Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on uusi ministeri Rehula;
onnittelen tärkeästä valinnasta ja vastuullisesta
tehtävästä. Me sosialidemokraatit haluaisimme
tehdä muutoksia lapsiköyhyyden vähentämiseksi
ja haluaisimme erityisesti työttömyyspäivärahaan,
sairauspäivärahoihin sekä äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahoihin korotusta. Olemme lähteneet
siitä, että tuo korotus olisi 100 euron suuruinen.
Nyt, kun katsotaan tulevaisuuteen — ja uskon, että teilläkin optimismia
riittää — niin tuletteko te mukaan ja tukemaan
näitä sosialidemokraattien tavoitteita lapsiperheiden
köyhyyden poistamiseksi?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Vanhasen toisen hallituksen jäljet
lapsiperheiden köyhyyden vähentämisessä on
pienempien vanhempain-, isyys-, äitiys-,
sairauspäivärahojen nostaminen 170 eurolla kuussa.
Samoin sosiaaliturvan uudistamiskomitean esitysten mukaisesti ollaan
lapsilisät ja nämä pienimmät
perhe-etuudet, kotihoidon tuki ja yksityisen hoidon tuki, sitomassa
indeksiin 1.3.2011 alkaen. Nämä ovat konkreettisia
päätöksiä pienten lasten perheiden
toimeentulon turvaamiseksi. Se, että te nyt esitätte
näihin pieniin etuuksiin korotuksia, on kannatettavaa,
ja niitä kannattaa eteenpäin viedä, mutta
me arvioimme, esimerkiksi ensi vuoden talousarvioon liittyen, mitkä perhe-etuudet,
mitkä eläkeläisten etuudet kenties ovat
mahdollisia syksyn budjettiriihessä. Mutta tässä vaiheessa
uusien etuuksien lupauksien antamiseen en nyt tällä seisomalla
lähde.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri, tämä on
meille suuri pettymys. (Naurua) Te puhutte taaksepäin katsoen
näistä tukitasoista. Minäpä kerron,
että viimeisen 15 vuoden aikana suhteessa ansiotasoon työttömyyden
peruspäiväraha, työmarkkinatuki, on leikkaantunut
24 prosentilla. Vanhempainrahan vähimmäismäärä samoin
kuin sairausvakuutuksen vähimmäispäiväraha
on leikkaantunut yli 6 prosentilla. Ei tätä voi
sanoa sellaiseksi, että nyt voisi Vanhasen hallitus tällä juhlia.
Me olemme aidosti huolissamme lisääntyvästä köyhyydestä tässä maassa
ja todella haastaisimme teidät nyt tekemään
meidän kanssamme työtä tämän
asian saamiseksi kuntoon.
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Emme me juhli näillä etuuksien
korotuksilla emmekä muutoksilla. Tätä hallitusta
muodostettaessa me luimme köyhyystutkimuksia, ja niitä luettaessa
monilapsiset perheet, yksinhuoltajaperheet olivat ne kaikkein heikoimmassa
asemassa olevat lapsiperheryhmät. Yksinhuoltajakorotus
tehtiin, on tehty jo, ja lapsilisiäkin korotettiin toisesta
lapsesta alkaen 10 eurolla kuukaudessa. No, se mitä on
tehty, ei se paljon tulevaisuudessa lämmitä, mutta
sen voin vakuuttaa, että jatkossakin me luemme näitä asiantuntijoitten
selvityksiä ja työtä, jota pohjatyöksi
on tehty, ja siltä pohjalta on tarkoitus myös priorisoida
etuuksien mahdollisia korotuksia.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on tosiaan uusi ministeri,
entinen sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja. Lähinnä edelleen
tähän lapsiperheiden tilanteeseen ja köyhyystilanteeseen
liittyen: tämä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta
on ollut yksi ongelma meidän valiokuntamme aikana. Kun sitä lainsäädäntöä muutettiin,
niin nämä jonot pitkittyivät, ja tosiaan
nämä perheet, jotka sitä kautta yrittävät
saada pientä etuutta, odottavat 18 kuukautta ja enemmänkin.
