5) Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ehdotan, että eduskunta hyväksyisi
mietintöön liittyvässä vastalauseessa
olevan lausumaehdotuksen, joka on keskustan jättämä ja
johon myöskin kristillinen liitto on yhtynyt: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus tekee viipymättä linjaukset
autoverotuksen lähiajan muutostarpeista ja antaa muutosesitykset
eduskunnalle siten, että voidaan välttää autokaupan
ongelmat. Samalla eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää mahdollisuudet suunnitelmallisesti siirtyä autoverotuksessa
ajoneuvoverojärjestelmän suuntaan erityisesti
ympäristö- ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden."
Viime aikoina on käyty autoverotuksesta vilkasta keskustelua.
Tässä esityksessähän on vain pieni,
muuttoautoja koskeva, sinällään tarpeellinen
muutos, mutta tässä yhteydessä eduskunnalla
on mahdollisuus linjata autoverotuksen välttämättömiä muutoksia
ja pitkän ajan uudistustarpeita. Meillä pääministeri
viimeksi pääministerin haastattelutunnilla kehotti
ostamaan autoja ja totesi, että autoverotuksessa ei tapahdu
mitään muutoksia ja että autoja kannattaa
ostaa. Mielestäni tämä viesti suomalaisille
ei ole oikea siinä mielessä, että käytettyinä tuotujen
autojen osalta Suomessa on EU:n säännösten
vastainen tilanne. Me joudumme säädöksiä muuttamaan.
Olisi totta kai järkevää, kun tiedetään,
mikä ongelma tässä on, hallituksen linjata
tätä hyvin nopeasti. Näin ollen sitä autokaupan
tilannetta, että autojen myynti on laskenut ja on lomautuksia
ja irtisanomisia, voitaisiin välttää.
Hallitus on antamassa lisätalousarvion, jossa autoverotuksen
ja ilmeisesti polttoaineverotuksen tuotto laskee 2 miljardilla.
Tämä on iso raha, joka nyt jää verottajalta
saamatta. Luulen, että muutoinkin, kun Suomessa on EU:n
vanhin autokanta, kun nyt ensin tehdään välttämätön
käytettyjen autojen verotuksen muutos ja sitten uudistetaan
autoverotusta, autokanta alkaa Suomessa uusiutua ja me saisimme
matalammallakin autoverokannalla verotuottoa jatkossa, jos, niin
kuin me esitämme, hallitus selvittäisi mahdollisuudet jatkossa
siirtyä uudenlaiseen verojärjestelmään, jossa
itse autoihin kohdistuu vähemmän veroa. Tällä hetkellä me
tiedämme, että keskimääräinen
veromäärä autoissa on 70 000
markkaa.
Arvoisa puhemies! Autoverotuksessa on siis akuutein ongelma
käytettyinä maahan tuotujen autojen ongelma, jossa
selvästi syrjitään tavallista kansalaista,
kun hän tuo auton, verrattuna siihen, että maahantuojana
olisi autoliike. Mutta autoverotuksessa on muitakin ongelmia. On
kyseenalaista, voidaanko arvonlisävero periä sillä tavalla
kuin Suomessa tehdään autoverosta. Siinäkin
on syrjivä elementti olemassa. Myöskin autoverojärjestelmämme
on huonosti ennakoitava ja huonosti läpinäkyvä.
Meillä oleva ikäporrastusvähennys on
hyvin kaavamainen eikä ilmeisesti ainakaan sellaisena ole
EU-lainsäädäntöön ihan
sopiva.
Ehkä isoin ongelma korkean autoverotuksen ohella on
se, että Suomessa nyt hyvin heikosti huomioidaan turvallisuus-
ja ympäristönäkökohdat autoverotuksessa.
Meillä on siis hyvin vanha autokanta. Näin ollen
myöskin päästöt ovat vastaavasti
suuremmat. Autoalan Keskusliitto on tehnyt nyt selkeän
esityksen siitä, että hallituksen pitäisi
linjata asiaa. Autoliitto on myöskin toistuvasti tehnyt
omia esityksiään. Sekä korkeimmassa oikeustuomioistuimessa
että Tullissa on nyt valituksia iso liuta. Korkeimmassa
oikeusasteessa puhutaan kuitenkin sadoista valituksista, kun Tullissa
on näitä odottamassa varmasti vielä enemmän.
Tämä ei ole siis kansalaisten oikeusturvankaan
kannalta hyvä tilanne.
Eduskunnassa viimeksi autoveroa on laskettu Ahon hallituksen
aikana. Viime vuosina emme ole täällä autoverotusta
juuri onnistuneet linjaamaan. Ikävähennysporrastusta
hallitus vähän muutti, mutta se ei tullut korjattua
sillä tavalla EU-lainsäädäntöä noudattavaksi.
Arvoisa puhemies! Vielä voi todeta sen, että liikenteen
verotus yleensäkin on Suomessa hyvin mittavaa. Liikenteestä kertyy,
kun kaikki laskemme, noin 35 miljardia veroa tänä vuonna. Toisaalta
me tiedämme, mikä on esimerkiksi tiebudjetti suhteessa
tähän: jäämme alle 5 miljardin.
Näin ollen me emme voi polttoaineverotusta lisätä.
