Matti Saarinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin, olenko ymmärtänyt
oikein, että tässä yhteydessä on
mahdollisuus käsitellä kaikkia näitä kolmea
kertomusta, jotka liittyvät siis eduskuntaan, Valtiontalouden
tarkastusvirastoon ja Ulkopoliittiseen instituuttiin?
Toinen varapuhemies:
Ne ovat erikseen keskustelussa, mutta jos on yhteisiä asioita,
niin niitä voi toki käsitellä.
Kysyin sen vuoksi, että joskus näin on voinut
menetellä, mutta jos tässä sitten mennään tämän
kaavan mukaan, niin puhutaan jokaisesta asiakohdasta erikseen.
Ensinnäkin me tilintarkastajat esitämme lausuntonamme,
että tilinpäätös- ja toimintakertomus
antavat tiliohjesäännön määräämällä tavalla oikeat
ja riittävät tiedot eduskunnan taloudesta ja sen
kehityksestä tilikaudella. Meillä ei ole huomauttamista
eduskunnan vuoden 2008 tilinpäätökseen,
toimintakertomukseen, kirjanpitoon eikä hallintoon nähden.
Alla nimet Matti Saarinen puheenjohtaja, Petri Salo, Timo Korhonen, Jarmo
Lohi, KHT, JHTT. Eli puhdas kertomus sinänsä.
Olemme myös jättäneet pienen muistion
hallinnolle eräistä meidän tilintarkastushavainnoistamme,
jotka eivät kuitenkaan ole antaneet aihetta tähän
viralliseen kertomukseen mitään erityistä kirjata.
Kun tähän tilintarkastuskertomukseen liittyy aina
tämä toimintakertomus, niin ehkä jokunen sana
myös tämän sisällöstä.
Ensinnäkin tämä on se hetki, jolloinka
kansanedustajilla on luonnollinen mahdollisuus keskustella eduskunnan
hallinnosta, niin menneestä kuin esittää toiveita
tulevasta. Ei mitään ruuhkaa näytä salissa
olevan, kun täällä ed. Korhosen kanssa
olemme salin tällä puolella ja sitten puhemies
on korokkeella. Eli suuria intohimoja nämä asiat
eivät herätä, mutta pitkin vuotta kuitenkin erilaisissa
yhteyksissä näistä asioista puhutaan varsin
paljon. Olisi toivottavaa, että silloin kun meillä on
asiakirjat hallussamme ja keskustelulle on varattu aikaa, edustajat
myöskin sitä käyttäisivät.
Lainaan ihan pöytäkirjojakin varten pikkasen meidän
pääsihteerimme näkemyksiä, miten
viime vuosi meni.
Eli: "- - vaalikauden toinen valtiopäivävuosi oli
eduskunnan perustehtävien osalta varsin tavanomainen. Kevätistuntokautta
sävyttivät kuitenkin toinen toistaan tiuhaan seuranneet
kielteissävyiset keskusteluaiheet, joilla sinänsä oli varsin
vähän tekemistä eduskunnan toiminnan kanssa."
Näin siis pääsihteeri aloittaa katsauksen vuoteen
2008.
Edelleen lainaan pääsihteerin tekstiä toimintakertomuksen
etusivulta, missä hän toteaa: "Varsin pian syksyn
kunnallisvaalien jälkeen tulivat myös Suomessa
ajankohtaisiksi maailmanlaajuiseen finanssikriisiin tarvittavat,
eduskunnan päätöksentekoa edellyttävät
toimet. Vuosia jatkunut noususuhdanne hidastui ja päättyi
vuonna 2008 niin Suomessa kuin muuallakin."
Samoin: "Syysistuntokauden alussa otettiin käyttöön
uusi salijärjestelmä, jonka avulla huolehditaan
muun muassa täysistuntojen äänestyksistä.
- - Valiokuntien kokousmäärä (1 235)
oli 2008 valtiopäivillä hiukan pienempi kuin edellisen
vaalikauden toisilla, vuoden 2004 valtiopäivillä."