Onko ministeri ehtinyt jo näiden kahden kolmen päivän
aikana paneutua tähän problematiikkaan? Toinen
asia: ollessaan valiokunnan puheenjohtaja Juha Rehula moneen kertaan
oli sen asian takana, että työmarkkinatuen puolisokytkös
tullaan poistamaan. Kun tätä budjettikeskustelua
aletaan pikkuhiljaa käydä, niin muistaako hän
tämän asian nyt sitten ollessaan nyt ministerinä?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan
tilanne on ollut prioriteettijärjestyksessäni
erittäin korkealla, ja olen näiden ensimmäisten
päivien aikana selvityksen pyytänyt ja saanut.
Mehän olemme tilanteessa, jossa apulaisoikeuskansleri huhtikuun
loppupuolella pyysi ministeriöltä selvityksen
siitä, mitä näille pidentyneille ja aivan
liian pitkille valitusajoille olisi tehtävissä.
Konkreettisina esityksinä nyt on lisäbudjetissa,
joka on eduskunnan käsittelyssä, 350 000
euroa, jolla pystytään turvaamaan käsittelijöitten
työ niin, että käsittelyvoimaa olisi
riittävästi.
Toisekseen esimerkiksi sosiaaliturvan Sata-komitean yksi hanke
on se, että käsitteistöä selkiinnytetään.
Perhekäsitteen, tulokäsitteen määrittelyn
selkiyttäminen tullaan tuomaan eduskunnalle vielä ensi
syksynä. Tämä on yksi semmoinen ennakoiva
asia.
Kolmas asia: työkyvyttömyyseläkepäätökset ollaan
siirtämässä työeläkeasioiden
muutoksenhakulautakunnalle. Tämä tulee vähentämään
niin sanotun Somlan kuormaa (Puhemies: Minuutti täyttyy!).
Eli on useita toimenpiteitä, joista jo nyt tehdyillä päätöksillä on
ainakin pystytty taittamaan tuo aivan liian pitkän ajan
pidentyminen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Vanhasen ykkös- ja kakkoshallitus
ovat jakaneet verohelpotuksia yhteensä 6,5 miljardia euroa.
Ne ovat olleet prosenttipohjaisia, joten isotuloiset ovat niistä euroina
hyötyneet paljon enemmän kuin pienituloiset, joista
pääosa on sitten jäänyt kokonaan
näitä verohelpotuksia vaille, kuten työttömät,
perusjoukko eli työmarkkinatuella olevat tai olemattoman
pientä ansiosidonnaista saavat. Kuitenkaan työmarkkinatukea, sitä surkeutta,
joka siihen liittyy, ei ole lähdetty korjaamaan. Työmarkkinatuella,
joka on niin pieni — 16 euroa käteen päivää kohti,
kun verot on otettu pois ja tuo työmarkkinatuki on jaettu joka
päivälle — sillähän
ei elä mitenkään. Se on suomalaisen köyhyyden
pääsyy.
Tiedättekö te, ministeri, että näin
on? Mutta sitten te sanotte kuitenkin, ettei vieläkään
tule korotusta. Työmarkkinatukea on korotettu viimeksi
2001 vasemmistoliiton paineella. Nyt kun ei painetta ole ollut muilta,
niin se on jäänyt sikseen. Onko teillä selvää käsitystä siitä,
että työmarkkinatuen surkeus, se 16 euroa päivälle,
on suomalaisen köyhyyden pääsyy? Ja kun
me köyhyyttä yleensä olemme (Puhemies:
Minuutti on täysi!) Alkion porukan kanssa poistamassa,
niin totta kai se siitä pitää alkaa se
köyhyyden poistaminen, mikä se pääsyy
on.
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä kysyy, onko ministerille
selvää, mistä köyhyys aiheutuu.
Sairastuminen ja sairaus on niitä ykkössyitä.
Toinen asia: Tämä hallitus on kaikin keinoin taloudellisesta
taantumastakin huolimatta ja laman oireista huolimatta ja olemassaolosta
huolimatta pyrkinyt siihen, että ihmisillä säilyisi
työtä niin, ettei työttömäksi
edes jouduttaisi.
