1) Hallituksen esitys vuoden 2006 lisätalousarvioksi
jatkuu:
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Köyhyyden poistamiseen ei uusia varoja
hallituksen lisäbudjettiesityksessä ole. Työttömyys
on yksi pahimmista köyhyyden aiheuttajista. Vuonna 2005
huhtikuun lopussa työvoimaministeriön tilaston
mukaan oli työttömiä 268 300.
Tänä vuonna huhtikuun lopussa työttömiä oli
247 900 eli hieman runsas 20 000 työtöntä vähemmän
vuoden aikana edelliseen vuoteen verrattuna, eli työttömyys
oli vähentynyt. Täällä on puhuttu
aivan toisenlaisia lukuja työttömyyden vähentymisestä.
Tosiasia kuitenkin on, että työttömyys
vähenee tuskastuttavan hitaasti ja hallituksen toimet työttömyyden
vähentämiseksi eivät ole olleet riittävän
tehokkaita.
Kuten jo aikaisemmin totesin, työttömyys on yksi
pahin köyhyyden aiheuttaja, ja myöskään
tähän ongelmaan hallitus ei ole varsinaisessa
budjetissa eikä myöskään tässä ensimmäisessä lisäbudjetissa
riittävästi varoja antanut. Näin ollen tämä köyhyyden
kasvu ei ole pysähtymässä Suomessa, vaan
päinvastoin olemme tässä Pohjoismaiden
sarjassa, voi sanoa, mutasarjaa tällä tasolla.
Erityisesti huolestuttavaa on lapsiperheiden köyhyyden
lisääntyminen, ja tämä on suuri
uhka tulevaisuudelle. Se aiheuttaa monia ongelmia, ja ne ongelmat
tulevat usein jälkikäteen näkyviin, useiden
vuosien päästä, ja silloin niiden korjaaminen
tulee yhteiskuntapoliittisilla toimenpiteillä paljon kalliimmaksi.
Olisi paljon edullisempaa, että tähän
köyhyyden poistamiseen ja vähentämiseen
puututtaisiin nyt tehokkain toimenpitein, ja se vaatii rahaa.
Hallituksen lisäbudjetista käy ilmi, että budjetti
on 350 miljoonaa euroa ylijäämäinen,
joten hallituksella olisi, jos poliittista tahtoa olisi, varoja
panostaa köyhyyden poistamiseen, mutta siihen ei näytä olevan
poliittista tahtoa. Hallitus maksaa valtionvelkaa pois mutta samanaikaisesti
aiheuttaa kuntien lisävelkaantumisen. Täällä on
todettu jo aikaisemmassa keskustelussa, että kuntarahat
ovat täysin riittämättömät.
Erityisesti riittämättömistä rahoista
kärsivät kaikista heikoimmat elikkä vanhukset.
Vanhustenhoidosta täällä oli välikysymys, jonka
yhteydessä käytiin perusteellista keskustelua,
ja ongelmat ovat tiedossa, mutta korjaavia toimenpiteitä hallituksen
taholta ei ole tulossa.
Samoin myöskin omaishoidon osalta hallituksen kertomuksessa
todettiin, että omaishoito ei anna aihetta uusiin toimenpiteisiin,
vaikka tiedetään, että omaishoito ja
ne korvaukset eivät ole alkuunkaan kunnossa. Omaishoito
tulisi saattaa subjektiiviseksi oikeudeksi.
Liikenneministeri Huovinen on esittänyt muun muassa
kevytliikenneväylien lisärahoitusta, mutta tässä budjetissa
tätä lisärahoitusta ei ole. Liikenneturvallisuuden
kannalta olisi erittäin tärkeää,
että erityisesti kevyen liikenteen väylien rakentamiseen
tulisi lisävaroja, sillä se on tehokasta liikenneturvallisuustyötä ja
parantaa erityisesti kevyen liikenteen turvallisuutta.
Toinen turvallisuustekijä on myöskin se, että päällystystöitä tehtäisiin
vähintäänkin sama määrä kuin
aikaisemmin. Nythän juuri ilmoitettiin, että päällystystyöt
vähenevät, koska asfaltin hinta on korkeampi kuin
aikaisemmin. Myöskin tämä osaltaan heikentää liikenneturvallisuutta.
Mielestäni näihin asioihin tulisi keskittää paljon
enemmän varoja kuin tänä päivänä keskitetään,
mutta hallitus näkee tärkeämpänä maksaa valtionvelkaa
nopeutetussa aikataulussa pois sen sijaan, että parantaisi
kansalaisten turvallisuutta liikkumisen suhteen samoin kuin parantaisi
kansalaisten sosiaalista turvallisuutta. Nämä molemmat
asiat näyttävät olevan hallituksen työlistalla siellä jälkipäässä,
ja parannusten aikaansaaminen on tuskastuttavan hidasta, jollei
näytä olevan kokonaan mahdotonta. Valtiovarainministerin
linja on tiukka, mutta kansalaisia se ei kyllä kohtele
hyvin.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Ensimmäinen lisätalousarvio
on aika perinteisesti ollut luonteeltaan tekninen, ja mahdolliset
menolisäykset tehdään toisessa
ja sitä seuraavissa lisätalousarvioissa.
Näin on myöskin tämän talousarvion
osalta. Poikkeus on nyt tehty ainoastaan veikkausvoittovarojen osalta,
kun nyt esitetään 10 miljoonan euron tuloutusta
ylimääräisen yhtiökokouksen
päätöksellä ja jakamalla ne
nyt tässä esitetyssä ensimmäisessä lisätalousarviossa.
Kohteet mielestäni sinänsä ovat tärkeitä ja määrärahalisäykset
varmasti välttämättömiä. Menettelytapa
on sen kokemuksen pohjalta, mitä itselläni on
valtiovarainvaliokunnasta, kuitenkin äärimmäisen
poikkeava. Lisäykset tulisi mielestäni painottaa
toisin.
Nythän esitetään veikkausvoittovarojen
osalta, että elokuvateollisuudelle, sen tuotantoon ja levitykseen,
annettaisiin miljoona euroa lisää ja esimerkiksi
kirjastotoimen valtionosuuksiin vain 200 000 euroa. Minusta
tämä painotus on väärin. Mutta
ehkä tässä näkyy nyt sitten
kulttuuriministeri Saarelan tahto ja arvostus siinä, miten
veikkausvoittovaroja suunnataan ja ohjataan. Me kaikki tiedämme,
että kirjastotoimen osalta meidän toimintamme
peruspalveluna on uhattuna. Olisi ollut suotavampaa, että jos
kerta tällaiseen poikkeukselliseen menettelyyn on tarvetta,
niin sitten olisi ohjattu nuo veikkausvoittovarat toisella tavalla
ja erityisesti painotettuna kirjastotoimen kehittämiseen.
Verojen ja veroluonteisten tulojen arviota korotetaan nyt sitten
lähes 300 miljoonalla eurolla. Tuo korotus aiheutuu arvonlisäveron
tuottoarvion nostamisesta, joka sinänsä on varsin
hyvä asia tietenkin. Mutta toisaalta sitten täytyy
tulla siihen, että kun valtiovarainvaliokunta kuunteli
kehysbudjetinkin yhteydessä asiantuntijoita, viimeinen
asiantuntija, joka käytti siellä puheenvuoroja,
totesi muun muassa sen, että hänen käsityksensä mukaan
tulot on systemaattisesti valtion budjettiehdotuksessa alibudjetoitu.
Tähän on kiinnitetty huomiota useamman vuoden
ajan, ja näin asian laita todellakin on. Jos se ei ole
tahallista, mitä en halua uskoa, niin silloin on pakko
todeta se, että järjestelmässä on
jotain vikaa ja sitä pitää kyllä pystyä silloin
korjaamaan. En usko, että tämä järjestelmä on
niin jäykkä, etteikö pystyisi lähes
todellisten tulojen mukaan budjetointia tekemään.
Tämä lisätalousarvioesitys on lähes
350 miljoonaa euroa ylijäämäinen, ja
tämä on, totta kai, hyvä asia. Mutta
se, miten tuo ylijäämä käytetään,
on taas toinen juttu. Minusta vastoin sitä, mitä täällä valtiovarainministeri
aikaisemmin iltapäivällä totesi, valtionvelan
lyhentämisellä sinänsä meillä ei
ole hirvittävää kiirettä. Se
on erittäin hyvin hallinnassa, ja on muistettava, että se putoaa
tänä vuonna noin 37 prosenttiin bruttokansantuotteesta.
Elikkä tästä tullaan siihen ajattelutapaan,
pitäisikö nyt enemmän kuitenkin satsata
peruspalveluihin ja erityisesti vähempiosaisten ongelmien
korjaamiseen. Suhteellinen köyhyys Suomessa on kasvanut,
ja tätä ei eduskunta riittävästi eikä hallitus
ole huomioon ottanut. Samaten myöskin infraan, meidän
teidemme kunnossapitoon, rakentamiseen, rautateiden ylläpitoon
ja liikkuvuuteen tulisi mielestäni enemmän panostaa.
Näihin asioihin ja vähän tämän
lisätalousarvion yksityiskohtiin puutun myöhemmin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Huolimatta siitä, että ensimmäinen
lisätalousarvio on luonteeltaan tekninen, tämä pitää sisällään
myös tiettyjä linjauksia ja poliittisia kannanottoja. Juhlavuosi sai aikaan sen,
että keskustelu keskeytettiin patsaan paljastusta varten. Olemme
aikamme patsastelleet, ja nyt tämä asia on jälleen
käsissämme.
Valtiovarainministeri Heinäluoma oli alkuvaiheessa
paikalla — tosin debatti oli varsin lyhyt ja jäi
sellaiseksi puhemiehen siirryttyä listaan — ja hänelle
olisi ollut syytä silloin todeta ja nytkin on syytä edelleen
todeta, että ministerin olisi syytä siirtyä muutama
piiru velanmaksusta ihmisen suuntaan eli ihmisten tarvitsemien palvelujen suuntaan.
Todellakin jälleen sama vaikutelma: se todellisuus, mikä välittyy
valtiovarainministerin puheista ja tyytyväisyydestä,
on sen todellisuuden kanssa, joka tämän talon
ulkopuolella vallitsee, varsin vahvassa ristiriidassa, etenkin kun ajattelemme
lapsia, vanhuksia, heidän tarvitsemaansa hoivaa ja hoitoa,
sairaanhoitoa ja niitä ongelmia, mitä näiden
palvelujen toteuttamisessa tässä maassa tällä hetkellä on.
