6) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2002
jatkuu:
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Perjantaina muutama asia jäi
kesken tästä aiheesta. On ilo tämmöiselle
runsaalle väkijoukolle puhua tässä salissa.
Viime perjantaina puhuin poliisien kielenkäytöstä.
Nyt toinen seikka poliiseista, johon tässä oikeusasiamies
on ottanut kantaa, koskee yhdenvertaisuutta, kun näitä sakkoja
ja rangaistuksia annetaan. Ennen kaikkea ylinopeuspuolella itselleni
on tullut aika monta tapausta, joissa on samanoloisissa olosuhteissa
ja jopa vaikeammissa olosuhteissa, niin kuin tiheämmissä liikenneolosuhteissa,
samoilla nopeuksilla toinen vapautettu kokonaan ja toiselle annettu
kovia sakkoja. Tätä kansalaiset eivät
oikein ymmärrä. Siinä mielessä tässä oikeusasiamiehen
kertomuksessa todetaan tähän, että pitäisi
yhdenvertaisuutta korostaa näissä asioissa, ja
toivoisi myös poliisikoulutuksessa se otettavan huomioon,
jotta näitä normituksia käytettäisiin
hyväksi, jotta ei voisi näin kirjava olla se käytäntö.
Joskus aikanaan hyvä esimerkkihän, joka poiki
monta soittoa, oli tämä Elisabeth Rehn, joka taisi
ajaa vähän yli satasta. Täällä Etelä-Suomessa
on huomattavasti vilkkaampaa liikenne, tiheämpää,
ja hän ei saanut siitä sakkoa, mutta meillä Tohmajärvellä kaveri,
joka ajoi 97:ää 80:n alueella, sai siitä sakon.
Kaveri sanoi, että hän ei viitsi lähteä valittamaan,
mutta se kuvastaa sitä eriarvoisuutta. En tiedä,
onko siinä vielä kyse siitä, jotta poliisilla
on provikkapalkat, näköjään, jotta
pitää saada määrätty
kiintiö täyteen.
Sitten yksi asia, minkä myös ed. Vistbacka
totesi, ymmärsin hänen puheestaan viime perjantaina.
Minusta oikeusasiamiehen ja oikeuskanslerin virastoja kyllä pitäisi
tarkastella sillä tavalla, jotta voitaisiko ne yhdistää kokonaan
ja tehdä yksi organisaatio, koska se olisi varojen säästämistä ja
tehokkuuden saamista tähän asiaan. Nimittäin
suomalaisessa yhteiskunnassa on tehty monia uudistuksia eri sektoreilla,
mutta tämä jostain syystä on junnannut
paikallaan. Tähän ei ole uskaltanut kukaan puuttua.
Minä olen sitä mieltä, että toivon
mukaan valiokunta voisi ottaa nyt sitten osaltaan kantaa, kun tätä käsitellään,
ja hallitus tietysti aikanaan, miksi pitää olla
kaksi erillistä organisaatiota. Siinä on myös
päällekkäisyyksiä, organisaation
ja sen byrokratian pyörittämistä, ja
sen takia sitten osin myöskin asiat viivästyvät,
koska aina on rahasta kiinni, johtajuus vie oman aikansa.
Näillä sanoin ja eväin toivon, että valiokunta käsittelee
nämä asiat.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nämä oikeusturva-asiat
ovat hyvin tärkeitä asioita, ja soisi tämän
kertomuksen kuluvan kansanedustajien käsissä.
Täällä on monia erinomaisia tapauksia
siinä mielessä, että näkee,
minkälaista elävä elämä on.
Olen itse näissä oikeusturva-asioissa aika
paljon viime aikoina törmännyt erinäköisiin
tapauksiin, ja näissä on lukuisia ihmisiä,
jotka tuntevat tulleensa kaltoin kohdelluiksi. Näistä on
tullut monille ikään kuin elinikäinen
prosessi, joka vaan tuntuu jatkuvan ja jatkuvan. Tämä aiheuttaa
myös selvästi elämänhalun menetystä ja
voimattomuutta ja heikentää kansalaisten uskoa
oikeudenmukaisuuteen ja laillisuuteen. Tämmöiset
asiat kannattaa ottaa hyvin vakavasti.
Näitä avunpyyntöjä ja toimeksiantoja
on monenmoisia, tuskanhuutoja ja parahduksia. Kyllä niitä ainakin
perussuomalaiseen eduskuntaryhmään tulee ihan
riittävän paljon, että näissä on kova
tekeminen ja setviminen siltä osin kuin aikaa jää.
Sen sanoisin, että on hyvä, että näillä ryhmillä ja
näillä ihmisillä alkaa olla vertaisryhmiä.
