2) Hallituksen esitys Kiinan kansantasavallan kanssa sijoitusten
edistämisestä ja vastavuoroisesta suojaamisesta
tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Esillä on Kiinan kansantasavallan
kanssa tehty sopimus, ja kun täällä salissa
viime keskiviikkona keskusteltiin kommunismin, totalitaarisen kommunismin,
Euroopassa tekemistä rikoksista ja Euroopan neuvoston siitä antamasta
tuomitsevasta kannanotosta, ed. Elo tuossa keskustelussa kysyi minulta,
tuomitsenko myös Kiinan kommunistisen diktatuurin.
Sikäli kuin tämä olisi jollekin toisellekin
tässä salissa epäselvää,
mitä on kyllä vaikea uskoa, haluan kuitenkin tässä yhteydessä hyvin
selväksi tehdä, että en todellakaan hyväksy
eli tuomitsen Kiinan kommunistisen diktatuurin. Koska kannatan demokratiaa,
monipuoluejärjestelmää, ihmisoikeuksia,
sananvapautta ja muita tärkeitä vapauksia, en
luonnollisestikaan hyväksy diktatuuria, en Kiinassa, en
Pohjois-Koreassa, en Kuubassa, en arabimaailmassa enkä edes
Zimbabwessa, missä eräs suomalaisen edistyksellisen 60—70-luvun
nuorison suuri sankari Mugabe tällä hetkellä toteuttaa
omaa diktatuuriansa.
Kysymys siitä, miten sitten pitäisi suhtautua kaupankäyntiin
näiden maiden kuten nyt esillä olevan Kiinan kanssa,
on erillinen kysymys. En ole sitä mieltä, että Suomen
pitäisi kieltäytyä kaupankäynnistä kaikkien
niiden maiden kanssa, joissa on diktatuuri tai muutoin sellainen
ihmisoikeustilanne, jota emme voi hyväksyä. Jos tämä olisi
Suomen politiikka, niin meidän kauppakumppaniemme määrä rajoittuisi
aika vähään. Syy siihen, että kannatan
kaupankäynnin jatkamista muun muassa Kiinan kanssa, ei
ole pelkästään Suomen etu vaan myös
se näkökohta, että uskon vilpittömästi
siihen, että kansainvälinen kauppa ja kaupalliset
suhteet ovat omiaan näissä maissa edistämään
ihmisoikeuksien ja demokratian pikkuhiljaista etenemistä.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan ulkoasiainvaliokuntahan on ottanut
sen kannan, että kun käsitellään
näitä saman tyyppisiä sopimuksia, jotka
yleensä rakenteeltaan ovat hyvin samankaltaisia, niin kun
on kyse maista, joissa on ihmisoikeusloukkauksia, valiokunnan kanta
on sellainen, että pidetään tärkeänä sitä, että myös
kaupallisilla suhteilla edistetään ihmisoikeuksien
toteutumista. Minusta tähän ajatukseen kiteytyy
juuri se ongelma, joka liittyy kaupallisiin suhteisiin maiden kanssa,
joissa on ihmisoikeusloukkauksia.
Useimmissa tapauksissa eristäytyminen tai eristäminen
ei kannata, vaan pitää pyrkiä hyvin monipuolisesti
edistämään ihmisoikeuksia, mikä tarkoittaa
sitä, että esimerkiksi käydään
dialogia näiden maiden kanssa. EU on dialogia käynyt Kiinan
kanssa esimerkiksi. Vaikka nuo tulokset eivät ole ratkaisevan
merkittäviä, ne kuitenkin vievät kehitystä parempaan
suuntaan. Kiinalla on vielä suuria askelia edessäpäin.
Huolestuttavia uutisia on kuulunut muun muassa eräiden
asianajajien kohtaloista, mihin liittyen esimerkiksi eduskunnan
ihmisoikeusryhmä on ottanut kantaa.
Mutta kun on esillä kysymys sitten siitä,
pitäisikö kaupalliset suhteet kokonaan lakkauttaa
sen vuoksi, että on ihmisoikeusloukkauksia, niin en usko,
että eristäytyminen kannattaa. Esimerkiksi Burman
tilanteessa näemme hyvin huonon esimerkin.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz on siinä oikeassa,
että täällä käytiin
vilkas keskustelu tällä viikolla ihmisoikeuspolitiikasta
ja tavallaan myöskin siitä, miten Euroopan neuvostossa
on sen tammikuisessa yleiskokouksessa otettu kantaa suhteessa kommunismin
hirmutekojen tuomitsemiseen ja toisaalta sitten natsismin hirmutekojen
tuomitsemiseen.
