4) Suomen osallistuminen ISAF-operaation tukitoimiin vaalien
järjestämiseksi Afganistanissa vuonna 2009
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat edustajat! Kyseessä on
todellakin selonteko Isaf-operaation tukitoimista vuoden 2009 vaaleissa
Afganistanissa. Jos sallitte, esittäisin lyhyesti kolme
huomiota tästä selonteosta.
Ensimmäinen huomio selonteosta on se, että näille
vaaleille ja vaalien järjestämiselle on vahva
kansainvälinen tuki. 20.8. näillä näkymin
järjestetään Afganistanissa sekä presidentin
vaalit että maakuntavaalit, ja loppujen lopuksi tässä on kysymys
vakaudesta ja demokratian eteenpäin viemisestä.
On ehkä paikallaan myös huomauttaa, että kyseessä todellakin
on YK:n mandaatilla toimiva ja Afganistanin omasta pyynnöstä toimiva
Isaf-operaatio ja pitkälti siis poliittinen prosessi, ei
niinkään sotilaallinen prosessi. Eli ensimmäinen
huomio on se, että näille vaaleille ja niiden
tukemiselle on vahva kansainvälinen tuki.
Toinen huomio on haaste, ja se haaste on, olkaamme ihan suoria,
turvallisuustilanne. Vastuu toki näiden vaalien järjestämisestä ja
turvallisuudesta on Afganistanilla itsellään,
mutta on itsestäänselvää, että vaalien
järjestämiselle tarvitaan tukijoukot. Sen takia
meillä on olemassa YK:n turvaneuvoston lausuma 1833, joka
tukee vaalien valvomista ja siihen liittyviä tukitoimia.
Varsinaisessa Isaf-operaatiossa tällä hetkellä on
mukana 41 maata, 41 maata, siis ei pelkästään Nato-maita,
vaan myös muita joukkoja, yhteensä 53 000.
Näillä näkymin monet maat ovat lisäämässä väliaikaisesti
joukkojen avustusta näiden vaalien valvontaan, Saksa 1 000
miehellä ja naisella, ja Suomelle ehdotetaan siis tässä vaiheessa noin
sadan henkilön lisäystä. Muista on vaikea vielä tässä vaiheessa
puhua, koska nämä tiedot monessa maassa toistaiseksi
ovat luottamuksellisia tai salaisia.
Kolmas ja viimeinen huomio tästä Afganistanin
tukitoimi- ja vaaliselonteosta on Suomen linja. Se, mitä me
ehdotamme, ja kanta, jonka olemme muodostaneet hallituksen ulko-
ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa yhdessä tasavallan
presidentin kanssa, on aikajänteellä noin 4 kuukautta
plus miinus 1 kuukausi joukkojen lisäys noin sadalla hengellä,
joka siis käytännössä tarkoittaisi,
että Suomella olisi Afganistanissa yhteensä 200,
hiukka päälle, miestä ja naista. Tämä panos
on siviili- ja sotilasyhteistoimintaryhmiä, suojausjoukkoa
ja kansallista tukiosaa. Kustannukset ovat 6,1 miljoonaa euroa.
Lopuksi, herra puhemies, arvon edustajat, Afganistanin tie on
ilman muuta pitkä ja vaikea. On ilman muuta selvää,
että Afganistanista ei tule Suomen tai Ruotsin kaltaista
demokratiaa, ei näiden vaalien seurauksena, ei todennäköisesti
moneen moneen vuoteen. Mutta olen vahvasti sitä mieltä,
että Afganistanin kansakunta on ehkä yksi kansakunnista,
joka viimeisten 30 vuoden aikana on kärsinyt enemmän
kuin moni muu. Ei anneta Afganistanin romahtaa. Suomellakin on oma
vastuu Afganistanin vakauttamisesta. Sen takia tämä selonteko,
sen takia Suomen panoksen väliaikainen lisääminen.
Ei ole helppo tehtävä, mutta mielestäni
Suomen kansainväliseen profiiliin erinomaisesti sopiva.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Lyhyesti tästä kriisinhallintaoperaatiosta.
On helppo yhtyä ja varmasti kaikki yhdymme siihen näkemykseen,
että demokraattisten vaalien järjestäminen
on edellytys jatkotoimille. Yleinen käsitys on, että sotilaallista
ratkaisua Afganistanissa ei ole koskaan mahdollista saavuttaa. Täytyy
olla edellytykset sille, että syntyy jollakin aikajänteellä poliittinen
ratkaisu. Miten se syntyy, se on toinen kysymys. Mutta varmasti tarvitaan
parempaa dialogia nykyisten vallanpitäjien ja vähintäänkin
maltillisten talibanien kesken. Tämä on se kaiken
a ja o pitkäjänteisessä ratkaisussa.
Tämä tarvitsee sitten tuekseen rauhanturvaoperaatiota,
kriisinhallintaa, jotta siellä voidaan käynnistää näitä kehitystoimia,
sitä mallia viedä käytännössä eteenpäin,
johon tuossa edellisessä asiakohdassa eli selonteossa viitattiin,
niin sanottua laaja-alaista kriisinhallintakonseptia, jossa sotilaallinen
siviilikriisinhallinta ja kehitystoimet pystytään
yhteen nivomaan. Tästä on siis kysymys.
Todellakin tämä vaalituki, määräaikainen
kriisinhallintahenkilöstön määrän
lisääminen, perustuu YK:n päätöslauselmaan
1833. Suomen puolella asiaa on valmisteltu niin, että tuoksi
määräajaksi vahvistaisimme osallistumistamme
noin sadalla rauhanturvaajalla sillä alueella, missä Suomi
on tottunut toimimaan, eli Saksan alaisuudessa ja siellä pohjoisella
alueella. Etelään meno ei ole Suomelle vaihtoehto,
ei ole eduskunnan aikaisempienkaan kantojen perusteella. Niin kuin ulkoministeri
totesi, tuo Suomen noin sadan henkilön joukko koostuisi
kolmesta komponentista: niin kutsutuista lmt-ryhmistä,
jotka ovat sotilas—siviili-ryhmiä, joiden tehtävä on
partioida, tehdä havaintoja ja olemassaolollaan tuoda turvallisuuden
tunnetta; toinen osa koostuu niin sanotusta suojausosasta, jota
voidaan käyttää esimerkiksi äänestyshuoneiston
turvallisuuden takaamiseen; ja sitten siihen liittyy pieni johto-osa.
On selvää, että mitä tulee
tähän turvallisuustilanteeseen, me tiedämme,
mikä on Etelä-Afganistanin tilanne. Siellä turvallisuustilanne
on mennyt entisestään huonompaan suuntaan. Pohjoisessakin
on kiistatta iskuja, niin kuin tiedotusvälineistä olemme
saaneet lukea. Mutta kuitenkin se on se alue, jolla suomalaiset
toimivat. Ja näin ollen Afganistaniin lähetettävien
joukkojen osaamiseen ja kokemukseen asetetaan erityistä huomiota.
Tässä tapauksessa sinne suunnitellaan lähetettävän,
mikäli eduskunta näin päättää,
parhaiten koulutettuja ja parhaiten varustettuja rauhanturvaajia.
Valitettavaa on aina se ja se on todettava, että kaikissa
rauhanturvaoperaatioissa, niin Tšadissa, Kosovossa, Balkanilla
kuin Afganistanissa, näihin tehtäviin liittyy
riskejä. Ne tiedostetaan. Rauhanturvaajien turvallisuuteen
on panostettu tällä alkavalla vuodella 4 miljoonaa
Afganistanin osalta lisää, jonka tehtävä on
juuri näiden tienvarsipommien ennaltaehkäisy ja
niin edelleen. Mutta yhtä kaikki nämä ovat
riskialttiita, mutta me olemme rajanneet osallistumisemme sinne
Pohjois-Afganistaniin ja todellakin vaalien ajaksi, määräajaksi,
noin 4—5 kuukaudeksi.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä ministerien perusteluihin,
miksi Suomen on oltava mukana. Me olemme olleet jo aikaisemmin siellä sadalla miehellä,
jota joukkoa on päätetty vahvistaa koulutusryhmällä.
Ja nyt sitten on äärimmäisen tärkeää,
että Afganistanin vaalit turvataan, jotta demokratia edistyisi,
vaikka se ei varmasti demokraattiseksi maaksi vielä muodostu.
Totta kai tähän sisältyy riskejä,
mutta nämä toimenpiteet, mitkä tehdään,
ovat välttämättömiä.
Ja myöskin otan huomioon valtiovarainvaliokunnan edustajana,
että budjetti sisältää rahat,
joilla tämä operaatio voidaan toteuttaa. Samalla
Suomen lippu näkyy juuri äsken käydyssä selontekokeskustelussa.
Korostimme kriisinhallintaa, ja tämä on yksi tärkeä osa
viedä rauhaa ja ihmisoikeuksia alueelle, jossa sitä todella
kaivataan.
Erkki Tuomioja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos eduskunta päätyy siihen, että se
hyväksyy tämän ehdotuksen — ja
sanon näin siksi, koska täytyy tätäkin
käydä hyvin huolellisesti ja kriittisestikin lävitse — niin
se voi perustua yksinomaan siihen, että me arvioimme, että Suomen
panoksella ja osallistumisella voidaan edelleenkin antaa sellainen
kontribuutio Afganistanin olojen vakauttamiselle, ihmisoikeuksien
kunnioituksen edistämiselle ja kehitykselle, että se
perustelee tätä osallistumista. Tämä ei
ole ihan itsestäänselvää, koska
tilanne Afganistanissa kokonaisuudessaan ei ole edennyt ollenkaan toivottuun
suuntaan. Yksi ongelma on se, että Isaf-joukot kokonaisuudessaan
ovat — niin kuin silloin vähän ounasteltiinkin,
kun tähän operaatioon mentiin — nyt samaistuneet
taistelujoukkoihin. Taistelujoukkoihin osallistuminen ei tietenkään
ole mikään Suomen tehtävä. Sanon
näin myöskin siksi, että perustelu tälle
osallistumiselle ei voi olla mikään Nato-solidaarisuus
tai kolmansien osapuolten toivomus, vaan meidän nimenomaan
oma perustelumme ja harkintamme siitä, mikä tukee
vakautta Afganistanissa.
Vielä haluaisin myös todeta, että tätäkin
tulisi myös arvioida sitä silmällä pitäen,
mitenkä meidän voimavaramme YK-operaatioissa ovat
kehittyneet, koska samanaikaisesti me tiedämme, että on
paljon sellaisia YK-operaatioita, joihinka Suomella olisi erityistä annettavaa
ja osaamista ja jotka ovat huomattavasti aliresursoituja. Tätäkin
täytyy tarkastella tässä yhteydessä.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ruotsi osallistuu kansainvälisiin kriisinhallintaoperaatioihin
noin 800 henkilöllä ja Norja 600:lla. Suomella
sotilaallisten kriisinhallintatehtävien henkilöstö on
noin 700 ja siviilikriisinhallinnan asiantuntijoita on 135. Eli ei
mitään häpeämistä lukumäärissä.
Halusin tämän nostaa esiin, kun nyt puhutaan lisäjoukkojen
lähettämisestä vaaleja varten Afganistaniin.