Nämä näyttävät verkostoituvan
keskenään, ja tulee tällaista vertaistukea,
ja se on aika tärkeää ihmisille
henkisesti. Ehkä kun näitä kanteluita
ja muita tulee aika paljon, niin kannattaisi paitsi tietenkin jokaisen
ihmisen asia tutkia oikeudenmukaisesti ja yrittää hakea
sitä oikeata ratkaisua myös muutama sellainen
ikuisuustapaukselta näyttävä asia tutkia
oikein laajemmin ja katsoa, mitä ne ovat ikään
kuin syöneet. Tulee mieleen vaikka tämmöinen
kuuluisa Laakson tapaus, jota vuosikausia katseltiin, ja sitten
kun mies siirtyi ajasta ikuisuuteen, niin tähän
asiaan tuli selvyyttä. Olisi ollut tälle ihmiselle
varmaan mukava nähdä, että asiat oikenevat
lopulta, vaikka nyt joutuu tuolta yläkerran puolelta seuraamaan
näitä asioita.
Arvoisa puhemies! Sitten täällä on
paljonkin mielenkiintoista, mutta tämä terveyspuoli
ja HUS eli tämä sairaanhoitopuoli on mieltä ja
kokemuspiiriäkin jonkun verran lähellä.
Täällä on ihan hyviä havaintoja
oikeusasiamieheltä. Tähän törmää esimerkiksi
Espoon kaupungissa kyllä luottamusmiehenä aika
usein — minulla on ainakin semmoinen tunne — että kun
budjetteja tehdään, ja taas syksyn aika on ja
niitä tehdään, niin myönnetäänkö tarpeeksi
valtuutta ja rahaa näihin palveluihin. Sitten kun nämä asiat
tulevat myöhemmin esiin, niin sitten vaan tuodaan ylitykset
valtuustoon ja todetaan, että nyt on näin paljon
ylittynyt, että nyt ei mahda mitään.
Täällä on oikeusasiamies todennutkin,
että talousarviosta päättävät
luottamusmiehet ja asiaa valmistelevat virkamiehet ovat rikkoneet
oikeusasiamiehen käsityksen mukaan perustuslain 19 ja 22 §:ssä julkiselle
vallalle säädetyt velvoitteet turvata riittävät
lakisääteiset terveyspalvelut, jos kunta talousarviossa
päättäessään mitoittaa
määrärahansa tietoisesti tiedossa olevaa
tarvetta vähäisemmäksi. Tämä on
niin selvää tekstiä, että tämä pitäisi
joka kunnassa ottaa opiksi, että nämä eivät
ole mitään ohjeellisia, vaan näissä on
selvät velvoitteet. Tämä on minun mielestäni
hyvä, että tämä on yksiselitteisesti
täällä myöskin todettu.
Muutama asia sitten, mitä tämä saattaa
aiheuttaa, ja tässä on kyllä julkisella
vallalla peiliin katsomisen paikka: pätkätöitä teetetään
kaikista eniten julkisella puolella, sairaanhoitajia, lääkäreitä,
apuhenkilökuntaa. Moni näistä kieppuu
monen vuoden pätkät työruljanssissa,
on kuukauden, kolmen kuukauden, kuuden kuukauden määräyskirjoja.
Jos teollisuusliitoissa toimittaisiin näin, niin takapuolet
olisi penkissä hyvin äkkiä. Tällaista
käytöstä eivät teollisuusliitot
katso. On syytä ajatella, mitä tämä jatkuva
resurssipula, ylirasitus sairaanhoitajilla, lääkäreillä ja
muilla aiheuttaa. Työpaine on valtava, hengestä ja elämästä joudutaan
nopeasti tekemään päätöksiä.
Jonkun ihmisen poissaolo aiheuttaa jälleen valtavan tilanteen.
Terveydenhuollossa, päiväkodeissa ja muissa yleensä on
sijaispalkkauskielto, ei saa ottaa sijaista, ja sehän merkitsee
sitä, että työssä olevat tekevät
sitten ylirasittuneina töitä.
Toivoisin, että julkinen hallinto, joka on suurin pätkätöiden
teettäjä, parantaisi tapansa ja lähtisi
tästä, sillä muuten näitä hyviä ohjeita — meillä on
paljon hyvää lainsäädäntöä — on
mahdoton toteuttaa, jos ei sinne anneta resursseja. Jos vielä tietoisesti
kunnallispäättäjät alibudjetoivat näitä asioita,
niin ei tässä muuta voi oikeusasiamieheltä olla
tulossa kuin moitteet ja huomautukset. Mutta jos siinä ei
tule mitään sanktioita ja seuraamuksia, niin kuntapäättäjät
voivat näin tehdä jatkuvasti ja ihmisten oikeusturva
vaarantuu.
