3) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2002
Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat!
Eduskunnan oikeusasiamiehen tehtävänä on valvoa,
että kaikki ne, jotka hoitavat julkisia tehtäviä,
toimivat näissä tehtävissään
lainmukaisesti ja velvollisuutensa täyttäen. Toiminnastaan
oikeusasiamies raportoi vuosittain eduskunnalle kertomuksessaan.
Tarkoituksena on, että eduskunta voi kertomuksen avulla
arvioida oikeusasiamiehen toimintaa, mutta myös havainnoida niitä puutteita
ja ongelmia, joita kansalaiset kohtaavat. Erityisesti oikeusasiamiehen
tehtävänä on viestittää perus-
ja ihmisoikeuksien toteutumisessa havaitsemistaan puutteista.
Nyt on lähetekeskustelussa oikeusasiamiehen toimintakertomus
vuodelta 2002.
Viranomaistoiminnasta ei voi esittää yleistä, kaiken
kattavaa arviointia oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnan perusteella.
Jotkin kipupisteet tulevat laillisuusvalvonnassa kuitenkin esille.
Viranomaistoiminta sosiaaliturvaan ja terveydenhuoltoon liittyvissä kysymyksissä on
ollut esillä kanteluissa kaikkein eniten. Usein kysymys
on asioiden hitaasta käsittelystä, puutteista päätösten
perustelemisessa, neuvonnassa ja ohjauksessa. Erityisesti esillä ovat
kuitenkin viime vuonna olleet terveyspalvelujen saatavuuteen ja hoitoon
pääsyyn liittyvät kysymykset, esimerkiksi
ihmisten oikeus saada erikoissairaanhoidon palveluja, lasten hampaiden
oikomishoitoa ja hammashuoltoa, ja toisaalta kuntien velvollisuus
järjestää näitä palveluita.
Lapsia koskien esille ovat tulleet muun muassa koulukodeissa olevien
lasten perusoikeusongelmat ja erityisesti lastensuojelulain pikaisen
uudistuksen tarve. Myöskään vammaisten
lasten oikeus opetukseen ja kuntoutukseen ei ole aina toteutunut.
Muita suuria asiaryhmiä laillisuusvalvonnassa ovat
poliisin ja tuomioistuinten toiminta. Yleensä väitteitä poliisin
vakavista väärinkäytöksistä,
esimerkiksi voimankäytöstä, ei ole ilmennyt.
Sen sijaan esitutkintaa ja erilaisten pakkokeinojen käyttöä koskevat
kantelut ovat yleisiä, ja esitutkinnan viivästymisiä esiintyy
jatkuvasti. Myös kiinniottojen kestossa ja niistä ilmoittamisessa
on ollut huomautettavaa, samoin poliisin käytöksessä ja
kielenkäytössä, vain eräitä esimerkkejä mainitakseni.
Merkittävä laillisuusvalvontatehtävä on
viime vuosina ollut telepakkokeinojen ja nyttemmin myös
poliisin peitetoiminnan jälkikäteisvalvonta, joka
tapahtuu ensisijaisesti sisäasiainministeriön
valvonnan ja ministeriön oikeusasiamiehelle tapahtuvan
raportoinnin perusteella.
Vuoden 2002 valvontatiedot osoittavat, että telekuuntelua
ja -valvontaa käytetään Suomessa paljon
ja että niiden lukumäärät ovat
kasvaneet voimakkaasti. Lukumäärät ovat
esimerkiksi Ruotsiin verrattuna suuret. Apulaisoikeusasiamies Ilkka
Raution arvion mukaan telepakkokeinojen käytön
määrällinen ja laadullinen kasvu asettaa
valvonnalle sisäasiainministeriössä kovan
haasteen. Lainsäädäntö on osalle
sen käyttäjistä sekä poliisissa
että tuomioistuimissa edelleen vierasta ja teknisyytensä vuoksi
vaikeaa ja koulutus siten sekä poliisin että tuomioistuinten suhteen
tärkeää.
Tuomioistuimet ovat kolmanneksi suurin asiaryhmä oikeusasiamiehen
laillisuusvalvonnassa. Oikeusasiamieshän ei voi muuttaa
riippumattomien tuomioistuinten ratkaisuja eikä puuttua
niihin, mutta käsittelyn viivästymisiä ja
päätösten perustelujen puutteita, tuomarin
epäasiallista käytöstä ja huonoa
asiakaskohtelua esiintyy myös tuomioistuimissa. Oikeudenkäyntien
julkisuuteen liittyvät kysymykset ovat olleet paljon esillä viime
vuonna. Apulaisoikeusasiamies Petri Jääskeläinen
käsittelee kertomuksen alussa olevassa puheenvuorossaan
oikeusasiamiehen tuomioistuimiin kohdistuvaa valvontaa ja oikeusasiamiehen
merkitystä menettelyllisen oikeusturvan takaajana yleisemminkin.
Yleisesti onkin niin, että laillisuusvalvojien kannanotot
koskevat useimmiten puutteita viranomaisten menettelyssä.
