2) Laki vaalilain 41 §:n muuttamisesta
Markku Eestilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on hyvin
yksinkertainen, se on vaalilain 41 §:n muutos
siten, että numero 7 poistetaan Suomessa käytävissä vaaleissa
ehdokaslistoilta.
Nykykäytäntö, missä numerot
1 ja 7 ovat mukana, aiheuttaa kohtuuttomia tulkintaongelmia. Se
heikentää ehdokkaiden yhdenvertaisuutta, ja jossain
määrin voidaan sanoa, että myös
ehdokkaiden ja äänestäjien oikeusturva
on koetuksella. On todennäköistä, että nämä tulkintaongelmat jatkossa
lisääntyvät sen takia, että perusopetuksessa
on ainakin aikaisemmin siirrytty kansainväliseen käytäntöön,
jossa ykköseen ei kuulu lippaa ja seitsikkoon ei kuulu
poikkiviivaa. Tämän takia nämä ehdokkaat,
joiden ehdokasnumeroissa numerot 1 ja 7 esiintyvät, joutuvat
selvästi heikompaan asemaan kuin muut ehdokkaat, jotenka yksinkertaisuuden
vuoksi ja oikeusturvan parantamisen kannalta ehdotan tässä lakialoitteessa, että numero
7 poistetaan ehdokaslistoilta kokonaan.
Arvoisa puhemies! Tässä tämä lakialoite
lyhykäisyydessään.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Eestilän neitsytpuheenvuoro
oli erinomaisen hyvä, ja sitä on helppo kannattaa, enkä tarkoita
sen vuoksi, että uutta hallitustakaan ei ole vielä muodostettu,
vaan olemme tavallaan kaikki samalla viivalla tässä.
Herra puhemies! Todellakin tämä numero 7 muodostuu
tietyksi ongelmaksi. Nykykirjoitustapojen vuoksi sen viivan vetäminen
ei olekaan enää sitten siinä nykytekstissä mukana
eikä painotekstissä varsinkaan. Vaikka tämä esitys
saattaa kuulostaa tekniseltä, niin silti siinä on
varmasti enemmän sisältöä ja
asiaa. Sen vuoksi on kyllä toivottavaa, että tämä asia
punnitaan ja tutkitaan huolella. Oikeusministeriö voi asiaa
tulevissa vaalilainsäädäntöön
kohdistuvissa muutoksissaan myös pohtia. Vaikka meillä on
sähköinen äänestys tietyssä mitassa
tulossa ehkä joskus ajan myötä mutta
ei ihan heti näköpiirissä, niin silti
tämänkin kaltainen tekninen muutos on hyvä ottaa
huomioon ja miettiä sitä, onko oikea tapa sitten
vaalilain uudistuksen yhteydessä tämä ottaa
esille tai viekö eduskunta sitten tätä asiaa eteenpäin.
Tämähän, jos mikä, itse
asiassa koskettaa kansanedustajia ja eduskuntaa ja kaikkia ehdokkaitakin
hyvin laajalla tavalla ja on sikäli myös aivan yhteinen
asia. Tällä myös omalta osaltaan pystyttäisiin
vähentämään niitä tulkintaongelmia,
joihinka edustaja Eestilä tuossa omassa puheenvuorossaan
viittasi.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Useissa vaalien äänestyslipuissa
on laskennan yhteydessä monitulkintaisuutta, kun numero
on piirretty epäselvästi tai lappu sisältää muita
merkintöjä. Tämän vuoksi useat
selvästi rekisteröitäviksi ääniksi
tarkoitetuista äänistä joudutaan ääntenlaskennan
yhteydessä hylkäämään.
Etenkin sellaiset pyrkimykset monitulkintaisuuden vähentämiseen,
jotka eivät aiheuta kustannuksia tai ylimääräisiä hallinnollisia
ongelmia, tulisi toteuttaa. On selvä, että etenkin
numeroiden 1 ja 7 välillä monitulkintaisuuden
vaara on epäselvästi piirrettyjen numeroiden osalta
ilmeinen. Riskiä lisää edelleen se, että peruskoulujen
opetussuunnitelmissa on numeron 7 kirjoitustavassa luovuttu vaakaviivan
käytöstä. Näistä näkökulmista
numeron 7 käyttö vaalinumeroissa vaarantaa ehdokkaiden
yhdenvertaisen kohtelun. Minulla on asiasta myös jonkin
verran omakohtaista kokemusta.