Kolmanneksi, ensisijaisten etuuksien tason toki tulisi olla
sellaisella tasolla, ettei viimesijaista etuutta eli toimeentulotukea
tarvittaisi. Mutta onneksi meillä nyt on kuitenkin tämä sosiaaliturvajärjestelmä sen
kaltainen, että ihan päivittäiseen leipään
liittyen meillä sitten on systeemi, joka tulee tueksi,
(Ed. Arhinmäki: Leipäjono!) jos ei se ensisijainen
tuki riitä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä Suomen tulevaisuus on
pitkälti siinä perheessä, missä isä ja äiti
nousevat kuudelta ja menevät töihin, jotka alkavat
kello 7, ja samanaikaisesti hoitavat lapsensa. Tähän
meidän pitäisi kiinnittää huomiota,
ja lapsiperheiden asemaa voidaan parantaa monella tavalla. Yksi
mahdollisuus on ottaa käyttöön ylimääräinen
huoltajavähennys verotuksessa niille pientuloisille perheille,
joilla on pieniä lapsia. Se edistäisi ja kannustaisi
työhön, ja se myöskin vahvistaisi perheen asemaa.
Kysyn valtiovarainministeriltä:
Miksi ei ole tätä otettu käyttöön
ja aiotaanko ottaa käyttöön? Miksi ei
ole otettu ja aiotaanko ottaa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Meillä on lapsiperheiden tukemisen
kohdalla valittu se linja, että maksetaan mieluummin suoraa
tukea eli lapsilisää. (Ed. Kallis: Se tiedetään!)
Se on nyt hallituksen päätöksellä tarkoitus
kytkeä indeksiin. Tämän lisäksi
ei olisi siis erillisiä verovähennyksiä.
Jompikumpi linja kannattaa valita, ettei ole tukea vähän
eri puolilta, koska olennaistahan ei ole, että joka tuutista
tulee jokaiselle jonkunlaista tukea, vaan mahdollisimman kohdennetusti
niille, jotka tarvitsevat. Tämä vähennys
on tietysti yksi malli. Joissakin maissa sitä käytetään,
mutta niissä maissa ei yleensä ole sitten samankaltaista suoraa
tukea kuin mitä Suomessa on. Jos uusia verovähennyksiä haetaan,
sitten olisi ihan mukava kuulla, mitä lopetetaan.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! 1990-luvulta lähtien kansalaisten
perusturvaa on leikattu keskimäärin kolmasosalla
ansiokehitykseen nähden. (Ed. Zyskowicz: Ei sitä ole leikattu!)
Leikkaukset on tehty Lipposen ja Vanhasen hallitusten aikana. Nyt
täällä nämä sylttytehtaat,
keskusta ja demarit, nokittelevat toisiaan.
Mitä hallitus tekee lapsiköyhyyden poistamiseksi
tästä maasta? Pelkät puheet eivät
riitä.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ettei nyt kellekään kyselytuntia
seuranneelle ihmiselle jää epäselväksi,
koska hyvin voi kyllä jäädä tuon äskeisen
kysymyksen perusteella, tämä hallitus ei ole leikannut
yhdeltäkään edunsaajaryhmältä,
sen paremmin lapsiperheiltä kuin vanhemmiltakaan, yhtä ainutta etuutta.
Päinvastoin, tämä hallitus on korottanut pienimpiä päivärahoja
enempi kuin tässä maassa koskaan on yhtäkään
etuutta korotettu. Kuten ministeri Rehula tuossa totesi, pienimmät äitiys-, isyys-,
sairauspäivärahat, kuntoutuspäivärahat, 171
euroa kuukaudessa, on kohdennettu nimenomaan kaikkein eniten tukea
tarvitseville. Samaten kansaneläkeläisten kohdalla
on tehty ennätyssuuret korotukset. Eli halusin nyt vaan
tämän korjata, ettei kellekään
jäänyt epäselväksi, onko leikattu
vai lisätty. Ei ole leikattu, vaan on lisätty.
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Puhemies! Tämä menee nyt toistamiseksi, mutta ei
Matti Vanhasen toisen hallituksen aikana ole leikattu yhtään
etuutta, yhtään senttiä, ei ensimmäistäkään
etuutta, ei yhtään euroa, ei yhtään senttiä.