Hallituksen esitys lisätalousarvioksi sisältää myös
positiivisia asioita, ei ainoastaan ristiriitaa. Suurin ristiriitahan
on tämä, että todellakin runsaat 300
miljoonaa euroa menee velanmaksuun. Tämä positiivinen
asia on se, että nyt avataan lopulta toteutus sille päätökselle,
mikä on aikoinaan hallituksen ohjelmaan sisällytetty,
eli monitoimimurtajan, monitoimialuksen, joka on myös pystyvä kemikaaliöljyn
torjuntaan Itämerellä, toteuttaminen avataan.
Se on tietysti positiivista, se on hyvä todeta.
Toisaalta lisäbudjetti jättää monta
muuta sellaista avainta käyttämättä,
mihinkä taloudellinen resurssi olisi ollut käsillä.
Yksi on ratojen rappeutumisen estäminen ja keskeyttäminen
ja myöskin strategiset Ratahallintokeskuksen hankkeet.
Kotkan syväsataman niin kutsutun Kotolahden ratapihan aloittaminen
olisi äärimmäinen tärkeä asia.
Se on Ratahallintokeskuksen ykköshankkeita, mutta sitä ei
vain ole saatu liikkeelle. Se estää nimenomaan
ympäristöllisesti ja muuten parhaan tavan kuljettaa
transitoliikennettä Suomen kautta Venäjälle
eli kiskojen käytön. Pitkiä junia, jopa
kilometrin mittaisia junia, ei pystytä rakentamaan, koska
ratapihakapasiteettia ei ole.
Toinen mitä on syytä jälleen todeta,
on todella sosiaali- ja terveyssektori, kuntien
riittämätön mahdollisuus toteuttaa ja
luoda palveluja, vastata tehtävistään.
Siihenkin voitaisiin vastata muun muassa maksamalla jo nyt maksettavaksi
kuuluneet velat, se olisi yksi asia. Toinen puoli asiaa on tietysti
se, että valtiolla olisi mahdollisuus tämän
kuntavelan lisäksi laittaa huomattava määrä rahaa
kuntien käytettäväksi, jotta ne voisivat vastata
palveluista.
Lopuksi, puhemies, energiapolitiikan kohdalla osoitetaan 2 miljoonaa
euroa Kioton mekanismien ostamiseksi eli tässä lähinnä päästöyksiköiden
hankkimiseen. Kioton pöytäkirjan mukaan tämä on
mahdollista, ja nyt tähän osoitetaan rahaa. Tämä on
asia, joka vaatii laajempaa keskustelua, mihin täällä on
hiukan jo viitattu. Mutta joka tapauksessa tässä on
kysymys, jossa kauppa- ja teollisuusministeriön ja ympäristöministeriön
välinen yhteistyö on erittäin tärkeää.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys ensimmäiseksi
lisätalousarvioksi on lähdössä valtiovarainvaliokuntaan,
ja kyllähän tämä osoittaa taas
sen, että nykyhallituksen politiikka, jota on kolme vuotta harjoitettu — ei
varmasti yksin se, mutta pääsääntöisesti
aivan varmasti — on ollut oikeaa ja luonut juuri niitä kasvuedellytyksiä,
mitä nyt on aikaansaatu. Maan talous on parantunut merkittävästi.
Tällä hallitusyhteistyöllä on
voitu viedä tärkeitä hankkeita eteenpäin.
Niin kuin lisäbudjettikirjasta nähdään,
budjetti on vahvasti ylijäämäinen, ja
ylijäämällä valtionvelkaa tullaan
lyhentämään. Meidän olisi tietenkin
helppo puhua, että kaikki se ylijäämä, mitä on
syntynyt, pitäisi jakaa. Sen me varmaan jokainen pystymme
tässä salissa tekemään. Meillä on
itse kullakin erittäin hyviä kohteita, mihin tämä 346
miljoonaa euroa voitaisiin sijoittaa, ja ehkä itsekin puheeni
loppupuolella niitä luettelen, koska on mukava luetella,
että on niitä ja niitä tarpeita.
Mutta kun mennään vielä tilanteeseen
tällä hetkellä, on todella merkittävää,
että työllisyystilanne on kuitenkin sellainen,
että työttömyysprosentti oli 8,6 huhtikuussa,
kun se viime huhtikuussa oli 10 prosenttia, eli alaspäin
on tultu. Ei varmaan yksi asia vaan monet asiat ovat tähän vaikuttaneet.
Ennen kaikkea yksityinen kulutus on kasvanut ja tuonut lisää verotuloja
valtion kassaan. Tämähän on myönteinen
asia. Myöskin osinkotulot ovat kehittyneet erittäin
hyvin. Niin kuin todella on todettu, velkaa tällä ylijäämällä hallitus
on nyt lyhentämässä.
Herra puhemies! On myöskin täällä jo
puheissa tullut esille ja kovasti tuntunut herättäneen huomiota
tämä yksi asia, 10 miljoonaa euroa, joka Veikkauksen
käyttörahastosta ehdotetaan tuloutettavaksi. Kaikki pitävät sitä varmasti hyvänä,
mutta eräät edustajat ovat sitä mieltä, että se
tulee väärään aikaan. En ole
oikea henkilö arvioimaan, onko se nyt väärä aika,
mutta kohteet, mihin sitä ollaan esittämässä,
minusta varmasti ovat perusteltuja, ja tämä osoittaa
myöskin, että Veikkauksen tuotot ovat kehittyneet myönteisesti
ja siellä on jaettavaa. Tulee vähän sellainen
tuntu, että onko tässä nyt sitä,
että ovat väärät henkilöt
näitä esittämässä,
kun asiat eivät tunnu menevän hyvin, ja että tämä Veikkauksen rahojen
tuloutus hyviin tarkoituksiin olisi pitänyt tuoda vasta
syksyn lisäbudjettiin.
Herra puhemies! Asiat, jotka ovat vahvasti myöskin
esillä tämän lisäbudjetin yhteydessä, ovat,
totta kai, infraan liittyvät rahakysymykset, tieasiat.
Siellä ei ole muuta kuin tiettyjä täydennyksiä;
ei mitään uusia hankkeita tietenkään
lisäbudjetissa käynnistetä enempää perustienpidon kuin
kehittämishankkeidenkaan osalta. Infrassa on tämä Ilmalan
hanke etenemässä, samoin Vuosaaren satamaan tulee
lisärahoitusta. Sille löytyy toki perustelut,
koska hanke on etenemässä ja näin pitää tehdä.
Herra puhemies! Sitten maa- ja metsätalousministeriön
pääluokasta haluaisin todeta, että tiedän,
että maa- ja metsätalousministeriö oli
valmis esittämään yli 5:tä miljoonaa
euroa Maatilatalouden kehittämisrahastoon Makeraan ja on kyllä valitettavaa,
että punakynä on käynyt ja sinne ei ole
osunut senttiäkään ainakaan tällä kertaa.
Tälle vuodellehan Makeraan osoitettiin 17,4 miljoonaa euroa,
mutta se on täysin riittämätön määrä,
ja tänä vuonna Makerassa on lainoitukseen käytettävissä muistaakseni
noin 160 miljoonaa euroa, mutta ensi vuonna summa jo putoaa, ja
ennen kaikkea tämän vuosikymmenen loppuvuodet
ovat erittäin vaikeita, ellei budjetista siirretä rahoja
Maatilatalouden kehittämisrahastoon.
Vaikka maataloudessa rakennemuutos on erittäin voimakasta,
investointeja tapahtuu eri puolilla maata ja ennen kaikkea vahvoissa
maatalousmaakunnissa, sekä sukupolvenvaihdoksia että tuotannollisia
investointeja, ja siksi olisi tärkeää, että Makeraan
saataisiin lisää rahoitusta. Jos sitä ei
saada, on aivan selvää, että se vaikuttaa
suoraan maatalouden rakenteen kehittymiseen tässä maassa,
ja mielestäni siihen ei olisi varaa. Toivon, että toisessa
lisäbudjetissa tähän palataan ja myöskin
ensi vuoden varsinaisessa talousarviossa.
Herra puhemies! Täällä on noussut
vahvasti esille köyhyys, ja se on totta, että suomalaisessa yhteiskunnassa
löytyy varmasti köyhiä, vaikka meillä keskimäärin
kansalaisilla menee aika hyvin. Näinhän on todettava,
että kun on työtä ja on terveyttä,
niin ei pitäisi monellakaan olla valittamista, sitten on
itsestä monta kertaa kiinni. Mutta on sitten niitä ryhmiä,
joilla todella on asiat heikosti ja huonosti. Niitä löytyy,
totta kai, työttömissä, pitkäaikaistyöttömissä,
lapsiperheissä, eläkeläisissä,
ja niitä löytyy myöskin yrittäjissä, viljelijäväestössä,
näitä, jotka ovat erittäin vaikeassa
tilanteessa.
Kyllä näkisin, että tätä köyhyyspakettia
olisi syytä vakavasti harkita ensi vuoden talousarviota
tehtäessä, kun täällä on
arvoisa veroministerikin paikalla, niin että voi viedä sitä viestiä — hän kyllä tuntee
nämä asiat, ei sillä — lapsiperheitten,
yksinhuoltajien ja monilapsisten lapsiperheitten, aseman parantamisesta.
Ja kyllä toki on tämä eläkeläiskysymys.
Meillä on eläkeläisissäkin tavattoman
suuria eroja. Eräillä menee erittäin
hyvin. On turha valittaa niiden, joilla on hyvät eläkkeet
ja jotka pystyvät maksamaan verojakin aika paljon ja pystyvät
toimimaan ja joilla ei ole velkoja. Mutta sitten meillä on
valtavan suuri määrä myöskin
niitä vaikeammassa tilanteessa olevia eläkeläisiä,
ennen kaikkea pelkän kansaneläkkeen varassa eläviä,
joita on noin 80 000—90 000. Jokainen
meistä tietää, että sillä ei
kyllä suuria kulutusjuhlia vietetä. Toivoisin,
että kun tätä niin sanottua köyhyyspakettia
harkitaan — ja toivon, että valtioneuvostossa
harkitaan — niin nimenomaan nämä lapsiperheet
ja eläkeläiset olisivat siinä keskeisellä sijalla.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä näen erinomaisen
myönteisenä asiana, että veroministeri
on täällä paikalla kuuntelemassa, ja
sikäli kuin ymmärsin, hän haluaa kuulla
totuuden opposition suunnalta. Kun tätä salia katselen,
niin eipä täällä näykään
kuin elävän opposition edustajia ministeriä lukuun
ottamatta, puhemies pois sulkien, itseni sillä rajalla
katsoen.
