5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vuorotteluvapaalain
muuttamisesta
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vuorotteluvapaa on järjestely,
jossa työntekijä on tehnyt sopimuksen työnantajansa
kanssa jäädäkseen määräajaksi
vapaalle ja työnantaja on samalla sitoutunut palkkaamaan
samaksi ajaksi sijaisen, joka täyttää muun
muassa työttömyyden osalta laissa määrätyt
ehdot. Näihin ehtoihin olemme nyt tekemässä muutoksia.
Hallituksen esityksessä vuorotteluvapaalaki muuttuisi
siten, että vaadittava työhistoria korotetaan
10 vuodesta 16 vuoteen ja vuorotteluvapaan kesto 100—360
kalenteripäivään. Vuorotteluvapaalle
ei enää pääsisi, jos vanhuuseläkkeen
alarajaan on alle kolme vuotta. Vuorotteluvapaan ajankohdan muutoksiin
tulee myös ehto, että muutoksesta on sovittava
ennen jakson alkamista. Myöskään vuorottelukorvausta
ei makseta siltä ajanjaksolta, jolle ei ole palkattu sijaista. Sen
sijaan vuorotteluvapaakorvaukseen olisivat oikeutettuja tulevaisuudessa
myös ne, joiden työsuhde päättyy
itsestä riippumattomasta syystä myös
ennen kuin vapaata on kestänyt 100 kalenteripäivää.
Vuorottavaluvapaan sijaiselle säädettyjä edellytyksiä myös
muutetaan yhteiskunnan kannalta parempaan suuntaan. Sijaiseksi tulisi
palkata yli 90 vuorokautta viimeisen 14 kuukauden aikana työttömänä ollut
tai alle 30-vuotias työtön, jonka valmistumisesta
on kulunut alle vuosi, tai alle 25-vuotias työtön
tai yli 55-vuotias. Mielestäni myös tämä on
kehitystä parempaan.
Arvoisa puhemies! Vuorotteluvapaan tarkoituksena on edistää työssäjaksamista
ja parantaa työnhakijan työllistymisedellytyksiä.
Ajatuksena on, että vapaan jälkeen ollaan terveempänä pidempään
töissä. Käytännössä käyttötarkoitus
on ollut mitä moninaisin aina lepäämisestä opiskeluun
ja sairastamiseen sekä työkyvyttömyyden estämiseen.
Valiokunta korostaa, että vapaa ei ole tarkoitettu korvaamaan
sairauslomaa vaan virkistäytymiseen. Vuorotteluvapaata
ovat ennen muutosta eniten käyttäneet lähinnä yli
40-vuotiaat ja alle 60-vuotiaat naiset, jotka ovat terveyden- ja
sairaanhoidon alalla, opetusalalla, sihteereinä tai toimistotyössä.
Vuosina 2005 ja 2009 tehtyjen tutkimusten mukaan vapaalle jääneiden
työura loppupäästä ei valitettavasti
ole jatkunut eivätkä työllisyystavoitteetkaan
ole toteutuneet. Myönteisiä vaikutuksia on ollut
lähinnä sijaisen työllistymiseen. Vuorotteluvapaan
sijaisiksi ei yleensä ole palkattu pitkään
työttöminä olleita vaan alle viikon tai vain
yhden päivän työttöminä olleita.
Vuorotteluvapaata hyödynnetään eniten
niillä aloilla, joilla on vain vähän
tai ei ollenkaan työttömyyttä. Todennäköisesti
niin tulee jatkumaan myös muutosten jälkeen, sillä sijaisen
voi ottaa muutoksen jälkeenkin myös muihin tehtäviin
ja siksi, että on säädetty niin sanotusti
ohituskaista helpottamaan sopivan sijaisen löytymistä.
Vuorotteluvapaajärjestelmä maksaa noin 120 miljoonaa
euroa vuodessa. Tästä summasta maksavat noin puolet
kaikki työnantajat ja toisen puolen veronmaksajat. Tämän
vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
että mahdollisuus käyttää vuorotteluvapaata
yleistyy kaikilla aloilla. Tämän pitäisi
ohjata vuorotteluvapaan kehittämistä asetettujen
tavoitteiden suuntaan.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan jäsenenä yhdyn
myös valiokunnan näkemykseen, että muutettua
vuorotteluvapaalakia on arvioitava kahden vuoden kuluttua sen voimaan
saattamisesta, ja siihen, että tulevassa selvityksessä tehdään
myös kansainvälistä vertailua sen vaikutuksista
työurien pituuteen ja sijaisten työllistymiseen
ja selvitetään, miten toteutettavien muutosten
tavoitteet työllisyyden lisäämisestä ja
säästöistä on saavutettu ja
miten muutokset ovat vaikuttaneet mahdollisuuteen pitää vapaata
kaikilla toimialoilla. — Kiitos.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itse koen, että nyt käsittelyssä oleva
kyseinen vuorotteluvapaajärjestelmä on hyvä työn
jakamiseen niin, että työntekijä saa
hengähdystauon ja työtön pääsee
työn syrjään kiinni.