Toivoisin todella, että näitä ikuisuusasioita, joihin
varmaan oikeusasiamies on itsekin törmännyt ja
useampi kansanedustajakin, katsottaisiin tarkasti ja ihmisten tuska
huomioiden. En usko, että heistä kukaan haluaa
mitään erityiskohtelua, mutta jotenkin tuntuu
siltä, että jos ihmiset jaksavat vuositolkulla
pyörittää samaa asiaa, niin jollain tavalla
se täytyy selvittää. En minä rupea sanomaan
sitä yksittäistapauksen kohdalta, mikä on
oikein ja mikä väärin, mutta näitä elämänikäisiä oikeustaistelijoita
meillä alkaa tällä menolla olla entistä enemmän.
Arvoisa puhemies! Suosittelen todella tätä kirjaa
tosiaan kansanedustajan luettavaksi. Täällä on
paljon myös sellaista tärkeää tietoa,
jota kansanedustajien on syytä tietää.
Laillisuusvalvonta — sen mukana tämä meidän
oikeusjärjestelmämme pysyy tai kaatuu, voiko lainsäätäjiin
ja päättäjiin luottaa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluaisin heti aluksi antaa
tunnustusta tälle kertomukselle. Minun mielestäni
tämä on kyllä perin hyvä osoitus
sisällöstä huolimatta siitä,
että me elämme oikeusvaltiossa. Minä haluaisin puuttua
mielestäni erääseen keskeiseen asiaan Eduskunnan
oikeusasiamiehen kertomuksessa ja siitä tehtävissä johtopäätöksissä ja
kannanotoissa.
Meidän kansanedustajien tulisi omalta osaltamme pitää huoli
siitä, että maassamme toimivat julkisorganisaatiot
eivät aiheuta yksityisten henkilöiden syyllistämistä sen
johdosta, että organisaatio ei toimi kunnolla puutteellisten
resurssien, virheellisen organisaation tai muun vastaavan syyn vuoksi.
Minä otan tästä muutaman esimerkin:
Mielestäni maamme terveydenhuolto-organisaatio olisi
uudistettava perusteellisesti. Meillä on korkeatasoinen
2000-luvun lääketiede ja tekniikka, mutta organisaatio
on auttamattomasti vanhanaikainen, osittain jopa 1970-luvulta saakka.
Tästä seuraa puolestaan monia ongelmia, joista
hyvin usein syyllistetään aiheetta henkilökuntaa,
aivan kuten täällä ed. Soini mainitsi.
Vastaavasti poliisitoimen resurssipula on johtanut todella tukaliin
tilanteisiin, ihmisten ylikuormitukseen ja jatkuvan paineen alla
työskentelyyn jne. On luonnollista, että tällaisissa
tilanteissa syntyy myös erimielisyyksiä ja erilaisia tulkintoja,
jotka voivat johtaa sitten jopa kanteluihin aina oikeusasiamiehelle
tai oikeuskanslerille jnp. Uusi talousarvioesitys ei valitettavasti paranna
tässä suhteessa tilannetta.
Kuntien sosiaali- ja terveystoimen sekä koulutoimen
sektoreilla resurssipula voi johtaa aivan vastaaviin tilanteisiin.
Ja jos katsomme kuntien tämän hetken taloudellista
tilannetta, viitaten äskeiseen budjettikeskusteluun, tässäkään
yhteydessä tilanne ei tule paranemaan, vaan paineet ovat
kovat, henkilöstö on kovilla ja paineen alla työskennellessä tulee
myöskin tehtyä virheitä. Saattaa olla,
että tällaisessa tilanteessa saa väärin perustein
huomautuksen tai vastaavan.
Toivon, että me paneudumme näihinkin kysymyksiin
huolellisesti ja juuri tänään käynnistyneessä talousarviokeskustelussa
otamme ne huomioon ja vastaavasti myöhemmin päätöksiä tehtäessä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Käytin viime perjantaina aika pitkän
puheenvuoron oikeusasiamiehen kertomuksen lähetekeskustelussa,
mutta kun se jatkuu nyt vielä tänään, ajattelin
muutaman asian ottaa esille.
Lähden liikkeelle siitä, mitä ed.
Soini täällä totesi, että määrättyjä asioita
pyöritetään vuodesta toiseen. Itsekin
muistan juuri tämän edesmenneen Osvald Laakson
tapauksen; itse olin silloin perustuslakivaliokunnassa, kun sitä asiaa
siellä lähdettiin käsittelemään.
