2) Lakialoite laiksi kansainvälisten suhteiden ja Euroopan
unionin asioiden tutkimuslaitoksesta sekä laiksi eduskunnan
virkamiehistä annetun lain ja valtion maksuperustelain
1 ja 10 §:n muuttamisesta
Liisa Jaakonsaari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän uuden tutkimuslaitoksen
perustaminen on erinomainen asia. Arkikokemukset ja lukuisat selvitykset
osoittavat, että tämänkaltaista thinktank-tyyppistä tutkimuslaitosta
tarvitaan. Maailma on entistä monimutkaisempi, ja tarvitsemme
ilman muuta toimijoita, jotka kykenevät hahmottamaan muutospaineet
ja eri ilmiöiden syy-yhteydet entistä paremmin.
Me tiedämme itsekin sen päätöksentekijöinä,
ja myös valmistelijat ovat jotenkin tässä politiikan rytkeessä ja
arjessa niin tiiviisti kiinni, että harvalta liikenee aikaa
syvälliseen analyysiin, pohdintaan, vaihtoehtojen hahmottamiseen,
vaikka kykyä ja tahtoakin olisi, eikä analyyttinen
tieto ja asiantuntemus synny ilman tekijöitä.
Kysymys ei ole siitä, että haluaisimme ikään kuin
ulkoistaa ajattelun, vaan kysymys on siitä, että ajatuksille
täytyy saada energiaa ja ikään kuin ruokaa
ja semmoisia välineitä, joilla voi tarkemmin hahmottaa
maailmaa. Siksipä tälle tutkimuslaitokselle tarkoitettu
toiminta-ajatus tämmöisenä thinktank-mallisena
tutkimuslaitoksena on oikea. Siis akateemisen tutkimuksen kanssa tämä tutkimuslaitos
ei ryhdy kilpailemaan, vaan olennaista on kyky suodattaa olemassa
olevasta kansainvälisestä tutkimuksesta, tiedosta
ja keskustelusta ne näkökulmat, jotka ovat kotimaisen päätöksenteon
kannalta tärkeitä. Olennaista on tämän
uuden tutkimuslaitoksen tuottaman tiedon ajankohtaisuus ja käyttökelpoisuus.
Siis odotamme, valiokunta odottaa, minä odotan, uudesta
tutkimuslaitoksesta näkyvää aktiivista
keskustelijaa ja myös niin sanottujen virallisten totuuksien
kyseenalaistajaa. Kansainvälisissä suhteissa ja
EU-asioissa tarvitaan enemmän tutkimusta, joka suuntautuu
päätöksenteon kannalta olennaisiin ja
ajankohtaisiin kysymyksiin.
On erittäin hyvä, että saatiin aikaan
ratkaisu, joka jatkaa jo asemansa vakiinnuttaneen Ulkopoliittisen
instituutin toimintaa. Ei olisi ollut järkevää vetää ikään
kuin matto alta Upilta ja perustaa kilpaileva laitos. On hyvin tärkeää,
että tämä uusi tutkimuslaitos ei aloita
tyhjän päältä, mutta samalla
on todettava selkeästi, että uusi tutkimuslaitos
ei ole entinen Ulkopoliittinen instituutti. Tutkimuslaitos edellyttää nykyisen
ulkopoliittisen tutkimuskentän selkeää laajentamista
Euroopan unionin asioihin, ja sitä muun muassa suuri valiokunta
painotti.
Ulkoasiainvaliokunta mietinnössään
korostaa, ja se on mietinnön punainen lanka, että uuden
tutkimuslaitoksen tulee olla toiminnassaan täysin riippumaton.
Se on ollut eduskunnan vahva tahto jo alusta lähtien, kun
tutkimuslaitosta on lähdetty perustamaan. Siis emme ole
rakentamassa eduskunnalle käsikassaraa emmekä sylikoiraa,
ja siksi toiminnallinen ja hallinnollinen riippumattomuus on erittäin
tärkeää, ja tutkimuslaitoksen pitää sitten
rakentaakin itselleen uskottava profiili alusta alkaen.
Tätä tutkimuslaitoksen hallintorakennetta
on pidetty raskaana, ja sen kritiikin voi kuitata, mutta uskon,
että sen kanssa voidaan elää ja tehdä tästä raskaasta
hallintorakenteesta tutkimuslaitosta tukeva voimavara. On tärkeää havaita
se tätäkin taustaa vasten, että instituutille
annetaan vahva johtaja. Instituutilla tulee olemaan erittäin vahva
johtaja, jonka tekojen ja integriteetin varassa sitten tutkimuslaitoksen
tulevaisuus, sen uskottavuus, sen riippumattomuus ovat. Juuri näiden
johtajan erittäin vahvojen toimivaltuuksien takia valiokunta
sitten piti kohtuullisena, että johtajan toimikaudet rajataan
korkeintaan kahteen peräkkäiseen.
Valiokunnassa keskusteltiin myös johtajalta vaaditusta
tohtorin pätevyydestä, mikä edellytyksenä on
epäjohdonmukainen, kun tutkimuslaitosta ei olla rakentamassa
akateemisin kriteerein, ja näin vähän
keinotekoisesti me olemme rajaamassa johtajan rekrytointipohjaa.
Tästä kuitenkin oli niin paljon erilaisia näkemyksiä,
että muutosta ei päädytty sitten loppujen
lopuksi suosittamaan, eli tohtorin tutkinnon vaatimus säilyy johtajan
valintakriteerinä.
Arkitodellisuudessa sitten riippumattomuus ja uskottavuus rakentuvat
usein myös sille, miltä asiat näyttävät.
Tästä syystä ulkoasiainvaliokunta on
pitänyt tärkeänä, että uuden
tutkimuslaitoksen pitää elää eduskunnasta
riippumatonta, itsenäistä elämää eikä laitostua
eduskunnan käytävillä virastomaiseksi
toimijaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa
myös sitä, että tutkimuslaitokselle ei
pidä hakea tiloja eduskunnasta, vaan sen on rakennettava
tältäkin osin itsenäinen identiteetti. Siis
ollaan rakentamassa vapaata ajattelun keskusta eikä eduskunnan
omaa tutkimusosastoa.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että tutkimuslaitoksen riippumattomuus näkyy myös hallintoa
koskevissa ratkaisuissa selkeänä. Siis ei pidä julistaa
tutkimuksen ja toiminnan vapautta paraatiovella ja tuoda sitten
kahleita vaivihkaa keittiön oven kautta. Tämä riippumattomuus
ei tietenkään tarkoita eristäytymistä.
Päinvastoin tutkimuslaitokselta odotetaan tiivistä vuorovaikutusta
yhteiskunnan kanssa. Riippumattomuus on sitä, että eduskunta
ei ryhdy määräämään, mitä tutkimuslaitos
tekee tai sanoo, ja tämän takia ennustettava ja
vakaa rahoitus on osa tutkimuslaitoksen riippumattomuutta. Lähdemme myös
siitä, että eduskunnan on oltava valmis maksamaan
erikseen, jos laitokselta haluttaisiin jotain merkittävää tutkimushanketta
eduskunnan omiin tarpeisiin; siis sellaista ei tutkimuslaitoksessa
tehdä virkatyönä eikä virka-apuna.
Näin on oltava, jotta todellakin tutkimuslaitos pystyy
toimimaan itsenäisesti ja uskottavasti.
Laitoksen uskottavuuden mittari on, että sillä on
tarvittaessa valmius haastaa sovinnaiset käsitykset ja
poliittisesti tarkoituksenmukaiset linjaukset, oli niiden takana
vaikka itse eduskunta. Riippumaton laitos luo pitkässä juoksussa
suurimmat hyödyt, kun alalle saadaan itsenäiseen ajatteluun
kykenevä ja kansainväliset mitat täyttävä toimija
eli suomalainen vastinpari merkittävien kansainvälisten
thinktankien perheeseen. Sen asiantuntemus on sitten eduskunnan
ja koko yhteiskunnan hyödynnettävissä.
Siis emme ole antamassa syntymäpäivälahjaa
itsellemme vaan yleishyödyllistä laitosta koko
kansakunnan tarpeisiin.
