Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tiedän, että tänään edustajien
mielenkiinto on ollut varmasti eniten budjettiasioissa. Sen vuoksi
haluan lyhyesti esitellä tämän lain,
koska pidän sitä periaatteellisesti erittäin
tärkeänä ja pidän sitä myös
erityisesti esimerkiksi ikääntyneiden työntekijöiden
työsyrjinnän ehkäisyn kannalta tärkeänä lakina.
Elikkä kyse on kahden direktiivin toimeenpanosta, mutta
tässä on myös kotikutoisia elementtejä.
Lailla pyritään siihen, että yhdenvertaisuutta
edistettäisiin yhteiskunnassamme, mutta myös syrjinnälle tulee
kieltoja ja sellaisia sanktioita, joita syrjinnästä eri
perustein aikaisemmin meidän lainsäädännössämme
ei ole ollut, vaikka toki jo perustuslakimme syrjinnän
kieltää.
Laissa on kyse siitä, että kielletään
ikään, etniseen ja kansalliseen alkuperään,
kieleen, uskontoon, vakaumukseen, mielipiteeseen, terveydentilaan,
vammaisuuteen sekä sukupuoliseen suuntautumiseen perustuva
syrjintä. Se, joka tällaista syrjintää harjoittaa,
voi joutua maksamaan enintään 15 000
euron hyvityssakon syrjinnän kohteeksi joutuneelle. Tätä lakia
sovelletaan työhönottoperusteisiin, työoloihin,
työehtoihin, uralla etenemiseen, koulutukseen sekä yrittämisen
edellytyksiin ja elinkeinoelämän tukemiseen. Lisäksi
laki kieltäisi ihmisten asettamisen eri asemaan etnisen
alkuperän perusteella sosiaali- ja terveyspalveluissa,
sosiaaliturvaetuuksissa ja muissa sosiaalisin perustein myönnettävissä tuissa
ja etuuksissa.
Tämä laki edellyttää viranomaisilta
nykyistä valppaampaa asennetta syrjintätilanteessa
ja syrjinnän ehkäisyssä, mutta ennen
muuta se suuri elementti, joka tässä syrjinnän
ehkäisyyn tulee, on tällä todistustaakkapuolella.
Tähän asti esimerkiksi ikäsyrjintätapauksissa
työelämässä vaikeus on ollut
siinä, että syrjityksi tullut on joutunut yksin
perustelemaan syrjinnän ja osoittamaan syrjinnän
tapahtuneeksi, mutta nyt myös syrjinnästä epäilty
joutuu olemaan mukana todistamassa, että hän ei
ole epäilty. Tämä ei sinänsä poista
sitä, että on syytön kunnes toisin todistetaan,
mutta helpottaa näyttöä syrjintätapauksissa.
Lisäksi kynnys ikään kuin saada prosessiin tällaisia
tilanteita laskee, koska tulee tällainen uusi lautakunta,
joka on Vähemmistövaltuutetun toimistossa, johon
voi valittaa syrjintätapauksista. Tämä lautakunta
pyrkii sovintoon samoin kuin vähemmistövaltuutettu,
mutta tämä uusi elin voi myös määrätä sakon
uhan tai määrätä sakon maksettavaksi.
Useinhan ihmisen syrjintätilanteissa on kyse siitä,
että ei uskalleta lähteä oikeusprosessiin,
vaikka tiedetään varsin hyvin, että on
tullut kaltoin kohdelluksi, koska pelätään niitä kustannuksia,
joita näistä oikeusprosesseista tulee, joten tämä alentaa
sitä kynnystä, jolla ihminen voi syrjintätilanteissa
hakea itselleen oikeutta.