Näin siis joitakin otteita pääsihteerin
kuvauksesta, mitä eduskunnassa viime vuonna tapahtui.
Sitten hallinnollisista prosesseista. Upj on yksi kirjainyhdistelmä,
joka liittyy uuteen palkkausjärjestelmään.
Se on ollut pitkään vireillä ja pääsi
sitten tämän vuoden puolella ratkaisuunsa. Sitä on
pidettävä merkittävänä suorituksena.
Ne eivät ole helppoja asioita lainkaan, mutta on kuitenkin nyt
päädytty virkaehtosopimukseen, joka on tänä keväänä sitten
saatu allekirjoitetuksi.
Halke on toinen kirjainyhdistelmä, liittyy hallinnon
kehittämiseen. Kehittämisen varaa tietysti on,
vaikka eduskunta ei ole mikään pörssiyhtiö,
joka markkinoilla sahan terän profiilia seuraten menisi
välillä ylöspäin, välillä alaspäin.
Täällä toiminnat ovat jäyhiä ja
rakenteet aika jäykkiä. Kuitenkin ajassa pitää elää,
ja varmaankin hallinnon uudistamistarpeita on, niin kun Halkessakin
on todettu. Esimerkiksi minun mielestäni henkilöstöjärjestöillä on
siellä aika hyvät näkökulmat.
Se kumpuaa myöskin sieltä jokapäiväisen
arjen kokemuksesta ja näkemyksestä.
Meillä on ollut myöskin konsulttivoimaa täällä.
Eduskuntaa ei voi suoraan verrata mihinkään muuhun
suomalaiseen organisaatioon. Joiltakin osin saattaa joitain yhtymäkohtia
olla, mutta oikeampi vertailukohta on jonkun muun maan parlamentti,
ja silloin pitää puntaroida tosiaan, miten muissa
maissa asioita on järjestelty. Tässä mielessä on
tietysti hyvä konsultteja kuunnella, ja he tekevät
omaa työtään, mutta kyllä meidän täytyy
myös niin paljon arvostaa sitä henkistä pääomaa,
joka on tämän talon seinien sisäpuolella,
että tavallaan luotetaan myös omaan tekemiseen.
Kun tulee vähän ulkopuolisia ajatuksia ja vähän
liikutellaan tätä omaa ajattelutapaamme täällä,
niin ehkä siitä löytyy se kaikkein toimivin ja
onnistuvin ratkaisu. Mutta sekin on prosessi, joka on jo pitempään
ollut vireillä, ja se jatkuu, mutta varmasti eduskunnan
työn kannalta se on aika merkittävä.
Sitten jokunen sana vielä eduskunnan taloudesta.
Eduskunnan pääluokan menot olivat 93,7 miljoonaa.
Menot olivat 2,9 prosenttia suuremmat kuin edellisvuonna, mutta
talousarvioon verrattuna menot olivat 11,4 miljoonaa euroa budjetoitua
pienemmät, ja talousarvion toteutuma oli 89 prosenttia.
Menojen kasvu johtui vuonna 2007 alkaneesta perusparannushankkeesta.
Henkilöstön palkkamenot olivat 2,3 miljoonaa euroa
budjetoitua pienemmät, koska uuden palkkausjärjestelmän,
josta äsken jo puhuin, käyttöönotto
lykkääntyi vuodelle 2009 ja vain osa avoimeksi
tulleista viroista täytettiin. Kun mukaan lasketaan käyttö-
ja perusparannusmenot, eduskuntatyö lainsäädäntöelimenä maksoi
jokaista suomalaista kohden 16,8 euroa. Pienenä yksityiskohtana voidaan
todeta, että meidän Euroopan unionin jäsenmaksumme
on 33 euroa jokaista kansalaista kohden.
Eduskunnan kanslian käyttömenot olivat eduskunnan
pääluokan suurin menoerä, 51 miljoonaa
euroa. Menot olivat 4,2 miljoonaa euroa edellisvuotta pienemmät,
eli on saavutettu myöskin säästöjä.