Vuorotteluvapaa on myös osoittanut toimivuutensa ja
tarpeellisuutensa kaiken kaikkiaan, ja vuorotteluvapaahan tuli voimaan
1996 kokeiluna, ja se vakinaistettiin 2010 elikkä viime
vaalikaudella. Se, että kaikki ihmiset eivät pääse
kyseistä lainsäädäntöä hyödyntämään
johtuen pitkälti alojen erilaisuuksista, ei ole myöskään
peruste sen totaaliselle purkamiselle.
Nyt tehtävät muutokset auttavat siihen, että vuorotteluvapaa
toimisi parhaalla mahdollisella tavalla tässä nykyisessä ajassa.
Muutokset ovat osa hallituksen rakennepoliittisen ohjelman toteutusta.
Uudistukset merkitsevät pieniä tiukennuksia ehtoihin
mutta myös lisää joustoja vuorotteluvapaan
käyttämiseen. Tiukennusten taustalla on mahdollistaa
pitkään työttömänä olleiden työllistymistä paremmin,
samoin nuorten työllistyminen helpottuu uuden vuorotteluvapaajärjestelmän
myötä. Eli tämäkin uudistus
tukee osaltaan nuorisotakuun toimimista ja toteutumista.
Oma valiokuntani, työelämä- ja tasa-arvovaliokunta,
joka teki yksimielisen mietinnön, näkee vuorotteluvapaan
nimenomaan työvoimapolitiikan välineenä ja
siinä roolissa erittäin tärkeänä työkaluna.
Valiokuntakäsittelyssä vaadimme myös,
että vuorotteluvapaalain muutoksista on tiedotettava tehokkaasti,
koska nämä muutokset ovat kuitenkin sen verran
merkittäviä, ja muutosten vaikutuksia ja tavoitteiden
toteutumista on tarkoitus myös arvioida kahden vuoden kuluttua lain
voimaantulosta.
Mistä minä olen itse huolissani vuorotteluvapaalainkin
yhteydessä, on se, että niin tämä kuin muutkin
viimeaikaiset uudistukset ovat tuoneet valtavia paineita te-toimistoille,
ja sen myötä lisääntyvä työmäärä on
huomioitava ja resursseja on sitten tarvittaessa myös täältä talosta
ja ministeriöistä lisättävä.
Muuten pahimmassa tapauksessa hyvää tarkoittavat
uudistukset osittain vesittyvät.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä kuultiin,
vuorotteluvapaajärjestelmä käynnistyi
vuonna 1996. Sen historia on 90-luvun alun lamassa, jolloin kaikilla
mahdollisilla keinoilla yritettiin saada valmistuvia nuoria työelämään,
koska työmarkkinat olivat silloin hyvin heikot. Eli vuorotteluvapaa
siis syntyi sen vuoksi, että niiden, jotka ovat työttömänä,
työllistymistä parannettaisiin. Se ei syntynyt
sen vuoksi, että niiden, jotka ovat työelämässä,
työssäjaksamista tällä vahvistetaan.
Jos katsotaan sitten kriittisesti tutkimuksia: muun muassa Roope
Uusitalon hyvin kattava, itse asiassa käytännöllisesti
katsoen kaikki Suomessa vuorotteluvapaalla olleet henkilöt
kattanut tutkimus, joka ilmestyi joitakin vuosia sitten työ-
ja elinkeinoministeriön julkaisuna, kertoo hyvin, että vuorotteluvapaa
toimii vuorottelusijaisten osalta erittäin hyvin. Yksittäisissä tapauksissa,
minäkin tiedän monia, varmasti vuorotteluvapaa
on auttanut myöskin työssäjaksamisessa. Jos
kuitenkin katsotaan isoja lukuja, niin tosiasiassa niiden henkilöiden,
jotka ovat jääneet vuorotteluvapaalle, työura
vapaalle jäämisen jälkeen jää lyhyemmäksi
ja, voisi sanoa, kunnianhimottomammaksi kuin niiden, jotka eivät
ole koskaan vapaalle jääneet. Eli kun kansantaloudellista
arvoa tälle mitataan, niin kyllä suurin arvo nimenomaan
on siinä, että näille vuorottelusijaisil-le
tästä on hyötyä.
