5) Laki Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksesta
Jacob Söderman /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä rinnakkaisaloite liittyy hallituksen
esitykseen Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukseen
liittyväksi laiksi. Hallitus on esittänyt, että Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskus sijoitettaisiin Kuopioon.
Alueellistamisehdotus on huonosti perusteltu. Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskuksen tehtävät ja toimivalta
vastaavat olennaisilta osiltaan jo olemassa olevien toimielinten
tehtäviä ja toimivaltaa, joista suurin osa kuuluu
nykyiselle Lääkelaitokselle. Mahdollinen Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen perustaminen onkin
lähinnä Lääkelaitoksen sekä Lääkehoidon
kehittämiskeskus Rohdon alueellistamista ja uudelleen nimeämistä.
Tämä ilmenee muun muassa siitä, että siirtymishalukkuuskeskustelu
on tehty vain Lääkelaitoksen ja Rohdon henkilökunnalle.
Vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa toimintojen siirtäminen
Helsingistä ei ole tarkoituksenmukaista.
Alueellistamislain tavoitteena on sijoittamispäätösten
tekeminen niin, että ne turvaavat valtion tehtävien
tuloksellisen hoitamisen, edistävät maan tasapainoista
alueellista kehitystä, tukevat työllisyyttä maan
eri osissa, turvaavat työvoiman saantia valtion tehtäviin
sekä perustuvat kaikkia hallinnonaloja koskevaan yhtenäiseen käytäntöön
ja kansanvaltaiseen päätöksentekoon.
Tärkein näistä tavoitteista on lääkevalvonnan
ja lääkehuollon turvaaminen, mitä hallituksen
esitys valitettavasti ei palvele. Alueellistamislain mukaiset kokonaistavoitteet
saavutetaan parhaiten, mikäli keskus sijaitsee Helsingissä.
Alueellistamisasetuksen mukaan yksikköjen ja toimintojen
sijoittamisessa on otettava huomioon olemassa olevat ja kehittyvät
osaamis- ja toimintakeskittymät. Hallituksen esityksen
yksi keskeinen ongelma on juuri toimintojen siirtyminen pitkän
välimatkan päähän asiakkaistaan
ja yhteistyökumppaneistaan. Keskeiset yhteistyökumppanit,
kuten ministeriöt, muut keskusvirastot ja lääkealan
järjestöt, toimivat Pääkaupunkiseudulla,
ja lähes kaikki Suomen lääkeyritykset sijaitsevat
Etelä-Suomessa. Kulkuyhteyksien sujuvuus on myös
ensiarvoisen tärkeä ottaen huomioon, että lääkevalvonta
on erittäin kansainvälinen ala. Kulkuyhteyksien
pidentyminen ja kallistuminen vaikeuttaisivat väistämättä keskuksen
toimintaa ja sen yhteydenpitoa asiakkaisiinsa.
Nykyinen pätevä ja kokenut henkilökunta
on tärkeä voimavara Lääkelaitokselle
ja muille hallituksen esityksen vaikutuspiirissä oleville
toimijoille. Henkilökunta on pitkään
toiminut ansiokkaasti valtion palveluksessa. Heidänkin
näkemyksillään tulisi olla painoarvoa
sijoittamispäätöstä tehtäessä.
Toiminnan alueellistaminen merkitsisi käytännössä,
että suurin osa tästä henkilökunnasta
jouduttaisiin vaihtamaan. Näin ollen menetettäisiin
merkittävä määrä osaamista,
kokemusta ja yhteistyöverkostoja, joiden uudelleen rakentaminen
veisi paljon aikaa kansakunnan kannalta tärkeän
toiminnan tehokkuuden kärsiessä. Mainittakoon,
että pääjohtaja Hannes Wahlroos on jo
eronnut.
Myös selvityshenkilö professori Jussi Huttunen
on 31.5.2008 todennut raportissaan, että Lääkelaitos
on hoitanut erittäin hyvin kansallisiin lääkepoliittisiin
tavoitteisiin liittyvät lääkkeiden saatavuutta
ja lääketurvallisuutta koskevat tehtävänsä.
Laitos on myös huolehtinut esimerkillisellä tavalla
Euroopan unionin lääkehallintoon liittyvistä tehtävistä.
Raportissa todetaan edelleen, että Lääkelaitosta
tulisi vahvistaa valvontaan ja lupahallintoon liittyvissä tehtävissä.
Julkisuudessa professori Huttunen on lisäksi todennut,
ettei pidä Lääkelaitoksen alueellistamista
tarkoituksenmukaisena. Hallituksen alueellistamisehdotus ei vahvista
vaan päinvastoin heikentää lääkevalvontaa
ja lupahallintoa sekä vaikeuttaa EU-tehtävien
hoitoa.
Lääkelaitos ja Lääkehoidon
kehittämiskeskus Rohto muodostavat nykyisellään
hyvin toimivan kokonaisuuden, jolla on Helsingissä modernit
samassa kiinteistössä sijaitsevat tilat, joista
on solmittu pitkäaikainen vuokrasopimus. Uusien tilojen
rakentaminen uuteen sijoituspaikkaan aiheuttaisi lisää tarpeettomia
kustannuksia, jotka voitaisiin välttää pitämällä toiminnot
Helsingissä.
Lisäksi alueellistamisehdotuksen taloudellisia vaikutuksia
on selvitetty puutteellisesti. Lakiesityksen suullisella lausuntokierroksella
suuri enemmistö lausujista kritisoi hankkeen tarpeetonta
kiireellisyyttä sekä puuttuvia talouslaskelmia.
Hallituksen esityksessä mainitaan tavoitteina muun
muassa entistä sujuvampi asiakaspalvelu ja toiminnallisen
tehokkuuden parantaminen. Alueellistamisen tuomaa konkreettista
hyötyä ei tässä tapauksessa
ole pystytty lainkaan osoittamaan. Yllä mainitut lähtökohdat
huomioon ottaen nämä tavoitteet saavutetaankin
huomattavasti paremmin, mikäli Lääkealan
turvallisuuskeskus sijaitsee Helsingissä.
Tämän vuoksi me kansanedustajat olemme tehneet
tämän aloitteen ja toivomme, että se
asianomaisessa valiokunnassa ja täällä salissa
saa asiallisen käsittelyn.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Södermanin lakialoite on rinnakkainen
esitys hallituksen esitykselle laiksi Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi, joka on parhaillaan käsiteltävänä meillä sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa. Ed. Södermanin aloitteen keskeinen
esitys on, että Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskuksen kotipaikka tulee säilyttää Helsingissä.
Esityksessä tätä vaadetta perustellaan muun
muassa sillä, että muutosta aiheutuvia taloudellisia
vaikutuksia on selvitetty puutteellisesti. Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen alueellistamista on
kritisoinut myös eduskunnan tarkastusvaliokunta, kritiikin
kärkenä juuri muutosta aiheutuvat kustannukset.
Keskeisimmät uuden Lääkealan turvallisuus- ja
kehittämiskeskuksen perustamiseen liittyvät lisäkustannukset
aiheutuvat toiminnan siirrosta, kuten kalusteiden muutto-, muutos-
ja lisätöistä, kalustehankinnoista, arkiston
muutosta sekä ict-järjestelmän ja infrastruktuurin
siirrosta. Lisäksi kustannuksia aiheutuu virkaehtosopimuksen
mukaisista virkamiesten muuttokustannusten korvauksista ja uuden
henkilöstön perehdytyksestä.
Kustannuksia aiheutuu myös valtioneuvoston periaatepäätöksen
mukaisista henkilöstön tukitoimista muutostilanteessa.
Näiden kustannusvaikutuksia ei voida arvioida, ennen kuin
henkilöstön muuttohalukkuus on selvitetty riittävällä tarkkuudella.
Jatkossa kustannuksiltaan nykyistä edullisempi toimintaympäristö Kuopiossa
tuo kustannushyötyjä, joskin hyötyjä vähentävät
lisääntyvät matkakustannukset. Alueellistamisesta
aiheutuvia säästöjä syntyy merkittävimmin
alemmista toimitilojen vuokrakustannuksista.
Arvoisa puhemies! Muutoksista aiheutuvien lisäkustannusten
arvioidaan olevan vuosina 2009—2014 yhteensä 5,4
miljoonaa euroa. Rahoituksen järjestämisestä päätetään
vuosittain talousarvioiden valmistelun yhteydessä. Kustannuslaskelmissa
ei ole otettu huomioon laboratoriotoiminnan siirrosta Kuopioon aiheutuvia
lisäkustannuksia, jotka ovat arviolta 1,2 miljoonaa euroa.
Laboratoriotoiminnan järjestäminen ratkaistaan
koko sosiaali- ja terveydenhuollon laboratoriotoimintaa koskevassa
hankkeessa. Laskelmiin ei sisälly myöskään
eduskunnan jo vuoden 2008 ja 2009 lisätalousarviossa myöntämää konsulttipalveluihin
sekä henkilöstökoordinaattorin ja projektikoordinaattorin
tehtävien hoitoon tarkoitettuja yhteensä 420 000:ta
euroa. Esityksellä ei ole kuntien talouteen kohdistuvia
suoranaisia vaikutuksia.
Arvoisa puhemies! Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskuksen perustamisella Kuopioon arvioidaan
olevan välittömiä ja välillisiä positiivisia
vaikutuksia Pohjois-Savon työllisyystilanteeseen sekä kerrannaisvaikutuksia
alueen kehittymiseen ja sen elinvoimaisuuden ylläpitämiseen.
