1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rikosrekisteritietojen
säilyttämisestä ja luovuttamisesta Suomen
ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä sekä rikosrekisterilain
ja kansainvälisestä oikeusavusta rikosasioissa
annetun lain muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus on ottanut
keskeiseksi tavoitteeksi rikollisuuden vastustamisen. Onkin korkea
aika, että rikoksen tekijän suojelusta siirrytään
kohti rikoksen uhrin suojelua ja rikosten ehkäisyä.
Siihen tällä lakiesityksellä pyritään.
Erinomaista on myös se, että maksamattomista sakoista
halutaan jälleen rangaista: joko yhdyskuntaseuraamuksella,
tai jos suorittaminen ei onnistu, vaihtoehtona on jälleen
vankila.
Tämä sakon muuntojen palauttaminen on aivan
välttämätöntä. Sen
jälkeen kun poliisin määräämiä sakkoja
ei ole enää voinut muuntaa vankeudeksi, turvattomuus
kaupoissa on lisääntynyt, poliisin työ on
tehty tyhjäksi ja sakkojen maksutulo on romahtanut. Sakon
muuntojen poistaminen lisäsi rikoksia, vaikka tilastoissa muutosta
on selitetty myös muilla tekijöillä.
Poliisia ei ole enää muutoksen jälkeen
kuitenkaan kannattanut edes kutsua kirjoittamaan sakkoa eikä poliisi
ole kyllä yleensä tullut pyydettäessäkään.
Tämä rikollisuus ei tilastoissa näy.
Mielestäni lainsäätäjän
tehtävä on pyrkiä vähentämään
rikollisuutta eikä lisätä sitä.
Arvoisa puhemies! Siksi on erinomaista, että oikeusministeriössä ja
oikeusministeri Henrikssonilla on valmiutta korjata viime hallituskaudella
tehtyjä virheitä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta oli erittäin hyvä,
että edustaja Kataja kokoomuksen taholta osoitti tässä,
että se viime porvarihallituksen tekemä muutos,
sakkojen muuntovankeusjärjestelmän purku, oli
suuri virhe. Sosialidemokraatit esittivät täällä juuri
nämä syyt perusteeksi, jotta se esitys olisi vedetty
takaisin tai valiokunnassa se olisi muutettu, ja sitten lopulta
esitimme sen hylkäämistä täällä eduskuntasalissa.
Vain muutama ehkä poliisitaustainen kokoomuksen kansanedustaja,
siis yhden käden sormilla laskien, yhtyi sosialidemokraatteihin
täällä. On erittäin hyvä, että tässä asiassa
nyt realismi ja nimenomaan myöskin turvallisuuden tarpeet
otetaan korjaavalla tavalla huomioon.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä nyt
käydään läpi tuota jäsenvaltioiden
välistä rikosrekisteritietojen säilyttämistä ja
vaihtamista, ja se on erittäin tarpeen rikostutkinnan tehostamiseksi
jäsenvaltioiden välillä. Rikollisuus
on kansainvälistä, ja myös viranomaisyhteistyön
ja lakien pitää olla yhteydessä toisiinsa.
Mutta tämä edustaja Katajan esille nostama asia
tuosta sakon muuntorangaistuksen palauttamisesta ja siihen puuttumisesta
on erittäin tärkeä asia. Tämä surullinen
päätös, joka aikaisemmin on eduskunnassa
tehty, on murentanut moraalia ja oikeuskäsitystä siitä,
mitä seuraa, kun tekee rikoksen. Omaisuusrikoksia, näpistyksiä on
suurin osa näistä, ja niihin syyllistyy ammatti-
ja taparikollisia.
Kunniallinen kansalainen, jos hän saa rikkeestä sakon,
kiireen vilkkaa rientää maksamaan tuon sakkonsa
ja sovittamaan tekonsa sitä kautta, mutta ammatti- ja taparikollinen
ei toimi näin. Hän miettii, mitä tästä seuraa,
kun hän saa tämän sakon, poliisin antaman
rangaistusvaatimuksen, ja kun siitä ei ole mitään
seuraamusta, hän repii sen sakon ja lähtee jatkamaan
sitä rikollista toimintaa, koska siitä ei tule
rangaistusta eikä seuraamusta.
Nyt on erittäin hyvä asia, että oikeusministeri Henriksson
on ottanut vakavasti tämän jo viime kaudella lakivaliokunnassakin
useasti esillä olleen esityksen ja vaatimuksen siitä,
että tämä epäkohta pitää korjata.
Nyt työryhmä pohtii jonkinlaista yhdyskuntaseuraamusta
tämän sakon muunnon korvaamiseksi, mutta se pitää viedä niin
pitkälle, että jos tuo yhdyskuntaseuraamus tulee
ensisijaiseksi seuraamukseksi, niin sen jälkeen, jos sitä ei
suoriteta, se pitää muuntaa vankeudeksi. Kansalaisten
oikeustaju ja yleinen moraali vaatii tällaisen järjestelmän.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puheenjohtaja! On oikein hieno asia,
että edustajat Jokinen ja Kataja ovat tulleet perussuomalaisten
linjoille (Kari Rajamäki: Sosialidemokraattien!)
tässä sakon muuntorangaistuksessa. Nimittäin
edellisellä kaudella olimme tuolla lakivaliokunnassa ja
käsittelimme asiaa pitkään ja hartaasti.
Lopputulema oli se, että minä lakivaliokunnassa
tein asiasta vastalauseen. Me vastustimme kyseistä muutosta,
ja meillä oli juuri nämä samat perustelut, joista
edustajat Jokinen ja Kataja täällä äsken
puhuivat. Tiesimme, että siitä tulee huonoja seuraamuksia,
kun ei tule rikoksista rangaistuksia.
Näin ollen on hyvä, että nyt siihen
epäkohtaan puututaan, mutta olisimme toivoneet koko perussuomalaisten
eduskuntaryhmä, että tähän muuntorangaistuksen
muutokseen ei olisi koskaan menty vaan sakko olisi automaattisesti
poliisin määräämänä voitu
muuntaa myös vankeudeksi. Mutta valitettavasti hävisimme
tässä isossa salissa äänestyksen,
ja Kataja ja Jokinen olivat myös silloin äänestämässä hallituksen
esityksen puolesta, niin kuin hyvin muistatte. (Hälinää — Puhemies
koputtaa)
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Ruohonen-Lerner on oikeassa, mitä äänestykseen
tulee. Me kokoomuksessa olimme erittäin skeptisiä silloin
viime hallituskaudella tehdyn sakonmuuntouudistuksen vaikutuksista
ja sen järkevyydestä. Lopulta kuitenkin taivuimme
siihen oikeusministeriöstä vahvasti esitettyyn
käsitykseen, että sakkovangit eivät pystyisi
suorittamaan esimerkiksi yhdyskuntapalvelua päihde- ja
elämäntapaongelmiensa johdosta. Me kuitenkin edellytimme,
että muutos, jossa tämä mahdollistetaan,
saatetaan voimaan mahdollisimman nopeasti ja tilannetta seurataan.