Toisaalta, arvoisa puhemies, on kuitenkin korostettava sitä,
että vaikka tämän kaltaiset asiat ja teot
tuomitaan, niin siitä huolimatta on kauppaa käytävä,
tässä tilanteessa esimerkiksi Kiinan kanssa. Ja
tämä oli tärkeätä ed.
Zyskowiczin puheenvuorossa todeta, koska toinen tapa on se, että Suomi
ikään kuin eristäytyisi, ja ainakin sosialidemokraattien
parissa, niin kuin varmasti monen muunkin poliittisen ryhmän
parissa, on se ajatus, että monilla keinoilla, kaupankäynnillä, tieteellisellä yhteistyöllä,
koulutusyhteistyöllä, voidaan edistää monien
maiden, myös meidän oman maamme, demokratiakehitystä.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
todettava, että kun me ulkoasiainvaliokunnassa tätä asiaa
käsittelimme, siellä todellakin keskusteltiin
myöskin ihmisoikeusnäkökulmasta. Siltä osin
eduskunta ainakin on tämän asian käsittelyssä ajan
tasalla.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen pahoillani, että ulkoministeri
Tuomioja lähti salista juuri pois, kun alettiin puhua ihmisoikeuksista
ja Kiinan ihmisoikeuksista nimenomaan. Olisi tärkeää,
että hän myöskin ottaisi aktiivisemmin
näihin ihmisoikeuskysymyksiin kantaa.
Mitä tulee Kiinaan, niin todellakin se kannanotto,
joka Euroopan neuvostossa hyväksyttiin, kohdistui kommunististen
totalitaaristen hallitusten suorittamiin ihmisoikeusrikkomuksiin.
Kiinassa nämä rikokset edelleen tänä päivänä valitettavasti
jatkuvat. Tietysti jatkuvasti saadaan uusia uutisia Falun Gongista,
saadaan myöskin Internetin rajoituksista, jotka tietysti
eivät ole kaikkein pahimmasta päästä näitä loukkauksia, mutta
ovat sinänsä vakavia merkkejä siitä,
että yhteiskunta ei toimi oikein ja demokraattisesti. Tässä suhteessa
meillä on paljon työtä, ja kuten ed.
Anttila sanoi, kun keskustelimme tasavallan presidentin kanssa ihmisoikeusryhmän
kanssa, niin tarkoitus on ottaa esille se, millä tavalla
Suomi voisi aktiivisemmin toimia ihmisoikeuksien edistämiseksi
Kiinassa.
Mitä tulee sitten tähän ehdotukseen,
niin ed. Zyskowicz on oikeassa. Kauppa, minä uskon, pitkällä tähtäimellä edistää sitä,
että syntyy paineita demokratian luomiseksi. Uskon, että kun Kiinaan
tulee sijoituksia, se johtaa siihen, että markkinatalous
kehittyy ja markkinatalous murskaa kommunistisen hallintojärjestelmän
alleen. Tämä on se kaikkein tehokkain tapa pitää huolta siitä,
että Kiinassa todellakin tapahtuu poliittinen muutos.
Mutta tärkeätä on se, että kun
Kiina nyt on Wto:n jäsen, niin Wto-järjestelmään
saataisiin myöskin työntekijöiden perusoikeudet
kirjatuiksi, koska täytyy sanoa, että jos me ajattelemme työntekijöitten
oikeuksia Kiinassa, niin suomalaisissa yrityksissä ne ovat
paremmat kuin yleisesti, mutta siinä suhteessa on erittäin
paljon tehtävää. Tässä suhteessa
mielestäni meidän myöskin pitää kantaa
syvää huolta kehityksestä.
Vielä lopuksi, puhemies, haluan todeta sen, että tärkeätä olisi
se, että mitä aseiden vientiin Euroopasta Kiinaan
tulee, siinä olisimme tiukkoina ja pitäisimme
huolta siitä, että aseita Kiinan hallitukselle
ei viedä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sasi puhui aseitten viennistä Kiinaan. Paremminkin
voisi puhua, että kiinalaiset ovat erittäin taitavia
aseitten tuottajia ja tuonnista voisi enemmänkin puhua.
Mitä tulee tähän hallituksen esitykseen,
niin tässähän molempien sopimusosapuolten
asemaa ja taloudellisia sijoituksia pyritään turvaamaan. Valiokunta
kannanotoissaan mietinnössään toteaa,
alkaa näin suora lainaus: "Kiinan taloudellinen — ja
poliittinen —merkitys kasvaa edelleen, ja se merkitsee
uusia mahdollisuuksia ja haasteita niin Euroopalle kuin Suomelle.