Kuopion alueen arvioidaan hyötyvän keskuksen sijoittamisesta
aluetalouden näkökulmasta ja keskuksen perustamisen
hyödyttävän olemassa olevaa elinkeinorakennetta
ja vaikuttavan positiivisesti työpaikkakehitykseen ja työllistymiseen.
Arvoisa puhemies! Joillakin sanoin haluaisin kuitenkin vielä puuttua
tähän Lääkelaitoksen henkilökunnan
siirtymiseen Kuopioon. Tässä ed. Södermanin
esityksessä puututtiin tähän työpaikkojen
siirtymiskysymykseen myöskin. Tässä hallituksen
esityksessä on annettu siirtymäaikaa yli viisi
vuotta. Vaikka muutosvastarinta ja harmistus on varmasti nyt kovaa,
uskon, että viiden vuoden siirtymäajassa on kohtuullista
olettaa, että jokainen työntekijä pystyy
löytämään itselleen sopivan
ratkaisun. Joillekin se on muutto Kuopioon, joillekin eläköityminen
ja osalle irtisanoutuminen. On huomattava, että kyseessä ovat
erittäin hyvin koulutetut ihmiset, joille uskon löytyvän
työmahdollisuuksia myös Lääkelaitoksen
ulkopuolella.
Kaiken kaikkiaan Lääkelaitoksen henkilökunta
on kyllä riittävästi saanut äänensä kuuluviin mediassa.
Voi kunpa samalla tavalla saisivat äänensä kuuluviin
ne sadattuhannet ihmiset, jotka ovat viime vuosien ja vuosikymmenten
aikana joutuneet työn perässä muuttamaan
tänne Pääkaupunkiseudulle, usein paljon
epävarmemman leivän perässä.
Samalla tavalla he ovat joutuneet jättämään
tutun asuinympäristönsä, läheisensä ja sukunsa.
Palkaksi he ovat saaneet syytökset siitä, että he
tulollaan ovat ruuhkauttaneet Etelä-Suomen tiet, täyttäneet
lastenkodit ja koulut ja ylikuumentaneet vielä vuokra-
ja asuntomarkkinat.
Arvoisa puhemies! Tässä maailmassa äänensä kyllä saavat
kuuluviin tarpeeksi vahvat ihmiset ja joukot. Näenkin,
että erityisesti politiikkaa tasa-arvoistavaa ja pienemmän
puolella oleva politiikkaa tarvitsevat ne, jotka ovat heikompia
ja jotka itse eivät pysty ajamaan asiaansa yhtä hyvin.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Södermanin ynnä muiden
edustajien lakialoite on todellakin rinnakkaisaloite hallituksen
esitykselle, jossa ehdotetaan säädettäväksi laki
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksesta.
Tämä hallituksen esityshän tarkoittaa
sitä, että lailla perustetaan sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalalle lääkealan tehtävistä vastaava
uusi viranomainen, ja tuon esityksen tavoitteena on keskittää lääkehuollon
hallinto Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukseen.
Ed. Södermanin esitys lähtee siitä,
että keskus perustetaan, mutta sen sijaintipaikka on Helsinki.
Hallituksen esityksessähän tätä sijaintipaikkakysymystä ei
käsitellä. Se todetaan siellä, koska
se kuuluu ministeriön ja ministerin päätettäväksi,
ja sitä kautta se on ollut myös hallituksen yksimielinen
linjaus.
Nyt eduskunta saa sitten tämän lakialoitteen käsittelyynsä.
Lakialoitteen taustalla tietysti on se, että tätä alueellistamisratkaisua
ei nähdä oikeana. Perustelut ovat olleet julkisuudessa
ehkä enemmältikin sen kaltaisia, että Kuopio
sijaintipaikkana on tämän kaltaiselle toiminnalle
huono.
Herra puhemies! Sen johdosta muutama kertaus siitä,
mitä Kuopio sijaintipaikkakuntana uuden lääkealan
keskuksen osalta ja kehittämiskeskuksen osalta voi tarjota.
Kuopiohan on profiloitunut kaiken kaikkiaan hyvinvointiosaamisen
kaupunkina, ja voi sanoa, että kun katsotaan, mitä kaikkea
Kuopiosta löytyy, niin ihan otsakkeenomaisesti totean,
jotka kaikki liittyvät tavalla tai toisella suoraan tai
vähintään välillisesti myös
tähän lääkealan kehitykseen.
Ensimmäisenä haluan todeta A.
I. Virtanen -instituutin, joka on keskittynyt geeniterapiaan ja geenilääkkeisiin.
Biocenter Kuopio on vastaavasti taas molekyylilääketieteen,
biotekniikan ja lääketutkimuksen monitieteinen
tutkimuskeskittymä.
Farmaseuttinen lääketutkimuskeskus jatkokehittää perustutkimuksesta
syntyviä innovaatioita elinkeinoelämän
tarpeisiin.
Kliininen tutkimuskeskus puolestaan keskittyy kansanterveydelle
tärkeiden kroonisten tautien tutkimukseen.
Geriatrisen hoidon kehityskeskus on taas ravitsemuksen, lääkekehityksen,
farmakologian, sosiaalifarmasian ja geriatrian verkostoitunut osaamiskeskittymä.
Kuopion yliopiston sosiaalifarmasian laitoksen yhteydessä toimii
lääkepolitiikan ja -talouden tutkimuskeskus. Se
tekee lääkkeiden taloudellisen arvon arviointiin
liittyvää tutkimusta ja kehittää siihen
tarvittavia menetelmiä.
Kuopion Lääkeinformaatiokeskus toimii Kuopion
yliopiston apteekin yhteydessä ja jakaa lääkkeiden
käyttöä koskevaa tietoa väestölle
ja terveydenhuollon ammattilaisille.
Kuopiossa on lisäksi valtakunnallista tutkimustyötä,
jotka tukevat lääkealan keskuksen toimintaa.
Mainitsen näistä Eviran eli Elintarviketurvallisuusviraston.
Samoin haluan mainita Kansanterveyslaitoksen ympäristöterveyden
osaston, joka on muuten Euroopan johtavia asiantuntija- ja tutkimuslaitoksia
ympäristöterveyden alalla.
Valtion teknillisellä tutkimuskeskuksella, Vtt:llä,
on alueellinen toimipiste. Se on asian-tuntijaorganisaatio. Muita
valtion laitoksia ovat muun muassa Työterveyslaitoksen
yksikkö, Geologian tutkimuskeskuksen sekä myös
Ilmatieteen laitoksen toimipiste. Nämä eivät
toki liity suoraan tähän, mutta tarjoavat esimerkiksi
lääkealan henkilöstön puolisoille
hyviä työpaikkoja.
On sanottu myös, että Kuopiossa ei ole lääkealan
toimintaa, yrityksiä. Kuopion alueella toimii noin 30 bio-
ja lääkealan yritystä, joissa on yhteensä noin
400 työntekijää.
Kuopion yliopiston koulutustarjonta kattaa kaikki farmasian
osa-alueet ja lääketieteen erikoisalat sekä näitä tukevat
biotieteet, luonnontieteet ja terveystaloustieteen sekä informaatioteknologian.
Koulutustarjontaa täydentää Savonian ammattikorkeakoulu,
joka tarjoaa koulutusta muun muassa liiketaloustieteessä ja
tekniikassa.
Herra puhemies! Kuopion puolesta voi tietysti pitää pitkääkin
puheenvuoroa. Kaiken kaikkiaan voi sanoa, että Kuopion
yliopisto on terveys- ja ympäristötieteisiin profiloitunut
tiedeyliopisto. Se on Suomessa ainoa yliopisto, jossa terveystaloustiedettä voi
opiskella pääaineena. Haluan mainita myös
sen, että Kuopion yliopiston vahvuuksia ovat biologiset
lääkkeet ja uudet terapiat, jotka ovat Suomen
EU-vaikuttavuuden painopistealoja. Kuopion yliopistollisessa sairaalassa
on edustettuna lähes kaikki lääketieteen
erikoisalat. Yliopisto on tällä hetkellä Suomen
suurin lääkäreiden kouluttaja opiskelijoiden
sisäänottomäärien perusteella
arvioituna. Lääketieteen opiskelijoiden sisäänotto
on Kuopion yliopistossa 132, Oulun yliopistossa 123 ja Helsingissä 120.
Kun julkisuudessa ja eduskunnan keskusteluissakin on todella
mainittu, että tämä tulee ikään
kuin rämettämään koko lääkealan
kehityksen, niin katson kyllä, että nämä luovat
ainakin sitä pohjaa, johonka myös uusi Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskus pystyy hyvin monella
tavalla nojaamaan. On tietysti toinen kysymys, jos sitten todetaan,
että sen pitää sijaita Helsingissä ja
se ei voi sijaita missään muualla. Ed. Söderman,
kyllä minä tämän ymmärrän
ja muutamat muutkin edustajat. Tietyllä lailla näinkin voi
ajatella. Mutta hallituksella on myös ollut se lähtökohtana,
että alueellistamisen kautta haetaan niitä vaihtoehtoja,
missä eri toimenpiteet voivat sijaita. Kemikaalivirasto
on yksi suurimpia alueellistamispäätöksiä.
Se saatiin Helsinkiin. Siitä me olemme iloisia. (Ed. Asko-Seljavaara:
Se on alueellistamista!) — No, se on eurooppalaisittain
katsottuna alueellistamisratkaisu, ja tässä suhteessa
myös tämä tulee nähdä kansallisesti
katsottuna alueellistamisratkaisuna.
