5) Yleisradion hallintoneuvoston kertomus eduskunnalle yhtiön
toiminnasta vuosilta 2009 ja 2010
Ilkka Kantola /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yleisradioyhtiön toiminnasta annetun
lain mukaan yhtiön hallintoneuvoston tulee kahden vuoden
välein antaa eduskunnalle kertomus Yleisradion julkisen
palvelun toteutumisesta. Nyt lähetekeskustelussa oleva
kertomus käsittää toimintavuodet 2009
ja 2010. Kertomuksen liitteenä on saamelaiskäräjien
lausunto kertomuksesta.
Hallintoneuvoston näkökulmasta toimintavuodet
ovat olleet jälleen haasteellisia. Yhtiön menojen
sopeuttaminen käytettävissä oleviin tuloihin
on ollut jatkuvasti esillä. Yleisradioyhtiön kaltaisessa
osakeyhtiössä talouden haasteet ovat erityislaatuisia.
Yhtiön rahoitus perustuu lakiin ja valtioneuvoston päätöksiin
eikä yhtiön omaan toimintaan. Yleisradion päätehtävänä ei
ole oman toiminnan rahoituksen turvaaminen, eikä Ylen tehtävänä ole
taloudellisen voiton hankkiminen onnistuneen ohjelmatoiminnan avulla.
Tämän tehtävänsä toteuttamiseen
Yle saa vuosittain valtioneuvoston päätöksestä riippuvan määrän
rahaa. Hallintoneuvoston asiana on ollut tv-maksukorotuspaineen
arviointi sekä esityksen tekeminen valtioneuvostolle tv-maksun
korotuksesta. Tämä hallintoneuvoston tehtävä lakkaa,
kun Ylen uusi rahoitusmalli otetaan käyttöön
vuoden 2013 alusta.
Hallintoneuvosto on seurannut Ylen menojen sopeuttamista tilanteessa,
jossa kustannustaso nousee ja tulokertymä heikkenee tv-maksuhalukkuuden
vähenemisen johdosta. Sopeuttaminen on merkinnyt vakituisen
henkilöstön määrän
vähäistä pienenemistä. Strategisena
tavoitteena on 3 000 vakituista työntekijää.
Henkilöstön vähentäminen on
tapahtunut pääosin luonnollista poistumaa hyödyntämällä.
Uusien työntekijöiden rekrytointiin on näissä sopeutuspaineissa
jäänyt hyvin vähän mahdollisuuksia.
Tiukka taloustilanne on pakottanut Ylen luopumaan myös
osasta urheilun arvokisojen näyttämistä.
Kertomuskauden toinen iso kokonaisuus liittyy viestintäteknologian
nopeaan kehitykseen. Teknologia on tehnyt mahdolliseksi liikkuvan kuvan
seuraamisen tietokoneista ja mobiililaitteista. Televisiovastaanottimen
rinnalle uutissisältöjen ja elokuvien jakelukanavana
ovat tulleet kannettavat laitteet. Nuorempien ikäluokkien kohdalla
tietokone on jo ohittanut televisiovastaanottimen jakelukanavan.
Tämän muutoksen edessä Yle on joutunut
kysymään, mitä tämä merkitsee
yhtiön tehtävän kannalta julkisen palvelun
toteuttajana.
Lain mukaan Yleisradion tehtävänä on
tuoda julkisen palvelun televisio- ja radio-ohjelmisto siihen liittyvine
oheis- ja lisäpalveluineen jokaisen saataville yhtäläisin
ehdoin. Ylen johtopäätös uudessa tilanteessa
on ollut, että yhtiöllä on velvollisuus
käyttää kaikkia niitä jakelukanavia, joita
kansalaisetkin käyttävät. Teknologian
kehitys on muuttanut ihmisten tottumuksia hyvin nopeasti. Median
käyttötavat ovat yksilöllisiä ja eriytyneitä.
Televisiovastaanotin ei enää ole laite, joka kokoaa
suomalaiset samaan aikaan katsomaan samaa ohjelmaa. Yhä useampi
haluaa katsoa uutiset tai elokuvan juuri siihen aikaan kuin itse
haluaa, kun se hänelle sopii. Broadcasting-maailmasta on
siirrytty yhä enemmän on demand -maailmaan.
Kertomuksessa kuvataan Ylen strategisia linjauksia vuodelta
2010 näin: "Yle on kaikkien suomalaisten saatavilla eriytyvässä mediakentässä.
Yle palvelee niitä yleisöjä, jotka käyttävät mediaa
perinteisin tavoin, kuin myös heitä, jotka suosivat
uudenlaista median käyttöä. Tavoite on, että kaikki
merkittävät käyttäjäryhmät
ja toimintaympäristön muutos huomioidaan." Hallintoneuvosto
on pitänyt tätä johtopäätöstä oikeana.
Kertomuskauden lopussa hallintoneuvosto vahvisti yhtiön
ohjelmatoiminnan perusorganisaation muutokset. Organisaatiolla pyritään
osaltaan vastaamaan toimintaympäristössä tapahtuneisiin
muutoksiin. Tavoitteena on väline- ja jakelukanavaneutraali
organisaatio, joka mahdollistaa sisältöjen hyödyntämisen
ja jakelun eri välineillä mahdollisimman laajasti.
Uusi organisaatio rakentuu kolmesta sisältöyksiköstä,
jotka ovat uutis- ja ajankohtaistoiminta, luovat sisällöt
ja Svenska Yle. Näiden lisäksi perusorganisaatioon
kuuluvat julkaisuyksikkö sekä tuotanto- ja tekniikkayksikkö.
Kertomuskaudella käytiin julkisuudessakin keskustelua
Yleisradion valvonnasta. Kaupallisen median puolella koettiin kilpailua
loukkaavana se, että julkisin varoin rahoitettu Yle laajentaa reviiriään
ottaessaan käyttöön uusia välineitä sisältöjensä julkaisemiseen.
STT teki Ylen toiminnan laajentumisesta EU-komissiolle kantelun, jonka
kuitenkin veti pois.
Yleisradion valvonnasta ja rahoituksesta ei syntynyt kokonaisratkaisua
kertomuskaudella, kun asianomainen ministeri ei vienyt parlamentaarisen
työryhmän, niin sanotun Lintilän työryhmän,
yksimielistä esitystä eteenpäin. Periaatepäätös
uudesta rahoitusratkaisusta syntyi viime syksynä ministeri
Kiurun johtamassa prosessissa, jonka lopputulokseen kaikki eduskuntaryhmät
sitoutuivat. Arvoisa puhemies! Tähän ratkaisuun
en mene sen enempää, koska asia tulee myöhemmin
keväällä täällä esille.
Viime kaudella hallintoneuvosto paneutui kuitenkin tykönään
Ylen toiminnan valvonnan tehostamiseen. Taustalla oli Euroopan unionin
komission vaatimus, että ennen merkittävien uusien
palveluiden käyttöä on toteuttava yleisradioyhtiön
johdosta riippumaton ennakkoarviointimenettely. Hallintoneuvosto
päätti lokakuussa 2010 ottaa käyttöön
ennakkoarviointimenettelyn. Ennakkoarviointimenettelyn käyttöön
ottamisesta päättää kussakin
tapauksessa kerrallaan erikseen hallintoneuvosto. Ennakkoarviointi
tapahtuu hallintoneuvoston oman valmistelun pohjalta. Asian valmistelussa
hallintoneuvosto käyttää ulkopuolista
asiantuntijaa. Joulukuun kokouksessa 2010 tehtiin päätös
toteuttaa ennakkoarviointi asiassa, joka koski säännöllisten
hd-lähetysten aloittamista.
Arvoisa puhemies! Saamelaiskäräjien lausunnossa
esitetään useita kriittisiä näkemyksiä Yleisradion
kehittämistarpeista. Saamelaiskäräjät
katsoo, että Yleisradio ei ole täyttänyt
julkisen palvelun tehtävää saamenkielisen
ohjelmatuotannon osalta. Parannuksia toivotaan erityisesti radion
saamenkielisten lähetysten kuuluvuusalueen ja tv:n lastenohjelmien
osalta.
Hallintoneuvoston kertomuksessa saamenkielisiä ohjelmia
käsitellään otsikon "Ylen erityistehtävät"
alla. Kertomuksesta käy ilmi, että Yle pyrkii
saamenkielisen palvelun parantamiseen. Yle Saamen Radio lähettää saamenkielistä ohjelmaa
Pohjois-Lapin alueella yli 2 000 tuntia vuodessa. Suurin
osa lähetyksistä on pohjoissaameksi, vähäinen
osa myös koltan- ja inarinsaameksi. Radio tekee yhteistyötä Ruotsin
ja Norjan julkisten saamelaisradioiden kanssa. Radio-ohjelmia voi
Pohjois-Lapin kuuluvuusalueen ulkopuolella seurata nyt internetin
kautta. Saamenkielisiä tv-uutisia on lähetetty
viitenä päivänä viikossa kesätaukoa
lukuun ottamatta. Vuosittain on lähetetty myös
30 saamenkielistä lastenohjelmaa.
Saamenkielisen ohjelmatarjonnan kehittämistä on
valmisteltu pohjoismaisessa yhteistyössä. Tarkoituksena
oli laatia saamelaisohjelmien strategia vuosille 2010—2014.
