11) Hallituksen esitys laiksi tulvariskien hallinnasta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä tulvariskien
hallintaan liittyvän lainsäädännön
pohtiminen on erityisen tärkeää, ja tässä maa-
ja metsätalousvaliokunta on tehnyt erittäin hyvää työtä,
ja myöskin vastuita on kohdennettu määrätyissä asioissa
kunnalle ja taas sitten valtion taholle. On hyvä, että siinä on
semmoinen ryhmä, joka pohtii näitä tulvavahinkoja ja
niiden ennaltaehkäisyä.
Mutta se, mikä huolettaa tuolla kansalaisia, on sellaisten
korvausten saaminen, jos tulee kova vesisade. Niin kuin Porissa
kävi, niin rahoja ei tahtonut löytyä mistään,
ja jos ei ministeri Kiviniemi olisi esittänyt omalle hallinnonalalleen kuntien
harkinnanvaraisiin tätä rahaa, niin ei olisi voitu
kohdentaa ollenkaan, ja pelkästään Porin kaupungille
taisi tulla 15—20 miljoonan euron korvaukset, ja kaupunkihan
ei saanut siitä mitään vaan lähinnä nämä tavalliset
vahingon kärsijät, joilla ei sitten ollut vakuutusturvaa
tai muuta. Minusta meillä pitäisi olla eri momentti,
joka vastaa tämmöisistä vahingoista.
Toisaalta sitten, kun ajatellaan, että Kokemäenjoki
on Suomen tulvaherkin alue, niin meillä on siellä vuosikausia
hitaalla vauhdilla voitu edetä tässä tulvasuojelussa,
vaikka siinä on valtion ja kunnan yhteinen sopimus näiden
hoitamisesta. Näihin rahoihin kyllä pitäisi
saada selkeästi johdonmukaisuutta ja pitäisi saada
siinä määrin rahaa, että voidaan
tehdä tämä tulvasuojelu ennen kuin Pori
hukkuu. Se on valtakunnan pahimmaksi rankkeerattu alue ihan kokonaisuutena
tämän Kokemäenjoen tulvauhkan vuoksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Itse olen aivan sieltä Kokemäenjoen
latvavesiltä. Siellä ei tällä tavalla
tulvaongelmia ole kuin on siellä, missä joki lähestyy
merta. Mutta näkisin tärkeänä tämän
kysymyksen tulvariskien osalta myöskin siinä valossa,
että tiedostetaan tulvariskit, luodaan mekanismi, jolla
vahinkoja eri tavoin korvataan sekä vakuutusten osalta
että aivan näissä muissa katastrofeissa,
jotka ovat ennalta pahasti arvaamattomia, ja niihin luodaan myös
mekanismit. Mutta samalla toivon, että rakentamiseen saatettaisiin
myöskin niitä määräyksiä,
joilla asiallisesti voitaisiin auttaa niin, että jos tulva
pääsee ennalta arvaamatta yllättämään, niin
voidaan myöskin alueita hyödyntää,
mutta rakentamismääräysten osalta olisi
selkeät määräykset, joilla eliminoitaisiin
vahingot silloin, jos rakennus joutuu veden ympäröimäksi.
Näkisin, että tässä on löydettävä tuommoinen
terve kompromissi rakentamisen ja uhan eliminoimisen välillä myöskin
näillä rakentamisohjeilla ja määräyksillä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaltiokummulle vaan viestinä,
että valiokunta kyllä tiedosti nämä Porin
asiat harvinaisen perusteellisesti. Ne olivat siellä useampaan
otteeseen esillä, ja siellä vielä todettiin,
että nyt kaikki se vahingonkorvauslainsäädäntöpuoli,
mikä on ollut vireillä, pitää saada
ensi tilassa valmiiksi. Erikoisesti kiinnitettiin huomiota siihen,
että nämä rankkasateitten aiheuttamat
hulevesiongelmat jnp. on saatava myöskin kuntoon nyt. Elikkä se
on siinä hilikulla, milloinka nämä asiat
ovat valmiina. Voisin kuvitella saamani informaation perusteella,
että kun seuraavia hallitusneuvotteluja vajaan vuoden kuluttua
käydään, silloin on jo sellainen pohja
käytettävissä, että porilaistenkin
tulevaisuuden murheet on otettu huomioon.
Lisäksi, mikä koskee tätä tulvadirektiiviä,
niin juuri nämä Puolan tulvat ja Tšekin
valtion tulvat ovat olleet aiheuttamassa sen, että tämä direktiivi
ylipäätään säädettiin.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Luonnonolosuhteet saattavat olla yllättäviä,
ja voi olla, että kaikkiin tilanteisiin ei lainsäädännölläkään
aukottomasti pystytä varautumaan. Tässä ehdotetulla
lailla tulvariskien hallinnasta on tarkoitus parantaa varautumista
sää- ja vesiolosuhteiden muutoksiin, ja tämä ympäristövaliokunnan
lausunnossa esiin tuotu ajatus siitä, että lakiehdotus
lisää yleistä tietoisuutta ja edistää näin vahinkojen
ennaltaehkäisemistä, on erittäin hyvä ja
tärkeä asia tässä huomioida.