Näin arvellen tämän puheenvuoron
voisi aloittaa erinomaisen hyvin siitä, että hallitus
on aivan väärässä, kansaa on
väärin kohdeltu, tämä on kohtuuton,
edesvastuuton ryöstölisätalousarvio.
Aivan hyvin tämän voisi aloittaa myöskin
toisinpäin, niin kuin olen kuullut monen puhujan esittävän,
että on erinomainen lisätalousarvio tehty, ei parempaa yhteiskunnassa voi olla
olemassa, kaikki on hallituksen voimakkaan
työllisyysperusteisen hallitusohjelman ja sitä kautta aiheutuneen
kansantulon kasvun, maailmankaupan vedon ja suomalaisen työtätekevän
väen ahkeruuden tulosta. Näistä tämä jostain
siitä väliltä löytyy.
Kun tätä peliä katsotaan, niin kyllä minäkin, jos
olisin valtiovarainministerinä keräämässä näitä rahoja,
mielelläni kuuntelisin, sillä kun tätä sisältöä katsoo,
niin osinkotulojen, korkotulojen, arvonlisäveron kertymän
ja näiden kaikkien muitten ansiosta kyllä tätä rahaa
on tullut ikään kuin suokuokalla. Oikein sitä on
tullut ihan puhtaasti vetäen, ettei niin kuin tolkun määrää.
Mutta aion tästä nyt sanoa, että tämä on
alkutekijöissään. Tämähän
on sellainen sampo, että kun se nyt pyörii, pyörii,
se kelaa ja kelaa eikä ole tolkun määrää,
kun tulee lisää ja lisää.
Mutta en malta olla muistuttamatta siitä aiheesta,
että täällä on monessa puheenvuorossa
tänään kerrottu, että vaihtoehtona
olisi hoitaa kotimaan asiat kuntoon. Kotimaan asioitten hoitoa on
tietenkin samalla lailla se, että maksetaan pois velkaa,
joka kuitenkin syö valtiolta korkoa silloin, kun se velka
maksamattomana on olemassa. Mutta vielä tärkeämpää on
yhteiskuntaa ja koko kotimaata ajatellen se, että maksettaisiin kunnilta
otettu pakkolaina, velka, pois ja pantaisiin järjestykseen.
Silloin minusta hallitusherrat voisivat paukutella paksuja henkseleitään,
jos nyt kenellä on ollut varaa henkseleitä hankkia. (Ed.
Holmlund: Ed. Seppo Lahtela puhuu asiaa!)
Näin arvellen ja katsoen pitäisi vaan valita
se linja, mikä on oikea tie, ja sitä oikeata tietä nyt pyrin
tässä hakemaan ja löytämään,
jos hiukankin voitaisiin antaa periksi siitä periaatteesta, minkä valtiovarainministeriö
on
päättänyt, että mitään
ei etuajassa kunnille työnnetä vaan niitä kuristetaan,
kurjistetaan, kuristetaan kaikin tavoin, annetaan harkinnanvaraista
sattumoisin mutta pidetään nöyränä.
Mutta sitä lainaa, mikä yleisesti koko kuntakentälle
menisi, ei olla valmiita maksamaan. Näin arvellen kyllä tässä neuvoja
riittää.
Herra puhemies! Muutamaan asiaan, koska tässä sisälle
pääsee.
Vaikka nyt täällä en näekään
ed. Soinia paikalla, niin en malta olla mainitsematta siitä,
että täällä kuitenkin esitetään
EU-puheenjohtajuuskauden toteutuksesta aiheutuviin menoihin 12:ta miljoonaa
euroa lisää, josta 6,5 miljoonaa euroa puheenjohtajuuskauden
turvajärjestelyihin. Voisi kysyä, onko tämä nyt
sitten markkinointiraha Suomelle, että Suomi on turvallinen,
niin kuin pitää ollakin, mutta markkinointiraha
siihen, että tämmöinen lisäraha
tarvitaan sen näkyvyyden ylläpitämiseksi.
Jos tietäisi, paljonko se kokonaisuus kaikkinensa maksaisi,
niin kertoisinkin sen, mutta kun en sattumalta tiedä, niin
jätän sen mainitsematta. Tämän
pohjalta kyllä täällä kustannuksiakin
on olemassa.
Herra puhemies! Yhteen aiheeseen tässä voisi todeta
erityisesti. Puolustusministeriön hallinnonalan kohdalla
täällä lukee pienellä viittaus
arvonlisäverojen arviomäärärahan
korottamiseen, 17 miljoonaa euroa. Tämä on ikään
kuin peittynyt tänne ja sisältönä peittynyt
sillä lailla, että kun ulkoistetaan ruokahuoltoa,
ajoneuvohuoltoa, vaatetushuoltoa ja kaikkea muuta ja kun ulkoistamisen
kautta joudutaan arvonlisäveroa maksamaan ja keräämään,
on sitten erilainen ihmeellinen huhu olemassa, että kyllä valtiovarainministeriö tämän
kompensoi ja hoitaa takaisin. Toivoisin, että te, rouva
ministeri, tämän asian panisitte kuntoon ja järjestykseen.
Mutta tiedän, että jos te rehellisesti vastaatte,
se on sula mahdottomuus. Tämä ei ole vaan mahdollista.
Ei ole korvamerkittyä arvonlisäveroa olemassa,
mikä toiseen taskuun kerätään,
toisesta palautetaan ja sen kautta se takaisin asiaan tulisi ja
löytyisi. Arvonlisäverosta osa valuu EU:n suureen kassaan,
sitä kautta lisämaksuina, ja tämän
pohjalta kyllä pidän edesvastuuttomana tätä järjestelmää,
missä syötetään ajatusta, että kun
ulkoistetaan, niin se on kannattavampaa kuin sisäinen toiminta
ja kestää maksaa arvonlisäveron ja yrittäjävoiton.
Näin arvellen tärkeää on sisäinen
toiminta. Jos sitä ei saada kuntoon, se on tehotonta ja
ei koskaan kestä sitä rvonlisäveroa palkkasummasta
maksaa, jos ne asiat ovat vertailukelpoisesti oikeassa järjestyksessä ja
oikein laitetut.
Näin katsottuna tämä on hyvin pienellä tänne kirjoitettu
mutta näkee lukea ja aivan tosi on. Niin kauan kuin valtionhallinnossa
jatketaan jatkuvasti tätä ulkoistamista, oman
toiminnan alasajoa ja ulkopuolelta ostamista kilpailuttamisen kautta,
niin aina se tarvitsee sen arvonlisäveron siihen lisää ja
palkkasummien osalta muun muassa, kun se ei ole vähennyskelpoista
mitään kautta, veroa kannetaan vaan veron lisäksi,
ja sen osalta jostakinhan se on tingittävä. Olen
kyllä sitä mieltä, että pitkällä aikavälillä se
on tingittävä siitä tuloksesta.
Herra puhemies! Toisena aitona asiana täällä maa-
ja metsätalousministeriön hallinnonalan kohdalla
mainitaan hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen
2 109 000 euron lisämääräraha.
Minusta näissä selvitysosan perusteissa sanotaan
hyvin, että tarvetta on olemassa ja varat ovat kertyneet
vuosien 2002—2005 aikana niin, että on ollut momentilla
enemmän tuloja kuin vastaavina vuosina on maksettu menoja. Tämä on
minusta semmoinen erikoisen hyvä järjestelmä,
etteivät ne ole kadonneet. Mutta on ihmeellinen kertymäjärjestelmä,
että vielä vuodelta 2002:kin todetaan, että säästössä on.
Sinne ne on pantu ja laitettu. Mutta kun ei ole saatu menemään,
niin nyt ne kääntyvät niin kuin esille.
Kun tiedän, että ed. Salo kysyy, mistäs
tämä johtuu, (Ed. Petri Salo: Huono hirvivuosi!)
niin tässä aiheessa voisi sanoa, että hirvivahinkojen korvausrahat
kertyvät kaatolupamaksuista, jotka kerätään
metsästäjiltä jälkikäteen
kaadettujen hirvien perusteella, mikä sinänsä on
oikein ja järkevää, ja niillä varoilla
korvataan hirvieläinten aiheuttamat vahingot maa- ja metsätaloudelle. Tähän
saakkahan se on ollut selvää. Tulevaisuus lienee
jotain muuta kuin nyt, koska on sellaisia pieniä hirvieläimiä,
mistä kaatolupamaksua nykyiselläänkään
ei kerätä. Siitä tullee jonkin näköinen
myrsky ja poliittinen keskustelu vielä. Näin se
ei voi mennä. Mutta tämän voisi todeta, että on
hyvä järjestelmä, että rahat
ovat säilyneet ja ne käytetään
siihen tarkoitukseen, mihin ne on alun perin kerättykin.
Puhemies! Tähän voisi lopettaa, että näin
pitäisi tehdä kaikessa muussakin valtionhallinnossa,
että kun verot kerätään, niin
käytetään ne yhteiskunnan toimintojen
ylläpitämiseen. En minä nyt pois sulkisi
valtionvelan maksuakaan elikkä velan lyhentämistä,
mutta kotimaan toiminnat ja kotimaan kuntatalous pitäisi
hoitaa ensin kuntoon ja järjestykseen ja sitten jatkaa
siitä. Uskon, että ed. Oinonen antaa minua parempia,
kansanläheisiä neuvoja seuraavassa puheenvuorossa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan näiden kahden erinomaisen puheenvuoron
jälkeen, jotka täällä on käytetty,
edustajat Vihriälä ja Seppo Lahtela, kiinnittää vain muutamiin
yksityiskohtiin lisätalousarviossa huomiota.
Olen hyvin tyytyväinen, että täällä on
sosiaali- ja terveysministeriön pääluokassa
Kansanterveyslaitokselle haluttu osoittaa lisävoimavaroja ennen
muuta lintuinfluenssapandemian uhan torjuntaan, kuten myös
rokotteitten ampullointiin. Nämä molemmat ovat
hyvin tärkeitä rahoja. Tässä yhteydessä toivoisin,
että meillä hyvin tajuttaisiin tämä pandemiauhan
vakavuus. Vaikka nyt kevään tullen, kun Suomessa
on ollut vain terveitä lintuja, lintuinfluenssauhka koetaan
väistyneeksi, niin pandemian uhka on vain soittamassa hälytysääniään,
kun Indonesiassa on todettu pandemian tietyn esivaiheen olevan siinä,
että lintuinfluenssa on mennyt sikoihin, mistä on
vain arvaamattoman ajan kysymys, milloin tämä kehittyy
ihmisestä toiseen tarttuvaksi pandemiaksi.