Toisekseen, kannattaa muistaa, että siis tehdyt päätökset
ovat olleita ja menneitä, mutta me olemme aikanaan hallitusohjelmaa
kirjoittaessamme lukeneet köyhyystutkijoiden tekstejä,
uskoneet niitä. Ei ole sattumaa eikä vahinko,
että kotihoidon tukea on tällä vaalikaudella
nostettu. Ei ole sattumaa eikä vahinko, että yksinhuoltajakorotusta
on nostettu. Ei ole sattumaa eikä vahinko, että lapsilisiä on
korotettu toisen lapsen lapsilisästä alkaen.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Köyhyys ja erityisesti lapsiköyhyys
on tietysti hyvin vakava asia. Ja vaikka Vanhasen ykkönen
ja kakkonen ovat korottaneet todella merkittävästi
näitä etuuksia, ei ole aihetta juhlia, mutta sitä juhlin
ja siitä olen iloinen, että sosialidemokraatit
ainakin ed. Vuolanteen mukaan ovat tehneet 180 asteen linjanmuutoksen
suhteessa perusturvaan. Lipposen hallitus poisti kokonaan vähimmäissairauspäivärahan.
Se on palautettu, sitä on nostettu merkittävästi.
Tiedämme myöskin aiemman hallituksen ajoilta,
että sosialidemokraatit ovat aina vastustaneet kaikkein
pienimmän perusturvan nostamista ilman, ettei kyytipoikana
tule monta sataa miljoonaa lisälaskua jossakin muussa.
Toivottavasti tämä uusi linja vahvistetaan myös
Joensuun puoluekokouksessa. Kysyn ministeri Rehulalta:
Otatteko ilolla vastaan tämän sosialidemokraattien
täyskäännöksen? (Naurua)
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Puhemies! Matti Vanhasen toinen hallitus ottaa lämmöllä vastaan
sen, että perusturvan kehittäjiä tästä salista
löytyy aiempaa enemmän.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Mikäli ed. Manninen haluaa kysyä kollegoiltaan
eikä ministereiltä, niin voin toki vastata sen,
että meille on myös tärkeä arvo
edelleen, että pienituloinen palkansaaja voi itse omilla maksuillaan
ammattiyhdistysliikkeen kautta myös rahoittaa sitä pahan
päivän varalle tulevaa työttömyyskorvausta.
Mutta hallituksen sosiaalisuudesta minusta antaa vähän
huonomman kuvan, kun ministerit itse yrittävät
antaa meille uutiset toimeentulotukea saavien kotitalouksien määrän
kasvusta. Voiko olla niin, että tässä ajassa,
vaikka meillä työttömyys lisääntyy,
niin 10 prosenttia lisääntyy niiden kotitalouksien
määrä, jotka saavat toimeentulotukea?
Toimeentulotuen pitäisi olla se aivan viimesijainen keino
silloin, kun perhe ei voi elää inhimillistä elämää Suomessa,
suomalainen lapsiperhe esimerkiksi. Kysyisin työministeriltä:
Näettekö te liian passivoivana keinona sen, että työttömyysetuuksia
hieman nostettaisiin, jotta ihminen ei joudu täydentämään
näitä toimeentulotuella työttömyyden
kohdatessa?
Ja kysyn ministeri Kataiselta: Eikö olisi järkevämpää ja
inhimillisempää, että perusetuus olisi sen
verran korkea, että sitä saadessaan ihminen ei joutuisi
toimeentuloluukun asiakkaaksi? Näistä meillä on
demareiden vaihtoehtobudjetissa tehdyt esitykset.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Työttömien työnhakijoiden
kohdalla pyritään nimenomaan aktivointiin, siihen,
että heille löytyisi oikeanlainen ratkaisu, oli
se ratkaisu sitten työtä tai koulutusta tai jollakin
tavalla tuettua työtä. Tämän
vuoden uudistuksia aktivointipolitiikassa on omaehtoisen koulutuksen
mahdollistaminen työttömyyspäivärahalla.
