5) Hallituksen esitys laiksi eräiden Euroopan unionin
jäsenvaltioiden kansalaisten työntekoa koskevien
tietojen rekisteröinnistä, ulkomaalaislain 85 §:n
muuttamisesta sekä ulkomaalaisrekisteristä annetun
lain 5 ja 7 §:n muuttamisesta
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on saanut valmiiksi mietinnön, joka koskee eräiden
Euroopan unionin jäsenvaltioiden kansalaisten työntekoa
koskevien tietojen rekisteröintiä, ulkomaalaislain
muuttamista sekä ulkomaalaisrekisteristä annetun
lain muuttamista. Esittelen tässä puheenvuorossani
lyhyesti valiokunnan keskeiset näkemykset mietinnössä.
EU:n uusiin jäsenmaihin sovelletun siirtymäaikalain
voimassaolo päättyi tämän kuun
alussa. Tähän hallituksen esitykseen sisältyvät
lainmuutokset ovat osa toimenpidekokonaisuutta, joka liittyy EU:n
uusien jäsenmaiden ja Suomen välisen työnvoiman
liikkuvuuden vapauttamiseen, johon kuuluvat siirtymäsäädöksistä luopumisen lisäksi
tilaajan selvitysvastuun toteuttaminen ja ulkomaisen työvoiman
tehokkaampi rekisteröinti.
Lailla pyritään parantamaan uusien jäsenmaiden
kansalaisten työnteon tilastollista seurantaa ja työehtojen
valvontaa. Rekisteröintivelvollisuus koskisi sekä suoraan
suomalaisyritysten palvelukseen työllistyviä että palvelujen
vapaan liikkuvuuden piirissä olevia lähetettyjä työntekijöitä ja
vuokratyöntekijöitä. Viranomaisten on tärkeää saada
tiedot ulkomaisen työvoiman määristä ja
sovellettavista työehdoista. Se on välttämätöntä ulkomaisen
työvoiman väärinkäytön
ehkäisemiseksi ja asianmukaisten työvoimapoliittisten
toimien ajoittamiseksi ja mitoittamiseksi.
Rekisteröinti tapahtuu työvoimatoimiston kautta
ulkomaalaisrekisteriin, ja se voidaan tehdä myös
sähköisesti. Rekisteröinti sisältää tarvittavien
henkilö- ja työnantajatietojen ohella työnantajan
ilmoituksen työnteon keskeisistä ehdoista, kuten
sovellettavasta työehtosopimuksesta tai maksettavasta vastikkeesta,
ja siitä käy ilmi myös työnteon
paikka ja sen kesto. Selvitys on annettava uudelleen, jos työnantaja
vaihtuu tai kun tiedoissa tapahtuu muutoin olennaisia muutoksia.
Ulkomaalaisrekisterin tietoja voivat käyttää myös
muut viranomaiset, kuten keskusrikospoliisin put-yksikkö ja
työsuojelupiirien ulkomaalaistarkastajat. Uusien EU-maiden
kansalaisten Suomessa työskentelyä koskevien tietojen
rekisteröinnistä voi olla hyötyä myös
valvottaessa työntekijän sosiaaliturvan toteutumista.
Jotta rekisterissä olevia tietoja voitaisiin tehokkaasti hyödyntää työeläketurvaa
koskevassa valvonnassa, tulisi Eläketurvakeskuksen saada
lukukäytön mahdollistava käyttöyhteys
rekisteriin vastaavalla tavalla kuin työsuojeluviranomaisilla on.
Valiokunta pitää perusteltuna ehdotettua ulkomaalaislain
muutosta, jolla pyritään keskittämään
ulkomaalaisten lupa- ja rekisteröintiasioiden käsittelyä.
Perustelujen mukaan asiat on tarkoitus keskittää Vantaan,
Tampereen ja Lappeenrannan työvoimatoimistoihin. Valiokunta korostaa,
että keskittämisen myötä tulee
kyseisille työvoimatoimistoille osoittaa myös
riittävät resurssit tehtävien ripeään
hoitamiseen. Erityisesti tulee huolehtia siitä, että työvoimatoimistoilla
on riittävästi resursseja, jotta rekisteröinnin
yhteydessä voidaan tarkistaa, että ainakin työnantajan
nimi ja Y-tunnus ovat oikein.
Arvoisa puhemies! Valiokunta oli huolissaan siitä,
miten rekisterin kattavuus voidaan varmistaa. Esityksessä ei
ehdoteta rekisteröitymiseen liitettäväksi
pakotteita eikä maksuhelpotuksia tai muita houkutteita.