Oikeusturva ja hyvä hallinto ovat laillisuusvalvonnan ydinaluetta.
Niissä esille tulevat puutteet näyttävät
toistuvan vuodesta toiseen. Esillä ovat toistuvasti asian
selvittäminen, päätöksen tekeminen
esitettyihin vaatimuksiin, joutuisa käsittely, asianosaisen
kuuleminen, päätöksen perusteleminen,
huolellisuus asian käsittelyssä. Toivoa sopii,
että uuden hallintolain hyvälle hallinnolle asettamat
vaatimukset tulevat osaltaan ohjaamaan hallintoviranomaisten toimintaa
siten, että oikeusasiamiehen kannanottojen tarve tässä suhteessa
vähenee.
Muista perusoikeuksista laillisuusvalvojien ratkaisuissa ovat
olleet esillä muun muassa oikeus henkilökohtaiseen
vapauteen ja koskemattomuuteen, yksityiselämän
suoja ja oikeus julkisuuteen sekä oikeus sosiaaliturvaan.
Erityisen ongelmallisena perusoikeuksien tilanteen apulaisoikeusasiamies
Rautio näkee vankeinhoidossa, jonka ongelmia hän
käsittelee puheenvuorossaan. Omassa puheenvuorossani käsittelen
muun muassa perheväkivaltaa perus- ja ihmisoikeusongelmana
ja viranomaisten mahdollisuuksia puuttua siihen.
Laillisuusvalvonta-asioiden määristä vuonna 2002
totean lyhyesti, että kanteluiden määrä kasvoi
edelleen jonkin verran. Sen sijaan muiden kansalaiskirjeiden määrä väheni.
Kanteluita ratkaistiin noin 13 prosenttia enemmän kuin
edellisenä vuonna, ja laillisuusvalvonta-asioiden keskimääräinen
käsittelyaika laski 8,9 kuukaudesta 7,8 kuukauteen. Ratkaisuista
noin 15 prosenttia johti joko huomautukseen tai moittivan tai ohjaavan
käsityksen ilmaisemiseen.Virkasyytteitä ei nostettu.
Myös tarkastusten määrä kasvoi
viime vuonna edellisvuodesta jonkin verran. Tarkastuksia tehtiin
viime vuonna 72. Suunta on eduskunnassa usein esitettyjen toiveiden
mukainen. Tarkastuksista ei ole tingitty vaan niitä on
lisätty, mikä suunta jatkuu myös kuluvana
vuonna.
Viime vuoden aikana laillisuusvalvonnassa on paneuduttu erityisesti
siihen, että pitkään vireillä olleiden
kanteluiden määrä saataisiin nopeasti hallintaan.
Vanhojen kanteluiden määriä onkin saatu
laskemaan, tosin hitaasti. Myös ratkaisujen selkeyttä ja
ymmärrettävyyttä on pyritty edelleen
parantamaan. Perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen valvonta edellyttää tuntuvaa
panostusta kannanottojen ja niiden perustelujen laatuun, minkä lisäksi
perus- ja ihmisoikeusvalvonnan kehittäminen aktiiviseen
suuntaan on mielestäni tärkeää.
Tässä tarkoituksessa viime vuonna aloitettiin
muun muassa keskustelut keskeisten kansalaisjärjestöjen
edustajien kanssa.
Kertomuksen rakenne on sama kuin edellisvuosina. Sen sijaan
sen sisältöä on kehitetty niiden suuntaviivojen
mukaisesti, joita eduskunnan perustuslakivaliokunta on esittänyt.
Sitä on supistettu aikaisemmasta ja sitä on kehitetty
yleiskatsauksellisemmaksi. Kertomusselosteita on otettu mukaan aikaisempaa
vähemmän, vaikka oikeusasiamiehen toimenpideratkaisuja
on tehty enemmän kuin koskaan ennen. Pääosa
näistä ratkaisuista on nimittäin vuoden
aikana julkaistu ajantasaisesti oikeusasiamiehen verkkosivuilla. Kertomusta
on selkeytetty myös visuaalisin keinoin.
Toivon, että eduskunta voi kertomuksen avulla arvioida
sekä oikeusasiamiehen toimintaa että niitä epäkohtia
ja ongelmia, joita viranomaistoiminnassa on.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevan eduskunnan
oikeusasiamiehen kertomuksen vuodelta 2002 tilastojen mukaan vireille
tulleita asioita oli yhteensä 2 957, mikä määrä on
lähes sama kuin viime vuonna ratkaistujen asioiden lukumäärä eli
2 984. Näin ollen käsittelemättä olevien
asioiden määrä ei ole onneksi lisääntynyt
ja myös viime vuosituhannelta periytyneet 71 asiaa ja lähes
kaikki vuodelta 2000 peräisin olevat asiat on ratkaistu.
Tilanne on siis tällä hetkellä olennaisesti
parempi kuin muutama vuosi sitten, jolloin käsittelyaika
venyi kohtuuttomuuksiin. Tästä tunnustus oikeusasiamiehen
toimistolle.