Se on mahdollisuus, jota on käyttänyt tähän
mennessä jo yli 3 000 henkilöä,
ja uskon, että se on työttömien työnhakijoiden
kannalta hyvä muutos, että ihmiset voivat laajasti
valita sen, mitä opiskelevat työttömyyden
aikana.
Toinen uudistus, joka nyt on otettu käyttöön, koskee
nuorten tuettua työtä, eli alle 25-vuotiaat työttömät
voivat heti työttömyyden alettua työllistyä eivät
pelkästään kuntasektorille vaan myös yksityiselle
sektorille tuettuun työhön. Eli pyrimme siihen,
että työttömyyden aikana hankittaisiin
lisää oppia ja että työpaikka
löytyisi mahdollisimman nopeasti, jotta se aika ei, kuten
kysyjä ilmaisi asian, passivoisi ihmistä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on moneen kertaan
jo todettu hienosti, että lapsilisät tullaan sitomaan
indeksiin. Se on historiallista sekin. Mutta lapsilisä on
tähän asti aina ollut kulukorvaus, siis se on
ollut tärkeä periaate näissä asioissa.
Kysynkin uudelta ministeriltä:
Jatkuuko tämä kulukorvausperiaate edelleenkin
niin, että lapsilisistä ei tule tulosidonnaisia?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Neljän päivän kokemuksella ei
ihan kaikkia ministeriössä valmistelussa olevia
asioita tiedä, mutta kun tässä on jonkun
verran saanut seurata ja aika läheltäkin valiokunnan puheenjohtajan
roolissa, mitä tapahtuu, niin kyllä sen pystyy
sanomaan, että ed. Vahasalon mahdollinen huoli on aiheeton.
Sellaista valmistelua, että lapsilisistä tulisi
tulosidonnaisia tai että niitä oltaisiin laittamassa
verolle, ei ole käynnissä.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Lapsilisien sitominen indeksiin on todella
tarpeellinen ja tärkeä toimenpide, mutta toisaalta
Mannerheimin Lastensuojeluliiton asiantuntijat ovat painottaneet,
että tarvitaan myös reilu tasokorotus, sillä lapsilisät
ovat jääneet jälkeen tulo- ja ansiokehityksestä.
On paljon köyhiä lapsiperheitä, työttömien
perheitä mutta myös pienituloisten vanhempien
perheitä, ja olisi todella tärkeä toimenpide
se, että lapsilisät eivät leikkautuisi
pois toimeentulotuesta. Se auttaisi kaikkein vähävaraisimpia
lapsiperheitä.
Kysyisin arvoisalta ministeriltä: Miltä näyttäisi
tällainen mahdollisuus?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta on useamman kerran ottanut
kantaa tähän asiaan, että se toimeentulotuki
ei leikkautuisi mahdollisen lapsilisän korotuksen myötä.
Sitä, millä aikataululla tai missä muodossa — tässäkin
on erilaisia vaihtoehtoja, missä muodossa tämmöinen
mahdollisesti tehtäisiin — en pysty kyllä lupaamaan,
ja tämäkin on semmoinen kokonaisarvioitava. Sanon varmuuden
vuoksi ylipäätänsä toimeentulotukeen
liittyen, ettei jää kenellekään
väärää kuvaa: ensisijaisten
etuuksien tulisi olla sillä tasolla, että toimeentulotukeen
ei tarvitsisi turvautua, ja tämä on semmoinen
periaatteellinen ja iso asia. Miten tähän kyetään
ja minä päivänä, sen ennustaminen
on käytännössä täysin
mahdotonta. Mutta meillä on epäkohtia, joitten
purkamiseen kannattaa käyttää aikaa ja
vaivaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Meillä on, ministeri Rehula, yhteinen
kokemus yhteistyöstä sosialidemokraattien kanssa
näistä etuuksista viime vuosien ajalta, joten
en kysy nyt niitten määrästä teiltä mitään.
Mutta kun ministeri Katainen ja myöskin te sanoitte,
että hallitus ei ole leikannut mitään kaikkein
köyhimmiltä, niin ei se välttämättä olekaan
mutta tämä itse järjestelmä leikkaa.