Eduskunnan juhlapäätös tutkimuslaitoksesta on
epäilemättä käytännöllisintä toteuttaa
esitetyllä tavalla eduskunnan yhteydessä toimivana
virastona, mutta tämän viraston järjestämisessä pitää huolehtia
tutkimuslaitoksen toimintaedellytyksistä — vielä sanon
tämän sanan — riippumattomana laitoksena,
jossa esimerkiksi ei taloutta koskevilla päätöksillä sitten
ohjata tämän laitoksen tutkimustoimintaa. Tästä syystä valiokunta
piti perusteltuna, että tutkimuslaitokselle annettaisiin
mahdollisimman suuri hallinnollinen itsemääräämisoikeus,
mikä eduskunnan yhteydessä merkitsisi itsenäisen
tiliviraston asemaa Valtiontalouden tarkastusviraston tavoin jo ihan
periaatteellisista syistä. Mutta olennaisinta valiokunnan
kannassa on se, että taloushallinto järjestetään
niin, että kirjataan selkeästi ja asianmukaisesti
tutkimuslaitoksen riippumattoman aseman edellyttämä oikeus
päättää itse omasta taloudestaan.
Tämä ei suinkaan merkitse sitä, että tutkimuslaitos
ei voisi harrastaa järkevää yhteistyötä eduskunnan
hallinnon kanssa. Se vaan tapahtuisi laitoksen omista lähtökohdista
ja laitoksen omasta tahdosta.
Eduskunnan juhlapäätös tutkimuslaitoksesta on
samalla budjettilaki, ja ulkoasiainvaliokunta pitää selvänä,
itsestäänselvänä, että esitys
toimii eduskunnan budjetin laadinnan vahvana ohjenuorana. Se tarkoittaa
sitä, että tutkimuslaitokselle on luvattu 3 miljoonaa
euroa vuosittain, ja tästä on sitten pidettävä kiinni
jo vuoden 2007 budjetissa. On tärkeää,
että tutkimuslaitos saa vahvan lähdön.
Juhlapäätös siis tehdään
ensi viikolla, 1. kesäkuuta, ja sitten juhlan jälkeen
alkaa arki ja työ, ja on tärkeää,
että tämän tutkimuslaitoksen perustamisen
kanssa edetään ripeästi, jotta sitten
laitos voi aloittaa toimintansa 1. tammikuuta 2007. Tässä on
edessä ihan luonteva tiekartta, joka ei anna varaa aikailulle.
Tutkimuslaitoksen johtajan paikka olisi pantava välittömästi
auki, jotta laitoksen johtoon saadaan päteviä ehdokkaita
tutkimuslaitoksen hallituksen itsenäiseen harkintaan. Laitoksen
hallituksen kokoamisessa on edettävä yhtä lailla
ripeästi, ja mielestäni olisi kohtuullista, että eduskunta
pystyisi nimittämään laitoksen hallituksen
lokakuun 2006 aikana.
Hyvät edustajat, tämä tutkimuslaitoksen
perustaminen on erinomainen ja arvokas tapa juhlistaa kansanvaltamme
100-vuotistaivalta. Tämä on osa sitä pitkää kaarta,
jolla parlamentaarista järjestelmäämme
on pitkäjänteisesti kehitetty entistä vahvemmaksi.
Demokratia ja vapaa tieto kulkevat käsi kädessä.
Toista ei ole ilman toista.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Todellakin kysehän on siitä,
että eduskunta, ja sen kautta tietysti Suomen kansa, Suomi,
on nyt jo osana hyvin monisäikeistä kansainvälisten
toimijoiden ja politiikan sisältöjen verkostoa,
ja sellaisessa maastossa, niin kuin täällä jo
puheenjohtaja Jaakonsaari korosti, meiltä todellakin puuttuu
tällainen yliopistojen ja poliittisen päätöksenteon poikkitieteellinen
yksikkö. Ja sen takia, kuten korostitte tässä,
esimerkiksi ajankohtaisen EU-tiedon analyysia me tarvitsemme.
Mutta mikä meni tässä alustavassa
keskustelussa pieleen? Se liittyy juuri riippumattomuuteen. Tätähän
markkinoitiin tavallaan julkisuudessa sillä tavoin,
että eduskunta on tekemässä itselleen
jotain poliittista tutkimuslaitosta. Sen takia on tavattoman tärkeää,
että riippumattomuusulottuvuutta tässä keskustelussa
tänään tulemme korostamaan. On täysin
selvää, että laitoksella ei ole minkäänlaista
toiminnallista eikä elinmahdollisuutta ilman tätä alleviivattua
riippumattomuutta. Laitos ei voi saada täältä poliittisia
ohjeita tutkimuksen sisältöihin eikä varsinkaan
tuloksiin, siihen, minkälaisia tuloksia täytyy
saada. Riippumattomuus ja uskottavuus kulkevat tässä katsannossa
käsi kädessä. Laitoksella täytyy
olla — minusta tämä oli hyvä ilmaisu — itsenäinen
identiteetti. Sellainen sille pystytään turvaamaan
pitkäjänteisellä rahoituksella, joka
ei ole miltään muulta tutkimustoimijalta pois.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Viisi vuotta sitten olin mukana Suomen Akatemian
asettamassa kansainvälisessä työryhmässä, joka
arvioi suomalaista turvallisuus- ja ulkopoliittista tutkimusta.
Työryhmän johtopäätökset olivat,
että tutkimus on pirstaleista, se ei ole kansainvälisesti
tasokasta, se on ennen kaikkea "Suomi ja" -tutkimusta — "Suomi
ja EU", "Suomi ja kylmä sota" — jnp. Suomalaisille
tutkijoille ei avautunut kunnollisia työmarkkinoita eikä uraa.
Rahoitus oli erittäin heikkoa. Kaikkiin näihin
ongelmiin ehdotettu tutkimuslaitos voi tuoda parhaassa tapauksessa
ratkaisun.
Ensimmäinen ongelma on kuitenkin täydellinen
itsenäisyys ja läheisyys päätöksentekijöihin. Thinktank-tyyppinen
tutkimuslaitos voi toimia, mutta sillä täytyy
olla myös kansainvälinen näkökulma,
jotta pystytään tekemään pitempiaikaista
tutkimusta, jonka täytyy olla itsenäistä. Päätöksenteon
läheisyys ei saa merkitä sitä, että tehdään
selvityksiä, että virkamiehet päättävät. Virkamiesedustus
laitoksen hallituksessa on vahva, joten tutkimuslaitoksen ensimmäinen
ja tärkein tehtävä tulee olemaan tasapainon
löytäminen täydellisen itsenäisyyden
ja päätöksenteon läheisyyden
kanssa. Se on mahdollista muttei helppoa.
Toinen kysymys koskee hallintoa. Tässä todettiin,
että hallinto on raskas. Näin tietysti voi vaikuttaa
paperilla, mutta lohdutuksena voin sanoa, että en tunne
yhtään kansainvälistä tutkimuslaitosta,
jossa tieteellinen neuvosto toimisi. Tieteentekijöitä on
erittäin vaikea motivoida neuvostoon, jos sillä ei
ole mitään päätöksenteko-oikeutta.
Uskon ja toivon, että tässä hallitus tekee kaikki päätökset,
joten ei kannata olla huolissaan.
Rahoituksen pitää olla kunnossa. Kuten sanoin,
ongelmana suomalaisessa tutkimuskentässä nimenomaan
tällä alueella on ollut se, että rahoitus
on ollut pirstaleista, lyhytaikaista. Tässä on
vihdoinkin mahdollisuus saada aikaan pysyvä rahoitus, jonka
täytyy alusta alkaen olla kunnollinen.