Ehkä ainoa elementti, jossa voidaan liikkua, on juuri ajoneuvovero,
mutta sekin pitää tehdä niin, että sitä ei
voida laittaa jo ostetuille autoille, vaan siinä pitää olla
viiden, kuuden, seitsemän vuoden ohjelma, jolla sitten
autoverotusta uudistettaisiin. Hallituksen pitäisi tällaista totta
kai valmistella.
Arvoisa puhemies! Aika nyt ei hoida tätä autoverotusongelmaa,
vaan tähän olisi aika tarttua. On aika hoitaa
autoverotusta ja sillä tavalla puuttua autokaupan ajankohtaisiin
ongelmiin ja lähteä siitä, että Suomessa
on aika uudistaa autokantaa ja muuttaa verotusjärjestelmää nyt
suunnitelmallisesti myöskin ympäristö-
ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Ala-Nissilälle,
että jos eduskunta linjaa autoveron, linjauksen pitäisi
olla sellainen, että autovero pitäisi täysin
poistaa. Autoveron tuotto on tällä hetkellä valtiolle
arvonlisäveroineen 7,5 miljardia markkaa. Ruotsissa ja
Saksassa ei ole minkään näköistä autoveroa.
Ne ovat autonvalmistusmaita. Jos me haluamme, että Suomessa
autokanta uusiutuu ja turvallisuus teillä paranee, ehdottomasti
autovero pitää poistaa viiden vuoden ajalla eli
1,5 miljardia vuodessa. Se ei valtion pussissa tuntuisi miltään.
Ensimmäinen varapuhemies:
Totean, että myönnän vielä vastauspuheenvuorot
edustajille Pulliainen, Elo ja Ala-Nissilä, vastauspuheenvuoron
pituus on enintään 1 minuutti, ja sitten menemme
takaisin puhujalistaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ala-Nissilä oli tietysti monessa
kohdassa oikeassa autokantamme iän suhteen ja siitä seuraavien
suurien ympäristöpäästöjen
suhteen jnp. Mutta yksi kohta oli semmoinen, joka kiinnitti erityisesti
huomiota. Se oli se, että hän totesi, että jää pari
miljardia markkaa autoverotuottoja saamatta. Se tietysti on totta
tässä ja nyt, mutta ei sitten vähän
pitemmällä aikavälillä. Kun
autokanta on uusittava, niin jos ei autoverosta luovuta, siinä vaiheessa
sitten valtiolle ne tulot tulevat kuitenkin. Kysymys on vain näennäisestä korkotappiosta.
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Vastaan vain ed. Kuosmaselle, joka aikaisemmissakin
käsittelyissä on täällä syyllistynyt minun
mielestäni hänelle aika epätyypilliseen populismiin
esittäessään, että autovero
poistettaisiin kokonaisuudessaan viiden vuoden aikana.
Puhemies! Jos me mietimme sitä, että käyttömaksu,
jolla varmasti korvattaisiin autoveron poistaminen, tuottaa nykyisin
noin miljardin valtion kassaan, me voimme samalla todeta, että noin
7—8-kertaiseksi pitäisi käyttömaksu
nostaa, joten uskoisin, että jos ihmiset saisivat 5 000—6 000
markan laskun vuosittain käyttömaksusta, ei sekään
kansalaisia kamalasti ilahduttaisi.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Edustajille Kuosmaselle, Pulliaiselle
ja Elolle haluaisin todeta sen, että todella tarvittaisiin
suunnitelmallista uudistusta. Nythän meillä olisi
tärkeätä hoitaa tämä käytettyjen
autojen tilanne, jossa on EU:n säädösten
vastainen tilanne. Autoliittohan on esittänyt sellaista
mallia, että 100 prosentin autoverosta mentäisiin
viiden vuoden siirtymäajalla 25 prosenttiin ja sitten käyttömaksu
porrastettaisiin siten, ettei tulisi markkinahäiriöitä.
Ed. Elo, jos laskemme, että meillä on kaksi miljoonaa
autoa ja kerromme sen 3 000 markalla, niin siitä tulee
6 miljardia, (Ed. Elo: Mutta alv lisäksi!) joka on autoveron
tuotto, ei se ihan sitäkään tule tänä vuonna
olemaan. Kyllä asteittain voidaan uudistuksia tehdä ja
suomalaisten autoilua helpottaa ja mahdollistaa se, että autokantamme
lähtisi uusiutumaan.
Bjarne Kallis /skl:
Arvoisa rouva puhemies! En aio toistaa kaikkea, mitä ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä on asiasta lausuttu, mutta
sen kuitenkin haluan toistaa, että ed. Kuosmasen esitys, että autovero
voitaisiin kokonaan poistaa, on tietenkin täysin realistinen.
Joka tapauksessa autoveroa pitää uudistaa. Ed.
Kuosmasella on mahdollisuus äänestää mielipiteensä mukaisesti
hetken kuluttua.
Oppositio esittää, että ponsilausuma
hyväksyttäisiin. Tietenkin voidaan kysyä,
eikö riittäisi se, että mietinnön
tekstissä on tämä, että eduskunta
kiirehtii. Minulle se olisi riittänyt, jos uskoisin siihen,
että sillä on merkitystä, mutta autoverolain
käsittelyn aikana ministerit ovat ilmoittaneet, että autoverolakia
ei muuteta ennen kuin EY-tuomioistuimen päätös
tulee. Saattaa käydä niin, että päätös
tulee vasta vuonna 2002, ja niin kauan ei tällaisessa laittomassa
tilassa pidä elää.