Myöskin ajateltiin niin, että kun ihmiset
jäävät vuorotteluvapaalle, se vuorotteluvapaa
käytetään esimerkiksi opiskeluun, omaisten
hoitamiseen — osa käyttääkin.
Karkeasti ottaen puolet käyttää kuitenkin
sen lomailuun tai itsensä virkistämiseen, mitä termiä siinä käyttäisi,
eli siis sellaiseen toimintaan, joka ehkä sitten auttaa työssäjaksamisessa
mutta ei sinänsä lisää ammatillista
osaamista.
Lähtökohtaisesti tietysti vuorotteluvapaa
ei olekaan tarkoitettu esimerkiksi omaishoitoon. Sitä voidaan
niin käyttää, ja on hyvä, jos
sitä käytetään, mutta omaishoitajalle
on erikseen olemassa oma hoitovapaajärjestelmänsä,
joka täällä viime vaalikaudella hyväksyttiin.
Vuorotteluvapaa ehkä omaishoidon osalta joissakin saattohoitotilanteissa
toimii hyvin, mutta pidempiaikaiseen hoitoon siitä ei tietenkään
ole, koska sillä on määrätty
kesto.
Arvoisa puhemies! Nyt hallituksen esittämät ja
valiokunnan kautta käyneet muutosesitykset, joita siis
lakiin esitetään hyväksyttäviksi
annetussa muodossaan, palauttavat tätä vuorotteluvapaata
lähemmäksi alkuperäistä tarkoitustaan, koska
vuorottelusijaiselta vaadittavia ehtoja kiristetään
varsin merkittävästi. Työhistoriaedellytys
nousee 10:stä 16 vuoteen, ja lisäksi sijaisen on
ollut oltava työttömänä 90 päivää vuorotteluvapaan
alkamista edeltäneiden 14 kuukauden aikana, jolloin enää ei
voida käyttää tätä yhden
päivän työttömyyttä vuorotteluvapaalle
jäämiseen. Kuten valiokunta kuuli, tietyillä aloilla,
esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla, tämä varmasti
tulee vähentämään vuorotteluvapaan
käyttöä, koska valtaosa siellä vuorottelusijaisina
olevista on ollut näitä vain päivän
työttömänä olleita.
Ehkä parempi kysymys on sitten se, että jos vuorotteluvapaata
ei tarvita sen oman työllisyyden edistämiseen
mutta siitä huolimatta vuorotteluvapaalle on jatkuvaa kiinnostusta,
niin eikö se herätä kysymyksen, että ovatko
silloin siellä työpaikalla kaikki asiat ihan kohdallaan.
Se on myös sellainen asia, jonka pitäisi myöskin
ihan vakava viesti olla, että jos jollakin ammattialalla
tai jollakin työpaikalla yhtäkkiä syntyy
kova halu vuorotteluvapaaseen, niin ainakin minulla ensimmäinen
mieleen tuleva kysymys on, että ovatko asiat siellä työpaikalla
ihan kunnossa, kun tämä vuorotteluvapaa koetaan
ikään kuin pakokeinona pois siitä työtilanteesta.
Sehän ei ole sen alkuperäinen tarkoitus, vaan
se alkuperäinen tarkoitus on auttaa vuorottelusijaisia
työllistymään.
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa on vielä vaikea
tietää, mitkä tämän
nyt tehtävän päätöksen
budjettisäästövaikutukset ovat. Niiden
on arvioitu olevan vuositasolla 10—12 miljoonaa euroa ja
kokonaissäästönä 22—26
miljoonaa euroa. Tämä perustuu siihen oletukseen,
että vuorotteluvapaakorvausmenot tämän
muutoksen ansiosta pienenisivät 20 prosentilla. Vuosina 2005—2012
vuorotteluvapaalle jääneiden määrä vaihteli
16 800:sta 22 500:aan, mutta 2013 vuorotteluvapaalle
jäätiin selvästi vähemmän,
ja ilmeisesti taloudellisella tilanteella lienee ollut osasyynsä asiaan.
