3) Hallituksen esitys verotililaiksi sekä laeiksi eräiden
verolakien muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä verotililaki
on erittäin hyvä laki, tai sen periaate on oikein
hyvä. Se tarkoittaa sitä, että verovelvollisen
maksut — koskee lähinnä yrittäjää,
joka on velvollinen tilittämään ennakonpidätykset
ja sosiaaliturvamaksut, tilittämään arvonlisäverot — menevät
nyt yhdelle tilille. Jos on liikaa tilillä, niin silloin
hänelle maksetaan korkoa 2,5 prosenttia. Jos on liian vähän,
niin peritään korkoa 11,5 prosenttia.
Tänä päivänä nämä tilitykset,
ennakonpidätykset ja sosiaaliturvamaksut, tilitetään
kuukausittain kuukauden 10. päivään mennessä.
Arvonlisävero tilitetään kuukausittain
kuukauden 15. päivään mennessä.
Nyt tulee yhteinen päivä näille molemmille,
kuukauden 12. päivä. Eli ennakonpidätyksistä ja
sosiaaliturvamaksuista saa lykkäystä 2 päivää,
mutta arvonlisäveroa tulee maksaa 3 päivää nykyistä aikaisemmin.
Tässä suhteessa laki on hyvä.
Mutta kun sitten mennään yksityiskohtiin ja katsotaan
esimerkiksi näitä sanktioita siinä tapauksessa,
että yrittäjä ei tee tätä valvontailmoitusta,
alvin valvontailmoitusta, ei ilmoita, kuinka paljon pitäisi
tilittää ennakonpidätyksiä,
kuinka paljon sosiaaliturvamaksuja, niin siitä seuraa kovat
sanktiot. Sanktio tämän ilmoituksen myöhästymisestä on
20 prosenttia vuotuista korkoa, 20 prosenttia. No, yleensä,
jos ei ilmoitusta tehdä, niin ei myöskään
makseta, ja viivästyskorko tämän korkokannan
mukaan nousee 11,5 prosenttiin, eli verovelvollinen yrittäjä joutuu
maksamaan 31,5 prosenttia, jota hän ei saa edes verotuksessa
vähentää. Jos verrataan johonkin pankkilainaan,
lainan korkoon, joka monesti ja useimmiten on vähennyskelpoinen
verotuksessa, niin tämän korko on siinä mielessä tuollaiset
40 prosenttia.
Kansanedustajat ovat talven aikana ja jo pitkään
moittineet pikaluottojen korkeaa korkoa, kohtuutonta korkoa, ja
viitanneet tämmöiseen 20—30 prosenttiin
ja jopa suurempiinkin lukuihin, mutta ovat kyllä valmiit
perimään yrittäjiltä saman suuruisia
korkoja. Tätä minä en voi ymmärtää.
Laidasta laitaan sanotaan, että ollaan yrittäjäystävällisiä,
korostetaan yrittäjyyden merkitystä, sanotaan,
että yrittäjyyttä pitää edistää,
ja sitten asetetaan tuollaisia taakkoja ja sanktioita yrittäjälle,
joka ei pysty veroja maksamaan. Minä uskallan sanoa, että jos
yrittäjällä — siis ihan kokemuksesta
olen sen niin monta kertaa nähnyt — rahaa on niin,
että riittää palkkoihin, mutta ei riitä edellisen
kuukauden ennakonpidätyksiin ja sosiaaliturvamaksuihin,
niin minä tiedän kyllä, kumman yrittäjä näistä kahdesta maksaa.
Hän maksaa palkat ja jättää ennakonpidätykset
ja sosiaaliturvamaksut suorittamatta. Jos hän jättäisi
palkat maksamatta, niin ei hän joutuisi kovinkaan paljon
korkoa maksamaan ja se korko olisi vähennyskelpoinen, eikä hän
joutuisi henkilökohtaisesti vastuuseen, vaikka hän jättäisi
palkat maksamatta. Mutta jos hän jättää verot
maksamatta, niin silloin hän joutuu henkilökohtaiseen
vastuuseen. Vaikka verovelvollinen on yritys, osakeyhtiö,
niin yrittäjä, hallituksen puheenjohtaja, toimitusjohtaja,
joutuu henkilökohtaiseen vastuuseen näistä ja
joutuu vielä maksamaan tällaisia kohtuuttomia
korkoja. Ei voi puhua yrittäjäystävällisyydestä,
jos tällaista lainsäädäntöä ylläpidetään.