Lopuksi kommentti sisällöstä. Tässä on
kyse kansainvälisen politiikan ja EU-asioiden tutkimuslaitoksesta. Vaikuttaa
siltä, että kahden lautasen ongelmatiikka
rakennetaan sisään myös tähän
tutkimuslaitokseen. Suomen pitäisi vihdoinkin voida päättää siitä,
onko EU kansainvälinen asia vai onko se joku muu. Toivonkin,
että tarkoitus ei ole, että tutkimuslaitos rupeaa
tutkimaan EU:n maatalouspolitiikkaa, EU:n yhtiöverotusta,
EU:n tulevaa lainsäädäntöä aluekehityksestä tai
edes raja-alueiden ohjelmatyötä. On selkeästi
rajattava kysymykset kansainväliseen politiikkaan ja mielellään
EU:n tulevaan ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan. Nimenomaan tämän tutkimuslaitoksen
kautta voi Suomi saada myös sitä kansainvälistä arvostusta
tiedontuotannossa, jota me niin kipeästi tarvitsemme.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä kannattaa eduskunnan
yhteyteen tulevan kansainvälisten suhteiden ja EU-asioiden
tutkimuslaitoksen perustamista, sillä tietoa päätöksenteon
pohjaksi tarvitaan. Tietoa on tietenkin paljon olemassa, mutta ymmärrän,
että tässä on myöskin siitä kyse,
että kerätään sitä tietoa
ja suodatetaan sitä päätöksenteon
pohjaksi. Tärkeätä on, että se
tiedon hankinta ja tiedon tuottaminen on monipuolista ja että erilaiset
näkökulmat tulevat huomioon.
Tässä puhutaan sitten toisena osana tätä tutkimusta
EU-asioista. Minä haluan korostaa sitä, että Eurooppa
on laajempi kuin pelkkä EU. Pitää nähdä koko
Eurooppa, sillä tämä manner on tietysti
semmoinen, joka on monenlaisia asioita tuottanut ja hankaliakin,
ja jos tätä jakoa aina vaan ylläpidetään,
niin ei se Euroopalle onneksi ole.
Mitä tulee hallintomalliin, niin se sopii vasemmistoliiton
eduskuntaryhmälle. Me pidämme hyvänä sitä,
että näissä hallinnon eri portaissa on hyvin
laaja asiantuntemus läsnä tuottamassa ideoita
ja saamassa myös tietoa itse tutkimuslaitoksesta. Mukana
ovat myös eduskuntaryhmät kokonaisuudessaan erilaisilla
hallinnon tasoilla. Minusta se on erittäin hyvä asia.
Näin sitä ensi käden tietoa voidaan saada,
ja se varmasti vähentää myös
väärinkäsityksiä, joita helposti
syntyy silloin, kun kaikki eivät voi olla mukana siellä tiedon
ensilähteillä.
Tässä keskustelussa jossakin vaiheessa hallinnosta
keskusteltaessa on noussut esille sellaista ajattelua, että kansanedustajat
eivät ole erityisen sopivia tai ovat jopa sopimattomia
erilaisiin hallintotehtäviin. Minä en
voi tätä ajatusta jakaa ollenkaan, sillä ei
kai se niin ole, että tähän taloon ne
kaikkein huonoimmat ihmiset ovat kertyneet, jotka kansa sentään
on valinnut. Minä olen saanut kokemusta Yleisradiosta,
ja kyllä kansanedustajat siellä ottavat tehtävänsä hyvin
vakavasti, tuovat siihen keskusteluun moninaisuutta ja erilaisuuttakin,
joka sitten muodostuu yhteisen, laajasti hyväksytyn päätöksenteon
pohjaksi. Tätä samaa keskusteluahan jonkin verran
käytiin Yleisradion uuden hallinnon osalta, sopiiko kansanedustajan
olla ihan päättämässäkin
jopa asioista siinä talossa. Minusta oli hyvä,
että se meni niin kuin meni.
Meillä ei ole huomauttamista lakiesitykseen. Pidämme
hyvänä, että tässä päästään
liikkeelle. Sen verran kuitenkin vielä haluan tähdentää tätä tiedon
merkityksen ja päätöksenteon sisällön
hieman erilaisuuttakin, että tietoa monista asioista on
kyllä jo nytkin tarjolla. Esimerkiksi tämä tilanne
maailmalla, joka edellyttää kehitysavun lisäämistä,
on varmasti kaikkien tiedossa ilman uusiakin tutkimuksia, mutta
niin vaan on käynyt, että 0,7 prosentin bkt-tavoite
Suomen osalta on vielä kaukaista tulevaisuutta. Tiedetään
kyllä, mutta päätökseksi se
tuska ja tieto ei vain tunnu muuttuvan. Tässäkin
pitää nähdä tämä,
että pelkkä tiedon lisääminen
ei asioita sinänsä vielä ratkaise eikä päätökseksi
muuta, mutta ei se vähennä oikean ja monipuolisen
tiedon merkitystä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aloite tähän satavuotisjuhlapäätökseen
on lähtenyt suuresta valiokunnasta runsas vuosi sitten. Tämä tutkimuslaitoksen
asema on tietysti mielenkiintoinen, kun se on yliopiston ja muiden
tutkimuslaitosten sekä toisaalta poliittisen päätöksenteon
ja hallinnon välimaastossa, niin kuin suuri valiokunta
tämän sijainnin asettaa. Se on toisaalta EU-thinktank
ja toisaalta keskittyy sekä ulkopolitiikkaan että EU-asioihin
kohdistuvaan tutkimukseen. Sen pitäisi myös edistää EU-keskustelua.
Kaiken kaikkiaan tällainen asema on erittäin haasteellinen
ja varmasti myös niin sanotusti hyvin poliittinen.
Näin ollen täälläkin useissa
puheenvuoroissa peräänkuulutettu riippumattomuus
on äärettömän tärkeä,
jotta uskottavuus tässä toteutuu. Voisi jopa niin
painottaa, että kun se on EU-tiedon analysointiin ja välittämiseen
liittyvä poikkitieteellinen yksikkö, niin tämä ehkä vielä tekee
siitä haasteellisemman kuin jos se olisi ikään
kuin määritelty ulkopolitiikan tutkimuslaitokseksi. Siis
tätä riippumattomuus—uskottavuus-teemaa on
syytä todella tukea ja painottaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajan esittelypuheenvuoro
oli aika tavalla mielenkiintoinen, koska siinähän
pudotettiin pois valtavan paljon asioita: ei ole ulkopoliittinen
instituutti, ei ole sitä eikä ole sitä,
ei ole kilpailija yliopistojen kanssa jnp., ei ole riippuvainen
mistään, siis kaikkea mahdollista. Toisaalta todistettiin,
kuinka poliittisesti erittäin riippuvaisten käydessä yhteen
syntyy tulokseksi riippumaton. Tämä on haastava
juttu — käytän nyt tätä hyvin
kulunutta ilmaisua.
Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja totesi myöskin
hyvin mielenkiintoisen asian ja erikoisesti ed. Laukkanen sen jälkeen,
kun hän kiinnitti huomiota siihen, mitenkä tämä viestintä on
onnistunut. Kun viiteyhteisöni on yliopistomaailmassa ja
sattuu ihan kavereissa — niin kuin sanotaan nykyisin "kilautetaan
kavereille" — olemaan näitä alan tutkijoita
joitakin kappaleita, niin on ollut aika jännittävää,
millä tavalla viestintä suhteessa yliopistoihin
ja siellä vaikuttaviin merkittäviin tutkijapersoonallisuuksiin
on onnistunut. Täytyy sanoa näitten keskustelujen
perusteella, että se on lähes totaalisesti epäonnistunut. (Ed.
Jaakonsaari: No kateellisia ovat!)
Siis toisin sanoen tässä vaiheessa olisi voinut ajatella,
kun täällä ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja
kovasti ajattelun perään ja ajatusten keskukseen
viittasi, todella sillä tavalla, että annetaan
tälle instituutille sellainen nimi, joka häivyttää juuri
sellaiset pohdiskelut, joita nyt on, EU-asioita niin taikka näin,
EU:n ulkopolitiikkaa, sitten taas muuta kansainvälistä politiikkaa jne.
elikkä asioita, jotka muuttuvat ajassa erittäin nopeasti.
Joku tällainen yhteisö saattaa olla muutaman päivän
päästä historiaa vaan. Olemmehan nähneet
tuolta itäisestä Euroopasta, millä tavalla valtavan
nopeasti saattavat tämmöiset muutokset tapahtua.