Tässä on, rouva puhemies, todettu, että Suomen
autovero on Euroopan korkeimpia. Se on taas johtanut siihen, että autokantamme
on Euroopan vanhimpia. Sillä on merkitystä turvallisuuden
ja ympäristön kannalta. On myöskin käynyt
ilmi, että autovero tuottaa tänä päivänä selvästi
vähemmän kuin aikaisemmin, ja ministerien lausuntoihin,
että nyt kannattaa auto ostaa, ei enää uskota,
koska tiedetään, että päätös
siitä, että joudumme autoveroa muuttamaan, tulee
ennemmin tai myöhemmin, ja kansa odottaa sitä päätöstä.
Sen takia olisi syytä viipymättä muuttaa
autoverolakia sellaiseksi, millainen sen pitää olla.
Tämä koskee ennen kaikkea käytettyjen
autojen tuontiveroa, joka tällä hetkellä on
monessa tapauksessa 200—300 prosenttia, kun taas uuden
auton vero on 100 prosenttia. Käytetyn tuontiauton tuontivero
ei saa olla suurempi kuin uuden auton vero.
Rouva puhemies! Olen todennut tämän aikaisemminkin:
Vajaat 6 miljardia markkaa tänä vuonna tuottaa
autovero. Me alensimme tuloveroa yli 6 miljardilla markalla. Olisimme
teoreettisesti voineet poistaa koko autoveron, niin kuin ed. Kuosmanen
on useita kertoja esittänyt, kun olisimme valinneet autoveron
poiston tuloveron alennuksen sijasta. Se olisi taas merkinnyt tavallisille
kansalaisille, ennen kaikkia nuorille, opiskelijoille, vähätuloisille,
60 000—70 000 markkaa halvempia autoja.
Olen täysin vakuuttunut siitä, että harvalla
nuorella on mahdollisuus hankkia turvallinen auto itselleen. Turvallinen auto
maksaa Suomessa joutavan paljon, ja tällainen muutaman
kymmenentuhannen markan alennus merkitsisi kyllä vähätuloisille,
niin nuorille kuin vanhoille, erittäin paljon.
Kannatan näin ollen ed. Ala-Nissilän ehdotusta.
Raimo Mähönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toivottavasti en ymmärtänyt väärin
tai pyydän anteeksi, jos ymmärsin väärin ed.
Kalliksen ajatuksenjuoksun, kun hän vertasi, että tuloveron
alennuksella olisi voitu asia hoitaa niin, että autoverotus
olisi voitu poistaa. Tässä on kyllä se
epäkohta, että meillä on paljon myöskin vähätuloisia,
joilla ei ole autoa lainkaan ja jotka eivät koskaan voi
sitä hankkia eivätkä halua hankkia. Tässä suhteessa se olisi
saattanut ehkä ... (Eduskunnasta: Heillä ei ole
tuloveroakaan!) — Ei ole varmasti monella tuloveroakaan,
mutta on paljon pienituloisia, jotka eivät koskaan tule
hankkimaan autoa eivätkä ajokorttia jnp. — Tämä olisi
saattanut johtaa vähän epäoikeudenmukaisiin
tilanteisiin.
Bjarne Kallis /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Mähönen ymmärsi täysin
oikein. Me alensimme tuloveroa yli 6 miljardilla, ja autovero tuottaa
noin 6 miljardia, eli teoriassa olisi voitu valita toinen tie: autovero
kokonaan poistaa. Ed. Mähönen, 66 000
markan vuositulosta maksetaan valtionveroa 50 markkaa, siis vuodessa
50 markkaa. Mutta tämä sama henkilö,
jonka vuositulo on 66 000 markkaa, joutuu monesta syystä auton
hankkimaan, ja siitä autosta on joskus maksettu noin 60 000
markkaa veroa. Uutena siitä autosta on maksettu noin 60 000
markkaa veroa. Eli kun te puhutte köyhien, vähävaraisten
ja vähätuloisten puolesta, niin välillisten
verojen alentaminen (Puhemies koputtaa) palvelee heitä paljon
paljon paremmin kuin tuloveron alennus.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! On hienoa päästä tänne
ed. Kalliksen taivastelun jälkeen kertomaan autoveroasioista.
Silloin kun nykyinen autoverolaki hyväksyttiin 18.
päivänä joulukuuta vuonna 98, paikalla oli
enää vain 100 kansanedustajaa. (Ed. Ala-Nissilä:
Se on 40 vuotta vanha laki!) Silloin olisi voitu muuttaa nyt voimassa
olevaa lakia, niin kuin te haluatte. Valitettavasti 27 keskustapuolueen edustajaa
ja 5 kristillistä edustajaa oli poissa täältä,
muun muassa edustaja Ala-Nissilä, joka nyt haluaa kovasti
muuttaa tätä lakia. Hänellä olisi ollut
siihen mahdollisuus vuonna 98, silloin, kun nykyinen laki pantiin
kuntoon, kun nimenomaan huomattiin nämä virheet,
ed. Ala-Nissilä, jo silloin. Samoin ed. Kallis oli poissa
silloin. Miksi ette käyttäneet silloin hyväksenne
tätä tilaisuutta?