Tästä 20 prosentin ja 11,5 prosentin korosta
on vielä sanottava se, että tähän
voi tulla vielä veronkorotusta, eli käytännössä sanktio
siitä, että ei ole rahaa taskussa, ei pysty maksamaan,
voi olla vielä suurempi kuin se 31,5 prosenttia. Nyt on kyllä tässä lakiesityksessä
katto
15 000 euroa per verolaji. Mikäli minä en
aivan väärin muista, niin Ruotsissa, missä on
myöskin verotilijärjestelmä, enimmäissanktio
on jotain 1 000—1 500 euroa, meillä 15 000.
Kun se on verolajikohtainen ja kun tämä laki tulee
sitten täydellä voimalla voimaan, niin se voi
merkitä 7 kertaa 15 000 euroa eli yhteensä 105 000
euroa siitä, että ei ole ollut rahaa maksaa näitä veroja.
On ymmärrettävää, että tästä olen
tehnyt vastalauseen, jossa esitän, että myöhästymismaksu olisi
puolet tuosta 20:stä eli 10 prosenttia, mutta siinä tapauksessa,
että verovelvollinen itse korjaa tämän
virheen, sanktio olisi 5 prosenttia. Jos maksetaan 2,5 prosenttia
korkoa summasta, joka on liikaa siellä verotilillä,
niin on se kohtuutonta periä 11,5, ja nykyisen verokannan
mukaan se olisi 11,5, ja siinä esitän, että tämä viivästyskorko
nykyisen verokannan mukaan olisi enintään 7,5
prosenttia. Sekin on paljon tänä päivänä ottaen
huomioon, että se ei ole vähennyskelpoinen verotuksessa.
Sitten liittyen näihin enimmäisrajoihin 15 000
per verolaji esitän, että enimmäisrajaksi
tulisi 1 000 euroa. Nämä esitykset teen sitten
yksityiskohtaisessa käsittelyssä.
Totean lopuksi, että en ole tässä talossa
tavannut yhtäkään kansanedustajaa enkä talon
ulkopuolellakaan yhtäkään henkilöä,
joka pitäisi näitä lakiesityksessä olevia
sanktioita ja viivästyskorkoja kohtuullisina.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Paljolti ymmärrän sen, mitä ed.
Kallis äsken juuri totesi näistä kohtuullisuuksista
ja kohtuuttomuuksista. Kiinnitän kuitenkin huomiota siihen,
että rakennusfirmojen maksamattomat verot olivat viime
vuodelta 612 miljoonaa euroa, siis aika paljon. Siinä on
sitä harmaata ja mustaa taloutta vielä sen päälle,
jolloinka minä ymmärrän, että perusverotuksen osalta
tämä systeemi on valittu, koska sitä ei
voi pitää kohtuuttomana.
Mutta totean toisen asian, joka on ajankohtainen. Yleiseurooppalainen
trendi näyttää tällä hetkellä olevan
taloustilanteesta johtuen sellainen, että ajateltaisiin
kuulemma laajemmaltikin, että nyt pitäisi olla
vähän enemmän kuin pitkämielinen
ja alentaa näitä sakkokorkoja.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen on oikeassa siinä,
että verojäämät ovat kasvaneet
suuriksi, mutta ne olisivat kasvaneet, vaikka tässä olisi nolla
prosenttia. Vaikka myöhästymismaksu olisi nolla,
vaikka viivästyskorko olisi nolla, niin ne olisivat kasvaneet
siitä huolimatta, koska tällä ei ole
mitään tekemistä harmaan talouden kanssa. Harmaa
talous syntyy silloin, kun meillä on huono lainsäädäntö,
lainsäädäntö, jossa on aukkoja ja
myöskin huono valvonta. Mutta tämä ei
liity siihen.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä verotililaki
tosiaan on ensimmäinen osa tätä laajaa
hanketta, jonka tarkoituksena on saada kaikki Verohallinnon kantamat
verot ja perintämenettely yhtenäisen verovelvolliskohtaisen verotiliin
perustuvan järjestelmän piiriin, ja sinänsä tästä asiasta
varmaan on kuulunut lähinnä positiivista palautetta.