Kun minä tätä keskustelua kävin
yliopistopuolella, minulle tuli mieleeni, että eräs
konsti häivyttää tästä tämä eräänlainen,
lainausmerkeissä, epäluottamuksen ilmapiiri olisi
antaa todellakin instituutille semmoinen nimi, joka olisi omiaan häivyttämään
tätä. Minulle tuli mieleen jotakin sellaista kuin
Planet taikka Globe taikka jotakin muuta vastaavaa, lähinnä nämä kaksi
vaihtoehtoa, jolloinka se voisi olla sitten ajassa, niin kuin ruotsalaiset
sanovat: i tid, juuri sitä, mikä silloin tuntuu
mielenkiintoiselta tieteellisesti, tiedon lisäämisen
kannalta. Siellä voisi silloin se ajatusten vyöry
toteutua, mitä ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja kaunosieluisena
kielenkäyttäjänä äsken
tässä loihti moneen eri otteeseen.
Kannattaisi vieläkin miettiä tuota puolta,
kunhan laitos on saatu perustettua, juhlat juhlittua loppuun, kannattaisi
palata arkeen ja miettiä, millä tavalla instituuttiin
tulisi riittävästi perspektiiviä ja myöskin
yliopistomaailman tutkijoitten puolelta, joittenka kanssa siis ei
kilpailla, sellaista kunnioitusta kuin ed. Liisa Jaakonsaari totesi,
niin että hedelmällinen tiedeyhteisötyöskentely
olisi mahdollista.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On ymmärrettävää,
että meidän poliitikkojen kaikkiin tekemisiin
suhtaudutaan vähän epäluuloisesti, ja
on pakko myöntää, että Suomen
ulkopoliittisen johdon tai Suomen poliittisen eliitin suhtautuminen
riippumattomaan ulkopuoliseen tutkimukseen ei vuosikymmenten kuluessa
ole aina ollut kovin suopeata. Silti haluan sanoa, että ne
johtopäätökset, jotka julkisessa keskustelussa
esitettiin muun muassa yliopistojen suunnasta siitä, että eduskunta
haluaisi alaisuuteensa oman politisoidun ja jollain tavoin poliittista
tutkimustyötä, siis riippuvaista poliittista tutkimustyötä,
tekevän tutkimuslaitoksen, kyllä perustuivat mielestäni
enemmän ennakkoluuloihin ja vääriin käsityksiin
kuin todelliseen asiaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille aivan lyhyesti. Minä yritin
juuri äsken kuvata, mutta näköjään
siis epäonnistuin, juuri sitä, että kun meillä on
täällä huikea mielikuvitus ja ajatuksen vyöryt
menevät ristiin rastiin joka ikinen päivä ja kun
me olemme myös todellisia eksperttejä siinä,
että viestintä täydellisesti epäonnistuu — siinä me
olemme maailman parhaita — olisi voinut kuvitella, ed.
Zyskowicz, että me olisimme jo ottaneet alun perin tämän
huomioon ja tehneet tieviestintäsuunnitelmat tämän
mukaisesti.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Haluan kuitenkin lyhyesti vielä todeta,
että vaikka olemme varmasti asiantuntijoita epäonnistuneessa
viestinnässä itse kukin, niin en nyt ottaisi pelkästään
eduskunnan piikkiin, jollain tavalla meille syytä siitä,
että julkisessa keskustelussa myös arvostettujen
asiantuntevien yliopistopiirien taholta esitettiin tämän tutkimuslaitoksen
tulevasta roolista nimenomaan suhteessa eduskuntaan ja suhteessa
riippumattomuuteen mielestäni niin perusteettomia ja virheellisiä kantoja
kuin esitettiin. Yritin sanoa, että ne kannanotot mielestäni
perustuivat pääosin, näin uskon, perusteettomiin
ennakkoluuloihin ja riittämättömään
asioihin perehtymiseen enemmän kuin mihinkään
muuhun. Olisiko kaikki tämä sitten ollut paremmalla
tiedottamisella ennalta ehkäistävissä,
sitä epäilen.
Tarja Cronberg /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa tulee
selvästi ilmi se, että historiallisesti tiedeyhteisöllä on
erittäin aito ja perusteltu epäilys siitä, että tällaista
poliittista ohjailua tulee tapahtumaan. Mielestäni on tärkeää,
että tämä uusi instituutti nyt osoittaaettä tämä ei
ole tarkoitus. Se on johtajan ja hallituksen tehtävä.
Poliitikot eivät voi olla aktiivisia tilaajia. Tilaojen
tulee olla jossain muualla kuin eduskunnassa. Kirjasto voi hyvin
olla eduskunnassa. Itsenäisen identiteetin tulee näkyä selvästi
myös suhteina yliopistomaailmaan. Sen lisäksi
toivon, että uusi instituutti pystyy inspiroimaan yliopistomaailmaa
kansainvälisesti arvostettuun pitkän tähtäimen
tutkimukseen. Sitä Suomessa on liian vähän.
Kalevi Olin /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Zyskowicz on oikeassa,
kun hän toteaa, että eduskunnan ulkopuolisten
yliopistotahojen ensikommenteissa oli ennakkoasenteista kyse. Varmasti
näin oli, mutta, arvoisa puhemies, ymmärsin myös,
että ed. Pulliainen viitatessaan joihinkin kriittisiin
painotuksiin asian tultua esiin julkisesti tarkoitti sitä,
että yliopistopiireissä tarpeettomasti arvioitiin,
että tässä tultaisiin tutkimuslaitoksena
ikään kuin jo olemassa olevien instituutioiden
reviirille. Tätä pidän varsin ikävänä piirteenä,
koska kyllä tieteessä menon pitäisi olla
sellaista, että kun saadaan jo perinteisen ympärille
ikään kuin uutta voimaa, sellaisia hankkeita pitää tiedepolitiikassa
tukea.
Mitä taas tulee ed. Cronbergin kommenttiin, arvoisa
puhemies, aikanaan suuressa valiokunnassa vuosista 1995—1996
lähtien todettiin, olin itse mukana usein, että jopa eduskunnalla
voi olla EU-politiikan osalta tarpeita, joiden
vuoksi tarvitaan vähän pitkäjänteisempää selvitystyötä, ja
tässäkin suhteessa Suomessa on laitoksia, tämä mukaan
lukien, jotka voivat edistää asioita.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille vastaan: Olisi. Viestinnällisesti
ei olisi voinut huonommin mennä, näin.
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Liisa Jaakonsaari, ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtaja, äsken todisti, tässä on
nyt yksi viesti annettu lisää. Siis yliopistojen
rahoitukseen ei ole annettu minkäänlaista garantiita,
ei minkäänlaista, mutta tälle instituutille
heti annetaan, eduskunta sitoutuu siihen antamaan niin paljon rahaa
ja sillä siisti, samanaikaisesti kun yliopistoissa leikataan
varallisuutta.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Juuri tätä teemaa
yritin, arvoisa ed. Tennilä, myöskin avata ensimmäisessä vastauspuheenvuorossani.
On vaan niin, että medioituneessa yhteiskunnassa käy
näin, että kun asia ensimmäisen kerran
tulee mediassa julki, tavallaan se heti politisoituu ja politisoituu
tavalla, joka ei ole enää tällä hetkellä olennaista,
koska nyt on jo asiasta keskusteltu niin paljon ja faktat on voitu
kertoa ulos. Tässä katsannossa ed. Pulliainen
ja ed. Zyskowicz eivät ole keskenään
eri mieltä, vaan kumpikin tarkastelee asiaa vaan vähän
eri vinkkelistä, mutta lopputulema on sama. Sen takia on äärimmäisen tärkeää,
että nyt, kun tämä juhlapäätös
tehdään, me annamme äärimmäisen
vahvan ja voimakkaan viestin siitä, että me olemme
tekemässä tätä yhdessä tiedeyhteisön
kanssa. Me olemme käyneet jo nyt huolellisen valiokuntatyöskentelyn
ja tiedeyhteisö on jo nyt päässyt vaikuttamaan
keskeisellä tavalla tämän päätöksen
sisältöön. Mikäli oikein olen
ymmärtänyt, niin tiedeyhteisö ottaa tällä hetkellä tämän
hankkeen tavattoman innostuneesti, kiinnostuneesti, vastaan, katsoo,
että sille on meillä myös tutkimuspoliittista
tarvetta. Huolehdimme vaan nyt yksinkertaisesti siitä,
että kun tämä rahoitetaan, se ei vie
resursseja miltään muulta tiedeyhteisöltä pois.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta nyt tästä päästään
siihen konsensukseen, että siis lopputulema on juuri niin
kuin ed. Laukkanen totesi, että nyt on käyty prosessi
ja nyt sitten pitää hoitaa asiat tästä eteenpäin.
