Täysistunnon pöytäkirja 57/2010 vp

PTK 57/2010 vp

57. TORSTAINA 27. TOUKOKUUTA 2010 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

6) Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan toimintakertomus 2009

  jatkui

Ulla Karvo /kok:

Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvosto on hyvä, aktiivinen yhteispohjoismainen toimija ja verkostojen luoja. Siellä tehdään paljon hyvää työtä, vaikka aina on myös parantamisen varaa, ja näinä taloudellisesti niukkoina aikoina on myös kiinnitettävä huomiota siihen, mihin ja miten paljon varoja kohdennetaan.

Tarkastuskomitean puheenjohtajan ominaisuudessa nostan esille asioita, joihin kyseinen komitea on kiinnittänyt huomiota. Tarkastuskomitea keskittyi ensisijaisesti Pohjoismaiden ministerineuvoston projektihallintaan. Pohjoismaiden neuvosto on jo pitkään kritisoinut projektihallintaa sekä taloudellisesta että hallinnollisesta näkökulmasta. Hallinnon tehostamiseksi ehdotettiin useita toimenpiteitä vuoden 2008 istunnossa hyväksytyssä suosituksessa. Komitea vastaanotti kesäkuussa 2009 suositusta koskevan ministerineuvoston ilmoituksen, mutta komitea oli tyytymätön ministerineuvoston panokseen. Ministerineuvosto ei maininnut sanallakaan, että hankkeiden määrää pyrittäisiin karsimaan tai että pohjoismaista hyötyä arvioitaisiin ennen uusien hankkeiden aloittamista.

Positiivista on kuitenkin, että yhteistyöministerit käynnistivät kaksi projektihallintaselvitystä. Tämä on osoitus siitä, että tarkastuskomitean tärkeänä pitämään asiaan on tartuttu ja sitä viedään eteenpäin. Komitea haluaa edelleen jatkaa selvityksiä, jotta projektihallinta saataisiin paremmin vastaamaan asetettuja tavoitteita. Työ on edistynyt tämän vuoden puolella.

Arvoisa puhemies! Yleisempi asia, johon haluan kiinnittää huomiota, on Pohjoismaiden neuvoston työn arvostaminen. Suomen valtuuskunnassa on 21 jäsentä. Pohjoismaiden neuvoston valiokuntien kokoukset ajoittuvat pääsääntöisesti istuntovapaiden ajalle. Kuitenkin esimerkiksi keväällä Pohjoismaiden neuvoston kokous ajoittui istuntokauden ajaksi, ja samaan aikaan oli ajoitettu myös eduskunnan täysistuntoon tärkeitä budjettikeskusteluja. Kun poissa on joka tapauksessa näinkin iso joukko ja se on etukäteen tiedossa, olisi kaikkien kannalta järkevämpää ja motivoivampaa ajoittaa tärkeät keskustelut eri ajalle. Ongelmia aiheuttivat myös tänä kesänä olevien kesäkokousten ajankohdat ja myöskin täysistuntojen venyminen. Kysymys ei varmasti olisi kovinkaan isosta yhteensovittamistoimenpiteestä.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Suurella mielenkiinnolla luin tälläkin kertaa tämän Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan toimintakertomuksen, nyt tällä kertaa vuodelta 2009. Oikein erikoisesti etsin sieltä jotakin, ja se aivan erityisen etsinnän kohde oli finanssikriisi ja sitä seurannut talouskriisi. Siis mikäpä olisi parempi foorumi pohdiskella tätä asiaa kuin Pohjoismaiden neuvosto, jossa on mukana eurovaltio ja ei-eurovaltioita ja sitten vielä taloudellisessa katsannossa aika tavalla romahtanut valtiokin. Ja mitä löysin, arvoisa puhemies? Löysin puheenjohtajan, ed. Urpilaisen puhereferaatin, jossa hän kiinnitti näihin asioihin huomiota. Ja, arvoisa puhemies, löysinkö muuta? En löytänyt sillä lukemisella. Ehkä se oli sitten niin peitetysti laitettu se muu viesti, että se ei sitten sattunut silmiin.

Arvoisa puhemies! Olen joskus ollut sitä mieltä, että tämä on vähän jonninjoutava instituutio koko Pohjoismaiden neuvosto. Nyt kun tämä kulttuuri on muuttunut sellaiseksi, jota elämme, niin nyt sitä pitäisi tässä yleisessä arvioinnissa käyttää hyväksi. Ja silloin jäsenvaltioitten tavallisilla rivikansanedustajilla, niin kuin juuri puhuvallakin, voisi olla todella mielenkiintoista luettavaa, mitenkä eri Pohjoismaiden neuvoston jäsenvaltioitten tiimoilta näihin asioihin suhtaudutaan.

Keskustelu päättyi.