13) Laki eduskuntaryhmien tuesta
Timo Kalli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Eduskuntaryhmien tuesta annettu lakialoite,
joka on käsittelyn pohjana, on valmisteltu eduskunnan kanslian
ja eduskuntaryhmien kanslioiden yhteistyönä. Kaikkien
eduskuntaryhmien puheenjohtajat ovat sen myös allekirjoittaneet.
Tämän lakialoitteen tarkoituksena on selventää eduskuntaryhmien
valtiolta saaman avustuksen oikeudellista asemaa.
Eduskuntaryhmien toiminta on tärkeä osa eduskunnan
työtä. Ryhmien taloudet eivät ole osa
eduskunnan hallintoa, vaan ryhmillä on oma taloutensa.
Oikeudelliselta asemaltaan eduskuntaryhmät ovat rekisteröimättömiä yhdistyksiä suhteessa
ulkopuolisiin. Eduskuntaryhmät on kuitenkin rekisteröity
Verohallinnon työnantajarekisteriin.
Eduskuntaryhmät ovat vuodesta 1967 alkaen saaneet valtiolta
käyttövaroja ryhmäkanslioita varten.
Lakialoitteen mukaan jatkossakin kukin ryhmä saa saman
suuruisen perussumman ja ryhmän jäsenluvun mukaan
lisäsumman. Avustus on tarkoitettu ryhmän toiminnalle
välttämättömän henkilöstön
palkkaamiseen ja ryhmän toiminnasta aiheutuvien menojen
kattamiseen. Kansliamäärärahan suuruutta
ei oteta lakiin vaan se vahvistetaan vuotuisissa talousarvioissa.
Tämän lain säätämisellä ei
ole uudenlaisia taloudellisia vaikutuksia. Avustuksen maksamisen
lisäksi eduskunnan kanslia järjestää kansanedustajille ja
ryhmien työntekijöille maksutta muun muassa toimitilat
ja kalusteet sekä välineitä ja laitteita kuten
tietokoneet, tulostimet, skannerit, puhelimet ja tietojenkäsittelypalveluita.
Eduskuntaryhmän on ehdotuksen mukaan pidettävä kirjanpitoa
kuten rekisteröidyn yhdistyksen, ja ryhmällä on
oltava auktorisoitu tilintarkastaja. Ryhmän on toimitettava
eduskunnan kanslialle tilinpäätös liitteineen
ja tilintarkastuskertomus. Ryhmien tilinpäätökset
ja tilintarkastuskertomukset tulevat tällöin julkisiksi
asiakirjoiksi.
Kansliatoimikunnan tehtävänä on valvoa avustuksen
käyttöä. Mikäli eduskuntaryhmä ei noudata
tätä lakia, kansliatoimikunnalla on mahdollisuus
määrätä avustuksen maksamisen
keskeyttäminen. Kansliatoimikunta voi määrätä jo maksetun
avustuksen takaisin perimisestä, jos eduskuntaryhmä on
käyttänyt avustusta virheellisesti eikä ryhmä ole
korjannut virhettä saamastaan huomautuksesta huolimatta.
Kansliatoimikunnan päätöksestä saisi
hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Vaalikauden aikana edustajat voivat siirtyä ryhmästä toiseen.
Jos ryhmä kuitenkin jää toimimaan, maksetut
mutta vielä käyttämättä olevat avustusmäärärahat
jäävät ryhmän käyttöön.
Jos kaikki jäsenet siirtyvät yhteen tai useampaan muuhun
eduskuntaryhmään, vastaanottava ryhmä tai
ryhmät saavat käyttämättä jääneet
avustusmäärärahat. Jos vaaleissa käy
niin, ettei eduskuntaryhmä saa yhtään
kansanedustajaa, käyttämättä jäävät
avustusrahat tulee palauttaa eduskunnan kanslialle.
Tämän lain on tarkoitus tulla voimaan toukokuun
1. päivä 2011 eli seuraavien eduskuntavaalien
jälkeen. Kuitenkin kirjapitoa, tilintarkastajaa sekä tilinpäätöstä ja
tilintarkastuskertomusta koskevat pykälät tulevat
voimaan jo vuoden 2011 alussa.