Kuopiossa on edullisempi kustannustaso, joka tulee varmasti
tarkoittamaan sitä, että eivät ne kiinteistöt,
mitkä tällä hetkellä ovat Helsingissä, jää käyttämättä.
Kuopioon pystytään saamaan uudet modernit tilat.
Niille löytyy sekä kaavoitukselliset paikat varmastikin
yliopistoympäristöstä hyviltä paikoilta,
työntekijöille tulee loistavat työpaikat,
ja tältä osin ei tule ongelmia. Valtiolle nuo
työpaikat tulevat tältä osin olemaan edullisempia,
siis vuokrakustannustasoltaan.
Sitten kun sanotaan, että tämä matkustaminen maksaa,
niin totta kai matkakustannuksia varmasti tulee tietyllä lailla,
mutta näin sitä joudutaan liikkumaan muualtakin
Suomesta myös Helsingin suuntaan. Ei tämä liikerata
ole yhdensuuntainen. Minunkin piti tänään
lähteä. Kun sattumoisin joudun aamulla olemaan
Kuopiossa, niin, herra puhemies, minun piti lähteä juuri
20.10 lähtevällä koneella, mutta siirsin
sen seuraavaan eli 22 lähtevään koneeseen.
Jos keskustelu jatkuu pitempään, niin siirrän
sen 23.59 lähtevään koneeseen. 11 vuoroa
sujuttelee päivittäin tuossa välillä,
niin että hyvä on mennä lentokoneella
tai junalla, joka pyyhkäisee neljään
tuntiin, kun on sanottu, että se on liian kaukana, että sen
tavoitettavuus on mahdotonta. Tukholman porvarit sanoivat aikoinaan,
että tiede ja sivistys rämettyy, jos Turkuun siirretään
yliopisto. Hyvät edustajat, me olemme vähän
samalla tiellä keskustelussa, mitä tapahtuu, jos
alueellistamisratkaisuja myös lääkealan
puitteissa pystytään tekemään.
Herra puhemies! Näillä sanoilla hieman muunnellen
sitä, mitä aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja
totesi, toivon, että tämä lakialoite
saa ansaitsemansa käsittelyn valiokuntakäsittelyn
aikana.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Rossi taas luetteloi kaikki ne hienot valtion
laitokset, mitä nyt Kuopiossa on, eikä olekaan
mikään ihme, että Kuopiossa on enemmän
valtion työpaikkoja kuin Helsingissä, jos kaikki
työpaikat otetaan lukuun, 12.7 prosenttia työpaikoista
teillä ja meillä 11,7. Itsekin olen ollut Kuopiossa
dosenttina, mutta mennyt sinne vapaaehtoisesti. Minua ei ole siirretty
valtioneuvoston päätöksellä,
niin kuin tämä alueellistaminen näyttää nykyisin
tapahtuvan, vaikka 90 prosenttia henkilöstöstä vastusti
tätä siirtymistä.
Mielestäni ed. Södermanin lakialoite on hyvin
perusteltu, koska Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen
perustaminen, Lääkelaitoksen Rohdon lopettaminen
ja uuden laitoksen alueellistaminen Kuopioon on erittäin
huonosti valmisteltu. Ensimmäinen asia on se nimi. Sitä kutsutaan
nimellä Lakes, vaikka nyt jo Päijät-Hämeen
seudulla on semmoinen kuntayhtymä kuin Lakes. Ei edes tätä nimeä ole
otettu selville, ennen kuin sitä on alettu kutsua samalla
nimellä kuin tämä Päijät-Hämeen
kuntayhtymä on. Eli kyllä tässä on
niin paljon virheitä tapahtunut, että en usko,
että on perusteltua tehdä tällaista alueellistamisasiaa
nyt tämän Lääkelaitoksen lopettamisen
yhteydessä.
Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle, olimme tänään
samassa kokouksessa, jossa tätä nimiasiaa myös
käytiin läpi, ja siellähän sosiaali-
ja terveysministeriön edustaja sanoi, ettei tätä nimeä,
Lakesia, ole päätetty. Tämä nyt
on varmasti aika pikkuinen asia, tämä nimilyhenne,
melkein merkityksetön tässä keskustelussa.
Kaiken kaikkiaan ei voi sanoa, ettei se kismittäisi,
kuinka te helsinkiläiset kokoomusedustajat tässä asiassa
olette ajaneet kaksilla rattailla, mistä yleensä keskustaa
syytetään. Todellakin kahta linjaa olette vetäneet.
Ja jos tämä ei ole helsinkiläistä siltarumpupolitiikkaa,
niin mikä sitten on? Kyllä teille kelpaa tällaisessa
asiassa paikallinen positiivinen julkisuus ja silloin viis siitä,
mitä yhdessä on hallitusohjelmassa sovittu.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Södermanin lakialoite on hyvä ja
kannatettava. Aloitteessa esitetään, että Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen tulee sijaita Helsingissä.
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaiseman selvityksen mukaan
alueellistamisen taloudellisten, toiminnallisten ja henkilöstöpoliittisten
vaikutusten seuranta ja arviointi ovat olleet puutteellisia. Lähes
kaikilla hallinnonaloilla on ilmennyt suuria ongelmia. Henkilöstön
muuttohalukkuus on ollut vähäistä, mikä on
usein johtanut kalliiseen tuplamiehitykseen. Henkilöstö-,
tila- ja matkakustannukset ovat kasvaneet, matkustamisen lisääntyminen
vie kohtuuttomasti työaikaa ja on ristiriidassa ilmastopoliittisten
tavoitteiden kanssa.
Selvityksessä ihmeteltiin myös Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen alueellistamisen lisäkustannusten
laskelmia. Sosiaali- ja terveysministeriö on arvioinut
lisäkustannuksiksi 5,3 miljoonaa euroa ja Lääkelaitoksen
henkilöstön laskelman mukaan kustannukset olisivat
yli 60 miljoonaa euroa.
Alueellistamisen periaatteena on, että alueellistamistoimet
kohdistetaan ensisijaisesti uusiin valtionhallinnon työpaikkoihin
ja niitä on kyettävä perustelemaan myös
valtiontaloudellisin ja toiminnallisin perustein. Alueellistamislain
mukaiset kokonaistavoitteet saavutetaan paremmin, mikäli
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskusta
ei sijoiteta Kuopioon.
Arvoisa puhemies! Lääkevalvonnan ja lääkehuollon
turvaaminen sekä Euroopan unionin lääkehallintoon
liittyvät tehtävät on taloudellisesti ja
toiminnallisesti järkevintä hoitaa Pääkaupunkiseudulla.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! En pyri tässä jatkamaan Pohjois-Savon
liiton johdon itsekehuja ja Pohjois-Savon ja Kuopion erinomaisuuksien
listausta. Tarkastelen alueellistamista muutamilta näkökohdilta.
Erinomaisen edustajan Jakob Södermanin kanssa varmaan taidan olla
ensimmäistä kertaa tältä paikalta
eri mieltä. Itse asiassa kyllä tässä asiassa
on syytä myöskin pysähtyä laajemmin
alueellistamisen kysymysten ääreen. Kyllähän
tässä talossa on aikoinaan hyvin voimakkaalla
sali-, käytävä- ja kuppilalobbauksella
ratkaistu isojakin asioita. Pelastusopisto oli eräs sellainen,
joka meni läpi ryhmien ja äänestys oli
aito. Kuopio ja Lohja olivat siinä vaihtoehtoina. Kuopio
voitti. Muistan, että siinä käytiin etulinjassa
yksilötason kamppailua.
Herra puhemies! Muutama havainto edellisen hallituskauden ratkaisuista
ja tietysti lähinnä sisäministerikokemuksista
ja omista päätöksistänikin.
Viime kaudellahan pantiin täytäntöön
poliisin tietohallintakeskuksen alueellistaminen, joka oli Lipposen
hallituksen päätös, Rovaniemelle. Siihen
liittyi paljon saman tyyppistä keskustelua. Tosin se tehtiin
alueelle, jolla ei ollut poliisin tietohallinnan erityisiä vahvuuksia,
eli Rovaniemelle.
Valtiontalouden tarkastusvirastohan on hiljan julkaissut siitä laajankin
tutkimuksen. Tässä alueellistamisessahan vain
5 työntekijää 55:stä siirtyi.
Tässä siirtymävaiheessa ja alkuvaiheessa
todettiin selviä käynnistykseenkin liittyviä ongelmia.
Myöskin viime kaudella, kun tätä pantiin täytäntöön,
matkakustannusten eräitä kysymyksiä selviteltiin,
mutta myöskin viime kaudella pystyttiin toteamaan sama
asia, jonka Valtiontalouden tarkastusvirastokin totesi, että tämä alueellistaminen
toi kuitenkin nuoren, osaavan porukan, joka rekrytoitiin 75-prosenttisesti
Rovaniemen alueelta. Poliisin hallinto ja turvallisuusviranomaiset
ovat erittäin tyytyväisiä Pthk:n toimintaan.
Eli se alueellistaminen keskipitkällä tähtäimellä jo
onnistui.
Tietysti sellaiset alueellistamiset ovat helppoja, jotka tapahtuvat
toiminnan synergian pohjalta. Poliisin ammattikorkeakoulu poliisikoulun yhteyteen
oli luonteva ja samoin päätökseni siviilikriisinhallintakoulutuskeskuksen
perustamisesta Pelastusopiston yhteyteen Kuopioon oli luonteva turvallisuuskokonaisuuden
hahmottaminen, samoin kuin Pthk:n sivupiste siinä yhteydessä Kuopioon.