Koska rangaistusten tai muiden pakotteiden käyttö ei
EU-lainsäädännön johdosta ole
mahdollista, ainoa keino olisi luoda erilaisia kannustimia tai houkuttimia
rekisteröitymisen edistämiseksi.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hallituksen esitystä valmisteltaessa
selvitettiin, voitaisiinko työntekonsa rekisteröineeltä jättää kokonaan
tai osittain perimättä myöhemmin tehtävästä oleskeluluvan
rekisteröimisestä säädetty 40 euron
maksu. Saadun selvityksen mukaan kyseessä on omakustannusarvon
mukainen maksu, jonka alentaminen voisi olla mahdollista, mikäli poliisin
työmäärä vähenee työnteon
rekisteröinnin myötä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus jatkaa selvityksiä maksualennuksen
aikaansaamiseksi.
Lain tehokkuus riippuu pitkälti siitä, kuinka hyvin
työnantajat ja maahan tulevat työntekijät saavat
tietoa rekisteröinnin suorittamisesta. Säädöksestä tiedottamiseen
onkin syytä kiinnittää erityistä huomiota
ja jakaa tietoa paitsi Suomessa myös rajanylityspaikoilla
ja uusissa jäsenmaissa toimivien lähetystöjen
voimin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että asianomaiset ministeriöt ja työmarkkinajärjestöt
sopivat tehokkaan tiedotuskampanjan toteuttamisesta heti, kun laki
tulee voimaan.
Rekisteröintiä ei edellytettäisi,
jos poliisi on jo rekisteröinyt oleskeluoikeuden. Tämä voi
olla ongelmallista rekisteristä saatavien tilasto- ja valvontatietojen
kattavuuden kannalta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus seuraa, aiheutuuko säännöksestä ongelmia,
ja selvittää tarvittaessa, voitaisiinko säännös
laajentaa kattamaan myös nämä tilanteet.
Laki ehdotetaan säädettäväksi
määräaikaisena siten, että se
olisi voimassa 30.4.2009 saakka. Sen voimassaolon aikana tulisi
saada kuntoon kaikkia EU- ja Eta-maita koskeva työnteon
rekisteröinti. Suomen tulisi myös EU:ssa vaikuttaa
siihen, että tilastointi- ja työehtojen valvontaedellytykset
paranevat. Tämä edellyttää, että työnteko
rekisteröidään selvästi nykyistä kolmen
kuukauden määräaikaa aikaisemmin. Hallituksen
esityksen perustelujen mukaan kaikkien EU:n jäsenvaltioiden
kansalaiset kattavan työvoiman liikkuvuutta koskevan tilastoinnin
ja seurannan parantamista on tarkoitus selvittää valmisteltaessa
EU:n jäsenvaltioiden kansalaisten oleskeluoikeutta koskevan
direktiivin voimaan saattamista. Valiokunta pitää tätä selvitystyötä hyvin
tärkeänä ja kiirehtiikin sen tekemistä.
Arvoisa puhemies! Tässä keskeiset valiokunnan
mietinnön kysymykset.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan varapuheenjohtaja Holmlund esitteli
valiokunnan mietinnön hyvin kattavasti, perusteellisesti.
Asiahan tuli ajankohtaiseksi, kun pari viikkoa sitten poistettiin
uusien EU-jäsenmaitten kansalaisten työntekoa
rajoittanut määräaikainen laki. Silloin
valtioneuvoston selontekoa tästä siirtymäaikalain
vaikutuksista käsiteltäessä todettiin,
että meillä ei itse asiassa ole olemassa tietoa
siitä, kuinka paljon tämmöistä liikkuvaa
työvoimaa maassamme on, ja siihenkin tarpeeseen tämä rekisteröinti
vastaa.
Paitsi että nyt säädettävä laki
palvelee tiedonsaantia ja tilastointia, totta kai sillä on
muitakin tavoitteita. Rekisteröinnin odotetaan helpottavan
uusien EU-jäsenmaitten kansalaisten työsuhteitten
valvontaa ja tuovan reilun pelin säännöt niin
uusien kuin vanhojenkin EU-kansalaisten työnteolle. Samalla
odotetaan, että tämä edesauttaa harmaan
talouden torjunnassa. Näitten tavoitteitten saavuttamiseksi
onkin tärkeää, että tuo viranomaisten
välinen tiedonsaanti on juohevaa ja nyt tuleva rekisteröinti,
tämä tieto, välittyy myös työsuojelupiireille
ja keskusrikospoliisin harmaan talouden tutkintaan.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Puutun pariin asiaan. Meillähän
on nyt tällä hetkellä rekisteröimättömiä työntekijäarviona
noin 50 000. Se nyt ei ole välttämättä mikään
paikkansa pitävä arvio, voi olla enemmän
tai vähemmän, ja on mielenkiintoista nähdä sitten,
miten tämä työnteon rekisteröinti
nyt lähtee liikkeelle siinä mielessä,
löytyykö ihmisiä tänne rekisteriin,
koska vaarana on se, että meillä tämä vuokratyövoima,
joka nyt on jo olemassa täällä, ei rekisteröidykään,
vaan pysyy siellä ulkomaisten firmojen listoilla.