Eli siis jää nähtäväksi,
mitkä tulevat olemaan nämä muutoksen
taloudelliset vaikutukset. Mutta olen sitä mieltä,
että tämä on hyvään
suuntaan menossa ja palauttaa tätä alkuperäistä tarkoitusta.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi en malta olla vielä sanomatta
tätä kansainvälistä vertailua. Vuorotteluvapaa
on varsin harvinainen kansainvälisesti. Hollannissa se
on, mutta se on syyperusteinen, eli se myönnetään
ainoastaan opiskelua tai omaisen hoitamista tai muuta perusteltua syytä varten.
Ruotsissa vuorotteluvapaata ei enää ole. On sinällään
hyvä, että Suomessa vielä on, mutta siitäkin
huolimatta, että tiedän tämän
vuorotteluvapaajärjestelmän olevan erittäin
suosittu, minusta on kuitenkin tarpeen kertoa myöskin siitä,
mitkä sen vaikutukset työurien pituuteen, vuorotteluvapaalla
olleiden työuran muotoutumiseen vuorotteluvapaan jälkeen
ovat, jotta me voimme myöskin kriittisesti tarkastella
tätä järjestelmää.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Satonen toi, totta kai, erittäin
perustellusti tiettyjä asioita esille mutta unohtaen sen, että hän
ei nähnyt sitä kokonaisuutta, kuinka työurat
ovat pidentyneet. Jäi harkitsematta vallan se, että jopa
raskaan metallin kolmivuorotyösuhteissa tämä on
antanut sillä sektorilla paljon jaksamista, paljon uutta
intoa jatkaa. Ja todellisuudessa, edustaja Satonen, haastan teitä nyt:
Vuorotteluvapaa on ollut yksi osa sitä, että meillä ei
ole sairauseläkkeelle siirrytty. Ihmiset ovat jaksaneet
saatuaan levähdystauon uudelleen olla työelämässä.
Sitä ei pidä koskaan unohtaa.
Vuorotteluvapaajärjestelmän heikkouksia on ollut
se, että me emme ole sen oikean idean kanssa olleet sinut,
että todellisia työttömiä saadaan työllistettyä.
Osavapaa olisi ollut parempi ratkaisu, ja se oli toki paljon tarkempi
siitä, että pitää ottaa juuri
siihen työhön. Mutta vuorotteluvapaan mahdollisuus
työnantajalle on ollut todella lavea. Ei tarvitse palkata
juuri siihen työtehtävään tai
henkilön työpanokseen, mistä henkilö jää vuorotteluvapaalle,
työtöntä työnhakijaa, vaan palikka
on ollut tosi liikkuva.
Kokoomuslainen ideologia lähtee siitä, että koska
se maksaa liikaa, niin tämä pitää tuhota. Sillä ei
ole oikeastaan mitään tekemistä työntekijän
jaksamisen ja työuran pidentymisen kanssa. Kokoomus lähtee
selkeästi siitä, Satosenkin piilottelema lauselma
lähtee juuri siitä, että kun tämä kerran
maksaa työnantajille, kun tämä tulee
vakuutusmaksujen kautta, niin tämä pitää tuhota.
Tämä on harmillista, aatteellista, minkä tämä hallitus
nyt osoittaa omalla tekemisellään.
Mutta täytyy kyllä sanoa, että kyllä edustaja Satosella
on myös erittäin hyviä ajatuksia tuolla, vaikkei
hän kaikkia aivan ääneen sanokaan. Kyllä meidän
pitää kehittää tätä järjestelmää.
Meillä on tässä paljon annettavaa niin,
että me voimme yhdessä rakentaa tämän
uudelleen niin, että nuoret, uudet alalle tulevat työntekijät
ja siihen op-pisopimusmallit ja vuorotteluvapaajärjestelmä. Niitten
yhdistelmiä kehittämällä me
voimme saada jotakin aivan uutta tässä maassa
aikaiseksi, ja minä toivon, että edustaja Satonen
vielä vähän vastaisi tähän
haasteeseen.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan pari korjausta sinänsä edustaja
Myllykosken puheenvuoroon, jonka ymmärrän kyllä hänen
lähtökohdistaan.