Nyt onneksi ollaan tässä tilanteessa, jossa tämä muutos
on tulossa. Kuten silloin vahvasti epäilimme, kyseessä oli
virhe, ja on oikein, että nyt nykyinen oikeusministeri
haluaa tämän virheen korjata.
Kalle Jokinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Ruohonen-Lerner tuossa sanoi,
että olisin ollut tämän esityksen takana
silloin, kun tämä oli. En kuitenkaan ollut siinä joukossa.
Kyllähän politiikassa on niin, että välillä tulee virheitäkin,
ja silloin kun niitä tulee, pitää ne
tiedostaa ja sitten olla valmis niitä korjaamaan, se on
ihan tervettä. Nimenomaan on tärkeä tämä näkökulma,
että asioita katsotaan rikosten uhrien kannalta, niiden
ihmisten kannalta, jotka kärsivät ja joutuvat
tässä ylimääräiseen
paineeseen. Esimerkiksi useissa kaupoissa tämä on
aiheuttanut päivittäistä näpistys-,
anastusrikosten lisääntymistä. Se on
aikamoinen rasite kauppojen henkilökunnalle. Se on jopa
työturvallisuuteen liittyvä kysymys, kun ammatti-
ja taparikolliset päivästä toiseen käyvät
siellä anastamassa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se on nyt ihan hyvä, että nämä virheet
myönnetään ja hallitus on tekemässä ilmeisesti
jonkinlaista parannusesitystä nykytilaan. Silloin viime
kaudella, kun tämä vahingollinen muutos tehtiin,
kuulimme lukuisia asiantuntijoita, myös kaupan edustajat
olivat kaikki yksimielisesti sitä mieltä, että kun
tästä poliisin määräämästä sakon
muuntorangaistuksesta luovutaan, niin lopputulos on se, että näpistykset
menettävät merkityksensä sen takia, että niistä ei
enää rangaista, niin että sillä tavalla kaikki
oli tiedossa. Tässä haluttiin säästöjä vankeinhoitoon,
eli se oli kriminaalipoliittinen linjaus — haluttiin ennen
kaikkea säästöjä vankeinhoitoon.
Lopputulos nyt oli se mikä oli, mikä näkyy
myös näissä kaupan edustajien lausumissa, joita
he ovat tämän muutoksen johdosta julkisuuteen
antaneet.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten palataan puhujalistaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yksi poliisin ylläpitämä rekisteri
on niin sanottu passirekisteri, joka käsittää pikkuhiljaa kaikkien
sormenjäljet, koska kun passia haetaan, niin sormenjäljet
otetaan talteen tähän passirekisteriin.
Julkisessa keskustelussa ja eduskunnassa on kovasti korostettu
sitä, että tätä passirekisteriä ei saa
käyttää muuhun kuin passien väärentämisen ehkäisemiseen
tai väärennösten paljastamiseen ja joissakin
tilanteissa myös kuolleen henkilön tunnistamiseen.
On nimenomaan korostettu tietosuojan näkökulmasta
sitä, että tätä rekisteriä ei saa
käyttää esimerkiksi törkeiden
rikosten selvittämiseen. Kun ajattelu on tällaista
ollut sekä eduskunnassa että julkisessa keskustelussa
ja muun muassa tietosuojavaltuutetun kannanotoissa, niin voi sanoa,
että siinä kyllä painotetaan kovasti
tietosuojaa mutta ei ainakaan painoteta rikosten selvittämisen
intressiä ja rikoksen uhrin näkökulmaa.
En itse ymmärrä, miksei esimerkiksi törkeiden
rikosten selvittämiseen voitaisi käyttää tätä passirekisteriä.
Jos meiltä löytyy vaikkapa jostain hotellihuoneesta
surmattu ja raiskattu nainen ja sieltä hotellihuoneesta
löytyy myös sormenjälkiä, joita
tässä lakiesityksessä tarkoitetuissa
rikosrekistereissä ei ole mutta joiden haltija löytyisi
passirekisteristä, niin en voi ymmärtää sitä,
miksi ei passirekisteriä tässä tilanteessa voitaisi
käyttää, jotta tämä raaka
ja törkeä rikos saataisiin selvitettyä.
Herra puhemies! Haluan lähettää oikeusministerille
ja hallitukselle terveisiä, että arvioitaisiin tätä passirekisterin
käyttöä uudelleen ja esitettäisiin,
että törkeimpien rikosten selvittämisessä pitäisi
voida käyttää myös passirekisterin
tietoja.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tähän käsiteltävään
asiaan totean ensinnäkin, että on loistavaa, että rikosrekisteritietoja sekä myös
rangaistusvaatimustietoja sakkorangaistuksista pystytään
vaihtamaan eri maiden viranomaisten kesken. Rikolliset liikkuvat,
ja tietojenkin pitää liikkua heidän perässään,
jotta viranomaiset voivat tehokkaasti toimia. Toivon vaan, että tämä toiminta
mukautuu sen mukaiseksi, että myös kiiretilanteessa
tietoja voidaan vaihtaa. Esimerkiksi vangitsemisoikeudenkäyntiin
pitää hyvinkin äkkiä saada tiedot
jostain henkilöstä, esimerkiksi jatkamisvaaran
harkitsemiseksi, ja on nyt ilahduttavaa kuulla tämä keskustelu,
mitä täällä salissa on käyty
tästä sakon muuntorangaistuksesta.
Tulen juuri Helsingin vankilasta, pääsin sieltä jopa
pääoven kautta pois ihan kunniallisesti, mutta
siellä henkilökunta toivotti kaikki sakkovangit
sinne tervetulleeksi takaisin. Ei heillä ollut mitään
sitä vastaan, että siellä olisi sakkovankeja.
Pikemminkin he pitivät tätä porukkaa
sellaisena, että jos siihen rangaistukseen yhdistetään
hoito, niin se palvelee koko yhteiskuntaa. Siellä on paljon
päihderiippuvaisia ja myös huumeriippuvaisia ihmisiä.
Rangaistus ja hoito yhdistettynä on loistava asia.
Ennen kaikkea on loistavaa, että sakon muuntorangaistus
edes jossain muodossa palautetaan, koska täysin rehelliset
ihmiset, kansalaiset, kauppiaat kärsivät tästä väärinkäytöstä,
mitä nämä ihmiset, rikolliset, tekevät.