Tuossa lyhyessä selonteossa kummastelen hieman muutamaa
asiaa. Kannattaa olla tarkkana, kun näitä selontekoja
eduskunnallekin tekee, vaikka ne olisivat lyhyitäkin. Tämän
selonteon mukaan vasta Isaf-operaatio on tuonut esiin turvallisuuden
kehityksen ja hyvän hallinnon keskinäisriippuvuuden.
Luulenpa, että se on jo paljon aikaisemmin ollut tiedossa.
Sitten siellä vähän annetaan ymmärtää,
että olisi vain tekninen ongelma, että rekisteröintikortteja
on myönnetty alaikäisille ja naisten osuus vaihtelee
eri alueilla.
Mutta, arvoisa puhemies, kysyisin, onko Suomen toiminta Afganistanissa
ollut edesauttamassa jollakin tavoin näitten entisten sotilaskomentajien
keskinäisen valtataistelun ylläpitoa.
Pekka Haavisto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei tietenkään voi olla vapaita vaaleja
vastaan ja niiden turvaamista vastaan millään
tavalla, ja afganistanilaiset ovat kyllä ansainneet demokratian
monien vuosien kurjuuden jälkeen, mutta muutama kysymys
tässä herää.
Ministeri Häkämies nostikin esille, että aseella
ei voi rauhaa Afganistaniin tuoda vaan se pitää tuoda
poliittisen prosessin kautta. Olisin ehkä enemmän
halunnut vielä kuulla hallituksen visiosta siitä,
miten tätä poliittista prosessia vaalien lisäksi
voidaan tukea ja nimenomaan ehkä dialogia sitten oppositionkin
kanssa. Ja mieleen tulee ennen kaikkea se, että kun karttaa
katsoo, niin opposition hallitsemia alueita alkaa olla aika lailla
siellä Etelä-Afganistanissa ja tietysti lähellä Pakistanin
rajaa. Voisin kuvitella, että siellä näitä vaaleja
ei voi lainkaan panna toimeen, eli ei puhuta silloin koko maata
kattavista vaaleista, kun tilanne on tällainen, mikä siellä on.
Rintamat ovat muodostuneet maan halki.
Toinen huolenaiheeni on kyllä siviiliuhrien määrä erilaisissa
operaatioissa, ennen kaikkea tässä operaatiossa
Enduring Freedom on näitä syntynyt, mutta myöskin
muissa operaatioissa. Viime vuonna on ollut ehkä noin yli
1 000 kuollutta ja noin 3 000 haavoittunutta.
Se on hyvin paljon siviiliuhreja tällaisessa konfliktissa.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Toimintalinja Afganistanissa, jota on noudatettu,
ei ole ollut oikea, jos tilannetta arvioidaan, niin kuin pitää arvioida,
sen menestyksen ja turvallisuuden parantamisen kannalta. Turvallisuustilanne
on heikentynyt, ja silloin on myöskin syytä miettiä,
onko tämä toimintalinja ollut alun alkaenkaan
oikea. Tässä tulee mieleen se, kuten ed. Haavistokin
totesi, että poliittista prosessia pitäisi voida
tukea paljon enemmän tämän sotilaallisen
voimankäytön sijaan. Siviiliuhrien määrä kun
kasvaa, niin tämä kansan vastustus tätä sotilaallista
toimintaa kohtaan tulee entisestään vaan lisääntymään.
Siinä mielessä on suhtauduttava kriittisesti siihen,
että Suomi on lähettämässä lisää sotilasjoukkoja
sinne. Mielestäni sinne pitäisi lähettää nimenomaan
siviilihenkilöstöä ja taloudellista tukea
eikä sotilaita. Kuten jo ed. Annika Lapintie täällä aikaisemmin vasemmistoliiton
ryhmäpuheessa totesi, me emme tule hyväksymään
näitten sotilaitten lähettämistä sinne.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Samalla kun päätämme
lähettää sotilasosaston Afganistaniin,
niin meidän täytyy rehellisesti todeta, että Afganistanissa
on vakavasti epäonnistuttu. Paikallinen väestö on
alkanut suhtautua erittäin vihamielisesti näihin
ulkomaalaisiin joukkoihin. Myöskin oopiumin viljely on
lisääntynyt, ja presidentti Karzain hallintoa
sanotaan erittäin korruptoituneeksi. Eli siellä on
todella vakava tilanne, ja vaikka jotenkin Afganistan saataisiinkin
rauhoitetuksi, niin suuret määrät vihollisia
on jo Pakistanin puolella. Se on todella huolestuttava se kokonaistilanne,
mikä siellä on.
Henkilökohtaisesti kannatan sitä, että me
lähetämme nämä sata miestä sinne,
mutta kyllä Suomen tulee omalla toiminnallaan lähteä siitä,
että neuvottelut on saatava käyntiin poliittisesta
ratkaisusta. Tällä tavalla ei Afganistanissa voida rauhaa
saada, ja ratkaisu löytyy vain siitä, että aletaan
neuvottelut pikaisesti maltillisten talibanien ja muitten etnisten
ryhmien kanssa, koska on erittäin etnisesti hajanainen
ja sekava se koko paletti siellä. Ainoastaan tätä taustaa
vasten on hyväksyttävissä se, että me
lähetämme sinne nyt joukkoja turvaamaan vaaleja,
että saadaan demokratiaa edes jollain tavalla viedyksi
eteenpäin.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voin vain yhtyä aikaisemmin täällä todettuihin
näkemyksiin siitä, että Afganistanissa
ollaan erittäin suurten ongelmien edessä ja tarvitaan
uudenlaista toimintatapaa, tarvitaan poliittista dialogia kaikkien
osapuolten kesken ja tarvitaan yhteistyötä Afganistanin
naapurien kanssa, Pakistanin ja Intian. Oikeastaan tämä ongelmavyöhyke
alkaa Lähi-idästä, Palestiina, sitten
Irak, Iran, Afganistan muodostavat kokonaisuuden, joka pitää ratkaisussa
ottaa huomioon. Vaalien järjestäminen on kuitenkin
tärkeä osa tätä kokonaisuutta,
pieniä askeleita toivottavasti myönteiseen suuntaan.
Kannatan ja tuen sitä, että tämä lisäjoukko
lähetetään. Se pitää tarkasti
arvioida vielä valiokunnissa, ja näin tullaan
tekemään, mutta näyttäisi siltä,
että se on hyvin perusteltua. Sen sijaan sitten on kokonaan toinen
asia, mikä on Isafin jatko, millä tavalla Suomi
kontribuoi jatkossa erilaisiin operaatioihin nyt, kun toivottavasti
Kosovosta voimavaroja voidaan irrottaa. Se on kokonaisuus, johon
sitten tullaan sen jälkeen.
Reijo Kallio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaalit ovat oleellinen osa demokratian kehitystä ja
oikeusvaltion rakentamista. Mutta on todellakin helppo yhtyä ed.
Salolaisen puheenvuoroon siinä, että Afganistanissa
on epäonnistuttu. Onnistumisia on ollut todella vähän. Ehkä siellä on
luotettu liikaa sotilaalliseen voimaan. Erityisen huonosti on onnistuttu
huumeiden vastaisessa taistelussa. Oopiumin tuotannosta yli 90 prosenttia
edelleen tulee Afganistanista. Hallinnon rakentaminen ei ole onnistunut.
Toimenpiteet ovat olleet koordinoimattomia, eli näitä epäonnistumisia
on ollut todella paljon. Mielestäni jatkossa, jos aiotaan
Afganistaniin saada rauha ja vakaus, kansainvälisellä yhteisöllä pitäisi
olla jonkinlainen kokonaisnäkemys, strategia koko alueelle
mukaan lukien Afganistanin lisäksi erityisesti Pakistan
ja Iran, ehkä muitakin lähialueita. Tälle
pohjalle pitäisi yrittää rakentaa sitä vakautta.
Mielestäni tämä selonteko tulee täällä eduskunnassa
arvioida kriittisesti, mutta kuten totesin, niin vaalit ovat osa
demokratiakehitystä.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Monesta puheenvuorosta on käynyt selvästi
ilmi, että siellä on epäonnistuttu, ja
on moitittu, että poliittista dialogia ei ole syntynyt.
Herää tietenkin kysymys, mistä johtuu, että ei
ole syntynyt. Ovatko suomalaiset olleet passiivisia? Nyt puhutaan,
että pitää käynnistää. No,
miksi me emme ole käynnistäneet? Aiommeko me tämän
jälkeen käynnistää, se on seuraava
kysymys. Minä pelkään, että tässä on
ollut paljon paljon puhetta tämän epämääräisen
asian ympärillä. Tilanne on se, jonka me olemme
kuvanneet. Se on vaikea, mutta olemmeko tehneet riittävästi
ja tulemmeko me tekemään riittävästi jatkossa?
Tästä selonteosta ei käy ilmi, kuinka paljon
Isaf-joukkoja aiotaan vaalien aikana vahvistaa, mihin määrään
ne nostetaan 53 000:sta, siis kaiken kaikkiaan. Suomi kaksinkertaistaa.
Sitten tähän turvallisuusneuvoston hyväksymään
päätöslauselmaan. Siinähän
kyllä myös todetaan, että kannustetaan
YK:n jäsenmaita vahvistamaan Afganistanin omien turvallisuusjoukkojen
kouluttamista ja myöskin painotetaan tarvetta tukea maan
asevoimien kehittämistä. Mitä puolustusministeri
sanoo tästä tukemisesta, asevoimien kehittämisestä?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä selonteosta käy
ilmi, että Isaf-joukkoja on koko Afganistanin alueella
ja näitä kansallisen armeijan joukkoja lähinnä vain
kahdella alueella, oliko se nyt itä- ja eteläosissa
Afganistania. Herää tietysti kysymys, onko nyt
sitten niin, että kun Isaf-joukkoja vahvistetaan — mikä sinänsä on
ihan ok ja voi todella perustellusti kannattaa sitä, kun
on kysymys demokratian edistämisestä — niin
ollaan sellaisessa tilanteessa, kun otetaan vielä lisäksi huomioon
se, mitä ed. Salolainen totesi tästä alkuperäisväestön
suhtautumisesta vieraisiin joukkoihin, että nimenomaan
vaalitilanteessa se stimuloisikin aggressioita eikä toimisikaan
siihen suuntaan, missä vilpittömästi
tietysti me haluamme olla mukana. Kun tälle tielle on lähdetty,
niin pakkohan se on eteenpäin mennä, eihän
siinä mitään.
Ulla Karvo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Onnistuneet presidentinvaalit ja maakuntavaalit
ovat tärkeä askel Afganistanin demokratiakehityksessä.
Tukitoimiin osallistumiselle on perusteet. Samaan aikaan on kuitenkin
huolehdittava siitä, että rauhanturvaajien palvelussuhteiden
ehdot ovat houkuttelevat. Puolustusvoimat on ilmaissut toistuvasti
huolensa siitä, että rauhanturvatehtäviin
hakijoiden määrä on laskenut. Nyt on
pientä nousua nähtävissä, mutta edelleenkään
ei olla tilanteessa, jossa hakijoista muodostuisi monipuolinen,
eri ammattialoista muodostuva joukko. Perinteisesti juuri eri alojen osaajien
hakeutuminen rauhanturvatehtäviin on ollut suuri etu.