Kysymys saamelaisohjelmien jakelusta kotiseutualueen ulkopuolelle
oli myös esillä. Strategian valmistelua varten päätettiin
käynnistää tutkimus saamenkielisen väestön
mediankäyttötavoista. Erinäisistä syistä tuo
hanke viivästyi ja tutkimus valmistui vasta 2011. Suomi
ja Norja odottavat nyt Ruotsin aloitetta työnjaon mukaisesti
strategian eteenpäinviemisestä. Mikäli
yhteisen strategian valmistelu ei etene, Ylen on syytä tehdä oma
saamelaisohjelmastrategia. Yleisradion on syytä paneutua saamelaiskäräjien
tuoreeseen lausuntoon, kun strategian kehittämistä jatketaan.
Arvoisa puhemies! Yleisradion hallintoneuvoston jäsenille
tulee vaihtelevasti Ylen ohjelmatarjontaa koskevaa yleisöpalautetta.
Hallintoneuvoston kokouksessa toimitusjohtajan katsauksen yhteydessä esitellään
säännöllisesti Ylen katsojalukuja, yleisösuhdetta
ja ajankohtaisia katsojapalautteita.
Hallintoneuvoston tehtävänä on huolehtia
ja valvoa, että julkisen palvelun mukaiset tehtävät tulevat
suoritetuiksi, sekä päättää asioista,
jotka koskevat toiminnan huomattavaa supistamista tai laajentamista
tai organisaation olennaista muuttamista, mutta hallintoneuvoston
asiana ei ole puuttua yksittäisiä ohjelmia tai
kanavaprofiileja koskeviin muutoksiin. Näistä ratkaisuista
on vastuussa Ylen johto.
Jos jotkin muutokset herättävät kysymyksen siitä,
hoitaako Yle riittävän hyvin sille kuuluvaa julkista
palvelua, tällöin hallintoneuvoston tulee puuttua
asiaan. Saamenkielisen ohjelmatarjonnan lisäksi kysymys
lastenohjelmasta voisi olla tällainen asia. Lauantaiaamun
lasten musiikkitunnin loppuminen radiosta olisi kolkutellut rajoja,
ellei samaan aikaan Ylen lastenohjelmatarjontaa muualla olisi lisätty.
Lastenohjelmatarjonta on edelleen Ylessä, niin kuin pitää ollakin.
Radiokanava Yle Puheen kritiikkiä herättäneet
muutokset liittyvät osin Ylen strategiaan, jossa pyritään
lisäämään nuoria ja nuoria aikuisia
kiinnostavia sisältöjä. Yle Puheen laajeneminen
valtakunnalliseksi kuuluu hallintoneuvostossa käsiteltyihin
asioihin, mutta hallintoneuvoston tehtäviin ei kuulu päättää siitä,
minkälaisella ohjelmatarjonnalla tuota strategiaa edistetään. Asiallinen
kuuntelija- ja katsojapalaute on hyvä lähettää suoraan
Ylen johdolle, joka kantaa vastuun ohjelmatarjonnan yksittäisistä ratkaisuista.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Yksi tärkeä instituutio
meille suomalaisille on aina ollut laadukas julkisen palvelun Yleisradio. Sen
merkitys korostuu entisestään tämän
päivän yhä sirpaloituneemmassa ja viihteellistyneemmässä mediakentässä.
Vaikka Yleisradio on ansainnut moneen otteeseen paikkansa meidän
suomalaisten sydämissä, on myös tyytymättömyys
sen toimintaa kohtaan viime vuosina kasvanut. Yleisradion vuoden 2010
toimintakertomuksesta käy ilmi, että ainoastaan
63 prosenttia on kokenut saaneensa Ylestä vastinetta tv-lupamaksulleen.
Osuus on laskenut edellisestä vuodesta peräti
5 prosenttiyksikköä. Laskua on tapahtunut yhtäläisesti
kaikissa ikäryhmissä lukuun ottamatta nuorinta,
alle 30-vuotiaiden joukkoa. Tässä ryhmässä erittäin
tyytyväisten osuus onkin kasvanut edellisestä vuodesta.
Nuorimmat tyytyväiset ovat kuitenkin usein niitä,
joilla ei ole lainkaan vastaanotinta tai jotka katsovat tv-ohjelmat
mieluiten netin kautta.
Huolestuttavaa tilannetta kuvaa se tosiasia, että tv-maksujen
maksajien määrä on viime vuosina laskenut,
vaikka talouksien kokonaismäärä Suomessa
onkin kasvanut. Vuoden 2010 lopussa tv-maksujen määrä oli
hieman alle 1,9 miljoonaa, mikä on 100 000 vähemmän
kuin 10 vuotta aiemmin. Maksujen määrissä ovat
mukana sekä kotitaloudet että ne yritykset, jotka
maksavat maksun.
Joulun alla kuulimme vihdoin kauan odotettuja uutisia, kun kaikkien
eduskuntaryhmien puheenjohtajat ilmoittivat päässeensä sopuun Yleisradio
Oy:n julkisen palvelun rahoituksen uudistamisesta. Jo vuosikausia
jatkuneelle vatvomiselle erilaisista rahoitusmalleista laitettiin piste
sopimalla ensi vuoden alusta lähtien maksettavasta Yle-maksusta.
Erityisen tärkeää Yle-sovussa on se,
että nyt saavutettu ratkaisu on sosiaalisesti oikeudenmukainen.
Aiemmin rahoitusvaihtoehtona esitetyn mediamaksun sijaan kaikkein
pienituloisimmat on uudessa Yle-maksussa vapautettu maksusta kokonaan.
Suurimpia voittajia Yle-maksun myötä ovat kuitenkin
aivan tavalliset suomalaiset, jotka aiemmin ovat kuuliaisesti maksaneet
tv-lupamaksua osan ihmisistä eläessä heidän
siivellään. Kaikille yhtäläisen
Yle-maksun myötä vapaamatkustajuus saadaan poistettua,
minkä ansiosta miljoona yhden aikuisen taloutta pääsee
noin puolet halvemmalla maksulla kuin aiemmin.
Arvoisa puhemies! On totta, että emme tarvitsisi Suomeen
enää yhtään uusia veroja. Yle-maksu
on kuitenkin ehdottomasti paras kaikista tarjolla olleista vaihtoehdoista.
Muutoksen myötä myös Yleisradion lakisääteinen
julkisen palvelun velvoite täyden palvelun ohjelmistosta
korvataan ajanmukaisemmalla velvoitteella tuoda monipuolinen ja
kattava televisio- ja radio-ohjelmisto jokaisen suomalaisen saataville
sekä valtakunnallisesti että alueellisesti. Tämä tarkoittaa entistä laadukkaampaa
ja monipuolisempaa sisällön tarjontaa kaikille
suomalaisille varallisuudesta tai asuinpaikasta riippumatta niin
tv:ssä, radiossa, netissä kuin matkapuhelimessakin.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitos Ylen hallintoneuvostolle kertomuksesta eduskunnalle!
Monia hyviä ohjelmia tuli elävänä mieleen
ja oli luettavissa täällä, ja edelleenkin huomaan:
ohjelmatarjonta on hyvä vauvasta vaariin. Ylellä on
julkisen palvelun tehtävä, kuten laissa Yleisradio
Oy:stä määritellään.
Koska lain mukaan yhtiön tehtävänä on
tuoda täyden palvelun tv- ja radio-ohjelmisto siihen liittyvine
oheis- ja lisäpalveluineen, rohkenen lausua muutaman sanan
evästykseksi liikenne- ja viestintävaliokunnalle.
Kansalaisyhteiskunnan ja suomalaisen kulttuurin vahvistamiseksi
kulttuurillisten ja sivistyksellisten näkökulmien
huomioon ottaminen on haastava ja korkea tavoite, ja suomalaisten tyytyväisyys
Yleen on vahva. Toivon, että tämä tila
säilyy ja pysyy myös Ylen visiossa.
Sivulta 7 selonteosta voimme lukea, että Svenska Ylen
tarjonnan kasvu on 1,5 prosenttia. Samanlaista kasvua toivon viittomakielisessä ohjelmatarjonnassa
ja yleensä kuulo- ja näkövammaisten huomioon
ottamisessa. Viittomakieli on yksi vähemmistökielistämme,
ja silläkin on sivistyksellinen, kulttuurinen tehtävä,
ja sen ohjelmatarjonnan lisääminen lisää tasa-arvoa.
Se tulee siis lisääntyneen ohjelmatarjonnan kautta mutta
myös lisääntyneen tulkkauksen ja tekstityksen
kautta. Sillä saadaan myös alueellista tasa-arvoa
ja samalla tasa-arvoa eri-ikäisten viittomakielisten kesken.
Näen sen nimenomaan siis tasa-arvo- ja turvallisuuskysymyksenä myös,
kuten selonteossa on otettu huomioon, ja tärkeänä tekijänä kansalaisvalmiuksien
kehittämisessä.
Valitettavasti teleoperaattori- ja laitevalmisteyhteistyö ei
vielä tuo internetin Ylen palveluita kaikille tasapuolisesti.
Pudasjärven mummolla voi netti toimia, kun katolle kiipeää,
ja tokihan se Livon pappakin mielellään Elävää arkistoa
saattaisi katsella. Jatkossa toivon, että tätä painotetaan
myös Ylen taholta ja liikenne- ja viestintävaliokunnassa
otetaan huomioon nyt, kun myös uusi mediamaksu on tulossa.