Silloin, kun hyväksyttiin nykyinen autoverolaki, havaittiin
kolme virhettä. Ensimmäinen virhe: Käytettyinä maahantuotujen
autojen kohdalla ei ollut minkäänlaista määrittelyä siitä,
mistä hinnasta aletaan sitä verotusta toteuttaa.
Onko se ostohinta ulkomailla? Onko se maahantuontihinta? Onko se
vastaavan auton arvo Suomessa, vai mikä se on? Ei ollut
mitään. Eduskunta huomasi tämän
virheen ja teki siihen lausuman, että hallituksen tulee
välittömästi korjata tämä epäkohta.
Toinen virhe, joka huomattiin silloin, oli se, että veteraaniautojen
30 prosentin autovero on täysin pielessä, koska
veteraaniautohan on yli 25 vuotta vanha. 24 vuotta vanhan auton
vero on vain 8 prosenttia. Sitten yhdessä yössä vero
hyppää 30 prosenttiin. Tämäkin
virhe huomattiin. Eduskunta huomasi ja hyväksyi yksimielisesti lausuman,
että tämäkin pitää korjata
välittömästi. Nyt on kolme vuotta kulunut,
mutta mitään muutosta tähän
asiaan ei ole tullut, valitettavasti.
Huomattiin myöskin silloin autoverolaissa se vika,
että autoverolaki säätää,
että arvonalennus on lineaarinen 0,6 prosenttia kuukaudessa
eli 7,2 prosenttia vuodessa. Se ei ota ollenkaan huomioon, onko
auto ruostunut tai kolaroitunut tai minkälaisessa kunnossa
se on. Sehän on täysin pielessä koko
autoverolaki.
Oli hankala tilanne se, että nämä selvät
virheet havaittiin, mutta herrat lähtivät joululomalle
ja jättivät huiskis selän taakse tällaisen
epäkelvon autoverolain, ja nyt sitä kyllä kelpaa
valittaa täällä ja silmät kyynelehtien
kerjätä kansan suosiota, kun näin paha
autoverolaki on. (Ed. Ala-Nissilä: Maassa on hallitus,
jonka pitäisi hoitaa näitä asioita!)
Arvoisa puhemies! Tämä ehdotus, joka nyt
on keskustapuolueen lisäämä tähän
käsittelyyn, on erittäin kannatettava. Se on siis
hyvin kannatettava. Kyllä meidän täytyy
saada jotain tolkkua tähän autoverolakiin. Erityisesti
iloitsen siitä, että keskustapuolue ja kristilliset
nyt ehdottavat, että autoverosta on siirryttävä ajoneuvoveroon,
jolloin myöskin tapahtuu se oikeudenmukainen korjaus, että traktorit,
jotka kulkevat yleisessä liikenteessä, saatetaan
veronalaisiksi ja ennen kaikkea ne traktorit, (Ed. Pulliainen: Nyt
hän keksi sen!) jotka tekevät kuorma-autoilijoiden
töitä eli kuljettavat perävaunuissaan
hirvittäviä maamassoja ja kilpailevat epäreilusti
ammattikuorma-autoilijoiden kanssa. Myöskin näille
pitää saada vero, ympäristövero
ja ajoneuvovero. Nehän ovat ajoneuvoja, ed. Ala-Nissilä.
Minä kannatan hyvin lämpimästi tätä teidän
lausumaehdotustanne. Näin ymmärsin, että se
on.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Bremerille täytyy todeta, että Suomen
autoverolaki on 40 vuotta vanha. Sitä on eduskunnassa yritetty
uudistaa. Sitä Ahon hallituksen aikana uudistettiin. Sitä todella laskettiin.
Lipposen hallituksen aikana, vaikka on ponsia tehty, jolloin ovat
sitten eri tavalla ihmiset olleet paikalla, mitään
ei ole tapahtunut. Maan hallitushan on vastuussa. Sen pitäisi
asia hoitaa. Erityinen ongelma on se, että nyt on näitä valituksia
sekä korkeimmassa oikeudessa että Tullissa. Näin
ei voi tällainen laiton tilanne jatkua.
Iloitsen siitä, että ed. Bremer kannattaa
keskustan esitystä. Me esitämme, että selvitettäisiin, että osa
autoverosta voitaisiin siirtää esimerkiksi ajoneuvoverojärjestelmän
suuntaan. Toki on muitakin malleja ja muitakin veroja olemassa, mutta
on selvää, että tarvittaisiin suunnitelma
siitä, miten tässä edetään.
Pelkkä hallituspuolueiden kansanedustajien retoriikka ei
tässä asioita vie eteenpäin, jos te ette
saa omaa hallitustanne tekemään mitään.
Bjarne Kallis /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Jos sellainen järjestelmä vallitsisi,
johon ed. Bremer viittasi, että eduskunta äänestää miten
sattuu ja äänestää niin kuin oikeaksi
näkee, kukin kansanedustaja menettelee niin, niin varmasti
poissaolot tästä salista olisivat hyvin olemattomat,
hyvin vähäiset. Mutta ed. Bremer tietää,
kuten kaikki muutkin edustajat, että on erittäin
harvinaista, että mietinnöstä poiketaan.
