3) Hallituksen esitys laiksi Tieliikelaitoksen muuttamisesta
osakeyhtiöksi
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Kysymyksessä on
todellakin hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Tieliikelaitoksen muuttamisesta
osakeyhtiöksi, eli tämän vuoden alustahan
olemme tottuneet puhumaan Tieliikelaitoksesta myös aputoiminimellä Destia.
Tämän uudistuksen taustasta jos sanon muutaman sanan,
niin todettakoon, että moni tässä salissa
on ollut päättämässä aikaisemmista
vaiheista, eli tielaitosuudistus toteutettiin vuoden 2001 alussa jakamalla
silloin Tielaitos viranomaisena toimivaksi Tiehallinnoksi ja liikenneväyläpalveluja
tuottavaksi
... (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ministeri, hetki. Kun pyysin hiljaisuutta, tarkoitin
myöskin sitä. Olkaa hyvä!
Kiitoksia, puhemies! ... ja liikenneväyläpalveluja
tuottavaksi Tieliikelaitokseksi. Uudistuksessa oli kaiken kaikkiaan
neljän vuoden siirtymäaika, jolloin tienpitoa
avattiin kilpailulle. Eduskunnan liikennevaliokunnalle raportoitiin
uudistuksesta siirtymäaikana vuosittain. Vuonna 2005 eduskunta
sai selonteon tielaitosuudistuksesta.
Edelleen todettakoon, että tielaitosuudistuksen tavoitteena
olleet 50 miljoonan euron vuotuiset säästöt
pystyttiin oikein hyvin silloin saavuttamaan ja tämä Tieliikelaitos
on toiminut lähes seitsemän vuotta, joista kolme
viimeistä ilman siirtymäkauden toimintarajoituksia.
Tämä yhtiöittäminen on luonteva
jatko toteutetulle tienpidon organisaatioiden uudistamiselle, ja
voi myös todeta sen, että yhtiöittäminen
sopii myös tälle toimialalle.
Hallitusohjelman kirjauksen mukaisesti siis on tässä esitys
olemassa, että Tieliikelaitos yhtiöitettäisiin
ensi vuoden alusta alkaen. Yhtiöittämisen valmistelu
on tehty virkatyönä tietysti tuolla liikenne-
ja viestintäministeriössä kuunnellen
ja neuvotellen eri tahojen, kuten Destian, valtiovarainministeriön
ja valtioneuvoston kanslian kanssa. Tiedämme hyvin, että ensi
vuoden alusta lähtien, jos tämä yhtiöittäminen
täällä päätetään
ja kun päätetään, niin tämä yhtiö kuuluu sitten
valtiovallan puolelta valtioneuvoston kanslian alaisuuteen.
Tämä esitys on esitelty henkilöstöjärjestöille ja
maanrakennusalan edustajille tässä alkukesästä,
ja lausuntokierros pidettiin myös kesän aikana,
ja kaikki lausunnonantajat kannattivat tätä yhtiöittämistä.
Eduskunta oikeuttaa lailla valtioneuvoston luovuttamaan Destian
omaisuuden ja liiketoiminnan perustettavalle osakeyhtiölle. Valtioneuvosto
määräisi luovutettavan omaisuuden arvon
ja luovutuksen ehdot. Arvo määräytyisi
loppuvuonna laadittavan välitilinpäätöksen
perusteella.
Sitten tästä toimialasta ja verokohtelusta.
Eli osakeyhtiön toimialana olisi rakennusalan palvelutoiminta
ja teollisuus- ja ympäristöpalvelut sekä liikenteen
palvelut ja toimialaan liittyvät tuotteet. Tämä olisi
alkutilanne, ja myöhemmin yhtiökokous määrittäisi
tarkemmin toimialan. Yhtiöittäminen tapahtuu ilman
seuraamuksia tuloverotuksessa, arvonlisäverotuksessa ja
varainsiirtoverotuksessa. Tuleva yhtiö on toiminnassaan
tulo- ja arvonlisäverovelvollinen muiden yhtiöiden
tapaan. Yhtiö vastaisi kaikista sitoumuksista, joihin Tieliikelaitos
on sitoutunut omaisuutensa tai liiketoimintansa osalta.
Sitten kysymys henkilöstöstä. Destian
nykyinen henkilöstö on työsopimussuhteista.
Henkilöstöä on noin 2 300 henkilöä,
ja he siirtyisivät yhtiön palvelukseen. Siirrosta
vallitsee yksimielisyys. Määräajaksi
otetut siirtyvät vastaavasti määräajaksi.
Yhtiössä tulisi olemaan yksityisen alan työeläkejärjestelmä,
ja siirtyvän henkilöstön nykyiset eläke-edut
turvataan. Lisäeläketurva koskettaa noin 1 400:aa
henkilöä, ja se hankitaan ryhmäeläkevakuutuksella
heille.
Siirtymävaiheessa yhtiössä hoidetaan
vuoden 2007 tilintarkastus ja tilinpäätös
liikelaitoslain mukaisesti, nykyinen Tieliikelaitosta koskeva laki
kumottaisiin, ja valtioneuvostolle annettaisiin valtuus tehdä valmistavia
toimia jo tämän vuoden puolella, ja yhtiö aloittaisi
toimintansa 1.1.2008. Ja kuten jo sanoin, yhtiö toimisi
valtioneuvoston kanslian alaisuudessa ja sen omistajaohjauksessa.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Aikoinaan Tielaitoksen muuttaminen Tiehallinnoksi
ja Tieliikelaitokseksi vuoden 2001 alusta oli hyvä asia.
Nyt seuraava luonnollinen vaihe on Tieliikelaitoksen yhtiöittäminen.
Taloudellinen tehokkuus edellyttää tilaajan ja
tuottajan roolien selkeyttä ja tienpidon kilpailuttaminen
tuo kustannussäästöjä.
Vuoden 2001 tapahtuneen uudistuksen jälkeen on selvitetty
uudistuksen vaikutuksia.
Valtioneuvoston selonteossa vuonna 2005 todettiin, että tiestön
kunnon aleneminen on saatu siirtymäkaudella pysähtymään,
mutta alemman tieverkon talvihoidon taso aleni joillakin alueilla.
Liikenneturvallisuus oli säilynyt suunnilleen ennallaan.
Saavutettujen kokemusten perusteella valtiolla ei ole tarvetta varmistaa
maanteiden hoitoa oman liikelaitoksen kautta. Valmius yhtiöittämiseen
on olemassa, ja toimenpiteisiin on ryhdytty. Tulevalla yhtiöllä on
laskettu olevan hyvät edellytykset kannattavaan liiketoimintaan. On
myös muistettava pitää kuitenkin huolta
siitä, ettei toiminnan taso kärsi tehokkuudesta.