Saamelaiskäräjien lausunto kritiikkeineen
ja kehittämistarpeineen tulee ottaa huomioon. Samantapaista
lausuntoa tulisi mielestäni pyytää myös
Kuurojen Liitolta.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävästä toimenpidekertomuksesta
toteaisin sivulta 26, että täällä lukee,
että hallintoneuvosto on kokoontunut 7 kertaa 2009 ja 8
kertaa 2010. Edelleen sivulla 27 puhutaan hallituksesta, joka on
kokoontunut 11 kertaa 2009 ja 12 kertaa 2010. Edustaja Kantolalta äsken
sain selville, että hallintoneuvostolle maksetaan vuosipalkkion
lisäksi kohtuullinen kokouspalkkio ja hallituksen jäsenet
saavat vuosipalkkiota.
Nyt sitten, arvoisa puhemies, varsinaiseen asiaan. Olen tuolta
keskeisen Suomen syvistä kansalaisriveistä saanut
palautetta siitä, että hyvin monet edusmiehet
hallintoneuvostossa, hallituksessa, eivät käy
heidän mielestään riittävän
ahkerasti kokouksissa, mutta kuitenkin kuittaavat nämä äsken
mainitsemani palkkiot.
Sitten, arvoisa puhemies, edustaja Kantolan kautta Ylelle, niille
henkilöille, jotka laativat tämän erittäin
hyvännäköisen toimintakertomuksen, esittäisin
toivomuksen, että toimintakertomukseen lisättäisiin
hallituksen jäsenten, hallintoneuvoston jäsenten
lisäksi se, montako kertaa nämä kyseiset
luottamushenkilöt ovat käyneet vuosittain kokouksissa — tämmöinen
pieni tarkennus, joka kertoisi silloin meille edustajille täällä salissa
ja myöskin kansalaisille, ketkä ovat niitä ahkeria
luottamushenkilöitä ja ketkä eivät.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme Yleisradiota tänään
täällä eduskunnassa, ja itse ajattelin
muutamaan asiaan ottaa tässä keskustelussa osaa.
Pidän erittäin hyvänä sitä,
että Ylen rahoituksesta on nyt päästy
ratkaisuun. Tämä Yle-vero, joka tulee vuonna 2013
voimaan, on tietyllä tavalla tuon keskustalaisen mediamaksun
veli lisättynä sosiaalisella oikeudenmukaisuudella,
eli tämä hyödyttää ennen
muuta yksin asuvia opiskelijoita ja pienituloisia. He ovat tuon
Yle-veron hyötyjiä, ja pidän sitä erittäin
myönteisenä. Nykyinen tv-lupamaksuhan on vielä voimassa
tämän vuoden, ja se on kooltaan 252 euroa. Välittämättä siitä,
minkälaiset tulot perheellä tai yksin asuvalla
on, välittämättä siitä,
asuuko taloudessa yksi ihminen, kaksi ihmistä tai vaikkapa viisikin
aikuista, tienaavaa ihmistä, tv-lupamaksu on saman kokoinen.
Tämä uusi maksu on siis mediamaksun veli lisättynä sosiaalisella
oikeudenmukaisuudella, eli tulevaisuudessa Yle-veroa eivät
maksa ne, joiden tulot ovat alle 7 800 euroa. Siitä aina
22 000 euroon tuloluokissa olevat maksavat Yle-veroa 50
eurosta 140 euroon, ja yli 22 000 tienaavat täysi-ikäiset
maksavat 140 euroa. Tämä on erittäin
hyvä uudistus siitä tulokulmasta.
Yrityksille tämä Yle-vero on tulossa myös
sellaisella logiikalla, että yli 400 000 euron
liikevaihtoa nauttivat yritykset maksavat Yle-veroa, mutta jos oikein
olen ymmärtänyt — ja tämän varmasti
myös hallintoneuvoston puheenjohtaja voi vahvistaa — niin
tämä yrityksille tuleva Yle-vero on vähennyskelpoinen
summa ja näin ollen se on merkittävästi
tietysti helpommin hyväksyttävissä myös
yrityskentässä.
Ainoa, mikä tietysti tässä vähän
mietityttää, on se, että Yle-veroa ei
voi jättää maksamatta. Nykyisen tv-luvan
on voinut jättää maksamatta, ja sitä on
tietysti jätetty osittain sen takia maksamatta, että on
haluttu katsoa Yleä ilmaiseksi, mutta toisaalta olen miettinyt
myös sitä, mikä on sitten se suomalaisten
keino vaikuttaa tulevaisuudessa. Enää ei voi jättää Yle-veroa
maksamatta, jos Ylen toiminta ja ohjelmat eivät miellytä.
Mikä on se keino, jolla asiakkaat eli tv:n katsojat, Ylen
käyttäjät, voivat sitten antaa palautetta,
että nyt pitäisi jotain muuttaa? Tähän
olisi mielenkiintoista kyllä kuulla hallintoneuvoston jäsentenkin
ajatuksia.
Itse olisin Yleä ja Yle-veroa rakennettaessa hieman
kuitenkin kiinnittänyt huomiota siihen, mikä on
Yleisradion koko tulevaisuudessa. Tämä Yle-verohan
rakennettiin niin, että tilanteessa, jossa kaikkia muita
toimijoita joudumme kohtelemaan kovalla kädellä — Puolustusvoimiin
tulee säästöjä, säästöjä tulee
kuntakenttään, säästöjä tulee
yksittäisille ihmisille ja joka puolelle — samaan
aikaan Ylen kokonaisrahoitusta kuitenkin lisätään.
Koko summa tulee olemaan yksityisiltä henkilöiltä koottavan
Yle-veron kautta noin 480 miljoonaa ja siihen päälle
yrityksiltä tuleva 22 miljoonaa, eli menemme yli 500 miljoonan euron.
Itse olisin ollut halukas myös hivenen tätä vastuuta
tuomaan Ylenkin suuntaan. Olisin ollut valmis julkisen palvelun
tehtävää hivenen terävöittämään,
katsomaan sitä, mitä haluamme, että Yle tulevaisuudessa
tuottaa. Omasta mielestäni tärkeimpiä ovat
uutis- ja ajankohtaisohjelmat, maakuntatoiminta, draama, rajatusti
urheilutoiminta, täällä esille nousseet
lastenohjelmat ja Ylen erityistehtävät eli kuulo-
ja näkövammaiset, saamenkielinen tuotanto ja viittomakieliset
toiminnot. Nämä minun mielestäni olisi
pitänyt pitää vahvasti mukana, mutta
siitä huolimatta meillä olisi ollut mahdollisuus
hivenen tiivistää tuota Yleäkin ja kohdella
sitä samalla tavalla kuin valitettavasti tässä taloustilanteessa
joudumme kohtelemaan muita.
Ylen hallintoneuvoston puheenjohtaja totesi, että hallintoneuvosto
ja eduskunta eivät päätä yksittäisistä ohjelmista,
mutta itse nyt haluan tässäkin salissa tuoda murheeni
tuon Radio Puheen osalta esille. Erittäin hyvä,
arvostettu kanava on kyllä valitettavasti urheilulla nyt
menettänyt ison osan siitä ideasta, jonka varaan
se aikanaan luotiin. Itse toivoisin, että tämä viesti
eduskunnastakin välittyisi ja luotaisiin vaikkapa oma Yle
Urheilu -radio, joka sitten tarjoaisi näitä urheiluselostuksia,
jotka ovat minulle itsellenikin mieluisia. Mutta toivoisin, että tällainen
aito puheradio, jossa muun muassa hyviä ajankohtaisohjelmia
tv:n puolelta tarjotaan radion välityksellä ihmisille
kuultavaksi, voisi tulevaisuudessa toteutua.
Arvoisa puhemies! Aivan loppuun: Toivoisin, että joku
kertoisi hivenen. Tässä salissa viime kaudella
kävimme keskustelua siitä, kun Yle avasi tietynlaista
sponsorointia omaan ohjelmatuotantoonsa, ja silloin meistä muutamat
kantoivat huolta siitä, vaarantuuko Ylen riippumattomuus.
Esille nousi 2010 Ylen ja Uuden Suomen välinen kolumnituotanto,
jossa Uusi Suomi tuottaa Ylelle kolumneja. Millä tavalla
tämä on onnistunut, ja onko hallintoneuvosto seurannut muun
muassa sitä riippumattomuuden huolta, joka tässä salissa
esille nousi? Tai sitten toisaalta on FST5:n muistaakseni 2009 tai
2010 alkanut Min Morgon, Minun aamuni, aamutelevisio-ohjelma, jota
Ylen lisäksi tulivat rahoittamaan Svenska folkskolans vänner,
Svenska kulturfonden ja säästöpankkisäätiöt.
Kun tiesimme jo silloin, että nämä samat
säätiöt tukevat muun muassa osaa poliittisista
puolueista varsin merkittävällä tavalla,
niin silloin tässä salissa käytiin omaa keskustelua
siitä, säilyykö Ylen riippumattomuus
tällaisessa asia-ajankohtais-aamuohjelmassa, jos siellä on
samaan aikaan rahoittajina tiettyjen puolueiden, tai tietyn puolueen,
tukijoita. Kuulisin mielelläni, onko hallintoneuvosto tätä riippumattomuustilannetta
seurannut sen huolen myötä, jonka silloin eduskunnan
salissa esille nostimme.
Kimmo Sasi /kok:
Kunnioitettu puhemies! Yleisradio on erittäin tärkeä instituutio
suomalaisille ja nimenomaan suomalaisten sivistämisessä.