Jos poiketaan, hallitusryhmä rankaisee, jos ei välittömästi,
niin aika pian, tavalla taikka toisella. Ed. Bremer ei tietenkään
voi tietää koskaan syitä, minkä takia
edustaja on poissa. (Ed. Ala-Nissilä: Kyllä me
varmaan olimme paikalla!) On turha käydä puhujakorokkeelta
toteamassa, että jos ed. Ala-Nissilä ja ed. Kallis
olisivat olleet paikalla, silloin tämä laki olisi
mennyt läpi.
Meidän tehtävämme oppositiosta käsin
on vaikuttaa hallitukseen, saada aikaan sellainen painostus, (Puhemies
koputtaa) että hallituspuolueitten edustajat painostavat
ministeriä antamaan esityksiä, jotka olisivat
sen sisältöisiä kuin esimerkiksi ed.
Bremer nyt edellytti ja odotti.
Klaus Bremer /r (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ala-Nissilä toteaa, että autoverolaki
on 40 vuotta vanha ja on hallituksen tehtävä korjata
tällainen vanhentunut autoverolaki. Ed. Ala-Nissilä,
kyllä olisi ollut korkea aika se Ahon hallituksen aikana
jo korjata. Se on aivan kertakaikkisen väärin,
että te nyt täällä puhutte tällaisista
korjauksista. Sen lisäksi, arvoisat edustajat Ala-Nissilä ja
Kallis, en ymmärtänyt, miten ed. Kalliksen kauniit
alkusanat ja puoli puhetta liittyivät tähän
käsiteltävään asiaan, mutta
sen sanon, että eivät ainoastaan ed. Ala-Nissilä ja
ed. Kallis olleet poissa, vaan 100 oli jäljellä ja
autoverolaki hyväksyttiin noin äänin
65—32. Jos 27 kansanedustajaa keskustapuolueesta ja 5 kristillisistä on
poissa, tehän olisitte voineet silloin kaataa tämän
lain ja saada sen kuntoon, mutta te lähditte pois. Tämä on
totuus.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kuten sanoin, autoveroa on viimeksi
merkittävästi korjattu silloin Ahon hallituksen
aikana. Nyt ei ole tapahtunut mitään. Hallituspuolueiden
kansanedustajat, kuten ed. Bremerkin, ovat tehneet ponsiesityksiä, mutta
eivät ne auta, kun te ette saa omaa hallitustanne toimimaan.
Nyt tilanne on muuttunut. Nyt selkeästi Suomen autoverotus
on EU:n säädösten vastainen. Meillä on
laiton tilanne, ja tämä pitäisi nyt nopeasti
korjata ja saada suunnitelma siitä, että autovero
uudistetaan. Nyt tästä laittomasta tilanteesta
pitäisi, ed. Bremer, päästä pois,
ja teidän hallituksenne pitäisi saada toimimaan
tässä asiassa. Sitä tällä ponnella
halutaan vauhdittaa. Toivottavasti tulette äänestämään
sen puolesta ja pyritte vaikuttamaan hallitukseen, jolle annatte
täyden tukenne.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Autoverosta käytävä keskustelu
on varmasti tarpeellista, vaikka sävy, millä sitä parhaillaan
käydään, ei ehkä ole ihan täysin
rakentava. Syy on se, että meillä kansainvälisessä vertailussa
epäilemättä autoverotus on vanhentunut
ja epäkelpo järjestelmä sen kohdistuessa
nimenomaan investointivaiheessa auton hankintaan, jolloin autojen hinnat
tulevat kohtuuttoman kalliiksi, mikä vaikeuttaa autokannan
uusiutumista, mistä sitten on seurauksena se, että meillä on
vanhoja autoja, jotka eivät ole niin turvallisia kuin uudemmat
eivätkä myöskään ympäristöystävällisiä.
Näin ollen on selvää, että autoverotuksesta
joudutaan käymään keskustelua ja myöskin
uudistamaan sitä.
Sen sijaan en voi ymmärtää edustajien
Kalliksen ja Kuosmasen linjaa siinä, että autoverotus kokonaan
poistettaisiin. Pelkästään fiskaalisista syistä autoon
kohdistuvan verotuksen täytyy säilyä ennallaan.
Jos investointiverosta luovutaan, se johtaa siihen, että auton
käyttöön kohdistuu entistä suurempi
verorasite. Siihen suuntaan varmasti joudutaan menemäänkin.
Tämä uudistus on kuitenkin pitkäjänteisempi
ja se täytyy toteuttaa asteittaisesti, koska muussa tapauksessa muun
muassa autoliikkeille tulee hyvin hankala tilanne käytettyjen
autojen osalta.
Autoverotuksessa ei ole mahdollisuuksia edetä äkkinäisillä rysäyksillä,
vaan vain asteittaiset uudistukset ovat mahdollisia, mutta nimenomaan
investointivaiheeseen kohdistuva vero on liian korkea kansainvälisesti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan paikaltani muutama sana.
Ihmettelen tätä keskustelua siinä mielessä, kun
ed. Kuosmanen ja jotkut muut totesivat, että 6 000
miljoonaa ei ole oikein mikään raha. Kun köyhyyspaketista
puhuttiin, silloin tuntui, jotta rahnaa ei oikein riitä mihinkään.
Nyt täällä heitellään
6 000:ta miljoonaa, että se ei ole mitään.
Kyse on siitä, jotta kyllä autoveroa joudutaan väkisin
reivaamaan, kun samassa EU-yhteisössä ollaan,
pikkuhiljaa, mutta olen samaa mieltä kuin ed. Kiljunen,
että kertaheitolla ei voi tehdä isoja ratkaisuja.