Sen takia on erittäin hyvä, että sosiaali-
ja terveysministeriö on tehnyt näitä valmisteluja
ja kohdentanut lisätalousarvioon määrärahavaraukset.
Tämä on hyvin välttämätön
asia, ja toivon, että tämän lisäksi
voitaisiin päästä vielä siihen, että meillä nopeasti
luotaisiin valmiudet kotimaisen rokotetuotannon palauttamiseksi.
Tästä asiasta olen jättänyt
myös lisätalousarvioaloitteen. Toivon, että nämä asiat
menevät eteenpäin, niin kuin hyvin todennäköistä on,
sillä nämä ovat välttämättömät.
Liikenneministeriön alalta olisin toivonut enemmän
voimavaroja joukkoliikenteen ostoon. Joukkoliikenne on välttämätön
käyttäjilleen, se on osa yhteiskunnan perusrakenteita.
Maaseudulla, missä käyttäjät
vähenevät, on ymmärrettävää,
että kunnat ovat paineessa hyvinkin vähäisten
taksibusseilla tai takseilla, joskus myös linja-autolla
hoidettavien joukkoliikennevuorojen lopettamiseksi, koska lipputuloja
on vähän ja käyttäjät
vähenevät. Tilanne on sikäli ongelmallinen, että juuri
silloin niille jäljelle jääville olisi
sitäkin välttämättömämpää,
että toimiva liikenne olisi. Seurauksena on se, että usein
joudutaan sitten muuttamaan pois kotoa, ja tämä tulee
myös yhteiskunnalle kalliimmaksi, kun muuton kohteena usein
saattaa olla sitten laitoshoito.
Toivon, että joukkoliikenteeseen niin opiskelijoitten,
eläkeläisten kuin kaikkien muidenkin liikenteen
käyttäjien vuoksi voidaan saada niin junien osalta
kuin myös bussien ja taksiliikenteen osalta lisää voimavaroja.
On hyvä, että tässä lisätalousarviossa
on tämän verran voitu osoittaa, mutta toivon,
että tämä suuntaus voi jatkua.
Samoin on hyvä, että radoista halutaan pitää huolta.
Sinnekin on osoitettu rahaa. Innovatiivisena hankkeena näkisin
myös tarpeelliseksi maan pisimmän poikkiradan
kokonaan sähköistämisen. Radan Haapamäki—Vaasa-väli
ja Haapamäki—Jyväskylä-osuus
tulisi sähköistää. Tällöin
voitaisiin Vaasasta Haapamäen, Jyväskylän ja
Pieksämäen kautta Joensuuhun mennä sähköradalla,
ja näin ollen tämä olisi suorin ja lyhin poikittaisyhteys
maan pisimmällä reitillä.
Nythän meillä pääradat tarpeettomasti
ruuhkautuvat, kuormittuvat ja kuluvat sen takia, kun muun muassa
Haapamäen kautta kulkevia ratoja ei hyödynnetä sillä tavoin
kuin muutoin radan peruskorjattu kunto mahdollistaisi. Sen takia
toivon, että aloitettaisiin puuttuvilta osin selvitystyön
tekeminen ratojen sähköistämiseksi.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä on
todettu ja ministeri Heinäluoma totesi, Suomessa menee
kohtuullisen hyvin. Talouskasvu on hyvällä tolalla
ja hyvällä tasolla, mutta tietysti pitää samaan
hengenvetoon muistaa, että ei välttämättä niin
ole tulevaisuudessa. Oecd ja muutkin tutkimuslaitokset ovat varoitelleet
siitä, että Suomessakin kasvu voi lähivuosina
hiipua, eikä meille varmaan pidä riittää se,
että olemme Euroopassa hyviä, koska Eurooppa noin
maailmanlaajuisesti ei kuitenkaan pärjää kilpailussa.
Jos on huonon sarjan paras, niin se ei kuitenkaan välttämättä ole
tarpeeksi tulevaisuutta ajatellen.
Tänään on saatu myös hyviä työllisyyslukuja. Työllisyys
on kehittynyt positiiviseen suuntaan, työllisyysaste on
nousussa ja työttömyys alentumassa. Tämän
lisätalousarvion perusteluissa todetaan, että työllisyysasteen
arvioidaan nousevan tänä vuonna 68,8 prosenttiin.
Olemme kuitenkin vielä kaukana siitä 75 prosentin
tavoitteesta, mikä pitäisi saavuttaa vuoteen 2010
mennessä, eli neljän vuoden aikana meidän
pitäisi saada noin 6 prosenttiyksikköä työllisyysastetta nostettua
ylöspäin. Se tietää 1,5 prosenttiyksikköä joka
vuosi, mikä tietää noin 40 000:ta
työpaikkaa vuosittain. Haaste on aika kova. Toivottavasti
siihen päästään, mutta en usko
kuitenkaan.
Täällä on myös nostettu
verotuloarvioita, pääosin arvonlisäveron
tuottoa. Sen arvioidaan nousevan tänä vuonna 294
miljoonalla eurolla siitä, mitä budjettia laadittaessa
arvioitiin. Sinänsä mielenkiintoinen yksityiskohta
on se, että kun huhtikuun lopussa netistä katsoin
valtiovarainministeriön oman esityksen lisätalousarvioksi
eli noin kuukausi sitten, niin siinä VVM:n esityksessä piti
myös muuttaa tulon ja varallisuuden perusteella kannettavien
verojen määrää. Siellä arvioitiin,
että ansio- ja pääomatuloveroja kertyisi
reippaat 250 miljoonaa euroa enemmän tälle vuodelle,
mutta taas toisaalta yhteisöveron tuottoa ei kertyisi niin
hyvin kuin on arvioitu, vaan että se olisi alustavien kertymätietojen
perusteella lähes 300 miljoonaa euroa vähemmän
tänä vuonna kuin aiemmin.
Nyt kun tämä varsinainen esitys on tänne eduskuntaan
annettu, niin tulon ja varallisuuden perusteella kannettaviin veroihin
ei ole lukuja muutettu ja ilmeisesti on haluttu olla siinä mielessä varovaisia,
että katsotaan, miten tämä vuosi menee
eteenpäin, ainoastaan arvonlisäverotuottoa on
nostettu. Mutta todennäköistä on kuitenkin
se, että ansiotuloveroja tulee tänä vuonna kertymään
huomattavasti enemmän kuin on arvioitu, ja se on tietysti
suora seuraus siitä johdonmukaisesta kokoomuslaisesta veropolitiikasta, mitä hallitus
harjoittaa.
Herra puhemies! Osinkotuloarviota, niin kuin täällä on
todettu, on nostettu kuluvalta vuodelta 683,9 miljoonalla eurolla.
Se on hyvä luku. Se on itse asiassa paljon enemmän
kuin me kokoomuksen vastalauseessa arvioimme kuluvalle vuodelle.
Mutta pikkuisen pitää ihmetellä, niin
kuin täällä ed. Lahtela, ed. Laitinen
ja muut hallituspuolueen edustajatkin todenneet, eikö tätä rahaa olisi
voitu käyttää nyt sen kuuluisan pakkolainan hoitamiseen.
Olisi hoidettu kerralla se pois päiväjärjestyksestä,
niin ei tarvitsisi joka viikko siitä asiasta enää puhua.
Mutta ei se mitään, onhan tässä vielä vaalikautta
noin 10 kuukautta, joten onhan ainakin yksi pomminvarma puheenaihe, jos
hallitus ei liikahda tässä asiassa, jonka pitäisi olla
erittäin helppo juttu.
Herra puhemies! Lopuksi vielä muutama sana Veikkauksen
rahoista. Tänne on siis tuloutettu 10 miljoonaa euroa Veikkauksen
käyttörahastosta Veikkaus Oy:n yhtiökokouspäätöksellä.
Voi olla, että olen väärässä,
mutta minulla on semmoinen mielikuva ollut, että tämä Veikkauksen
käyttörahasto on ollut nimenomaan rahasto, jota
kerrytetään siltä varalta, jos jonain
vuonna eivät Veikkauksen tulot kerrykään
sillä tavalla kuin on aiemmin arvioitu eikä päästä siihen
tuloutustavoitteeseen, mitä on aina vuosittain budjettiin haettu,
elikkä tämä on viimeinen hätävara,
että käyttörahastoa liikutellaan sitten,
jos on syytä jotain tehdä, jotta päästään
niihin alustaviin tuottoarvioihin. Nyt on minun mielestäni
tästä periaatteesta poikettu. En tiedä,
mitkä ne perusteet sitten ovat olleet.
Kun katsoo sitä, miten tämä 10 miljoonaa
on jaettu, se on mennyt tietysti hyviin kohteisiin, ja varmaan enemmänkin
olisi mennyt. Mutta esimerkiksi kohdassa Taide ja kulttuuri todetaan, että eräille
taidekeskuksille annetaan 400 000 euroa. Se on mielestäni
aika ylimalkaisesti sanottu. En tiedä, montako taidekeskusta
sisältyy kohtaan "eräille taidekeskuksille".
Toinen asia, lisätalousarvio yleensä laaditaan sillä perusteella,
että on tullut sellaisia tuloja, joita ei ole voitu arvioida
varsinaisen budjetin yhteydessä, tai on tullut sen tyyppisiä menoja,
joihin ei ole voitu varautua varsinaisen budjetin yhteydessä,
jolloin lisätalousarviossa ne oikaistaan.
Pikkuisen ihmettelen, minkä takia täällä nimenomaan
kohdassa Taide ja kulttuuri opetusministeriön käytettäväksi
ohjataan 410 000 euroa, siis melkein 2,5 vanhaa miljoonaa.
Mikä se yllättävä menoerä opetusministeriössä on
ollut, että tälle niin sanotulle pitkälle
momentille pitää näin paljon rahaa laittaa?