Me saamme paljon viestintää, viihdettä,
mutta meidän tärkeä tehtävämme
on pitää huolta siitä, että Suomen
kansa valistuu ja sivistyy, ja jos me katsomme sitä ohjelmatarjontaa,
joka meillä tällä hetkellä on
sähköisissä viestimissä tai
muuallakin, niin täytyy sanoa, että nimenomaan
tuon sivistämistehtävän Yleisradio tällä hetkellä lähes yksin
joutuu kantamaan. Myöskin on tärkeätä, että eri
vähemmistöt saavat informaatiota omalta osaltaan,
ja tältäkin osin Yleisradiolla on erittäin tärkeä tehtävä.
On selvää, että Suomessa pitää olla
erittäin vahva julkisen palvelun yhtiö, ja mielestäni
eduskunnan tehtävä on pitää huolta siitä,
että näin on myöskin tulevaisuudessa.
Pitkään keskusteltiin Yleisradion rahoituksesta,
ja mielestäni se ratkaisu, joka nyt ryhmänjohtajien
kesken saavutettiin, on tarkoituksenmukainen. Lähtökohdanhan
pitää olla se, että me ostamme tietyn
palvelun ja jokainen maksaa siitä palvelusta yhtä paljon,
ja siitä syystä mediamaksu oli mielestäni
lähtökohtaisesti aivan oikea. No, nyt oikeastaan
voi sanoa, että tämä mediavero — en
kutsu sitä Yle-veroksi, koska sillä tosiasiassa
rahoitetaan myöskin Mainostelevision ja Nelosen toimintaa,
koska niiltä ei peritä mitään maksuja,
ne saavat luvan käyttöönsä ilmaiseksi — tämä televisiovero
tai mediavero lähtee siitä, että jokaisella
on sama maksu mutta pienituloisella maksu on alhaisempi. Kun aikanaan
sen mediamaksun osalta keskusteltiin siitä, että pitää olla
sosiaalinen kompensaatio ja olosuhteet pitää ottaa
huomioon, niin voidaan sanoa, että tämä malli,
joka nyt on hyväksytty, on mediamaksu, mutta kuitenkin
siten, että se sosiaalinen kompensaatio on poikkeuksellisen
voimakas ja mielestäni tällä tavalla
lähtökohtaisesti hyväksyttävissä nimenomaan
siitä syystä, että maksu on pakollinen,
jatkossa kansalainen ei enää voi ratkaista sitä,
maksaako vai eikö maksa.
Sitten voidaan kysyä, onko perusteltua, että maksu
on pakollinen. Jos katsotaan, mitä Yleisradio tuottaa,
niin se on oikeastaan sitä, että me teemme historiamme
osalta kotimaisen arkiston, jossa ovat Suomen kaikki historian tapahtumat merkittävästi
dokumentoituina, ja ajatellaan myöskin kulttuurin tuottamista,
ja siitä syystä on perusteltua se, että jokainen
meistä osallistuu kohtuullisella osuudella myöskin
Yleisradion rahoittamiseen.
Eräässä puolueessa eräskin
puoluesihteeri oli nyt yllättäen viime aikoina
sitä mieltä, että pitäisi siirtyä budjettirahoitukseen.
Myöskin Helsingin Sanomien päätoimittaja
Mikael Pentikäinen on ajanut tätä budjettirahoitusta,
ja eräässä hänen Helsingin Sanomien
yliössään aika hyvin kuvattiin, mihinkä tällä budjettirahoituksella
pyrittiin. Pentikäinen tuossa artikkelissaan sanoi, että on
aivan oikein, että kun Yleisradio on pöhöttynyt,
niin laitetaan lasten päivähoito ja vanhushoito
ja myöskin vammautuneiden leikkaukset samalle viivalle
ja katsotaan, mikä näistä ensiksi tulee,
indikoiden sitä, että Yleisradiohan ei ole tietysti
yhtä tärkeä kuin nämä välttämättömät sosiaali-
ja terveyspalvelut yhteiskunnassa. Näin valitettavasti,
jos budjettirahoitukseen olisi menty, olisi helposti saattanut käydä siten,
että Yleisradion rahoitus olisi vaarantunut kohtuullisen ajan
kuluessa. Siitä syystä ryhmänjohtajien
sopima mediavero on perusteltu.
Mitä tulee sitten Yleisradioon, niin täytyy
sanoa, että viimeisten parin vuoden aikana Yleisradiossa
on harjoitettu erittäin tiukkaa talouskuria. Kun entinen
toimitusjohtaja Mikael Jungner tuli taloon, niin hän, voi
sanoa, uudisti taloa voimakkaasti ja myöskin laittoi taloutta
alkuvaiheessa tehokkaasti tasapainoon, mutta sitten myöhemmin
ote jossakin määrin lipsui. Nykyisen johdon aikana
taloutta laitetaan tehokkaasti tasapainoon. Se osoittaa oikeastaan,
kun katsotaan, että 10 vuoden aikana Ylen menot eivät
ole lainkaan kasvaneet, sitä, minkälaisen kulukuurin
kohteena Yleisradio on ollut, ja merkitsee sitä, että löysät
yhtiöstä on kyllä otettu tänä aikana
kaiken kaikkiaan irti.
Sitten täällä edustaja Heinonen nosti
esille kysymyksen "Min Morgon". Voi sanoa, että kenenkään
ohjelmaa seuranneen taholta, kun tiedetään, että Yle
tilaa ohjelman ja vastaa sen sisällöstä,
ei ole mielestäni esiintynyt minkäänlaisia väitteitä ohjelman
syntymisen jälkeen siitä, että ohjelmassa
olisi joitakin ongelmia ja että ne, jotka osittain rahoittavat
sitä ohjelmaa, olisivat päässeet vaikuttamaan
ohjelman sisältöön. Kyllä se
on Ylen yksin päättämää ohjelmaa,
ja tältä osin mielestäni minkäänlaisia
ongelmia ei ole esiintynyt.
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti julkisen palvelun
valvonnasta.
No, tätä asiaahan vatvottiin muutama vuosi
ja esitettiin vaatimuksia. Eräskin puolue, tässä edessäni,
oli sitä mieltä, että pitää perustaa
tämmöinen elin, joka on ulkopuolinen elin, joka
valvoo Yleisradion hallintoneuvostoa, hallitusta ja Yleisradion
toimintaa ja sitten myöskin päättää siitä,
missä Yleisradion toiminnan rajat ovat. No, viitattiin
BBC Trustiin yhtenä esimerkkinä. Voi sanoa, että BBC
Trust on hyvin samantyyppinen elin kuin Yleisradion hallintoneuvosto:
entisiä poliitikkoja, mutta siellä ei eduskunnan
vaan hallituksen — mikä on jopa jossain määrin
pöyristyttävää — valitsemana
valvoo yhtiötä. Ja voi sanoa, että kun
katsotaan Yleisradion rakennetta, niin yhtään
ylimääräisiä organisaatioita
ei tarvita, jos meillä on toimiva johto, hallitus ja hallintoneuvosto.
Hallintoneuvosto on kaikkien eurooppalaisten määritelmien
mukaisesti itsenäinen elin eikä Yleisradion johdon
johdettavissa. Muun muassa Saksassa päädyttiin
siihen, että yleisradiotoiminnan rajat vetää hallintoneuvosto
eikä mikään ulkopuolinen elin, joten
tästä syystä oikeastaan Yleisradion hallintoneuvostossa
noin vuosi sitten tehtiin päätös, jonka
mukaisesti lähdettiin siitä, että kun
eurooppalaisten säännösten mukaisesti
joku keino arvioida julkisten palvelujen raja piti olla, niin hallintoneuvosto
otti tuon tehtävän.
Suoritettiin yksi arviointi, joka oli hd-lähetysten
osalta, ja siinä käytettiin ulkopuolista asianajotoimistoa
ja myöskin sitten Kilpailuvirastoa arvioimaan kilpailuvaikutukset
ja sitten Helsingin yliopiston viestintäpolitiikan professoria, joka
arvioi sitten tämän julkisen palvelun hyödyn.
Tuolle toiminnalle asetettiin tiettyjä ehtoja, tiettyjä rajoja,
ja sillä tavalla pyrittiin pitämään huolta
siitä, että kaikilla on toimintamahdollisuudet
tuossa hd-ympäristössä, ja voidaan sanoa, että alalla
oltiin loppujen lopuksi mielestäni varsin tyytyväisiä siihen
ratkaisuun, mikä hallintoneuvostossa syntyi.
No, nyt ryhmänjohtajat ovat sitten tehneet päätöksen,
että hallintoneuvosto kyllä suorittaa tuota valvontaa,
mikä on ihan oikein, mutta nyt sitten annetaan liikennevaliokunnalle
vahvempi rooli. Sinänsä on ihan hyvä,
että eduskunta kerran vuodessa keskustelee Yleisradion
tehtävistä, julkisen palvelun rajoista. On hyvä,
että liikennevaliokunta paneutuu entistä enemmän
tuohon asiaan, joskin täytyy sanoa, että hallintoneuvostossa
on sittenkin ehkä parempi asiantuntemus kuin liikennevaliokunnassa
tuon rajan vetämiseen. Tietysti viime kädessähän
päätös tapahtuu sitten hallintoneuvostossa.
No, sitten kun haluttiin tätä itsenäisyyttä lisätä,
niin nyt eduskuntaan pitäisi perustaa oikein virka sitä varten,
että täällä on joku, joka valmistelee
näitä päätöksiä,
ja täytyy sanoa, että tämä nyt
on mielestäni aika hassunkurinen ajatus. Mielestäni
ihan hyvin olisi voitu ajatella, että Kilpailuvirastossa
tähän tehtävään olisi
määrätty joku virkamies, joka olisi suorittanut
sen valmistelun, jos sitten ollaan huolissaan siitä, että jos
se on joku Yleisradion virkamies, toimihenkilö, joka valmistelun
suorittaa, niin se ei ole riittävän riippumatonta.