Liisa Jaakonsaari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tämä keskustelu,
mikä käytiin Helsingin yliopiston kanslerin minusta
aika hatusta vedetyn ensimmäisen mielipiteen johdosta,
jolla hän käynnisti tämän keskustelun,
(Ed. Laitinen: Ei ollut ensimmäinen kerta!) on varmaan
vaikuttanut ihan positiivisella tavalla tähän
lopputulokseen, että me oikeasti korostamme teoissa ja
sanoissa tämän laitoksen riippumattomuutta, että sen
luonne on kirkastunut tämän keskustelun aikana.
Mutta siihen en yhdy, mikä oli vähän
ed. Pulliaisen sävy, että ikään
kuin yliopistoväki olisi jotenkin pyhäkoululaisia.
Itse asiassa luulen, että tämä politiikka on
joskus puhtaampaa kuin yliopisto. Siellä käydään
valtataistelua, (Ed. Pulliainen: Teillähän on valtava
kokemus yliopistomaailmasta!) kampittelua ja muuta — no,
ehkä on joskus hyvä, että ei ole ihan
sisällä, näkee ulkopuolelta vähän
paremmin kuin ihan sisältä, ed. Pulliainen — mutta
sen haluan sanoa, että nythän me omilla teoillamme osoitamme
sen punaisen langan, joka on riippumattomuus, ja sen pitää sitten
näkyä kaikissa hallinnollisissa, (Puhemies koputtaa)
taloudellisissa ja muissa ratkaisuissa, jotta tämä tulee
uskottavaksi. Mutta loppujen lopuksi se on sitten siitä johtajasta
kiinni.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Onneksi olkoon! Onneksi olkoon ehdottomasti eduskunnan
puolesta, että me kykenemme tähän päätökseen,
ja Suomen kansaakin voi onnitella siitä, että me
pystymme näin uraa uurtavasti avaamaan kansainvälisen
politiikan, turvallisuuspolitiikan ja unionipolitiikan tutkimuksen latua Suomessa.
On hienoa,
että me saamme pysyvän rahoituksen tälle
tutkimuslohkolle suomalaista yhteiskuntaa, ja tämä laitos
on ehdottomasti satavuotisen demokratiamme merkkipaalu, kun se tässä vaiheessa
rekisteröidään. Minusta tämä on
ehdottomasti tässä aivan ensimmäiseksi
huomioitava.
Toinen huomio liittyy tämän tutkimuslaitoksen
tutkimusalaan. Se on nyt määritelty näin,
että se on kansainvälinen politiikka, kansainväliset suhteet
ja Euroopan unionin asiat, ja tässä yhteydessä minä haluaisin
kyllä viitata ed. Cronbergin puheenvuoroon, jossa yhdyn hyvin
vahvasti siihen, että ehkä teemme virheen, jos
tulkitsemme tämän EU-asioissa hyvin rajatusti
ikään kuin tämmöiseksi Euroopan
unionin sisäkysymysten sisämarkkinatutkimuslaitokseksi,
vaan ehdottomasti painopisteen pitäisi olla yhteisessä ulko-
ja turvallisuuspolitiikassa. Silloin siihen rakentuu luonteva synergiakokonaisuus,
jossa on tämä kansainvälisen politiikan
tutkimus, globalisaatiotutkimus, siinä voi olla myöskin
kansainvälisen talouden tutkimusta, ja tämä Euroopan
unionin ylikansallinen päätöksentekojärjestelmä ja sen
kansainväliset, globaalit ulottuvuudet tukevat toinen toisiansa.
Meillä on runsaasti Eurooppa-tutkimusta, jota harrastetaan
sekä akateemisessa maailmassa että muualla ja
joka rajautuu, sanotaan, normaaliin unionitoiminnan ruuveihin ja
muttereihin, ja sitäkin tässä tietysti
tarvitaan noin laajassa ymmärryksessä, mutta ehdottomasti,
jotta siitä tulee toimiva kokonaisuus, uskottava ulospäin,
niin Euroopan unionin yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka olkoon
se lohko, jossa se pääpaino tässä unionitutkimuksessa
on.
Arvoisa puhemies! Minä näen myöskin
erittäin tärkeänä, erittäin
tärkeänä, että laitos ei ole vain
kototekoinen laitos, suomalainen yksikkö, vaan tieteellisessä neuvostossa,
kuten ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä sanotaan,
kansainvälinen kosketuspinta rakennetaan, mutta kuten ed.
Cronberg taitavasti sanoi, tieteelliset neuvostot kuitenkin ovat
vain kehikkoa. Myöskin itse tutkimuslaitoksen tutkijoiden
joukossa, jopa mukaan lukien johtaja, voidaan lähteä avoimesti katsomaan,
että voimme rekrytoinnissa käyttää koko
globaaliyhteisöä, kansainvälistä yhteisöä, hyväksi
ja saada sitä kautta impulssia myöskin kotimaiseen
muuhun kansainvälispoliittiseen Eurooppa-tutkimukseen,
jolloin kansainvälisen ulottuvuuden täytyy olla
tässä hallitseva.
Sitten, arvoisa puhemies, tähän kysymykseen, jota äsken
käytiin lävitse laitoksen riippumattomuudesta
ja päätöksenteon läheisyydestä.
Minä ehkä olen hieman kerettiläinen,
kun en halua joka kohdassa alleviivata vain sanaa "riippumattomuus".
Tämä ei ole akateeminen tutkimuslaitos, jonka
tehtävänä nimenomaan on varjella täydellistä riippumattomuutta
niin sanotuista valtainstituutioista. Tämä laitos
on myöskin — ja tätä meidän
ei nyt tarvitse pelätä — eduskunnan perustama
laitos, ja sillä täytyy olla luonteva yhteys päätöksentekoon
ja meidän tarpeisiimme tässä talossa.
Minä en ymmärrä alkuunkaan, minkä takia
niin sanottu politisoituminen, kun puhumme tämän
talon politisoituneisuudesta oikealta laidalta vasempaan laitaan,
muodostaisi jonkun ongelman syvällisesti ymmärrettynä poliittiselle
riippumattomalle tutkimukselle. Ei poliittisuus sinänsä,
poliittisesti keskeisten kysymysten esille nostaminenä,
tee tutkimusta puoluepoliittiseksi.
Minäkin olen hyvin tarkka siitä, että me
emme ole mikään puoluepoliittinen tutkimuslaitos, vaikka
niin mielelläni näkisinkin sosialidemokraattisen
otteen hyvin vahvana tässä laitoksessa (Ed. Jaakonsaari: Älä näin
sano!) — tämä on provokatiivisesti sanottu,
ja minä yhdyn siihen ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajan
huomautukseen, että älä näin
sano, en sanokaan sitä — koska totta kai tämän
laitoksen uskottavuus on siinä, että se on puoluepoliittisesti
sitoutumaton. Se on ehdottomasti näin. Mutta ei tämä ole
mikään epäpoliittinen, antipoliittinen
laitos, se ei voi olla sitä, vaan sen täytyy olla
kiinteästi yhteydessä niihin tarpeisiin, mitä meillä täällä on.
Ulkoasiainvaliokunnassa me olemme jo pitkään
pohtineet sitä, että olisi upeata, kun meillä voitaisiin
tehdä tilaustutkimuksia uskottavien laitosten toimesta
Suomessa aiheista, jotka ovat meille äärimmäisen
relevantteja. Täsmälleen samat arviot on meillä suuressa
valiokunnassa jatkuvasti. Tulevaisuusvaliokunta on ihan samojen kysymysten
edessä. Tämmöinen laitoshan tarjoaa meille
sitten sen foorumin, josta me voimme luontevasti saada päätöksenteon
tueksi tilaustutkimusten kautta materiaalia, joka on meille tähdellistä ja
tarpeellista.
Täällä ed. Zyskowicz totesi ja eräät
muutkin totesivat, että me kansanedustajat olemme ikään kuin
epäonnistuneen viestinnän parhaita asiantuntijoita.