Tiehallinnon on maanteiden tekijänä huolehdittava
tarkasti siitä, että maantiet ovat yleistä liikennettä tyydyttävässä kunnossa.
Jatkossa on myös pystyttävä turvaamaan
talvitienpidon taso koko maassa, jotta liikenneturvallisuus ei heikkene.
Vastuuasiat on oltava kunnossa. Hyvä asia on, että Tieliikelaitoksen
yhtiöittäminen ei vaikuta Tiehallinnon aluekehitystehtävään,
vaan Tiehallinnon tehtävänä on osana
tienpidon kokonaisuutta edistää tienpidon toimenpiteiden
tasapainoista aluekehitystä.
Kaiken kaikkiaan Tieliikelaitoksen yhtiöittämisellä edesautetaan
markkinoiden toimivuutta ja taataan kilpailun neutraliteetti.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvostettu puhemies! Ed. Karvon puheenvuorosta on itse asiassa
helppo jatkaa.
Kun tässä vuosien saatossa valtion toimintoja on
liikelaitostettu, niin yksi ongelma niitten jälkeen on
ollut selkeästi se, että tällainen alueellinen
yhteiskuntavastuu on aika monellakin tavalla poistunut. Tieliikelaitoksella
yhteiskuntavastuuta on ollut sitä kautta, että säännöissä on
ollut selkeästi maininta, että laitoksella on
velvollisuus tarjoutua maanteitten hoitourakoihin ja lauttaliikenteen
hoitoon koko maassa. Tällä säädöksellä on
varmistettu se, että tarjouksia on tullut sitten ympäri
maata myös noilla hiljaisemmilla alueilla.
Nyt tässä osakeyhtiöittämisessä tämä velvoite on
poistumassa, ja minusta se tuo selkeästi riskin alueellisesti
harvaanasutuille seuduille. Rohkenen siis epäillä näitä lain
arviointeja siitä, että tiestöhoidossa
myös tulevaisuudessa ympäri maata olisi toimivat
markkinat ja kilpailu tämän osakeyhtiön
perustamisen jälkeen. Tähän minusta on
kyllä syytä erittäin vahvasti kiinnittää huomiota.
On selvää, että Tiehallinnon vastuu kasvaa,
jotta tienpidon toimenpitein edistetään tasapainoista
aluekehitystä.
Tietysti tähän kysymykseen liittyen myös
on hiukan huolestuttava esimerkki, mitä tapahtui A-katsastukselle.
Se siirtyi ulkomaalaiseen omistukseen. Onko sitä riskiä,
että myös tämä osakeyhtiö voisi
jossakin vaiheessa siirtyä ulkomaalaiseen omistukseen,
(Välihuutoja sosialidemokraattien ryhmästä)
joka vielä vahvistaa tätä esille tuomaani
pelkoa?
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tätä Tieliikelaitosta
koskevaa lakia käsiteltäessä kesäkuussa
2000 täällä eduskunnassa tämä oli aika
lailla vahvankin keskustelun kohteena ja meitä oli noin
kymmenkunta sosialidemokraattiakin, jotka äänestimme
tätä hallituksen esitystä vastaan salissa.
Lähinnä haluan nyt niitä lähestymistapoja,
jotka silloin olivat vaikuttamassa muun muassa henkilökohtaiseen äänestyskäyttäytymiseeni,
käydä vielä läpi, koska sillä on merkitystä myöskin
tämän lain ja myöskin koko Tieliikelaitoksen
ja osakeyhtiökysymyksen pohdinnassa.
Ensinnäkin liikenneturvallisuutta ja kansalaisten turvallisuutta
ei tule asettaa kilpailutuksen kohteeksi. Tämä oli
eräs niistä monista kesällä 2000
esillä olleista peloista. Nimenomaan pitäisi olla
niin, että kansalaisten perusturvallisuus, liikenneturvallisuus,
on yhteiskunnan keskeistä perusvastuuta. Valitettavasti
jo valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossa, kun teimme tämän
lain seurantaan liittyvää läpikäyntiä,
kävi ilmi, että kyllä raskaan liikenteen
ja talvikunnossapidon osalta tuli eräiltä alueilta
varsin vakavaakin palautetta. Tältä osin tämä Tieliikelaitosratkaisun eräs
seuraus on ollut kipeä, kuuma pottu, josta ei ole avoimesti
keskusteltu. Samaan aikaan tietysti oli voimakkaasti esillä,
ja siihen varmasti ryhmätoverini enemmän puuttuvat,
henkilöstön asemaan liittyvät pelot.
Silloin jo myöskin tätä yhtiöittämistä,
osakeyhtiömahdollisuutta, pidettiin todennäköisenä jatkovaiheena.
Mutta, herra puhemies, erityisesti haluan siis palata tähän
liikenneturvallisuus- ja perusturvallisuuskysymykseen. Kyllä kansalaisilla
on oikeus edellyttää, että liikenneturvallisuus
ja arjen turvallisuus on valtion vastuulla kunnossa. Tältä osin
tämä perustienpito, talvikunnossapito, ei ole ollut
kaikilta osin siinä tilanteessa kuin eduskunnassa muun
muassa edellytettiin.
Arvoisa liikenne- ja viestintäministeri voisi nyt erityisesti
käydä läpi, millä tavalla eduskunnan
lausumassaan 6 toteama edellytys on täyttynyt. Eduskunta
edellytti, että "hallitus laatii siirtymäajan
päätyttyä eduskunnalle selonteon tiehallintomuutoksen
vaikutuksesta tiestön kuntoon, liikenneturvallisuuteen
ja tienpidosta valtiolle aiheutuneisiin kustannuksiin". Minusta tämä on
hyvin vakava asia, vaatii paneutumista, ja myöskin tämän
lain käsittelyssä eduskunnan erityinen vastuu
on tarkastella tätä asiaa. Myöskin silloin
liikennevaliokunnan eriävässä mielipiteessä,
vastalauseessa, jossa muun muassa ed. Harry Wallin oli mukana, erityisesti
kiinnitettiin huomiota teiden hoidon ja kunnossapidon merkitykseen
peruspalveluluonteisena toimintana ja siihen, että se olisi
tullut säilyttää valtion erityisenä tehtävänä.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Muistan erityisen hyvin, salissa kun käsiteltiin
tätä Tieliikelaitosta tai tätä liikelaitostamista
ylipäätään. Kävelin
tuosta puhujapöntöstä alas, ja silloinen ministeri
Olli-Pekka Heinonen sätti ministeriaitiosta, että hänenhän
se pitäisi tässä salissa olla konservatiivi,
mutta kun hän kuuntelee teitä, ed. Paasio, niin
tehän täällä se konservatiivi
olette.