Syytä on myös kiinnittää huomiota
siihen, että naisten osuus kriisinhallintatehtävissä työskentelevistä on
huolestuttavan pieni. Erityisesti tähän seikkaan
tulisi puuttua ja tehokkaita keinoja naisten mukaan houkuttelemiseksi
tulisi keksiä.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On selvä, että Afganistanissa
ei saavuteta rauhaa ilman poliittisia ratkaisuja, ja nämä vaalit
ovat yksi osa sitä kokonaisuutta. Ne tukevat oikeusvaltiokehitystä ja
demokratiaa. Ne ovat tavallaan niitä siviilikriisinhallinnan
keinoja. Sen takia vasemmistoliitonhan pitäisi tukea voimakkaasti
tällaista operaatiota, mihin nyt ollaan lähdössä.
Mutta olennainen kysymys on se, missä vaiheessa Isafin
piirissä aiotaan arvioida tavallaan nyt Afganistan uudelleen.
Milloin YK, Nato, EU kokoontuvat yhteen tavallaan myöskin
presidentti Obaman uuden linjauksen pohjalta miettimään,
mikä on se uusi satsaus ja uusi alku Afganistaniin ja millä tavalla
aiotaan sitten Nrf:n nopeita joukkoja käyttää myöskin
vaalitarkkailun turvaamiseksi?
Puhemies! Haluan vielä kiinnittää huomiota Tšadiin.
Nimittäin 15.3. operaatiovastuu siirtyy siellä.
Olisi ollut kyllä kohtuullista, arvoisa puolustusministeri,
että nämä kaksi selontekoa olisi tuotu
eduskunnalle yhtä aikaa. Se olisi ollut jotenkin käytännöllistä ja
pragmaattista, olisi voitu arvioida niitä yhtä aikaa
tässä varsinkin, koska Tšadin osalta
tulee erittäin kova kiire, jos 15.3. pitäisi jo
ottaa uusia linjauksia. Afganistanin täydennysjoukkojen
lähettäminenhän on meillä edessä aikaisintaan
vapun jälkeisenä aikana.
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Helsingin Sanomat kertoo tänään
klo 13.19 muun muassa, että ääri-islamilainen
Taleban-liike on surmannut ainakin 27 ihmistä tänä aamuna.
Afganistanin vakauttaminen on meidän kansainvälisen
yhteisön yhteinen moraalinen projekti. Monessa mielessä Afganistan
on kuin potilas, ehkä alkoholisti tai mielenterveyspotilas,
jota me emme voi muuta kuin auttaa auttamaan itse itseään.
Siinä mielessä tämä vaalien
turvaaminen on tärkeä osa. Afganistaniin ei voida
saada rauhaa ilman poliittista ratkaisua, ja siinä nämä vaalit ovat
tärkeä elementti.
Meidän tehtävämme on auttaa afganistanilaisia
itse luomaan yhteiskuntarakenne, joka perustuu vakaaseen afganistanilaiseen
hallintoon, ja itse lähteä rakentamaan sitä,
että Taleban ja muut ääriliikkeet eivät
enää hyökkää.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun vähän vajaa viisi vuotta
sitten eduskunnan ihmisoikeusryhmä oli Afganistanissa,
niin silloin oli toivoa maassa, turvallisuus oli lisääntymässä,
Kabul oli turvallinen, jopa Mazar-i-Sharif oli turvallinen alue
silloin. Minä olen erittäin surullinen siitä kehityksestä,
mitä on tapahtunut sen jälkeen. Vaikka on asevoimia
paljon lisätty, aseellista rauhanturvaamista on yritetty
viedä sinne, tämä poliittinen neuvotteluratkaisu
on jäänyt odotuttamaan itseään,
ja se on erittäin surullista.
Kaikkien meidän pitää kantaa huolta
Afganistanin kansan tilanteesta ja sen tulevaisuudesta. Mutta minä näen
aika pessimistisenä tämän asevarusteisen
rauhanturvaamisen ja diplomatian viemisen, ja ehkä sitä voidaan
katsoa, ovatko kaikki isommat kumppanit, jotka siellä aseineen liikkuvat,
toimineet parhaalla mahdollisella tavalla, ovatko ne kunnioittaneet
sen kansan peruskulttuuria, sen lähtökohtia, vai
ovatko he olleet liikaa öykkärilinjalla siellä liikkeellä.
Tämä on se kovin haaste, millä saadaan
luottamusta Afganistanin kansalta niitä joukkoja ja niitä toimijoita kohtaan.
Sen takia tämä asevoimien lisääminen ja
sillä demokratian ja rauhan palauttaminen ei ole välttämättä kovin
tuloksellista.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulla oli tilaisuus vierailla Afganistanissa
aivan hiljattain. Täytyy todeta, että nämä puheenvuorot,
joita tässä viimeksi on käytetty, kyllä kertovat
maan todellisuudesta. Poikkeuksellisen vaativissa olosuhteissa siellä työskennellään,
ja Kabul on itse asiassa bunkkerikaupunki. Siellä eletään
sotatilassa.
Suomalaiset sotilaat, jotka tällä hetkellä ovat Afganistanissa,
ovat toisen maailmansodan jälkeen kovimmassa paikassa.
Joka ikisen sotilaan kohdalla, joka täältä lähetetään,
meidän täytyy äärimmäisen
vastuullisesti tehdä nämä päätökset.
On aivan selvä asia, että Afganistanin tilannetta
ei voida ratkaista pelkästään kansainvälisin toimin,
ei myöskään kansainvälisin sotilaallisin toimin,
vaan siihen täytyy pystyä kytkemään
erityyppiset kehitystoimet mukaan, ja tätähän
kansainvälinen yhteisö koko ajan myöskin
tekee. Tämä on itsestäänselvä asia
kaikissa näissä muodoissa.
Nyt nämä vaalit ovat tärkeä asia.
On myöskin tärkeää, että me
voimme tukea näiden vaalien onnistumista. Nyt olemme tekemässä päätöksen noin
sadan sotilaan lähettämisestä. Tietysti
ministeriltä voi kysyä, onko tämä sata
sotilasta nyt se optimimäärä, olisiko
vähemmälläkin mahdollisesti selvitty.
Erinomaisen vaativiin tehtäviin heidät tullaan
lähettämään. Tästä meidän
täytyy olla tietoisia.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näissä kriisinhallintatehtävissä uskottavuus
on kaikkein tärkeintä. Otetaan Irak esimerkkinä.
Kun siellä ihmiset ovat vihdoinkin kyllästyneet
näihin tienvarsipommeihin, terrorismiin ja Yhdysvallat
on lisännyt joukkojaan, ottanut tilanteen hallintaansa,
niin me näemme, että siellä suoritettiin
vaalit rauhallisissa olosuhteissa varsin demokraattisesti. Kehitys
on menossa hyvään suuntaan. Ja Balkanilla oli
ihan sama tilanne. Siellä kun kansainvälisten
joukkojen silmien edessä suoritettiin joukkomurha, niin syntyi
tämmöinen innostus, että taistellaan
niitä ulkomaisia joukkoja vastaan. Sen jälkeen,
kun Nato tuli sinne, otti tilanteen hallintaansa, saatiin vakaus,
saatiin rauha alueelle aikaan. Ja Afganistanissa on ihan sama tilanne.
Se tilanne täytyy ottaa haltuun, niin että siellä on
uskottava kredibiliteetti kansainvälisillä joukoilla,
ja vasta sen jälkeen päästään
eteenpäin.
Tässä suhteessa tietysti, jos halutaan näitä siviilikriisinhallintakeinoja,
niin vaalit ovat kaikkein keskeisin tehtävä. Ne
ihmiset, jotka ovat jollakin tavalla halukkaita demokratiaan, pitää sitoa,
ja vain vaalit on se keino, jolla ihmiset voidaan sitoa ja pitää sitoa
kaikkialla maassa.
Ihmettelen kyllä vasemmistoliittoa. Onko teillä edelleen
se käsitys vaaleista, että vaaleissa riittää se,
että kassakaapista otetaan vaalien jälkeisenä päivänä sitten
tulokset valmiina, vai onko niin, että vaalit järjestetään
tosiaan äänestyspisteissä kaikkialla
maassa niin, että rauha näillä alueilla
voidaan turvata?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Täällä on hyvin
korostettu oikealla tavalla sitä, että tässä on kysymyksessä demokraattisten
vaalien järjestämisen tukeminen ja että tavoitteena
pitkässä juoksussa mielellään
mahdollisimman nopeasti kuitenkin on poliittisen ratkaisun edellytysten luominen.
Kun ed. Kallis kysyi, miten Suomi on edistänyt tätä poliittista
ratkaisua, niin en halua väheksyä, mutta Suomi
ei varmasti tämän poliittisen dialogin vetovastuussa
ole. Siinä mielessä täytyy tietysti olla
realisti. Mutta lähiviikkoina järjestetään
Isaf-kokous, johon osallistuvat kaikki operaatioon osallistuvat
maat. Tämä on järjestyksessä kolmas
ja osoittaa sitä, että kaikki maat, jotka ovat
mukana, ovat mukana myös päätöksenteossa.
Näissä kokouksissa korostetaan ennen kaikkea poliittisen
ratkaisun välttämättömyyttä,
kiinnitetään huomiota turvallisuustilanteeseen
ja painotetaan yhteistyötä Isafin ja YK:n välillä.
Tämän tyyppisiä asioita on varmasti nytkin
edessä ja nyt tietysti aivan erityisesti tämä vaalien
järjestäminen.
On yhdyttävä niihin näkemyksiin,
joissa todetaan, että turvallisuustilanne erityisesti etelässä, osin
myöskin Kabulin alueella, on äärimmäisen kriittinen,
että huumeet ovat vakava ongelma, jolla myöskin
rahoitetaan tätä terroristitoimintaa, että maan
hallinnon korruptiossa on paljon korjaamista. Kaikkiin näihin
asioihin aika suoraviivaisesti kiinnitetään huomiota,
mutta haaste se on. Toisella puolella on sitten asioita: tytöt
ovat päässeet kouluun, kyliä on sähköistetty,
koulutusjärjestelmä toimii toisella tavalla, vastasyntyneiden
lasten kuolleisuus on tipahtanut aivan olennaisella tavalla. Eli
on saavutettu myöskin tuloksia, ja niitä tuloksia
tietysti pitää saada enemmän, jotta paikallinen
väestö ymmärtäisi ja hyväksyisi
entistä paremmin tämän rauhanturvaoperaation
merkityksen.
Ed. Kallikselle vielä: Millä tavalla Suomi
tukee Afganistanin armeijan kehittymistä? Me olemme aloittaneet
uuden toimintamuodon, joka on tämmöinen koulutuselementti,
eli meiltä on lähetetty sinne, niin kuin eduskunta
on päättänyt, tykistökouluttajia.
Tätä vastaavaa konseptia on ajatus jatkaa, rajallisia
määriä mutta ennen kaikkea kokeneita
sotilaita kouluttamaan. Sen tavoitteenahan on se ainut oikea tie,
että Afganistanin oma armeija ja poliisi ottavat itse vastuuta
omasta turvallisuudestaan. Eli siellä toimitaan kouluttajina
ja toivotaan, että he itse oppivat ja ottavat vastuun.