Sehän vuosia täällä pyöri
eri instansseissa tai lähinnä edustajilla, ja siitä käytiin
monia keskusteluja myöskin täällä silloin,
kun oli eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus ja oikeuskanslerin
kertomus esillä. Siinä tilanteessa nimenomaan
Teknillisen korkeakoulun arvovaltainen professori totesi, että eivät voi
pitää paikkaansa ne väitteet, joita silloin
esimerkiksi esitutkintapöytäkirjassa mukamas oli, ja
sitten ei löytynytkään niitä kahta
virkamiestä, jotka olivat menneet sille onnettomuuspaikalle, mitä ihmeteltiin
suuresti. Mikäli muistan oikein, perustuslakivaliokunnan
käsiteltyä asian nykyisen oikeusasiamiehen edeltäjä otti
tämän asian uudelleen käsittelyyn. Ja
ihme ja kumma, sieltä löytyivätkin ne
kaksi viisi—kuusi vuotta etsittyä henkilöä — oli
väitetty, että tällaisia ei ole ollut, eikä heitä löytynyt — mutta
silloin oli asianomainen kantelija jo edesmennyt. Kyse oli pienestä asiasta,
mutta jotenkin tuli sellainen käsitys siinä, että se
oli jonkinlainen arvovaltakysymys. Mihinkään muuhun
lopputulokseen en valitettavasti siinä asiassa päätynyt.
Näissä nykyisissäkin kanteluissa
on muutama sellainen asia, jotka nyt ovat muutaman vuoden pyörineet.
Olen erään asian yhteydessä keskustellut
nykyisen oikeuskanslerin kanssa, koska pääasiallisesti
se eräs asia pyörii siellä. On väitetty — nyt,
herra puhemies, joudun sanomaan näin, että on
väitetty, ja en ole tarkistanut enkä tietysti
pysty oikein paljon tarkistamaankaan sitä, mutta on väitetty
näin — että eräs henkilö, joka
nyt on vanhempana oikeusasiamiehen sihteerinä, olisi käsitellyt
jotakin kanteluasiaa ja apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkka olisi
10.6. julkisuuteenkin saattamassaan kanteluratkaisussa vähän
arvostellut hovioikeuden menettelyä, että syyttäjän
kuuleminen olisi lyöty laimin. Minulle väitetyn
mukaan tästä asiasta olisi oltu yhteydessä myös
Eduskunnan oikeusasiamiehen toimistoon, mutta siihen ei laillisuusvalvoja
ole vastannut, vaan oliko sitten joku toinen henkilö. Mutta
nämä ovat niitä väitteitä,
joihin en osaa ottaa kantaa.
Mutta tällä vain tarkoitan sitä,
että jollakin tavoin on tullut määrätyissä asioissa
hieman pessimistiseksi siinä, että kun otetaan
ennakkoasenne, niin sitten ei ehkä lähdetäkään
perin pohjin tutkimaan. Jotkut näistä asioista,
jotka nyt täällä ovat pyörineet
ja joista osa ei ole kovinkaan vanhoja, kohdistuvat, uskallan sen
sanoa ääneenkin, Tampereen suuntaan lasten asioissa.
Sanon näin yleisesti, koska en halua lähteä tarkemmin
niitä nimeämään, mutta niitä nyt
on ainakin minun tiedossani kaksi, ja on esitetty ihmeellisiä väitteitä, joihin
en halua ottaa kantaa sen enempää.
Sitten on toinen ongelma, johon oikeusasiamies on ansiokkaasti
ottanut kantaa, johon viime perjantaina puutuin ja johon myös
ed. Soini puuttui. Siinä annan kyllä kiitoksen
oikeusasiamiehelle siitä, että kuntien rahoitussysteemiin
on puututtu. Mutta, niin kuin perjantaina sanoin ja viittasin siihen,
toivoisin, että vielä enemmän nyt jossakin
tarkastuksessa puututtaisiin nimenomaan kuntien taikka kuntaliittojen
tai kuntayhtymien toimintaan siinä, että pätkätöitä teetetään ja
ihmisiä pidetään epävarmuuden
tilassa hyvinkin pitkiä aikoja. Sitten vedetään
pohja pois, että pätkätyö onkin
hetken aikaa loppu, ja sitten taas uudelleen sitä pyöritetään,
eli kierretään minun tulkintani mukaan voimassa
olevaa sopimuslainsäädäntöä ja
sopimuksiakin. Jos yksityispuolella näin tehtäisiin,
niin ei varmasti ilman käräjöintiä selvittäisi.
Nämä ovat sellaisia asioita, joista tulee
hyvin paljon yhteydenottoja ja viestejä. Toivoisin todella,
että jonkin tarkastuksen yhteydessä näihin syvällisesti
puututtaisiin. Silloin jossakin kertomuksessa myöskin kansanedustajat
voisivat sitten perehtyä siihen, millä tavoin
ylin laillisuusvalvoja suhtautuu näihin asioihin ja miten
hän näkee tilanteen verrattuna voimassa oleviin
sopimusoikeuksiin ja myöskin asianomaiseen lainsäädäntöön.