Alkutuottajan arvonlisäveroilmoituksesta. Tässä esityksessä tosiaan
lähdettiin siitä, että kalenterivuosimenettelyssä olevat
alkutuottajat joutuisivat ilmoittamaan ja maksamaan tuon arvonlisäveron
verotililain yleisten säännösten mukaisesti
eli kuukauden lopussa, ja olen erittäin tyytyväinen
siihen, että kuultujen asiantuntijoittenkin johdosta valtiovarainvaliokunta
lopullisesti sitten päätti sen, että helmikuun
loppuun asti edelleen on aikaa jatkossakin. Muuten tuo muutos olisi
lyhentänyt tosiaan kolmella viikolla tämän
arvonlisäveroilmoituksen tekemiseen käytettävää aikaa
ja tietysti tuolla kirjanpidossa sekä alkutuottajilla,
jotka itse tekevät kirjanpitonsa, lisännyt kiirettä.
Mutta se täytyy huomioida, että tämä muutos
tosiaan helmikuun loppuun asti koskee ainoastaan arvonlisäveroa
ja tämä pidennys ulotetaan sitten kaikkiin kalenterivuosimenettelyn
piirissä oleviin.
Myöhästymismaksusta huomioisin kuitenkin, että mietinnössä todetaan,
että myöhästymismaksu johtaa useissa
tapauksissa nykyistä veronkorotuskäytäntöä lievempään
seuraamukseen. Esityksessä onkin sen vuoksi arvioitu, että valtion
tulot pienenevät muutoksen myötä noin
20 miljoonalla eurolla vuodessa, eli periaatteessa tämä on
positiivinen yrittäjille päin. Tähän
myöhästymismaksun tasoon mietinnön mukaan
on ratkaisevimmin vaikuttanut se, että suuri osa nykyisistä ilmoituksista
annetaan edelleen myöhässä. Esimerkiksi
vuonna 2006 keskimäärin 40 prosenttia arvonlisäveron
ja 25 prosenttia työnantajasuoritusten valvontailmoituksista
annettiin myöhässä. Joskus tietysti tällaiset
muutokset saavat merkittävääkin parannusta
aikaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Verotilijärjestelmä sinänsä on
erittäin hyvä. Se selkeyttää ja
yksinkertaistaa järjestelmää ja myöskin
tehostaa verojen maksua. Mutta tämä myöhästymismaksu,
mihinkä ed. Kallis kiinnitti huomiota, on tietyllä tavalla
ongelma, ja siinä on oikeastaan kolme elementtiä.
Se on varsin ankara, ja jos verrataan näihin kulutusluottoihin,
niin se on aika hyvä vertauskohde, kuten ed. Kallis täällä totesi.
Sen lisäksi myöskin se, että moitettavuutta
ei arvioida tässä koron osuudessa enää jatkossa
lainkaan ja myöhästymismaksu joudutaan maksamaan
myöskin silloin, kun ilmoitus on tehty liian myöhään,
mutta maksut on maksettu ajoissa. Se on jossain määrin
erikoista, että jos ilmoitus myöhästyy,
mutta kuitenkin kaikki on maksettu säännösten
mukaisesti, niin silloin joudutaan maksamaan viivästysrangaistuksia.
Täytyy sanoa, että kun sitten, kuten ed. Komi
täällä totesi, on selvitetty tätä asiaa
verojaostossa, niin todettiin, että kuitenkin, jos verrataan
vanhaa järjestelmää ja nykyistä järjestelmää,
niin nykyinen järjestelmä on ankarampi kuin vanha
järjestelmä, mikä johtuu siitä,
että tarkoitus on, että myöhästymismaksu
korvaa myöskin veronkorotuksen.
Huolestuttavaa on se, kuten ed. Komi täällä totesi,
että 40 prosenttia arvonlisäveron ilmoittajista
ja 25 prosenttia työnantajasuoritusten ilmoittajista antaa
ilmoituksen myöhässä. Se on kyllä aika
huono indikaatio siitä, että näitä maksuja
joudutaan maksamaan huomattavan paljon, ja vaikka seuraamus on aika
ankara, se ei ehkä ole kuitenkaan riittävän
merkittävä ja merkitsee sitä, että yritystoiminta
joutuu maksamaan erityisen suuria maksuja tässä suhteessa.