Tämä on se tie, jota on edetty, ja on syytä sitten
pohtia myös jatkossa, voidaanko sillä edetä.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat edustajat! Viime viikon aikana
minulla on ollut mahdollisuus käydä keskustelua
Afganistanin tilanteesta sekä Afganistanin hallituksen
turvallisuuspoliittisen neuvonantajan kanssa että sitten
Münchenissä lounaalla kenraali Petraeuksen kanssa
Yhdysvaltojen puolelta. Täytyy sanoa, että näissä keskusteluissa
heijastuivat pitkälti samat elementit, jotka on kuultu
tässä salissa tänään.
Ensimmäinen kokonaishuomio on se, että Afganistan
on ehkä tällä hetkellä yksi
maailman tuliherkimmistä ellei vaikeimmista paikoista.
Ed. Kiljunen puhui pahimmasta paikasta, jossa suomalainen sotilas
on ollut toisen maailmansodan jälkeen. Ei välttämättä kaukana
totuudesta. Samalla olen vahvasti sitä mieltä,
että tämä on yksi koko kansainvälisen
yhteisön keskeisimmistä, keskeisimmistä kansainvälisistä kriiseistä.
Sen takia pidän tervetulleena sitä lähestymistapaa, joka
uudella Yhdysvaltain hallinnolla on ollut ja joka ei missään
nimessä ole ainoastaan sotilaallinen vaan vaatii, kuten
tässä salissa on vaadittu moneen otteeseen, poliittista
ratkaisua ja poliittista lähtökohtaa.
Ed. Salolainen nosti hyvin esille Karzain hallinnon korruption,
ja myös tältä puolelta salia kuului paljon
huumeongelmiin liittyviä esimerkkejä. Nämä ovat
kysymyksiä, joita Yhdysvaltain hallinto on ikään
kuin pistänyt pöydälle myös
nykyhallinnon kanssa. Siis tilanne siellä on todellakin
erittäin vaikea.
Ed. Tuomiojalle: Perusteluna tässä ei missään nimessä ole
Nato tai ikään kuin mielistely Yhdysvaltojen suuntaan.
Me katsomme tätä kokonaisvaltaisesti ja olemme
vahvasti sitä mieltä, vahvasti sitä mieltä,
että Afganistan on yksi pahimpia kriisipesäkkeitä ja
Afganistanin väestö on kärsinyt maailmanpolitiikan
myllerryksessä viimeisen 30 vuoden aikana enemmän
kuin moni muu. Me menemme sinne, koska me uskomme ihmisoikeuksiin.
Me menemme sinne, koska me haluamme edistää demokratiaa.
Te puhuitte YK:n kriisinhallintajoukoista. Se vaihdos tulee tapahtumaan
sitten, kun keskustelemme Tšadista ylipäätään.
Eli kokonaisuutena olemme pitkälti samaa mieltä siitä,
että tämä on vaikea paikka, epäonnistumisia
on ollut. Poliittista ratkaisua haetaan, ja me uskomme, että pitkässä juoksussa
sellainen Afganistanissa syntyy. Mutta ei missään
nimessä, kuten tässä salissa on hyvin
huomioitu tänään, kannata vähätellä niitä riskejä,
joita tähän operaatioon kuuluu.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä useampikin edustaja, ed.
Salolainen ennen muuta, kritisoi tämän hetkistä tilannetta,
ja sitten ministeri Häkämies viittasi joihinkin
asioihin, jotka ovat kansan näkökulmasta paremmin.
Lapsikuolleisuus oli todella kova Talebanin aikana johtuen muun
muassa myös siitä saarrosta, joka oli Afganistanin
ympärillä. Ei ollut lääkkeitä,
ei mitään muuta.
Mutta haluaisin kuulla myös ministerien kantaa siitä,
että on nyt viime aikoina nimenomaan näitä oheisvahinkoja
ollut varsin paljon Yhdysvaltain ja liittolaisten toimenpiteissä,
pommituksissa, ne ovat kohdistuneet siviileihin. Onko meillä mahdollisuuksia
vaikuttaa Yhdysvaltojen kanssa käytävissä neuvotteluissa
tai keskusteluissa yleensäkin siihen suuntaan, että myös
Yhdysvallat tarkentaisi näitä osumia?
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä operaatiosta on nostettu
esiin kysymys siitä, osallistuuko Suomi ja lisääkö Suomi
panostustaan sen vuoksi, että tämä on
Nato-johtoinen operaatio. Minusta ei ole sinänsä kiinnostava
kysymys pohtia näinpäin, että vastaamme
ei tai kyllä vain sen vuoksi, onko operaatio nyt jonkun
järjestön, Naton, EU:n vai YK:n tai Etyjinkin
tarvittaessa, jos sellainen syntyy. Tämä ei voi
olla peruste silloin, kun tässä talossa harkitaan
näitä asioita. Mutta on epäilemättä tärkeää miettiä asia
myöskin näinpäin, että kun Suomi
esiintyy kansainvälisesti rauhanturvatoiminnan suurvaltana,
niin niiden tietojen mukaan, jotka minulla on tämänhetkisistä luvuista, tällä hetkellä
YK-operaatioissa
on suomalaisia rauhanturvaajia tasan 23 kappaletta. Se tietysti on
tässä nyt epäsuhta, jos Suomi muuten
haluaa näyttäytyä maailmalla ja YK:ssa — meillä jopa turvaneuvoston
jäsenyyshanke on tässä käynnissä — ja
jos me näin vähällä panoksella
olemme näissä YK:n operaatioissa mukana ja meillä riittää voimavaraa
sitten näihin muihin operaatioihin, monet hyvät
perusteet tässä varmasti taustalla. Tämä tilanne
tietysti synnyttää sen kysymyksen, onko Suomi
luistamassa niistä velvoitteista, joita meillä nimenomaan
YK:n rauhanturvatoimintaan osallistumisessa on.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On ihan selvää, että kokonaistilanne
Afganistanissa on vaikea. Sehän tulee hyvin esille tästä selonteosta,
ja sitä on vielä erittäin hyvin selvennetty
ministerien esiintymisellä, ja moni edustaja täällä salissa
on kertonut omia käsityksiään siihen
liittyen. Minun ajatukseni menevät vaan tässä hivenen
toisella lailla siihen kokonaisuuteen. Sitä voi tietysti kommentoida,
mutta mehän emme sitä tietenkään
täällä päätä.
Suomi on ollut alusta lähtien mukana. Tässä selonteossa
sanotaan, että tämä on YK:n valtuuttama
laajin kansainvälinen rauhanturvaoperaatio. Nyt on kysymys
noin sadan sotilaan määrästä,
jota Suomelta pyydetään sinne, ja me olemme alusta
lähtien olleet mukana. Olisi tietysti aika lailla epäloogista,
jos me ilman hyvin selviä syitä kieltäytyisimme.
Itse asiassa se jatkumo on sanottu silloin, kun me lähdimme
tähän kaikkeen mukaan, että tämänlaatuisia
väliaikaisia lisävelvoitteita Suomelle voi tulla.
Se on hyvä meidän muistaa, kun me teemme kansainvälisiä sopimuksia.
Tämä selonteko täyttää erittäin
hyvin tehtävänsä. Minusta meidän
ei sitä täällä pitkään
tarvitsisi puida.
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sissipäälliköt
rahoittavat sotia huumeviljelmillä. Teknologia on kehittynyt maailmassa,
ja satelliiteista varmasti nähdään nämä huumepellot.
Kysyisin, miksi esimerkiksi Nato ei pommita hajalle näitä peltoja,
koska varmasti nähdään, missä niitä on.
Pekka Haavisto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun mietitään, olemmeko Afganistanissa
Naton vuoksi vai Natosta huolimatta, niin täytyy tietysti
vähän katsoa tätä historiaa:
tämä on ollut yksi Nato-johtoinen kriisinhallintaoperaatio,
jolle Nato on asettanut hyvin suuret odotukset, ja olemme tietysti
sellaisessa tilanteessa, jossa myöskin Nato joutuu askel
askeleelta vähän perääntymään
näistä odotuksista. Minusta tämä on
realismia, että vielä vuosi tai kaksi sitten sanottiin,
että tämän operaation mukana Nato seisoo
tai kaatuu näissä kriisinhallintatoimissa. On
tietysti vaikea omaa mainettaan panna yhden operaation varaan, ja
näinhän tässä on vähän
käynyt, että uudelleenarvion hetki on tullut.
Olen ed. Laukkasen kanssa samaa mieltä siitä,
että viimeistään näiden vaalien
jälkeen joudutaan katsomaan, miten kansallinen yhteisö kokonaisuudessaan,
Nato, EU, YK, Afganistanissa toimii ja mitkä ovat nämä laajemmat
tavoitteet.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Lyhyet vastaukset näihin viimeisimpiin
kommentteihin.
Ed. Tiusanen nosti esille siviilit. Huoli siviiliuhreista on
ilman muuta aiheellinen, ja siihen on kiinnitetty merkittävästi
lisää huomiota. Natossa ja Isaf-ohjeistuksessa
näitä toimintatapoja kehitetään,
ja me olemme myös puuttuneet näihin, eli totta
kai välttäminen on ensisijainen tavoite.
Ed. Kimmo Kiljunen nosti esille Naton ja YK:n, ehkä myös
viitaten ed. Tuomiojan, ed. Akaan-Penttilän ja ed. Haaviston
kysymyksiin. Siis tilanne tällä hetkellä on
se, että meillä on YK:n piirissä 26 sotilaallista
ja siviilikriisinhallintaoperaatiota ympäri maailmaa. EU:lla
niitä on ollut viime vuosien aikana noin 22. Nyt minulla
ei ole viimeisintä — ellei tässä tekstiviestissä sitä äsken
ilmennyt — lukua Nato-operaatioista — ei — mutta
siitä me voimme ottaa selvää. Toki me
olemme katsoneet, kuten itse totesitte, että ei ole kysymys
siitä, mikä organisaatio sitä kriisinhallintaoperaatiota
vetää, vaan kyse on siitä, onko meidän
tarkoituksenmukaista olla siellä mukana. Olemme nähneet,
että Afganistan on yksi meidän painopisteistämme.
Sen takia meillä on ollut siellä niin sanotusti
presenssi. Tšadista ja YK:sta ehkä enemmän
sitten puolustusministeri Häkämies.
Puhemies:
Ministeri Stubb, täällä on joskus
ollut puhetta, ettei pidettäisi puhelimia auki istunnon
aikana. (Ed. Kimmo Kiljunen: Mutta hän ei ole kansanedustajana
ollut, hän ei tiedä käytäntöä!) — Siksi
vain sanoinkin.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Ehkä muutama sana näistä kriisinhallinnan
tulevista linjauksista, jotka varmasti eduskunnalla on hyvin tiedossa.
Eli kun Balkanin osalta, joka on nyt meidän pääkohteemme,
on Kosovossa 450, Bosniassa 50, siis yhteensä noin 500,
niin tämän vuoden aikana alkaa jo selvästi
suunta kääntyä alaspäin, mikä tietysti
kertoo turvallisuustilanteesta. Ensi vuonna ollaan ehkä määrässä,
joka on puolet siitä, noin 250. Afganistan 100, tämä peruspohja, nyt
väliaikainen tuplaaminen 200:aan, ja sitten se tie, joka
voisi olla se lisäämisen vaihtoehto, on tämä kouluttajatoiminta.
Mutta niin, jos eduskunta päättää.