On tärkeää, että sekä EU
että Suomi ovat uudistamassa yhteistyötä -
- ." Näin arvellen tämä sopimus sopimuksena
antaa erinomaisen hyvät pohjat tälle asialle ja
se investointisuojasopimus, mikä tämän
kautta syntyy ja vahvistuu, edistää tätä kaupankäyntiä ja
bisneksen tekoa.
Herra puhemies! Sanoisin, että tässä nyt
on ainutlaatuisen hyvä mahdollisuus hurskastella näillä ihmisoikeuksilla,
mutta sanoisin, että bisnes on bisnestä, kauppa
on kauppaa. Tietysti ihmisten oikeuksia pitää kunnioittaa,
mutta eivät ne tämän asian ja tämän
sopimuskohdan suurin ja päällimmäinen
asia ole.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti jatkaisin vielä siten,
että aivan kuten ed. Olin totesi, Euroopan neuvoston kannanotossa
todellakin tuomittiin totalitaarisen kommunismin rikokset ihmisoikeuksia
vastaan, ja se keskiviikon keskusteluhan koski sitä hämmästystä,
minkä laajoissa piireissä Suomessa on herättänyt
se, että sosialidemokraattiset edustajat Euroopan neuvostossa,
siis suomalaiset sosialidemokraatit ed. Elo ja ed. Hurskainen, äänestivät
tuota kannanottoa vastaan. Aivan kuten ed. Olin totesi, tässä on
rinnalla kysymys natsismin rikosten tuomitsemisesta. Kun tämä kannanotto on
tulossa Euroopan neuvostoon ihan lähiaikoina, niin on syytä olettaa
ja myös edellyttää, että siinä tilanteessa
kaikki suomalaiset Euroopan neuvoston jäsenet todellakin
ovat valmiit natsismin rikokset tuomitsemaan.
Se, että kaikki Euroopan neuvoston suomalaisedustajat
eivät ole olleet valmiit rinnastamaan natsismin julmia
ihmisoikeusrikoksia ja totalitaarisen kommunismin julmia ihmisoikeusrikoksia,
on mielestäni vähän hämmentävää,
koska vaikka totta kai omat piirteensä oli näillä molemmilla
julmilla, kauheilla järjestelmillä, niin yhteistä oli
juuri demokratian ja ihmisoikeuksien halveksunta ja ihmisten surmaaminenkin
meidän näkökulmastamme täysin
mielivaltaisin perustein.
Mitä Kiinaan ja kauppaan tulee, niin kyse ei ole, ed.
Lahtela, hurskastelusta. Minä luulen, että kaikki
tässä salissa jakavat yhteiset demokraattiset
arvot ja tänä päivänä kaikki
kunnioittavat ihmisoikeuksia. Mutta eri asia on se, onko todellakin
kaupankäynnin lopettaminen, eristäytyminen tai
eristäminen oikea keino edistää näitä tärkeitä arvoja.
Itse todellakin uskon, kuten sanoin, siihen, että kauppa
esimerkiksi Kiinan kanssa on omiaan edistämään
tuossa maassa aikanaan demokratian vahvistumista.
Eva Biaudet /r:
Värderade talman! Det är helt riktigt som
här har sagts att det är ganska beklagligt att
det här avtalet inte innehåller — kanske
så som vi önskar — de viktiga bestämmelserna
eller referenserna till mänskliga rättigheter
och internationell lagstiftning beträffande till exempel arbetstagarnas
rättigheter, miljörättigheter o.s.v.
Men det är klart att när man gör
sådana här avtal måste man fråga
sig att kan man främja dem bättre genom att man
inte skulle göra ett investeringsavtal, och det är
helt säkert så att de finländska företagens
närvaro och investeringar i Kina överhuvudtaget
också påverkar kunskapen och vetskapen om bättre
människorättsstandarder.
Varmasti suomalaisten yritysten kuitenkin suhteellisen suuri
läsnäolo Kiinassa vaikuttaa huomattavalla tavalla
myöskin yleisemmin vähitellen ainakin ihmisoikeuskehitykseen,
kun ne pitävät kuitenkin korkeampia ihmisoikeusstandardeja
kuin maassa on tapana. On tärkeää — ja myöskin
ulkoasiainvaliokunta käsittelyssään ja keskusteluissaan
elinkeinoelämän kanssa nimenomaan kiinnitti huomiota
siihen ja keskusteli heidän kanssaan siitä, miten
tärkeää on — jatkuvasti näissä yhteyksissä korostaa
työntekijöiden oikeuksia, ympäristönäkemyksiä jne.,
joten mielestäni on hyvä kuitenkin jatkaa meidän
politiikkaamme ja ylläpitää hyviä kauppasuhteita,
mutta myös koko ajan jatkuvasti kaikissa yhteyksissä kiinnittää huomiota
ihmisoikeuksien kehittämiseen ja puutteisiin.