Samoin poliisi on täysin voimaton tämän
ongelman edessä. Olen ilahtunut siitä, mihin ja
minkälaisiin toimenpiteisiin tämä hallitus
on ryhtynyt. Minulla ei ole mitään edellisen vaalikauden
rasitteita tässä asiassa, elikkä toivottavasti
tämä asia nyt saadaan hoidettua, on tämän
asian tiimoilta oltu mitä mieltä tahansa. Rehellisten
kansalaisten puolesta asiat pitää hoitaa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kriminaalipolitiikassa meillä on
kaksi vaihtoehtoa: joko pyritään estämään
rikoksia ja sillä tavalla turvaamaan kansalaisten perusoikeuksia,
tai sitten toinen vaihtoehto on se, että annetaan rikosten
tapahtua ja sitten rangaistaan ja sillä tavalla sovittamisen
kautta pyritään saamaan oikeudenmukaisuutta. Olen
erittäin vahvasti sitä mieltä, että tämä ensimmäinen
vaihtoehto pitää valita. Pitää ehkäistä rikokset.
Mutta se merkitsee sitä, että poliisilla, viranomaisilla
pitää olla vahvat valtuudet estää niitä rikoksia.
Meillä oikeusministeriössä on pikkusen
liian voimakkaasti ollut vallalla se ajatus, että jälkikäteen
vasta puututaan, että rikollisten oikeudet ovat niin tärkeitä.
Tältä osin täytyy sanoa, että kuvaavaa
on se, että Suomessa esimerkiksi rikosten valmistelun kriminalisointia
on hyvin rajattu tällä hetkellä. Nythän
meillä oli tapaus, että Virossa, jos sinä valmistelet
ihmisten kidnappausta, se on rangaistavaa, mutta Suomessa saa puuhastella
ihan millä tavalla tahansa. Ministeri Braxilta toivottiin tätä koskevaa
esitystä, (Ben Zyskowicz: Neljä vuotta sitten!)
mutta ei sitä koskaan neljän vuoden aikana syntynyt.
Se osoittaa sitä, että olennaisiin kriminaalipoliittisiin
ongelmiin Suomessa ei ole viime aikoina kiinnitetty huomiota ja näitten
estämiseen nimenomaan.
Sitten toinen asia, mikä on tärkeä,
on rekisteritiedot ja niitten julkisuus. Mielestäni on
selvää, että rekisteritietoja pitää voida
luovuttaa toisille viranomaisille, ja on erittäin hyvä,
että nyt niitä luovutetaan myöskin EU-viranomaisille
ja pyritään yhteisesti ehkäisemään
näitä rikoksia. Mutta sitten kaiken kaikkiaan
näitten rikosrekisteritietojen julkisuudesta minusta voisi
pikkusen kattavammin keskustella. Meillä yksityisyydensuoja
on Suomessa mennyt liian pitkälle, ja me olemme saaneet
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta tuomioita tältä osin — liittyy
kyllä lähinnä lehtien raportointiin rikoksista
ja nimien mainitsemiseen — mutta meillä yksityisyydensuoja
on mennyt liian pitkälle ja julkisuusperiaate on liian
heikko.
Täytyy sanoa, että rikosrekisterinkin osalta — kun
lähtökohtaisesti kaikki viranomaisten tiedot ovat
julkisia, mutta pitää olla joku välttämätön syy
sille, että ne eivät ole julkisia, ja katsotaan, että on
arkaluontoista, jos olet tehnyt rikoksen, että joku saa
tietää siitä, että olet tehnyt
rikoksen — voisi pikkusen alkaa miettiä, (Ben
Zyskowicz: On se niin väärin!) miksi eivät
rikosrekisteritiedot ole julkisia. Jos sinä teet rikoksen,
niin kyllä silloin pitää kantaa myöskin
julkinen vastuu siitä tekosestaan.
Mitä tulee vielä potilastietoihin, me näemme, kun
meillä on menty liian pitkälle. Potilastietojen
käytettävyys on tällä hetkellä aivan
liian heikko, (Puhemies koputtaa) ja se vaikeuttaa ihmisten terveyttä.
Tässä suhteessa sanon vielä uudestaan:
pitää miettiä tätä yksityisyydensuojaa jatkossa.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sakkojen muuntorangaistus ei ole enää tätä päivää.
Siitä tulee lähinnä mieleen sanat "maksa
tai lusi".
Vuosisadan alussa maksamattomat sakot muunnettiin raipparangaistukseksi.
Epäinhimillisyydessään se on periaatteessa
samanlainen kuin kategorinen muuntorangaistus. Suurin osa muuntorangaistuksista
on niin sanottuja nakkinäpistyksiä, ja näitä näpistyksiä tekevät
etupäässä kaikkein vähäosaisimmat,
asunnottomat alkoholistit tai narkomaanit. He pääsevät
muunnossa linnaan tervehtymään muutamaksi viikoksi,
nimittäin pisin sakkomuunto, niin sanottu sakkoelinkautinen,
on 3 kuukautta. Pois päästessään asunnottomat
alkoholistit ja narkomaanit ovat täittömiä,
kirputtomia ja heillä on uudet Alepan vaatteet päällä.
Tie johtaa uuden suven jälkeen taas kauppaan varastamaan
nakkipussin, mistä saadaan sakot, mistä saadaan
muuntorangaistus ja päästään
muutamaksi viikoksi linnaan tervehtymään.
Ammatti- ja taparikollisille muunnon voi toki palauttaa, mutta
on muistettava, että jos vangilla on 2 vuotta 3 kuukautta
istumista ja rangaistuksen päälle laitetaan sakot,
jotka ovat sakkoelinkautinen, siis 3 kuukautta, niin se lisää tuota
rangaistusta vain 3 kuukaudella tai ei oikeastaan ihan sitäkään,
nimittäin vangin vuosi on noin 8 kuukautta.
Tämän takia kategorista muuntorangaistusta olisi
hyvä tarkastella laajemmin. Mahdollisesti joissain kohdissa
sakko voitaisiin määrittää tai muuttaa
rikesakoksi, jolloin se oikeastaan antaisi enemmän sanktiota
tälle henkilölle, joka tällaisen rikesakon
saa, koska sehän sitten aikanaan menee voutiin ja kasvaa
sitä kautta korkoa edelleenkin. Mutta jotta meidän
vankilat eivät olisi enää pelkkiä alkoholistien
ja narkomaanien kuntoutuspaikkoja, lyhytaikaisia sellaisia (Puhemies
koputtaa) ja erittäin kalliita, niin minun mielestäni
tätä asiaa pitäisi tarkistella uudestaan.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Juuri tuollaisilla perussuomalaisten edustajan tuomilla
argumenteilla viime vaalikaudella vihreä oikeusministeri
Tuija Brax perusteli sitä, miksi sakon muuntorangaistukset
nyt halutaan poistaa. Me kokoomuksessa silloin jo epäilimme poistamisen
järkevyyttä, ja nyt oikeusministeriössä,
joka on tätä asiaa valmistellut ja tutkinut, on
tultu myös siihen tulokseen, että nämä argumentit,
joita sekä vihreät että perussuomalaiset ovat
nyt esittäneet, eivät päde. Eli oikeusministeriökin
on tullut siihen tulokseen, että sakon muuntorangaistusten
poistaminen kokonaan oli virhe.