Kolmas kohde on sitten Afrikka ja Tšad, eli sen osalta
Suomi on hyvin ensimmäisten joukossa vastannut myönteisesti
YK:n tiedusteluun, että Suomi olisi valmis menemään
mukaan tähän YK-operaatioon, kun hatut niin sanotusti
vaihdetaan EU-kriisinhallinnasta YK-operaatioon. Tämäntyyppinen
valmistelu on hyvin loppusuoralla. Eduskunta tulee, aivan kuten
ed. Laukkanen totesi, tämän selontekoesityksen
saamaan lähiaikoina. Se on sitten se meidän YK-lippumme. Ensi
vaiheessa varmaan puhutaan alle 100:sta, mutta omassa suunnittelussa
olemme lähteneet siitä, että se on useamman
vuoden operaatio. Katsotaan sitten, onko rahkeita lisätä sitä määrää.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! On varmasti niin, että eräänlainen
turhautuneisuus ja neuvottomuus on vallalla, kun puhutaan Afganistanista.
Ja tämä ei nyt koske vain meidän keskusteluamme
täällä, vaan koko kansainvälisen
yhteisön piirissä olevaa keskustelua ja myös
Isaf-operaation piirissä olevaa keskustelua.
Ennen kuin, ministeri Häkämies, poistutte, olisin
vielä halunnut vaan täsmentää sen,
että kun kerroitte, että keväällä Isaf-hallinto
kokoontuu, niin onko tuolloin todellakin jo tarkoitus sitten arvioida
myöskin sotilaallisten toimien tuloksellisuutta ja ehkä myöskin
sitten niitä tulevia panostuksia, mitä siellä vähän
pysyvämmän rauhantilan aikaansaamiseksi saadaan.
Tämä on erittäin tärkeä kysymys,
milloin Isafissa tehdään tämä vakava
arvio.
Mutta minullakin oli, arvoisa puhemies, ne neljä pointtia
tähän keskusteluun, joista ensimmäinen — täällä parlamentin
jäsenille sallitaan neljä, ministerille ehkä vaan
kolme (Naurua) — olennainen kysymys on se, että Afganistanissa
ei synny pysyvää rauhaa ilman poliittista ratkaisua. Sen
takia nämä vaalit täytyy nähdä oikeastaan
tämän asian valossa. Sen takia vaalit ovat keskeinen
tavoite kansainväliselle yhteisölle, jonka toimien
kokonaiskoordinoinnissa YK:lla niin kuin Isafillakin on äärimmäinen
keskeinen rooli. Sen takia tämä tekee minun mielestäni
nyt vähän helpommaksi tämän
arvion myöskin täällä meillä lähettää tällaisia
tukijoukkoja noin sadan miehen verran määräajaksi,
4—5 kuukaudeksi, sinne, koska sillä turvataan
selkeästi Afganistanin siirtymistä kohti demokratiakehitystä ja
vahvistetaan oikeusvaltiokehitystä.
Ja mikä tärkeintä, täällä on
kaivattu niitä siviilitoimia: teitä ja raja-asemia
ja maataloustyöpaikkoja ja terveysasemia jne. Ilman sitä,
että pystytään apu saamaan perille, ei
ole mitään mieltä meidän lisätä niitä siviilitoimia.
Meidän täytyy olla varmoja, että siviilitoimet
myöskin menevät perille. Siksi on selvää,
että meille tällä omalla hankkeellamme
on merkittävä merkitys, suuri merkitys, ja se
on perusteltu Afganistanin pitkäjänteisen tilanteen
vakauttamiseksi. On hyvin tärkeää, että me
olemme osaltamme vahvistamassa afgaanien omia valmiuksia kriisin
ratkaisemiseksi, ja vaalit täytyy nähdä osana
tätä projektia.
No, sitten se kakkospointti. Pidemmällä tähtäimellä Suomen
tulee harkita oman osallistumisensa laajuutta ja sisältöä.
Ulkoasiainvaliokuntahan on edellyttänyt ulkoasiainministeriöltä Afganistania
koskevaa maakohtaista toimintasuunnitelmaa. No, sitä ei
nyt toistaiseksi ole vielä annettu ennen tätä selontekoa,
mutta on aivan selvää, kuten aikaisemminkin sanoin,
että vaalien tavallaan aikataulun epävarmuudesta
johtuen tämä ei varmaankaan ole ollut asiallisesti
oikein edes mahdollista. Tähän liittyy sitten
myöskin se isompi kehys, mitä Isafin piirissä,
YK:n piirissä koko Afganistanista tehdään.
Mielenkiintoista on ollut se, että presidentti Obaman ensimmäisiä ulkopoliittisia
linjauksia oli selkeästi se, että hänen
tavoitteensa on vetäytyä tietyllä aikaviiveellä 16
kuukauden aikana Irakista ja siirtää selkeästi
toiminnan painopiste Afganistaniin, mikä osoittaa sen,
että siellä on nähty, että Afganistanin
kriisi vaatii voimakkaasti uusia panostuksia.
Kolmanneksi, kriisinhallinnan alueella Afganistanissa tarvitaan
edelleen alueellisten jälleenrakennusryhmien johtovaltioita,
lisäpanostusta armeijan ja poliisin kouluttamiseen. Oikeusvaltion
perusteiden luomisessa ollaan toki vasta alkutaipaleella, mutta
arvioin, että tulevaan selvitykseen Suomen kokonaisvaltaisesta
toiminnasta Afganistanissa täytyy sisältyä myös
selkeä arvio Suomen mahdollisuudesta tehdä enemmän
sekä kriisinhallinnan että myöskin kehitysyhteistyön sektoreilla
lähivuosien aikana. On mahdollista, että tällä me
saavutamme sitä vakautta, joka mahdollistaa näiden
siviilitoimien paremman perillemenon.
Tässä jo puolustusministeri vastasikin tähän avainkysymykseen
siitä, miten tätä kokonaisvaltaisempaa
kriisinhallintaprofiilia sitten eduskunnalle esitellään.
Tämä Tšad-selontekohan on sen takia hyvin
kiireinen, koska tämän operaation johtovastuu
siirtyy EU:lta YK:lle jo maaliskuun puolivälissä.
Eduskunta tietysti hoitaa oman roolinsa tässä kansallisessa
päätöksenteossa, mutta tietenkään
sen roolia ei pidä vähätellä tässä eikä myöskään
tässä kriisinhallinnassa. Tämä on,
puhemies, mielestäni nyt tärkeä kysymys,
kun täällä on viitattu aikaisemmin tähän
tasavallan presidentin esiintymiseen täällä valtiopäivien
avajaisissa ja tulkittiin näin, että hän
jotenkin pisti nyt niin kuin joukot ojennukseen suhteessa tähän Nato-tulkintaan.
Mutta hän sanoi myöskin tästä Afganistanista
niin, että tutkikaa huolella tämä esitys.
Jos luetaan kriisinhallintalakia, kriisinhallintalakihan sanoo
näin: "Päätöksen Suomen osallistumisesta
sotilaalliseen kriisinhallintaan - - tekee kussakin tapauksessa
erikseen tasavallan presidentti valtioneuvoston ratkaisuehdotuksesta."
Ja tämä eduskunnan kuuleminen selontekomenettelyssä on
vaan tämmöinen sivujuoni. Nyt vaan todella toivon,
että valtioneuvosto, hallitus, on varmistanut selustansa
ja huolehtinut siitä, että tasavallan presidentti
sitten hyväksyy tämän ratkaisun siltä pohjalta,
mihin eduskunta täällä omassa käsittelyssään
sitten päätyy. Tuntuisi hyvin oudolta, että eduskunta
saa hallitukselta esityksen, ottaa siihen kantaa ja hallituksella
on selkeä pohjakanta ja presidentti kriisinhallintalain antamien
valtuuksien pohjalta sitten poikkeaa siitä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muistanko nyt oikein, että eduskunta
nimenomaan vaati itse tämän mutkan, kun se mutka
oltiin oikaisemassa tällaisten niin kuin Afganistanin keikankin
osalta, ja niin, että tätä selontekona
käytetään täällä,
ja silloin vielä luvattiin tarpeen niin vaatiessa erittäin nopeaa
käsittelyä?
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmasti se oli niin kuin ed. Pulliainen tämän
historiatulkinnan antaa. Mutta jos me puhumme edelleenkin tavallaan
myöskin tästä parlamentaarisesta ulko-
ja turvallisuuspoliittisesta johtamisjärjestelmästä ja eduskunnan
roolista siinä, tuntuisi erinomaisen oudolta, jos jossakin
myöhemmässä vaiheessa tasavallan presidentti
poikkeaisi selkeästi eduskunnan ilmaisemasta tahdosta.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Tarkalleen ottaen presidentti Halonen valtiopäiväavajaispuheessaan
sanoi seuraavasti: "Joukkojen tilapäiselle lisäämiselle
sadalla sotilaalla on maan demokratiakehityksen tukemisen kannalta
hyvät perusteet, mutta toivon eduskunnan seuraavan Afganistanin
tilannetta tarkasti ja arvioivan ehdotusta huolellisesti." Eli tätähän
me juuri tällä hetkellä teemme.
Sotilaallinen kriisinhallinta on Suomessa monessa yhteydessä nähty
valitettavan yksipuolisena Suomen poikain lähettämisenä taistelemaan suurvaltojen
kauppapoliittisia sotia. Erityisesti Nato-operaatiot ovat saaneet
osakseen kovaa kritiikkiä. Täällä myös
noustaan heti paikalla pystyyn, kun sanotaan sana Nato, ja ollaan
huolissaan. Siitä huolimatta täytyy muistaa, että Suomi on
lähettänyt ainoastaan niihin Nato-johtoisiin rauhanturvaoperaatioihin
joukkoja, jotka ovat YK:n mandatoimia, ja tätä YK:n
roolin vahvistamista on varmasti Suomellakin mahdollisuudet edistää.
Suomella on annettavaa kriisinhallinnassa, niin sotilaallisessa
kuin siviilikriisinhallinnassa. Näitä ei voi erottaa
toisistaan. Valitettavan usein kuitenkin nimittäin edelleen
tarvitaan sotilaiden luomat edellytykset siviilikriisinhallinnan
onnistumiselle. Suomalaisen sotilaallisen kriisinhallinnan monimuotoisuus
on muistettava. Se ei ole aktiivista sotaa, se ei ole aina edes
ase kädessä partioimista. Hyvänä esimerkkinä suomalaisen sotilaskriisinhallinnan
monimuotoisuudesta on joukkomme Kosovossa. Kuka muistaa vielä joulun
alla kuvat joulupukeiksi pukeutuneista suomalaissotilaista luomassa
joulumieltä kosovolaisille lapsille? Yhtä tärkeää on
tieto suomalaisista joukoista huolehtimassa puhtaan veden jakelusta,
turvaamassa lasten pääsyä kouluun tai
jopa tilapäisesti opettajaa korvaamassa. On tarpeetonta luoda
suomalaiseen kriisinhallintakeskusteluun mielikuvia hampaisiin asti
aseistetuista taistelujoukoista. Suomella on oma tehtävänsä kriisinhallinnassa.
Tämä tulee muistaa nykyisessä Afganistan-keskustelussakin.
On hyvä, että selonteko otti selvän kannan
kriisinhallinnan resursseihin tulevaisuudessa.