Ed. Terhi Peltokorpi merkitään
läsnä olevaksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tosiasia on se, että Kiinassa
kymmeniätuhansia, ehkä satojatuhansia ihmisiä kärsii
ihmisoikeusloukkauksista, ja poliittinen johto on hyvin tietoinen
siitä. Jos vastaava tapahtuisi jossakin Euroopan maassa,
niin aivan taatusti puuttuisimme siihen. Herääkin
kysymys, miksei puututa siihen, kun tämä Kiinassa
tapahtuu, mutta kyllä puuttuisimme, jos Euroopassa tapahtuisi.
Muistatte, minkälainen oli tilanne, kun Itävallassa
nousi johtoon Heider puolueesta, joka leimattiin fasistiseksi puolueeksi.
Euroopan unionin jäsenmaitten ministerit eivät
saaneet edes kätellä itävaltalaisia,
eivät saaneet heitä tervehtiä sen takia,
että Itävallassa oli johdossa puolue, joka oli
meidän mielestämme ihan syystäkin fasistinen
tai joka tapauksessa rasistinen. Nyt kysymyksessä on Kiina,
jossa tapahtuu siis suuria ihmisoikeusloukkauksia, ja me puhumme
täällä, me emme ryhdy minkäänlaisiin
toimenpiteisiin. On aivan oikein, niin kuin ed. Biaudet edellisessä puheenvuorossa
totesi, että olisi pitänyt tähän sopimukseen
sisällyttää ei pelkästään
paheksunta, vaan vielä voimakkaampi kannanotto siihen, mitä Kiinassa
tänä päivänä tapahtuu.
Kyllä me toimimme tavattoman epäjohdonmukaisesti.
Toinen varapuhemies:
Edustajille totean tässä yhteydessä,
että tulen tämän päiväjärjestyksen kohdan
käsittelyn lopettamaan kutakuinkin viittä vaille
puoli kaksi, jotta ehdimme käsitellä muut asiat,
ja silloin tämä asia tietysti siirtyy jatkoon.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Kaksi vuotta sitten täällä käytiin
välikysymyskeskustelua niin sanotusta Kiina-ilmiöstä,
jossa on kysymys tietenkin suomalaisten työntekijöiden
huolesta siitä, että työpaikat siirtyvät
Kiinaan. No, siihen liittyvät tietysti ihmisoikeudet sillä tavalla,
että sinällään ihmisoikeusloukkaukset
joitakin väestönosia, vähemmistöryhmiä kohtaan jne.,
ovat toinen puoli tätä Kiinan ihmisoikeusongelmatiikkaa.
Mutta taloudelliseen kanssakäymiseen liittyy se, että Kiina
sekä investointeja että työpaikkoja saa
houkuteltua sillä, että se ei noudata työpaikoissaan
Kansainvälisen työjärjestön
Ilon miniminormeja, ei kunnioita ympäristöarvoja
riittävästi. Silloin sillä on tietenkin
suora yhteys tähän kaupankäyntiin. En
tarkoita, ettei kauppaa pitäisi käydä,
vaan rohkaisen sekä poliittisia päättäjiä että taloudellista
yhteistyötä tekeviä muistuttamaan näistä asioista
aina, kun Kiinan kanssa ovat tekemisissä.
Ja kun täällä sitten viitataan näihin
historian taakkoihin, niin täytyy tietysti muistaa, että varmaan
olemme myöskin kaikki yhtä mieltä siitä, että USA:n
keskustiedustelupalvelun tekemät rikokset, jotka ovat hyvin
laajassa keskustelussa tänä päivänä myöskin
sen sisältä tulleiden henkilöiden toimesta,
koskevat satojatuhansia ihmisiä niin Väli-Amerikassa,
Etelä-Amerikassa kuin Kaukoidässäkin
viimeisen sadan vuoden ajalta, elikkä totta kai olemme
myös sitä mieltä, että tuomitsemme
jyrkästi Cia:n tekemät rikokset ihmisoikeuksia
kohtaan.