Toivon tälle käsittelyn pohjana olevalle lakialoitteelle
ymmärtämystä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Viime aikoina on puhuttu erinomaisen paljon eduskunnan
hallinnon kehittämisestä, jossakin mielessä myöskin
uudistamisesta. Siihen lainsäädäntöprosessiin
liittyy tämä lakialoite, jonka eduskuntaryhmien
puheenjohtajat ovat allekirjoittaneet. Aloite on tullut siitä läpikäyntityöstä, mikä
eduskunnan
hallinnon kohdalla on toteutettu viime aikoina.
Käytän tämän puheenvuoron
todetakseni yhden asian, ja se asia on se, että vastoin
sitä yleistä käsitystä, joka
on haluttu luoda, nämä asiat ovat olleet kuitenkin
eduskunnassa mallikelpoisessa kunnossa. Asiat on hoidettu ilman
tällaista lainsäädäntöäkin,
ja se toiminta kestää minkä tahansa arvioinnin
ja tarkastelun. Mutta kun halutaan, että kaikki on lailla
säädettyä viimeistä piirtoa myöten,
niin silloin on hyvä, että käydään
kaikki mahdolliset vaihtoehdot läpi, täydennetään
lainsäädäntöä aukottomaksi,
ja silloin asiassa se viimeinenkin moitesana häviää pois.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta tämä lakialoite
tuo selkeästi esiin sen, että eduskuntaryhmät
ovat tavallaan elimellinen osa tätä kansanedustuslaitosta,
että ne eivät ole mikään irrallinen
saareke, olkoonkin niin, että ne eivät tavallaan
ole osa tätä eduskunnan virallista hallintorakennetta.
Tässä suhteessa eduskuntaryhmät toimivat
itsenäisellä tavalla, ja tästä kumpuaa
sitten se välttämättömyys, että nämä valtionapuun
ja sen käyttöön liittyvät säädökset
on erinomaisen tärkeätä laittaa kuntoon
ja säätää tällä tasolla
ja määritellä paitsi tietysti näiden
valtionapujen määrä myös niiden
käyttötarkoitus. Yksi jälkikäteiskontrollin
keskeinen lähtökohta on se, että kirjanpidon
osalta on vaadittu merkittävä avoimuus ja vielä tilintarkastajien osalta
määräykset ovat selkeät, mikä lisää tämän luotettavuutta
ja uskottavuutta. Tässä ei saa olla aukkoja.
Mutta, arvoisa puhemies, se tärkein asia tässä on
se, että tämä korostaa eduskuntaryhmien
itsenäisyyttä suhteessa niiden takana oleviin
puolueorganisaatioihin. Tämä korostaa myöskin
eduskuntaryhmien taloudellista riippumattomuutta toimia menestyksekkäällä tavalla
eduskuntatyössä. Silloin ei tule myöskään
niitä kysymyksiä, jotka ovat viime aikoina olleet
puoluerahoituksen osalta erittäin paljon julkisuudessa
ja jotka omalta osaltaan olivat johtamassa myöskin puoluerahoituksen
lainsäädännön uudistamiseen, joka
oli erittäin tervetullut hanke. Näen tämän erittäin
tärkeänä myös tässä valossa,
että eduskuntaryhmät voivat tämän
lain hyväksymisen myötä entistä selkeämmin
toimia itsenäisinä toimijoina menestyksekkäästi
eduskunnassa.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Aloite on ihan hyvä ja tarpeellinen.
Sitten kysyisin asiaa erinomaisesti esitelleeltä ed.
Kallilta, kun hän mainitsi, että ryhmien tilinpäätökset
tulevat julkisiksi: entä siihen liittyvä tositemateriaali?
Tuleeko se olemaan samanlainen kuin se on eduskunnan muunkin toiminnan osalta,
esimerkiksi niin, että viimeistä kuittia myöten
eduskunnan kaikki tilinpäätökseen liittyvä materiaali
on julkista? Tämän halusin ihan vaan varmistaa,
onko yhtenäinen käytäntö eduskunnan
menojen ja eduskuntaryhmien menojen yksityiskohtaisessa tarkastelussa.