Ensinnäkin, sanoin omassa puheenvuorossani, että tunnen
itsekin henkilökohtaisesti sellaisia henkilöitä,
joiden työssäjaksamista varmasti vuorotteluvapaa
on auttanut. Mutta kysyisin oikeastaan edustaja Myllykoskelta: oletteko
te tutustunut tähän Roope Uusitalon tekemään
tutkimukseen? Siellä on verrokkiryhmänä sellaiset henkilöt,
joilla työtausta — se vuosien määrä, jonka
he ovat olleet työelämässä,
se työtehtävä, jota he tekevät — on
täysin samanlainen kuin niillä henkilöillä,
jotka ovat jääneet vuorotteluvapaalle. Ja lopputulemana
on se, että ne ihmiset, jotka eivät koskaan ole
ottaneet ensimmäistäkään kertaa
vuorotteluvapaata, tekevät pidemmän työuran
kuin ne, jotka ovat ottaneet. Minä en epäile sitä,
että aivan varmasti on niin, että jonkun verran
enemmän ajautuu vuorotteluvapaalle niitä henkilöitä,
joilla on työssäjaksamisessaan keskimääräistä enemmän
ongelmia, ja sitä kautta se on yksittäistilanteissa
perusteltu. Mutta kun sen tutkimuksen lukee, niin kyllä se aika
paljon kertoo siitä, että ne elämänasenteet muuttuvat:
kun on kerran oltu puoli vuotta pois työelämästä,
halutaan toisen kerran olla puoli vuotta pois työelämästä,
ei ehkä haluta hakeutua esimiestason tehtäviin.
Elämänarvot muuttuvat, ja se vaikuttaa siihen,
minkälainen työmäärä tulee
vuosien varrella tehtyä.
Aivan lopuksi, puhemies, haluan korjata sen, että kokoomus
ei ole missään vaiheessa — en myöskään
minä henkilökohtaisesti — esittänyt vuorotteluvapaan
lopettamista. Olen kyllä joskus maininnut, että minusta
olisi oikein, että vuorotteluvapaa olisi niille pidempi,
joilla on siihen perusteltu syy: opiskelu tai omaisten hoitaminen.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Myllykosken kommentit olivat
mielestäni kovin ihmeellisiä siinä mielessä,
että esimerkiksi minä ja edustaja Satonen luimme
lähes täysin yksi yhteen meidän yksimielisesti
hyväksymämme lausunnon työ- ja tasa-arvovaliokunnassa,
jossa kaikki, myös vasemmistoliiton edustaja, olivat yksimielisesti
mukana päätöksessä. Ja ihmettelen
tuota, että kolmivuorotyössä olevien metallin
työurat olisivat pidentyneet, jos kerran tässä muun
muassa lukee, että työ- ja elinkeino-ministeriön
vuosina 2005 ja 2009 teettämän selvityksen mukaan
vuorotteluvapaa ei lisännyt vapaalla olleiden työuran
pituutta eikä työllisyyttä, ja me panimme
sen tähän näin, koska se pitää kaikilta
osin paikkansa. Jos tämä ei pidä paikkaansa,
niin sehän ei saisi olla tuossa paikoillaan.
Sitten minä ihmettelen tätä, että täällä on
tapana joillakin puolueilla maalata toisista puolueista kuvaa, joka
ei tietenkään pidä paikkaansa mutta joka
on niin kuin mustamaalaava samalla, ja sitä sitten syytetään
siitä näkökulmasta, minkä on juuri
tehnyt. Tämä on minusta väärin
ja ihmeellistä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt joudun pahoittelemaan edustaja
Suutarille: en kyllä halunnut mustamaalata. Se on aivan
varmasti totta, että tapahtui semmoinen spontaani reaktio
siihen edustaja Satosen käyttämään puheenvuoroon.
Oman kokemukseni perusteella — olen ollut kymmenen
vuotta pääluottamusmiehenä, erään kolmivuorotyötä tekevän
kuparitehtaan pääluottamusmiehenä — täytyy
sanoa, että heidän omat työuransa ovat
pidentyneet, kun he ovat jaksaneet olla vuoden sieltä pois.
Sillä on ollut aivan valtava merkitys. Kukaan niistä,
jotka ovat olleet vuorotteluvapaalla, ei ole koskaan tullut minulle sanomaan,
että he jaksavat huonommin tai että ei tästä ollut
mitään hyötyä. Se on ollut erittäin
tervehdyttävä kokemus heille, että he
ovat voineet rakentaa sen mökin taikka sitten olla jopa
lastensa rakennuksilla apuna, siitä työelämästä irti.
Se on ollut aivan loistava tilaisuus irtaantua.
Kyllä tällä järjestelyllä on
paikkansa Suomessa. Meidän vain pitää löytää oikeat
menetelmät siihen, kuinka tehdään. Se,
että jos työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
ollaan jotakin mieltä, ei tarkoita sitä, etteikö edustaja
Myllykoski voisi olla vasemmistolaisena eri mieltä valiokunnan yksimielisen
näkemyksen kanssa.
Yleiskeskustelu päättyi.