Herra puhemies! Yksi asia tuli mieleen, kun selailin Eduskunnan
oikeusasiamiehen kertomusta viime vuodelta ja luin sivulta 172 — nämä sivunumerot
ovat pikkuisen tällaisessa valaistuksessa hämäriä huonolla
näöllä — varusmiesten majoituskasarmien
homeongelmista. Tuolla Pohjanmaalla on nyt homeongelmia siinä työpaikassa,
jonne oma, itse siellä en nyt päivääkään ole
ollut, virkani on siirretty. Siellä on mielenkiintoinen
tilanne nyt. Jotkut ovat jatkuvasti sairaslomalla, ja jotkut eivät
uskalla mennä sinne takaisin ja nyt ovat työpaikkakokeilussa
toisessa paikassa ja siellä kyllä pystyvät
työskentelemään määrättyjä töitä.
Mutta sitten tämä organisaatio on niin jäykkää,
ettei lähdetä huolehtimaan siitä, että sitä virkaa
voisi siirtää taikka vaihtaa taikka jotakin muuta.
Jossakin vaiheessa tuntuisi siltä, että kannattaisi
antaa ehkä pientä opastusta myöskin poliisihallinnon
osalta sillä tavoin, että ei aina mennä niin
kuin ihan sen kaikista kireimmän systeemin mukaan, että otettaisiin vähän
näitä inhimillisiäkin tekijöitä huomioon. Tässä tilanteessa
kaikki asiantuntijat ovat todenneet, että määrättyjä homeitiöitä siellä on
jatkuvasti. Mutta onko häiritsevässä määrin?
Eräs virkamies on sitten ollut niin allerginen, että hän
ei pysty siellä työskentelemään,
kuolemaa tekee, sitaateissa sanottuna, kun sinne menee. Mutta kun joustoa
sitten ei ole, niin onko se parempi, että tällainen
henkilö pannaan eläkkeelle, kuin se, että vaihdettaisiin
vaikka niitä vakansseja sillä tavoin, että hän
voisi työskennellä? Hän haluaisi tehdä työtä,
mutta hän ei pysty siellä vanhassa työpaikassa
olemaan, kun siellä määrätään
sitten sellaisiin tiloihin, jossa on todettu homeongelma.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne korokkeelle, kun se
temppu ei onnistunut sittenkään, että näkisin
oikeusasiamiehen puhuessani. Tavallisesti pitäisi puhua
puhemiehelle, mutta nyt, kun on tämmöisestä kertomusasiasta
kysymys, pitäisi oikeusasiamies nähdä. Tuosta
etupenkistä ei oikein näe tuon viereisen korokkeen
takia, mutta nytpä näkyy.
Arvoisa puhemies! Puheenvuoroni on hyvin pragmaattinen ja hyvin
henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuva. Tämän
vähän yli kuudentoista ja puolen vuoden aikana,
kun tässä talossa on työssä käynyt
tässä tehtävässä, kansalaisten
yhteydenotot laillisuusvalvonnan suhteen ovat lisääntyneet
lähestulkoon geometrisen sarjan tavoin. Alkuvaiheessa keskustelut
käytiin sillä tasolla kansalaisten kanssa, että onpa
taas oikeusasiamies kiinnittänyt huomiota siihen, että lainsäädännössä on
epätarkkuuksia, puutteita jnp. Ne tulivat sitten hallituksen
esityksen kautta valiokuntaan, ja siellä perusteluissa
kävi hyvin selvästi ilmi, että oikeusasiamies
oli tähän asiaan kiinnittänyt huomiota
ja hallitus oli katsonut, että havainto on oikea ja se
johti sitten myönteiseen tulokseen.
Mutta sen jälkeen, sitten kun tämä vaihe
oli ohi, joka oli, sanoisinko, kannanotoiltaan hyvin lievä,
tultiin 90-luvulle ja 90-luvun jälkipuolelle, ruvettiin
moittimaan laillisuusvalvontaa ja tuomioistuinlaitosta ja silloin
ruvettiin moittimaan lähes kaikkea. Mikäli ymmärsin
oikein, niin ruvettiin yhdistyksiä perustamaan ja organisoitumaan
tämän teemakokonaisuuden puitteissa aivan uudella
tavalla. Siinä ei voi olla savua ilman tulta, on jotakin
mätää ollut tässä systeemissä. Minulla
on ollut tilaisuus erään oikeusasiamiehen kanssa
keskustella pitkään ja hartaasti tästä tilanteesta,
ja hän valitteli sitä, että pitkät
käsittelyajat johtuvat työvoimapulasta jnp.