Toivottavasti valtiovarainvaliokunnan tiede- ja sivistysjaostossa
näihin kysymyksiin saadaan vastauksia.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eikö työhallinnolla
ole riittävästi henkilöstöä tai taloudellisia
voimavaroja? Pitäisikö lisätalousarviossa
lisätä työvoimatoimistojen yrityspalvelujen
voimavaroja? Näin joutuu kysymään, kun työhallinto
on keskittämässä työvoimatoimistojen
yrityspalveluja suuriin kaupunkeihin, esimerkkinä on Salon
työvoimatoimisto, joka palvelee koko Salon seutua. Työhallinto
on siirtämässä yrityspalvelut Turun työvoimatoimistoon,
jossa ei ole juurikaan asiantuntemusta Salon seudun tarvitsemista
yrityspalveluista. Salon seudulla on erittäin elinvoimainen
elinkeinoelämä, jonka johdossa on Nokia suurine
alihankintaverkostoineen. Seudulle tyypillisiä ovat innovatiiviset
tietotekniikka- ja elektroniikka-alan yritykset, suuret metallialan
yritykset sekä kauppakeskukset.
Arvoisa herra puhemies! Onko todellakin niin, että Salon
seudun yritysten tulee hakea työhallinnon yrityspalvelut
Turusta? Epäilen, että samanlaisia hankkeita on
muidenkin keskisuurissa kaupungeissa sijaitsevien työvoimatoimistojen
osalta. Hallituksen yrittäjyyspolitiikka on kokemassa haaksirikon
ainakin työhallinnon yrityspalvelujen osalta.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
lisätalousarvio on siinä mielessä merkittävä, että sen
myötä valtion budjettitalous kääntyy
alijäämäisestä ylijäämäiseksi.
Tämä lisätalousarviohan on 346 miljoonaa euroa
ylijäämäinen, ja tämä ylijäämä on
tarkoitus käyttää valtionvelan lyhentämiseen.
Jos tämä käytetään
suunnitelman mukaisesti valtionvelan lyhentämiseen, niin
vuoden loppuun mennessä päästäneen
valtionvelassa alle 60 miljardin euron. Mielestäni on ollut
perusteltua, että 1990-luvulla erityisesti alkuvuosikymmenellä muodostunutta
jättivelkaa on määrätietoisesti
kyetty vähentämään. Tietysti
aina voidaan keskustella siitäkin ja sitä keskustelua
on käyty tänäänkin täällä salissa,
että lyhennyksiin käytettyjä summia olisi
voitu ohjata muihinkin tarkoituksiin.
Mielestäni valtiontalouden kestävä pohja
saavutetaan parhaiten siten, että pelivaraa hankitaan alenevien
korkokulujen kautta. Tämä linja pidemmällä aikavälillä takaa
sen, että meillä on mahdollisuus panostaa jatkossa
pienituloisten ja heikommassa asemassa olevien tarpeisiin. Mielestäni
valtionvelan lyhentämisen merkitys korostuu juuri nyt,
kun näköpiirissä saattaa olla korkotason
nousu. Jos näin käy, niin tämä ajan myötä vääjäämättä heijastuu
myös valtion korkokustannuksiin niitä nostavasti.
Vaikka valtionvelkaa onkin kyetty menneinä vuosina lyhentämään
melkoisesti, niin nykytasokin merkitsee sitä, että jos
korkotaso valtionveloissa nousee esimerkiksi yhdellä prosenttiyksiköllä,
niin korkomenot kasvavat 600 miljoonaa euroa. Tämä on todella
valtava summa rahaa.
Tämä lisätalousarvio on ylijäämäinen
mittavien osinkotulojen ansiosta. Erityisesti Fortum ja TeliaSonera
ovat kunnostautuneet osinkojen maksajina. Mielestäni valtionomistusta
onkin tarkasteltava myös tuottonäkökohdasta.
Meillä on ollut aivan liiaksi keskustelua siitä,
että valtionomistus on vain rasite. On väitetty,
että tarrautuminen valtioon on vanhanaikaista teollisuuspolitiikkaa,
joka aiheuttaa veronmaksajille suuria kuluja. Minun mielestäni
valtionomistus ei ole mikään rasite sen paremmin
yrityksille kuin veronmaksajillekaan, vaan pikemminkin päinvastoin.
Valtionomistus on vaikeina aikoina tuonut uskoa yrityksiin, yritysten
henkilökuntaan ja myös sijoittajiin.
Lipposen toisen hallituksen aikana tehdyt arviot valtion omistajapolitiikasta
ovat olleet kestäviä. Olosuhteet tai valtionomistuksen
merkitys eivät ole tuosta ajasta oleellisesti muuttuneet. Valtionomistus
suomalaisissa yhtiöissä on vaikuttanut elinkeinoelämäämme
myönteisesti, ja valtiolle valtionyhtiöt ovat
olleet todellisia kultakaivoksia. Vanha totuushan on se, että lypsävää lehmää ei
kannata pistää lihoiksi.
Lisätalousarviosta haluan nostaa esille myös ympäristövahinkojen
torjunta-aluksen hankinnan valmistelun. On todellakin hyvä,
että tämä asia vihdoinkin etenee. Itämerellä ja
erityisesti Suomenlahdella lisääntyvästä öljyn
ja kemikaalien kuljetuksesta aiheutuva kasvava onnettomuusriski
on yleisesti nähty keskeiseksi tulevaisuudenuhaksi. Erityisesti öljykuljetukset
ovatkin olleet nopeassa kasvussa. Kun ne vuonna 1996 olivat noin
22 miljoonaa tonnia, niin viime vuonna määrä oli
jo 130 miljoonaa tonnia, ja kasvu jatkuu edelleen. Alusonnettomuuksia
Suomen merialueilla on 2000-luvulla ollut 60. Vaikka Suomi onkin
eräs parhaiten öljyvahinkojen torjuntaan varautuneita
Itämeren maita, niin kehittämistarpeita kuitenkin
on. Tässä mielessä öljyn ja
kemikaalien torjuntaan soveltuvan aluksen hankinta on tärkeä torjuntavalmiuksiemme
kehittämiseksi.
Erityisesti me tarvitsemme sellaista teknologiaa, mikä mahdollistaa
torjunnan vaikeissa sääolosuhteissa ja jäissä.
Arvoisa puhemies! Erityisellä mielihyvällä totean
sen, että tässä lisätalousarviossa
on osoitettu 2,1 miljoonan euron siirtomääräraha
Porin yliopistokeskuksen kehittämiseen. Tämä mahdollistaa
erityisesti tekniikan alan opetuksen uudistamisen ja laadun parantamisen.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ennen kuin ed. Kallio poistuu salista, sanon,
että on aina miellyttävää kuunnella,
miten raumalaiset kehuvat porilaisia hankkeita. Tämä kuvaa varmaan
sitä hyvää yhteistyötä,
mikä tällä hetkellä Satakunnassa
hankkeiden kesken vallitsee. No, tämä tällaisena
pikkukysymyksenä.
Arvoisa herra puhemies! Esitän tässä muutamia
näkökulmia liittyen hallituksen esitykseen lisätalousarvioksi
2006.
Ensinnäkin on myönteistä todeta,
että lisätalousarvioon kirjattu verotulojen
tuotto on suurempaa kuin alun perin varsinaisessa kuluvan vuoden
talousarvioesityksessä on arvioitu. Hallituksen ja myös
eduskunnan kannalta on tietysti aina myönteistä,
että löytyy uutta jaettavaa ja alijäämä kääntyykin
ylijäämäksi. Myös valtionvelan
lyhentäminen on periaatteessa kannatettavaa ja pitkäjänteistä taloudenpitoa.
Mutta kuitenkin näppejään jää nuolemaan suurissa
vaikeuksissa kamppaileva kuntasektori, jolla ei näytä olevan
minkäänlaista roolia hallituksen talouspolitiikassa.
Kunta- ja palvelurakenneuudistus ei valitettavasti ole lääke
kuntien akuuttiin hätään ja ahdinkoon,
vaikka pitkällä aikavälillä se
toivottavasti onnistuessaan antaa kunnille paremmat eväät
selvitä peruspalvelujen tuottamisesta edes kutakuinkin
säädyllisin arvosanoin.
Hallituksen olisikin pitänyt ehdottomasti käyttää nyt
tarjoutuva mahdollisuus maksaa velkansa kunnille. Pakkolaina on
poissa jokaisen kuntalaisen palveluista. Hallituksen ylimielisen politiikan
vuoksi yhä useammat kunnat tekevät alijäämää ja
joutuvat turvautumaan tuloveroprosentin korottamiseen, kiinteistöveron
nostoon, ja jopa koiraveron ottamisesta uudelleen käyttöön on
keskusteltu. Vaikka talouskasvu on ollut myönteistä,
kunnissa säästetään, höylätään
ja velkaannutaan huimaa vauhtia. Lisäresursseja tarvittaisiin
kipeästi moneen eri kohteeseen. Ainakin vanhustenhuolto,
lastensuojelu ja koulut olisi syytä lukea siihen ryhmään,
josta eduskunta kantaa suurta huolta. Kuitenkin monessa kunnassa
henkilöstövajaus ja täyttämättä jääneet
virat ovat ajaneet henkilöstön jaksamisen lähes äärirajoilleen.
Tämä on valitettavaa arkipäivää yllättävän
monessa kunnassa.
Monista ennaltaehkäisevistä toiminnoista on luovuttu,
sillä kaikki liikenevät eurot suunnataan jo syntyneiden
tilanteiden korjaamiseen. Tämä on kokonaisuuden
kannalta erittäin lyhytnäköistä,
sillä esimerkiksi lastensuojelussa varhaisen puuttumisen
avulla pystytään kevyehköillä avohuollon
tukitoimilla saamaan aikaan merkittävää hyvää.
Kun ennaltaehkäisyyn ei ole varaa, joudutaan syntyneitä tilanteita
korjaamaan jälkikäteen, mikä taas on
monin verroin kalliimpaa sekä henkisesti että taloudellisesti.
Ihmetyttääkin se, miksi pakkolainaa ei makseta
nyt, kun kaikki eväät siihen olisivat olemassa.
Olenkin havainnut, että moni muukin on hämmästellyt
aivan samaa asiaa, myös monet hallituspuolueiden edustajat.
(Ed. S. Lahtela: Ei ole halua!)
Myönteisenä voidaan pitää sitä,
että vankeinhoitoon on tulossa lisämäärärahaa. Ääriään
myöten täynnä olevat vankilat yhdistettynä vanginvartijoiden
henkilöstövajeeseen ovat turvallisuusriski, joka
on syytä pikimmiten ratkaista. Valitettavasti määräraha
ei riitä korjaamaan vallitsevia epäkohtia ainakaan
kokonaisuudessaan, ja tähän eduskunnan tulisikin
kiinnittää tarkempaa huomiota. Emme voi myöskään
lähteä siitä, että yhä useampi
rikollinen päästetään ehdonalaiseen
vapauteen ennen aikojaan.