Toivonkin, että nyt kun mietitään sitä,
kun meillä on tämä lamatilanne, millä tavalla
yrityksiä autettaisiin, niin vaikka nyt juuri säädetään
laki, niin hallituksen kannattaisi kyllä tarkkaan miettiä sitä,
voitaisiinko näissä seuraamuksissa, en tiedä onko
lykkääminen aina hyvä, mutta kun on tilanteita,
joissa kassassa ei yksinkertaisesti ole rahaa, niin näitä seuraamusvaikutuksia
lievennettäisiin, vaikka puolitettaisiin pariksi vuodeksi
ja sen jälkeen sitten palattaisiin tähän
tasoon ja yritetään sitten saada taas järjestys
aikaan, mutta joka tapauksessa tärkeätä olisi
se, että nyt tämän jälkeen nopeasti
arvioidaan, onko tämä taso kohtuuton lyhyellä välillä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Ensinnäkin olen
ihan samaa mieltä ed. Sasin kanssa siitä, että niin
kuin nyt näyttää olevan yleiseurooppalainen
trendi, esimerkiksi kahdeksi vuodeksi tämä kevennys
tehtäisiin. Minusta se olisi aivan oikea teko, paljon mieluummin
kuin likviditeettikonkursseja saada aikaiseksi, jotka voivat olla
ihan drastisia kerta kaikkiaan. Sitten, kun ilmiselvästi
puhuin äsken epäselvästi, kun vastasin
ed. Kallikselle, niin kun mainitsin harmaasta ja mustasta taloudesta,
niin sanoin, että sen päälle siis ihan
tulevat vielä nämä ongelmat, mutta itse
tämän asian kanssa niillä ei tietysti
ole mitään tekemistä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee tuohon myöhästymismaksuun
ja myöhässä jätettyihin ilmoituksiin,
niin ei se johdu mistään huolimattomuudesta. Kyllä yrittäjä tietää,
että sanktiot ovat erittäin kovat tänä päivänä, esimerkiksi
veronkorotus, joka voi olla 20 prosenttia ihan muutamasta päivästä.
Ei kukaan huvin vuoksi ota semmoisia sanktioita itselleen.
Miksi ei jätetä, johtuu yksinkertaisesti siitä,
ettei ole rahaa. Kyllä minä ymmärrän
sen yrittäjän, jolla ei ole rahaa. Kun hänellä ei
ole rahaa nyt tilittää näitä alveja
tai ennakonpidätyksiä, kun pitäisi myöskin
palkat maksaa, niin ei hän tee sitä ilmoitusta
myöskään. Ei hän halua jättää ilmoitusta
ja jättää myöskin maksamatta.
Hän jättää ilmoituksen tekemättä,
hän jättää maksamatta, ja sanktiot
ovat ne, mitkä minä mainitsin.
Kun kuuntelin teitä, niin minähän
esitän, että nämä puolitetaan,
ja toivon, että sitten, kun äänestetään,
saan myöskin sille ajatukselle tukea.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tässä nyt on väläytetty
yhtä tällaista keinoa, joka tähän finanssikriisiin
toisi pientä lohtua. Jos määräaikaisesti
tällainen nopeavaikutteinen toimenpide tehtäisiin,
niin ei siitä varmasti oppositiokaan lähtisi moittimaan.
Jotain pientähän hallitus on yrittänyt
jo täällä poistopuolella, että määräaikaisesti
saadaan vähän ylisuuria poistoja. Jotain tällaisia
hallitukselta odotetaan toisin kuin tällaista yleiskatteista
veronkevennysten linjaa, jolla ei synny niitä vipuvaikutuksia,
jotka ovat nopeavaikutteisia. Ja sitten porkkanoita verorästien
maksajille tässä ajassa toivoisi. Se on jonkinlainen porkkana,
että sanktioita pienennetään.
Sitten tämmöinen 2,5 prosenttia talletuskorkona
on tässä ajassa aika hyvä, että ne,
joilla on rahaa, laittavat johonkin. En tiedä, ovatko yrittäjät jo
tämän huomanneet, saako jostakin parempaa tuottoa
käteiselle rahalle. Niin kuin tiedämme, käyttötilin
korot ovat nollilla.
Tällaisen sanktiomaksun motiivina ja tarkoituksena
kai on se, ettei keinotekoisesti myöhästellä ja
että siinä toimintakulttuurissa olisi ryhtiä, ja
sen vuoksi nämä saattavat tuntua aika ankarilta,
kun korot ovat noin kovia. Aika mielenkiintoista olisi, jos näin
nollakorkojen aikaan joku veisi tällaisen oikeuteen, onko
jo kaksinumeroinen korkoprosentti peräti kohtuuton, mutta
jos tässä hallituspuolueen ed. Sasinkin lupaama pika-arviointi
tuottaa yrittäjien kannalta parempia tuloksia, että tähän
asiaan palataan, niin hyvä niin. Verotilijärjestelmä sinänsä on
hyvä järjestelmä.
Yleiskeskustelu päättyi.