Fakta on se, että kun sakon muuntojen poistamisen jälkeen
poliisin määräämiä sakkoja
ei ole voitu muuttaa vankeudeksi, turvattomuus kaupoissa on lisääntynyt,
poliisin työ on tehty tyhjäksi, kun sakkoja revitään
jopa poliisin silmien alla, ja sakkojen maksutulo on romahtanut,
kun maksukyvyttömällä tai -haluttomalla
ei ole mitään perustetta näitä sakkoja
enää maksaa. Siksi on välttämätöntä,
että tämä muutos tehdään,
ja tällä muutoksella sekä tässä käsiteltävänä olevalla
hallituksen esityksellä nimenomaan pyritään lisäämään
lainkuuliaisuutta, yleistä lain hyväksyttävyyttä ja
estämään rikollisuutta. Tämän
uskoisin olevan, tai uskoin ainakin olevan, myös perussuomalaisten
tavoitelistalla. Hallitus toimii tässäkin asiassa
vastuullisesti, ja toivon myös muun eduskunnan, oppositio
mukaan lukien, tulevan tälle vastuulliselle, rikoksia ehkäisevälle linjalle.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys rikosrekisteri-
ja rangaistusvaatimustietojen siirtymisestä Euroopan sisällä on
erittäin hyvä ja erinomainen asia. Tätä keskustelua
on käyty ministeri Henrikssonin tavoitteen osalta, että sakon
muuntorangaistus palautettaisiin, ja tuen sitä tavoitetta
täysin rinnoin.
Kun tätä esitystä tehtiin, niin puhuttiin
todellakin siitä, että kenenkään
ei tarvitsisi näpistellä päästäkseen
lämpimään talveksi tai että nämä reppanat
tai rassukat, jotka ovat näpistelyrikoksista jääneet
kiinni ja joilla ei ole ehkä maksukykyä, saisivat
toisenlaisen rangaistusmuodon. Tätä lähdettiin
selvittelemään, ja lakivaliokunta lausumassaan
edellytti, että jotain korvaavaa seuraamusmuotoa kehitettäisiin
piankin sen päätöksen jälkeen,
kun tämä tehtiin. Käytännössä sitä selvitystä ei
koskaan saatu valmiiksi. Myöskään arvioita
tämän sakon muuntokiellon poistamisen vaikutuksista
ei riittävästi tehty, ja nyt kun jälkikäteen
on pystytty havaitsemaan, mitä on tapahtunut, niin käytännössä kuluttajat,
rehelliset kuluttajat, ovat maksaneet tämän sakon
muunnon vaikutukset, sakon muunnon poiston. Erilaiset juoksukaljailmiöt
ovat lisääntyneet, ikään kuin
tilaisuus on tehnyt varkaan, ja käytännössä ei
ole ollut siis kyse siitä, että nämä reppanat
olisivat päässeet parempaan tilanteeseen omassa elämässään.
En ole sitä mieltä, että köyhyydestä pitää rangaista,
mutta käytännössä tässä on
ollut kyse siitä, että joku henkilö on
toteuttanut rikoksen ja siitä pitää seurata
rangaistus. Tuen täysillä sitä, että muuntorangaistus
palautetaan.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä kyseinen hallituksen
esitys on tarpeellinen ja hyvä sinänsä,
ja rikosrekisteritietojen säilyttämistä ja
luovuttamista Suomen ja unionin muiden maiden välillä tarvitaan.
Mutta meillä on selvästi ongelma se, että meillä ovat nämä tutkimuspuolen
resurssit koko ajan vähenemässä, ja meidän
täytyy muistaa se, että tämä on
este myös tälle kansainväliselle yhteistyölle
ja meidän omien rangaistusasioitten hoitamisessa ja tutkimuksissa.
Mutta nyt tässä on keskusteltu näistä rangaistusmuodoista,
sakoista, sakkojen muuntorangaistuksista. Tässä yhteydessä haluaisin
tuoda esille samalla myöskin sen, että meillä on
yhtä suuri ongelma siinä, että meillä on
ehdollinen vankeusrangaistus ja vankeusrangaistus: kuinka valtava
ero siinä välillä onkaan. Monesti tuolta käräjäoikeussalista
tuleepi ulos henkilö, esimerkiksi rattijuoppoudesta tuomittu
henkilö, joka sanoo lähtiessään
"enpä saanut mitään", kun sai ehdollisen
vankeusrangaistuksen. Sitten sinä päivänä,
kun yhtäkkiä hän saakin varsinaisen vankeusrangaistuksen,
niin tuntuu, että "apua, minun maailmani kaatuu siihen
paikkaan". Tulen esittämään vielä tänä keväänä uuden
lakiesityksen tämmöisestä asiasta kuin
vankilaan tutustuminen, elikkä ehdollisen vankeusrangaistuksen
lisämuotona olisi tämmöinen lyhytaikainen
pätkä vankilassa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni sakkorangaistuksen
muuntaminen vankeudeksi on ainakin yhdeltä puolelta erittäin hyvä ja
kannatettava asia. Nimittäin hyvin moni sakkorangaistuksen
saaja omaa vakavan päihdeongelman, ja jokaiselle päihdeongelman
omaavalle henkilölle on hyvä, jos joskus heidät
pysäyttää vaikka väkisin miettimään
sitä elämänsä suuntaa.
Itse järjestötyöni aikana kohtasin
hyvin usein Jokelan vankilassa, jossa kolme vuotta olen tehnyt projektia
sakkovankien tukemiseksi, nimenomaan sen, että heillä kaikilla
oli kova sekakäyttöongelma, ja se pakko katkaistiin
silloin sakkovankeuden aikana. Valitettavaa oli se vaan, että ne
jaksot olivat aika lyhkäisiä, yleensä muutaman
viikon tai enintään sen kolmen kuukauden pituisia,
ja siinä ajassa ei vielä kovin pitkiä suunnitelmia
ehditty tekemään. Mutta jos Vankeinhoitolaitos
kykenisi ja sillä olisi määrärahoja
poluttaa myös sakkovangit vankeusaikana erilaisten tukien
piiriin, niin se alkanut niin sanottu katkaisuhoito voisi jatkua
myös arjessa, ja mielestäni siinä meillä olisi
varaa katsoa vähän laajemmin tätä sakkorangaistuksen
käytäntöä.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä totean edustaja Katajalle,
että edustaja Tolppasen käyttämä puheenvuoro
oli hänen omansa, perussuomalaisessa eduskuntaryhmässä jokainen käyttää oman
puheenvuoronsa ja omia ajatuksiaan.