Tältä pohjalta lähdettiin se keskustelu
käymään, että kun mennään
liikelaitosmalliin, se seuraava oletettu askel on osakeyhtiömalli.
Ministeri Heinonen silloin vannoi ja vakuutti, että ei ikinä.
Hänen puheensa varmaan löytyy eduskunnan pöytäkirjoista.
Tämä oli se pelko nimenomaan, että kun
otetaan askel yksi, se tarkoittaa askelta kaksi, kolme jne. Ed.
Rajamäen äsken esiin tuomat ongelmat ja pelot
ja uhat ovat yhä vakavia, varteenotettavia, jotka tulee
selvittää ennen kuin askeleita eteenpäin
otetaan.
Sitten on mielenkiintoista, että kun lukee hallituksen
esityksen perusteluitakin, niin välillä todetaan,
että tällä ei ole sinänsä mitään
merkitystä nykyisessä tilanteessa, koska Tieliikelaitos
sinänsä on jo ollut kilpailutilanteessa vastaavalla tavalla
mukana kuin osakeyhtiö aikanaan. Voidaan kysyä,
että mikä on silloin se etu, muu kuin täällä todettu
mahdollisuus nopeampaan päätöksentekoon.
Ja se pelko, mikä tulee tämän mukana,
ed. Timo Korhosen täällä esiin tuoma:
Mikä malli on osakeyhtiöllä, myydäänkö ulospäin? Mitä tapahtuu
sen jälkeen, minkälainen tilanne tulee olemaan
nimenomaan meidän teillämme, henkilöstöllä,
turvallisuudella?
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua ei koskaan
käytäisi, jos ne puheet, joita tuolloin vuonna
2000 käytiin, pitäisivät paikkansa. Tuolloinen
substanssiministeri, liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka
Heinonen täältä ylhäältä,
ministeriaitiosta varmaankin ja tästä pöntöstä tai
viereisestä pöntöstä käsin, vakuutti
salille, että koskaan ei tässä asiassa
tulla menemään yhtiöittämiseen.
Oma eduskuntaryhmäni repesi tuolloin äänestyksessä suuresti.
Osa — olimme myös hallituspuolue tuolloin — uskoi
ministeriin ja osa ei uskonut. Itse luotin puheisiin ja täytyy
sanoa, että olen todella harmissani siitä, että tuossa äänestyksessä silloin
päätin, että äänestän
hallituksen esityksen puolesta, ja luotin todella niihin lupauksiin.
Kuuntelin sen keskustelun valiokunnassa tarkasti, ja siellä luvattiin
muun muassa turvata henkilöstön asema. Siellä luvattiin,
että tähän yhtiöittämismalliin,
joka mahdollistaa sitten pörssiin viemisen, pilkkomisen,
myymisen ulkomaalaisille, tie on auki taivasta myöten,
kun tähän lähdetään,
että tähän ei koskaan mennä.
Ministeri täällä esitteli seikkaperäisesti
tätä historiaa ja kertoi myös, että tässä taustalla
on vankka yksimielisyys. Saamani tiedon mukaan tämä yksimielisyys
ei ole lainkaan niin vankka. Työntekijäjärjestöt
tietäen hallituksen kokoonpanon ja tietäen sen,
että tämä tulee täällä todennäköisimmin
läpi menemään, ovat, totta kai, yrittäneet
neuvotella itselleen mahdollisimman hyvät ehdot. Esimerkiksi
juuri eläkevastuut ovat erittäin tärkeitä asioita
tässä.
Mutta en ollenkaan ole varma, että jos tuolla kentällä kysytään
ihan tavallisilta tiemiehiltä, duunareilta, että haluavatko
he, että Tieliikelaitos — jonka nimi muuten on
tässä lennossa muuttunut Destiaksi — edellinen
Tietapio tuotiin eduskuntaan, mutta tuolloinen liikenne- ja viestintävaliokunta
tyrmäsi sen, ja se sai siinä jossain kohtaa jopa
Tietappio-leikkinimen, mutta joka tapauksessa Destia on nyt sitten
tuotu tänne ikään kuin alkusinfoniana
tälle yhtiöittämiselle — yhtiöitetään.
Olen ihan varma, että jos ihan tavallisilta tietyöntekijöiltä kysyttäisiin,
että haluavatko he yhtiöittämistä,
niin vastaus olisi kyllä selkeä ei. Sen verran
ikäväksi on heilläkin tilanne mennyt.
Tuolloin, kun aloitettiin, niin tietyöntekijöitä oli
sellainen 4 500. Nyt on väki vähentynyt
puoleen, ja esimerkiksi kuluneen vuoden aikana on tähän
mennessä 90 henkilön kanssa käyty, jos muistan
oikein, yt-neuvotteluja. Kuinka moni on johtanut sitten irtisanomisiin,
niin siitä ei minulla ole tietoa. Mutta joka tapauksessa
tämä vähennys on menossa koko ajan. Ja
totta kai se näkyy jossain. Kun on tullut tällaista
aliurakoitsijavetoista tienpitoa, kukaan ei varmista laatua. Ei
ole selkeää kriteeristöä siitä,
miten on hoidettava, ja kun jokainen lähtö maksaa.
Silloin, kun on kova kilpailutus, silloin lasketaan, että koska
kannattaa lähteä.
Jokainen meistä on ajanut tuolla vähän
kauempana tästä Pääkaupunkiseudulta
vähintäinkin sellaisella tiellä, missä on
nilkkaan asti loskaa. Eduskunnassa oli vähän aikaa
sitten logistiikkaseminaari, ja siellä tuli jopa ihan yrityselämältä tieto
vastaan, että kun tänä päivänä on
niin paljon lunta ja loskaa teillä, se alkaa vaikuttaa kumipyöräliikenteen
kustannuksiin, koska loska on ihan selkeä vastus
tämmöisen ison auton edetessä. Eli tämä ongelma
on tiedostettu ihan selkeästi ihan tavallisten tienkäyttäjien
piirissä kuin myös yrityselämän
piirissä. Kyllä tässä on ihan
selkeät perusteet sille, että tienpito, millä kriteereillä lähdetään
auraamaan, lähdetään hiekoittamaan, tekemään
sitä reittiä talviolosuhteissa paremmaksi, niin
se on heikentynyt.