Tilaston mukaan käsitellyistä 2 610:stä kantelusta
lähes 600 tapausta jätettiin tutkimatta ja toimenpiteisiin
johti käsittelyaikana tapahtuneet oikaisut huomioon otettuna
376 tapausta. Kun menee lähemmin läpi näitä sivulla
255 olevaa 600:aa tapausta, niin voi todeta ja havainnoida sen,
että siellähän on 101 sellaista, jotka
eivät periaatteessa kuuluneet eduskunnan oikeusasiamiehen
toimivaltaan lainkaan. Sitten oli 311 tapausta vireillä jossakin
tuomioistuimessa taikka sitten muutoksenhakumahdollisuus oli käyttämättä.
Tämä ryhmä on kansalaisten kohdalta aika ongelmallinen,
koska niissä kansalaiskirjeissä, joita ainakin
minulle tulee aika paljon, monta kertaa kansalaisilla on väärä käsitys
siitä, että voidaan kannella, ennen kuin juttu
on edes lainvoimainen. Mutta nykyisen käytännön
mukaanhan tilanne on se, että jutun on oltava lainvoimainen,
ennen kuin eduskunnan oikeusasiamies ryhtyy toimenpiteisiin.
Sitten eräs asia, jota silloin aikoinaan en ollut kovinkaan
kannattamassa, eli se, että kun tapahtumasta on kulunut
yli 5 vuotta, sitä ei oteta mitä ilmeisimmin käsittelyyn
juuri lainkaan, jos ei ole jotakin erityistä syytä.
Muistaakseni muutama vuosi sitten Maalahdesta oli eräs
tapaus, jossa oli vanhempi asia. Näitä on ollut
nyt 59, eli jossakin vaiheessa olisi mielenkiintoista kuulla se,
mikä ja minkälainen on silloin se erityinen syy,
jolloin voidaan kantelu ottaa käsittelyyn, kun on kulunut
yli viisi vuotta. Tämänhän eduskunta
on silloin aikoinaan säätänyt, kun asiaa
käsiteltiin muun muassa perustuslakivaliokunnassa, jossa silloin
itse aikoinaan olin jäsenenä.
Täällä puhuttiin näistä 376
tapauksesta, jotka johtivat johonkin, ja suurin piirtein samassa
määrässä tapauksia ei ole todettu
sitten virheellistä menettelyä. Kun kuuntelee
kansalaisten tuntoja, niin joskus ihmettelee, onko todella sitten
niin, että vain joka toisessa tapauksessa on ollut huomautettavaa,
eli olisiko linjassa ollut kiristämisen varaa vai ovatko
kantelijat tulkinneet asioita sitten ihan toisella tavoin. Tietysti
harva heistä on juristi, että osaa arvioida sitä laillisuuspuolta. Eräs
asia, joka saattaa vaikuttaa tähän myös
kansalaisten silmissä, on se, että he eivät
osaa tai ymmärrä tehdä eroa tavallaan
sen välillä, mikä on eduskunnan oikeusasiamiehen
tarkoittama esitys, huomautus tai käsitys, niin kuin virallisesti näitä eri
termejä tavallaan kutsutaan, millä tavoin päätöksiä tehdään.
Joukossa asioita, joiden lukumäärä on
1 257, on päädytty lähemmin
perustelemattomaan ilmoitukseen siitä, ettei niiden osalta
ole ollut perusteita epäillä virheellistä menettelyä tapahtuneen.
Eli täällä tilastoissa on todettu, että "asiassa
ei aiheutunut toimenpiteitä, koska virheellistä menettelyä ei
todettu" — näitä oli 350 tapausta — ja
sitten perässä: "ei perusteita epäillä virheellistä menettelyä"
1 257 tapausta. Jäin miettimään
vain sitä tämän suuren määrän
kohdalla, kun toisessa puhutaan, että "virheellistä menettelyä ei
todettu", ja toisessa, että "ei perusteita epäillä",
mikä on silloin ollut se varsinainen asia eli onko siellä jotakin
kuitenkin ollut, mutta sitä mahdollista rikkomusta ei ole
sitten lähdetty tarkemmin selvittämään.
Eli tämä ero näissä sanallisesti
ainakin minulle on hieman hämärän peitossa.
Tässä seuraavaksi voi tulla siihen, että yleisesti
arvioidaan hyvin voimakkaasti sitä, että viranomaistahot
eivät perustele päätöksiään.
Hyvin paljon on myös julkisuudessa esitetty sitä ja myöskin
tässä salissa on useampaan kertaan käsitelty
sitä, että myöskään
oikeusistuimet eivät riittävästi perustele
asioitaan. Kansalaiset niissä kirjeissään,
joita lähettävät, usein väittävät,
että myöskin oikeusasiamiehen itsensä johtamassa toimistossa
ei aina riittävästi, ainakaan heidän mielestään,
näitä päätöksiä perustella.