Minä itse kannatan lämpimästi tämän
hallituksen esityksen hyväksymistä ja perustelen
sitä sillä, että kun esimerkiksi nämä taparikolliset,
näpistelijät, jotka ottavat luvatta toisen irtainta omaisuutta,
syyllistyvät, jos omaisuuden arvo on vähäinen,
näpistykseen ja käy niin, että kun kauppaliikkeistä ja
muualta näitä näpistyksiä suoritetaan,
asianomistaja ilmoittaa tämän asian poliisille
ja vaatii rangaistusta mutta hän ei suostukaan siihen,
että asia käsitellään rangaistusmääräysmenettelyllä,
vaan hän vaatii siitä esitutkintaa, aikaisemmin
tämä käsiteltiin kansanomaisesti sanottuna
sakolla. Se oli hyvin nopeata toimintaa, poliisit pystyivät
sen paikan päällä kirjoittelemaan ja
määräämään
siitä sanktion ja päiväsakkomäärän,
mutta nyt kun tätä enää ei pystytä sakolla
käsittelemään, kun asianomistaja ei suostu
siihen, niin tämä menee ihan normaalisti esitutkintaan,
syyteharkintaan ja jopa oikeuteen ja kuormittaa tavattomasti tätä koko
prosessia. Tämä normaali päiväsakon
kirjoittaminen on huomattavasti yksinkertaisempi ratkaisu, ja siinä tämä oikeudenloukkaukseen
syyllistynyt henkilö kyllä saa rangaistuksen ansionsa
mukaan näin.
Kun rangaistuksen tavoite on se, että rangaistuksella
tavoitellaan rangaistuksen kohteelle sitä, että pitäisi
olla erityisestävää vaikutusta ja yleisestävää vaikutusta,
niin erityisestävä vaikutus toteutuu siinä,
että kun sanktioita on riittävästi, niin
hänet eristetään yhteiskunnasta muuntorangaistuksen
avulla, hän joutuu suorittamaan sitä vankeusrangaistusta,
ja sitten tämä yleisestävä vaikutus
on ympäröivälle yhteiskunnalle ja kaveripiirille,
että jos syyllistyy oikeudenloukkaukseen, niin tulee saamaan
siitä rangaistuksen. Se ei kovinkaan palkitsevaa ole poliisipuolelle, kun
kirjoitetaan päiväsakkoja ja — kuten
tässä muutamassa puheenvuorossa on tullut esille — sakon
kohde ottaa ja repii sen sakon suoraan poliisin nenän edessä.
Se ei ole kenenkään etujen mukaista.
Sanon vielä kerran, että kannatan hallituksen esitystä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tolppasen mukaan sakon muuntorangaistus
on epäinhimillinen. Minun mielestäni lähinnä sakon
muuntorangaistuksen puuttuminen on epäinhimillistä rehellisiä yrittäjiä kohtaan,
koska yrittäjä saattaa menettää jopa
päivän tulonsa, kun näpistelijä käy
kaupassa, eikä se mitään, hän
ei saa edes oikeutta, koska sakkoa ei ole pakko maksaa. Sen voi
jättää maksamatta, eikä tule
mitään seuraamuksia. Sakon muuntorangaistuksen
puute on epäinhimillistä rehellisiä ihmisiä kohtaan.
Edustaja Tolppanen esitti rikesakkoa tähän
tilalle. Nämä näpistelijät jo
nyt nauravat poliisille, kun poliisi kirjoittaa sakon, mutta voi
kuvitella sen jälkeen, että jos poliisi kirjoittaa
rikesakon, niin se nauru on entistä kovempaa ja kauheampaa.
Sillä, että rikesakko pannaan ulosottoon jossain
vaiheessa, ei ole todellakaan pienintäkään merkitystä ihmiselle,
joka toistuvasti näpistelee. Ei häneltä saada
ikinä ulosotossa näitä rahoja pois, korvauksia
pois, ei ikinä.
Nyt täytyy kyllä muistaa se, että ei
tässä köyhyydestä rangaista
vaan rikoksesta rangaistaan, ja sen takia olen lämpimästi
sitä mieltä, että hallituksen esityksen
mukaisesti sakon muuntorangaistus mielellään muodossa
tai toisessa pitää palauttaa.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä nyt
edustaja Kataja ja Tolvanen lukevat sitä, mitä minä sanoin,
niin kuin piru raamattua. Minähän sanoin, että silloin
kun puhutaan ammatti- ja taparikollisista, on erittäin
kannatettavaa, jotta sakot muunnettaisiin takaisin, mutta silloin
kun me puhumme näistä ihmisistä, jotka ovat
osattomia, asunnottomia, alkoholisteja, niin se on ainoastaan kulu
yhteiskunnalle, kun he ovat vankilassa sen kaksi tai kolme viikkoa,
minkä niistä sakoista saa. Edelleenkin on vain
kolme kuukautta se sakkoelinkautinen. Jos sen jälkeen nämä ihmiset
pystyttäisiin ohjaamaan hoitoon, asia olisi aika hyvä,
mutta meillä ei, arvon kansanedustajat, ole olemassa pakkohoitoa,
ja sen takia silloin, jos puhutaan näistä, joita
suurin osa sakkojen muunnoista on, eli nakkivarkaista, täytyy
löytyä jokin muu keino näiden ihmisten
auttamiseksi kuin vankilaan paneminen, koska vankila ei paranna
ketään. Vankila ei tee katkaisua sillä,
että siellä ollaan kolme viikkoa tai vaikka kuukausi
ilman viinaa tai ilman piriä tai jotain muuta huumetta.
Se jatkuu sen jälkeen, ja kierre on koko ajan vaan valmis.
Nämä ovat asioita, joita meidän täytyy
uskaltaa katsoa rehellisesti silmiin. Mutta ehdottomasti ammatti-
ja taparikollisille kannatan sitä, että sakkojen
muunto on edelleen käytössä.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä lähetekeskustelussa
on nyt tämä hallituksen esitys eduskunnalle laiksi
rikosrekisteritietojen säilyttämisestä ja
luovuttamisesta Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden
välillä ja myös sitten tästä kansainvälisestä yhteistyöstä näissä rikosasioissa.
Tämä on erittäin kannatettavaa, että yhteistyö tässä etenee.