Ihan jaan kyllä ed. Rajamäen kanssa sen näkemyksen,
että juuri perustienpito, kunnossapito, kyllä se
on sellaista peruspalvelutoimintaa. Sitä ei saisi kilpailun
alttarille laittaa ja tässä ollaan nyt menossa
kyllä isoin askelin kohti entistä heikompaa tilannetta.
Tämä yhtiöittämisvaihtoehtohan
on ollut selvittelyssä aiemminkin, muun muassa viime kaudella,
ja tuolloin kumpikaan ministereistä Luhtanen
ja Huovinen ei sitä eduskunnalle tuonut, mikä oli
erittäin hyvä asia.
Nyt sitten ollaan tässä tilanteessa. Ja kyllä mielestäni
kaikki ne pelot, joita tähän on tuolloin vuonna
2000 esitetty, mukana on kuusi lausumaa, poikkeuksellinen määrä lausumia,
ja yksi vastalause, niin ikävä kyllä ne
ovat toteutuneet, ja pahaa pelkään, että myös
ne pelot, mitä tällä hetkellä täällä kriittisen
puheenvuoron käyttäneet ovat esittäneet,
ne tulevat myös toteutumaan. Kysymys on siitä,
että leikimmekö me tässä tieturvallisuudella.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tässä nyt on palattu koko
ajan sinne vuoteen 2000, ja ihan kuin täällä viime
vaalikaudella vuonna 2005 hyväksytty selonteko olisi jäänyt
edustajilta lukematta, koska siinä selonteossahan arvioitiin
nimenomaan tämän eriyttämisen merkitystä ja
sitä, mitä se on tarkoittanut kilpailutilanteessa,
mitä se on tarkoittanut myös tässä talvihoidossa,
ja siinä oli hyvin yksityiskohtaisesti käyty näitä läpi.
Eli toivon, että myös täällä nyt
kriittisiä puheenvuoroja käyttävät
tutustuisivat siihen kaksi vuotta sitten tehtyyn selontekotekstiin.
Silloin valiokunta arvioi hyvin tarkasti sitä, mitä tässä on
tapahtunut, ei päätynyt esittämään
yhtiöittämistä, mutta ei päätynyt
myöskään ottamaan kantaa, että missään
tapauksessa ei tule yhtiöittää.
Minun yhteenvetoni kyllä tähän mennessä olleesta
keskustelusta on, että ne pelot — olin itsekin
silloin vuonna 2000 päättämässä tästä asiasta ja
muistan, miten hankala kysymys se oli, siitä keskusteltiin
todella vakavasti salissa — että ne pelot olivat
ylimitoitetut, mitä täällä silloin
asetettiin, ja siitähän se johtui, että laitettiin
ne kuusi aika tiukkaa pontta silloin, mikä oli varmasti
hyvä, koska sillä tavalla pystyttiin sitä ohjeistamaan.
No, sitten tästä, onko talvihoito hyvässä kunnossa.
Minä itsekin toki, kun on vähän jonkinlaista
kokemusta tuolta syrjemmältäkin Suomesta, mietin
samanlaisia kysymyksiä. Mutta sitten kun katsotaan, mitä tässä on
ollut viime vuosien aikana, kun on jo tämä vapaa
kilpailutilanne ollut, niin kilpailu on ollut toimivaa ja myös
terveellä pohjalla läpi Suomen ja kaikkiin urakoihin
on tullut vähintään neljä tarjoajaa.
Eli minusta se on toiminut aika tavalla hyvin.
Vielä tässä lopuksi haluan todeta,
kun tuli esille, mitä tässä yhtiömallissa
on hyvää ja parempaa siihen liikelaitosmalliin
nähden, että on se minusta kuitenkin hyvä,
että sitten kaikki toimijat ovat samalla viivalla. Muut
eli kilpailijat, kilpailevat toimijat, ajattelevat, että se
liikelaitos kuitenkin aina hädän tullen voi turvautua
valtioon, ja se ei ole kilpailuneutraliteetin kannalta hyvä asia.
Eli pidän tärkeänä, että tässä pystytään
menemään eteenpäin, mutta hienoa, että tässä evästetään
myös tällä keskustelulla tämän
lain käsittelyä.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan vanhemmasta politiikasta tai
sodasta, niin pyritään aina ottamaan kaikki tämmöiset
niin kuin väylät haltuun. Tietääkö ministeri
nyt sitten ihan varmasti, että tämä on
nyt Suomen suhteen sitten viimeinen tämmöinen
lihoiksi paneminen, että tietkin otetaan ikään
kuin yksityiseen omistukseen? Onko teille selvitetty tämä asia,
vai onko tämä vaan ihan semmoista, että te
nyt kokemattomana höpötätte meille tämän
tässä näin ja tämän
ovat jotkut muut jo tehneet? Minä en nimittäin
uskonut, että tämmöiseen asti on päästy
täällä. Ihme asioita te olette touhunneet
täällä muutamien vuosien aikana.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nämä ovat tietenkin
ikuisia perusteluja, kun puhutaan yhtiöittämisestä ja
osakeyhtiöittämisestä: kilpailuneutraliteetti
jne. Mutta kyllähän kun yhteiskunnassa päätöksiä tehdään,
meidän pitää myös katsoa se historia,
mitä kokemuksia meillä tässä lähihistoriassa
on nimenomaan strategisesta omistuksesta ollut ja omistajaohjauksesta
ja omistajaohjauksen näkökulmasta. Siinä mielessähän
tämä sisältää äärimmäisen
haasteen, mutta myös riskin, joka kyllä pitää tiedostaa.
Kyllä puhutaan nyt tienpidon osalta, tien rakentamisen
osalta, kunnossapidon, ylläpidon osalta niin isosta asiasta yhteiskuntapoliittisesti,
että onko se etu niin iso, että kannattaa se harppaus
ottaa.
Me tiedämme kaikki, jotka olemme olleet näitten
asioiden kanssa tekemisissä, että omistajaohjaus
kertakaikkisesti ei toimi. Ei valtiolla ole sellaista tahtotilaa,
ei ole ollut, ja minä en ikävä kyllä usko,
että tuleekaan, jolloin se käyttää sitä isännän ääntä.