Tilinpäätöshän voidaan laatia
aika pelkistetysti. Siellä ei montaa riviä tarvitse
olla, kun voi kertoa, että tässä on organisaation
tilinpäätös. Se on pienimmillään
niin, että siellä on kaksi lukua, siellä on
tulot ja siellä on menot.
Ed. Kalli toivoi aloitteelle ymmärtämystä. Mutta,
ed. Kalli, vaikkakin siinä on vain kahdeksan allekirjoittajaa,
niin kun nimet ovat raskaan sarjan nimiä, ennustan, että tämä ryhmien
puheenjohtajien yhteinen lakialoite tulee kyllä tässä salissa
varmaankin menemään läpi, en osaa veikata,
minkälaisella enemmistöllä, mutta uskoisin,
että kuitenkin useimmat allekirjoittajista ovat samaa mieltä vielä lopullisessa
käsittelyssä.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä salissa
aiemmin on ed. Saarinen jonkun asian yhteydessä todennut,
että siinä on valtava ero. Saattaa olla, että tässäkin
on valtava ero.
Tässä tuli esiin se, että tämä lakialoite
ei ole syntynyt siitä, että eduskuntaryhmien tilejä tai
taloutta olisi hoidettu holtittomasti tai olisi syntynyt virheitä,
vaan nimenomaan niin kuin ed. Pulliainen totesi, että kun
säädöksiä ja tarpeita on selvitetty,
niin tämä on niin kuin jonkinlainen vakuutusmaksu.
Itse kuitenkaan en koe, että kaikkia lappusia tämän
lain myötä julkisuuteen tuodaan. Olen avoimuuden
kannalla, mutta toivon kuitenkin kohtuullista pidättyvyyttä.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kun erustaja Saarinen tuossa varmahan asianmukaasesti
mainitti, kun siellä on kahreksan raskaan sarjan allekirjottanutta,
niin se torennäkösesti tuloo menehen läpi,
niin kun erustaja Kalli vähä kuivasti, ehkä huumorillakin
mutta totta puhuen totesi, jotta saattaa olla juuri näin. Mutta
mä kuuntelin erustaja Kallin pöntöstä antamaa
tiedotetta eli puhetta erittäin herkällä korvalla.
Melekeen voiraan sanoa, että siinä vaiheessa,
kun ed. Kalli aina pisteen kohras pirätti ja alkas uus
lause, niin voin sanoa, että jos tämä kerran
näin tuloo tapahtumahan, kun tuolta pöntöstä meille
annettihin ymmärtää, tämä on
erittäin hyvä ja täs turhia porsahanreikiä ei
enää oo. Mä luulen, jotta ehkä näillä vaalirahasotkuillakin
on oma merkitys ollu, niin ollahan entistä tarkempia, avoimempia
ja saarahan luottamus Suomen kansalta.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskuntaryhmien kanslioiden ja ylipäätään
eduskuntaryhmien toiminnan turvaaminen on tämän
lainsäädäntötyön ja
valtion budjettivallan ja demokratian keskeinen turva. Sen vuoksi
on hyvä, että on tehty tämmöinen
lakialoite ja että siinä ovat kaikki
ryhmät mukana. Tämä laki tuo mukanaan
selkeät linjaukset, millä tavalla toimitaan ja
missä puitteissa eduskuntaryhmien talous ja muukin toiminta
sitten pyörii, ettei ole semmoisia peikkoja, että mitähän kummallisuuksia
siellä voi olla. Nimittäin eduskuntaryhmien toimintaa
ei mitenkään voi korvata tämän
talon virkamiesten kautta tapahtuva toiminta, koska siellä on
hyvin paljon näiden ryhmien erilaiseen eduskuntatyöhön
liittyvää asiaa ja myöskin tietysti poliittista
asiaa. Tässä mielessä tämä lakialoite
on kyllä hyvä ja täytyy toteuttaa niillä viilauksilla,
jotka eduskunta näkee tarpeellisiksi.
Keskustelu päättyi.