Minähän sanon, että tässä salissa
on kaksisataa onnistuneen viestinnän loistavaa asiantuntijaa,
koska meidät kaikki on valittu kansanedustajiksi. Olemme
pystyneet viestittämään omille äänestäjillemme
oman tahtomme tilan. Eihän tässä voida
sanoa, että me olemme epäonnistuneen viestinnän
asiantuntijoita. Ei levitetä tuhkaa harteillemme, uskotaan
nyt itseemme poliitikkoina ja siinä, että me pystymme
myöskin tuottamaan sellaista kokonaisuutta, rakentamaan sellaista
kokonaisuutta, joka tuottaa myöskin uskottavaa tietoa meille
kaikille.
Kun täällä peräänkuulutettiin
sitä vastakkainasettelua, joka tiedeyhteisön
ja tämän laitoksen toiminnan välille mahdollisesti syntyy, ja
todetaan, että tiedeyhteisö on ikään kuin jollain tavalla
pyhää ja koskematonta ja epäpoliittista
ja riippumatonta ja asiantuntevaa, minä uskallan, arvoisa
puhemies, sanoa, että minä tulen tiedeyhteisöstä.
Olen kymmenen vuotta johtanut vastaavan tyyppistä laitosta
akateemisessa maailmassa. Minä tiedän täsmälleen,
kuinka raadollista toiminta sillä tasolla on. Se on vähintään
yhtä raadollista kuin poliittinen toiminta täällä ja useissa
tapauksissa erinomaisen poliittista, jopa puoluepoliittista. Älkäämme
puhuko näistä instituutioista, joita tässä valtakunnassa
toimii eri puitteissa, ikään kuin ne olisivat
irrallaan yhteiskuntatodellisuudesta, jopa siitä poliittisesta
todellisuudesta, jossa me täällä toimimme.
Akateeminen maailma tekee hyvää työtä.
On erinomaisen tärkeätä, että sen
riippumattomuutta varjellaan, ja siihen meidän ei pidä puuttua. Mutta
tämän laitoksen toiminnassa luonnollista on se,
että tämä yleinen, niin sanottu laaja
poliittinen tahtotila myöskin näkyy. Meillä on
tiettyjä tarpeita, joista me haluamme saada vahvaa tutkimustietoa
ja jotka liittyvät turvallisuuskysymyksiin globaalitasolla,
globalisaatioon, globalisaation hallinnan kysymyksiin, unionin toimintaan ylikansallisena
päätöksentekojärjestelmänä,
turvallisuusrakenteisiin, jotka meillä ovat sekä Euroopassa
että maailmassa vastassa, ja tietenkin Suomen asemaan tässä kokonaisuudessa.
Totta kai, nämähän ovat erittäin
keskeisiä aiheita ja asioita, mukaan lukien vaikka globaalit
kehityskysymykset, joihin tässä muun muassa ed.
Tennilä viittasi.
Minusta on aivan tarpeetonta, että me ikään kuin
annamme tilaa tälle vastakkainasettelulle tiedeyhteisö ja
tämän tyyppinen, päätöksentekojärjestelmää lähellä oleva
tutkimuslaitos. On upeata, että me semmoisen olemme pystyneet
rakentamaan. Se palvelee myöskin tiedeyhteisöä, se
palvelee myöskin tutkimusta, tiedonsaantia hyvin laajassa
mitassa suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämä on
merkittävä saavutus.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Tarkastelen tässä yhteydessä,
kun tilaisuus sallii, hieman tieteen ja tiedepolitiikan asemaa täällä eduskunnassa,
koska tässähän eduskunta on tekemässä erinomaisen
hyvää päätöstä,
juhlapäätöstä. Mutta jos ajatellaan
muutoin tieteen ja tiedepolitiikan asemaa täällä,
niin olen sen todennut, että tässä suhteessa
tällä talolla olisi parannettavaa ja petrattavaa.
Olen sivistysvaliokunnassa työskennellyt neljä vuotta,
varajäsenenä neljä vuotta, ja itse asiassa
sivistysvaliokunta kyllä vaalii sivistystä, mutta
vakavia tiedepolitiikan linjauksia ei tahdo sieltä tulla.
Onko tämä sitten tavallaan yhteydessä siihen,
että tämän talon rakenteissa pitäisi
jotenkin tätä asiaa miettiä?
Jos ajatellaan, arvoisa puhemies, kaikkein huomattavimpia mullistuksia
maapallolla, niin ne ovat luonnonkatastrofit, valitettavasti sodat
ja tieteen ja teknologian huikeat saavutukset. Me, jotka nyt hengitämme
ilmaa, olemme nähneet korkean teknologian osalta erään
ihmiskunnan huikeimmista murroksista. Tältä osin
Suomessa vielä opetusministeriö kutsuu itseään
vielä opetusministeriöksi, siis opettaa; olen
tähänkin puuttunut silloin tällöin
hienovaraisesti, niin kuin koetan nytkin puuttua. Eikö olisi,
arvoisa puhemies, aika jo Suomessakin miettiä, millä tavalla tärkeitä asioita
tekevät instanssit kutsuvat itseään?
Olisiko jo aika kulttuuri- ja tiedeministeriön suuntaan,
olisiko koulutus- ja tiedeministeriö ehkä eräs
vaihtoehto? Eräs voisi olla tiede- ja teknologiaministeriö,
tai sitten voisivat olla myöskin kulttuuri ja nuoriso ikään
kuin erotettuina, mutta jollakin tavalla tämän
tyyppinen pohdiskelu mielestäni liittyy myös tämän
asian ikään kuin sivutuotteeksi.
Mitä tulee sitten tähän täällä ja
ulkoasiainvaliokunnassakin kovasti peräänkuulutettuun
riippumattomuuden käsitteeseen, niin ainakin aloin saada
jo vähän, arvoisa puhemies, täpliä,
kun alkoi tuntua siltä, että riippumattomuus-
ja politiikka-käsitekin alkavat ikään
kuin hämärtyä silloin, kun poliitikot
itse puhuvat asiasta. Ja politiikkahan on ihan kunnon sana, kunnon
käsite; ilman sitä eivät yhteiskunnat
kehity, eivät olisi kehittyneet. Toisaalta mitä tulee
riippumattomuuteen, meillä on kullakin kokemuksia työelämästä eri työnantajien
parissa. Ei se, että esimerkiksi tiedekorkeakoulut saavat
rahoituksensa valtiolta, opetusministeriöltä,
kuitenkaan sinänsä estä siis riippumatonta
toimintaa, koska autonomia on säädetty esimerkiksi
tiedekorkeakouluille, yliopistoille. Että jotenkin tässä alkoi
tuntua semmoinen pyhä lehmä; vähän
niin kuin omasta hännästä pidetään
kiinni, kun kuuntelin tätä, ja mitä enemmän
sitä kuunteli, niin tuo alkoi kyllä itseäni
ainakin häiritä.
Silloin, jos pyritään tavallaan puoluepoliittisesti
riippumattomaan toimintaan, niin siitä pidetään
kiinni. Voidaan toisaalta kysyä, että kun riippumattomuus
ja sitoutumattomuus usein yhdistetään toisiinsa,
niin minkähänlainen ihminen se on, joka julistautuu
täysin riippumattomaksi, täysin sitoutumattomaksi.
Onko hän henkilö, jolla ei ole arvoja, sosiaalisia
arvoja, poliittisia arvoja, sivistysarvoja, lainkaan, siis sellainen
ikään kuin epäolento? Eikä tällaisia
epälaitoksiakaan pidä olla. Ymmärrämme
kuitenkin, mihin tässä asiassa nyt sitten pyritään.
Arvoisa puhemies! Tämä päätös
on merkittävä. Se perustuu selvästi tunnistettuun
tarpeeseen ja selvästi määriteltyyn tehtäväalueeseen,
kansainvälisten suhteiden sekä Euroopan unionin asioiden
tutkimusta koskevien kysymysten edistämiseen. Sille on
annettu myöskin tavoitteita, päämääriä,
jotka sitten laitos, tieteellinen neuvosto ja neuvottelukunta varmasti
jäsentävät konkreettisemmiksi, ja on
välttämätöntä, että voimavarat,
taloudelliset ja henkilövoimavarat, myöskin laitokselle,
instituutille, turvataan.