Sitten yksi asia, mikä tässä jäi
hiukan auki mielestäni, on tämä ministeriöitten
välinen kitka elikkä lähinnä nyt
työministeriön ja sisäministeriön;
se ei ole vieläkään ratkennut. Se kyllä tulee vaikuttamaan
hiukan tässä siihen, miten sitten ne hyötypuolet
tässä selviävät.
Sitten tämän rekisteröinnin kattavuudesta
se, että kun tässä on tämä 40
euron maksu, niin siinä voi olla yksi kynnys, joka sitten
aiheuttaa sitä, että ei rekisteröidytäkään.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä lakiesitystä ja
tästä siirtymäaikalaista luopumista voi
ehkä kuvata niin, että nyt Suomessa on valittu
tämmöinen isobritannialainen linja eikä saksalainen
linja. Iso-Britanniahan silloin avasi työmarkkinansa heti,
kun se oli mahdollista, mutta otti tämän rekisteröinnin
käyttöön, ja nyt me olemme sitten menossa
samaan suuntaan. Sinänsä, kuten valiokunnan asiantuntijakuulemisessakin
kävi ilmi — muistan ainakin yrittäjien
edustajan maininneen siitä — tämä tehtiin
aika kovassa kiireessä. Jos olisi hiukan enemmän
ollut aikaa, niin olisi voitu ehkä saada tämä järjestelmä myöskin
koskemaan jo vanhoja EU-jäsenmaita. Nythän ei
niitten osalta ole minkäänlaista rekisteröintivelvoitetta,
jotka tulevat näistä vanhoista EU-jäsenmaista.
Toinen ongelma tietysti on se, että tässä ei
ole kannustinta eikä sanktiota, mutta uskoisin kyllä, että niille
yrittäjille, niille työntekijöille, jotka haluavat
reiluilla pelisäännöillä pelata,
yksi sellainen houkutin on kyllä siinä, että jos
ei ole mihinkään rekisteröitynyt, niin
ei voi myöskään päästä suomalaisen
sosiaaliturvajärjestelmän etuisuuksien piiriin.
Uskon, että siitä muodostuu kyllä yksi
houkutin. Kaikkineenkin uskon, että kun yrittäjäjärjestöt,
Elinkeinoelämän keskusliitto ja toisaalta ammattiliitot
ovat olleet tässä valmistelussa mukana ja hyvin
aktiivisesti asiaa seuraavat ja myöskin tiedottavat, niin
se johtaa siihen, että tämä rekisteröinti
tulee kyllä aika kattava olemaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esityshän
liittyy siirtymäaikalain kumoamiseen ja tähän
uuteen käytäntöön, joka sinänsä oli
nyt oikein ajoitettu. Nyt vaan valitettavasti se koskee ainoastaan
näitä uusia jäsenvaltioita.
Minä kiinnitän erityisesti huomiota siihen,
että kun liikutaan nyt sillä harmaan talouden
toimeliaisuuden kuriin panemisen alueella, niin tuolla pääomapuolellahan
on se ilmiö, että suomalaiset naamioituvat ulkomaalaisiksi
ja sillä tavalla yrittävät näitten
järjestelmien avulla saada etua itselleen. Nyt tällä työntekijäpuolella
tätä ilmiötä ei taida vielä olla,
mutta jos olisi, se varmaan tulisi tässä yhteydessä esiin,
kun joutuu rekisteröitymään.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Työvoiman vapaa liikkuvuus
myöskin näistä uusista jäsenmaista
on vääjäämätön
tosiasia nyt tämän lainmuutoksen myötä.
Tämä on tervetullut muutos tähän
aikaisempaan tilanteeseen, jossa vain työvoimaa välittävillä yrityksillä oli
mahdollisuus saada työvoimaa tänne Suomen markkinoille.
Tämä ulkomaisten reppufirmojen tänne tuottama
väki oli useimmiten puolittain harmaata työvoimaa,
mikä myöskin johtaa selkeästi kilpailun
vääristymään. Tässä on
nyt tehty ihan oikeanlainen ratkaisu, se, että pyritään
saamaan työntekijät työvoimarekisteriin,
niin että me tiedämme, paljonko täällä on
ulkomaisia työntekijöitä. Myöskin
kun he ovat rekisterissä, niin heillä on myöskin
paljon paremmat mahdollisuudet saada Suomesta työehtosopimusten
mukaiset palkat.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan täsmennyksenä ed.