Poliisin tekniikkakeskus, Kuusankoski—Kouvola, oli tietysti
uuden hakemista ja siinä oli myös poliisin ammattijärjestöjen kanssa
paljon keskusteluja. Ulkomaalaisviraston toiminta tehostui Kuhmon
ja Lappeenrannan yksiköiden perustamisella. Turvapaikanhakijoiden käsittelyä pystyttiin
nopeuttamaan. Se oli positiivinen ratkaisu.
Erittäin iso ratkaisu oli sisäministeriön
talous- ja hallintoyksikön keskuksen perustaminen Joensuuhun
edellisen hallituksen aikana. Nyt moni muukin ministeriö soveltaa
sitä ja se on erittäin myönteinen ratkaisu.
Mutta siinä oli pohjana Rajavartiolaitoksen taloushallinnon
keskittäminen Onttolaan ja itse asiassa Rajavartiolaitoksen
projektin läpikäyneen Wahlströmin johtama
projekti. Eli siinä valmistelu korostuu myöskin.
Nyt tullaan tietysti tämän alueellistamisen
tarkasteluun. Henkilökohtaisesti on kieltämättä ollut
merkille pantavaa erittäin suuri henkilöstön tyytymättömyys.
Eli kyllä tämä herättää kysymyksen,
onko ammattijärjestöjen ja henkilöstön kanssa
aidosti tätä prosessia käyty läpi.
Tämä on minusta sellainen asia, joka on silmiinpistävää. Alueellistamisessa
haetaan totta kai aluekehitystä tukevia tavoitteita, niin
kuin äskeisissäkin tapauksissa oli. Tässäkin
tapauksessa tietysti tulee esille se kritiikki siitä, että kyseessä ei
ole ihan uusi toiminta tai merkittävä vanhan laajentaminen.
Nämä ovat juuri ne asiat, jotka ennen vanhaan
luettiin alueellistamisen eräiksi kriteereiksi. Mutta kyllä alueellistamisessa
myös edellisen hallituksen hallitusohjelmassa, niin kuin
käsittääkseni nykyisenkin, korostetaan
myös, että alueellistamisella tuetaan paikallista
osaamista eli vahvistetaan sitä paikallista osaamiskeskustoimintaa.
Kukaan ei voi kiistää todella sitä,
mitä täälläkin on tuotu esille,
että tämä Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskus tukeutuu vahvasti Kuopion
lääketieteellisen tutkimuksen ja osaamiskeskuksen
perustalle. Tämä on minusta sellainen asia, että uskon,
että se kestää kriittisenkin arvostelun.
Se vahvistaa Kuopiota valtakunnan osakeskuksena ja Itä-Suomen
kehitystä laajemmin. Itä-Suomi on ongelmallinen
alue rakennekehityksessä, väestökehityksessä.
Sen takia muun muassa pääministeri Lipponen nimesi
ja piti esillä Itä-Suomi-työryhmiä ja
tuki Itä-Suomen laajempaa kehittämistä.
Tältä osin minusta on erittäin tärkeätä,
että tämä alueellistaminen viedään
läpi. Uskon, että samalla tavalla kuin Pthk:n
osalta lopussa todetaan, että alueellistamispäätös
Kuopioon on myönteinen.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Kun täällä ed.
Rossi antoi ymmärtää, että en
ymmärtäisi Kuopion ... — ed. Rossi, herätys,
herätys, meinaan sanoa jotain hyvin tärkeätä ja
minä toivon, että voisitte kuunnella — ...
niin, että jollain tavalla tämä aloite
pohjautuisi Kuopio-vastaisuuteen, niin se ei pidä paikkaansa.
1950-luvulla minä olin hyvin ihastunut Kuopioon, koska Kuopion
Palloseura pelasi niin mainiota jalkapalloa, ja minä toivon,
että se vieläkin pystyisi siihen, ja Kuopio on
varmaan yksi Suomen kauneimpia kaupunkeja. Ed. Rossin esityksestä tuli vaan
semmoinen tunne, että siellä on jo niin paljon
toimintaa, että tätä nyt tuskin sinne
enää tarvitaan. Niin hieno tämä lista
oli.
Mutta tässä on kysymys siis minun nähdäkseni — niin,
ja sittenhän minä edustin kymmenen vuotta Turun
saaristoa, niin että minä kyllä suurin
piirtein tiedän, mitä maaseudun hätä ja
vaikeudetkin tarkoittaa ja miten tärkeätä on
toimia sen puolesta — siis erittäin hyvin toimivasta asiantuntijalaitoksesta,
joka huolehtii meidän ihmisten kannalta hyvin tärkeästä asiasta
eli lääkkeistä ja lääketurvallisuudesta.
Kun on tämä esimerkki tästä EU:n
kemikaalilaitoksesta, niin niiden työntekijöiden
mielestähän he joutuivat täysin korpeen.
Helsinkiähän pidetään EU:n sisällä kyllä aivan
rajakaupunkina, mutta siinähän oli kysymys täysin
uudesta laitoksesta eikä siitä, että käytännössä siirretään
vanha laitos.
Nyt on niin, että perustuslain mukaan ihmisellä on
oikeus valita kotipaikkansa ja valtion virkamiehellä on
oikeus valita työpaikkansa ja valtion virkamiestähän
ei voi siirtää ilman hänen suostumustaan.
Tästä ilmeisesti johtuu tämä viiden vuoden
aika. Mutta todellisuudessa tämä perustuslaillinen
oikeus valita kotipaikkansa ja työnsä tässä tapauksessa
tarkoittaa sitä, että menettää virkansa,
ja kun nämä ihmiset ovat tehneet hyvää työtä valtion
puolesta ja parhaansa, niin se tuntuu tietysti heidän puolestaan
hyvin katkeralta.
Ed. Heikkinen väitti, että näiden
ihmisten jollain tavalla pitäisi nyt kärsiä sen
vuoksi, että on ollut Pohjois-Suomesta valtava maastamuutto. 1950-luvulla
tässä salissa käytiin kipakkaa keskustelua
siitä, teollistetaanko Suomea vai ei, ja teidän
puolueenne oli ankarasti teollistamista vastaan. Ja siitä,
että tuli semmoinen valtava repeämä 1960-luvun
lopulla, että joutui parisataatuhatta ihmistä tulemaan
siitä vaan Uudellemaalle ja parisataatuhatta menemään
Ruotsiin, teidän puolueenne kantaa kyllä erittäin
suuren vastuun. Siihen aikaan sosialidemokraatit ajoivat siis koko
maan teollistamista, ja onneksi nyt ainakin presidentti Kekkonen
ymmärsi sen merkityksen ja painoi vähän
valtion teollisuutta sinne.
Mutta kun minä olin vastaanottava puoli silloin, niin
minä väitän, että näitä ihmisiä kohdeltiin
niin hyvin kuin mahdollista. Minä olin Espoossa töissä,
kun rakennettiin siitä vaan kaupunginosia ja asuntoja niin,
että nämä ihmiset saisivat työpaikkoja
ja päivähoitoja ja muuta. Ja tilannehan on Helsingissä ja
Uudellamaalla se, että täällä on
noin 30 prosenttia ihmisiä, jotka ovat todella syntyneet
Helsingissä. Muut ovat tulleet muualta. Täällä ei
sinänsä aluepolitiikalla härnäämällä saa
mitään uusia äänestäjiä,
ja sitä minun ei ole tarkoitus tehdäkään.
Kysymys on näistä ihmisistä.
Sitten näissä ihmisissä on paljon
pikkuihmisiä. Kun ihminen menee kotiin ja sanoo, että nyt Hyssälä on
päättänyt, että minun työpaikkani menee
Kuopioon, niin perhe ei ole kovin innostunut. Lapsilla on omat ystävänsä ja
koulunsa, vaimolla tai aviopuolisolla työpaikka, ja yleensä se
päättyy niin, että yksi sitten joutuu
lähtemään. Tietysti osa lähtee
muihin töihin, ja minusta se ei ole valtiolle ollenkaan
hyväksi, että valtiolla on semmoinen politiikka,
että mielivaltaisesti ruvetaan laitoksia siirtelemään
pitkin maata. Se tietysti tekee sen myös, että me
menetämme hyvin paljon hyviä työntekijöitä yksityiselle,
jota minä en pidä ollenkaan hyvänä asiana,
niin kuin ed. Heikkinen piti. Ja nimenomaan nämä siirtyvät tietysti
sitten yksityisen teollisuuden palvelukseen. Kyllä valtiollakin
pitäisi olla hyvä joukkue töissä.
Eli tämä ei ole niin selvä asia.
Jos tämä alueellistaminen on niin todella
tärkeätä, niin miksi kepun puoluetoimisto
on Töölössä? Miksi MTK on täällä Simonkadulla?
Tai Pellervo-seura tai Valion pääkonttori? Siis
nehän ovat kaikki sellaisia, jotka voisivat muodostaa jonkunlaisen
maaseutuklusterin Seinäjoelle esimerkiksi, minne Maaseutuvirasto
sijoittuu. Jos te olette niin vakuuttuneita siitä, että on
hyvä siirtyä tuonne maakuntaan, mitä minä mielellään tuen,
niin miksi nämä laitokset, joita te todella hallitsette,
on keskitetty kaikki tänne Pääkaupunkiseudulle?