Tältä osin toivoisinkin, että perustuslakivaliokunta,
joka käsittelee tämän kertomuksen, kun
muistaakseni yhden kerran aikaisemmin perustuslakivaliokunta on
kiinnittänyt huomiota oikeusasiamiehen toimiston päätösten
riittävään perustelemiseen, tällä kertaa
käsittelisi nyt yleensä vaikka laajemmaltikin
päätösten perustelemista niin eduskunnan
oikeusasiamiehen toimiston, Oikeuskanslerinviraston kuin myös
oikeuksien osalta.
Toivoisin sitä, että ainakin yhden kerran
perustuslakivaliokunta syvällisemmin perehtyisi näihin
kertomuksiin, että ei aina kiireisiin vedoten vedetä niin
sanotun lyhyemmän kaavan mukaan, jolloin siellä yleensä on
otettu jokin pienempi asia esille, josta sitten on oma käsitys
esitetty eduskunnalle. Tilannehan on tosiasiassa se, että mikään
muu taho ei voi puuttua eduskunnan oikeusasiamiehen toimiston eikä Oikeuskanslerinviraston
toimintaan kuin eduskunta, periaatteessa perustuslakivaliokunnan
mietinnön pohjalta.
Sitten eräs asia, jota itse olen jäänyt
pohtimaan monta kertaa, eli seuranta, kun päätöksiä tehdään
oikeusasiamiehen toimistossa. Nyt, herra puhemies, täytyy
sanoa näin, että itse en tiedä, onko
näin vai eikö ole, mutta joskus odottaisi sitä ainakin
sillä tavoin, että kun tehdään
päätöksiä, niiden toteutumista
seurattaisiin oikeusasiamiehen toimistossa. Minun mielestäni
kansalaisten oikeusturvan toteuttamiseksi ei riitä se,
että jonkin viranomaistahon tekemäksi todettu
virhe todetaan tapahtuneeksi, vaan on tärkeää,
millä tavoin seuranta tehdään. Kun samoja
sitaateissa virheitä tai moitittavaa käyttäytymistä tulee
viranomaistahoissa, niin kuin oikeusasiamies avauspuheenvuorossaan
totesi, niin eikö olisi parempi, että olisi tarkempi
seuranta? Tämän mielestäni jopa itse
oikeusasiamies on todennut kertomuksen sivulla 47. Eli lähinnä se,
että jos on todettu viranomaisen syyllistyneen, niin pyydettäisiin
määräajan kuluessa selvitys siitä,
millä tavoin siihen asiaan on paneuduttu ja että se
virhe on korjattu.
Herra puhemies! Aika näyttää päättyvän
ja olisi paljon erilaisia asioita, mutta poimin täältä vielä yhden
asian ainakin eli sen, että joka kerta täällä on
käsitelty kansaneläke- ja muiden eläkelaitosten
ja vakuutusyhtiöiden tekemiä eläke- ja muita
ratkaisuja, joita tahtoo vaivata sama päätösten
puutteellinen perustelu kuin usein oikeusistuinten ja viranomaistenkin
kohdalla. Tältä osin kyllä täytyy
sanoa näin, että silloin kun oikeusasiamies oli
apulaisoikeusasiamiehenä, hänhän otti
selvän kannan viranomaisten osalta, muistaakseni Valtiokonttorin
osalta, eli silloin valittajan piti saada tietää,
kuka asiaa oli käsitellyt. Nyt viime viikolla korkein hallinto-oikeus
on tehnyt mielenkiintoisen päätöksen,
joka on minun mielestäni ikään kuin jatkoa,
ja se on laajennettu myös yksityiselle puolelle. Eli lyhyesti
sanottuna lehtiotsikossa todetaan, että eläkepäätöksen
tehneiden nimet on annettava asianosaiselle, kun vakuutusyhtiö oli
kieltäytynyt luovuttamasta tietoja vedoten julkisuuslakiin.
Niin kuin oikeusasiamies puheenvuorossaan totesi, poliisin osalta
kanteluja on aika paljon. Joskus olen itse jäänyt
miettimään sitä, mikä intohimo
oikeusasiamiehen toimistolla on näihin poliisiasioihin
lähteä jopa oma-aloitteisesti niin hirveästi
puuttumaan. Jos sanon, arvoisa puhemies, ihan suoraan, mitä tältä kohdin
ajattelin, kun luin sivulta 105 muun muassa näitä tapauksia,
niin minun mieleeni tuli, että olisi hyvä, että sellainen
henkilö, joka käsittelee näitä kanteluja, olisi
ainakin konkreettisesti perehtynyt niihin olosuhteisiin, joissa
niitä asioita tehdään.
Täällä muun muassa arvostellaan epäasiallisesta
kielenkäytöstä. Kun jossakin pidätystilanteessa
joku henkilö ei ilmeisesti ole ollut halukas lähtemään
poliisin mukaan, niin komisario on tokaissut, että nyt
lähdet mukaamme yhtenä tai kahtena kappaleena,
ja tätä arvostellaan. Tietysti näin ei
saisi sanoa, mutta minun mielestäni pitäisi huomioida
ne olosuhteet, joissa toimitaan. Ei siellä monta tuntia
jouda maanittelemaan, kun 120 kilometrin päästä lähdetään
hakemaan jotakuta ja viisi keikkaa odottaa päällä,
kun koko alueella on yksi partio.