Se on ihan selvä, koska se on jostakin katettava. Se on
jostakin poissa, jos tulopohjaa pudotetaan, tai sitten joudutaan
leikkaamaan menopuolta.
Semmoista ajatusta olen itse elätellyt mielessäni,
että voisi rakentaa semmoisen mallin — olen jopa
tehnyt asiasta kirjallisen kysymyksen, mutta vastaus on aika nuiva — jotta
miksei tehtäisi semmoista palautusjärjestelmää siten,
jotta tuettaisiin syrjäseudulla asuvia ihmisiä,
eli autoveron palautusjärjestelmää, jossa
otettaisiin huomioon syrjäisyys. Verotuksella tuettaisiin
niiden ihmisten auton hankintaa, jotka joutuvat väkisin käyttämään
omaa autoa tai joilla pitää olla, kun ei julkista
kulkuneuvoa ole, jokin kulkuneuvo.
Sitten yksi asia, joka liittyy autoveroon: Nelipyörämopoa,
joka ei ole auto, verotetaan kuin autoa. Eduskunnassa muutettiin
aikanaan lakia niin, että nyt nelipyörämopon
kuljettaja ei tarvitse autonajokorttia niin kuin tarvitsi aikaisemmin.
Minusta vero pitäisi poistaa. Tämä on
pieni askel, mutta se koskee veteraaneja, ei veteraaniautoja, vaan
veteraaneja, vanhoja ihmisiä, jotka tarvitsevat mopoa.
Heillä ei ole ajokorttia ja he asuvat syrjäseudulla,
mutta he joutuvat maksamaan toistasataa tuhatta semmoisesta kotterosta, joka
on niin kuin mopo. Jos vero poistettaisiin, niin koska niiden kuutiotilavuus
on kohtuullisen iso ja niitä verotetaan kuutiotilavuuden
mukaan, hinta putoaisi 40 000—50 000:een.
Tämä on yksi pikku juttu, joka pitäisi
oikaista, eikä se maksa paljon.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tästä puolivärikkäästä keskustelusta,
jossa näyttävät risteilevän
samanaikaisesti niin traktorit kuin autot, niin uudet kuin vanhatkin,
voisi äkkiä todeta, että keskustelun
henki on sen tyyppinen, että uusien autojen verotuksesta
ei ole väliä, kunhan vanhojen hintoja vain voidaan
huojentaa. Käsittääkseni asia on tietysti
aika tärkeä näin katsoen, mistä perimmiltään
on kysymys, niitten ongelmien oikaisusta, joita hyväksyttävään
lakiin sisältyy. Mutta erityisesti kantaisin huolta siitä,
että uusien autojen verotusta pitää keventää niin,
ettei tänne tarvitse välttämättä enää ryhtyä rahtaamaan
erityisesti vanhoja autoja, niin että autokanta uusiutuisi
Suomessa paremmaksi.
Valitettavasti ed. Kuosmanen poistui kesken taistelun, mutta
ed. Kuosmasen näkemys on varsin hyvän tyyppinen,
että autoverosta voitaisiin kokonaan luopua j a tämä 6
miljardia veromenetystä, mikä siinä syntyisi,
kantaa jotenkin toisin tilalle. Niin kuin keskustelussa aikaisemmin
todettiin, näistä 6 miljardin veronalennuksista,
joita hallitus erityisesti kokoomuksen vetämällä linjalla
on toteuttanut ja tehnyt, ei ole voinut nähdä, että ne
tänne voisivat tulla matkaan ja tavoittaa normaalin autonkäyttäjän
ja kulkijan. Mielestäni siinä tulee hyvin näkyviin
kokoomuksen kova linja, normaalikansalaista ja autolla liikkuvaa, syrjässä asuvaa,
rankaiseva voimakas käsi. Verotuksen kautta vedetään
ja imetään kansalta pois eikä anneta
liikkuvalle väelle, syrjässä asuvalle, mahdollisuuksia
tulla kohtuullisten palvelujen pariin, edes ajaa omalla huokeammalla
ajoneuvolla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kysymys autoverosta koskettaa miltei kaikkia
suomalaisia veronmaksajan roolissa, vieläpä monellakin
tavalla. Jo vuosikymmeniä sitten sanottiin, että valtionverotuksessa
osataan kaksi kirjainta: a auto, b bensiini. (Ed. Pulliainen: Valtio
on beeaa!) Tämä on totta tänäkin
päivänä, vaikka on tultu tälle
vuosituhannelle. Ajankohtaisuus on juuri siinä, että kun
ihminen lähtee ostamaan autoa, hän joutuu selvittämään,
millä sen auton ostaa. Uuden auton hinnassa on huikean
paljon monenlaisia veroja, jotka nostavat sen hinnan sellaiseksi,
että hyvin harva pystyy välttämättä heti
uutta autoa saamaan vaan joutuu toimimaan erilaisten vaihtoautojen
varassa, jotka nekin ovat hyvin taloudellisia ratkaisuja, jos auto on
hankittava. Itsekin olen aina ostanut käytetyn auton ja
niillä olen ajanut matkoja ja näin tulen jatkossakin
tekemään, koska uusi auto on taloudellisesti saavuttamattomissa.