Mutta kun olen kuunnellut, että joku pitää tätä summaa
suurena, niin, arvoisa puhemies, minusta tämä on
kohtuullinen, ehkä kohtuuden alarajoilla. Jos jotain tehdään
tieteen, tutkimuksen alallakin, niin on parempi tehdä kunnolla,
pyrkiä riittävän kriittisen massan tavoitteluun
tutkijamielessä, kansainvälisten suhteiden, kansallisten suhteiden
mielessä ja sitten rekrytoida pätevät henkilöt.
Kahteen asiaan, puhemies, lopuksi kiinnitän huomiota.
Ulkoasiainvaliokunnassahan saimme asian aivan yksituumaisesti
eteenpäin, mutta kyllä tässä yhteydessä haluan
todeta, että pari asiaa kyllä pikkuisen jäi
vaivaamaan tai mietityttivät tai olisin itse tehnyt toisin.
Toinen on tämä neuvottelukunta, josta ilmeisesti
ed. Tennilän kanssa olemme syvästi eri mieltä.
Ei tällaisessa toiminnassa tarvitse kansanedustajia olla
neuvottelukunnassa. Siis näin voi olla, mutta ei välttämättä tarvitse.
Se voi pitkässä pelissä olla jopa haitta.
Eduskunta voi signaalinsa lähettää tälle
instituutille muutoinkin. Nyt he ovat siellä, olkoot, mutta ehkä ajan
myötä voidaan tätäkin kysymystä,
joskus viiden kymmenen vuoden kuluttua, tarkastella uudelleen.
Toinen, arvoisa puhemies, on kysymys tilinpidosta. Kyllä tässä itselleni
olisi sekin riittänyt, että tilijuoksutus olisi
hoidettu juoksevana siellä, missä se osataan,
eikä sitä olisi tarvinnut pirstaloida. Me päädyimme tähän
pirstaloimiseen, mutta haluan kuitenkin kirjata eduskunnan
osalta omiin lausumiini, että itselleni olisi kyllä riittänyt
tilinpitona se, mikä asian valmistelussa oli.
Näin ollen, kun asia kuitenkin on nyt paketissa, haluan
osaltani myös onnitella. Tämä on hyvä päätös,
tällä edetään. Tämä tulee
vahvistamaan tiedonsaantia, tukemaan tiedonsaannin tarpeita, ja
tämä tulee, arvoisa puhemies, myöskin
parantamaan tilannetta näillä tehtäväalueilla
informaation ja tiedon osalta.
Jos esimerkiksi vuonna 2002 internetiin laitettu kaikki informaatio
käännetään kirjaksi, se tarkoittaisi
kaikkien maailman asukkaiden kohdalla 250 kirjaa per vuosi kirjahyllyyn.
Sehän on niin iso informaatio, ettei sillä tavallaan
ole mitään virkaa. Tähän tarvitaan
jäsennystä, ja tällainen tutkimuslaitos
muine tehtävineen voi myöskin tätä informaation
jäsennystä ja ehkä myöskin muuttamista
tiedoksi merkittävästi edistää.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunnan puolelta valitaan hallitukseen
kolme jäsentä, siis eduskunnan valitsemina. Muut
tulevat tietyllä tavalla nimettyinä, eli kolme
suurinta ryhmää saa sitä kautta edustuksen.
Minusta on hyvä, että neuvottelukunnassa on sitten
muilla ryhmillä mahdollisuus myös olla mukana.
Minä en ymmärrä, miksi osa eduskuntaa
pantaisiin eduskunnan laitoksesta pois.
Yleisradio, jos verrataan siihen, on riippumaton toiminnassaan,
mutta siellä ovat kuitenkin poliitikot hallintoneuvostossa,
voivat olla hallituksessakin, ja mitäs tappiota siitä Yleisradiolle on
tullut? Päinvastoin, sehän antaa sitä laajuutta, jota
näissä asioissa minusta selvästi tarvitaan.
Ei tässä mitään vahinkoa
tule. Parempi vaan, että eduskunta kokonaisuudessaan saa
myös tiedot näistä asioista, ettei tule
niitä väärinkäsityksiä.
Kalevi Olin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän kyllä ed.
Tennilän vertaukset Yleisradioon, mutta tässä ei,
ed. Tennilä, ole kyse Yleisradiosta, vaan ihan tieteellistäkin
tutkimusta vakavasti harjoittavasta instituutista.
Se, että pienryhmät ikään
kuin pelkäävät jäävänsä pois
jostain, on signaali siitä, että pienissä ryhmissä ikään
kuin tämä nähdään puoluepoliittisesti,
vaikka toisin vakuutetaan. Kyllä tämän laitoksen
toimintaan pitää luottamuksen liittyä, ja
tässä valmistelussa kyllä se luottamus
olisi täyttynyt.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Kansainvälisten suhteiden ja Euroopan unionin
asioiden tutkimuslaitoksen perustaminen on hyvin arvokas tapa juhlistaa
tätä eduskunnan 100-vuotistaivalta. On mielestäni
hyvä, että laitoksen perustan muodostaa jo toimiva
Ulkopoliittinen instituutti. Ei luoda lisää tutkimuslaitoksia,
vaan tässä uusi laitos perustetaan entiselle pohjalle,
ja tämä uusi laitos keskittyy kansainvälisiin
poliittisiin ja taloudellisiin suhteisiin sekä EU-asioihin.
Niin kuin täällä on todettu, niin laitos
tiedeyliopistoista poikkeaa sikäli, että se tuottaa
nopeasti sovellettavaa tietoa päätöksentekoon.
Ulkoasiainvaliokunnassa eniten herätti keskustelua
tämä hallintomalli, mihin ed. Olin edellä vetosi.
On 9-jäseninen hallitus, jossa toki enemmistö on
eduskunnan ulkopuolisia henkilöitä, sitten on
tämä tieteellinen neuvosto ja tämä neuvottelukunta,
jossa olisi kahdeksan kansanedustajaa. Erityisesti tämän
neuvottelukunnan kohta herätti keskustelua. Mielestäni
neuvottelukunta on eräänlainen hallintoneuvosto
eikä kovin usein kokoonnu. Kyllä se niin kuin
varmentaa kuitenkin tämän, sanoisiko, poliittisen
yksimielisyyden ja sen taustan, että kaikille tulee tieto.
Vaikka tämä tuntuu hyvin raskaalta tämä malli,
niin olen kyllä sitä mieltä, että on
perusteltua näin aloittaa, ettei heti synny soraääniä tästä lähinnä pienryhmien
osalta. Johtajan asema tässä laitoksessa on suunniteltu
hyvin vahvaksi, ja se on tärkeää, ja
johtajan valinta on todella tärkeä asia.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tässä on toisaalta painotettu tätä riippumattomuus—uskottavuus-teemaa
ja toisaalta sitten koettu niin, että siitä liikaakin
puhutaan ja se aiheuttaa jo ikään kuin vähän
sellaista kummeksuntaa. Mutta perustelu kuitenkin tälle
harkinnalle ja kriittiselle suhtautumiselle siihen nähden,
että tämä riippumattomuus voi tulla esiin
kysymyksenä, on tietysti tämä rakenne,
yleensä nämä thinktankit. Esimerkiksi
Washingtonissa demokraateilla on oma, republikaaneilla tällainen
oma pohdintayksikkönsä, joka tekee tutkimusta
ja joka on kuitenkin erilaista, joka lähtee myös
sitoumuksista, poliittisista näkökulmista ja tehtävänasettelusta, mikä on
annettu, mitkä ovat ne teemat, joista keskustellaan ja
joita tutkitaan. Tiedämme myös Suomessa, että meillä on
lahjaprofessuureja, EU-professuureja ja meillä on erilaisia
näkökulmia myös tutkijoiden keskuudessa.