Tulee tämä puheenvuoroni pragmaattisin osa: Nyt
kun uudet tilat valmistuvat meille vuoden sisällä,
tämä ei voi olla enää este,
etteikö meillä ole tilaa. Jos on olemassa tarvetta
saada riittävästi henkilökuntaa oikeusasiamiehen
toimistoon ja kokonaisbudjetissa rakennuskauden mentyä ohi vapautuu
eräällä tavalla potentiaalista rahaa, käytettäköön
sitä vakanssien perustamiseen ja pätevän
henkilökunnan palkkaamiseen. Tilanne kansanedustajan kanssa,
joka on sellainen kansanedustaja, joka on niin sanottu tunnettu
henkilö, johonka silloin otetaan yhteyttä juuri
sen takia, että tiedetään, että semmoinen
jäbä täällä on duunissa,
niin se yhteydenottokanavan vakavuus ja käytön
vakavuus täytyy ottaa myöskin vakavasti huomioon.
Minä toivon, että oikeusasiamies on nyt tämän
saarnan kuullut ja jos katsoo, että tässä oli
jotakin itua, niin ryhtyy toimenpiteisiin.
Toinen varapuhemies:
Keskustelu on jatkuakseen, mikäli kansanedustajat puheenvuoroa
pyytävät. Ymmärränkö oikein?
Ed. Vistbacka, olkaa ystävällinen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Jatkaisin osittain ed. Pulliaisen puheenvuorosta. Voin
yhtyä ihan täysin siihen, koska olen aika läheltä tätä saanut
seurata samalla tavoin kuin ed. Pulliainen ja yhtä aikaa
tähän taloon 87 tulleena.
Eräs asia jäi sanomatta. Mielestäni
eduskunnan oikeusasiamiehellä olisi vielä parempi
mahdollisuus tavallaan kuin oikeuskanslerilla hieman enemmän
setvityttää, sitaateissa sanottuna, näitä asioita.
Olen ymmärtänyt näin, että teillä on yksi
tai kaksi henkilöä käytössä,
jotka voivat vähän liikkua enemmän taikka
suorittaa vähän varovasti sanoen poliisitoimintaa,
kun taas Oikeuskanslerinvirastolla ei sellaista henkilöstöä käsitykseni
mukaan ole.
Kun käydään vain kirjallista prosessia,
pyydetään kirjallinen lausunto, mikä on
tietysti aivan luonnollistakin, siinä moni kantelija, joka
ei hallitse asioita ja jonka vastassa on virkamies, ei itse ymmärrä taikka
osaa sillä tavoin vastata näihin. Joskus on tullut
mieleen, kun allekirjoittanuttakin asioitten johdosta on lähestytty,
olisiko siinä järkeä sitten, että kun
on ihan maallikko, Eduskunnan oikeusasiamiehen toimistosta nämä henkilöt,
yksi tai kaksi, mitä teillä siellä on,
voisivat vaikka matkustaa sitten ja tarkemmin keskustella tällaisen
henkilön kanssa henkilökohtaisesti. Tavallinen
ihminen, joka ei ole tottunut tällaiseen vastineitten kirjoittamiseen
jne., ei osaa kyllä, ainakin näin uskoisin, vastata,
laatia vastinetta sillä tavoin, että hän
tulee oikein ymmärretyksi.
Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Ehkä aivan
ensimmäiseksi reagoisin voimavarakysymyksiin ja käsittelyaikoihin.
Viime perjantain keskustelussa kävi ilmi, kun esittelin
kertomusta eduskunnalle ja kansanedustajille, että käsittelyajat
ovat lyhentyneet. Eduskunta on myös aina suhtautunut hyvin
positiivisesti voimavaroja myöntämällä kaikkiin
niihin tarpeisiin, joita Oikeusasiamiehen kansliassa on katsottu
olevan laillisuusvalvonnan toteuttamiseksi. Muun muassa viime vuonna
meillä vakinaistettiin yksitoista virkaa, jotka oli perustettu
määräaikaisina, siitä syystä,
että emme voineet tietää, miten kanteluiden
määrät kehittyvät. Tällä tavalla
kuitenkin näen tilanteen, että meillä käytössä on
ne voimavarat, jotka tarvitsemme. Tietysti on sillä tavalla, että myös
uusia tehtäviä on tullut oikeusasiamiehelle 90-luvulla.
Eduskunta on toivonut panostusta lasten oikeuksien valvontaan, on
tullut telepakkokeinojen erityisseurantaa jnp., mutta tarkastelemme
asiaa tietysti jatkuvasti.
Mitä tulee meidän tarkastajiimme, joihin viitattiin,
on totta, että meillä on kaksi poliisikoulutuksen
saanutta poliisimiestä tarkastajina. Heillä ei
ole poliisivaltuuksia, ja he tekevät tietojen hankintaa
ja kuulemista. He matkustavat kentällä, kuulevat
sekä kantelijoita että myös kanteluiden
kohteita ja pyrkivät saamaan näyttöä kanteluasioissa.
Toki varmasti tätä toimintaa voidaan kehittää edelleen.