Sen jälkeen puhutaan isännän äänen
yhteydessä puuttumisesta nimenomaan kilpailuun ja se koetaan
taas negatiivisena asiana, niin että kyllä nämä riskit
pitää hyvin tarkkaan tiedostaa.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministeri sanoi, että on tärkeätä,
että ollaan samalla viivalla ja että hädän
hetkellä valtio tulee liikelaitokselle apuun. Mutta, arvoisa
ministeri, ei tämä argumentti päde. Hädän
hetkellä omistaja tulee myös osakeyhtiössä omalle
yhtiölleen apuun. Eli jos nyt kuvitellaan, että yhtiöitetään
ja tämän yhtiön talous kehittyy huonosti,
niin yhteiskunnan pitää laittaa rahaa osakepääomaan
lisää, jos niin onnettomasti menee. Eli hädän
hetkellä omistaja tukee sekä liikelaitosta että omaa
osakeyhtiötään, niin että tämä argumentti
ei ollut oikein vakuuttava.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan ministerille, jottei jää väärää mielikuvaa:
Valiokunnassa ei todellakaan sanottu, että ei saa yhtiöittää,
mutta siellä ei myöskään todettu,
että saa yhtiöittää. Kuten äsken
totesin, niin ministerit Luhtanen ja Huovinen eivät tuoneet
tätä asiaa viime eduskunnalle.
Toivoisin kyllä sitä, että omistajaohjaus
toimisi siltä osin, että perustienpitoa valvottaisiin
paremmin. Tilanne on pirstaloitunut, se on jossain kohdin aivan
hyvä, mutta siellä on urakoitsijoita, jotka eivät
toimi niin loistavasti, eli se on hyvin pirstaloitunut tällä hetkellä.
Kyllä olisi tärkeää, että tämä alihankkijavetoinen
toiminta täyttäisi aika tasaisesti kriteerit eri
puolilla Suomea.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Minustakin se oli viisautta, että kumpikaan
liikenneministeri viime vaalikaudella ei tuonut tänne tätä yhtiöittämistä päätettäväksi.
Se oli varmaan vasta nytten kypsä; viime vaalikaudella
vasta puolivälissä tuli tämä selonteko.
Ed. Pertti Virtaselle kyllä toteaisin, että eihän tässä teitä nyt
olla luovuttamassa minnekään. Meillä on
78 000 kilometriä yleisiä teitä,
ja niitten ylläpidosta kyllä vastaa Tiehallinto.
Tässä on siitä kysymys, kuka niitä hoitaa
ja niistä huolehtii. Siitä on kysymys.
Minusta on tärkeä kysymys kyllä,
että meillä on toimivat markkinat. Selonteko osoitti
sen, eikä ole nyt toista tietoa kahden vuoden ajalta, etteikö näin
olisi, että ne toimivat samalla viivalla, niin että en
lähtisi sitä kyllä missään
tapauksessa väheksymään. Tällä perustettavalla
osakeyhtiöllä, mikä nyt tulee, on kyllä talousasiat
alussa ainakin kunnossa. Ei ole tarkoitus ja tavoite, että sitä jouduttaisiin
jotenkin lähtemään pelastamaan myöhemmin.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin haluan kiinnittää huomiota
näissä perusteluissa oleviin aluekehitysvaikutuksiin.
Totta on varmaan se, minkä ministerikin totesi, mikä on
täältä luettavissa, että suhteellisen
toimivat markkinat tienpidossa on. Mutta sitten se viittaus tulevaisuuteen,
että se jäisi niin kuin oletuksen varaan: näin
ei varmaan voi olla. Kun tiedän, että ministeri
Vehviläinen tietää tämän
maaseututiestön kunnon talviaikaan hyvin — taitaa
olla yhteisiäkin kokemuksia meillä siitä — luotan kyllä,
että se on hyvin tarkassa seurannassa.
Mutta sitten ihan yksityiskohtainen kysymys. Kun täällä todetaan,
että "Osakeyhtiö on Tieliikelaitokselta siirtyvien
sopimusten perusteella sitoutunut hoitamaan lauttaliikennettä kaikilla maantielautoilla
vuoden 2009 loppuun", mitä tapahtuu tämän
siirtymäkauden jälkeen?
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tulinpa täältä korokkeelta
puhumaan, niin on helpompi, kun näkee vähän
muitakin ihmisiä.
Tämä ajatus yhtiöittämisestä on
minusta erittäin kannatettava. Kaikissa näissä laitoksissa, mitkä on
tässä jaettu kolmeen osaan, esimerkkinä Merenkulkulaitos
ja vanha TVH, jonka osasta nyt puhutaan, on aina ongelma, kun siirretään omaisuutta.
Aikoinaan Tieliikelaitokselle siirtyi sitä vanhaa kalustoa,
kaikkia aura-autoja ja mitä kaikkea siellä onkaan.
Samalla tavalla Merenkulkulaitokselta siirtyi 35 laivaa siellä olevalle
liikelaitokselle, Lauttaliikelaitokselle, joka kantaa nimeä Finstaship.
Eli tämmöinen yhtiö varmasti pystyy huomattavasti
läpinäkyvämmin olemaan rehellisesti kilpailussa
mukana, ettei kansalaisillekaan tule sellainen kuva, että kun
muut yksityiset yhtiöt kilpailevat näistä urakoista,
tämä ikään kuin valtion omistama
osa on jollakin tavalla etuoikeutettu ja tuettu valtion toimin.
Tästä on hyviä esimerkkejä tuolta
lauttaliikenteen puolelta.
Samalla, kun ed. Ravi otti puheeksi lauttaliikenteen, niin pienenä vihjeenä ministerille,
jos arvoisa ministeri kuulee: Meillä on ihan järjettömissä käsissä tämä yhteysalusliikenne.
Miksi meillä täytyy olla kaksi eri osiota, jotka
sitä hoitavat? Elikkä sitä hoitaa siis
Merenkulkulaitoksen viipale nimeltään Finstaship,
hoitaa osaa yhteysalusliikennöintiä, ja sitten
osaa hoitaa nimenomaan tämä Tieliikelaitos. Tieliikelaitos
on ilmoittanut koko ajan, että me emme hoida lauttaliikennettä,
vaan me olemme tien jatkeita, mutta kuitenkin he tekevät
sitä tuolla merellä, järvillä jne.,
missä näitä Tieliikelaitoksen losseja
pyörii. Eli saman suuntainen systeemi voitaisiin tehdä kohtuullisen
vikkelässä aikamäärässäkin,
ja ennen kaikkea Tieliikelaitoksen eli Destian ihmiset ovat sanoneet,
että he eivät ole ollenkaan kateellisia siinä asiassa,
vaikka se siirrettäisiin kokonaan heiltä pois.
Se olisi varmasti valtion kannalta järkevämpää,
että yhteysalusliikenne hoituisi yhdestä sektorista.