Ehkä se johtuu siitä, että pääkaupunkia
kuitenkin tarvitaan. Mutta minusta kaksinaamaisuutta siihen sisältyy.
Sitten kysymys tästä sijoituspaikasta: Ed.
Rossi vihjaili, että esityksestä ei ilmene, minne
se sijoittuu. Täällä lukee siis näin:
"Ministeriö teki päätöksen Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen sijoittamisesta Kuopioon
19. päivänä tammikuuta 2009." No, sen
päätöksen otsikko, joka tehtiin 19. tammikuuta
2009, on Lääkealan keskuksen perustaminen, ja
tämä vain osoittaa sen, että silloin
kun tämä päätös tehtiin,
ei ollut harmainta aavistusta siitä, mikä on lopullinen esitys.
Nyt jos ajatellaan, että eletään
demokratiassa, niin olisi kohtuullista, että ensin olisi
esitys siitä, mitä pitää tehdä,
sitten siitä voisi keskustella ja ottaa kantaa ja sen jälkeen
hallitus päättäisi. Mutta hallitus oikeastaan
päätti tämmöisestä haamuesityksestä.
Sen vuoksi, ed. Rossi, minä ajattelin palvella parlamentarismia,
antaa mahdollisuuden eduskunnalle tehdä päätös
tästä kotipaikasta, ja tietysti sitten, kun siitä on
demokraattisesti päätetty, niin silloin kai me
kaikki palaamme järjestykseen.
Markku Pakkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Söderman kysyi, miksi keskustan
puoluetoimisto on Apollonkadulla. Uskoisin, että keskustapuolue
on aikoinaan harrastanut myös päinvastaista alueellistamispolitiikkaa.
On tuotu tuolta maakunnista jotain tänne Helsinkiinkin,
ja tarjotaan tietysti helsinkiläisille mahdollisuus mieluisaan
kanssakäymiseen keskustaväen kanssa. Se on mahdollista
myös täällä Helsingissä,
me emme ole vielä valloittaneet ihan koko kaupunkia, mutta
hetki vain, niin tullaan pikku hiljaa tuolta maakunnista. Näen,
että kyllä alueellistamisen pitää kulkea molempiin
suuntiin.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minä jaan ed. Södermanin ja muidenkin
huolen siitä, että mikä on Lääkelaitoksen
ja alan nykyisen henkilöstön tilanne, ilman muuta.
Keskusta on perinteisesti toiminut ainakin Maalaisliiton aikaan
teemalla "Leipää kotiseudulta, ei pakkolähtöä".
Ilman muuta, kun alueellistamisratkaisuja tehdään,
henkilöstön asema täytyy hoitaa kunnolla.
Tässä suhteessa valtion täytyy toimia
hyvän työnantajan tavoin. Kyllä tämä viiden
vuoden siirtymäaikakysymys on yksi sellainen. Mikä on
sen jälkeen sitten tilanne, sen sitten aika näyttää.
Minä uskon, että osaava, kehittyvä lääkealan henkilöstö suhtautuu
tähän asiaan vähän myöhemmin
positiivisemmin, kuin miltä tällä hetkellä on
näyttänyt. Kuopion kaupunki osaltaan tulee tekemään
vastaantuloa monellakin tapaa henkilöstön ja puolisoiden
suhteen ja auttamaan myös siirtymisessä ja sijoittumisessa
Kuopioon. Nämä ongelmat kyllä tullaan
voittamaan. Siviilikriisinhallinnan puitteissa olevat henkilöt
ovat todenneet, (Puhemies: Minuutti täyttyy!) että parasta
on ollut heille nimenomaan se, että he ovat sijoittuneet
Kuopioon.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Söderman epäili tuossa
puheenvuorossaan, että olisi jotenkin keskustan tavoitteissa,
että me sijoittaisimme muualle, Helsingin ulkopuolelle,
uusia työpaikkoja. Tosiasia kuitenkin on, että viime
vuosien aikana, siis tämänkin hallituskauden aikana,
on jo Pääkaupunkiseudulle valtion työpaikkojen
määrä lisääntynyt toistatuhatta
henkilöä. Se ei ole mielestäni ollenkaan
vähäistä.
Toiseksi asia, jota tässä keskustelussa on
syytä korostaa on se, että kyllä meillä maan
sisällä, isojen kaupunkien välillä muuttoliikkeen
täytyy toimia joka suuntaan. Helsinki on mielestäni
sellainen paikka, joka painii nimenomaan Pääkaupunkiseutujen
sarjassa, ja taistelee nimenomaan myöskin Suomen rajojen
ulkopuolelle suuntautuvan muuttoliikkeen kanssa eikä vain
maan sisällä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On tehty hallituksen esitykselle rinnakkaislakialoite
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukseen
liittyvään lainsäädäntöön.
Olen itse ollut jonkin verran mukana tässä matkan
varrella, saanut tietoakin siitä, miten tämä prosessi on
edennyt.
Minusta, niin kuin täällä ed. Söderman,
joka on lakialoitteen jättäjä, omassa
puheenvuorossaan niiltä osin, kuin se ei sisältänyt
tölvimistä, peräsi keskustelua alueellistamisesta.
Hän peräsi keskustelua siitä, mikä on
demokraattinen päätöksenteko tällaisissa
tilanteissa, jossa kiistämättä ollaan
ja nähdään asioita eri tavalla. Se, mitä tarkoitan
tölvimisellä, niin siinä vaiheessa, kun alettiin
kysyä keskustan puoluetoimiston tai Valion pääkonttorin
paikkaa, oltiin jo kaukana siitä, miksi meillä on
tämän kaltaista lainsäädäntöä ja miksi
meillä on voimassa olevaa lainsäädäntöä siitä,
että tässä maassa alueellistamisesta
puhutaan ja tässä maassa alueellistetaan erilaisia
toimintoja.
Miksi alueellistetaan tai miksi meillä on lainsäädäntö Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksesta paraikaa valiokunnassa? — Voin tässä yhteydessä
jo
luvata, että tämä lakialoite otetaan
käsittelyyn ja saa asianmukaisen käsittelyn. — Siksi,
että ne henkilöt, jotka ovat valmistelleet tätä lainsäädäntöä,
ovat olleet huolissaan lääkealan turvallisuudesta
ja kehittämisestä Suomi-nimisessä maassa
tulevaisuudessa. On oltu huolissaan siitä, että lääkeala
voi kehittyä, ja on oltu huolissaan siitä, että pystytään
turvaamaan taloudellisia resursseja ennen kaikkea aikana, jolloin
osaavista henkilöistä tulee olemaan pulaa. Meillä on
näköala siitä, että meillä tulee
olemaan pula, näköala siitä, miten lääkealalla
kehittäminen ja turvallisuuteen liittyvät kysymykset maassamme
ratkaistaan. Siksi ollaan liikkeellä, siksi meillä on
tämä esitys tällä eduskunnassa.
Toisekseen, voimassa olevan lainsäädännön mukaan
edelleenkin olemme tilanteessa, missä uusia toimintoja
perustettaessa tai nykyisiä toimintoja merkittävästi
laajennettaessa on alueellistamisselvitys tehtävä.
Tämä alueellistamisselvityshän on tehty,
ja sen selvityksen perusteella on päädytty tiettyihin
ratkaisuihin. Sekin meidän pitää muistaa,
että tämän lakialoitteen pohjalta, jos
asian käsittely etenee ja tulisi lainsäädännöksi,
otetaan kantaa sijoituspaikkaan. Aivan niin kuin tämän
Pääkaupunkiseudun maakuntalehti viime viikolla
kirjoitti, täällä keskusteltiin aluepolitiikasta
ja aluehallinnosta, alueitten tulevaisuuteen liittyen laajemmin
viime viikon lähetekeskustelussa, kun tämä varsinainen
laki oli käsittelyssä. Se lakihan ei sisällä sijoituspaikkapäätöstä,
vaan se sisältää ratkaisun, aivan niin
kuin eduskunta on viime vuoden syksyllä ratkonut Stakesin
ja KTL:n yhdistämisen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseksi
tai perustimme Valviran, jossa yhdistimme Sosiaali- ja terveydenhuollon
tuotevalvontakeskuksen ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen.
Tämä on rakenteellisesti hyvin saman kaltainen
kuin se laki, joka on valiokuntakäsittelyssä.
Arvoisa herra puhemies! On inhimillistä ja ymmärrettävää,
että henkilöstö on ollut ja on huolissaan
omasta tilanteestaan ja omasta tulevaisuudestaan. Jokainen meistä tällaisessa
tilanteessa, missä omaan organisaation liittyen on myllerrys
menossa, kysyy, kuinka minun käy, kuinka minä tulevaisuudestani
selviän. Ne keskustelut, joita eduskunnassakin on käyty
silloin, kun on pystytty keskustelemaan asiallisesti, on käyty
sekä puolesta että vastaan. On ymmärrystä sille,
että tämä henkilöstön
asema pitää pystyä ratkaisemaan niin
hyvin kuin se suinkin olemassa olevissa olosuhteissa mahdollista
on.