Toinen poliisiasioissa on myöskin se, josta aikaisemminkin
olen täällä puhunut, kun itse entisiä kollegoja
olen arvostellut siitä, että he, kun perinteisesti
virkamiesmoraali on korkealla ja puolustetaan esimiehiä ja
esimiestahoja loppuun saakka, yrittävät selvittää parhain
päin, mistä mahdollinen laiminlyönti
johtuu. Miksi ei sanota suoraan, että kun ei ole resursseja,
ei ehditä kaikkea tekemään? Täällä on
muutama sen tyylinen kantelu myös, jota on käsitelty
poliisin osalla, ja niiden osalta nimenomaan ainakin eräässä tapauksessa
jäin odottamaan, että olisi siltä osin myös
selvitetty, onko tosiasiallisesti sillä komisariolla, esitutkinnan
johtajalla, ollut mahdollisuus, kun alaiset on siirretty pois, suoriutua
siitä tehtävästä.
Viittasin Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksen yhteydessä siihen,
että siellä oli otettu kantaa rahankäyttöön
ja riittäviin määrärahoihin,
ja toivoisin, että jossakin vaiheessa myös tältä osin,
kun eri viranomaistahojen osalta käsitellään
näitä kanteluja, eduskunnan oikeusasiamies ainakin
voisi todeta ja viestittää hallitukselle, että kanteluja
tulee monta kertaa juuri sen takia, kun viranomaisilla, virkamiehillä,
ei ole mahdollisuutta suoriutua, kun ei ole riittäviä määrärahoja
ja vakanssit pidetään auki.
Olen aina ottanut esille sen ja yhä edelleen olen sitä mieltä,
että meidän laillisuusvalvontajärjestelmämme
on liian monimutkainen, kun on kaksi päällekkäistä viranomaistahoa.
Tein siitä esityksen silloin, kun perustuslakia uudistettiin tältä osin,
että olisi tällainen yksi laillisuusvalvontahomma,
eli nyt tulee hyvin paljon ylimääräistä,
turhaa, edestakaista kirjeenvaihtoa. Kun lukee eduskunnan oikeusasiamiehen
kertomuksen ja oikeuskanslerin kertomuksen, niin kummastakin käy
ilmi se, kuinka paljon joudutaan siirtämään
toiselle sen takia, kun se ei kuulu toimivaltaan, kaikki sellaiset
asiat esimerkiksi Oikeuskanslerinvirastossa, ja kansalaiset eivät
sitten näitä asioita oikeastansa ymmärrä lainkaan.
Herra puhemies! Täällä on monia mielenkiintoisia
tapauksia. Eräs koskettaa kansanedustajan oikeutta saada
määrättyjä tietoja. Itsellenikin tämä asia
oli aika vieras. Sitä on käsitelty sivulla 152.
Muistaakseni ed. Lahtela oli aikoinaan eräs sellainen henkilö,
joka sai erään toisen asian yhteydessä vietyä asian
lävitse sillä tavoin, että kansanedustajalla
oli oikeus saada tietoja. Nyt tässä ei ole mainittu
edustajien nimiä, mutta tässä on minun
mielestäni aika hyvin selvitetty sitä tilannetta.
Se myöskin kaikille kansanedustajille olkoon opiksi siitä,
että meillä on mahdollisuus ja valta saada hyvinkin
paljon tietoja kun me vain haluamme ja nimenomaan kun eduskunnan
oikeusasiamiehen toimistolta on tähän tullut tukea.
Herra puhemies! Sosiaalipuolen ja terveydenhuoltopuolen asioissa,
joihin oikeusasiamies on, sitaateissa sanottuna, koko virkauransa
ilmeisesti perehtynyt hyvinkin voimakkaasti, jo apulaisoikeusasiamiehenä,
on hyvin paljon kanteluita ja jonkin verran itse otettuja asioita,
mutta yhden asian haluaisin kyllä tuoda tässä ihan
vielä lopuksi esiin. Toivoisin, että myös
julkishallinnon työpaikkakiusaamisasioihin jossakin vaiheessa
toimiston taholta paneuduttaisiin ja myöskin siihen, miten
julkishallinnossa tehdään pätkätöitä. Minun
tulkintani on se, että siellä on aika paljon laittomuuksia.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eräs tärkeä oikeusturvatekijä kansalaisille on
se, että hallinnossa ja myös tuomioistuimissa erilaiset
asiat ja jutut käsitellään riittävän
joutuisasti. Meillä on julkisuudessakin ollut esillä sellaisia
paljon huomiota herättäneitä oikeudenkäyntejä,
esimerkiksi Merenkulkuhallituksen lahjusjuttu, joissa käsittelyajat
alkaen esitutkinnasta ja sitten alioikeudessa ja hovioikeudessa
ainakin näin ulkopuolelta katsottuna vaikuttavat liian
pitkiltä, ja varmasti tällaiset liian pitkät
käsittelyajat vaarantavat sinällään
asianosaisten oikeusturvaa.