Mutta se, että meillä on erillinen toimihenkilö tätä tehtävää varten,
ei mielestäni kyllä edusta ihan kaikkein parhainta
mahdollista harkintaa, vaikka siihen nyt sitten kaiken kaikkiaan
on päädyttykin.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan todeta, että kun me
katsomme tyytyväisyyttä Yleisradion palveluihin,
niin ne tyytyväisyysluvuthan ovat aivan huikeita: siis
ihmiset ovat yli 90-prosenttisesti tyytyväisiä Ylen
ohjelmiin. Tietysti aina silloin tällöin esiintyy
kritiikkiä. Mitä tulee Radio Puheeseen, niin silloin,
kun olin puheenjohtajana, olisin toivonut, että toimittajat
olisivat ymmärtäneet, että urheilua ei
pidä lykätä kaikkialle, ja mielestäni
urheilu kuuluu urheilukanaville mutta ei Radio Puheeseen, mutta
täytyy sanoa, että ei ole meidän poliitikkojen
asia päättää siitä, millä tavalla
talossa toimitaan. Tietysti hallintoneuvoston tehtävä on
antaa jonkinlaista ohjeistusta toimintaperiaatteista, mutta yksittäisiin
ohjelmiin missään tapauksessa ei pidä puuttua.
Selvää on se, että tärkeätä on,
että pidetään huolta siitä,
että nimenomaan tiettyjen ryhmien palvelut säilyvät
hyvinä, ja sanoisin, että kaikkein tärkein
ryhmä ovat pienet lapset ja tässä suhteessa
Pikku Kakkonen. Yle pitää erittäin hyvää huolta
siitä, että on väkivallatonta, hyvää ohjelmaa
nuorille saatavissa, ja myöskin kielellisesti se, että meillä on
ruotsinkielisiä lastenohjelmia, on erittäin tärkeätä.
Yle pyrkii tällä hetkellä voimakkaasti
sektorille 15—30-vuotiaat, ja täytyy sanoa, että tavoite on
sinänsä ihan hyvä, että kaikki
ikäryhmät ovat Ylen ohjelmiston piirissä,
mutta täytyy sanoa, että se panostus ei saa olla
ihan kohtuuton, koska siinä iässä, voi
sanoa, semmoinen valistava ohjelmisto verrattuna viihteelliseen
ohjelmistoon ei välttämättä pärjää ihan
kauhean hyvin. Tavoite on hyvä, mutta täytyy sanoa,
että siinä, minkälaisia panostuksia siihen
käytetään, mielestäni yhtiön
kannattaa olla jossain määrin varovainen ja katsoa,
että kuitenkin niistä ydinryhmistä, joita yhtiöllä on,
joita pitää palvella, kaikissa tilanteissa pidetään
hyvää huolta.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan alkuun haluaisin sanoa edustaja Heinoselle, kun
hän otti tämän sponsoroinnin esille,
että kyllä periaatteessa Yleisradiossa erittäin
tärkeät ovat journalistiset perusteet sille, minkälaista
ohjelmaa siellä tehdään. Sinänsä sponsorointi
ei ole aivan uutta. Yleensä vuosikausia on tehty jo ohjelmia,
joita ovat kustantaneet muun muassa eri ministeriöt: sosiaali-
ja terveysministeriö muun muassa ja muun muassa työministeriö,
jolloinka se tapahtuu siten, että nämä yhtiöt
maksavat independent-yhtiöille ohjelmasta, jonka nämä yhtiöt
tuottavat, ja Yle saa periaatteessa sen ohjelman ilmaiseksi käyttöönsä.
Silti siinä pätevät samat lainalaisuudet
journalististen perusteiden pohjalta kuin kaikissa muissakin ohjelmissa.
Yle Puheesta sanoisin sen verran: On hienoa, että siitä nousi
sellainen keskustelu. Nimittäin Yle Puhe oli aikaisemmin
tämmöinen arkistokanava. Siinä oli uusintoja
vuosien varrelta. Olen muun muassa itse kuullut joitakin omia ohjelmiani
vuosilta 78, 79 Yle Puheessa. Mutta tämä huoli,
mikä Yle Puheesta on ollut, on otettu huomioon Yleisradion
sisällä. Sinne on muun muassa lisätty
uutisia, ja näistä jingleistä, joita
siellä nykyisin tulee väliin, tiedän,
että Ylen sisällä harkitaan niiden hienoista
fiilaamista, etteivät ne tulisi niin voimakkaasti esille.
Se, mitä hallintoneuvoston puheenjohtaja edustaja Kantola
ansiokkaasti kertoi Ylestä äsken, oli hyvää kuultavaa,
mutta haluaisin lisätä siihen pari asiaa. Yleisradiossa
on pystytty säilyttämään alueelliset
radiot ja tässä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa
on pystytty jopa lisäämään alueellista
ohjelma-aikaa tuomalla sinne alueelliset tv-uutiset, jotka ovat
jokapäiväistä tänä päivänä.
Se on erittäin merkittävä tiedonvälityskanava alueilla,
ja nykyisin kun nämä alue-tv-uutiset näkyvät
myös valtakunnan verkossa, niistä meistä jokainen
saa vähän tietoja siitä, mitä sinne
kotikonnuille kuuluu tai isän ja äidin kotikonnuille kuuluu.
Se, missä tässä hetkessä mennään,
mikä tulee tällä hetkellä olemaan
kova haaste Yleisradiossa, on henkilöstön jaksaminen.
Nimittäin Yleisradio on todellakin vähentänyt
henkilöstönsä määrää radikaalisti.
Sen lisäksi se on vähentänyt freelanceostoja
sekä independent-yhtiöiden tuotantoa. Viime vuonna
oli jopa ehdoton ostokielto freelancereilta ajankohtais- ja uutislähetyksiin sekä
myöskin
independent-yhtiöiltä. Tämä ei
ole voinut olla näkymättä tai vaikuttamatta,
eikä se voi olla näkymättä tai
vaikuttamatta henkilöstön jaksamiseen. Senpä takia,
jotta Ylen horjumattomuus säilyisi koko kansan Yleisradiossa,
on äärimmäisen tärkeää,
että Ylen rahoitus saadaan päätettyä näiden
valtiopäivien aikana. Tämä siksi, että se
luo tietynlaista harmoniaa ja rauhaa henkilökunnalle, antaa
työrauhaa ja mahdollisesti Ylelle myös mahdollisuuksia
helpottaa hieman sitä painetta, mikä tällä hetkellä toimituksissa
valitettavasti on.
Kun puhutaan Ylen rahoituksesta, on muistettava se, että Yle
on ainoa toimija, joka pystyy nyt ja tulevaisuudessa samanaikaisesti
takaamaan yhdenvertaisen tiedonsaannin kaikille kansalaisille kaikkialla
Suomessa esimerkiksi katastrofitilanteissa. Sellaista mahdollisuutta
ei millään toisella toimijalla ole.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä Yleisradion
nykyinen hallintoneuvosto on hyvin edustettuna, eikä se
tietysti ole mikään huono asia, koska minusta
hallintoneuvosto nykyiselläänkin on hyvä ja
pätevä.
Yleisradio on erittäin tärkeä asia
pienelle kansakunnalle ja pienelle kielialueelle, jota Suomi edustaa,
ja tietysti myös sitten ruotsin kielenkin näkökulmasta.
Tämä julkinen palvelu, joka täällä on
tullut monissa puheenvuoroissa esille, on tietysti ensinnäkin
vaikea määritellä juridisesti. Se on
juuri tämä ihmisten sivistystoiminta, tiedonsaanti
ja se, että ollaan tasavertaisia osallistumaan yhteiskunnalliseen
toimintaan, se on se Yleisradion tärkeä tehtävä,
niin että se toiminta kattaa tasapuolisesti koko valtakunnan.
Tähänhän Yleisradio on minun mielestäni
aika hyvin päässyt, niin että Lappi ja
saamen kieli mukaan lukien suomalaisia pystytään
hyvin palvelemaan.
Näistä tehtävistä esimerkiksi
tämä uutistoiminta on tavattoman tärkeä.
Olen siellä hallintoneuvostossakin kiinnittänyt
huomiota sitten siihen, mikä se maailmankuva tulee olemaan,
ja tässä mielessä ehkä tämä englanninkielinen
aineisto Lontoon kautta on tuonut vähän liian
yksipuolisen maailmankuvan Suomelle, joka pyrkii ulko- ja turvallisuuspolitiikassa
olemaan puolueeton. Olen korostanut sitä, että on
olemassa myös tämä idän ilmansuunta
eli Moskova, Peking, Tokio ja siellä oleva väestö ja
heidän ajatuksensa, jotka sitten usein tulevat esille,
kun ihmetellään, miksi joku poliittinen asia ei
etene: sitä ei suomalaisille ole kerrottu, koska se ei
tule englanninkielisestä aineistosta Lontoon ja Washingtonin
vaikutuspiiristä. Tässä suhteessa Suomi
voisi yhteistyössä vaikkapa Venäjän
kanssa vähän miettiä, mikä se
maailmankuva voisi olla, jos käytettäisiin tätä idän
suuntaakin myös aineiston hankinnassa.