Yleisesti oma arvioni on, että kantelijan mahdollisuudet
kirjoittaa ja kirjallisesti tuoda asiansa esille ja perustella sitä,
vaikka ne olisivat puutteelliset, eivät koskaan ole esteenä asian
ymmärtämiselle. Me varmasti otamme asiasta selvän.
Ajattelin sanoa vielä jonkin sanan viime perjantain
keskustelusta ja vastata joihinkin sellaisiin kysymyksiin, joita
esitettiin erityisesti oikeusasiamiehen toimintakäytännöistä.
Tuossa keskustelussa tiedusteltiin muun muassa sitä, mitkä ovat
ne erityiset syyt, joilla yli viisi vuotta vanha asia otetaan käsiteltäväksi,
miten oikeusasiamiehen toiminnassa seurataan ratkaisujen vaikutuksia,
sekä esimerkiksi, missä tapauksessa asia päätetään
tilastomerkinnöin "ei virhettä", missä tapauksissa
puolestaan todetaan, että "asiassa ei ole aihetta epäillä viranomaisten
menetelleen virheellisesti".
Näihin kysymyksiin toteaisin, että "erityisiä syitä"
tulkitaan todellakin tiukoin kriteerein. Lähinnä kyseeseen
voisi tulla sellainen tilanne, jossa kyseessä olisi rikos,
joka ei ole vanhentunut, mutta tämän tyyppisiä asioita
ei ole käytännössä tullut esille.
Sen sijaan esimerkiksi yli viisi vuotta sitten annetun luvan ratkaisun,
vaikkapa sivutoimiluvan, asianmukaisuutta on arvioitu, koska tuo
sivutoimi jatkuu edelleen. Kussakin asiassa erityisten syiden olemassaolo
kuitenkin ratkaistaan tapauskohtaisesti ja tuon asian erityispiirteet
huomioon ottaen.
Mitä tulee oikeusasiamiehen toimenpiteiden seurantaan,
esimerkiksi esityksiä lainsäädännön muuttamiseksi
todellakin seurataan siten, että viranomaiselle asetetaan
ilmoitusvelvollisuus niistä toimista, joihin viranomainen
esityksen johdosta ryhtyy. Myös muissa tapauksissa ratkaisujen
vaikutuksia seurataan, ei kuitenkaan sellaisissa ratkaisuissa, joilla
ei ole yksittäistä tapausta laajempaa vaikutusta.
Mitä tulee niihin ratkaisuihin, joissa todetaan, että viranomainen
ei ole menetellyt virheellisesti, näissä on kysymys
siitä, että asiaa tutkittaessa on todellakin saatu
varmuus siitä, että väitettyä virheellistä tai
lainvastaista menettelyä ei käytettävissä olevan
selvityksen perusteella ole. Mutta sen sijaan niissä ratkaisuissa,
joissa todetaan, että asiassa ei ole aihetta epäillä viranomaisen
menetelleen virheellisesti, kyse on siitä, että asian enempään
tutkintaan ei katsota olevan syytä sen selvityksen valossa,
joka on saatu, mutta usein näissäkin tapauksissa
asiaa on selvitetty varsin monipuolisesti ja perusteellisesti.
Viime perjantain lähetekeskustelussa tuotiin esille
myös se, että kansalaiset ovat epätietoisia siitä,
voiko oikeusasiamiehen puoleen kääntyä silloinkin,
kun asia on tuomioistuimessa tai viranomaisessa käsiteltävänä,
ja ylipäätänsä epätietoisuus
siitä, mitä oikeusasiamies oikeastaan voi tehdä,
mitkä ovat hänen reagointikeinonsa. Tähän
sanoisin niin, että meidän pyrkimyksemme Oikeusasiamiehen
kansliassa on monin keinoin ohjata ja tiedottaa kansalaisille muun
muassa siitä, että oikeusasiamies ei voi muuttaa
tuomioistuinten eikä viranomaisten ratkaisuja eikä myöskään
vaikuttaa viranomaisissa vireillä olevien asioiden käsittelyyn
lukuun ottamatta nyt esimerkiksi viivästyksiä,
joihin me kyllä puutumme silloinkin, kun asia on viranomaisessa
vireillä.
Tätä tiedottamista ja ohjausta palvelevat
muun muassa meidän verkkosivumme, joita on kehitetty ja
uudistettu ja joiden uudistaminen on vielä vireilläkin.