Tästä kertomuksesta käy ilmi, että oikeusasiamies
on kiinnittänyt näihin pitkiin käsittelyaikoihin
eräissä hallintoviranomaisissa huomiota ja korostanut
asioiden joutuisaa käsittelyä. Myös tavallisissa
ja vähemmän huomiota julkisuudessa saavissa rikosasioissa
jutut usein kohtuuttomasti venyvät. Joitakin aikoja sitten
televisiossa oli ohjelma, jossa käsiteltiin sitä ongelmaa,
mikä syntyy, kun jotakin rikosjutun vastaajista, syytetyistä,
ei saada millään haastettua oikeuteen. Muita asianosaisia
juoksutetaan sinne tarpeettomasti: syyttäjä, tuomarit,
kaikki, ovat tietysti paikalla. Aiheutuu tarpeettomia kuluja veronmaksajille,
ja nämä syytetyt tahallaan ja onnistuneesti pakoilevat
haastemiestä. Tässä televisio-ohjelmassa
kävi ilmi, että nämä jutut lykkäytyvät
kuukaudesta, jopa vuodesta toiseen.
Eräs pöyristyttävä yksityiskohta,
joka kävi ilmi tässä mainitsemassani
televisio-ohjelmassa, oli se, että haastemies, joka ei
löytänyt syytettyä, koska ei tiennyt
tämän osoitetta, ei saanut tietoonsa tätä osoitetta
myöskään sosiaaliviranomaisilta, vaikka
nämä tiesivät tämän
vastaajan osoitteen. Siis toisin sanoen sosiaaliviranomaiset, joiden
asiakkaana tämä vastaaja oli, tiesivät hänen
osoitteensa, mutta tämän televisio-ohjelman mukaan
heillä ei ollut oikeutta antaa tätä osoitetietoa
haastemiehelle, joka suorittaessaan tärkeätä julkista
tehtäväänsä ei näin
ollen voinut päästä tähän
osoitteeseen käsiksi eikä näin ollen voinut
saada tätä vastaajaa haastettua.
Tässä varmastikin on kyse yksityisyyden suojasta,
mutta kun sitä liioitellaan muiden perusteltujen intressien
rinnalla, päädytään epätarkoituksenmukaisiin
ja epäoikeudenmukaisiin lopputuloksiin. Kysyn oikeusasiamieheltä:
Oletteko ja onko virastonne kiinnittämässä huomiota
yleensä siihen ongelmaan, mikä selvästi
on nähtävissä ja syntynyt, että tavallisia,
usein aika vähäisiäkin, rikosjuttuja
joudutaan jatkuvasti lykkäämään,
kun isosta vastaajajoukosta kaikkia ei saada haastettua tai kaikkia
ei saada samanaikaisesti paikalle vastaajiksi näissä jutuissa?
Oletteko kiinnittämässä lähinnä oikeusministeriön
huomiota siihen, miten lainsäädäntöä voitaisiin
nykyisestään niin kehittää,
että näissä tilanteissa olisi nykyistä useammassa
tilanteessa mahdollisuus ratkaista asia ainakin kaikkien muiden
vastaajien osalta ja myös tämän pakoilevan
vastaajan osalta hänen poissaolostaan huolimatta? Siis voisiko
sitä rajaa, minkälaisissa asioissa voidaan tehdä poissaolosta
huolimatta ratkaisu, vähän liikuttaa?
Toinen kysymykseni on, olisiko ajateltavissa, että kiinnittäisitte
huomiota tähän mielestäni pöyristyttävään
yksityiskohtaan, sikäli kuin tämä televisio-ohjelman
tieto pitää paikkansa, että haastemiehet
eivät ole oikeutettuja saamaan sosiaaliviranomaisilta tietoja
eri henkilöiden osoitteista, vaikka tarvitsevat tämän
tiedon toimittaessaan tärkeätä tehtäväänsä ja
työtänsä.
Olen myös kuullut, että osa etsintäkuulutetuista
henkilöistä, joita siis poliisi etsii, olisi löydettävissä vankiloista,
missä he ovat tuomiotaan kärsimässä tai
tutkintovankeudessa, mutta poliisilla ei olisi oikeutta saada tietoa
siitä, ketkä henkilöt ovat vankiloissa,
ja tämä estäisi siis saamasta tietoa
siitä, että henkilö, jota he hakevat,
on jo lukkojen takana ja olisi sieltä helposti haastettavissa
tai otettavissa kiinni kuulusteluihin tai muihin lainmukaisiin tarkoituksiin.
Näihin kysymyksiin olisi mielenkiintoista saada oikeusasiamiehen
kannanotto.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan yhtyä ed. Vistbackan,
sanoisiko nyt, lievästi kriittiseen arvioon siitä,
että Oikeusasiamiehen kansliassa tuntuu olevan aikamoista
herkkyyttä arvostella kentän poliisimiehiä epäkohteliaasta
tai epäasianmukaisesta kielenkäytöstä.