Täällä ed. Södermankin kertoi
historiasta tietoja siitä, miten alueellistamista, teollistamista
on tässä maassa hoidettu. On pyritty inhimilliset
seikat huomioon ottaen hoitamaan asiat niin hyvin, kuin se olemassa
olevassa tilanteessa mahdollista on. Totean uudemman kerran, että on
inhimillistä ja ymmärrettävää,
että ihmiset, ammattilaiset omasta tulevaisuudestaan huolissaan
ovat. Mutta väite, että tämän
lainsäädännön yhteydessä henkilöstön
asiat olisi huonosti valmisteltu tilanteessa, missä keskustellaan
siitä viiden vuoden siirtymäajasta, jota ollaan
henkilöstölle takaamassa ja turvaamassa tehtävien
siirtymiseen liittyen. Esimerkkinä tämä viiden
vuoden siirtymäaika, joka on jopa kyseenalaistettu, että onko se
lainsäädännössä tällä tavalla
mahdollista, on yksi osoitus siitä, että asiaan
on paneuduttu.
Toinen asia. Tämä julkisuudessa käyty
keskustelu on valmistelijoillekin asettanut paljon kovemmat paineet
hoitaa asiat niin hyvin kuin mahdollista, koska on ollut pakko hakea
ratkaisuja, pakko hakea niitä inhimillisiä, niin
inhimillisiä ratkaisuja kuin tässä tilanteessa
nyt löydettävissä on. Julkisuuden paine
on laittanut valmistelemaan tämän tavanomaista
paremmin.
Yksi kysymys, joka itselleni on esitetty ja johon en ole vastausta
kuullut, en viime viikon keskustelussa enkä juurikaan julkisuudessa
aikaisemminkaan, on se, että tässä maassa
on alueellistettu lähes 4 000 työpaikkaa:
Miksi uuden Lääkealan keskuksen perustamisen yhteydessä tämä julkinen
keskustelu? Miksi ei? Täällä ex-sisäministeri
luetteli oman aikansa päätöksiä,
jotka liittyvät sisäministeriön hallinnonalaan.
Me pystymme luettelemaan maaseutuvirastoa ja monta muuta toimintaa,
jotka on alueellistettu Pääkaupunkiseudulta pois,
miksi niiden yhteydessä ei tämän kaltaista
keskustelua, tämän tasoista, tämän
tunnetilan sisältävää keskustelua
käyty. Miksi tämä? Onko tämä nyt
se viimeinen tippa, joka on mennyt vesilasin yli, vai onko taustalla jotain
muuta? Semminkin, kun on löydettävissä prosessista
ja parastaikaa oikeuskanslerille tehdyistä kanteluista
elementtejä, joista voi sanoa, että kaikin käytettävissä olevin
keinoin pyritään laittamaan kapuloita rattaisiin
siten, että tämä hake ei toteutuisi.
Tämä ed. Södermanin lakialoite on
hyvin perusteltu. Tosin, jos nämä perustelut lukee
ja näistä hakee analogiaa, sitä lainsäädännön
taustaa vasten, joka meillä alueellistamiseen liittyen
voimassa on, yhtään työpaikkaa ei näillä perusteilla, jos
analogiaa hakee, alueellistettaisi. Nämä ovat relevantteja
faktoja, niin kuin ed. Södermanin taustaansakin liittyen,
osaamiseensa ja kokemukseensa liittyen esitti, nämä perustelut
ovat hyviä. Mutta, jos tältä perusteelta
haetaan tulevaisuuteen ne nuotit, joilla alueellistamista tehdään,
niin sitten se lainsäädäntö,
joka meillä on, jossa pitää uutta perustettaessa
tai merkittävästi laajennettaessa nykyisiä toimintoja
alueellistamisselvitykset tehdä, niin se on sitten hukkaan heitettyä aikaa.
On hyvä, että tässä maassa
tämän kaltaista keskustelua käydään.
Se on ymmärrettävää, että on
paljon tunnetta, ja kun tunnetta on paljon, meinaa järki
unohtua. Valiokunnassa, niin kuin jo aiemmin puheenvuorossani totesin,
lakialoite otetaan rinnakkaislakialoitteen luonteisesti valiokunnan
käsittelyyn, kun tämä täältä nyt
istuntosalista sosiaali- ja terveysvaliokuntaan lähetetään.
Mutta toivoisi, että ne puheenvuorot ja se keskustelu,
jota käytäisiin, olisivat edes lähelle tämän
lakialoitteen perustelujen kaltaisia, ettei tarvitsisi mennä toinen
toistemme tölvimislin-jalle.
Kyllähän me edustajat, kaikki täällä,
jotka salissa tälläkin hetkellä olemme,
osaamme provosoida toinen toisemme halutessamme vaikka minkälaisiin
suorituksiin, mutta se ei kyllä esimerkiksi niitä henkilöitä,
joitten tulevaisuutta tämä lainsäädäntö koskee,
helpota yhtään.
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rehula puhui tästä ikään kuin
tämä olisi joku uusi laitos, mutta se nyt on ihan
selvä fakta, että tässä on kysymyksessä kaksi
vanhaa laitosta, jotka toimivat menestyksellä Helsingissä.
Minun koko aloitteeni lähtee siitä, että annettaisiin
tämän menestyksellisen toiminnan jatkua. Alueellistamislainsäädännön
koko idea on kai ollut se, että sijoitetaan uusia laitoksia.
Tämähän on tekemällä tehden
saatu uudeksi.
Sitten ed. Rehulan ei enää kannattaisi väittää, että tähän
lakiesitykseen ei sisälly perustamista, koska siihen sisältyy
se ministeriön perustamispäätös,
jota se pitää laillisena. Minä olen moittinut
sitä kanslerille sen vuoksi, että siinä ei
ollenkaan kerrottu, että asia tulee eduskuntaan. Nythän
se on tullut, niin että se ei ole enää mikään ongelma.
Ja lopuksi: Minusta se on aika tärkeä asia,
jos kansalaisilla on perustuslaillinen oikeus kotipaikkavalintaan
(Puhemies: Minuutti!) ja työpaikkavalintaan ja ne viedään
heiltä, ja kun monet heistä ovat pikkuihmisiä,
niin kyllä heitä kelpaa puolustella.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rehulan puheenvuoro oli erinomainen,
ja hän on erittäin hyvä puheenjohtaja
meidän valiokunnassamme, mutta minun täytyy sanoa,
että tämä on nyt viimeinen tippa tässä alueellistamisasiassa, koska
sen jälkeen, kun ministeri Hyssälä teki
tämän alueellistamispäätöksen
silloin tammikuussa, Lääkelaitos on tuhoutunut.
Sieltä on lähtenyt yli kaksikymmentä osaavaa
virkamiestä ja pääjohtaja itse eronnut
jo viime syksynä. Siis vielä viime syksynä Lääkelaitos
oli Euroopan johtavin lääkevalvontaviranomainen
ja teki erittäin hyvää työtä.
Se oli eräänlainen vientiartikkeli meille, että se
teki näitä lääketutkimuksia
muille Euroopan maille. Nyt tämä homma on ihan
loppunut. Jos tämä Lääkelaitos
nyt siirretään Kuopioon, menee useita vuosia,
ehkä vuosikymmen, ennen kuin saavutetaan tämä sama
tilanne. Tämä oli viimeinen tippa. Tämä on
väärin suunniteltu alueellistamispäätös.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensiksikin kiitoksia valiokuntamme puheenjohtajalle
ed. Rehulalle loistavasta puheenvuorosta. Toivon, että itse
pystyn joskus vastaavaan asioitten kokonaisvaltaiseen käsittämiseen ja
niitten esille tuontiin.
Haluaisin tässä toisessa puheenvuorossa vielä esittää muutamia
vasta-argumentteja eräille edustajille ja siihen, mitä minun
väitettiin puheenvuorossani sanoneen.
Ed. Kuusisto, ainoastaan se, että te sanoitte näistä alueellistamiskustannuksen
arvioista, kuinka ne suuresti poikkeavat toisistaan, sosiaali- ja
terveysministeriön noin 5,5 miljoonan euron ja Lääkelaitoksen
henkilökunnan noin 60 miljoonan euron arviot kustannuksista.
Aivan rehellisesti kysyn, mitenkä te näette, että henkilökunta,
jota muutos koskee, voisi tämmöisessä arvioinnissa
olla puolueeton näiden kustannusten arvioija.
Yleensäkin minun mielestäni on hyvin lyhytnäköistä arvostella
ja arvioida alueellistamisen taloudellisia vaikutuksia vain muutoksesta
aiheutuvien välittömien kulujen perusteella. Tällä saadaan
kyllä aikaan helposti hyvin yksipuolista ja tässä tilanteessa
lähinnä keskustan politiikan kritisoimiseen kärkensä osoittavaa
mediajulkisuutta. Tähän samaan on mielestäni
kyllä syyllistynyt moni muukin taho, sillä nämä asiat
ulottavat, niin kuin ed. Asko-Seljavaara sanoi, niin hyvässä kuin
pahassa pitemmälle jänteelle vaikutuksensa, ja
kun ajatellaan, mitä tämä alueellistaminen
tässäkin tapauksessa tuo tuon alueen elävänä ja
asuttuna pysymiseen, niin varmasti kustannukset tulevat vuosien
saatossa korkojen kanssa takaisin. (Ed. Asko-Seljavaaran välihuuto)
Ed. Söderman, te väititte puheenvuorossanne, että olisin
sanonut, että nyt Lääkelaitoksen henkilökunnan
pitäisi kärsiä samalla tavoin kuin niiden
mainitsemieni satojentuhansien vuosien ja vuosikymmenten takia työn
perässä etelään pakosti muuttaneitten
ihmisten. En todellakaan sanonut tätä, enkä todellakaan
tarkoittanut edes piilossa sellaista. Minä tarkoitin ja
puhuin siitä mediajulkisuudesta, mitä Lääkelaitoksen
henkilökunta on pystynyt tässä yhteydessä saaman
aikaan, mitenkä tämä hyvin koulutettu
joukko on pystynyt äänensä kuuluviin
saamaan. Toisekseen te sanoitte, että hallitus tekee sattumanvaraista
sijoittamista. Ei todellakaan. Tässä mietittiin,
onko kohteena Oulu vai Kuopio, joissa molemmissa on farmasian koulutusta,
ja tässä tapauksessa selvitysmies päätti,
että Kuopio on parempi paikka.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, näen, että keskustan
linja on tässä se, että me todella vilpittömästi
haluamme pitää koko Suomen asuttuna, ajaa myös
Pääkaupunkiseudun asiaa unohtamatta maaseudun
ja ympäröivän, ylemmän Suomen
asiaa. (Ed. Asko-Seljavaara: Niin mekin!) Keskusta haluaa tarjota
työmahdollisuuksia myös korkeasti koulutetuille
siinä missä kädentaitajillekin myös
Ruuhka-Suomen ulkopuolella. Koko Suomen asuttuna pitäminen,
elinvoimasta ja sen kilpailukyvystä huolehtiminen on koko
Suomen etu, myös Pääkaupunkiseudun etu.