Olemme uusineet myöskin kansalaisille tarkoitetut oppaat,
ja meillä on neuvontalakimiesten palvelut, joita itse pidän
hyvänä kansalaisten palveluna. Toisin sanoen meillä on
virka-aikana neuvontalakimies tavattavissa henkilökohtaisesti
tai puhelimitse. Neuvontalakimiesten tarkoitus on nimenomaan ohjata
kansalaisia siitä, mitä oikeusasiamies voi tehdä,
milloin hän voi jotakin tehdä ja milloin ei. Tietysti
samalla tavalla me pyrimme ohjaamaan ja tiedottamaan siitä,
että oikeusasiamies ei voi antaa viranomaisia velvoittavia
määräyksiä. Pyrimme myös
tiedottamaan näillä keinoin oikeusasiamiehen toimintakeinoista,
jotka siis ovat lakiin perustuvia ja joita virkasyytteen ohella
ovat esitys lainsäädännön muuttamiseksi,
huomautus virkamiehen lainvastaisesta menettelystä tai
käsitys siitä, mitä hyvä hallintotapa
vaatii ja mitä perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen edellyttää.
Eräissä puheenvuoroissa, useassakin, tuotiin esille
huolestuneisuus siitä, että oikeusasiamies on
erityisen herkkä tutkimaan ja arvostelemaan poliisin toimia.
Ne poliisin menettelyä koskevat toimenpideratkaisut, joita
viime vuoden kertomuksessa esitellään, perustuvat
kuitenkin oikeusasiamiehelle tehtyihin kansalaisten kanteluihin.
Siellä on muistaakseni ainoastaan yksi sellainen asia,
joka oli otettu tarkastuksella omasta aloitteesta tutkittavaksi,
ja se oli kysymys siitä, että erään
kihlakunnan poliisilaitoksella oli paljon pitkään
vireillä olleita esitutkintoja. Minun käsitykseni
onkin, että oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnassa ei ole
sen enempää erityistä herkkyyttä poliisin
toiminnan oma-aloitteiseen tutkintaan kuin muidenkaan viranomaisten,
mutta toki oikeusasiamiehellä on erityistehtävä esimerkiksi
juuri telepakkokeinojen käytön valvonnassa ja
tarkastuksen toimittamisessa muun muassa poliisivankiloihin. Nämä usein
johtavat myöskin jälkitoimiin ja siihen, että joitakin
asioita joudutaan sitten myöhemmin selvittämään omasta
aloitteesta. Mutta luonnollisesti on selvää, että kun
poliisi joutuu toimissaan puuttumaan kansalaisten keskeisiin perusoikeuksiin, poliisin
toimista kannellaan melko paljon, ja tämä heijastuu
myös kertomuksessa esitetyissä kanteluratkaisuissa.
Poliisin toimintaan kohdistuvasta laillisuusvalvonnasta vastaa
meidän nykyisen työnjakomme mukaan apulaisoikeusasiamies
Ilkka Rautio. Mutta voin vakuuttaa, että niihin olosuhteisiin, joissa
poliisi tai mikä tahansa viranomainen toimii, kyllä perehdytään
jokaisessa tapauksessa. Tätä palvelee muun muassa
se, että virkamiehiä ja viranomaisia, kantelun
kohteita, aina kuullaan ja jokaiselle kantelun kohteelle, jonka
toimia ryhdytään selvittämään,
varataan tilaisuus esittää näkemyksensä menettelystään
ja myös niistä olosuhteista, joissa ratkaisu on
tehty. Tietysti myös tarkastuksilla, joita, kuten edellä sanoin, suoritetaan,
on eräänä funktiona juuri perehtyä viranomaisten
toimintamahdollisuuksiin ja toimintaolosuhteisiin.
Ehkä aivan lopuksi sanoisin sen, kun on myöskin
monissa puheenvuoroissa viitattu valtioneuvoston oikeuskanslerin
ja eduskunnan oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnan päällekkäisyyteen,
että tämä rinnakkainen laillisuusvalvonta on
meillä vuodesta 1920 toiminut ja tämä on
viimeksi tietysti vahvistettu perustuslain säätämisen
yhteydessä. Tähän järjestelmään
en laillisuusvalvojana ota kantaa, se on eduskunnan asia, mutta
kansalaisten kannalta voisi ehkä sanoa sen, että vaikka
tämä rinnakkainen laillisuusvalvonta aiheuttaa
epätietoisuutta kansalaisille siitä, kenen puoleen
pitäisi kääntyä ja kenen puoleen
olisi hyvä kääntyä, varsinaista
haittaa se ei minusta merkittävästi aiheuta, koska
kansalaiset saavat joka tapauksessa asiassaan ratkaisun siltä laillisuusvalvojalta,
jolle asia keskinäisen tehtäväjaon mukaan
kuuluu. Oikeuskanslerinviraston ja Oikeusasiamiehen kanslian käytännöt
ovat sillä tavalla vakiintuneet ja kehittyneet, että päällekkäistä työtä ei
käsitykseni mukaan tehdä. Siitä pyritään
varmistumaan. Mutta totta kai on selvä, että jonkin
verran asioiden siirtämistä toisesta virastosta
toiseen tapahtuu.
Keskustelu päättyy.