(Ed. Pulliainen: Kaikki rahat menevät vaalikampanjaan!)
Tässä tilanteessa Suomen kansa joutuu pohtimaan
kysymystä autoverosta, eli kokonaisuutena pitäisi päästä ratkaisuihin,
joihin ed. Ala-Nissilän ehdottamalla ponnellakin pyritään,
että uusi auto olisi helpommin käyttäjälleen
saatavissa.
Normaali auto ei ole tänä aikana suinkaan ylellisyysväline,
vaan se on välttämätön ihmisille
ennen kaikkea maaseudulla, mutta se on myöskin jokapäiväinen
välttämätön käyttöväline myöskin
hyvin monille taajamissa. Muun muassa työssäkäyntialueet
ovat maaseudulla laajentuneet hyvinkin pitkiksi, ja moni työtön
on sanonut, että hän ei voi ottaa tarjottua työpaikkaa
vastaan, koska julkinen liikenne ei käytännössä palvele,
ei niinä aikoina, kun olisi liikuttava, tai on perin soveltumaton,
henkilö joutuisi muuttamaan toiselle paikkakunnalle ja
työssäkäynti vaatisi auton hankinnan.
Moni on todennut, että siihen ei ole varaa. Kysymys on
siitä, että tuo välttämätön
siirtymäväline pitäisi saada ihmisille
suhteellisen käyttökelpoiseen hintaan saatavaksi.
Aivan oma lukunsa on myös kohta b bensiini, mutta se ei
suoranaisesti tähän liity, vaikkakin sen käyttö polttoaineena
on välttämätön useimmissa autoissa.
Sitten kysymykseen, jonka ed. E. Lahtela toi esille: pienet
mopoiksi luokiteltavat autot, jotka ovat auton näköisiä,
mutta eivät ole autoja. Niistä todella joutuu
käyttäjä maksamaan aivan kohtuuttomat
hinnat. Ne ovat yleensä iäkkäämmillä ihmisillä,
jotka eivät hanki ajokorttia, eivät tule koskaan
hankkimaan, mutta he joutuvat maksamaan hyvän käytetyn
henkilöauton elleivät suorastaan uuden henkilöauton
hinnan noista mopoista. Näin ollen näiden verotusta
tulisi saattaa alemmaksi. Samoin ed. E. Lahtela toi esille kysymyksen
autoveron palautusjärjestelmien kehittämisestä.
Näitä kaikkia voisi kehitellä.
Arvoisa rouva puhemies! Kannatan ed. Ala-Nissilän esille
tuomaa.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Puutun ed. Ala-Nissilän väitteeseen,
että tässä jotenkin elettäisiin
laittomassa tilanteessa. Onneksi EU ei vielä kirjoita meidän
lakejamme, vaikka hyvin vahvasti vaikuttaa niihin. Ei meillä mikään
laiton tilanne ole. Meillä on tilanne, jossa meidän
autoverotuksemme rakenne on EU:n periaatteiden vastainen, ja me
odotamme päätöstä siitä,
että EU vaatii meitä myöskin mukautumaan
periaatteellisesti. Tämä ei suinkaan tarkoita
sitä, että EU puuttuu meidän autoverotasoomme,
siis autoveron tasoon, korkeuteen, ainoastaan periaate on nyt pielessä,
mutta ei voida sanoa, että elämme laittomassa
tilassa.
Me elämme hyvin moraalittomassa ja epärehellisessä tilanteessa,
koska me tiedämme, että autoverolaki, joka hyväksyttiin
18.12.98, on periaatteiltaan kopio Kreikan autoverolaista, josta EU
antoi tuomionsa ensimmäisen kerran vuonna 89 ja joka eri
valituskäytäntöjen kautta sai lopullisen
ja viimeisen tuomion EU:lta vuonna 95. Sen takia on ihmeellistä,
että eduskunta vielä vuonna 98 joulukuussa hyväksyi
sellaisen autoverolain. Sehän on täysin hämmästyttävää ja
sitä voidaan ihmetellä.
Vielä kerran: ei meillä valitettavasti ole
laitonta tilannetta. Näkisin mielelläni, että tämäkin voitaisiin
todeta, ja varmaan EU tähän puuttuu. EU:n komissiohan
antoi marraskuussa lausuntonsa EU-tuomioistuimelle niistä valituksista, joita
Suomen autoveron suhteen on EU-tuomioistuimessa. Komissio luetteli
70 kohtaa, jotka periaatteellisesti ovat virheitä Suomen
autoverorakenteessa.
Mitä tulee valtiovarainvaliokunnan lausuntoon — minulla
on vain ruotsinkielinen mutta kaikkihan osaavat ruotsia — valtiovarainvaliokunta
toteaa: "Av denna orsak anser utskottet det viktigt med en optimal
omläggning av beskattningen av begagnade bilar." Kun lausumaehdotus
taas toteaa, että "regeringen omedelbart drar upp riktlinjer
för behovet av bilskatteändringar", niin kyllä siinä on
vain karvan verran eroa, että kannattaako sitä enää sitten
muuten kuin populistisesti täällä tuoda
esille.
Mikä on edelleen mielenkiintoista on, että ehdotetaan
siirtymää tässä lausumassa autoverosta ajoneuvoveroon.