Tulkinnanvaraisuudesta päästäisiin
eroon toimivan sähköisen äänestämisen
järjestelmän kautta. Kuitenkaan tällä hetkellä tietoyhteiskuntamme
taso ei tunnu mahdollistavan luotettavaa äänten
antamista ja rekisteröintiä sähköisen
välineen avulla. Hyvä kysymys myös laajemmin
olisi pohtia, onko Suomen tietoyhteiskunnan taso jäämässä kansainvälisen
kärjen kelkasta, aivan kuten Nokia on valitettavasti ainakin
tällä hetkellä jäänyt
kilpailijoiden taakse.
Joka tapauksessa numeron 7 käytöstä voitaisiin
luopua vaalien yhteydessä monitulkintaisuuden vähentämiseksi.
Tämä ei aiheuttaisi kustannuksia. Numeroita nimittäin
maailmassa riittää ilman seiskaakin.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eestilä tarttui erittäin
tärkeään asiaan. Numeroiden kirjoitusasu
on tosiaan vuosien myötä muuttunut, ja on varmasti
tarkoituksenmukaista pyrkiä vaaleissa, joissa jokaisella
on vain yksi ääni, siihen tilanteeseen, että tulkinnanvaraisuudet
minimoidaan. Ääniä hylätään
kaikissa vaaleissa, ja jos Eestilän ehdotuksen mukaisesti
numeroa 7 ei voida poistaa, niin joka tapauksessa olisi hyvä selvittää,
miten näitä tulkinnallisuuksia voitaisiin vähentää.
Tuen myös edustaja Männistön esitystä siitä, että sähköistä äänestystä lisättäisiin,
ja huomasin tuossa, että edustajalla oli itselläänkin
iPad tuolla puhujapöntössä. Toivoisin,
että sähköistä asiointia, sähköisiä menetelmiä,
voitaisiin käyttää myös täällä salissa
ja voisimme käyttää myös tietokoneita
osaltamme.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on varsin mielenkiintoinen,
ja se ei tietysti ole ehkä aivan niin yksinkertaista kuin tässä helpolla
tulee ajatelleeksi, että poistamme numeron 7. Se tietysti
tarkoittaa, että sieltä varsin monia numeroja
silloin jää pois ja tuo on jatkumo kokonaisuutena.
Itse lähtisin, vaikka edellisellä kerralla
tuossa sähköisen äänestyksen
kokeilussa epäonnistuimmekin, jatkamaan sitä kehitystyötä,
ja silloin tämä ongelma, johon myös tällä lakialoitteella tähdätään,
poistuisi, kun pääsisimme siihen malliin, että meillä olisi
toimiva sähköinen äänestys. Itse
uskon, että se on Suomessa mahdollista, ja sen pitää olla
Suomessa mahdollista.
Tällaisia vastaavia ongelmia, joihin voisi puuttua
vastaavan tyyppisillä lakialoitteilla, on esimerkiksi se,
että Helsinki ja Uusimaa ovat omina vaalipiireinään
ja niiden päämediat, mainosmediat, ovat samat.
Silloin tulee ongelmia siitä, että on samat numerot
Helsingissä ja Uudellamaalla. Voisi tietysti miettiä,
miksi ei esimerkiksi näitä numeroita voitaisi
laittaa niin, että aloitetaan kakkosesta esimerkiksi Helsingissä ja
sitten niiden numeroiden perään laitettaisiin
Uusimaa, että samoja numeroita ei olisi tämäntyyppisillä alueilla.
Eli ongelmia on olemassa monenlaisia; niihin varmasti ratkaisuja
kannattaa etsiä.
Mutta itse koen, että sähköinen äänestys
on parempi ja kannatettavampi ratkaisu kuin se, että lähdemme
poistamaan numeroita käytöstä vaalitilanteessa.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä edustaja Eestilän
lakialoite on minusta kuitenkin tärkeä ja merkittävä,
koska se voi yksittäistapauksissa todella merkitä kymmeniä — tuskin
nyt satoja, joka tapauksessa kymmeniä ääniä — hylättyjä ääniä,
joitten tarkoitus ei mene oikealla tavalla perille. Ja niin kuin
me kaikki tiedämme, nytkin täällä meitä kansanedustajia
on sellaisia, jotka hyvin pienillä äänieroilla
ovat tulleet valituksi. Kyllä tämä oikeusturvan
ja ihan demokratian kannalta on tärkeä kysymys.