Sitten vielä pieni esimerkki tämmöisestä hyvin
toteutetusta kilpailujutusta tuolta Ruotsin puolelta. En muista
enää, mikä kunta, mutta se on kuitenkin
se kunta, johon esimerkiksi Vikingin laivat tulevat. Se ei ole enää Tukholmaa,
vaan se on se seuraava kunta, jonka nimeä en nyt muista. Siellä esimerkiksi
kuusi seitsemän vuotta sitten kilpailutettiin vanhustenhoito.
Se kilpailutettiin sillä tavalla, että kunta ilmoitti,
paljonko vuodessa vanhustenhoitoon annetaan rahaa, ja sillä rahalla
kaikki kilpailivat, elikkä kilpailtiin pelkällä laadulla.
Kuinka kävikään? Kilpailun voitti kyseisen
kunnan vanhainkodin kunnan palveluksessa olevan johtajan perustama
yhtiö. Hän palkkasi saman henkilökunnan
kuin oli aiemmin kunnallisella puolella. Toimivat samassa talossa
samalla rahalla, mutta huomattavasti tehokkaammin. Jostain kumman
syystä kun ihmiset siirtyivät kunnan leivistä yksityisen
palvelukseen, homma jatkui samanlaisena, mutta äärettömän tehokkaana.
Tässä pieniä esimerkkejä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Otin äsken vastauspuheenvuoron, mutta
ei se mittään.
Joo, kyllä, arvoisa ministeri, olen tässä vaiheessa
samaa mieltä tästä asiasta. Mutta tämä väyläpuhe,
minkä tässä käytin. Valtio on
rakentanut kaikki sähkölinjat tuonne noin, ja
nytten on televisiot ja nämä muut väylät
tuolta satelliiteilta sitten digitalisoitu. Ketkä, kun
ne tuossa yhtiöitettiin — taisin olla silloin
täällä mukana — nykyään
vetävät välistä hirveät
rahat? Kaikki hinnat ovat nousseet, ja mitään
ei pysty enää eduskunta ja parlamentti päättämään
näistä asioista. Siellä on kaikkea Fortumia,
Vattenfallia, ja älyttömästi kaikki urheilu
ja muu on siirtynyt rahallisten kanavien taakse, kansalta viety
kaikki jutut. Pahin esimerkki oli, että MM-kisojen yhteyteen
oli suunniteltu tämä siirto, jolloin varmaan sadattuhannet
suomalaiset seuduilla, missä arvostetaan urheilua, kokivat
sen, etteivät nähneet edes Tero Pitkämäen
voittoheittoa, esimerkkinä siitä kaksi väylää,
jotka on valtio hoitanut.
Sitten tämä ratajuttu: VR, palvelu. Jokainen tietää,
kuinka se toimii. Mikä on enää ainoana olemassa
tämmöinen valtion tekemä väylä,
yhteys, kommunikaatio, on tiet tietysti.
Nyt tähän logiikkaan, mitä minä nyt
ajattelen tässä vähäsen tällä lailla
salapoliisimaisesti. Selittyy sekin hirvittävä tutkimus,
jonka näin Aamutelevisiossa, ministeri, kun koko ajan tivasitte,
että 80 prosenttia suomalaisista tutkimuksen mukaan haluaa
nollatoleranssia näihin kameravalvontoihin. Eihän
nyt kukaan, anteeksi, arvoisa puhemies, niin kahjo voi olla, ettei
tajuaisi, ainakaan tielläliikkuja, että pitää ohitustilanteissa sallia
jonkun verran toleranssia ja kaikkea muuta vastaavaa. Eli nämä tutkimuksethan
tunnetusti, yliopistoalallakin jonkun verran olleena tiedän, voidaan
aina tilata ja muuta vastaavaa.
Mutta tämä kameravalvonta selittyy nyt tällä. Tämähän
on selvästi paketti, jossa teistä pikkuhiljaa
aletaan tienata älyttömästi rahaa. Meillä on nyt
vielä vihreitä täällä joka
paikassa, jotka tykkäävät tämmöisistä rajoituksista,
eniten kaikessa oikeusministerinä ja kaikkea muuta. Sinne
pannaan nollatoleranssi ja annetaan kunnille mahdollisuudet itse
panna niitä kameroita joka paikkaan ja valvoa tätä juttua.
Jokuhan oli jo vähän pöllöyksissään
ehdottamassa sitäkin, että lappuliisatkin saisivat
tämmöiset tutkat käsiinsä.
Tämähän kaikki viittaa siihen, että älytön
rahasampo odottaa, että saataisiin tiet ja kaikki tienvarsilla
tapahtuvat jutut yksityiseen rahastuskäyttöön.
Sitä vartenhan nämä osakeyhtiöt
tehtiin. Meille syötettiin kaikki jutut näistä sähkö-
ja muista kilpailujutuista ja digitalisoinnista ja muusta ihan uutena
ja kansalle, ja nytten ne ovat kaikki hirvittäviä rahastussampoja,
joihin ei pääse kukaan mitenkään
käsiksi.
Niin kuin viimeksi täällä joskus
kerroin, niin ei pääministerillä kuulemma
itsellään vaan pojillakin on Fortumin osakkeita.
Mutta se nyt on taas toinen tarina.
Eli minun mielestäni tämä näyttää aika
oudolta, että tähän ollaan menossa. Se
selitys vaikuttaa tietysti aika vanhanaikaiselta, jota edellinen edustaja
ajatteli, että kunnan miehet nojailevat vaan lapioon ja
muuta. Todellisuudessa kauan aikaa on aika arvotonta näytelmää näytelty
siinäkin, kuinka on vaikeutettu kunnan oikeitten työntekijöitten
työn tekemistä pikkuhiljaa niissä kaupungeissa,
joissa on alettu suosia tavallaan liikelaitoksia ja tilattu heiltä näitä töitä.
Tässä on jotenkin semmoinen pitkäaikainen
prosessi, ja me olemme ajautumassa sille viimeiselle tolpalle, jolla
väitän, että kansan nollatoleranssi alkaa
lähestyä. Tämä on sen kaltainen
hämähäkinverkko, että minä en
ollenkaan kannata ainakaan tämmöistä lakia.
Ihmettelen ja sanon suuret hyit oppositioporukka demareille
ja muille vasemmistolaisille, että te olette tähän
asti tämän päästäneet
joskus. Ihmettelen kyllä oikeistonkin ahneutta tässä.