Kaiken kaikkiaan, tähän viittasi myös
ed. Perkiö aikaisemmassa puheenvuorossaan, jos sen halusi
oikein ymmärtää, eikö Helsingin
todella pitäisi pelata vähintään
Eurooppa-liigaa ja haalia laitoksia, yrityksiä, työpaikkoja
ulkomailta eikä vaipua maakuntasarjaan kisaamaan ja kinaamaan
maakuntakeskusten kanssa?
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä en millään pysty
ymmärtämään tätä,
että jollakin tavalla nämä 130 ihmistä,
jotka väkisin valtioneuvoston päätöksellä siirretään
Kuopioon, rikastuttaisivat niin huomattavasti Kuopiota, kun siellä on
kaikki se hyvä, mistä ed. Rossi kertoi. Teillä on 90 000
asukasta. Jos te saatte 130 ihmistä lisää, niin
tuleeko siitä kaupungista jotenkin niin kuin niin paljon
parempi, että tämä uhraus kannatti tehdä?
Koska nyt tapahtuu niin — nämä ihmiset ovat
selittäneet minulle, ja minä teen näiden
ihmisten puolesta tätä työtä,
niin kuin moni muukin on sanonut — että heidän
perheensä jää tänne, heidän
puolisonsa jää tänne, ja siellä he
ovat sitten koko viikon ja sitten he lentävät
viikonlopuksi tänne. Siis tämä on minun
mielestäni raju liike 130 ihmisen saamiseksi Kuopioon.
Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En malta vielä olla puuttumatta
ed. Asko-Seljavaaran aikaisempaan puheenvuoroon, jossa hän
syytti, että tämä päätös
olisi viimeinen tippa ja tällä on Lääkelaitos
raunioitettu näitten viimeisten kuukausien aikana. (Ed.
Asko-Seljavaara: On!) Ed. Asko-Seljavaara — käsi
sydämellä — oletteko yhtään
antaneet vettä myllyyn? Onko mitään ansiota
kenties teillä helsinkiläisillä Pääkaupunkiseudun
kokoomusedustajilla, että te olette antaneet hukkuville
ikään kuin ... (Ed. Asko-Seljavaara: Hukkuville?)
Ymmärrän, totta kai, tämän muutostilanteessa
olevan tunteen siitä, että epävarmuus
on, ja te olette antaneet tukea siinä, että tämä asia
pystytään teidän avulla vielä pyörtämään.
Te olette iso syypää siihen, että tässä tilanteessa
nyt ollaan. (Ed. Asko-Seljavaara: Emme ole!)
Ensimmäinen varapuhemies:
Tästä eteenpäin käydään
keskustelu loppuun pelkästään puhujalistan
pohjalta.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ensin täytyy vastata ed. Heikkiselle.
Eli tässä eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkistamassa
selvityksessä, mikä on 7.5. tullut julkisuuteen,
nimenomaan ihmetellään Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen alueellistamisen lisäkustannusten
laskelmia, ja he ihmettelevät tätä suurta
eroa, ja se on nimenomaan tarkastusvaliokunnan julkaisussa. Minä en
ota kantaa siihen, onko siinä nyt sitten henkilökunta
ollut puolueellinen tai miten tulokseen on päästy.
Se on huomattava ero, ja sitä kannattaa kyllä ihmetellä.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, hallitusohjelma sisältää maininnan
metropolipolitiikasta eli Pääkaupunkiseudun ja
Helsingin seudun kehittämisestä. Hallitusohjelmassa
ei ole mainintaa alueen toimintojen alueellistamisesta ja rapauttamisesta.
Ihmettelen tätä suuresti. Pääkaupunkiseudulta
on siirretty huomattava määrä työpaikkoja sittemmin
muualle. Jos hallitus lähtee kumminkin siitä,
että tätä metropolialuetta pitää kehittää, niin
se on niin kuin päinvastoin, mitä nyt tällä asialla
tehdään, jos ruvetaan Kuopioon siirtämään
tätä Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskusta. Täytyy myös mainita,
että professori Jussi Huttunen on todennut raportissaan,
että Lääkelaitos on hoitanut hyvin kansallisiin
lääkepoliittisiin tavoitteisiin liittyvät
lääkkeiden saatavuutta ja lääketurvallisuutta
koskevat tehtävät. Tämä puoltaa
myös sitä, että tämän
laitoksen paikka on täällä Pääkaupunkiseudulla.
On puhuttu paljon siitä, että muualta Suomesta
on tultu tänne työhön. (Puhemies: 2 minuuttia!)
Sanon vaan sen verran, että syynä on monesti ollut
varmaan se, ettei ole työtä ollut, että on tultu
työn perässä. Tässä on
aivan eri asia. Tässä pakotetaan ihmiset siirtymään
500 kilometrin päähän. (Ed. Heikkinen:
Nimenomaan samasta asiasta on kysymys!)
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Työn perässä tännekin
on aina tultu vuosikymmenten ajan ja monen sadan tuhannen ihmisen voimin.
Herääkin kysymys siitä, miksi nimenomaan
tämän Lääkealan keskuksen siirto
on ollut niin hankala. Esimerkiksi taannoin, kun on siirretty Maaseutuvirasto,
se ei ole läheskään tällaista
kohua herättänyt. Mistä nyt johtuu tämä, että asia
on viety jopa perustuslakivaliokunnan käsittelyyn huolimatta
siitä, että nimenomaan Lääkekeskuksen
siirto on asiaperustein perusteltu jo moneen kertaan ja pitävästi?
Täytyy sanoa suuri kiitos ministeri Hyssälälle,
että hän julkisesta vastustuksesta huolimatta
teki tämän päätöksen.
Yksi tämän alueellistamiskeskustelun ikäviä piirteitä on
se, että keskusta hallituspuolueista on ainoana noudattanut
sitä yhteistä hallituksen kirjausta, joka koskee
tätä alueellistamista. Nyt tänään
on kyllä kuulunut myöskin helsinkiläisen edustajan
raikkaan terve kommentti siitä, että Helsingin
pitää nimenomaan kilpailla ja kilvoitella muitten
maitten metropolien kesken ja kanssa, ei suinkaan kilpailla oman
alueensa tai oman maan, maakuntien ja maakuntakeskusten kanssa,
ja sillä tavalla toimia omaksi hyväkseen ja koko
maan hyväksi.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Myös, kun ed. Heikkinen puhui näistä hukkuvista,
joita ei saatu auttaa, niin hän kai paljasti, mistä lopulta
on kysymys ja minkä hän hyvin tietää. Tässä on
kysymys hyvin mielivaltaisesti valitusta työpaikasta ja
ihmisryhmästä, joka nyt on suuressa hädässä,
niin suuressa hädässä, että he
ovat jopa kääntyneet minun puoleeni. Se on kai
aika luonnollista, että käännytään
kansanedustajan puoleen. Sitten, kun hän sanoi, ettei voi
luottaa niihin laskelmiin, joita he tekevät, niin se tarkoittaa
tietysti sitä, että ed. Heikkinen ei luota sellaisiin
laskelmiin, jotka ne tekevät, jotka todella tuntevat asian.
Minusta se on aika hankala kannanotto.
Mutta kun te puhutte nyt niin kauniisti Pääkaupunkiseudusta,
arvoisat keskustalaiset, niin ei tänne voi tulla niin kuin
johonkin valintamyymälään ja miettiä,
että siirretäänpä tuo laitos
tuonne ja tuo laitos tuonne ja tuo laitos tuonne. Sehän loppuu
sillä tavalla, että pääkaupunkia
ei ole. Millä tavalla se sitten kilpailee?
Silloin, kun minä olin Uudenmaan läänin maaherra,
niin me laskimme kerran, paljonko verotuottoja tuotetaan Uudellamaalla
ja paljonko uusmaalaiset itse käyttävät.
Huomasimme, että siihen aikaan 3 miljardia markkaa meni
aivan muualle, ja minusta se on ihan oikein. Minusta se on ihan
oikein, että tämä hyvä verotuspohja
tukee muuta Suomea. Mutta silloin ei pitäisi muun Suomen
käyttäytyä sillä tavalla, että tullaan
vaan tänne ja mietitään, mitä voidaan
siirtää.