Silmitön ja järjetön väkivalta
on herättänyt Porin seudulla paljon kysymyksiä,
joihin ei ole yksiselitteistä vastausta. Kun ihmisten perusturvallisuutta
horjutetaan mitä julmimmalla tavalla, on valtiovallalta
löydyttävä tahtoa asiantilan auttamiseksi.
Resursseja tarvitaan paitsi rikosten mahdollisimman tehokkaaseen
ennaltaehkäisyyn, huumeidenvastaiseen työhön,
poliisin toiminnan turvaamiseen sekä rangaistusten toimeenpanoon.
En kuitenkaan oleta, että lisätalousarviolla pystyttäisiin
näitä kaikkia ongelmia ratkaisemaan, eikä se
varmaan ole tarkoituskaan. Toivon kuitenkin, että siinä yhteydessä, kun
hallitus valmistelee ensi vuoden talousarviota, nämä turvallisuuskysymykset
otetaan erittäin keskeiseksi ohjenuoraksi.
Tässä yhteydessä on myös
syytä kysyä, miksi vankiloissamme on edelleen
runsaasti rikollisia, jotka voisivat aivan yhtä hyvin kärsiä tuomionsa kotimaassaan.
Suomella on paljon tärkeämpiä humanitaarisia
haasteita kuin toimia lepokotina niille törkeistä rikoksista
tuomituille vangeille, jotka eivät ole Suomen kansalaisia.
Suomeen ovat ulkomaalaiset tervetulleita, kunhan eletään
ja toimitaan suomalaisten lakien ja yhteiskuntamme normien mukaisesti.
En hyväksy muukalaisvihaa, eikä sitä tule
kenenkään muunkaan hyväksyä.
On kaikkien etu, että Suomeen tulevat henkilöt,
olipa maahantulon alkuperäinen syy mikä tahansa,
pystyvät mahdollisimman hyvin integroitumaan suomalaiseen
yhteiskuntaan, löytämään paikkansa,
opiskelemaan, työskentelemään ja osallistumaan
yhteiskunnan toimintoihin.
Arvoisa puhemies! Jotakin myönteistäkin sentään
on nähtävillä.
Satakunnan kannalta myönteistä on Porin yliopistokeskukselle
varattu määräraha opetusministeriön
hallinnonalalta kohdasta 21 Yliopistojen toimintamenot. Tämä 2 100
000 euron lisämääräraha tulee
tarpeeseen, ja uskon sen synnyttävän maakunnassa paljon
suurempaa lisäarvoa kuin ennalta voisi ehkä kuvitella.
Porin yliopistokeskuksen rooli on erittäin merkittävä koko
Satakunnan kannalta, ja erinomaisen hyvien verkostojen avulla välillisestä hyödystä
pääsevät
nauttimaan muutkin tahot. Tältä osin on syytä kiittää hallitusta
ja täytyy sanoa, että Satakunta ei liiemmälti
ole päässyt hallituksen hedelmistä nauttimaan.
Tämä lisämääräraha
on kuitenkin tervetullut ja myönteinen poikkeus. Selvitysosasta
ilmenee, että lisämääräraha
on tarkoitus käyttää Porin yliopistokeskuksessa
tapahtuvan tekniikan alan opetuksen uudistamiseen ja laadun parantamiseen
sekä muihin kehittämishankkeisiin.
Arvoisa puhemies! Sen sijaan runsasta kiitosta eivät
saa hallituksen inframäärärahat. Yhä edelleen
on tuoreessa muistissa hallituksen käsittämätön
pallottelu Valtatie kakkosen rahoituksesta. Jostakin syystä Satakunta
joutuu jatkuvasti väliinputoajaksi, kun päätetään
liikennehankkeista. Kuitenkin maakunnan kehittämisen kannalta
toimivat liikenneyhteydet ovat ehdoton edellytys. Yksituumaisetkaan
ponnistelut eivät johda tuloksiin, jos maakunta jatkuvasti
jätetään kehittämistoimien ja
-suunnitelmien ulkopuolelle. Toivon todellakin tähän
korjausta.
Viime aikoina erityisen suurta murhetta Porin seudulla on aiheuttanut
VR:n päätös heikentää raideliikenteen
palvelutasoa välillä Pori—Tampere. VR
on lakkauttamassa suorat Intercity-yhteydet välillä Pori—Tampere—Helsinki
syksyllä 2006. Intercity-junat tullaan korvaamaan vanhoilla
taajamajunilla, joissa palvelutaso on selkeästi heikompi.
Lisäksi Helsinkiin matkustavat joutuvat vaihtamaan junaa
Tampereella. Jos palvelutaso rataosuudella heikkenee, on vaarana, että vielä suurempi
osa junamatkustajista siirtyy käyttämään
muuta matkustustapaa. Tämä puolestaan heikentää niiden
matkustajien palveluita, joille raideliikenne on lähes
ainoa vaihtoehto. Tällaisia ryhmiä ovat esimerkiksi
liikuntaesteiset matkustajat, joille junanvaihto Tampereella aiheuttaa
erityisen suurta hankaluutta. Samalla suunniteltu muutos heikentää myös
työmatkalaisten tilannetta. Tilanteesta kärsivät
myös nuoret, opiskelijat sekä ikäihmiset.
Eräs keskeinen ongelma rataosuuksien Pori—Tampere
sekä Pori—Tampere—Helsinki henkilöliikenteen
kannattavuuden kannalta on hidas liikennöinti välillä Pori—Tampere.
Paras tapa parantaa raideliikenteen kilpailukykyä henkilöliikenteessä olisi
tasoristeysten poistaminen. Tällöin voitaisiin
siirtyä nopeiden junien käyttöön
ja raideliikenne olisi selkeästi kilpailukykyisempi matkustusvaihtoehto.
Tampere—Pori-radalla on tehty useita vuosia kestänyt
suurimittainen perusparannus ja sähköistystyö.
Rataosa on valtakunnallisesti erittäin merkittävä metsä-,
metalli- ja kemianteollisuuden sekä satamien kuljetusväylä.
Se on merkittävä kuljetusyhteys Pirkanmaan ja
Keski-Suomen teollisuuden ja kaupan sekä länsirannikon
satamien välillä. Sähköistys
mahdollistaa teoriassa jopa 220 kilometrin tuntinopeuden, mutta
nykyinen ratageometria alentaa tätä. Käytettäessä kallistuvakorillista
Pendolinoa voidaan nopeutta kuitenkin nostaa perinteisiin juniin
verrattuna.
Nopeuksien nostamisen edellytyksenä kuitenkin on, että tasoristeykset
on muutettava eritasoristeyksiksi tai poistettava. Poistaminen mahdollistaisi
tehtyjen investointien täysimääräisen
hyödyntämisen nopealla liikenteellä saavutettavien
aikavoittojen myötä ja parantaisi merkittävästi
tie- ja junaliikenteen turvallisuutta. Koko Tampere—Pori-rataosan
nopeuden noston kustannukset ovat noin 25 miljoonaa euroa. VR:n
tasoristeysten turvallisuusohjelmaan sisältyy myös
Tampere—Pori-rataosan risteysten poistaminen pitkällä aikavälillä.
Arvoisa puhemies! Olen jättänyt asiaa koskevan
lisätalousarvioaloitteen, jossa esitetään,
että eduskunta ottaisi lisätalousarvioon lisäyksenä 3 miljoonaa
euroa tasoristeysten poistamiseen rataosuudella Tampere—Pori.
Toivon, että valtiovarainvaliokunta suhtautuisi tähän
tärkeään hankkeeseen myönteisesti.
Kyseessä on myös yksi Satakunnan kärkihankkeista.
Luonnollisesti hanke palvelee myös Tampereen ja Pirkanmaan liikennöinnin
tarpeita. Olen viime viikolla jättänyt myös
kirjalllisen kysymyksen raideliikenteen kehittämisestä rataosuudella
Pori—Tampere—Helsinki sekä kysymyksen
vammaisten esteettömästä liikkumisesta
raideliikenteessä.
Arvoisa puhemies! Liikennöinnistä sekä rautatiellä että maanteillä olisi
paljon muutakin puhuttavaa ja monia tärkeitä hankkeita,
mutta luulen, että tämä riittää tällä kertaa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Jos valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
olisi viime viikolla puhunut Lapista Lordilandiana, hän olisi
saanut suuren tietäjän maineen
ja lämpimän vastaanoton puheelleen Lapissa. Lordilandian
sijasta valtiovarainministeri kuitenkin puhui Lapista kepulandiana,
jota me pidämme aika lailla pahantahtoisena ja vähättelevänä puhetapana.
Ainakin Uutispäivä Demarin verkkoversio sitä haastattelua
välitti tällä nimikkeellä. Kyllä meillä yritetään
tehdä isommalla kuin yhden puolueen porukalla paras mahdollinen
tulos Lapin puolesta, eikä meidän mielestämme minkäänlaiseen
pohjoisen vähättelyyn ole kenelläkään
syytä. Demarin siistitymmässäkin haastattelussa
valtiovarainministeri tuli sanoneeksi, että Oulun ja Lapin
läänin kunnat pienuudessaan ovat peräisin
hevoskärryjen ajalta. Tässäkin oli minusta
hankalaa sävyä. Lapin kunnissa on yritetty tehdä paras
mahdollinen tulos ei vain yhden puolueen toimesta vaan monien puolueiden
yhteistyöllä palveluiden aikaansaamiseksi ja ylläpitämiseksi
ja myös elinkeinojen kehittämiseksi. Vaikeudet
ovat toki suuret ja tulevat hyvin paljon siitä, että valtionavuissa
on tapahtunut supistuminen ja ne ovat selvästi riittämättömät.
Mitä tulee tähän hevoskärrytilanteeseen
teillämme, niin eräillä pienemmillä teillä se
alkaa valitettavasti Lapissa olla todellisuutta, Lapissakin, luulisin.
Eräät tiet ovat varsinkin näihin aikoihin
todella heikossa kunnossa. Ei ole montaa päivää,
kun Nellimistä, kolttien ja suomalaisten kylältä,
soitettiin ja kerrottiin, että kelirikko ruhjoo tietä niin
pahasti, että sinne on autolla jo vaikea päästä Ivalosta.