Mielestäni jollain tavoin järkevästi
ja kohtuullisesti pitäisi harkita sitä, mikä on
se kohteliaisuusvaatimuksen taso, jonka oikeusasiamies asettaa poliisimiehille
silloin, kun he arjen työssään kohtaavat
rosvoja ja muita asiakkaitaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä eduskunnan oikeusasiamiehen
kertomus vuodelta 2002 on laadittu meille kansanedustajille luettavaan
ja selkeään muotoon. Tästä on
annettava tunnustusta. Tavoitteenahan on, että Suomessa
kansalaiset voisivat saada mahdollisimman hyvää oikeutta
ja voisivat ennen kaikkea myös kokea ja tuntea saavansa
hyvää oikeutta. Siksi kysymys tämän
asiakirjan äärellä on varsin tärkeästä asiasta.
Meille kansanedustajille, niin minulle kuin varmasti meille kaikille muillekin,
erityisen paljon kuitenkin kansalaisilta tulee niitä äänenpainoja,
että he kokevat, että he eivät ole saaneet
tuota hyvää oikeutta. Olisi hyvin toivottavaa,
että tämä kysymys pyrittäisiin jatkossa
selvittämään, kuinka kansalaiset voisivat
tuntea ja kokea saavansa ja myöskin saada sen ratkaisun,
että he tuntevat, että asia on oikein käsitelty,
että sekä muodollisesti että sisällöllisesti
oikeus on toteutunut. Tähän tulisi päästä.
Jään pohtimaan, kuten ed. Vistbacka toi puheenvuorossaan
esille, sitä onko meillä tämä järjestelmä,
jossa meillä on eduskunnan oikeusasiamies ja valtioneuvoston
oikeuskansleri, toimiva; olisiko löydettävä joku
muu muoto, jossa kansalainen osaisi kääntyä ylimmän
oikeusviranomaisen, valvovan viranomaisen, puoleen selkeästi
ja myöskin siten, että hän saisi sieltä sellaiset
vastaukset, että ne ovat ymmärrettäviä ja
tajuttavia; olisiko kenties kehiteltävä jonkinlainen
yhteinen muoto, jossa nämä molemmat virastot voisivat yhdistää voimavarat
ja toimia sitten kansalaisten oikeushyvän toteutumiseksi.
Se, mitä ed. Zyskowicz toi juuri esille oikeustoimen
hitaudesta, juuri mainituista ongelmista siinä, että kaikki
asianomaiset eivät saavu paikalle, on varmasti asia, johon
tulisi myös voida jatkossa kiinnittää huomiota.
Arvoisa herra puhemies! Koska monet ottavat kansanedustajiin
yhteyttä juuri näissä oikeusasioissa
ja Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia on myöskin eduskunnan
osa ja kansanedustajien valvonnassa, niin toivon, että pohdittaisiin
jatkossa vakavasti, millä tavalla voitaisiin löytää mahdollisimman
pitkälle niitä ratkaisuja, että kansalaiset
voisivat kokea oikeuden mahdollisimman hyvin toteutuvan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti tästä edellisestä.
Suuri valiokunta on alkamassa, mutta aloitetaan ainakin puheenvuoro.
Kansalaisten keskuudessa on tietysti monen näköistä mielikuvaa
syntynyt, miten meidän oikeusjärjestelmämme
toimii. Yksi semmoinen, mikä on tullut monesti eteen, on
kysymys siitä, jotta hyvin usein näissä päätöksissä todetaan,
että "ei anna aihetta". Sitä kun penkoo syvemmälti, mistä se
mahtaa johtua, niin tämä järjestelmähän toimii
sillä tavalla, että se sama viranomaistaho, joka
on päätöksen tehnyt, antaa myös
lausunnon. Sitten, niin kuin ed. Vistbacka totesi, moni tämmöinen
vähemmän kouluja käynyt henkilö ei pysty
itse tekemään valitusta tai kantelua siihen muotoon,
jossa osattaisiin juuri ottaa kantaa niihin oikeisiin asioihin ja
täsmentää se asia sillä tavalla,
että se tulee selkeästi esille. Useimmiten sitten
näissä päätöksissä enemmän
luotetaan tietysti niihin virkamiehiin, viranomaiseen, joka antaa
sen lausunnon, jotta tämä on ihan huuhaavalitus
eikä tässä mitään aihetta
ole muuttaa.
Sitten ihan tähän poliisikeskusteluun ja siihen kielenkäyttöön.
Minä taas olen eri mieltä edellisten puhujien
kanssa, jotka totesivat, jotta siellä ei tapahtuisi tämmöistä.
Nimittäin itse joskus istuin poliisiauton takapenkillä.
Olin vähän ylinopeutta ajanut, ja se poliisi kun
tajusi, jotta tässähän taitaakin olla
kansanedustaja, ensimmäinen huolenaihe oli, mistä sinä olet
saanut vaalirahoituksen, kun sinulla oli ilmoituksia lehdessä.