Kauppilan puheenvuoroon: Tämä rekisteröintihän
koskee sekä vuokratyötä, lähetettyjä työntekijöitä että suoraan
suomalaisen työnantajan palveluksessa työskenteleviä.
Sillä kohdin tämä ei erota erilaisia
työnteon muotoja eikä välttämättä tällä myöskään
tavoitella sitä, että vuokratyö vähenisi,
mutta sitä toki tavoitellaan, että ulkomaisessa
vuokratyössä noudatettaisiin suomalaisia työehtosopimuksia.
Sitä tarkoitusta tämä varmaan palvelee.
Tuo on sitten mielenkiintoinen kysymys, kuinka kattava rekisteröinnistä tulee,
saadaanko tällä selko ulkomaisen työvoiman
määrästä. Ed. Kauppilan arvio
50 000 oli aika korkea. Tietenkin voi olla, että semmoinenkin
joukko meillä on käynyt lyhyessä työsuhteessa,
mutta oleellista olisi myös sitten saada selville se, paljonko
tämä on miestyövuosiksi muutettuna. Siinä ne
arviot ovat ilmeisesti jossain 10 000—20 000:n
välillä tällä hetkellä
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on sinänsä erittäin hyvä ja
perusteltu. Mielestäni on erittäin tärkeää,
että Suomessakin saamme paremmin tietoa siitä,
mitkä ovat oikeat luvut niistä työntekijöistä,
jotka Suomessa eri työnteon muodoilla työtä käytännössä tekevät.
Kuitenkin tässä useassa puheenvuorossa on jo tullutkin
esille tämän lain suuri ongelma eli se, että käytännössä tämä laki
ja velvoite ei sisällä mitään
sanktioita, ei minkäänlaista keppiä eikä minkäänlaista
porkkanaa. On erittäin suuri vaara, että silloin
käytännössä rekisteröintimenettelystä ei
tule kovin kattava. Eli erityistä huomiota tulee kiinnittää siihen,
että löydettäisiin niitä kannustimia,
joilla tätä rekisteröintiä tavallaan
tehtäisiin houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi, jolloin se
olisi kannattavaa.
Sen verran myös tuosta ed. Satosen puheenvuorosta tuli
mieleeni, että ehkä Suomenkin olisi pitänyt
ottaa jo aikaisemmin tämä Iso-Britannian linja
ja lähteä pelkästään
rekisteröintimenettelylinjalle. Kuitenkin olemme päätyneet
toisenlaiseen ratkaisuun, ja toivon, että tällä sitten
lopultakin on myönteisiä vaikutuksia.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Olin silloin valiokunnassa, kun oli asiantuntijoina
työvoimaviranomaiset työvoimatoimistoista. Ainakin
minulle jäi se kuva, että siellä on aikamoinen
resurssipula tälle asialle, siinä on omat intressit
sitten ratkaista, mitä työtä painotetaan, kun
sama porukka tekee töitä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuo rekisteröinnin tuleva kattavuus
on herättänyt epäilyjä, ja ed.
Holmlund äsken totesi, että kun ei ole keppiä ja
porkkanaa, niin saa nyt sitten nähdä, kuinka iso
joukko todellisuudessa rekisteröityy. Toisaalta ed. Satonen
edeltävässä puheenvuorossaan totesi,
kuinka laajalti tähän rekisteröintiin
on sitouduttu työnantajien ja työntekijäjärjestöjen
puolelta, ja koska tämä palvelee tiedonsaantia,
uskoisin, että on yritysten ja elinkeinoelämän
etu ainakin, että myös tämä tieto
on olemassa, koska se auttaa silloin ennustettavuutta työmarkkinoitten
kehittymisessä. Toivoa sopii, että tässä työmarkkinoitten
osapuolet näkevät oman etunsa ja aktiivisesti
rekisteröinnistä huolehtivat, vaikka niitä sanktioita
ei olekaan.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessähän
ovat olleet valmistelussa mukana sekä työnantajat
että työntekijäpuoli, ja tässä on
erittäin suuri yksimielisyys, mikä tietenkin on
hyvin myönteinen asia. Uskon, että jokainen rehellisin
pelisäännöin toimiva työnantaja, yrittäjä,
aivan varmasti päätyy tähän
rekisteröintimenettelyyn eikä näe siinä mitään
epäselvää. Kuitenkin suuri ongelma mielestäni
on niiden työnantajien kohdalla, jotka eivät toimi
kovin rehellisin pelisäännöin, ja on
varsin oletettavaa, että heidän kohdallaan ehkä saattaa
tulla nimenomaan näitä ongelmia ja tähän
rekisteröintimenettelyyn ei sitten kuitenkaan lähdetä.
Toivottavasti kuitenkin olen tässä väärässä.
Yleiskeskustelu päättyy.