On myös erittäin tärkeää,
että tässä keskustelun aikana on noussut
esille tämä hallituksen tahtotila palauttaa sakon
muuntorangaistukset, koska tämä muuntorangaistuksen
poistaminen on ollut epäonnistunut ratkaisu ja se on heikentänyt niin
lainkuuliaisuutta kuin myöskin turvallisuustilannetta Suomessa.
Edustaja Tolppanen selvensi jo tätä omaa aiempaa
puheenvuoroaan, jonka vuoksi oikeastaan tämän
puheenvuoron varasin, mutta vielä kysyisin edustaja Tolppaselta
tästä sakon muuntorangaistuksesta, kun hän
sitä monipuolisesti esitteli. Siis jos meillä todella
on henkilöitä, jotka hakeutuvat vankilaan siksi,
että sieltä saa esimerkiksi hyvää hoitoa
ja siellä on paremmat oltavat kuin siviilissä,
niin eikö ole parempi, että sinne pääsee
sellaisten rikosten kautta, joista saa sakon ja ne sakot muunnetaan
vankeudeksi, kuin että joutuu tekemään
kovemman rikoksen, jonka kautta sinne vankilaan sitten mennään,
koska silloinhan meillä kohdentuu kovempia rikoksia täysin
syyttömiin sivullisiin henkilöihin vain siksi,
että meillä sitten ei pystytä muulla
tavalla hoitamaan näitä henkilöitä,
jotka selvästi ovat tällaisen pakkohoidon tarpeessa?
Mitä vielä tulee näihin vankiloihin,
niin kuin Tolppanen kuvasi tässä, että vankila
ei ketään paranna, niin todella asiahan on juuri
näin. Asia on jopa siis sillä tavalla nurinkurinen,
että meillä vankiloissa täytyy olla erikseen
tämmöisiä huumevapaita osastoja. Eikö meidän
kaikkien vankiloitten pitäisi olla automaattisesti huumevapaita ja
täysin päihteettömiä?
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri näin. Kaikkien vankiloiden
pitäisi todellakin olla huumevapaita. Sen asian hoitamiseen
olisi hyvin yksinkertainen asia: siellä ei tarvitsisi kuin
huumekoirat sinne vankilan porteille. Esimerkiksi Vaasan vankilassa
on 280 käyntiä päivässä.
Siinä menee aika monen ihmisen mukana huumeita sisälle
ja sieltä uloskin, toisinpäinkin menee.
Mutta jos me sivistysvaltiona lähdemme siitä, että sairaiden
ihmisten, jotka todellakin ovat addiktoituneita alkoholiin, joka
meillä on sallittu huume tässä maassa,
ainoa tapa parantua siitä on vankila, niin kyllä me
olemme silloin väärällä tiellä.
Kyllä meidän täytyy löytää inhimillisempi tapa
näiden ihmisten auttamiseksi. On muistettava se, että kun
me maksamme ne kaikki ryöstetyt, kaikki varastetut pienet
nakkipaketit, niin me maksamme myöskin sen vankilahoidon.
On aivan eri asia puhua ammatti- ja taparikollisista, jotka ovat
talousrikollisia ja jotka ryöstävät autoja
ja jotka mukiloivat mummoja ja jotka kivittävät
naisia, kuin puhua näistä kaikkein pieniosaisimmista.
Ei voida ihan kategorisesti (Puhemies: Minuutti!) panna samaan ryhmään
näitä ihmisiä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä rekisteritietojen
ja tietojenvaihdon lisääminen on erittäin
tärkeätä rajat ylittävän
rikollisuuden, niin laittoman maahanmuuton kuin terrorisminkin,
torjunnan kannalta, ja tämä on hyvä liittää myös
tämän Prümin sopimuksen kokemuksiin ja
tehostamisen tarpeisiin. Siinähän dna-tietojen
vaihdolla on saatu todella vakavia rikoksia selvitettyä.
Yleensäkin oikeusministeriön ja sisäministeriön
pitää tehostaa juuri tällä puolella toimintaa
kansainvälisesti ja EU:n puolella, mutta sitten myöskin,
niin kuin edustaja Sasi totesi, on erittäin ikävää,
että meillä on kyllä sisäministeriö eri
hallitusten aikana saanut turhaan esimerkiksi vakavien rikosten
suunnittelun kriminalisointia ajaa. Se on aina pysäytetty.
Kyllä tämä on erittäin vakava
ja nurinkurinen tilanne.
Mutta sitten tämän käsittelyssä olevan
ja esillä olleen sakkojen muuntorangaistuksen palauttamisesityksen
osalta on todettava, että kyllähän ministeri
Brax perusteli myöskin valtiovarainministeri Kataisen kanssa
käymillään tausta-, tuottavuus- ym. keskusteluilla
sitä tinkimättömyyttä, jolla
edellinen porvarihallitus vei tämän runttaamalla
läpi huolimatta siitä, että me kerroimme
ja poliisi ja kaikki kentän havainnot tukivat nimenomaan
sitä, että tätä ei pidä tehdä,
koska tällä on todella vakavia seuraamuksia yleiselle
turvallisuudelle ja järjestykselle. Se on sitten syrjäytymisen
torjunnan kannalta hyvin tärkeä asia, että pitää muistaa,
että muutakin kuin pamppua tarvitaan vankeinhoidon ym.
puolella. Minusta on ollut erittäin hyvä, että kun
sosialidemokraatit turhaan vetosivat kokoomukseen ja myös
keskustaan mutta erityisesti kokoomukseen, jolla oletimme olevan
hyvät yhteydet kentän poliisivoimiin ja poliisikokemukseen — turhaan
vetosimme todella viime kaudella — niin nyt yhdessä sosialidemokraattien
ollessa hallituksessa tämä kanta on nyt kokoomuksen
virallinenkin kanta.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Viime kaudella lakivaliokunnassa olleena,
kun tätä sakon muuntorangaistusta poistettiin,
voin vakuuttaa, että edustaja Rajamäen äsken
esittämä selostus kyllä pitää paikkansa,
että kyllä tämän lakimuutoksen
tausta oli tavattoman suuri paine oikeusministeriön budjetissa.
Piti löytää säästöjä,
piti leikata menoja jostakin kohdasta, ja sitten vankimäärää vähentämällä,
niitä numeroita pienentämällä,
niitä säästöjä alkoi
löytyä. Lakimuutoksilla tähdättiin
siihen, että vankipaikkoja tulisi käyttöön
entistä vähemmän, kun tämän
sakon muuntorangaistuksen takia vankeja ei siellä olisi.
Kaiken kaikkiaan näytti siltä, ja useaan kertaan
kysyin keskusteluissa, tehdäänkö nyt
maassamme kriminaalipolitiikkaa vain taloudellisista lähtökohdista
pyrkien saamaan vankeinhoidon ja Rikosseuraamuslaitoksen toiminta
toimimaan mahdollisimman pienillä määrärahoilla.