Jatkossa meillä on tarvetta erilaisesta ammattiosaamisesta
kriisinhallintatehtävissä. Meillä on jo
tällä hetkellä vaikeuksia rekrytoida
opettajia, sairaanhoitajia, palomiehiä, poliiseja riittävässä määrin
niihin tehtäviin, joita sotilaallisen kriisinhallinnan
rooteliin kuuluu. Tässä nostan naisten merkityksen
esiin ja olen kannattamassa ministeri Henna Virkkusen tekemää ehdotusta,
että naisille luotaisiin mahdollisuus vapaaehtoisiin kutsuntoihin.
Sitä kautta naisille vietäisiin paremmin tietoutta
siitä, minkälaisia uramahdollisuuksia naisilla
olisi armeijan palveluksessa eikä ainoastaan armeijan palveluksessa,
vaan myöskin niin, että naiset sitä kautta
saisivat johtajakoulutusta. Sitä kautta myöskin
naisten mahdollisuus osallistua kriisinhallintatehtäviin
parantuisi olennaisesti ja Suomi saisi hoidettua paremmin kansainväliset
velvoitteensa.
Afganistanin vakauttaminen, demokratian, ihmisoikeuksien ja
oikeusvaltion kehityksen edistäminen ja pitkällä tähtäimellä afgaanien
auttaminen auttamaan itseään ovat vuoden 2001
Bonnin sopimukseen perustuvat kansainvälisen yhteisön
toiminnan periaatteet Afganistanissa. Tämä nykyinen
hallituksen esitys Suomen Isaf-joukkojen osallistumisesta taikka
niiden vahventamisesta sadalla sotilaalla noin 4 kuukauden määräajaksi
pohjoisella komentoalueella on tarkkarajainen ja sidottu nimenomaan
Afganistanin vaalien tukemiseen. Siksi se on erittäin kannatettava
ajatus. Afganistanin operaation tavoitehan on, että kansainväliset
joukot tekevät itse itsensä lopulta tarpeettomiksi
ja voivat poistua Afganistanista. Se, että nämä vaalit
sujuvat turvallisesti ja oikeudenmukaisesti, tuo lähemmäksi
myös sen päivän, jolloin kansainväliset
joukot voidaan kotiuttaa kokonaan. Näihin vaaleihin panostaminen
on siis kauaskatseista ja myötäilee juuri sen kaltaista
pitkäjänteistä linjaa, jota Afganistanin vakauttamisessa
nyt tarvitaan.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Näinä vaikeina taloudellisina
aikoina meidän tulee normaalia tarkemmin harkita, mihin
operaatioihin ja kuinka paljon me suomalaisia rauhanturvaajiamme
lähetämme.
Afganistanin vaalit ovat totta kai tärkeä tapahtuma,
mutta huikeat 6,1 miljoonaa euroa rahaa siihen, että suomalaiset
osallistuvat vaalien valvomiseen asein, on kyllä tavattoman
suuri summa tässä taloudellisessa tilanteessa.
Epäilen myös, että ei tule tuokaan summa
lopulta riittämään, koska Afganistan
on oikea yllätysten maa. Kaiken lisäksi tarkka
vaalien ajankohtakin on vielä täysin epäselvä.
Tälle rahalle olisi todellakin käyttöä maamme
rajojen sisäpuolella. Ihmisiä joutuu työttömiksi,
leipäjonot kasvavat, kunnat köyhtyvät
ja palvelut rapautuvat.
Meidät kansanedustajat on täällä meidän omissa
vaaleissamme suomalaisten toimesta valittu ajamaan ensisijaisesti
suomalaisten etua, ja tässä tilanteessa kansalaistemme
etu ei ole se, että me käytämme kokonaiset
6,1 miljoonaa euroa lisärahaa Afganistanissa ja lähetämme
sinne sata sotilasta puoleksi vuodeksi siellä jo olevien suomalaisten
joukkojen lisäksi.
Suomi on rauhanturvaamisen suurvalta, mutta rajansa se on suurvallallakin.
Me olemme kuitenkin pieni maa. Nyt on kerta kaikkiaan ymmärrettävä se,
ettemme voi tästä rauhanturvaamisen suurvaltaimagostamme
kuitenkaan ihan mitä tahansa pulittaa, sillä imagostahan
tässä nyt on paljolti kyse.
Arvoisa herra puhemies! Helsingin Sanomissa oli taannoin uutinen,
jonka mukaan Nato-komentaja on ilmoittanut joukoilleen, että Afganistanissa
tulee ampua kaikki huumekauppiaat sillä perusteella, että huumekauppiaiden
on todettu olevan maan kapinallisten puolella ja terrorisoivan maata.
Myös Natolta on tullut tuki komentajan käskylle.
Minusta tämä on pöyristyttävää. Suomalaisten
joukkojen ei tule osallistua mihinkään puhdistusoperaatioihin.
Tämä Nato-linja on täydellisessä ristiriidassa
USA:n uuden Guantanamo-politiikan kanssa, sillä meille
Eurooppaanhan ja myös tänne Suomeen ollaan näillä näkymin
tuomassa Guantanamo-vankeja ihmisoikeuksien nimissä. Suo
siellä, vetelä täällä.
Näyttää siltä, että Suomi
yrittää leikkiä mallioppilasta muuallakin
kuin EU:ssa, ja se käy kalliiksi. On kerta kaikkiaan unohdettu
se, että arvosanaa maamme politiikalle eivät anna
ulkomaat, vaan Suomen kansa, jota me täällä edustamme. Totta
kai edustajilla on oikeus tehdä tässäkin kohtaa
sellainen päätös, mikä itse
kunkin mielestä on paras, eli tukea tai olla tukematta
hallituksen ja presidentin aikeita. Omasta mielestäni sadan
sotilaan lähettäminen ja tuon valtavan summan
laittaminen Afganistaniin tässä vaikeassa taloudellisessa
tilanteessa ei ole paras mahdollinen päätös,
sillä tämä raha on Suomen kansalta poissa.
Meidän on siis tingittävä imagosta ja
kohdennettava euroja kotimaahan. (Ed. Tiusanen: Mihin ne 6 miljoonaa
laitetaan?)
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Paljon ajatuksia ehti tulla jo tuossa nopeamman debatin
aikana, mutta muutama täsmennys vielä.
Ensin Afganistanin rauhanprosessin välttämättömyydestä,
josta ministerit täällä ja monet salissa
olivat yhtä mieltä. Etelä-Afganistanissahan
vallitsee tilanne, jossa rajan yli Pakistanin puolelta myös
tämä vastarinta tai kapinalliset toimivat. Siellä on
Waziristanin maakunta, jossa on selvästikin tukialuetta
näille samoille pataaneille ja talebaneille, jotka sitten
liikkuvat rajan ylitse, ja sillä tavalla, kuten täällä on
todettu, Pakistanin ja näiden osien vetäminen
mukaan rauhanratkaisuun on tietysti äärimmäisen
tärkeää.
Ehkä kiinnostava paradoksi on se, että Iran
on myös tällä alueella vakauttava tekijä.
Iran nähdään ongelmana toisaalla, mutta
voisi sanoa näin, että Iran toimii samaan suuntaan
kuin kansainvälinen yhteisö Afganistanin osalta.
Tietysti kun Iranin kanssa ehkä nyt jonkinlaista dialogia tulee,
niin myös tämä Afganistan-asia pitäisi
heidän kanssaan ottaa esille, mutta ennen kaikkea pitäisi
rohkaista Afganistanin presidentti Karzaita ja hänen hallintoaan
aloittamaan ja jatkamaan dialogia opposition kanssa tästä vaaliprosessista huolimatta,
ja mikäli tässä työssä tarvitaan
välittäjiä kuten Saudi-Arabiaa, joka
on ainakin välillä sellaisena esiintynyt, pitäisi
sitten tukea näiden välittäjien toimintaa,
jotta dialogi saataisiin aidosti liikkeelle.
Minusta on hyvin dramaattista se, että nämä opposition
tukemat alueet ovat lisääntyneet. Olen itse aikanaan
liikkunut vapaasti Jalalabadissa ja Kandaharissa, ja nehän
ovat nykyään alueita, jonne esimerkiksi YK:n ja
humanitaarisen työn työntekijät eivät
juurikaan voi mennä, puhumattakaan siitä, että voisi
kävellä, niin kuin ennen, Kabulin Chicken Streetillä ilman
henkivartijoita. Tämähän oli tilanne
vielä 2003—2004, jolloin tilanne oli rauhallinen
myöskin ulkomaalaisten osalta, mihin täällä on
viitattu.
Sitten, arvoisa puhemies, toinen näkökulma tähän
huumeiden vastaiseen toimintaan ja taisteluun. Minulla on se käsitys,
että tämä huumekauppa ja oopiumi rahoittaa
Afganistanissa vähän kaikkia osapuolia, sillä on
lonkeronsa varmasti sekä hallituksen että opposition
puolella. Joskushan sanottiin, että talebaneilla oli voimakas
uskonnollinen insentiivi huumeviljelmää vastaan,
ja sekin joillakin alueilla piti paikkansa.
Mutta kun joskus kävin keskustelua afgaaniviljelijöiden
kanssa ja kun täällä on paljon viljelijöiden
edusmiehiä ja asiantuntijoita, te osaatte varmasti heitä neuvoa,
mutta he usein sanoivat, että keksikää parempi
tuote, jolla olisi korkeampi hinta per hehtaari, joka tarvitsisi
vähemmän vettä kuin nämä oopiumiviljelmät — tämä on
hyvin vähän kastelua tarvitseva — ja
joka olisi näin helppo kuljettaa maassa, jossa ei juurikaan
ole tieverkostoa ja muuta. Tässä ainakin itselle
tuli se käsitys, että parhaiten näitä viljelijöitä autettaisiin
todella korvaavan tuotteen kehittämisellä, mutta
myöskin kastelujärjestelmien kehittämisellä ja
tieverkon kehittämisellä, jotta viljelijät pääsevät
markkinoille niillä tuotteilla, jotka pilaantuvat helpommin
kuin tämä nykyinen, meidän paheksumamme
tuote.
Itse asiassa taloudellisesti rationaalinen viljelijä todennäköisesti
viljelee Afganistanissa oopiumia tänä päivänä,
mikä on kansainvälisen yhteisön kannalta
sietämätön tilanne. Tällainen
satojen ostaminen vuosittain johtaa vaan siihen, että seuraavana
vuonna odotetaan, että se ostetaan vielä paremmalla
hinnalla, ja satojen tuhoamisella jollakin myrkyllä tai
muuten on sitten taas negatiiviset ympäristövaikutuksensa.
Eli helppoa ratkaisua tähän ei ole, mutta tätäkin
pitäisi lähteä ratkaisemaan.