Siellä on lapsilisien kytkentä toimeentulotukeen
sillä tavalla, että kun ne eivät ole
etuoikeutettua tuloa, niin lapsilisien korotukset, myöskin
indeksikorotukset, tulevat leikkaamaan kaikkein köyhimmiltä eli
toimeentulotukea saavilta lapsiperheiltä.
Mikä on teidän näkemyksenne tästä asiasta? Pitäisikö sille
kenties tehdä jotakin?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Eri etuuksien yhteensovittaminen ei
ole ongelmatonta. Kaikkein pienimpien eläketulojen varassa
elävien eläkeläisten osalta päädytty
siihen ratkaisuun, että on haettu tämmöinen
takuueläkemalli, joka oli ensimmäisessä käsittelyssä eilen
illalla täällä istuntosalissa, eli varmistetaan
se, että jokainen eläkkeensaaja, joka pienimmän
eläketulon varassa elää, tulee saamaan
sen 100 euroa. Eläke nousee 685 euroon ensi vuoden puolella.
Mitä sitten lapsiperheitten osalta tulee, niin sosiaaliturvan
uudistamiskomiteahan on tehnyt esityksiä, joissa esimerkiksi
perhekäsitteen uudistamisen kautta pyritään
katsomaan sitä, että semmoiset käsitteelliset
ongelmat, järjestelmän mahdolliset valuviat, näiltä osin
pystyttäisiin auki perkaamaan. Mutta, sanon uudemman kerran,
eri etuuksien yhteensovittaminen on ongelma tässä meidän
sosiaaliturvamme viidakossa, mutta tosissaan sitä työtä tehdään
lähtien siitä, että hallitusohjelman
kirjaus (Puhemies: Minuutti!) on tuottanut sen tuloksen, että komitealta
on aivan selkeitä esityksiä kymmenittäin.
Antti Vuolanne /sd:
Arvostettu puhemies! Esitän uudelle ministerille vielä kerran
vetoomuksen sosialidemokraattien puolesta, että te tulisitte
tukemaan meidän aloitettamme, jolla lapsiköyhyys,
köyhien lapsiperheitten surkeat olot voitaisiin saada vähän
paremmalle tolalle. Nämä vastaukset eivät
riitä niille ihmisille, jotka meitä nyt seuraavat.
Suomen perustuslain 19 § sanoo, että jokaisella,
joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän
edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään
toimeentuloon ja huolenpitoon.
Viimeisen 15 vuoden aikana lapsilisä ensimmäisestä lapsesta
on verrattuna ansiotason kehitykseen leikkautunut 40 prosentilla.
Kotihoidon tuki, jota saa tuloton yhden lapsen yksinhuoltaja, on
leikkaantunut yli 50 prosenttia. Tämä on häpeä Suomen
eduskunnalle, ja tämä täytyy korjata.
Yhdyn niihin Joensuusta tuleviin vaatimuksiin, (Puhemies: Minuutti!)
joita puheenjohtaja Urpilainen on esittänyt.
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Huoli on yhteinen, ja työhön
sen eteen, että tuota huolta voitaisiin edes hieman pienentää,
varmasti tarvitaan aivan kaikki voimat niin tänään
kuin tulevaisuudessakin. Pidän tervetulleena, sikäli
kuin sosialidemokraattien nämä avaukset, mitä täällä kyselytunnilla
on nyt tehty, siirtyvät myös päätöksiksi
ja muistuvat mieliin sitten siinäkin paikassa, kun todellisia
päätöksiä tehdään,
kun jaetaan niitä resursseja, jotka eivät ole
tähänkään asti olleet, saatikka
sitten tulevaisuudessa, rajattomat.
Totean, että tämä hallitus on lukenut
köyhyystutkijoiden asiantuntijoitten lausuntoja ja panostanut
ne resurssit, ne sadat miljoonat tässä tapauksessa,
mitä käytettävissä on ollut,
kaikkein heikoimmassa asemassa olevien lapsiperheitten elämäntilanteen
parantamiseen. Sitä työtä tässä on
tämä vaalikausi tehty ja on tarkoitus tehdä vielä seuraavat
11 kuukauttakin.