Ihmettelen, minkä takia suurella maaseudulla hallitseva
keskustapuolue ei tajua tämän kaltaisen jutun
logiikkaa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Oma mielipiteeni tämän asian
suhteen on vähän kaksijakoinen. Tänään
vaakakuppi on aika lailla fifty—fifty-tilanteessa.
Mielenkiinnolla odotan valiokunnan mietintöä ja
sen perusteluja, koska asialla on kyllä puolensa. Ymmärrän
ihan hyvin, että painetta asian suhteen on ollut. Ennen
kaikkea yksityiset firmathan tässä painavat päälle Tieliikelaitosta
ja väittävät kaikenlaista, että sitä ikään
kuin omistajan taholta subventoidaan, hyysätään
jnp., että se on jonkinlainen markkinahäirikkö vahvoine
taseineen. Kaikkea tämän kaltaista. Eli tämän
painepuolen ymmärrän tässä ajassa ihan
hyvin. Myöskin Tieliikelaitos on johdonmukaisesti toiminut
sillä tavalla, että se on järjestellyt
toimintaansa, henkilöstönsä määrää ja
muuta toimintaa sillä tavalla, että se on yhtiöittämiskunnossa.
Siinä on ollut selvä tavoite vaihtaa ikään kuin
yhtiömuotoa liikelaitoksesta osakeyhtiöksi.
Tämä vaikuttaa, jos sitä pohtii vähän
ideologiselta kannalta, yhdeltä askeleelta sillä polulla, jonka
tavoitteena on kaiken kaikkiaan yksityistää suomalaisessa
yhteiskunnassa olevia julkisia peruspalveluja, koska tienpito on
ilmiselvä peruspalvelu. Tällaista liikehdintäähän
on muilla aloilla ja muilla suunnilla paljon paljon enemmän,
paljon voimakkaampaa. Se on paljon vaikuttavampaa. Mutta tämä on
yksi askel sillä polulla. Voisiko spekulatiivisesti sanoa,
että pörssiin vaan ja lihoiksi. Joku näkee
tämän asian tässäkin valossa,
että osakeyhtiöllä on tämäkin mahdollisuus.
Mutta hyvät kollegat, arvoisa puhemies! Minkä tahansa
toiminnan siirtyminen osakeyhtiömuotoisen toiminnan piiriin,
sellaisen sateenvarjon alle, on organisaatiolle suuri muutos. Esimerkiksi
eduskunnan ote kirpoaa lopullisesti ja täydellisesti tällaisen
osakeyhtiön toiminnasta. Ei ole nokan koputtamista tätäkään
vähää, mitä meillä on
näinä aikoina. Omistajaohjaus tulee muuttumaan,
hallinnon läpinäkyvyys hämärtyy, sumenee,
osakeyhtiöllä on huomattavasti pienemmät
velvollisuudet kertoa asioistaan julkisuudessa. Jos nyt jotakin
sanoo näistä organisaatiotyypeistä, niin
käytännön esimerkkinä säätiö on
sellainen muoto, jonka suojissa voi piilotella asioita julkisuudelta.
Otan esimerkiksi meidän Kansallisoopperamme, joka siis
rahoitetaan verovaroin, ja kun siellä on kultaisia kädenpuristuksia,
ne eivät tule julkisuuteen sen tähden, että organisaatio
kätkeytyy säätiömuodon taakse,
jolloin niistä ei tarvitse ilmoittaa. Osakeyhtiöllä on samanlaisia
mahdollisuuksia olla ilmoittamatta asioistaan, jos ne ovat jotenkin
ikäviä eikä halutakaan niitä julkisuuteen.
Käytin vaan esimerkkinä Kansallisoopperaa, jossa
on aika tuore tapaus tämä oopperasäätiön
menettely. Pidin sitä äärettömän
loukkaavana niin hallitusta kuin eduskuntaakin kohtaan, kun rahat
tulevat tästä talosta ja sitten ei kerrota, mitä kädenpuristukset
maksavat. Ei niin voi toimia. Pörssiyhtiötkin
kertovat, kun toimitusjohtajaa vaihdetaan, paljonko se vaihto maksoi.
Tämmöinen verovaroilla toimiva organisaatio ei
sitä tehnyt. Käytin tätä vain
esimerkinomaisena.
Sitten tähän, mikä on vakavin juttu,
eli peruspalvelujen yksityistämiseen, jota kategorisesti
en ole valmis hyväksymään lainkaan. Jäljet
pelottavat. Siellä missä näin on tehty
voiton maksimoimiseksi — mennään tosi
huonoon esimerkkiin, Englannin rautatiet — paljon, halvalla
ja nopeasti turvallisuuden kustannuksella. Jälki on näkynyt
erittäin pahoina onnettomuuksina. Se on ihan hirvittävää.
Hinnat ovat nousseet, palvelu on huonontunut, voitot ovat kyllä omistajien
taskuun kasvaneet.
Vielä tähän osakeyhtiömuotoon — oletan,
että se kyllä tämän hallituksen
voimin viedään läpi — ja pidätän
oikeuden myöskin yhtyä hallituksen esitykseen,
kun tätä asiaa täällä vielä värkkäillään,
vaikka olen kriittinen tänä iltana tässä ja nyt.
Osakeyhtiön tehtävänä on voiton
maksimointi. Se on osakeyhtiölaista lähtöisin,
sen pitää toimia omistajan eduksi ja maksimoida
voittonsa. Tässä ollaan äkkiä ristiaallokossa
turvallisuustekijöitten kanssa.
Herra puhemies! Turvallisuus on ykköskysymys. Kuka
antaa turvatakeet tällä hallinnonalalla? Usein
käytetään turvatakeita muussa yhteydessä,
mutta liikenteeseen ne myöskin liittyvät ja sopivat.
Ihan lopuksi kerron jo liikelaitosmaailmasta ihan elävän
esimerkin. Näitä kokemuksia voi olla muillakin:
Valtatietasoisella väylällä aura-auton
tulo kestää ja on kestänyt sellaisen
pahan myräkän aikana useita tunteja, jolloinka
siellä autot auraavat sen liikenneväylän
renkaillaan eli mennään aikamoisessa sohjossa
ja todella vaarallisissa liikenneolosuhteissa.
Kun kysyin tiepiirin johtajalta, miksi näin, ettei
ennen ollut näin, niin minulle vastattiin, että nämä on
ulkoistettu, että Tieliikelaitos on kilpailuttanut, ottanut
halvimman urakoitsijan, joka on yksityinen firma ja sitten kun tulee
tällaiset eri huippuolosuhteet, siis myräkkä,
talvinen myräkkä — tämä ei
koske Tieliikelaitosta, joka ei pärjännyt siinä kilpailussa,
oli tehnyt tarjouksen, mutta hinta oli liian kova — (Ed.