Näin tietysti pitääkin olla. Mutta kun
kysymyksessä on eduskunnan juhlapäätöksellä perustama
laitos, niin silloin kyllä tällainen puoluepoliittinen
riippumattomuus on tärkeä. Sen jälkeen
vielä jää tietysti kysymys, minkä tyyppistä EU-politiikkaa, millä resursseilla
ja millä sisällöillä tehdään
ja miten asetetaan päämäärät,
mutta se on ikään kuin sitten toinen kysymys.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Laitoksen päätöksenteosta
toivon, että olemme yhtä mieltä siitä,
että päätökset laitoksessa tehdään
laitoksen hallituksessa eikä missään
muualla. Neuvottelukunta ja tieteellinen neuvosto voivat olla eräänlaisia
tiedotuskanavia, mutta pääsääntöisesti
ne jäävät keskustelukerhoiksi, mikä lienee
hyvä asia.
Päätöksistä haluaisin myös
todeta sen, että toivon, että kun puhumme riippumattomuudesta
ja päätöksenteon läheisyydestä,
niin ei ole tarkoituskaan siirtää poliittisia
päätöksiä näihin selvityksiin.
Eduskunta tekee poliittiset päätökset.
On tietysti todettava, että on erittäin vaikeaa
esimerkiksi Suomesta löytää tällä hetkellä Nato-riippumatonta
tutkijaa, joka voisi tehdä Natosta selvityksen, joka olisi
neutraali. Ehkä tässä voimme ajatella
myös kansainvälisiä tutkijoita, ja tässä haluaisin
yhtyä ed. Kiljusen kommenttiin siitä, että kun
katsomme tämän instituutin piirissä,
niin emme rajoitu vain Suomeen ja suomalaisiin, vaan otamme myös
käyttöön koko kansainvälisen
arsenaalin näiden tutkijoiden rekrytoinnissa. Mutta kuten
sanottu, poliittisen päätöksenteon pitää myös
säilyä eduskunnassa eikä sitä tule
siirtää selvityksiin.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensi torstaina tulee kuluneeksi 100 vuotta
siitä, kun Suomessa tehtiin päätös
yksikamarisesta eduskunnasta ja yhtäläisestä äänioikeudesta. Tässä juhlaistunnossa
nyt on lakiesitys kansainvälisten suhteiden ja Euroopan
unionin asioiden tutkimuslaitoksesta. Mielestäni on hyvä,
että ulkoasiainvaliokunta, joka on tämän
asian käsitellyt ja saanut myöskin lausunnot näiltä muilta
valiokunnilta, päätyi yksimieliseen esitykseen. Täällä on
nyt käyty hyvää, asiallista, akateemista ja
tieteellistä keskustelua, mutta yhtenä Suomen kansan
edustajana, joka en kuulu ulkoasiainvaliokuntaan, pidän
erittäin tärkeänä, että tämä eduskunta
voi juhlavuoden merkeissä tehdä tämän
päätöksen, joka katsoo eteenpäin.
Toivottavasti tästä laitoksesta tulee riippumaton,
uskottava, ja kun 50 vuoden päästä sitten
täällä parlamentti 150-vuotisjuhliaan
pitää, niin silloin voidaan todeta, että on
tehty hyvä päätös.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! En oikein ymmärrä, mikä tässä asiassa
niin sanotusti mättää. Esitys on ulkoasiainvaliokunnasta
yksimielinen, erittäin perusteltu, ja nyt edetään
kohti päätöstä. Itselläni
ei ole akateemista tutkintoa, ja en ihan nyt pysty jäsentämään
tätä käytyä keskustelua. Minun
mielestäni tämä on asia, missä eduskunta
on täysin yksimielinen, niin että ei muuta kuin
tehdään päätöksiä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Laitinen kysyi, mikä tässä mättää,
niin haluaisin vastata, että ei mikään.
Tämä ratkaisu on erinomaisessa kuosissa, ja kuten
tässä jo saatettiin useissa puheenvuoroissa onnitella,
niin voimme onnitella itseämme, jos me tämmöiseen päätökseen
pystymme. Ainoa asia, josta jonkin verran on keskusteltu valiokunnassakin,
kuten ed. Ranta-Muotiokin totesi, ed. Olin myöskin omalla
tavallaan, on tämä hallintorakenne; sitä tässä vähän
pohdittiin.
Se on selvä asia, että tämmöisen
laitoksen hallitus tulee olemaan se varsinainen päätöksentekoelin
ja tukee tietenkin tämän alan tutkimuslaitoksen
johtoa varsinaisessa päätöksenteossa.
Tähän on ajateltu tämä neuvottelukunta,
joka kuvaa tätä laajempaa poliittista yhteisöä,
joka tätä laitosta nyt on ollut tukemassa, sen
ylösrakennusta aikaansaamassa, ja toisaalta sitten tämä tieteellinen
neuvosto, jossa tulisi sitten sekä tämä kansainvälinen
kosketuspinta että laajemmin erilaiset tutkimukselliset
intressitahot huomioitua. Tämä on vähän
raskas, ja todennäköisesti minun nähdäkseni
olisi voitu jopa miettiä sitä vaihtoehtoa, että tämä neuvottelukunta
ja tieteellinen neuvosto olisivat olleet yksi ja sama kokonaisuus.
Todennäköisesti tulee käymään
sillä tavalla, että pitkässä juoksussa
joka tapauksessa nämä kaksi entiteettiä tässä kokonaislaitoksessa
tulevat varmasti järjestämään
paljon yhteiskokouksia. Eli sen tulee jo suurin piirtein näkemään,
että kokonaislaitoksen toiminnan kannalta näiden kahden
elimen saumaton yhteistyö myöskin on välttämätöntä.
Tätä kautta tämä ikään
kuin hallinnon raskaus kyllä kevenee.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Laitiselle vaan semmoinen pieni yksityiskohta,
että me kaikkihan emme ole niissä valiokunnissa
mukana, jotka ovat käsitelleet tätä puhemiesneuvoston
esitystä. Elikkä siis toisin sanoen kyllä kai
meilläkin pitää olla joku mahdollisuus
lausua kantamme tähän asiaan.
Asia on myöskin sen laatuinen, että tässä eivät kyllä ryhmäpäätökset
riitä, vaan täytyy olla mahdollisuus lausua näkemyksensä näinkin
isosta asiasta periaatteellisesti. Aivan erikoisesti jos oma viiteryhmä on
tuolta yliopistomaailman puolelta, niin sitä suuremmalla
syyllä pitää käydä sitä keskustelua
myöskin sen maailman kanssa ja tuoda ne näkökohdat
täällä esiin.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Kiljunen kokosi tuon
tärkeän asian hallinnon osalta, että ehkä pitkässä juoksussa
neuvottelukunta ja tieteellinen neuvosto löytävät
toisensa ja hallinto kevenee.
Täällä on, arvoisa puhemies, myös
korostettu useissa puheenvuoroissa johtajavalinnan tärkeyttä,
ja näin varmasti onkin asianlaita. Mutta silloin kun johtajan
rekrytointiin liittyvä säännöstö luodaan,
on välttämätöntä tarkistaa,
että se tehdään myös ulkomaiset
pätevät asiantuntijat hyödyntäen.
Tällä hetkellä meillä on niin,
että yliopistoissa tiettyjen tutkimuslaitosten johtajaksi ei
voida valita ulkomaista pätevää asiantuntijaa, koska
vähimmäiskielivaatimukset kansalliskielien osalta
saattavat olla rajoittavia tekijöitä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! En itse kuulu ulkoasiainvaliokuntaan enkä ole
sikäli tämän asian käsittelyssä ollut
tähän asti mukana, mutta pidän kokonaisuutena
kuitenkin viisaana sitä, että meidän
ulkopoliittista tutkimustamme vahvistetaan ja ylipäätään
me saamme aktiivisemman otteen myöskin siihen, mitä Euroopan unionissa
tapahtuu, ja ehkä sitä kautta, kun me tietoa keräämme,
niin meillä on myöskin mahdollisuus itse aktiivisemmin
vaikuttaa. Tärkeätähän tietenkin
on se, miten suomalaiset pärjäävät tässä maailmassa,
mutta mitä enemmän me muista tiedämme
ja tiedämme siitä, mitä maailmalla tapahtuu,
edesauttaa myöskin tekemään sellaisia valintoja,
jotka ovat suomalaisten hyväksi.
Aivan lopuksi haluan todeta, että kun Sitra aikoinaan
juhlapäätöksellä perustettiin,
niin se on osoittautunut ainakin erinomaiseksi päätökseksi.
Yleiskeskustelu päättyy.