Suomalaisen kulttuurin kannalta Yleisradio on erittäin
tärkeä. Eivät kaikki elokuvat ole menestyksekkäitä,
ja siinä mielessä yhteistyö elokuvatuotannon
kanssa on ollut tärkeää. Ja ihan niin kuin
tässä Tolppanen äsken totesi, myös
independent-tuottajat ovat tavattoman tärkeä asia,
se on suomalaista pienyritystoimintaa parhaimmillaan. Se on sitä luovaa
toimintaa, joka saattaa päätyä Yleisradioon,
televisioon esitettäväksi tai radiossa kuultavaksi,
ja miksi emme tätä mahdollistaisi, koska tekniikka
on olemassa? Tämä voi myös palvella eri
maakuntia, niin että se maakunnan kulttuuri tulee sillä tavoin
selkeästi esille ja sitä kautta myös
ehkä maailmalle, kun on olemassa valmiit ohjelmat ja paketit,
siltä osin kuin se eri kielialueilla on sitten ymmärrettävää.
Taas tullaan tähän kansainvälistymiseen
ja siihen, että muillakin kielillä Suomea voitaisiin
viedä eteenpäin kuin ainoastaan englannilla, on
se sitten espanjaa, venäjää, kiinaa tai
jotakin muuta, vielä eksoottisempaa kieltä.
En malta olla mainitsematta urheilua ja ennen kaikkea sitä,
että urheilijaväen piiristä on jo pitkään
tuotu esille se, että liian moni perhe joutuu turvautumaan
näihin kalliisiin järjestelmiin: sinulla pitää olla
kortti, jotta sinä voit katsoa sellaisia ohjelmia, joita
suomalaiset rakastavat. Se linja, mikä oli joskus, kun
aikaisemmin olin Yleisradion hallintoneuvostossa, oli se, että tietyissä kalliiksi
tulevissa urheiluohjelmissa oli myös mainoksia. Niissä on
niin suuret ne katsojaluvut, että se myös yrityksille,
mainostajille, on erittäin hyvä paikka oman yrityksensä,
yritystoiminnan kanssa, ja sitten vielä, jos se menee kansainväliseen
jakeluun, se on myös tässä mielessä viennin kannalta
tärkeätä. Mutta jossakin vaiheessa, jolloin
enää en ole ollut Yleisradion hallintoneuvostossa,
tästä on luovuttu. Se on tapahtunut nyt niin,
että nämä kaupalliset televisiot hoitavat nämä ohjelmat:
yleisurheilua, hiihtoa, talviurheilua yleensäkin, jääkiekkoa,
jalkapalloa. Näin monelle lapselle, nuorelle ihmiselle,
joka etsii näitä vaihtoehtoja, jää sitten
Mainostelevision väkivaltaohjelmat tai muut, jää näkemys,
että se on sitä oikeata ohjelmaa, jota saa katsoa
lupamaksun kustannuksella, mutta sitten tällainen, sanoisinko,
terve elämäntapa on tämän kortin
takana.
Yleisradion valvonta on — samalla tavoin kuin Suomen
Pankin, Kansaneläkelaitoksen — näitä eduskunnan
tehtäviä. Puuttumatta nyt siihen, miten pankit
ja rahoituslaitokset ja pörssit on valvottu eduskunnan
pankkivaltuuston näkökulmasta tai sosiaaliturva
Kansaneläkelaitoksen näkökulmasta, sanon,
että minusta Yleisradiossa eduskunta on onnistunut hyvin — vaikka
täällä yhtäkkiä laskettuna
meitä on kuusi kansanedustajaa, ei se tietysti ihan sitä parhaimmillaan
osoita. Mutta se on selvä, että kun tällaiseen
vähän hankalaan aikaan, neljän jälkeen,
näitä istuntoja pidetään, niin
onhan näihin vaikea aikataulullisesti aina päästä.
Mutta ehkä näitäkin sitten järjestyy.
(Anssi Joutsenlahti: Voiko kysyä, mitä vaikeata
siinä on?)
Täällä on tuotu esille se, miten
sitten eduskunnassa tämä tehdään.
Esimerkiksi näissä talousasioissa Suomen Pankin
osalta — eduskuntahan valvoo myös pankkivaltuustoa — hallintoneuvostoakin
pitää jonkun valvoa. Minusta se, että se
valvonta tulee liikenne- ja viestintävaliokunnalle, on
samantyyppinen ratkaisu kuin mikä on näissä talousasioissa,
ja minusta se on ihan hyvä ratkaisu, että hallintoneuvostoa
valvotaan tätä kautta. Tämä istunto
on eräällä tavoin yhtiökokous
ja sitten mietinnön jälkeen vielä enemmän
yhtiökokous, jossa päätetään,
annetaanko tili- ja vastuuvapaus ilman, että siitä päätetään
täällä. Se on sitten taas yhtiökokouksissa
erikseen, kun on kysymys osakeyhtiöistä, eri tavalla
verrattuna Suomen Pankkiin ja Kansaneläkelaitokseen.
Minusta tämä kokonaisuus on hyvä,
ja kuten täällä muun muassa hallintoneuvoston
entinen puheenjohtaja Kimmo Sasi totesi, tämä tyytyväisyys
Yleisradioon on — monesti tulee ajateltua, että jopa
hämmästyttävänkin — suurta.
Yleisradiosta on tullut osa suomalaista arkiturvallisuutta, niin
että se päivän- tai illanvietto ei suju
ilman, etteikö Yleisradio olisi meidän kaikkien elämässä,
ja se on minusta hieno asia, mutta se on myös sellainen
asia, jossa meidän pitää tuntea tämä vastuu.
Lopuksi tästä rahoitusratkaisusta: Harvoin
on sattunut eteeni sellaista rahoitusratkaisua, joka on otettu niinkin
tyytyväisesti vastaan — ainakin tässä vaiheessa,
kun sitä ei ole käytännössä pantu
täytäntöön — kuin tämä Yleisradion
uusi rahoitusmalli. Minusta se on hyvä asia, koska jos kansalaiset,
ainakin näin etukäteen ajatellen, tuntevat sen
oikeudenmukaiseksi, niin on se hyvä, että joissakin
asioissa tämä rahastus ja siitä saatava
palvelu ovat näköjään oikeassa
suhteessa, että ihmiset ovat siitä valmiita maksamaan
sellaisessa suhteessa, johon tämä uusi ratkaisu
antaa mahdollisuuden, eli jokainen maksaa maksukyvyn mukaan ja saa
kuitenkin hyvän, kansainvälisesti ottaen korkeatasoisen
palvelun.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on nyt käyty
hyvää keskustelua vähän vähäisen, lukumääräisesti
vähäisen, joukon kesken Ylen tehtävistä ja
näkymistä. Nostan esiin muutaman asian, jotka
tässä nousivat.
Hallintoneuvoston rooli Ylen toiminnan valvojana on herättänyt
paljon keskustelua. Ehkä kaupallisen median puolelta ennen
muuta on usein sanottu, että hallintoneuvostohan on osa Ylen
organisaatiota ja on ikään kuin vastuussa Ylen
johdolle siitä, mitä tekee. No, näin
ei tietenkään ole, että hallintoneuvosto
olisi vastuussa Ylen johdolle, vaan päinvastoinhan asia
on. Hallitus raportoi hallintoneuvostolle, ja hallintoneuvosto on
vastuussa omista ratkaisuistaan, linjauksistaan eduskunnalle. Juuri
tämä on se instituutio, jossa nyt olemme, jossa
tätä vastuuta voidaan sitten arvioida, sen kantamista.
Toki on niin, että kun katsoo vaikka nettisivuilta
Ylen organisaatiota, niin siinä organisaatiokaaviossa on
myös hallintoneuvosto, joka silti on Yleä valvova
elin. Yle on erityislaatuinen osakeyhtiö, niin kuin jo
aikaisemmin sanoin. Sen tehtävä perustuu lakiin.
Yle ei ikään kuin itse määrittele
omaa tehtäväänsä vaan laatii
omat visionsa ja strategiansa siltä pohjalta, mitä laissa
on Ylen tehtäväksi määrätty.
Tästä lakisääteisestä tehtävästä johtuen
myös sen valvonta on järjestetty tällä tavalla.
Edustaja Skinnari viittasi mielenkiintoisella tavalla laajan
julkisen palvelun käsitteeseen. Mielestäni tätä pohdintaa
voi kyllä jatkaa niin, että kun usein ajattelemme,
että laaja julkinen palvelu tarkoittaa sitä, että laajasti
jaetaan Ylen sisältöjä niin, että ne
tavoittavat kaikki kuulija- ja katsojaryhmät kautta maan
yhdenvertaisesti, niin tätä laajaa palvelua voi
tarkastella myös niin, että se aineisto, jota
Yle ottaa sisään, se informaatio ja sen maailmankuvan
ainekset, joita Yle sitten työstää jaettavaksi,
on mahdollisimman laajalti koko maailmaa käsittävä eri
puolilta. Tämä on varmasti tärkeä näkökohta.
Sen sijaan siinä, mihin edustaja Skinnari viittasi,
että jossakin vaiheessa hallintoneuvostokin hyväksyi
sellaisen menettelyn ja käytännön, jossa
Ylen lähettämiin urheiluohjelmiin liittyy sponsoreita,
en usko, että tällaiseen on paluuta. Kyllä tämä vääntö kaupallisen
median kilpailuoikeuksien ja taas julkisesti rahoitetun Yleisradion välillä on
sen verran kovaa, että mielestäni ei pidä lähteä siihen
suuntaan, että me ottaisimme yhtään askelta
mainosrahoitteiseen Ylen toiminnan rahoittamiseen, vaan pitäydymme
nykyisessä linjassa, joka valitettavasti tietysti katsojien kannalta
merkitsee juuri sitä, että kun urheiluoikeuksien
hinnat nousevat, ne ovat kalliita, niin rahaa ei kaikkeen riitä ja
silloin urheiluohjelmat siirtyvät kaupallisille markkinoille
näytettäviksi.