Jonkun verran sinne myös vaikuttaa se, että kaikki
menot eivät ole vielä ihan täysimääräisesti
toteutuneet, jotka liittyvät sitten erinäisiin
investointeihin.
Herra puhemies! Tässä eduskunnan osalta pientä kuvausta
siitä, mitä täällä on
viime vuonna tapahtunut. Niin kuin totesin, niin tämä virallinen
tilintarkastuskertomus on puhdas kertomus. Haluan tässä yhteydessä kiittää tilintarkastajia,
siis tarkastajakollegoitani, sekä koko talon henkilökuntaa
erinomaisen hyvin tehdystä työstä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tulin puhujapönttöön
itse asiassa ainoastaan sen takia, että en ole varma, olisiko
2 minuuttia tähän puheenvuoroon riittänyt,
koska käsialani on hiukan heikohko.
Arvoisa puhemies! Allekirjoitan täysin sen viestin
ja ne puheet, joita ed. Saarinen eli tilintarkastajien puheenjohtaja
tuossa edellä kertoi, mutta jos sen lisäksi aivan
muutaman asian myös omalta osaltani ottaisin esille.
Kuten ed. Saarinenkin totesi, näihin nyt tässä istunnossa
käsiteltäviin kolmeen tilintarkastuskertomukseen
ei sisälly huomautettavaa. Toiminnallisesti voi todeta
sen, että Valtiontalouden tarkastusvirasto kuin myös
Ulkopoliittinen instituutti ovat toimineet monella tavalla erittäin
hyvin ja tuloksellisesti huolimatta siitä, että julkisuudessa
jossakin määrin Ulkopoliittinen instituutti on
joutunut esiintymään kielteisestikin, mutta siis
on todettava, että tuloksellisesti ja toiminnallisesti
ne ovat toimineet erittäin hyvin.
Myös eduskunnan osalta voi todeta sen, että yleisesti
ottaen asiat täällä on hoidettu erinomaisen
hyvin. Meneillään on meidän kaikkien
tietämä ja tuntema erittäin mittava hallinnon
kehittämishanke, joka näkyy niin monella tavalla
tässä talossa. Voidaan varmasti todeta myös
niin, että tämä hallinnon kehittämishanke
on myös omalta osaltaan plus sitten entisestään
tiukentunut talouskuri omalta osaltaan johtanut siihen, että menoissa
on päästy budjettia merkittävästikin
pienempään kokonaissummaan. Toki tähän
vaikuttavat myös, kuten ed. Saarinen totesi, investointien
jaksotukset, mutta uskoisin sillä tavalla, että myös
tällä hallinnon kehittämishankkeella
tähän menokuriin on ollut oma vaikutuksensa.
Tilintarkastajina varsinaisten tilintarkastuskertomusten osalta
eduskunnan toimintaan liittyen olemme kirjanneet myös erillisen
liitteen, muistion, jonka lopussa todetaan myös näin,
että tilintarkastajat tulevat omalta osaltaan seuraamaan
niin hallinnon kuin kansanedustajienkin työskentelyolosuhteitten
kehittymistä myös tulevaisuudessa, ja tämä siksi,
että tilintarkastajina olemme olleet havaitsevinamme, että jossakin määrin
näissä eduskunnan kehittämistoimenpiteissä,
eritoten talouskysymyksissä, on ollut havaittavissa sellaistakin
toimintaa, sellaisiakin tavoitteita, ettei niitten pääpaino
ole suinkaan ollut kansanedustajien työskentelyedellytysten
parantaminen, ja näistä kysymyksistä tilintarkastajat ovat
aika tavallakin eri kokouksissa, virallisissa kokouksissa mutta
myös sitten kokousten ulkopuolella, käyneet debattia,
ja on selvää, että tilintarkastajina
tätä asiaa tulemme myös jatkossa sitten
katsomaan ja seuraamaan hyvinkin tarkkaan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies Sauli Niinistö.
Keskustelu päättyi.