Olisin itse allekirjoittanut kyllä tämän
lakialoitteen, jos edustaja Eestilä olisi nimen siihen
pyytänyt. Kyllä tähän kannattaa
ihan vakavasti suhtautua. Ja onhan tässä tämä sukupolvikysymyskin
sitten. Kyllähän vanhemmat ihmiset tähän
seiskaan sen poikkiviivan laittavat, mutta nuoremmat eivät,
ja se aiheuttaa sitten tätä sekaannusta ja tulkintaongelmia.
Onnittelen edustaja Eestilää hienosta valtiomiesaloitteesta
heti näin alkumetreillä!
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Näin toimitusministerinä en
rohkene ottaa näin merkittävään
poliittiseen kysymykseen kuin numeron 7 oikeinkirjoittamiseen tai sen
poistamiseen ministerinä kantaa.
Mutta kaksi seikkaa siitä, mitä nyt toimitusministerinä toimiva
hallitus on päättänyt tämän äänestämisen
ja sähköisen avusteisuuden osalta, on, että me
odotamme Norjan ensi syksyn kunnallisvaalikokeilua, jossa useilla
paikkakunnilla kokeillaan avoimella lähdekoodilla olevaa
sähköistä äänestämistä,
jossa äänestäjä niin halutessaan
saa kryptatun todisteen omasta äänestämisestään.
Toinen seikka on, jos tämä toimii ja jos sen hinta
on järkevä, niin luulen, että Suomessa
sitä katsotaan hyvinkin innostuneella silmällä,
siis jos.
Toinen seikka on, että maailmalla halpenee koko ajan
sen kaltainen avusteinen tekniikka, että vaikka jos päädytäänkin
siihen, että yhä mennään äänestyspaikalle,
niin siellä äänestyspaikalla ihan normaalilla
tietokoneella pystyttäisiinkin, kun äänestetään,
tuottamaan semmoinen äänestyslappu, joka vielä varmentaa,
tarkoititko tämän nimistä henkilöä tästä vaalipiiristä.
Tämä ratkaisisi silloin myös muun muassa
nämä Helsinki—Uusimaa-ratkaisut, ja tämän
teknologian hinta laskee koko ajan. Nämä ovat
ne kaksi seikkaa, joita ainakin parhaillaan seurataan tulevaisuutta
silmällä pitäen.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tällaisen varttuneemman väestön
edustajana totean, että tämä edustaja
Eestilän tekemä ehdotus ykkösen ja seiskojen
selventämiseksi äänestystilanteessa vaalilipussa
on suorastaan hyvä. Miksi sanon näin? Toimin vanhassa
elämässäni 30 vuotta Keski-Suomen läänin
vaalipiirin keskuslautakunnan varapuheenjohtajana, ja kaikissa valtiollisissa
vaaleissa oli kymmeniä tapauksia, että jouduttiin
jompikumpi numero hylkäämään.
Kansalaisten demokratia ei näin ollen toteutunut siinä määrin
kuin kansalainen itse halusi.
Totean, että kun varsinkin vanhemmat ihmiset vääntävät
ne seiskat vähän eri tavalla kuin nuorempi väki,
niin tämä esitys on aivan paikallaan, ja toivon,
että hallitus tekee siitä edustaja Eestilän
mukaisen päätösehdotuksen eduskunnalle.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on mielenkiintoinen
esitys, ja tietysti tarpeellista tätä on pohtia.
Mutta se, miten tähän on tultu, on myös
aika mielenkiintoista, että meillä eurooppalaisella
tasolla Suomeen sitten tullaan kertomaan, millä lailla
näitä numeroita meillä piirrellään,
ja tuntuu niin kuin oudolta käytännöltä,
miksei se ykkönen voisi olla suora viiva ja seiska vaikka
ilman väkästä. Mutta jos tämäkin
asia tiedetään tuolla muualla paremmin, niin kai
meidän on sitten näin toimittava. Tällä laillahan
meillä toimitaan monessa muussakin asiassa. Mutta on kyllä mielenkiintoinen
tilanne ja nähtäväksi jää sitten,
miten tästä edetään.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eestilän ehdotus on periaatteessa
hyvä, mutta mielestäni vielä järkevämpää olisi,
jos kouluissamme ei jatkuvasti muuteta tapaa kirjoittaa numeroita,
vaan me kaikki suomalaiset ihan sukupolvesta riippumatta oppisimme
käyttämään samalla tavalla kirjoitettuja
numeroita. Näin pääsisimme eroon tulkinnanvaraisuudesta.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Aloite on ihan hyvä, että tähän
puututaan jotenkin ja pyritään löytämään
järjestelmä, jotta epäselvyyksistä päästään
irti.