Edustaja Tolppanen kiinnitti huomiota aluetoimitusten merkitykseen,
ja se on todellakin aihe, josta usein hallintoneuvostossa on keskusteltu.
Hallintoneuvoston jäsenet toistuvasti ovat huolehtineet
siitä, että Ylen johdossa ja hallituksessa ymmärretään
alueellisen toiminnan tärkeys. Ylen organisaatiouudistuksessa
on myös alueilla tehty hyviä parannuksia liittyen
siihen, että alueet halutaan pitää vahvoina,
elävinä myös niin, että ne tuottavat
sisältöjä valtakunnan verkkoon. Sitä organisaatiota
alueilla on kehitetty niin, että toimittajien tehtävissä vaihtelee
se vuoro, milloin kukin toimittaja vuorollaan vastaa valtakunnallisista
lähetyksistä ja milloin taas hoitelee sitä alueellista
toimitusta. Eli tällaista tiimityötä,
joka tuo uutta intoa ja luovuutta sinne, on myös kehitetty.
Edustaja Heinonen esitti muutamia kysymyksiä, joihin
täällä jo osittain vastattiinkin. Min Morgon
-ohjelman, ruotsinkielisen tv:n aamulähetyksen, osalta,
sen sponsoroinnin tai rahoituksen osalta, tarkistin vielä asiaa,
ja siellä on takana yksityinen tuotantoyhtiö,
jota sitten tukee yksityinen raha, yksityinen säätiö,
että se raha ei tule Ylelle suoraan. Näin pyritään
huolehtimaan siitä, että se riippumattomuus säilyy.
Tämä asia on toistuvasti avoimesti käsitelty
myös hallintoneuvoston kokouksissa, ja uskon, että hallintoneuvosto
jatkossakin tulee seuraamaan, mitä tässä tapahtuu
ja millä tavalla tämä riippumattomuus
voidaan näissä oloissa taata — tärkeä kysymys,
josta hallintoneuvostossa on keskusteltu.
Sitten en osaa vastata siihen kysymykseen, edustaja Heinonen,
onko Yle-vero vähennyskelpoinen. Odotan sitä hallituksen
esitystä, jossa nämä monet yksityiskohdat
tulevat sitten eduskunnan arvioitaviksi, millä tavalla
tämä Yle-vero suhtautuu verotukseen.
Ylen rahoitusta lisätään. Ehkä se
näyttää numeroissa näin, mutta
käytännössä suurin piirtein nykytasolla
mennään, ja sehän oli taustana siinä viime
kaudella eduskuntaryhmien puheenjohtajien tekemässä linjapäätöksessä,
joka hallitusneuvotteluissa kirjattiin, että Ylen rahoitusta
ei varsinaisesti kasvateta mutta kustannuksia vastaavasti pyritään
sitomaan niin, että nykytasolla pärjättäisiin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos hallintoneuvoston puheenjohtajalle
vastauksista!
Tässä keskustelussa esille nousi muun muassa edustaja
Sasin, edellisen hallintoneuvoston puheenjohtajan, puheenvuorossa,
että Yleen ollaan tyytyväisiä. Näin
varmasti ollaan, mutta joku syy täytyy olla siihen, että 250 000
ihmistä tai taloutta ei tv-maksua ole maksanut. Tiedän,
että Yle-puolueen ihmiset toteavat, että he ovat
lintsareita, he katsovat joka päivä vähintäänkin
aamulla Yleä ja sitten vähän päivällä Yleä ja
kuuntelevat vielä päivällä Ylen
radiota ja katselevat vielä illankin Yleä ja lintsaavat
vain tuosta Yle-maksusta.
Minä olisin toivonut itse sitä, että hallintoneuvostossa
ja myös tässä parlamentaarisessa työryhmässä,
joka valmisteli aikanaan ensin tätä mediamaksua
ja sen jälkeen tätä nyt tulevaa Yle-veroa,
olisi pohdittu myös sitä, voisiko olla joku muu
syy, minkä takia Ylen tv-lupaa ei ole haluttu maksaa. En
itse koe niin, että nämä kaikki 250 000
olisivat lintsareita ja he salaa katselisivat sitä ja nauttisivat,
vaan heissä on hyvin paljon sellaisia ihmisiä,
jotka eivät Ylen palveluita juurikaan käytä.
En uskalla sanoa, että he eivät käyttäisi
niitä lainkaan. On varmasti sellaisia toimintoja, joita
he käyttävät, mutta tiedän,
että omassa ikäryhmässäni ja
itseäni nuorempiin tultaessa on paljon ihmisiä,
jotka löytävät myös hyvää tarjontaa
mainosrahoitteiselta puolelta, jota tässä salissa
Yle-puolueen toimesta on aika kovasanaisestikin arvosteltu ja nähty,
että mainosrahoitteiset kanavat ovat jollain tavalla koko
ajan huonoja ja pahoja, ja jopa edustaja Sasi käytti puheenvuorossaan
sellaista ilmausta, että tuo yleissivistävä ja
sivistävä tehtävä on jäänyt
kokonaan Ylen tehtäväksi. En itse näin
näe. Kyllä koen niin, että esimerkiksi
MTV3 toimii monessa mielessä hyvin vastuullisesti, niin
lasten kannalta mutta myös asiaohjelmien, ajankohtaisohjelmien
näkökulmasta, ja on minun mielestäni
jopa hivenen loukkaavaa pitkien perinteiden tv-kanavaa kohtaan todeta,
että Yle olisi ainoa, joka kantaisi tämän
yleissivistävän tehtävän Suomessa.
Mitä tulee sitten tähän sponsorirahoitteisuuteen,
jonka halusin nostaa esille: Minun mielestäni siinä on
kyse vähintäänkin kyseenalaisesta tilanteesta.
Yle tietyllä tavalla tunkeutui kaupallisesti rahoitetulla
ohjelmalla omissakin säännöissään
kielletylle alueelle. Ohjelmatoiminnan säännöstö,
jonka löysin, oli vuodelta 2005. Ohjelmatoiminnan säännöstö Ylelle
on hyväksytty 26.4.2005, ja siellä todetaan, että Yleisradio
ei saa tuottaa sponsoroitua ohjelmaa. Tämän jälkeen
sitten on tullut tuotantoa, jossa sisällön tuottaakin
Uusi Suomi, ja se sinänsä suoraan siirretään
sitten Yleisradion Radio Puheen puolelle. Nyt en päässyt
asiaa varmistamaan; yritin löytää, onko
tuo kolumnivaihto edelleen voimassa vai jäikö se
tuon vuoden mittaiseksi.
Nostin toisena esille tämän Min Morgonin.
En tehnyt sitä sen takia, että vastustaisin kyseistä ohjelmaa — on
hienoa, että erilaisia ohjelmia on — mutta yritin
myös etsiä internetistä tietoa Min Morgonin
ohjelmasta ja löysin, että sen tuottaa Cityportal-niminen
tuotantoyhtiö, jonka kotisivuille menin, jossa ei mitään
kerrota kyseisestä yhtiöstä. Ainoa paikka,
mistä löysin Cityportalin toimijoista jotain tietoa,
oli mainosrahoitteisten toimijoiden sivuilta uutisista, joissa kerrottiin, että vanha
Ylen johtaja toimii tämän Cityportalin johdossa.
Itse koen sen tietyllä tavalla kyllä haasteeksi
ja ongelmaiseksi asiaksi, jos tällaista ohjelman sponsorointia
piilokauttakin lähdetään hyväksymään
ja kasvattamaan. Uskoisin, että tässä salissa
käytäisiin aika kovaakin keskustelua siitä,
jos esimerkiksi maanantai-illan A-studiossa olisi sponsorina vaikkapa
joku säätiö, joka rahoittaa vaikkapa
kokoomuspuoluetta, ja sitten tulee A-plus torstaina ja sitä olisi
rahoittamassa joku toinen säätiö, joka
on tukenut jotain puoluetta tai on lähellä jotain
puoluetta tai on jollain tavalla muuten yhteiskunnallisestikin aktiivinen — tai
vaikka ei olisikaan, niin se on Ylen omien ohjelmatoiminnan säännöstöjen
vastaista.
Itse toivon, että hallintoneuvosto ottaa tämän asian
nyt vakavasti esille, sillä nyt kun Yle-vero tulee, niin
Ylen rahoitus taataan, turvataan ja sitä vahvistetaan,
ja silloin minun mielestäni pitää myös
pitää selkeästi kiveen hakattuna sitä,
että Yle ei tunkeudu kaupallisesti rahoitetuilla ohjelmilla
kielletylle alueelle eikä vääristä tällä tavalla
myöskään tuota median toimintakenttää.
Siihen en saanut vastausta — kun tuossa puhuin siitä,
että on 250 000 taloutta, jotka eivät
ole maksaneet tv-lupaa — mikä on tulevaisuudessa
se keino, jolla tavalliset ihmiset voivat näyttää,
että emme ole tyytyväisiä siihen, mitä Ylessä tapahtuu.
