siirtohintoihin tulee juuri tästä hallituksen
esityksestä sähkömarkkinalaista, joka
tarkoittaa sitä, että vuoteen 2029 mennessä meillä täytyy
olla verkot semmoisessa kunnossa, että sähkökatkos
ei asemakaava-alueella saa kestää kuin 6 tuntia
korkeintaan tai asemakaava-alueen ulkopuolella 36 tuntia. Sinänsähän
huoltovarmuuden parantaminen on oikea tavoite. Se tarkoittaa käytännössä sitä,
että ilmaverkkoja muutetaan maaverkoiksi. Elikkä maakaapelointia
tarvitaan jatkossa huomattavan paljon, ja tällä varmistetaan
se, että sähkökatkos ei kestä kauaa.
Sehän olisi kuluttajan kannalta muutoin iloinen asia,
mutta todella se kustannuspaine tällä esityksellä on
aika kova. Käytännössä taitaa
olla niin, että Helsingin kaupungin alueella verkko on kaapeloitu,
niin että täällä ei tarvitse
siihen enää kovin paljon panostaa, mutta melkein
kaikkialla muualla sitten Kehä kolmosen ulkopuolisessa Suomessa
täytyy aika isoja investointeja tehdä.
No, niitä pitää osin tehdä joka
tapauksessa, koska vanha verkko on vanhentunut, mutta varmaan olisi
järkevää, että talousvaliokunnassa katsottaisiin,
voisiko ehkä pikkasen lisää joustoa saada
siihen esitykseen vielä, jolloin voitaisiin parantaa huoltovarmuutta
mutta se ei aiheuttaisi niin kovaa kustannuspainetta siirtomaksuihin. Huoltovarmuutta
pitää parantaa kyllä, mutta ei hinnalla
millä hyvänsä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Keskustelu on vähän siirtynyt tästä EU-direktiivistä,
että nyt yleiskeskustelu on päättynyt.
(Välihuuto) — Koska keskustelu siirtyi pois EU-direktiivistä.
(Välihuuto) — Keskustelu siirtyi pois direktiivistä yhtä lailla
edustaja Virtasella kuin Eestilälläkin. Yleiskeskustelu
on päättynyt.