Ehkäpä yhtenä viestinä,
mitä voi pohtia sitten lakivaliokunnassa, on se, että äänestyskoppiin
tulisivat numeroesimerkit, -mallit, joissa olisi sitten vaikka seiskassa
se väkänen, niin silloin se eroaisi selkeästi
ykkösestä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Keskustelemme erittäin tärkeästä asiasta.
Jokainen äänestäjän ääni
on tärkeä eikä saa mennä hukkaan.
Tulkinnanvaraisuus on ehdottomasti saatava pois. En tiedä,
onko se ratkaisu siinä, että seiska poistetaan,
tai siinä, että kopissa on malli, josta katsotaan,
millä tavalla numerot piirretään. Useimmiten
kun ihminen menee koppiin, hän sen verran ehkä keskittyy
siihen, että tulee se oikea äänestysnumero,
ettei välttämättä ehdi niitä ohjeita
katsella, miten niitä numeroita piirretään.
Mielestäni edustajien Mäkelän ja
Heinosen pohdinnat siitä, että meidän
tulisi siirtyä sähköiseen äänestykseen,
ovat oikeansuuntaisia. Se on ainoa tapa varmistaa, että myös
ne numerot tulevat oikein, ja oli hyvä, että ministeri
Brax otti esille Norjan kokeilut, joita meidän on syytä seurata
hyvinkin tarkkaan ja pohtia niiden hyödyntämistä mahdollisesti
Suomessa. Ja tältä osin sähköinen äänestyshän
antaa myös ihan online-tulokset. Eipä tarvitse
odottaa seuraavaan päivään tuloksia,
saati keskiyöhön.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi tätä edustaja
Eestilän esitystä. Itsekin kuntavaaleissa muun
muassa tämän ykkösen ja seiskan problematiikan
kokeneena tiedän, että se todella voi vaikuttaa
paljonkin vaalin tulokseen. Mutta nostaisin nyt tässä lähetekeskustelussa
esille myös semmoisen näkökulman, tarvitaanko
välttämättä vaalinumeroita ollenkaan
vai voiko olla todella joku muu tapa. Tässähän
nyt on nostettu sähköinen äänestäminen esiin,
mutta voiko esimerkiksi nimen perusteella tämän
vaalitoimituksen suorittaa, koska tämä ehdokasnumeroitten
mukana oleminen aiheuttaa esimerkiksi kampanjan käymiseen
ihan tämmöisiä käytännön
teknisiä haasteita, kun kaikki vaalimateriaali esimerkiksi
pyritään painamaan uusiksi kesken sen vaalikampanjan?
Vaalikampanjat kuitenkin käytännössä kestävät
pitempään. Toki kyllä ymmärrän,
että on myöskin semmoisia kansanedustajia, joiden
nimen kirjoittaminen on hyvin haastavaa, jos siinä vaaditaan
sitten jokaisen kirjaimen aivan oikein kirjoittamista. Tämä enemmän
tämmöisenä pohdintana.
Mutta kun lähetekeskustelussa ollaan, niin on varmasti
syytä pohtia myös sitä näkökulmaa,
että esimerkiksi nuorisovaaleissa erilaisella numeroiden
symboliikalla on hyvin suuri merkitys vaalien lopputuloksen kannalta.
En tiedä, onko sitten oikeissa valtiopäivä-
tai kunnallisvaaleissa näin koskaan käynyt, että numeroitten
sisältämällä symboliikalla on
jotakin merkitystä.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eestilä otti tärkeän
asian esille. Omassa kampanjassani kiinnitin kahteen asiaan huomiota: mikä on
vaalinumero ja mikä on vaalitulos, ja kauhulla pelkäsin
sitä, että ykkösiä ja seiskoja sinne
vaalinumeroon tulee. Kyllä kansalaisten on voitava luottaa,
että äänestyskopissa annettu viesti välittyy
perille juuri sillä tavalla kuin on ajateltu, ja numerot
on maailmaan keksitty juuri sen takia, että ne välittävät
eksaktia tietoa eteenpäin. Kannatan siis Eestilän
lakialoitetta.