Ulla Anttila /vihr:
Puhemies! Maailmassa laajamittaisinta kuolemanrangaistuksen
käyttö on juuri Kiinan kansantasavallassa. Kiinassa
on paljon muitakin ihmisoikeusongelmia, kuten äsken totesin.
Avainkysymys on se, voidaanko Kiinan kehitystä parantaa
sillä, että käydään
kauppaa, vai lakkauttamalla kauppasuhteita. Itse katson, että kauppasuhteiden
lakkauttaminen ei paranna Kiinan ihmisoikeustilannetta, mutta se, että Kiinan
kanssa käydään kauppaa, ei saa estää puhumista
vaikeista ihmisoikeusasioista. Ainakin itse olen pitänyt
kiinalaisten kanssa ollessani, neuvottelutilanteessa ja muutenkin,
tärkeänä sitä, että näistä asioista
avoimesti puhutaan. Esimerkiksi, kun ulkoasiainvaliokunta kävi
vuosi sitten Kiinassa ja kun Kiinan ulkoministeri kävi kaksi
vuotta sitten Suomessa, niin kyllä hän pystyi
keskustelemaan näistä asioista. Se, mihin tämä keskustelu
johtaa, on sitten toinen asia. Eräänlainen paradoksi
Kiinan tilanteessahan on se, että maa on kommunistinen,
mutta tuossa maassa työntekijöillä ei
ole järjestäytymisoikeutta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kommunistinen diktatuuri on aina kansaa
ja ihmisarvoa halveksiva. Se on sitä maasta riippumatta,
Kiinassa nyt erityisesti. Mutta siellä tulee käymään
samalla lailla kuin Neuvostoliitossa: elintaso nousee ja kommunistinen
diktatuuri tulee hapertumaan. Se on korruptoitunut, kelvoton, epäoikeudenmukainen.
Mutta tilalle ei välttämättä tule
yhtään parempaa. Tulee raaka rahan valta, suurkapitalismi,
edelleen tehdään Nokian kännykkää 25
sentillä tunti. Tästä voidaankin vetää se
johtopäätös, että demokratia
on mahdollista ainoastaan pienehköissä kansallisvaltioissa, 5—10
miljoonan kansallisvaltioissa. Kaikki suuret systeemit, Kiinat,
EU:t — aina demokratia kärsii.
Sitten mitä tulee muuten ihmisoikeuksiin, kun on Mugabet
ja muut tällaiset gebardihattuiset diktaattorit, sinne
on kymmeniä vuosia rahaa kaadettu ja mitään
ei ole tapahtunut. Nyt uusin palestiinalaishallinto: Fatahille on
kauheat määrät viety rahaa, rappio rehottaa,
nyt Hamas uhkaa väkivallalla. Tämmöistä on
menty tukemaan, ja tämä on täysin käsittämätöntä hurskastelua,
että meidän ihmisoikeuspolitiikkamme on muka onnistunut.
Me olemme usein tukeneet diktaattoreita, ja se on hävytöntä.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä historiasta on meidän
myöskin syytä oppia. Kun Euroopan neuvostossa
käsiteltiin tätä ihmisoikeuskysymystä elikkä kommunismin valtaa
ja niitä rikoksia, niin minun mielestäni on erittäin
tärkeätä, että teemme me kauppaa
tai mitä muuta hyvänsä, niin otetaan
esille myös nämä ihmisoikeusasiat. Se
on tänä päivänä yksi tärkeimpiä asioita
myös tällaisissa maissa, joissa kommunismi on
tehnyt näitä rikkomuksia, että rikkomukset
myöskin tietyllä tavalla tuomitaan ja annetaan
ainakin moraalinen tuomio, jos ei saada niitä ihmisiä enää vastaamaan
näistä teoistaan.
Haluaisin vaan kertoa, että kun 1995 oli YK:n naiskonferenssi
tuolla Kiinassa, ruotsalaiset kieltäytyivät tulemasta
juuri ihmisoikeusrikkomusten tähden sinne, mutta me suomalaiset
halusimme nimenomaan siitä syystä mennä Kiinaan,
että tätä kautta me viemme sitä valistusta
ja tietoa eteenpäin, niin että kansalaiset tietävät,
mitkä heillä ovat ne oikeudet. Nyt toivoisin,
että nämä länsimaiset yritykset
myös omassa toiminnassaan voisivat yhteisesti käsitellä näitä kysymyksiä ja
tuoda ne kiinalaisten tietoisuuteen myöskin yhtenä osana
kaupankäynnin tulevaisuutta.
Toinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.