Kaiken kaikkiaan pitäisi miettiä tarkemmin sitä,
mihin rikosseuraamusjärjestelmällä pyritään.
Mikä on se seuraamus, joka parhaiten toteuttaisi niitä tavoitteita,
joita hyväksymällämme kriminaalipolitiikalla
on? Mikä on se rangaistusjärjestelmän osuus,
ja mikä on sitten sosiaalipolitiikan osuus?
Tämä hyvä keskustelu, jota täällä on
käyty kriminaalipolitiikasta ja näistä ihmisistä,
aika hyvin nostaa esille sen, että paljon on ehkä kysymys
rikoksellisuudesta mutta paljon enemmän ehkä sosiaalipoliittisista
ongelmista. Näihin pitäisi löytyä ratkaisuja,
ja silloin tullaan siihen vaikeaan kysymykseen, että sosiaalipolitiikka
on meillä hyvin pitkälti kuntien hoidettava asia.
Lasku sosiaalipolitiikan toimista, ennalta ehkäisevistä ja korjaavista
toimista, tulee kuntien kontolle, ja taas tämä vankeinhoidon
lasku tulee valtion kontolle. Tässä on myös
tällaisesta työnjaosta kysymys. Silloin kun näitä ratkaisuja
kehitellään, niin yhteisten ratkaisujen löytäminen
on vähän vaikeata. Aikanaan oli esillä,
muistaakseni oikeusministeri Koskisen aikana, ajatus siitä,
että voitaisiin jokin sopimushoitojärjestelmä rakentaa, siis
sellainen seuraamusjärjestelmä, että kun
tällaiseen syyllistyt toistuvasti, niin sinua ei panna vankilaan
vaan järjestetään sellainen hoitojärjestelmä,
joka sitten tuottaa sosiaalipoliittisin toimin sinusta taas yhteiskunnan
lainkuuliaisen jäsenen. Tällaisia malleja pitäisi
miettiä nyt (Puhemies koputtaa) eikä yksikantaan
vain palauttaa sitä sakon muuntojärjestelmää.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sakon muuntorangaistuksen palauttamiskysymys
on tärkeä sekä periaatteellisista syistä että käytännön
syistä. Ensinnäkin haluaisin todeta edustaja Tolppaselle,
että minun on vaikea ymmärtää tuota
teidän logiikkaanne siitä, että alkoholismi
voisi olla jollakin lailla perustelu rikollisuudelle. Eihän
rikollisuutta voida hyväksyä sillä perusteella,
onko henkilö ollut alkoholin tai huumeiden vaikutuksen
alaisena. Onko se kroonista, on toinen kysymys, mutta periaatteellisena
puolena on juuri se, että mielestäni sitä ei voi
käyttää perustelua sille, että se
rikollisuuden muoto olisi jollakin lailla hyväksyttävämpi.
Enkä koskaan ole ymmärtänyt, kun määritellään
erityyppisiä rikoksen asteita, esimerkiksi sitä,
miksi näpistys on periaatteessa jollakin lailla vähäisempi
kuin varkaus. Aina toisen omaisuuden luvatta ottaminen on varkaus.
No, näillä tietysti luodaan asteikkoa, jolla sitten
voidaan sanoa, että tämä oli vain näpistys
ja tämä oli tämmöinen pieni
juttu, mutta jollekin toiselle se voi olla suuri juttu, ja se on
myös periaatteellinen kysymys.
Erityisesti nuorten kohdalla, jos tähän niin
sanottuun näpistelyyn eli varkauksiin ei puututa, se johtaa
helposti, step by step, aina suurempaan askeleeseen. Jossakin vaiheessa
kynsille tuleminen voi tehdä aivan hyvää.
Tässä suhteessa yhteiskunta on kehittynyt kyllä mielenkiintoiseen suuntaan.
Kun puhutaan muuntorangaistuksesta ylipäätänsäkin,
kun viime kaudella tämä asia oli käsittelyssä,
itsekin olin silloin vähän aikaa lakivaliokunnassa,
ja kyllä tuossa lakivaliokunnan käsittelyssä heräsi
suuria kysymysmerkkejä siihen, miten asiassa tulisi oikeasti
ottaen menetellä.
Arvoisa puhemies! Tuo 2 minuuttia tulee täyteen, niin
että voinen siirtyä tuonne eteen. (Puhuja siirtyi
puhujakorokkeelle)
Salikeskustelussa, arvoisa puhemies, perättiin myös
sitä, mikä on opposition kanta tällä hetkellä tähän
kysymykseen. Oikeastaan voisi sanoa, että keskustan kanta
tuli viime kaudella sekä lakivaliokunnassa että erittäin
voimakkaassa kritiikissä täällä salissa.
Muun muassa valiokuntavastaava, edustaja Esko Ahonen oli aivan ihmeissään,
raivoissaan siitä, kuinka tällainen lakiesitys
voidaan viedä läpi. Silloin sitä vaan
vietiin. Se kertoo siitä, miten enemmistöhallituksissa tämä menettely
kulkee. Tästä eduskunta voisi ottaa opiksi jotakin,
että ei aina tarvitse olla niin. Kun enemmistöhallituksessa
joku ministeri on tehnyt jonkun omasta mielestään
hyvän esityksen, sille voi olla joitain omia, yleisestikin
hyväksyttäviä periaatteita sen ministeriön
näkövinkkelistä, kuten on puhuttu muun
muassa vankipaikoista, mutta noin yhteiskuntanäkökulmasta
se meneekin pieleen. Silloin hallituksessa pitäisi olla
keskustelumahdollisuus siitä, voidaanko tätä asiaa
viedä eteenpäin. Tämä on nyt enemmän
hallituskulttuuria kuin eduskuntakulttuuria, mutta me tiedämme
sen, että kun hallitus tuo sitten tältä pohjalta
esityksensä tänne, niin kuin käy tälläkin
vaalikaudella, niin enemmistöhallituksen esitykset viedään
läpi, vaikka niitä aina joku ryhmäkin
vastustaisi tai yksittäiset edustajat olisivat eri mieltä.
Tässä olisi kyllä eduskunnalla ihan
oikeasti ryhdistymisen paikka. Tämä esimerkki
on erinomaisen hyvä esimerkki siitä, miten on
tehty väärä, huono päätös,
on se säästöpäätös
tai mikä tahansa. Jos se on säästöpäätös,
niin siinä säästettiin väärässä paikassa.