Toinen asia, josta tämä ongelma johtuu, on
se, että todellakin meillä koulussa lapsille opetetaan numerot
niin kuin opetetaan, ja näkisin, että ministeriössä olisi
syytä tarkastella opetussuunnitelmaa uudestaan siitä näkökulmasta,
voidaanko tämä epäjohdonmukaisuus, epätarkkuus
opetussuunnitelmassa poistaa ja mahdollisesti seiskaan lisätä se
väliviiva uudestaan takaisin.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tätä lakiesitystä en
missään nimessä pidä huonona
vaan erittäin ansiokkaana, mutta pitäisi myöskin
miettiä asioita sillä tavalla, että eduskunta
on laitos itsessään, ja jos puhutaan eduskuntavaaleista,
niin eduskuntalaitoksella on pitkä historia ja meillä on
täällä vakiintuneita tapoja, jotka ovat peräisin
hyvinkin kaukaa, ja tähän näkökulmaan minä voisin
sisällyttää myöskin sen numero
7:n väliväkäsen siinä keskellä.
On muistettava kuitenkin, että sataprosenttista järjestelmää me emme
saa sähköisesti emmekä paperiversiolla
aikaiseksi. Tietty virheprosentti meille joka tapauksessa näihin
tulee, mutta tietenkin on syytä pyrkiä mahdollisimman
aukottomaan järjestelmään.
Tässä Eestilän esityksessä oli
ajatuksena, että numero 7 pyyhittäisiin pois.
Tuli mieleen, että numero 3 ja numero 5 myöskin
aika lailla sotkeentuvat, jos ne tietyllä tavalla kirjoittaa.
Samoin numerot 3 ja 8. Loppujen lopuksi meille jää aika
vähän niitä numeroita, jos me rupeamme kaikkia
niitä numeroita pyyhkimään pois, jotka voidaan
johonkin sekoittaa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! En oikein ymmärrä sitä,
että tässä syytetään
suomalaista peruskoulua ja opetussuunnitelmia tästä ongelmasta.
Meillä on täällä, itse asiassa
uskoisin, että tänäänkin, seuraamassa
nuoria, jotka ovat juuri sen ikäisiä, että he
ovat saaneet opetuksen peruskoulussa näillä nykyisillä numeroilla, jotka
ovat olleet käytössä... — Oliko
niin, että näissä vaaleissa eivät
vielä sen ikäiset nuoret päässeet äänestämään,
jotka ovat saaneet opin näiden uusien numeroiden perusteella?
Ei tämä ole mikään EU-ongelmakaan,
kyllä tämä on Suomessa tehty ihan omista
lähtökohdista ja virtaviivaistettu meidän
kirjoitustamme, mutta myös numeroita. Se on toki erikoista,
että kun olemme tehneet tämän numerouudistuksen peruskouluun
eli tietyllä tavalla lähteneet sitä sieltä eteenpäin
viemään, niin kuitenkin äänestyskopeissa
edelleen käytetään näitä numeroita, joissa
ykkösessä on väkänen ja seiskassa
on poikkiviiva, kun oikeat numerot, joita nyt näille nuorille
esimerkiksi on opetettu, ovat niin, että ykkönen
on pelkkä suora viiva ja seiska on sitten tuo yläväkäsellä oleva
numero. Ne ovat täysin yksiselitteiset ja selkeät.
Kyllä minun mielestäni nyt pitää vain
määrätietoisesti viedä eteenpäin
sitä, että nämä numerot, joita
meidän nuorillemme opetetaan, ovat tulevaisuudessa käytössä niin kauan
kuin tuohon sähköiseen äänestämiseen päästään.
Mitä tulee tuohon nimien käyttöönottoon,
niin uskon ja epäilen, että meillä olisi
eriniminen puhemies tälläkin hetkellä,
jos Zyskowicz olisi pitänyt kirjoittaa 10 000
kertaa lappuihin. Siellä olisi ollut paljon hylättyjä nimiä,
ja varmasti edustaja Guzenina-Richardsoninkin läpimeno olisi
ollut huomattavasti vaikeampaa sen tyyppisessä äänestyskäytännössä,
eli ehkä on parempi pysyä numeroissa ja sen jälkeen
sähköisessä äänestämisessä.
Puhemies
Ben Zyskowicz:
Keskustelu ja asian käsittely keskeytetään.