Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! EY-tuomioistuin päätti
taannoin EU:n sääntöjen vastaiseksi Suomen
valtion harjoittaman verotuksen, joka kohdistuu käytettyihin
tuontiautoihin. Tulli kävi viivytystaistelua verotuksen
oikeellisuudesta yli kymmenen vuotta. Lakia on nyt muutettu ja väärin
peritty vero palautetaan autontuojille. Vero palautetaan kuitenkin
automaattisesti vain niille, jotka ovat tuoneet autonsa vuonna 2006
ja sen jälkeen. Tämä päätös
loukkaa kaikkia niitä, jotka ovat joutuneet saman virheellisen
verotuksen kohteeksi ennen vuotta 2006. Heiltäkin on peritty
väärin veroa. Valtio on menetellyt yhtä väärin
näiden tapauksissa kuin vuonna 2006 ylimääräistä veroa
maksaneiden tapauksissa. Jos tämä asia viedään
oikeuteen, mikä on täysin mahdollista, valtio
joutuu mitä ilmeisimmin palauttamaan väärin
perityn veron.
Arvoisa valtiovarainministeri, miksi valtio pakottaa väärin
kohdeltuja kansalaisia nostamaan korvauskanteen valtiota vastaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Olen itsekin ihmetellyt, minkä takia
meillä on ollut tämmöinen verojärjestelmä, ja
kun tulin ministeriksi, muutin sen. Näin ollen palautusta
saa valtaosa niistä, jotka ovat vääryyttä kokeneet.
Mitä tulee ennen tätä määrävuotta maahan
autonsa tuoneisiin, niin meillä on normaalikäytäntö siinä,
mikä on valitusaika, kuinka pitkältä ajalta
voi hakea korvauksia. Yksinkertaisesti tämä on
ihan normaali järjestelmä. Nyt olemme ison muutoksen
tehneet ja sitä samaa vääryyttä,
jota tässä on vuosikausia harjoitettu, ei enää tarvitse
kenenkään kokea.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Kysymys on vuosina 2002—2005
tehtyjen veropäätösten kohtalosta, jotka koskettavat
lähes sataatuhatta kansalaista. Tullin pääjohtaja
on todennut, että autoverosta pitäisi luopua kokonaan.
Liikenneministeri Vehviläinen on myös ehdottanut,
että autoilijoita pitäisi verottaa ajettujen kilometrien
mukaan. Auton ostamiseen ja omistamiseen liittyvä autovero
ja vuotuinen ajoneuvovero poistettaisiin. Hallitus muutti autoveroa
viime vuonna siten, että vähäpäästöisimpien
autojen hinnat laskivat. Uusien autojen keskimääräinen
päästö on pudonnut tänä vuonna
noin 175 hiilidioksidigrammasta vähän yli 160:een.
Uusien autojen päästöissä ollaan
vielä melko kaukana EU:n tavoitteista. Kysyn:
Mitä hallitus aikoo tehdä, että vähäpäästöisten
autojen hinnat laskisivat, että suomalainen autokanta uusiutuisi
nopeammin ja liikenteen päästöt vähenisivät?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Meillä ei ole tarkoitus tehdä emmekä tule
tekemään uusia autoveropäätöksiä. Yksi
keskeinen asia tässä on tietysti uusien autojen
vähäpäästöisyyden lisääntyminen.
Siis nyt markkinoilta tulee jatkuvasti vähäpäästöisempiä autoja,
ja totta kai niiden vero, kiitos tämän uuden verouudistuksen,
tulee olemaan matala, ja se kannustaa ihmisiä nimenomaan
vaihtamaan vähäpäästöisiin
autoihin. Tämä kehitys on väistämätön
ja erittäin hyvä.
Meillä on valmisteilla polttoaineverouudistus, joka
olisi tarkoitus porrastaa päästöjen mukaan.
Tämä ei ole vielä valmis, enkä mene
takaamaan, että pystymme sen tekemään,
mutta teemme Vtt:n kanssa erittäin tiukasti työtä,
jotta tulevan syksyn aikana pystyisimme porrastamaan CO2:n
mukaan myös erilaiset polttoaineet. Silloin me saisimme
kannusteita esimerkiksi kotimaassa tuotetuille biopolttoaineille
tuoda niitä markkinoille ja myös niitä käyttää.
Siinä voittaisivat suomalaiset työpaikat, mutta
voittaisi myös ilmasto.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Käytettyjen autojen tuonnissa on
ollut valituksen perusteena erittäin usein myös
hinnan määrittely, jossa on järjestelmä uusittu,
ja vieläkin näyttää siltä,
että hyvin monessa tapauksessa autojen tuojat kokevat,
että hinta määritellään
liian korkeaksi. Siinä on tällainen tilastopohja
olemassa, jossa ei oteta huomioon tuontiauton Suomi-autoa halvempaa
käypää arvoa, mikä sitten johtaa
siihen, että valituksia tulee lähes joka tapauksessa.
Kysynkin:
Onko nyt tarkoituksenmukaista jatkuvasti ikään
kuin pala palalta ja pakon edessä vasta tätä järjestelmää muuttaa
niin, että päästäisiin eroon tästä valitussumasta,
joka näyttää edelleenkin jatkuvan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Valitussuma on erittäin valitettava,
ja ymmärrän erittäin hyvin autoja käytettynä Suomeen
tuovien tuskan siitä, että päätöksiä joutuu
odottamaan. Tämä käytännössä johtuu
siitä, että kun esimerkiksi Saksassa ei ole autoveroa
ja Suomessa on autovero, niin jottei kilpailu vääristyisi
niin, etteivät suomalaiset autokauppiaat häviäisi
markkinaosuuksia kohtuuttomasti käytetyille autoille vaikkapa
Saksasta, meidän on välttämättä tehtävä käsin
se työ, jossa arvioidaan autoveron osuus ja saadaan tavallaan
saksalaiset käytetyt autot Suomessa myytyjen autojen kanssa
samalle viivalle verotuksellisesti arvioiden. Tämä johtaa
valitettavasti tähän valtavaan käsityöhön,
joissakin tapauksissa jopa ruuhkiin, ja tätä ei
kokonaan pystytä purkamaan niin pitkään kuin
Suomessa on autovero. Mutta en pidä tarkoituksenmukaisena
poistaa autoveroa tämän vaalikauden aikana, vaan
uskon, että ympäristöllisesti ajateltuna
meillä on myös paremmin ohjaavia keinoja käytettävissä.