Täysistunnon pöytäkirja 58/2009 vp

PTK 58/2009 vp

58. TORSTAINA 28. TOUKOKUUTA 2009 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Käytettyjen tuontiautojen verotus

Kari Kärkkäinen /kd:

Arvoisa puhemies! EY-tuomioistuin päätti taannoin EU:n sääntöjen vastaiseksi Suomen valtion harjoittaman verotuksen, joka kohdistuu käytettyihin tuontiautoihin. Tulli kävi viivytystaistelua verotuksen oikeellisuudesta yli kymmenen vuotta. Lakia on nyt muutettu ja väärin peritty vero palautetaan autontuojille. Vero palautetaan kuitenkin automaattisesti vain niille, jotka ovat tuoneet autonsa vuonna 2006 ja sen jälkeen. Tämä päätös loukkaa kaikkia niitä, jotka ovat joutuneet saman virheellisen verotuksen kohteeksi ennen vuotta 2006. Heiltäkin on peritty väärin veroa. Valtio on menetellyt yhtä väärin näiden tapauksissa kuin vuonna 2006 ylimääräistä veroa maksaneiden tapauksissa. Jos tämä asia viedään oikeuteen, mikä on täysin mahdollista, valtio joutuu mitä ilmeisimmin palauttamaan väärin perityn veron.

Arvoisa valtiovarainministeri, miksi valtio pakottaa väärin kohdeltuja kansalaisia nostamaan korvauskanteen valtiota vastaan?

Valtiovarainministeri Jyrki Katainen

Arvoisa puhemies! Olen itsekin ihmetellyt, minkä takia meillä on ollut tämmöinen verojärjestelmä, ja kun tulin ministeriksi, muutin sen. Näin ollen palautusta saa valtaosa niistä, jotka ovat vääryyttä kokeneet. Mitä tulee ennen tätä määrävuotta maahan autonsa tuoneisiin, niin meillä on normaalikäytäntö siinä, mikä on valitusaika, kuinka pitkältä ajalta voi hakea korvauksia. Yksinkertaisesti tämä on ihan normaali järjestelmä. Nyt olemme ison muutoksen tehneet ja sitä samaa vääryyttä, jota tässä on vuosikausia harjoitettu, ei enää tarvitse kenenkään kokea.

Kari Kärkkäinen /kd:

Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Kysymys on vuosina 2002—2005 tehtyjen veropäätösten kohtalosta, jotka koskettavat lähes sataatuhatta kansalaista. Tullin pääjohtaja on todennut, että autoverosta pitäisi luopua kokonaan. Liikenneministeri Vehviläinen on myös ehdottanut, että autoilijoita pitäisi verottaa ajettujen kilometrien mukaan. Auton ostamiseen ja omistamiseen liittyvä autovero ja vuotuinen ajoneuvovero poistettaisiin. Hallitus muutti autoveroa viime vuonna siten, että vähäpäästöisimpien autojen hinnat laskivat. Uusien autojen keskimääräinen päästö on pudonnut tänä vuonna noin 175 hiilidioksidigrammasta vähän yli 160:een. Uusien autojen päästöissä ollaan vielä melko kaukana EU:n tavoitteista. Kysyn:

Mitä hallitus aikoo tehdä, että vähäpäästöisten autojen hinnat laskisivat, että suomalainen autokanta uusiutuisi nopeammin ja liikenteen päästöt vähenisivät?

Valtiovarainministeri Jyrki Katainen

Arvoisa puhemies! Meillä ei ole tarkoitus tehdä emmekä tule tekemään uusia autoveropäätöksiä. Yksi keskeinen asia tässä on tietysti uusien autojen vähäpäästöisyyden lisääntyminen. Siis nyt markkinoilta tulee jatkuvasti vähäpäästöisempiä autoja, ja totta kai niiden vero, kiitos tämän uuden verouudistuksen, tulee olemaan matala, ja se kannustaa ihmisiä nimenomaan vaihtamaan vähäpäästöisiin autoihin. Tämä kehitys on väistämätön ja erittäin hyvä.

Meillä on valmisteilla polttoaineverouudistus, joka olisi tarkoitus porrastaa päästöjen mukaan. Tämä ei ole vielä valmis, enkä mene takaamaan, että pystymme sen tekemään, mutta teemme Vtt:n kanssa erittäin tiukasti työtä, jotta tulevan syksyn aikana pystyisimme porrastamaan CO2:n mukaan myös erilaiset polttoaineet. Silloin me saisimme kannusteita esimerkiksi kotimaassa tuotetuille biopolttoaineille tuoda niitä markkinoille ja myös niitä käyttää. Siinä voittaisivat suomalaiset työpaikat, mutta voittaisi myös ilmasto.

Juha Korkeaoja /kesk:

Arvoisa puhemies! Käytettyjen autojen tuonnissa on ollut valituksen perusteena erittäin usein myös hinnan määrittely, jossa on järjestelmä uusittu, ja vieläkin näyttää siltä, että hyvin monessa tapauksessa autojen tuojat kokevat, että hinta määritellään liian korkeaksi. Siinä on tällainen tilastopohja olemassa, jossa ei oteta huomioon tuontiauton Suomi-autoa halvempaa käypää arvoa, mikä sitten johtaa siihen, että valituksia tulee lähes joka tapauksessa. Kysynkin:

Onko nyt tarkoituksenmukaista jatkuvasti ikään kuin pala palalta ja pakon edessä vasta tätä järjestelmää muuttaa niin, että päästäisiin eroon tästä valitussumasta, joka näyttää edelleenkin jatkuvan?

Valtiovarainministeri Jyrki Katainen

Arvoisa puhemies! Valitussuma on erittäin valitettava, ja ymmärrän erittäin hyvin autoja käytettynä Suomeen tuovien tuskan siitä, että päätöksiä joutuu odottamaan. Tämä käytännössä johtuu siitä, että kun esimerkiksi Saksassa ei ole autoveroa ja Suomessa on autovero, niin jottei kilpailu vääristyisi niin, etteivät suomalaiset autokauppiaat häviäisi markkinaosuuksia kohtuuttomasti käytetyille autoille vaikkapa Saksasta, meidän on välttämättä tehtävä käsin se työ, jossa arvioidaan autoveron osuus ja saadaan tavallaan saksalaiset käytetyt autot Suomessa myytyjen autojen kanssa samalle viivalle verotuksellisesti arvioiden. Tämä johtaa valitettavasti tähän valtavaan käsityöhön, joissakin tapauksissa jopa ruuhkiin, ja tätä ei kokonaan pystytä purkamaan niin pitkään kuin Suomessa on autovero. Mutta en pidä tarkoituksenmukaisena poistaa autoveroa tämän vaalikauden aikana, vaan uskon, että ympäristöllisesti ajateltuna meillä on myös paremmin ohjaavia keinoja käytettävissä.

Toinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.