Olen tässä puheessani käyttänyt
useamman kerran Yle-puolue-sanaa ja käytän sitä edelleen. Minun
mielestäni tässä salissa ei kyllä aivan
täydellisesti toteudu se suomalaisten ihmisten ääni, mitä tuolla
kentällä kuulee. Toivoisin, että joku keino
olisi tulevaisuudessa vaikuttaa siihen, minkälainen Yle
on, ja siihen pitäisi tietysti meidän suomalaisten
itse päästä vaikuttamaan jollain tavalla.
Mikä sitten on se keino, sitä varmasti hallintoneuvosto
tulevaisuudessa miettii.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tiedonvälitys välittää kuvaa
maailmasta, mutta myös luo sitä kuvaa todellisuudesta,
maailmasta. Kuva maailmasta, jonka saamme tiedonvälityksen
kautta, muokkautuu siis meidän omassa tajunnassamme tietynlaiseksi
maailmankuvaksi.
Minulla on oikeastaan vain yksi asia tässä sanottavana
Yleisradion toiminnasta. Kiteytän sen tähän
kysymykseen Pohjois-Suomen televisiotoiminnasta. Pohjois-Suomen
uutiset toimitetaan tätä nykyä Oulusta,
ja koko sen yläpuolinen Pohjois-Suomi on vailla televisiotuotantoa.
Ymmärrämme, että tiukoissa taloudellisissa
olosuhteissa nuo matkat asettavat jo erittäin paljon rajoituksia
sille, mitenkä tätä kuvamateriaa, kuvaa meidän
maailmastamme, luodaan. Radiotoiminnan osalta Lapissahan on tilanne
hyvä; Perämeren ja Lapin radioitten toiminta ja
sitten tietenkin saamenkielinen toiminta luovat hyvän perustan tähän.
Mutta kun vertaa naapurimaitten pohjoiseen televisiotuotantoon,
niin varsinkin saamenkielisten uutisten osalta me emme tässä pärjää.
Nostan tämän siitä syystä esille,
että maailmankuva näistä pohjoisista
alueista, kuva pohjoisista alueista, on ollut voimakkaassa muutoksessa.
Arktinen on noussut erittäin korkealle maailman agendalla
monista syistä, jotka ehkä tiedämme,
energiapoliittisista syistä ja ilmastonmuutoskysymyksistä,
Luoteisväylä-kysymyksistä, tämän
tyyppisistä seikoista johtuen, ja tästä syystä mielestäni
Suomessakin pitäisi tätä suomalaisen kansalaisen
kuvaa tästä maailmasta hieman laajentaa. Arktisella
tarkoitan tässä yhteydessä koko Barentsin
aluetta, koko Pohjoiskalottialuetta, jossa siis tämä elävä vuorovaikutus
kulkee myös poikittaissuunnassa, itä—länsi-suunnassa,
rajojen yli. Se on aina kulkenut siellä, ja se on osoittautunut
tässä arktisen nykyisessä kehitysvaiheessa
entistä aktiivisemmaksi.
Elinkeinoiltaanhan tuo alue poikkeaa muusta valtakunnasta, ja
jos ajattelemme vaikkapa Pohjois-Pohjanmaata, niin huomattavasti.
Siellä on pelkkien peruselinkeinojen lisäksi meillä porotalous,
kalastus isona asiana silloin, kun me tiedostamme Norjan läheisyyden — ja
erityisesti Norjan läheisyys muutoinkin on merkittävä asia. Matkailun
osalta Suomen merkittävimmät kansainväliset
matkailukeskukset ovat tuolla alueella, ja päivittäinen
yhteys myöskin matkailijoitten osalta kulkee Ruotsiin,
Norjaan ja Venäjälle.
Erityisesti kaivosteollisuus on nyt noussut sellaiseen rooliin,
että se ei näitä Pohjoiskalotin rajoja
kunnioita. Samat yhtiöt toimivat eri maissa ja rakentavat
synergiaa maitten rajojen yli. Logistiikkakysymykset tulevat olemaan
juuri tällaisia, joissa kuljetaan väistämättä Suomen,
Ruotsin ja Norjan rajojen yli. Me tarvitsemme ja nämä kansainväliset
toimijat, jotka sieltä rikasteita, mineraalirikasteita,
tulevat kuljettamaan maailmanmarkkinoille, tarvitsevat väyliä tuonne
Jäämerelle, ja siinä mielessä Suomesta
ainoa keino on rakentaa näitä yhteyksiä Ruotsin
tai Norjan tai Venäjän kautta sinne ylös.
Arktinen keskus on korkealla agendalla myöskin Suomen
hallituksen politiikassa, sen rakentaminen, EU:n Arktisen keskuksen
saaminen Rovaniemelle, jossa jo Arktinen yliopisto toimii, tämmöinen
virtuaaliyliopisto, jossa on kymmenittäin, taitaa olla
sadoittain, yliopistoja mukana. Siis myös tämän
henkisen ilmaston, kulttuurin kuvan luominen tuolta alueelta, kuva
tuosta maailmasta, edellyttää aktiivista mediatoimintaa.
Yle on käsittääkseni ainoa, joka
pystyy tässä aktivoitumaan, sillä kaupalliset
mediat supistavat toimintaansa näillä alueilla.
Se koskee maakuntalehtiä. Varmaan maakuntien edustajat
tietävät sen eri puolilla Suomea, tämä kehitys
on menossa Helsingin Sanomienkin osalta. Pohjoisen uutisoinnissa
ei ole suinkaan kehitys siihen suuntaan, että se laajenee,
vaan päinvastoin. Paikallislehdet toimivat kyllä ja
luovat maailmankuvaa siitä lähiyhteisöstä,
mutta tämä laajemman kuvan luominen sekä sen
alueen ihmisille mutta ennen muuta suomalaisille, jotka täällä Etelä-Suomessa
asuvat vähän toisenlaisissa olosuhteissa... Meillä on
varsin vähän täällä semmoista
elävää vuorovaikutusta naapurimaittemme
kanssa itä—länsi-suunnassa taikka sitten
tuonne etelän suuntaankaan. Lapin olosuhteissa tämä on
jokapäiväistä kanssakäymistä,
ja sen maailmankuvan välittäminen muillekin suomalaisille
olisi erittäin tärkeää varsinkin
tässä tilanteessa, jossa kuvasin näitä nousevia
elinkeinoja, joilla on merkitystä myöskin kansallisella
tasolla.
Tässä mielessä ajattelen, että kun
hallintoneuvosto tulee varmaan keskustelemaan operatiivisen johdon
kanssa näistä kysymyksistä, niin pitäisin
tärkeänä, että esille nostettaisiin
myöskin Pohjois-Suomen televisiotoiminnan vahvistaminen
Rovaniemen suuntaan. Sinne voi rakentaa sitten monenlaisia yhteistyösiltoja
myöskin naapurimaihin. Näin mielestäni
Yle kantaa vastuuta kaikista suomalaisista siinä, että heidän
maailmankuvansa omasta maastaan ja sen pohjoisosissa tapahtuvasta
kansainvälisestä toiminnasta olisi ajan tasalla.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Puutun vielä pariin asiaan, jotka
edustaja Heinonen viimeisessä puheenvuorossaan otti esiin.
On tavattoman tärkeää muistaa se,
että ei tietenkään ole niin, että Yleisradio
on ainoa sivistysinstituutio Suomessa, ei edes ainoa televisioyhtiö,
joka tuottaa yleissivistäviä, kulttuurisesti rikkaita
ja syvällisiä sisältöjä.
Totta kai muiden televisiokanavien ohjelmistossa on myös
näitä sisältöjä. Emme
ole koskaan niin väittäneet, että Ylellä on
joku monopoli tässä asiassa, mutta Ylen tehtävässä korostuvat
nämä, ja sen takia sitä pidetään
esillä. (Timo Heinonen: Edustaja Sasi!)
Sitten tämä toinen kysymys on vähintään
yhtä tärkeä: mikä on se insentiivi,
mikä on se kannuste. Voin kysyä näin
päin, että mikä on se kannuste Ylelle
jatkossa tehdä parhaita mahdollisia ohjelmia laajalle yleisölle,
parasta mahdollista tuotantoa, kun tämä pelko
siitä, että lupamaksuhalukkuus heikkenee ja lupamaksutulot
rapautuvat, poistuu sitten tämän uuden järjestelmän myötä.
Tämä on tärkeä kysymys. Mutta
toisaalta voisi sanoa kyllä, ja haluan sanoa, niin, että ei
kai voi olla niin, että me hyväksymme sellaisen
kannustejärjestelmän, että kun ihmiset
rikkovat lakia, niin sitten pitää tehdä vähän
reippaammin joidenkin siellä toisessa päässä töitä,
että ihmisillä lainkuuliaisuus lisääntyisi.
Kyllä lupamaksua on pitänyt nyt maksaa, laki on
sen määrännyt joka tapauksessa maksettavaksi.
Eri asia on sitten, että jotkut eivät hanki televisiovastaanotinta,
ja se insentiivi tietysti nyt poistuu tämän uuden
järjestelmän myötä.
Mutta ajattelen niin, että kansalaispalaute, vuorovaikutus — ja
näitä kanavia on paljon enemmän nykyään
olemassa kuin aikaisemmin — on tärkeätä painetta
Ylen suuntaan silloin, kun ollaan pettyneitä. Ja totta
kai Ylen omissa strategioissaan ja kehittämistoiminnoissaan
pitää ottaa huomioon tämä vaatimus,
joka tulee. Tämä on hyvin velvoittava ratkaisu,
tämä rahoitusratkaisu, kun se toteutuu. Siitä täytyy
pitää kiinni.
Keskustelu päättyi.