Gustafsson: Olisi tehnyt paremmin varmaan sen!) sen tähden tiet
ovat auraamatta, koska urakoitsija ei halua mitoittaa kalustoaan,
ei halua investoida kalustoonsa niin paljon, että selviytyisi
vaikeissa sääolosuhteissa, vaan maksaa mieluummin
sopimussakkoa ihan kiltisti, kun sopimusasiakirjoihin on kirjoitettu,
että jos jättää tiet auraamatta, niin
siitä tulee sitten sakkoa. Ne sakot ovat niin paljon pienemmät
kuin mitä olisi se tilanteen vaatima kalustoinvestointi.
Mikä tästä kaavasta tulee ulos: Te
ja me olemme siellä liikenteessä henkemme kaupalla.
Tämä on se hintalappu. Tällaiseen suuntaan
ei soisi asioitten kehittyvän. Tämä on
vain yhden valtatien osalta kertynyt ja karttunut kokemus. Mutta
tämän kaltaisia tilanteita on kuulemma ollut sitten muuallakin.
Tähän liittyy aika monenlaisia ulottuvuuksia,
mutta ykkösasiana tämä turvallisuus ja
ne turvatakeet. Asiaa voi lähestyä vähän
niin kuin suunnistuksessa rastia eri suunnilta, ja tämä maisema
näyttää vähän erilaiselta
riippuen lähestymiskulmasta. Ymmärrän,
että tätä täällä pohditaan.
Kyseessä on iso ja tärkeä asia, ja jään
mielenkiinnolla odottamaan valiokunnan esitystä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on todella kysymys
periaatteessa ideologisesta kysymyksestä, mutta yhtä lailla
tässä on kysymys siitä, mikä on
valtion tehtävä, onko valtion tehtävä olla
rakentaja vai onko valtion tehtävä huolehtia siitä,
että meillä on turvallisuusasiat kunnossa, ja
tässähän on kuitenkin Tiehallinnolle
jäämässä tämä tehtävä.
Sinänsä myöskin olen pikkuisen eri
mieltä ed. Saarisen kanssa siitä, että nyt
valta on menossa pois. Tässä on kysymys valtion
omistamasta, sataprosenttisesti omistamasta, yhtiöstä,
jossa on olemassa ensinnäkin hallitus, jonka tulee toimia piiskana
yhtiön johtoon päin, jotta se toimii kustannustehokkaasti.
Samoin tässä on olemassa yhtiökokous,
jossa valtio voi käyttää omistajavaltaansa
aivan täysin kuten haluaa. Siinä mielessä on
kysymys siitä kyvystä ja tahdosta vain, käytetäänkö sitä valtaa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Myöskin ed. Saarisen puheenvuoron
johdosta: Hän toi hyvin esille, minkälaisia uhkia
saattaa jossain tilanteessa tulla, mutta kun puhutaan yksityistämisestä ylipäätään
ja kun kyse on siitä, että kuitenkin ne palvelut
rahoitetaan veronmaksajien kukkarosta, niin siinähän
on niin se tilanne, että eihän sitä vastuuta
voida siirtää. Sen kilpailutuksen kautta haetaan
tehokkain toimija toteuttamaan se palvelu. Sama koskee kaikkea, on
sitten kyse liikenteestä, sosiaali- ja terveyspalveluista,
mistä tahansa: vastuu on kuitenkin aina sillä,
joka niitä verovaroja käyttää,
jolla on viime kädessä oikeus ja velvollisuus
kansalaisia kohtaan taata se, että se palvelu toimii. Näinhän se
toimii. Jos sitten tämä, jolle on urakoitu, ei pysty
toteuttamaan ja pitämään sitä laatutasoa riittävän
hyvänä, siitä tulee omia seuraamuksia, joihin
pitää puuttua. Mutta olennaista ei ole se, tuottaako
tämän palvelun yksityinen vai julkinen taho.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Ravi
kysyi tästä maantielauttaliikenteestä.
Sehän jatkuu tämän osakeyhtiön
hoitamana vuoden 2009 loppuun, ja sen jälkeen se kilpailutetaan.
Tässä tuli myös ed. Rajalan puheenvuorossa
ihan oikeanlaista analyysiä siitä, miten tämä on
hieman ongelmallista, kun meillä on erikseen ollut Finstaship
ja sitten Tieliikelaitos on hoitanut samanlaista tehtävää, ja
kaikki ei ole kyllä ollut kunnossa. Tätä on
selvitetty nyt tänä vuonna sitten ministeriön
toimesta. Me joudumme tekemään kyllä tässä ratkaisuja,
mutta ne selvitykset on vielä siltä osin kesken.
Sitten totean ihan lyhyesti tästä tieturvallisuusasiasta,
että totta kai varmasti olemme kaikki samaa mieltä siitä,
että turvallisuus on siellä tiellä ja
tiestöllä kaikista tärkein asia, mutta
hieman sitä vastustan, että me ajattelemme, että tieturvallisuus
olisi vain siitä kiinni, miten yhteiskunta on järjestänyt
sen asian. Kun jos ajatellaan nyt tätä talvikunnossapitoa,
niin joka syksy luemme lehdestä otsikon, että ensilumi
yllätti autoilijat. Kyllä siinä on pikkuisen
vähän ihmisenkin omaa vastuuta kuskilla, lähteekö talvirenkailla
vai kesärenkailla liikenteeseen.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllähän sillä on
tietysti merkitystä, onko osakeyhtiömuotoinen,
koska osakeyhtiömuotoisella organisaatiolla ei voi olla
mitään yhteiskunnallisia tehtäviä,
niin sanottua yhteiskuntavastuuta siinä mielessä,
kuin me täällä puhumme. Osakeyhtiölain
mukaan se toimii vain ja ainoastaan osakkeenomistajien eduksi ja
se maksimoi voittoansa, taloudellista voittoa. Liikelaitokselle
voidaan antaa näitä yhteiskunnallisia velvoitteita,
eikä se ole ollut ollenkaan huono asia, että näin
harvaanasutussa maassa esimerkiksi on ollut yhteiskunnallisia velvoitteita. Tämä aluepolitiikkakin
mallaa liikelaitokselle paremmin kuin esimerkiksi tehokkuuteen pyrkivälle
osakeyhtiölle, jonka pitää tehdä sitä voittoa,
koska laki niin edellyttää.
Keskustelu päättyi.