Tiehän on peräisin tämmöisenäänkin
jo Petsamon ajalta vuosikymmenien takaa, eikä vaan niitä uudistamisia
ja perusparannuksia ja päällystämisiä kuulu.
Moni muukin tie on todella heikkokuntoinen. Siksi myös
Lapista päin yhdytään vahvasti siihen
vaatimukseen, että tierahoja pitää lisätä.
Näin vähällä rahoituksella ei
selvitä, ei meillä eikä varmasti muuallakaan.
Valtiovarainministeri heitteli jonkin verran tuonne pohjoisen
suuntaan Demarin verkkohaastattelussa, tai ainakin hänen
näin kerrottiin tehneen. Odotammekin, että valtiovarainministeri olisi
meitä tukemassa, kun toimimme Rovaniemen ja Kemijärven
välisen henkilöjunaliikenteen jatkamisen puolesta.
Siinähän on ongelmana nyt se, että tarvittaisiin
liikenne- ja viestintäministeriön tukea, että saataisiin ensinnäkin
ostopalveluja aikaiseksi niin, että se VR:n henkilöjunaliikenne
Kemijärvelle jatkuu myös ensi vuonna. Toisekseen
pitää saada liikkeelle tuon rataosuuden sähköistäminen,
kuten Lapista yksimielisesti esitetään. Täältä vasemmalta
esitän kriittisen näkemyksen liikenne- ja viestintäministerin
toimista tältä osin. Minusta niitä on
johtanut aivan liian paljon ministeriön virkamiehistön
näkemys. Tällaisen ratayhteyden arvoa ei voi pelkässä rahassa
laskea. Se on Kemijärvelle korvaamaton. Jos se menetetään,
moni muukin asia näyttäytyy paljon synkemmässä valossa.
Me odotamme myöskin Tornio—Kemi- moottoritien
siltojen rakentamista ja moottoritietyömaan jatkamista
Kemin läpi etelän suuntaan. Tämä hankehan
oli viime kesänä ykköspaikoilla. Sen
piti tulla jo tämän vuoden budjettiin, mutta sitten
tapahtui se, mikä tapahtui. Vähän ennen budjettiriihtä silloinen
valtiovarainministeri Antti Kalliomäki pudotti tämän
pohjoisen hankkeen pois ja nosti tilalle Tampereen hankkeen. Nyt
viimeistään on sen aika, ja odotan tässä nyt
semmoista asiallista asian hoitamista, kun hanke on siellä ykköskorin
ykköspaikalla. Se tarvitaan. Rekkaliikenne on nyt valtavan
laajaa tehdaskaupungeissa, niiden molemmin puolin, kun paljolti aikaisemmin
vesitse tapahtunut puu kuljetus siirtyi rekkoihin. Nyt vielä malmikuljetukset
Keminmaasta Tornion tehtaalle ovat siirtyneet rekkakuljetuksiksi,
mikä oli tietysti aivan käsittämätön
ratkaisu sinänsä, mutta sellainen nyt on tehty.
Tyytyväisiä Lapissa olemme siitä,
että Suurikuusikon kaivoshanke Kittilän puolessa
etenee. Ja kyllä se pitää antaa se tunnustus
myös nyt ministeriön suuntaan siitä,
että tämän kaivoshankkeen tarvitsemat
tiejärjestelyt suoritetaan siten joustavasti, että kaivosyhtiö ne
toteuttaa, mutta tässä lisäbudjettiesityksessä jo
ehdotetaan, että annetaan valtuudet siihen, että tehdään
sopimus, jolla valtio sitoutuu tiet myöhemmin maksamaan.
Tietenkin voisi ajatella niin, että suoraanhan ne pitäisi
maksaa, mutta parempi tämmöinen järjestelmä kuin
ei minkäänlaista järjestelmää.
Kysymys on siitä, että se kaivoshanke ei saa viivästyä minkään
tällaisen tekijän kuin kulkuyhteyksien heikkouden
vuoksi. Lappi tarvitsee pysyviä tai ainakin pysyväisluontoisia
työpaikkoja lisää. Kyllä me
olemme sen vuoksi vahvasti kaivostoimintojen lisäämisen
kannalla meidän maakunnassamme.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pyysin tämän puheenvuoron
lähinnä tarkastellakseni vähän
pidemmästä näkökulmasta valtiontalouden
tilaa tai sitä, miltä se tällä hetkellä näyttää,
ja erityisesti työllisyystilannetta.
Tässä lisätalousarviossa on aivan
hyvin muistutettu siitä, mistä edellinen valtiovarainministeri
Niinistö useasti muistutti, että valtiontalouden ylijäämän
suhteessa bruttokansantuotteeseen pitäisi olla 1—2
prosenttia vuodessa, jotta todella varauduttaisiin väestön
ikääntymisen aiheuttamaan tilanteeseen ja jotta,
kuten täällä sanotaan, tulevien sukupolvien
verorasitus ei kasvaisi kohtuuttomasti. Kuten täällä valtiovarainministeri Heinäluoma
itse jo myönsi, tämä tavoite ei ole toteutunut,
vaikka tämän vuoden tilanne onkin lievästi
ylijäämäinen. Jotta tähän
asiaan päästäisiin tai tämä ylijäämäisyys
saavutettaisiin, se edellyttäisi työllisyystilanteen
edelleen huomattavaa parannusta. On huomioitava se, että työllisyysasteen
nousu 68,8 prosenttiin on toki positiivista, mutta työllisyysaste
ei ole mennyt eteenpäin kuin karkeasti ottaen 2 prosenttia
tämän hallituskauden aikana, kun tavoite vuoteen
2010 on 75 prosenttia, joka olisi siis se taso, joka takaisi pitkässä juoksussa
myöskin valtiontalouden kestävyyden.
Mistä tämä sitten johtuu, että työllisyys
on näinkin hyvin mennyt eteenpäin? Itse näkisin, että siinä on
lähinnä neljä erilaista syytä.
Yksi on se, että edellisen hallituksen aikana tehty eläkeratkaisu
on toiminut siinä suhteessa, että on selvästi
nähtävissä, että ihmiset ovat
työelämässä pidempään.
Se porkkana on sen verran suuri, että sitä hyödynnetään,
ja se on osaltaan vaikuttanut tähän. Myöskin
ne veropoliittiset ratkaisut, jotka ovat pitkälti olleet
kokoomuslaisia linjauksia, joita hallitus on noudattanut, ovat olleet
myöskin erittäin positiivisia. Euroopan unionin
itälaajentuminen on avannut meille siellä markkinoita
ja tuonut tietynlaisen piristysruiskeen myöskin suomalaiselle
teollisuudelle, erityisesti metalliteollisuudelle ja konepuolen
teollisuudelle. Se on myöskin tuonut positiivisen signaalin.
Sitten on lisäksi mainittava se, että kyllä näillä uusilla säännöksillä ja
toiminnoilla, mitä on tehty pitkäaikaistyöttömien
kouluttamisen ja työllistämisen kannalta, on myöskin
ollut vaikutusta erityisesti siellä, missä siihen
asiaan on todella paneuduttu.
Tiedän omalta paikkakunnaltani Vammalasta, että meillä 4
prosenttiyksiköllä on työttömyys vähentynyt
ja ainakin puolet siitä on seurausta siitä, että on
pystytty tähän työttömyyden
kovaan ytimeen, pitkäaikaistyöttömyyteen,
todella tarttumaan hyvin aktiivisilla toimilla työllistämiskeskuksessa,
jossa on tällainen työpajatyyppinen järjestelmä käytössä ja
tehdään hyvin hyvää yhteistyötä yrityksiin
päin.
Mitä sitten vielä pitäisi tehdä,
jotta työllisyys edelleen paranisi ja jotta työvoimapulasta
ei tulisi ongelmaa kasvun suhteen? Tämä työvoimapula
on todella tulossa akuutiksi. Viime sunnuntain Aamulehti kirjoitti,
että joka kolmas pirkanmaalainen yritys aikoo tämän
vuoden aikana palkata lisää työvoimaa
ja lähes yhtä monella on rekrytointivaikeuksia.
On kehitettävä niitä järjestelmiä,
joilla työvoiman liikkuvuutta voidaan parantaa, koska samanaikaisesti
kun eräissä osissa maata ollaan jo monilla aloilla
työvoimapulassa, on myöskin niitä osia,
joissa työttömyystilanne on edelleen varsin heikko.
Sen lisäksi eri alat ovat hyvin erilaisessa tilanteessa.
Tässä suhteessa olisi paljon kehitettävää vielä.
Täällä on nostettu esille, muistaakseni
ed. Kallis teki hyvin kannatettavan aloitteen siitä, että olisi
mahdollista verotuksessa vähentää toisen asunnon
kuluja silloin, kun on joutunut ottamaan asunnon toiselta paikkakunnalta
työn takia. Tiedän, että tämä olisi
merkittävä uudistus, jos se saataisiin aikaan,
mutta se sopisi aika hyvin siihen tilanteeseen, mikä tällä hetkellä on
olemassa. Jos me ajattelemme, että vaikka Pohjois-Karjalassa
metallialan ammattilainen jää työttömäksi,
niin siinä pahimmillaan jää se velkainen
pirtti, josta ei saa ehkä puoltakaan hintaa siitä,
mitä siitä pirtistä on aikoinaan maksanut,
ja sen lisäksi pitäisi vielä hankkia
kalliimpi asunto vaikkapa Turusta, jossa metallialan ihmisille on
kovasti töitä tarjolla. Tämän
yhtälön edesauttaminen niin, että sieltä sinne
Turkuun lähdettäisiin ja työllistyttäisiin
ja sitä kautta edesautettaisiin sekä sitä henkilöä itseään
että myös koko kansantaloutta, olisi enemmän
kuin viisasta. Eli ylipäätään niitä ratkaisuja,
joilla edistetään työvoiman liikkuvuutta
niille alueille, joilla sille on tarvetta, tulee kehittää ja
siihen täytyy hallitusta kannustaa.
Arvoisa puhemies! Ehkä lisäksi vielä parista muusta
kohdasta. Täällä valtiovarainministeri sanoi
aikaisemmin keskustelussa, että kokoomukselta ovat eväät
loppuneet, kun me emme esitä mitään muuta
kuin pakkolainan aikaistamista. Hänen mielestään
se ei auta kuntien tilannetta yhtään. Olen kyllä vakaasti
toista mieltä. Tuntuu suorastaan ihmeelliseltä se,
että valtiovarainministeriössä ei ole
yhtään havaittu, että kuntien taloudelliset
ongelmat ovat tällä hetkellä todella
syviä ja ne ovat syviä myös niissä kunnissa, joissa
asioita on hyvinkin säntillisesti ja suu säkkiä myöden
hoidettu, eivät pelkästään siellä,
missä on lepsuiltu, vaan myöskin siellä,
missä asioita on hyvin hoidettu.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, haluan kannattaa ed. Holmlundin
aikaisemmin tekemää esitystä, joka liittyi
Tampereen ja Porin välisen radan eritasoristeysten poistamiseen.