Minusta se ei kuulunut ollenkaan siihen tilanteeseen, mutta minä ymmärsin,
jotta me ihmisinä olemme erilaisia ja mielenkiinnot erilaisia.
Ilmeisesti tätä poliisia erityisesti kiinnosti
tämä seikka. Sitten kyllä sain sakon
ihan säädyllisessä aikataulussa, kun
sanoin, että eiköhän käydä puhumaan asiaa
ja katselemaan sitä tulopuolta eikä sitä,
miten vaalirahoitus on hankittu, koska sillä ei pitänyt
olla itse asiassa vähentävää merkitystä tähän sakon
määrään. (Ed. Pulliainen: Sillähän
voi rahoittaa! — Ed. Petri Salo: Tukimies?) — En
lähde hänen poliittista kantaansa arvioimaan,
mutta ilmeisesti ei kuulu sosialidemokraatteihin.
Tässä jo moniin asioihin on puututtu, mutta yksi
seikka on aina tullut näiden kertomusten yhteydessä esille
ja siihen pitäisi jotain tehostetta saada aikaan: nimenomaan
juuri nämä eläketapaukset, ensinnäkin
nämä perustelemattomat tai huonosti, vajaasti
perustellut päätökset ja se tilanne,
joka vallitsee kaiken kaikkiaan. Nimittäin suurin yksittäinen
henkilöryhmä, mikä ottaa yhteyttä,
on tämmöiset henkilöt, jotka ovat saaneet vuodesta
toiseen kielteisen eläkepäätöksen. Vaikka
ovat käyneet erikoislääkärin
luona ja toimittaneet uutta dokumenttia työkyvyttömyydestään,
siitä huolimatta siellä todetaan, jotta ei ole todettu
eläkkeeseen oikeutetussa määrin työkyvyttömäksi.
Minusta se ei riitä, vaan pitäisi sitten perustella
ihan perusteellisesti, miksi tämä erikoistohtori tai
dosentti ei ole pätevä antamaan lausuntoa, koska
onhan nyt järjetön juttu, että moni tämmöinen
spesialisti, mikä tuntee kyseisen aiheen, antaa lausunnon,
toteaa, että tämä henkilö sen
vammansa tai sairautensa johdosta ei ole työhön
kykenevä, ja siitä huolimatta vakuutusyhtiö ja
nämä valitusasteet toteavat, jotta tämähän
on täysin työkuntoinen, vaikka ei mihinkään
kykenisikään. Nyt tällä hetkellähän
tämän ihmisen ainoa vaihtoehto elää on
mennä työvoimatoimistoon ja olla työnhakijana
ja sitten saada sieltä joko ansiosidonnaista päivärahaa
taikka työmarkkinatukea, kuka milläkin oksalla
istuu. Sehän ei voi olla tämän järjestelmän
tarkoitus. Jos ihminen on työkyvytön, hän
on väärässä paikassa siellä.
Sitten tähän liittyen, kun eletään
demokratiassa, niin täällähän
oikeusasiamies on puuttunut tähän vaaliavustajaan
taikka vaalimenettelyyn yleensä. Täällähän
on todettu, että pitäisi antaa näille
vaalitoimikunnille tarkempia ohjeita. Toivon mukaan valiokunta myös
tähän paneutuu enemmän, koska viime eduskuntavaalien
alla ennakkoäänestyksessä ainakin Pohjois-Karjalassa tuli
semmoisia ongelmia, jotka eivät minusta kuulu nykyiseen
demokratiaan. Kun ihminen meni äänestämään
oman aviopuolisonsa kanssa, monessakin äänestyspaikassa
oli annettu niin tiukat ohjeet, jotta ei käy henkilötodistus
eikä normaali kelakortti, vaan pitää olla
kuvallinen kortti.
Itse soitin sitten keskusvaalilautakunnan kapteenille ja kysyin,
mitä tämä juttu oikein merkkaa. Kuulemma
kun ensin ottaa valokuvan, menee poliisilaitokselle, niin sieltä annetaan
sitten muka maksutta sitä äänestystä varten
kuvallinen kortti. Minusta tämä on kyllä aika
pitkälle viety jotenkin siinä mielessä,
että vaikka tämä aviopuoliso tai useampi
todistaja todistaa, jotta tämä henkilö sattuu
olemaan nyt juuri se henkilö, niin hän ei saa äänestää siinä kyseisessä kunnantoimistossa
tai mitä ne ennakkoäänestyspaikat sitten
olivatkaan. Sen takia minusta tässä pitäisi
jotenkin pienemmällä kynnyksellä kyllä päästää ihmisiä äänestämään
eikä tapella siitä ja nähdä hirveätä vaivaa,
saako käydä ennakkoäänestämässä.
Puhemies:
Anteeksi, ed. Esa Lahtela, suuri valiokunta odottaa. Edustajalla
olisi tilaisuus jatkaa, kun tämän asian käsittely
nyt keskeytetään, seuraavassa istunnossa, jos
...
Minä jatkan sitten.
Puhemies:
... jos tämä kävisi päinsä.
Kyllä.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.