Aivan viimeisenä, arvoisa puhemies, Naton roolista
tällä alueella: Nato on tietysti avainasemassa,
ja minusta on aivan hyvä, että ollaan mukana Nato-johtoisessa
operaatiossa, mutta Naton pitäisi kyllä tarkistaa
myöskin omaa linjaansa ja omaa politiikkaansa alueella
ja lähteä myöskin katsomaan näitä dialogin
mahdollisuuksia ajatellen sitä, että pelkästään
sotilaallisella ratkaisulla Afganistanin kriisiä ei voi
voittaa. Muuten on vaarana se tila, johon jotkut edustajat täällä ovat viitanneet,
että rauhanturvaajista tuleekin osa ongelmaa Afganistanissa
eikä osa ratkaisua.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Haavisto kysyi, millä tavalla
tämä agraaripuoli on hoidettavissa. Vuonna 95
puhemies Uosukaisen reissulla oltiin Etelä-Kiinassa ja
Sichuanbanasta käsin mentiin Laosin vastaiselle rajalle
tutustumaan siihen, mitenkä temppu siellä tehdään,
ja se tehtiin sillä tavalla — siellä olivat
nämä pomot itse paikalla näyttämässä meille — että vaihdettiin
vehnään nämä huumeet, valtavat
rekkakuljetukset vehnää tuli sinne naapuri-Laosin
puolelle ja ne vaihdettiin huumeisiin, jotka tuhottiin, ja ne olivat
kuulemma Shanghain markkinoille muuten menossa. Kyllä niillä joillakin
alueilla on keksitty semmoinen systeemi.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on vaikea ongelma.
Ratkaisuksi on esitetty, että oopiumia ostettaisiin kontrolloidusti
lääketeollisuuden tarpeisiin, jolloin se tuotto
voisi viljelijälle olla samansuuruinen. Mutta kaiketi pidemmällä aikavälillä kysymys
on siitä, että saadaan yhteiskunnan toiminnot
kaikilta osin normalisoitumaan, elinkeinoelämä toimimaan
eri muodoissaan, jolloin ruuantuotanto on sitten se todellinen vaihtoehto. Mutta
nykytilanteessa aivan ilmeisesti sen vehnänviljelyn tai
muun ruuantuotannon tuotot ovat niin alhaiset, että se
ei pysty kilpailemaan tässä tilanteessa, jossa
rahasta ja kaikista elinolosuhteista on kova puute.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Todella vuonna 2000, kun eduskunnan
ihmisoikeusryhmä kävi Afganistanissa, tuolloin
Talebanin aikana saattoi myös aika rauhallisesti kävellä pitkin
Kabulin katuja, mutta Taleban valvoi kyllä jatkuvasti kaikkia liikkeitä.
Se, mikä oli syvällinen kokemus, oli se äärimmäinen
köyhyys ja kurjuus, mikä siinä maassa
vallitsi myöskin sen vuoksi, että maa oli erittäin
voimakkaan taloudellisen saarron puristuksessa — ei lääkkeitä,
köyhyyttä, nälkää,
ja tässä mielessä myös lapsikuolleisuus
oli todellakin korkea.
Mielestäni presidentti on antanut, niin kuin yleensäkin
tasavallan presidentti antaa, hyviä ohjeita, ja eduskunta
käy nyt tätä keskustelua. Muutama näkökulma
tähän kokonaisuuteen.
Silloin aikaisemmin ja senkin jälkeen on sanottu, että Afganistanin
ongelma liittyy laajempaan Pakistanin ja Intian väliseen
pitkäaikaiseen Kashmirin kysymyksen ratkaisemiseen, eli
tuo koko alue on ongelmallinen, ja niin kuin täällä on todettu,
nimenomaan Itä-Pakistan ja sitten Afganistan liittyvät
hyvin läheisesti toinen toisiinsa. Pakistan on varmasti
myös saatava mukaan tähän kokonaisratkaisuun,
poliittiseen ratkaisuun, jonka täytyy lähteä tietysti
afganistanilaisten itsensä tekemänä.
Ulkoapäin tuotu malli ei onnistunut 1800-luvun lopulla
brittien toimesta, ei 1970-luvun lopulla myöskään,
jolloin tuojana oli Neuvostoliitto. Iranilla on todella mielenkiintoinen
rooli, mihin täällä ed. Haavisto viittasi.
Se on sijoittanut kohtuullisen paljon humanitääristä apua
ja toimii tässä mielessä Afganistanissa
erittäin myönteisesti.
Mutta pohjakysymys, jälleen perustavaa laatua oleva
kysymys, johonka tänään ed. Tuomioja täällä viittasi
aikaisemmassa keskustelussa, on se, että Afganistan on
ylikansoitettu, noin 30 miljoonaa asukasta. Se kärsii ilmastonmuutoksesta, kuivuudesta.
Silloin vuonna 2000 oli usea sadekesä jäänyt
kokematta, ja tämä kuivuus liittyy taas tähän
oopiumin viljelyyn. Talebanin aikana oopiumin viljely ja ainakin
sen tuotanto Afganistanista kansainvälisille markkinoille
oli pysähdyksissä. Nyt se on todellakin oopiumin
lähde koko maapallolla.
Joskus Kabulia on kutsuttu Keski-Aasian Pariisiksi. Sitähän
se ei nyt enää ole. Jokainen, joka on siellä käynyt,
tietää, millä tavalla se on tuhoutunut.
Tässä Suomen tehtävä on todellakin
toimia enemmän lääkärinä kuin
poliisina, ja tässä mielessä tämä keskustelukin
kyllä avartaa tätä lähestymiskulmaa.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Silloin kun tehtiin päätöstä Afganistanin
kriisiin osallistumisesta ja siitä, että sinne
lähetetään joukkoja, niin mentiin torvet
soiden viemään demokratiaa, rauhaa ja edistystä.
Jo silloin varoitimme siitä, että tästä tulee
hyvin pitkäaikainen kriisi ja pitkäaikainen sitoutuminen
tähän tilanteeseen ja näihin tapahtumiin,
ja siitä, että harvemmin on kannettu vesi kaivossa
pysynyt. Tässä tapauksessa tämä demokratian
vieminen on osoittautunut paljon vaikeammaksi kuin silloiset päättäjät
uskoivat.
Sotilaallisen voiman käyttö ei ole tuonut
ratkaisua, vaan turvallisuustilanne on heikentynyt entisestään,
ja USA on voimakkaasti vaatinut liittolaisiaan ja kumppanimaitaan
lisäämään joukkoja Afganistanissa.
Tilanne on huonontunut merkittävästi, koska jopa
USA:n huoltokuljetukset ovat joutuneet uhanalaisiksi ja USA joutuu
hakemaan uusia reittejä huoltaakseen joukkoja Afganistanissa.
Näyttää siltä, että Afganistanissa
on tulossa uusi 30-vuotinen sota, jossa Suomi on nyt mukana.
Tämä oli edellisten presidentinvaalien aikana. Kun
oli edelliset presidentinvaalit, niin kaiken järjen mukaanhan
demokratian ja tilanteen olisi pitänyt lähteä parantumaan,
jos se on vaaleista kiinni. Nyt ovat uudet vaalit tulossa ja kansainvälinen
yhteisö lähtee turvaamaan niitä asevoimin, tätä vaalien
suorittamista. Herää kysymys, paraneeko nyt tulevien
vaalien jälkeen, kun siellä vaalit suoritetaan,
siellä turvallisuustilanne, kun niitä aseilla
turvataan. Kannatan, totta kai, demokraattisia vaaleja ja vaalien
järjestämistä ja sitä, että valitaan
vaaleilla maan johto. Mutta onko tämä johto ollut
sitten sen arvoinen, mikä sinne on valittu? Ainakaan toiminta
sekä maan johdon taholta että näitten
liittolaismaitten taholta ei ole johtanut tulokseen, vaan tilanne
on entisestään huonontunut. Sen johdosta olisi
nyt syytä viimeinkin miettiä todella perusteellisesti
sitä, mitä siellä pitää tehdä,
eikä lähettää uusia joukkoja sinne
tällä kertaa.
Näitten vaalien aikatauluahan ei ole edes vahvistettu.
Selonteon mukaan ne pidetään joko ensi elo—syyskuun
aikana tai viimeistään marraskuussa. Kun katsoo
tätä selontekoa, niin täällähän
lukee seuraavassa kappaleessa, että ensi vuonna on määrä järjestää parlamentti-
ja piirikuntavaalit. Lähetämmekö silloin
joukkoja suojaamaan näitä parlamentti- ja piirikuntavaaleja, vai
onnistuvatko ne jo sitten ilman näitä sotilaita?
Kun lähetetään nyt joukot sinne muutamaksi kuukaudeksi,
niin itse asiassa kerkiävätkö ne edes
tulla takaisin, kun siellä on uudet vaalit, joita pitäisi
taas suojata? Onko tässä se kynnys, millä voidaan
lisätä pysyvästi suomalaisia joukkoja Afganistanissa?
Tämä on se suuri kysymys, johon me vasemmistossa
emme halua lähteä suin päin. Vaikka nyt
puhutaan, että prosessi kestää muutaman kuukauden,
niin kuten jo totesin, jos nämä vaalit ovat marraskuussa,
sieltä ei välttämättä edes
ehditä pois, kun uudet vaalit jo painavat päälle. Näin
ollen mielestäni olisi syytä miettiä kyllä muunlaisia
ratkaisuja kuin sitä, että sinne lähetetään
sata uutta sotilasta, koska näillä sadalla sotilaalla
tätä Afganistanin turvallisuustilannetta ei ratkaista
ja tuskin edes niillä kymmenellätuhannella sotilaalla,
jotka mahdollisesti liittokunta lähettää sinne
nyt tämän selonteon mukaan.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Kun huomasin, että ilman tätä selontekokeskustelua ja
eduskunnan hyväksymistä tätä päätöstä ei
voida tehdä, ja kun olen seurannut tätä keskustelua, niin
tulee pakosti kysyneeksi, mitä lisäarvoa tämä keskustelu
tähän päätöksentekoon
loppujen lopuksi tuo. Tässä on kai yksi ainoa
vaihtoehto, hyväksyä selonteko ja antaa valtuudet
tai olla hyväksymättä, mikä on
katastrofi. Sen takia on ihan selvä asia, että tähän
pitää lähteä mukaan, ja sillä tavoin
tämä puoli on itsestäänselvyys.
Toinen asia, joka minua jossakin määrin ihmetyttää,
on se, että nyt tällainen Afganistan saa tällaisen
valtavan maailmanlaajuisen humanitäärisen lähtökohdan.
Onko nyt todella niin, että kaikki nämä voimat
varustetaan vain sen takia, että puolustetaan pientä Afganistanin
kansaa ja sen demokratiakehitystä, vai onko tällä joku
muu päämäärä tavoitteena?
Minä luulen, ettei kovin montaa kertaa vastaavanlaista
tilannetta ole, jossa koko maailma näin laajasti antaa
tällaista humanitääristä tukea
jollekin kansalle. Sen takia tulee pakosti miettineeksi, että tämä ei
taida olla ihan pelkästään siinä taustalla.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kriisinhallintatoiminta voi parhaimmillaan
olla humanitääristä toimintaa, mutta
ehkä sen suuri arvo on myös se, että Suomen
armeijan sotilaatkin saavat monta hyvää kokemusta
tuosta asiasta.
Itse sain olla Armenian vaaleja valvomassa vuonna 1999 kesällä,
ja se oli mielenkiintoinen tapaus kaiken kaikkiaan. Mutta en ryhdy
tässä sitä sen enempää avaamaan.
Ed. Laukkanen esitti omassa puheenvuorossaan mielenkiintoisen
aprikoinnin tästä marssijärjestyksestä eli
päätöksenteosta. Tulkitsen kyllä näin,
että mielestäni tämä on aivan
yksiselitteisen selkeä. Kriisinhallintalaki 2006 on säädetty niin,
ja perustuslakivaliokunnassa siitä myös annoimme
lausuntoa, että kyllä tämä eduskunnan myötävaikutus
sisältyy juuri tähän selontekomenettelyyn.