Tällähän itse asiassa tosiasiallisesti
pistettiin liikkeelle juuri se ajatus, että pienillä näpistelyillä,
pienillä varkauksilla ei ole enää sitä vaikutusta
kuin ennen. Kuitenkin se poseen joutuminen, putkaan, linnaan joutuminen, oli
monelle sitten todellisuudessa se tietty kynnyskysymys, jonka yli
ei haluttu mennä. Tämä on aiheuttanut
myös toivottomuutta niin viranomaisten, poliisin, ulosottoviranomaisten,
keskuudessa kuin myös muun muassa kaupan keskuudessa, jossa
sitten todetaan, että poliisi on voimaton, yhteiskunta
on voimaton. Siihenkö me oikein pyrimme?
Tässä mielessä kyllä on
erittäin toivottavaa ja tärkeää,
että sakon muuntorangaistus palautetaan. Näin
ollen se virhe, mikä viime kaudella on toteutettu, pystytään
sitten korjaamaan. Silloin kritiikki ei riittänyt. Nyt
tämä eduskuntakeskustelu osaltaan osoittaa sen,
että tähän on herätty. Osaltani
voin sen nyt luvata, että keskustaoppositio on tässä eduskunnassa
tukemassa tämän kaltaista kehitystä ja
antaa sille sitten eduskuntatyöskentelyssä oman
tukensa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ehkä tässä vaiheessa on syytä todeta,
että meillä on käsittelyssä siis
hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikosrekisteritietojen säilyttämisestä ja
luovuttamisesta Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden
välillä sekä rikosrekisterilain ja kansainvälisestä oikeusavusta
rikosasioissa annetun lain muuttamisesta. Täällä ei
ole siis käsittelyssä hallituksen esitystä sakkorangaistuksen muuttamisesta
vankeudeksi. Nyt voitaisiin varmaan tässä vaiheessa
ryhtyä puhumaan pikkuhiljaa asiasta, kun käsittääkseni
tämä muu osa on tullut jo aika hyvin valaistua.
Varsinaisesta teemasta, edustaja Turunen, olkaa hyvä!
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä olisin tästä sakon
muuntorangaistuksesta jatkanut, joten tämä puhe
oli sitten tässä.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa puhemies! Näistä poliisin rekistereistä ja
niitten käytöstä. Tässä edustaja
Sasi piti erinomaisen ansiokkaan puheenvuoron siitä, kuinka
näissä yksilönsuojissa on menty pitkälle.
Minä haluaisin muistuttaa semmoisesta takavuosien tapahtumasta:
Taisi olla Imatralla, kun sikäläinen poliisipäällikkö ripusti
kirjaimellisesti rattijuoppoudesta kiinni jääneitten
ajokortit poliisilaitoksen ikkunaan kuivumaan, jolloinka ne olivat
kaikkien nähtävillä siinä sitten.
Ennalta ehkäisevä vaikutus, voisi sanoa, oli samaa
luokkaa kuin jalkapuussa vähän aikaa istuminen
tuossa aseman liepeillä, mutta tietenkin siihen sitten
piti puuttua sillä tavalla, että se oli ihmisoikeutta
alentavaa, ja tämä käytäntö sitten
loppui lyhyeen. Mutta kyllä minä rohkenen väittää,
että Imatran seudulla rattijuopumukset vähenivät
ainakin hetkeksi, elleivät sitten vähän
pitemmäksikin aikaa, mutta ainakin silloin, kun tämä käytäntö oli
voimassa.
Elikkä tässä nyt kiertäen
haluan vaan tuoda esille sen, että näitten rikoksentekijöitten
suojeleminen on tavallaan kyllä karhunpalvelus itseänsä vastaan
ennaltaehkäisevyyden kannalta ja myöskin kansalaisten
lainkuuliaisuuden kannalta. Tässä mielessä olen
aika vahvastikin edustaja Sasin kannalla siinä, että tämä asia
pitäisi jatkossa avata vähän laajemmallekin
keskustelulle.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
eduskunnalle laiksi rikosrekisteritietojen säilyttämisestä ja
luovuttamisesta Suomen ja muiden EU-maiden välillä on
ehdottomasti paikallaan. Minä haluan kuitenkin tuoda yhden
asian vielä tästä sakkokuviosta sen takia,
että minä katson, että omalla tavallaan tämä ongelma
rupeaa olemaan hoidettu, kun katsotaan tätä poliisien
taloustilannetta. Tilanne alkaa olla siinä mallissa, että hälytykset
hoidetaan mutta esimerkiksi patologisia bensavarkaita ei enää oteta
kiinni eli ei ehditä tutkia asioita. Väitän,
että olkaa huoleti, poliisi tulee aina vaan vähemmän
ja vähemmän antamaan sakkoja, koska siihen liikenteen
valvontaan ei ole käytettävissä semmoista
aikaa kuin aikaisemmin oli.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Olisin itsekin hivenen vielä jatkanut
tuota sakonmuuntokeskustelua, joka tietysti liittyy tähän senkin
kautta, että rikosten ehkäisy on tärkeä tavoite
niin kansainvälisessä mielessä kuin tietysti Suomenkin
sisällä, mutta pysytään nyt
kuitenkin tässä aiheessa.
Tästä aiheesta, näiden eri rekistereiden
käyttämisestä, on puhuttu tässä salissa
lukuisia kertoja. Muistan, kuinka edellisellä kerralla,
kun puolustin sitä, että rekistereiden käyttöä tehostettaisiin, sain
lukuisia yhteydenottoja siitä, että olemme viemässä tätä maata
kovaa vauhtia kohti poliisivaltiota, jos näitä rekistereitä käytämme
sillä tai tällä tavalla. Edustaja Zyskowicz
toi esille sormenjälkirekisterit, dna-rekisterit ja muut
vastaavat. Kyllä itse näen niin, että on
varsin perusteltua, että me pidämme huolta siitä,
että erilaisista vakavista rikoksista jäätäisiin
kiinni. Uskon siihen, että kun dna-rekisterissä tällä hetkellä on
jotain yli 100 000 näytettä ja kun tuo
rekisteri ajan myötä kasvaa, niin kiinni jäämisen
pelko kasvaa niin Euroopan laajuisesti kuin maailmanlaajuisestikin,
ja toivottavasti se toimii myös ennalta ehkäisevällä tavalla
rikosten suhteen.
Arvoisa puhemies! Itse toisaalta olen myös miettinyt
sitä, että kun näitä rekistereitä kootaan, niin
joskus tuntuu varsin erikoiselta, kun rekisteriin kalliilla järjestelmällä saadaan
lisää näytteitä, että sitten
lainsäädännön takia ne pitää sieltä hävittää hyvin
nopeasti. Eikö se olisi meidän kaikkien edun mukaista,
että nuo rekisterit kasvaisivat maailmanlaajuisestikin
niin, että esimerkiksi seksuaalirikoksissa kiinni jäämisen
kynnys tulisi entistä matalammaksi ja toimisi näin
myös ennalta ehkäisevästi?
Keskustelu päättyi.