Traktori on ajoneuvo, traktori on aivan liikennesääntöjen
mukaan ajoneuvo, kun se kulkee liikenteessä, ja tämä avaa
mahdollisuuden verottaa traktoreita varsinkin, kun ne ajavat yleisillä liikenneväylillä
ja
tekevät sitä työtä, josta äsken
kerroin ja jota kuorma-autoilijat tekevät elääkseen.
En tiedä, onko näin harkitsematonta lausumaa koskaan
ennen tullut keskustapuolueelta. Tuskin voidaan todella ajatella, että halutaan
tärkeintä omaa elinkeinoa tällä tavalla
uusilla veroilla rasittaa. Kannattaisi vielä harkita tämän
pois vetämistä.
Mitä tulee käyttömaksuun, täällä on
esitetty vääriä väitteitä,
myöskin ed. Ala-Nissilän taholta. Autovero arvonlisäveroineen
tuottaa noin 6 miljardia, sen on ed. Elo täällä todennut.
Tällä hetkellä nykyinen käyttömaksu
kerää pikkuisen yli miljardin, miljardi satatuhatta,
miljardi kaksisataatuhatta. Jos käyttömaksu olisi
sillä tasolla, jossa se on monessa Euroopan maassa, eli 3 000—3 500
markkaa, sillä korvattaisiin todella kokonaan autovero.
Se on viisinkertainen nykyisestä, enkä missään
tapauksessa halua korottaa autoilun kustannuksia, mutta toteanpahan vain,
kun täällä on annettu vääriä todistuksia myöskin
käyttömaksun mahdollisuuksista korvata autovero.
Bjarne Kallis /skl:
Arvoisa rouva puhemies! Kolme asiaa:
Ed. Kiljunen on ymmärtänyt väärin,
jos hän on ymmärtänyt, että kristillinen
liitto ja ed. Kallis ovat esittäneet, että koko
autovero poistetaan. Minä totesin, että koko autoveron
poistaminen on yhtä suuri kuin tuloveronalennukset tänä vuonna,
jotta edustajat saisivat oikean kuvan siitä, onko tämä suuri
vai onko se pieni, olisiko se mahdollista poistaa vai eikö olisi
mahdollista poistaa. Sen takia, mutta en ole esittänyt,
että koko vero kerralla poistettaisiin.
Ed. Bremerin puheenvuoron jälkeen totean, että minullekin
olisi riittänyt mietinnön teksti, mikäli
ministerit eivät olisi lähteneet lausumaan sellaista,
että muutetaan vasta, kun EY-tuomioistuimen päätös
on tullut vuonna 2002. Kun hallitusohjelma edellyttää,
että muutetaan tämä hallituskauden aikana,
silloin perustelulausuma on vahvempi ase: jos eduskunta edellyttää,
että hallituksen tulee muuttaa, niin silloin sen tulee muuttaa.
Sen takia perustelulausuma on tässä tapauksessa
parempi.
Ed. Bremer on aivan oikeassa, että kyllä Suomi
voi päättää miten suuresta autoverosta
hyvänsä. Se on nyt 100 prosenttia, se voisi olla
200 tai 300 tai 400, mutta ei saa olla niin, että käytettyjen
autojen osalta se nousee suuremmaksi kuin uusien autojen osalta.
Kyseenalaista on myöskin, voidaanko arvonlisäveroa
periä silloin, kun yksityinen tuo käytetyn auton.
Kukaan ei voi kieltää sitä, etteikö voimassa
oleva laki olisi ristiriidassa EU-sääntöjen
kanssa. Ennemmin tai myöhemmin joudumme veroa muuttamaan,
ja parempi on muuttaa nyt kuin myöhemmin.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Lyhyesti haluan paikaltani todeta, että minusta
ed. Bremer on aivan oikeassa, mitä tulee valiokunnan mietintöön ja
toisaalta perustelulausumaan. Kyllä valiokunnan mietintö mielestäni
oikeastaan menee pitemmälle sanamuodossa kuin mitä perustelulausumassa
esitetään.
Puhemies! Toiseksi, mitä tulee näihin tietoihin
siitä, kuinka paljon kerätään
autoveroa, niin arviohan tänä vuonna on noin 6
miljardia markkaa budjetin mukaan ja sen päälle,
ed. Bremer, käsittääkseni tulee 22 prosentin
arvonlisävero. Eli kyllä käyttömaksu,
jos sillä haluttaisiin kokonaan kattaa autoveron ja alv:n
tuottama osuus, olisi ilmeisesti enemmän kuin 3 500
markkaa, jos näin haluttaisiin.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kallis toteaa, että perustelulausuma
pitäisi hyväksyä sen takia, että silloin
se olisi toteutettava heti. Ed. Kallis, miksi ette aseta samaa painotusta
niille perustelulausumille, jotka vuonna 98 autoverolain hyväksymisen
yhteydessä jo eduskunta hyväksyi ja vieläpä yksimielisesti?
Nekin edellyttävät, että hallitus toteuttaa
heti. Nyt on kolme vuotta mennyt. Minusta on turha enää tällaista
tuoda esille ja väittää, että silloin
pitää toteuttaa heti, kun meillä on jo
kolme vuotta vanhoja lausumia. Älkää antako
vääriä mielikuvia ihmisille; ei perustelulausuman
hyväksyminen valitettavasti tarkoita, että sille
tehdään yhtään mitään.
Keskustelu päättyy.