Näistä mielivaltaisista ratkaisuista poliisihallinnon
kohdalla yhtäkkiä sanottiin, että sitä ei
voi millään siirtää. Poliisihallinnollahan
ei ole mitään kiireisiä tehtäviä.
Poliisihallinto on semmoista hyvin etäistä. Kenttätyössähän
ne päätökset tehdään.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Tämäkin keskustelu on ollut
enemmän aluepolitiikkaa, ei edes kovin paljon alueellistamispolitiikkaa,
puhumattakaan sitten, että lääkealan
kehittämispolitiikkaa. Minä toivoisin ja uskon
varmasti, että valiokuntakäsittelyn aikana nimenomaan tämä lääkealan
kehittäminen on se ykköskysymys. Se sijaintipäätös
on sitten toinen. Minä olen ollut tukemassa myös
niitä muita alueellistamispäätöksiä,
jotka ovat suuntautuneet joko Helsinkiin, Kemikaalivirasto, tai
sitten meidän muihin maakuntiimme, mistä on päätöksiä tehty.
Herra puhemies! Keskusta on tehnyt Helsingin ja Pääkaupunkiseudun
puolesta erittäin paljon hyviä ratkaisuja. Länsimetro
on yksi sellainen, Kehärata sellainen. Keskusta oli tukemassa myös
Helsingin laajentumista Sipoon alueelle. (Ed. Asko-Seljavaara: Kemikaalivirasto
oli täysin uusi virasto!) Ei voida väittää,
että keskusta ei olisi ollut kehittämässä Pääkaupunkiseutua.
Helsingin tulee painia aivan omassa eurooppalaisessa, maailmanlaajuisessa
metropolisarjassa ja hakea niitä vahvuuksia juuri maailmalta
ja sitä kautta rakentaa koko Suomea.
Minä olen kertaa kehunut: Tämä on
hieno pääkaupunki, kunhan nuo citykanit tuolta
vielä tulevat kuntoon, yhtenä pienenä pikanttina
piirteenä. Mutta Helsinki on hieno pääkaupunki!
Kuopio on hieno kaupunki myös, maakunnan ja Itä-Suomen
keskus! Tämän vastakkaisasetelman näin syntyminen
ja synnyttäminen on minusta ikävää. (Ed.
Asko-Seljavaara: Niin on!) Sen takia minä toivon, että nyt
seuraavan kerran, kun tässä salissa asiasta keskustellaan,
niin tämä substanssikysymys on se olennainen kysymys
ja samalla tietysti myös se henkilöstön
aseman turvaaminen. Minäkin haluan tietää,
että se pystytään hoitamaan niin hyvin
kuin mahdollista on ja että valtio toimii hyvänä työnantajana.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuusisto päätteli
tuossa puheessaan, että vaikuttavuusmittarit ovat kohdallaan
tämänhetkisessä tarkastelussa tarkastusvaliokunnan osalta.
Näinhän ei ole. He eivät ole pystyneet
ottamaan kantaa siihen, mikä on vaikuttavuus sille, kun
tämä sijoitettava Lääkealan
keskus on sijainnut Kuopiossa sen aikaa kuin kehittämistä on voitu
tehdä ja näin ollen voitaisiin mitata aluevaikuttavuutta
ja muita vaikuttimia sille alueelle.
Elikkä tästä summattuna voisi vetää sen
johtopäätöksen, että kun tätä Lääkealan
keskusta kehitellään Kuopioon, niin samanaikaisesti
on todettava, että pääkaupunkiin Pääkaupunkiseudulle on
syntynyt uusia valtion työpaikkoja yli tuhat kappaletta
tämänkin hallituksen istuessa, ja tätä ei
pidä mielestäni vähätellä.
Itse katsoisin tässä Lääkealan
keskuksen sijoittamisessa nimenomaan tulevaisuuteen. Aluskasvillisuutta
löytyy muualtakin kuin Helsingistä, ja tässä tapauksessa
nimenomaisesti on haluttu tukeutua siihen, että Kuopiossa
on osaamista, tutkimusta, myös kansainvälistä,
jolla voidaan perustella tämän uuden Lääkealan
keskuksen sijoittumista myös Kuopioon.
Katsoisin vielä niin, että ellei Helsingillä ole muuta
osaamista kuin ainoastaan tämän nykyisen Lääkealan
keskuksen ympärille sijoittuva, niin emme kyllä sillä perusteella
pysty kilpailemaan eurooppalaisessa sarjassa, ja katsonkin, että pienoista
itsetunnon kohotusta tarvitaan Helsingissä, että oivalletaan
se, mitä kaikkea muuta osaamista ja kompetenssia tällä alueella
on.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Söderman kokeneena poliitikkona
ja taitavana sanankäyttäjänä pystyy
kyllä tekemään mustasta valkoisen. Kun
puhuin tästä Lääkelaitoksen
henkilökunnan arviosta näistä siirron
kustannuksista, koetteko todella, että he ovat objektiivinen
taho arvioimaan kustannuksia? Eikö heillä kenties
mahdollisesti ole intressiä yliarvioida kuluja tässä omassa
asiassaan?
Toisekseen käytin tätä sanaa "hukkuvat",
kun vastasin ed. Asko-Seljavaaralle. (Ed. Södermanin välihuuto)
Todellakin tarkoitin juuri tätä. Ymmärrän
täysin Lääkelaitoksen henkilökunnan
hädän ja epävarmuuden tässä muutostilanteessa,
ymmärrän täysin. Se on aivan oikeutettu asia.
Mutta puheenvuorossani tarkoitin sitä, onko aivan oikein
kokoomuksen helsinkiläisedustajien suunnalta lietsoa heitä suurempaan
muutosvastarintaan ja antaa heille katteettomia toiveita, että näitten
kokoomuspoliitikkojen avulla tämä päätös
voidaan kenties peruuttaa. Minusta se on väärin.
Teidän tulee olla tässäkin kysymyksessä sitoutuneita
hallitusohjelmaan aivan muiden tavoin. Oppositio toki voi tehdä niin
kuin tahtoo omaa politiikkaansa tässä asiassa
ja tässä kysymyksessä paikallisesti,
mutta hallituskumppanilta toivoisin suoraryhtisyyttä.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! On ikävää, että minä vielä pitkitän
tätä debattia, mutta kun toinen valtiovarainministeri
selitti, kuten ed. Rossi nyt luetteli, että keskustapuolue
on ajanut näitä hankkeita läpi, niin
kun minä nyt olen elänyt tällä alueella,
tosin minä olin jonkun verran ulkomailla, niin kaikki nämä ajatukset,
joita nyt vihdoinkin on mennyt läpi, ovat olleet vireillä kymmeniä vuosia.
Keskustapuolue on sankarillisesti vastustanut niitä kaikkia.
Nyt, kun te vihdoinkin myönnytte niihin, niin meidän
pitäisi sitten aplodeerata. Nyt te kehitätte metropolia.
Poikkeuksena on tietysti Sipoo, keskustapuolue yhtäkkiä on
kannattamassa sitä, että pienen, itsenäisen
maalaiskunnan päätöksestä ei
välitetä hitustakaan. Mutta sen toinen valtiovarainministeri
selitti, että kun he olivat ruotsinkielisiä, he vastustivat
sitä vaan sen ruotsin kielen vuoksi, ja näin se
voitiin tehdä. Minusta se oli ihan turha päätös.
Helsingillä on todella paljon muuta maata, jossa se voi
kehittyä, se ei lainkaan tarvinnut sitä. Minä en
pitäisi sitä keskustan suurien ihanteiden valossa
kovin suurena menestyksenä.
Tämä on tällaista, ja valiokunta
varmaan pohtii asiaa ja sali ratkaisee. Mutta minä olen
kuitenkin kiitollinen, että puhemies ja arvoisat muut edustajat
ovat sallineet, että tästä asiasta puhutaan.
Toivottavasti saitte vähän pohdiskeltavaa. Mutta
minä en usko, että keskustan menestys Helsingissä on
niin suuri seuraavissa vaaleissa.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Osaltani viimeisenä tähän
asiaan tänä iltana. Ed. Söderman, happamia
ovat pihlajanmarjat. On nimittäin kuitenkin niin, että Vanhasen
kakkoshallituksen aikana nämä edellä mainitut
ratkaisut liittyen Länsimetroon ja Kehärataan
muun muassa ovat toteutuneet. Ja maassa on ollut paljon liikenneinfrahankkeita,
sosialidemokraattinen liikenneministeri oli muun muassa siellä edellisessä hallituksessa
jne. Nämä ovat aina hallituksen yhteisiä päätöksiä.
Olen sitä mieltä, että Pääkaupunkiseutua
tulee kehittää. On monia investointeja, jotka
ovat täälläkin meneillään,
kuten muuallakin maassa. Siinä mielessä en ota
sitä vastaan, että keskusta olisi niitä vastustanut.
Me kannatamme järkeviä liikenneinvestointeja.
Niitä on nyt toteutettu Pääkaupunkiseudulla,
ja keskusta on ollut niitä toteuttamassa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Heikkiselle: Hallitusohjelmassa ei ole mainittu
mitään Lääkelaitoksen alueellistamisesta,
vaan kyllä tämä päätös
on syntynyt ministeri Hyssälän omassa päässä silloin
tammikuussa, kun hän tämän alueellistamispäätöksen
teki. Edelleen minä sanon, että tämä on
eräs väärä päätös,
mitä politiikassa nyt on tapahtumassa.
Keskustelu päättyi.