Ylipäätään kun hallituksen liikennepolitiikkaa
on seurannut, niin tuntuu kyllä aika erikoiselta se, että rahat
ovat niin niukkoja, ettei pystytä edes huolehtimaan olemassa
olevasta infrastruktuurista ja sen ylläpitämisestä.
(Ed. Pulliainen: Mihinkähän ne rahat ovat menneet?) — Se
on hyvä kysymys, mihin ne ovat menneet. — Tietysti
vähän ihmetyttää myöskin
se, kuten tässä Porin rata-asiassa ed. Holmlund
hyvin kuvasi tätä asiaa seikkaperäisesti,
että kun siinä rata on saatu parempaan kuntoon,
niin sitten kuitenkin liikennöinnissä siirrytään
Intercitystä jälleen takaisin lättähattuaikaan.
En oikein ymmärrä, mitä säästöjä ja
hyötyjä silläkään saavutetaan,
mutta siltä se tällä hetkellä näyttää,
ellei siihen saada muutosta. Toivon, että se muutos saadaan,
ja siksi tulen kannattamaan ed. Holmlundin esitystä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä jo edustajat
Satonen ja Holmlund kävivät perusteellisesti läpi
kuntien pakkolainat, infrahankkeet, ja ed. Holmlund viittasi myös
niihin vankilamäärärahoihin, jotka olivat
esillä myöskin täällä eduskunnan
kyselytunnilla viime viikon torstaina. Tiedossamme on jo, että uusi
vankeuslakipaketti, joka tulee syksyllä voimaan, aiheuttaa
niin paljon kustannuspaineita, että tämä 3,5
miljoonaa euroa, mitä tässä lisäbudjetissa
esitetään, ei tule riittämään
kuin ihan tällä hetkellä pahimpien akuuttitilanteiden
hoitamiseen.
Arvoisa puhemies! Kuitenkin haluan käyttää tämän
lisätalousarviopuheenvuoron sisäasiainministeriön
pääluokasta, johon viitattiin jo täällä keskustelussa,
myöskin hieman kriittiseen sävyyn. Nimittäin
näihin Suomen EU-puheenjohtajuudesta johtuviin lisäkustannuksiin
nyt lisätalousarviossa esitetään 6,5
miljoonaa euroa ja myöskin Rajavartiolaitokselle 0,5 miljoonaa
euroa. Poliisijärjestöjen Liitto kiinnitti tähän
asiaan huomiota jo alkuvuodesta ja totesi, että vähimmäisvaatimus,
mitä tähän tarvittaisiin ilman, että paikallispoliisilta
ja muilta yksiköiltä otettaisiin näitä rahoja
pois, olisi noin 10 miljoonaa euroa. Siinä vaiheessa kuitenkin
tämä asia jyrkästi kiistettiin ja kerrottiin,
että nykyiset määrärahat ja budjetissa
olevat määrärahat riittävät
asioiden menestykselliseen hoitamiseen.
Oli mielenkiintoista huomata, että jo tässä ensimmäisessä lisäbudjetissa
hallitus kuitenkin taipui siihen totuuteen, mikä on kaikkien
tiedossa, että lisää rahaa tarvitaan.
Kuitenkaan nämä 6,5 miljoonaa euroa eivät
tule riittämään lopullisiin kustannuksiin,
vaan syksyllä olemme tilanteessa, jossa joudumme ne puuttuvat
3,5 miljoonaa euroa vähintään löytämään
toiseen lisäbudjettiin. Nämä rahat on
väistämättä alakanttiin laskettu.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Merenkulkulaitoksen tavoitteena on varmistaa vesiliikenteen
sujuvuus ja turvallisuus. Väylien madaltuminen sekä turvalaitteiden
ja muiden rakenteiden kunnon heikkeneminen aiheuttavat kuljetuskustannusten
nousua ja turvallisuusriskejä. Viime talven jäätilanteen
vuoksi jäänmurtopalveluihin on mennyt Merenkulkulaitokselta ylimääräiset
3 miljoonaa euroa.
Valtiovarainministeriö on ilmoittanut, että se ei
anna lisärahaa summan maksamiseen, vaan Merenkulkulaitoksen
tulee säästää rahat toimintamenoistaan.
Säästöt tulevat kohdistumaan veneilyn
paikallisväyliin, koska kauppamerenkulun väylät
ovat ensisijaisia. Veneilyn paikallisväylien huoltoa ja
palveluita vähennetään jo tulevana veneilykautena.
Osa väylistä mahdollisesti lakkautetaan. Väylien
ylläpidon vähentäminen aiheuttaa palvelutason
alenemisen lisäksi kasvavia turvallisuusriskejä.
Ylläpidosta säästetyt rahat hupenevat
nopeasti onnettomuuksien ja meripelastustehtävien kustannuksiin
sekä mahdollisiin valtiolle tuleviin korvausvaatimuksiin.
Arvoisa puhemies! Merenkulkulaitokselle tulee korvata viime
talven jäätilanteen vuoksi aiheutuneet ylimääräiset
kustannukset, jotta Merenkulkulaitoksen perustoiminnot ja näin
ollen veneilyturvallisuus eivät vaarannu ensi kesänä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on vastauspuheenvuoro
ed. Satoselle, joka taisi jo livistääkin täältä.
Olisi pitänyt pyytää tämä välittömästi.
Nimittäin kun hän ja eräät
muut edustajat ovat kaivanneet Niinistön hyvien oppien
mukaisia budjetin tuloverokertymäylijäämiä,
mikä on ihan oikein, niin minä vaan kiinnitän
asianomaisten edustajien huomiota siihen, että jos harmaan
ja mustan talouden kitaan menevät 5 miljardia euroa tänäkin
vuonna saataisiin kasaan kerättyä, kuten eduskunta
on päättänyt, niin juuri tämän laatuinen
tulos olisikin olemassa, mutta kun ei tehdä, niin ei tehdä.
Verohallinnon johto on täysin kykenemätön
hoitamaan nykyisin tehtäviään.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen nosti sinänsä ihan
tärkeän asian esille eli harmaan talouden torjunnan,
ja mielestäni siihen huomion kiinnittäminen onkin
erittäin tärkeää. Kotitalousvähennyshän
on ollut erittäin ansiokas myös tällä saralla
ja osittain sellaista työtä, joka on aikaisemmin
ollut harmaan talouden piirissä tai ainakaan ei ole ollut
kovin valoisaa työtä, on saatu myös ihan
näkyväksi ja verotuksen piiriin, ja tämä on
ollut erittäin myönteinen asia.
Ihan muutama asia vielä, joita ed. Satonen tuossa omassa
puheenvuorossaan nosti esille. Hän puhui muun muassa työvoimapulasta
Pirkanmaalla. Tämä sama tilannehan on aika pitkälti
myös Satakunnassa. Sen takia olisikin erittäin tärkeää,
että hallitus kiinnittäisi huomiota siihen, miten
kannattaisi hieman pidemmältäkin hakea työtä ja
ottaa sitä vastaan, ja eräs tärkeä kysymys olisi
nimenomaan kakkosasunnon kustannusten verovähennysoikeus
ja toinen kysymys mielestäni työmatkakuluvähennyksen
laajentaminen. Itsekin olen taannoin jättänyt
näistä kirjallisen kysymyksen ja toivoisinkin,
että hallitus kiinnittäisi erittäin paljon
huomiota myös siihen, että samanaikaisesti kuin
useat maakunnat kamppailevat edelleenkin melko korkeiden työttömyyslukujen
kanssa, näissä samoissa maakunnissa on myös
työvoimapulaa. Tämä on omalla tavallaan hyvin
käsittämätön yhtälö,
mutta näin vaan on tälläkin hetkellä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti ed. Pulliaiselle. Hän
kiinnitti huomiota jälleen tähän harmaan
talouden torjuntaan ja siellä oleviin suuriin rahoihin,
jotka jäävät tuloutumatta valtion kassaan.
Hän on asiassa aivan oikeassa. Nyt ihan viime aikoina kumminkin
julkistettiin tutkimus, jossa todettiin, että tämä aikoinaan
piikavähennykseksi nimitetty kotitalousvähennys
on hyvin tehokkaasti onnistunut poistamaan harmaata taloutta. Se on sinänsä hyvin
positiivinen asia, kun muistamme, kuinka paljon sitäkin
vähennystä aikanaan vastustettiin. Se on tuonut
tavallaan läpinäkyvää rahaa
myöskin verotuksen kautta valtion kassaan.
Toinen asia, mihin haluan tässä kiinnittää huomiota,
on, että sisäasiainministeriössä on
kyllä ollut harrastusta viime vuosina lisätä voimavaroja
harmaan talouden torjuntaan. Ongelma on kuitenkin se, että rekrytointivaikeudet
sillä alalla ovat erityisen hankalat, koska
kokeneen talousrikostutkijan tekeminen ihan lyhyessä ajassa
ei ole välttämättä helppoa,
kun vastapuolella on etevät juristit ja sitä kautta
puolirikollinen maailma, jos niin voisi sanoa. Se vaatisi verottajalta
ja poliisilta hyvin tehokasta yhteistyötä ja myöskin voimavaroja,
mutta jokainen tutkija tienaa lyhyessä ajassa palkkansa
jopa kymmenkertaisesti takaisin, kun rikoshyöty saadaan
valtion kassaan.
Haluan vaan mainita, että tällä hetkellä Poliisikoulusta
on valmistunut yli 50 koulutettua poliisimiestä, jotka
on valtio jo maksanut ja kouluttanut, jotka ovat työttömyyskortistossa.
Heidät pitäisi laittaa kentälle takaisin
töihin ja kokeneemmat poliisimiehet talousrikostutkintaan. Tulisi
valtiolle paljon edullisemmaksi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Harmaasta taloudesta edelleen: kyllä siinä viime
aikoina on saatu aika paljon aikaan, mutta kyllä siinä vielä on
mammuttimaisen suuri tehtävä.
Keskustelu päättyy.