Myöskin siinä tiedotuksessa, joka tämän
lain osalta toteutetaan, on hyvä viestiä ihmisille,
että tämän lain myötä on kiinnitetty
näihin asioihin huomiota, ja myöskin opastaa kiinteistöjen
omistajia varautumaan tulva- ja vesivahinkoihin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Todella ympäristövaliokunta
on antanut lausunnon, ja tässä lausunnossa viitataan
siihen, että kansalaisjärjestöjen on
hyvä olla yhteydessä tähän tulvaryhmään;
tämä lain 15 §:n mukainen yhteistyöelin
on siis tulvaryhmä. Tässä valiokuntamme
lausunnossa nimenomaan tuodaan tämä kansalaisjärjestöjen
ja kansalaisten aktiivinen yhteydenpitäminen, sillä on
oma merkityksensä myös tiedon välittämisessä.
Puhemies! Ensimmäisen käsittelyn yhteydessä en
ollut paikalla, mutta näen, että ed. Pulliainen
oli, ja epäilen, että hän on käyttänyt
tässä puheenvuoron. Huomasin, että täällä oli
myös lappilaisia kansanedustajia joitakin ehkä paikalla. Tässä kohdin
haluaisin painottaa ja alleviivata sitä, että tätä direktiiviä,
jonka pohjalla todella on, niin kuin täällä todettiin,
suuret eurooppalaiset tulvakokemukset, ei käytettäisi
perusteluna esimerkiksi Kemijoen patoamiseen taikka jonkunlaisena
sivuväylänä siihen, että Vuotoksen
alue padotaan, ja sillä tavalla "suojeltaisiin" vaikkapa asutuskeskuksia
tulvavahingoilta. Uskon, että tässä olemme
tietysti ed. Pulliaisen kanssa varmasti yksimielisiä, mutta
en tiedä, käytiinkö tätä keskustelua.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensimmäisen käsittelyn yhteydessä käytin
tämän puheenvuoron, ja kuvaavaa tälle
asialle on se, että kun ministeriö esitteli tämän
hallituksen esityksen valiokunnalle, niin esittelijä ensimmäisenä totesi,
että hän selvyyden vuoksi ilmoittaa, että Vuotoksen
allasta ei nyt rakenneta tällä direktiivillä.
Elikkä se menee omia latujaan vesilain mukaan jnp. Elikkä se asia
on en annan sak.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kiitoksia ed. Pulliaiselle. On hyvä,
että näin on todettu esittelijän, ilmeisesti
Kai Kaatran, toimesta. Mutta tässä toteaisin tietysti
sen, että jossakin vaiheessa direktiiviä käytettiin
siihen suuntaan, että nyt tulee tulvadirektiivi ja sen
yhteydessä Vuotos-asia hoidetaan. Me tietysti joudumme
todellakin tekemään niin hyvän mietinnön
vesilaista, että se myös pitää hyvin
tiiviisti, että siinä ei ole sellaista Vuotoksen
läpi mentävää vuotopaikkaa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin ed. Pulliainen tässä edellä totesi,
niin valiokunta varmaan käsitteli ja otti näitä asioita
huomioon ja pohti. Nythän varsinainen ongelma on siinä,
että näistä tulvista aiheutuvat vahingot,
jos ne johtuvat vesistöstä, siis joen tai muun
tulvimisesta, niihin on lainsäädäntö,
ne korvataan, mutta jos ne johtuvat luonnonolosuhteista, tulee vettä,
niin mistään ei korvata. Ja tällä hetkellä se
korvauspaikka on aivan väärässä paikassa,
kun se on kuntien taloudellista tukemista varten tarkoitetuissa
harkinnanvaraisissa määrärahoissa. Eli
tämä tarvitsee ehdottomasti nyt selkeyden siitä,
että voidaan tämmöiset luonnonvesivahingot
korvata ja että niihin on oma budjettinsa.
Sitten toisaalta, kun tämä tulvasuojelu on
pakollista ja sitä edellyttävät viranomaiset,
niin tietysti pitäisi olla jonkunlainen roti siinä,
missä tahdissa niitä tehdään,
etteivät peruskunnat ole sellaisessa litistyksessä,
että tulvasuojelua edellytetään, mutta
valtion rahoitusta on sitten joka vuosi kinuttava, että saadaanko
sitä tehdä vai ei.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Sanoisin ed. Pulliaaselle sen, että täs
ei olla ny täs vaihees mitään Vuotoksen
allasta rakentamas, mutta tämä asia tuloo ajankohtaaseksi
tulevaisuudes, jos kasvihuoneilmiö etenee, niin ku sanotahan.
Vesimassat lisääntyy. Ei oo hääppösesti
Pohjanmaalla satanu iha rehellisesti siihen nähren, mitä Lounaas-Suomessa,
tuolla Porin seurulla, Satakunnassa, mutta sielläkin on
Lapuanjoki tuluvinu eli vettä menny pelloolle. Eli kyllä nämä tuloo
jatkossa hyvin akuuttisesti esille, mitä tehdään
tuluvansuojelulle.
Tietysti on kaks eri asiaa silloon, kun menöö kiinteistöjen
sisälle, kellariihin vesi, ja se, ku menöö pelloolle.
Mutta jatkossa pitää varmahan täällä Etelä-Suomessa,
etelääsemmässä Suomessa, kiinnittää huomiota,
että mitä teherähän turvavalliille,
teheräänkö lisää niin
sanottuja turva-altaita. Tämä tuloo olohon maatalourellekin
isoo kysymys lähivuosikymmeninä.
Keskustelu päättyi.