Jos jossakin tapauksessa kävisikin niin, että eduskunta
toteaisi, että me emme lähde johonkin operaatioon
mukaan, niin on ilman muuta selvää, että valtioneuvosto
ei tuollaista ratkaisuehdotusta tulisi silloin tasavallan presidentille
tekemään eli se katkeaisi silloin kerta kaikkiaan
siihen.
Spekulaatio siitä, kuullaanko eduskuntaa vain ikään
kuin kuulemisen ilosta, on tietyllä lailla turhaa. Tämä ei
ole poliittista kuulemista samassa merkityksessä ehkä kuin
jos kansanedustajat kuuntelevat kansalaisia ja voivat silti tehdä erilaisia
ratkaisuja. Tasavallan presidentti ja valtioneuvosto ovat kyllä sidottuja
eduskunnan päätökseen, ja tässä mielessä tuo
marssijärjestys on aivan harvinaisen selkeä. Hallitus
joutuu nojaamaan aina eduskunnan enemmistön tahtoon ja päätöksentekoon
tältä osin. Eduskunnallahan on tietysti myös
budjettivaltakin, mutta tässä tapauksessa sitä ei
tarvitse erikseen käyttää. Tältä osin
kyllä katson, että tämä kysymys
päätöksentekomallista on aivan selvä.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! On selvää, että me
emme voi jättää Afganistania ilman apua
nyt, kun erittäin tärkeät vaalit ovat
tulossa. Kuten tässä selonteossa todetaan, turvallisuuskehitys
ja hyvä hallinto ovat vahvasti keskinäisriippuvaisia.
Täytyy tietysti muistaa, että vaikka turvallisuustilanne
Afganistanissa on heikko, Pohjois-Afganistanissa se on kuitenkin parempi
kuin maan muissa osissa. Hauraalle hallinnolle on kaikin tavoin
saatava vahvuutta ja legitimiteettiä. Se on ainoa mahdollisuus
Afganistanissa, muuten meidän ponnistuksemme ovat valuneet
hukkaan.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä selonteossa viitataan
jatkotoimien tarpeeseen tai sen arviointiin, miten Suomi lisäisi
mahdollisesti panosta jatkossa Afganistanissa. Täällä todetaan,
että näitten omlt-kouluttajien ja -koulutuksen
lisääminen on yksi niistä alueista, joilla
on tällä hetkellä puutteita.
Tässä yhteydessä jo haluaisin todeta
siitä, että tämän toiminnan
laajentaminen on aika tavalla ongelmallista. Kun tähän
ryhdyttiin, sekä ulkoasiainvaliokunta että puolustusvaliokunta
asettivat erittäin tarkat rajat sille, minkälaiseen
koulutukseen suomalaiset voivat osallistua. Silloin lähdettiin
siitä, että ei osallistuta sellaiseen koulutukseen,
jossa mennään mukaan näihin taistelutoimiin,
vaan nimenomaan kouluttajia lähetetään
esikuntatehtäviin ja ehkä tänne korkeammalle
esikuntatasolle. Rajaus taisi olla niin, että prikaati-
ja armeijakuntataso.
Kehottaisinkin, kun tämä asia tulee esiin,
erittäin tarkkaan harkitsemaan ottaen huomioon sen keskustelun,
joka tässä on käyty, ja ne voimakkaat
epäilyt siitä, millä tavalla ja millä keinoilla parhaiten
Afganistanissa asioita edistetään. Ainakin tässä vaiheessa
oma käsitykseni on, että meidän pitäisi
pitäytyä nyt niissä tehtävissä,
joissa tälläkin hetkellä olemme.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä summa summarum, miksi me olemme
nyt sinne lähettämässä lisäjoukkoja:
turvaamaan vaaleja. Tämä täytyy kaiken
aikaa tavallaan tässä isossa kehyksessä nähdä,
että vaalit ovat keskeinen osa myöskin Afganistanin
omaa demokratiakehitystä. Mitä paremmin siellä siirtyminen
demokratiaan tapahtuu, sitä enemmän afgaanit ottavat
itse vastuuta omasta kehityksestään ja sitä vähemmän
kansainvälisten siellä olevien joukkojen roolia
sitten tarvitaan. Lisäjoukkoja tarvitaan tukemaan vaalitoimipisteiden
toimintaa, niiden lähialueiden turvaamista, vastaamaan
tilannekuvasta, valvonnasta ja ylläpitämään sitten
nopeaan toimintaan kykeneviä joukkoja.
Siksi on tärkeätä, että valiokuntakäsittelyssä vielä,
arvoisa ulkoministeri, voisitte tavallaan selvittää,
millä tavalla Naton piirissä suunnitellaan Nrf:n,
Naton nopean toiminnan joukkojen, käyttämistä näissä tukitoimissa
vai suunnitellaanko lainkaan. Sehän on tässä selonteossa
tavallaan tällaisena asiakohtana avattu. Jos suunnitellaan,
totta kai se arvio tässä kokonaiskuvassa on hyvin
hyvin tärkeätä. Sama koskee sitten tätä Isafin
tekemää kokonaisarviota suhteessa Afganistanin
tuleviin toimiin. Tämä on määräaikainen
hanke, ja sellaisena tietenkin se täytyy nähdä,
siviili—sotilas-yhteistoimintaryhmissä suojausjoukkoina,
ja sitten on tätä kansallista tukiosaa, jota nämä suomalaiset
toimet ennen muuta koskevat.
Lopuksi vielä, arvoisa puhemies, ed. Haavisto on jo
lähtenyt, mutta hän nosti esiin Iranin roolin.
Vaikka Iran on eräällä tavalla hyvin
riidelty toimija tällä hetkellä globaalissa
politiikassa ja pitää sisällään
tavattoman paljon nimenomaan tämän ydinasekysymyksen
osalta kriittisiä kohtia, olen aivan samaa mieltä siitä,
että Iranilla voisi olla tavattoman suuri vakauttava rooli
tuolla alueella omasta historiastaan ja yhteyksistään johtuen.
Jos Iran tällaiseen rooliin ryhtyisi, on aivan selvää,
että sen rooli tavallaan siinä kokonaiskuvassa
eräänlaisena uhkavaltiona tulisi varmasti myöskin
kansainvälisen yhteisön silmissä uudelleenarviointiin.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäisenä yleishuomiona
täytyy sanoa, että minulle ulkoministerinä tämä on
ollut siinä mielessä hieno päivä,
että on voinut viettää lähestulkoon
koko päivän kymmenestä saakka eduskunnassa
keskustelemassa ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta. Keskustelu
on ollut erinomaista, aiheet ovat olleet vaikeita — minun
mielestäni osoitus siitä, minkä takia
meidän pitää parlamentaarisesti keskustella
entistä enemmän ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta.
Muutama vastaus ja yhteenveto.
Ensimmäinen huomio ed. Kuopalle, joka kyseli, miten
käy seuraavien piirikunta- ja parlamenttivaalien kohdalta.
Emme ole sinne näillä näkymin menossa,
ja syy on se, että me todellakin annamme vastuun Afganistanille
vaalien järjestämisestä. Mutta turvallisuustilanne
ei tällä hetkellä ole tarpeeksi vahva,
ja toivomme, että seuraavien vaalien yhteydessä se
on. Afganistanissa on tällä hetkellä omia
joukkoja, Afganistanin joukkoja, 65 000, ja ne olisi määrä tuplata tässä vuoden
sisällä, eli ne antavat sitten vakautta, ja sen
takia meillä ei ole todellakaan tarkoitus ikään
kuin ujuttaa meidän toimintaamme sinne ja jättää joukkoja.
Ed. Laukkanen kysyi Nrf:stä. Tässä on
vielä paljon kysymysmerkkejä myös itse
Naton sisällä. Sen takia me emme ole myöskään
pistäneet suoranaisesti sitä tähän
selontekoon. Emme käytä sitä ikään
kuin perusteena tai tulevana mahdollisuutena ja olemme sen kanssa
erittäin, erittäin varovaisia.
Te mainitsitte myös Iranin. Kyllä näin,
mutta ehkä Saudi-Arabialla on ollut se vahvin rooli eräänlaisena
välittäjänä Talebanin ja istuvan
hallinnon välillä, heilläkin on ollut
vahva rooli tässä kokonaispaketissa.
Sitten tähän loppuun kolme yhteenvetohuomiota.
Olin havaitsevinani tästä keskustelusta, että kaikki
olemme yhtä mieltä siitä, että tilanne
on erittäin vaikea eikä missään
nimessä turvallinen, ja olemme kaikki valmiit ottamaan
tästä päätöksestä vastuun.
Toinen huomio: Olin havaitsevinani, että kaikki annamme
tuen demokratialle ja myös sille linjalle, jonka Yhdysvaltain
uusi hallinto on valinnut, eli taistelulle korruptiota ja huumeita vastaan
osana tätä kokonaisratkaisua.
Kolmanneksi olettaisin, että myös hallitus
saa vahvan tuen, ehkä tiettyjä poikkeuksia lukuun
ottamatta, tälle lopulliselle päätökselle.
Kuten edustajat Rossi ja Laukkanen totesivat, me olemme lähteneet
tähän selontekomenettelyyn ja pitäneet
sitä perusteltuna ottaen huomioon tämän tehtävän
riskit ja lähetettävän joukon. Sen vuoksi
valtioneuvosto on päättänyt kuulla eduskuntaa antamalla
sille asiasta selonteon ja käymällä hyvää keskustelua.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ihan lyhyesti vielä. Ensinnäkin
on selvää, että jokainen tässä toivoo,
että vaalit vahvistaisivat demokratiaa siellä ja
ne onnistuisivat. Mutta tämä ei ole toiveitten
asia, ikävä kyllä; se on kaikkea muuta.
Tässä ulkoministeri totesi, että "näillä näkymin";
ette pystynyt sanomaan, että Suomi ei lähetä,
vaan että ei "näillä näkymin",
ja tässä on aika suuri varaus silloin.
Lisäksi toteaisin, että on tietenkin niin,
että suurvalta ja suuret liittoutumat voittavat sodan. Mutta
kuka voittaa rauhan? Tämä on se ongelma, miten
päästään poliittiseen keskusteluun
ja päästäänkö siihen
sillä, että lähetetään
lisää joukkoja ja murjotaan sitä maata
lisää, vai lähdetäänkö siitä,
että lähdetään hakemaan poliittisia
ratkaisuja siellä olevien erilaisten toimijoitten kanssa.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Herra puhemies! Ed. Kuopalle ihan vaan lyhyesti ja yksiselitteisesti:
Tällä päätöksellä ei
missään nimessä ennakoida Suomen joukkojen
lisäämistä Afganistaniin pysyvästi
eikä myöskään ennakoida tulevia
vaaleja ja Suomen mahdollista osallistumista niihin. Siihen otetaan
täysin erilliset päätökset,
jos turvallisuustilanne siinä vaiheessa sen vaatii, aivan
normaalissa valtiosääntöjärjestyksessä,
eli tätä kautta emme ujuta joukkoja Afganistaniin.
Keskustelu päättyi.