2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yrittäjäkuljettajien
työajasta tieliikenteessä
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajakollegat! Tässä esityksessä laiksi
yrityskuljettajien työajasta tieliikenteessä ehdotetaan
ajatuksena ylläpitää ja parantaa tieliikenteen
ammattilaisten turvallisuutta ja terveyttä sekä edistää kuljetustoiminnan
reilua kilpailua. Ehdotetulla lailla pantaisiin täytäntöön
maantieliikenteen työaikadirektiivin itsenäisiä kuljettajia
koskevat velvoitteet. Direktiiviä on tullut soveltaa yrittäjäkuljettajiin
23.3.2009 lukien. Direktiivi täydentää Euroopan
unionin ajo- ja lepoaikasäätelyä.
Ehdotetussa laissa säädettäisiin
yrittäjäkuljettajien viikoittaisesta enimmäistyöajasta,
tauoista ja yötyöstä tieliikenteessä.
Laki mahdollistaisi poikkeamisen enimmäistyöajasta
ja yötyöstä teknisestä tai työn
järjestelyyn liittyvästä syystä.
Lakia sovellettaisiin ajo- ja lepoaika-asetuksen ja AETR-sopimuksen
mukaisiin kuljetustoiminnan harjoittajiin, kun kysymys on pääasiallisesta kuljetustoiminnasta
tavara- ja henkilöliikenteessä. Laissa säädettäisiin
myös yrittäjäkuljettajan työaikakirjanpitovelvollisuudesta
ja sen säilyt-tämisvelvollisuudesta. Ehdotetun
lain valvonta kuuluisi työsuojeluviranomaisille.
Hallituksen esitys on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriön
ja työ- ja elinkeinoministeriön yhteisessä työryhmässä.
Työryhmässä oli jäseniä myös
muista ministeriöistä sekä toimialan järjestöistä ja
liitoista, ja valmistelu on tapahtunut erittäin hyvässä ja
asiallisessa yhteishengessä.
Maantieliikenteen työaikadirektiivillä on
moniulotteinen historia. Suomi on vastustanut määrätietoisesti
yrittäjien sisällyttämistä direktiivin soveltamisalaan.
Vuonna 2002 Suomi ja Espanja nostivat yhdessä kanteen Euroopan
unionin parlamenttia ja komissiota vastaan Euroopan yhteisöjen
tuomioistuimessa. Suomen näkemyksen mukaan direktiivi oli
EU-oikeuden vastainen. Tämä kyseinen kanne ei
valitettavasti kuitenkaan menestynyt.
Vuonna 2007 myös Euroopan unionin komissio esitti näkemyksenään,
että yrittäjäkuljettajia ei olisi tullut
sisällyttää direktiivin soveltamisalaan.
Komission mukaan EU:n ajo- ja lepoaikasäädösten
noudattamisen valvonta olisi liikenneturvallisuuden kannalta tärkeämpää,
koska osassa jäsenvaltioita työaikojen valvonta
ei ollut eikä valitettavasti vielä tänäkään
päivänä ole tehokasta. Komission mukaan
työajan rajoittaminen olisi johtanut vain yrittäjien
stressin lisääntymiseen, koska yrittäjä tietäisi
työntekoaan tarvittavan, mutta ei sitä kuitenkaan
olisi mahdollista tehdä.
Vuonna 2008 komissio tekikin uuden direktiiviehdotuksen ja esitti,
että yrittäjäkuljettajat olisi jätetty
soveltamisalan ulkopuolelle. Sekä eduskunta että valtioneuvosto
kannattivat tätä uutta ehdotusta. Euroopan parlamentin
työllisyys- ja sosiaalivaliokunta kuitenkin hylkäsi
ehdotuksen 23.2.2009 omassa äänestyksessään.
Vuoden 2009 Euroopan unionin parlamenttivaalien jälkeen
asia palautettiin uudelleen käsittelyyn työllisyys-
ja sosiaaliasioiden valiokunnassa parlamentin menettelytapasäännösten
mukaisesti. Parlamentin täysistunto hylkäsi uudelleen
komission muutosehdotuksen äänestyksessään
16.6.2010 äänin 368—301. Tämän
seurauksena EU:n komissio veti muutosesityksensä pois.
Sittemmin komissio antoi Suomelle 28. lokakuuta 2011 virallisen
huomautuksen täytäntöönpanon
laiminlyönnin johdosta. Perusteluna oli se, että Suomi
ei ollut täyttänyt direktiivin edellyttämiä velvoitteita
itsenäisiä kuljetusyrittäjiä koskevilta
osin. Sen lisäksi komissio on osoittanut 26. huhtikuuta
2012 päivätyn perustellun lausunnon Suomelle,
koska se ei ole ilmoittanut toimenpiteistä maantieliikenteen
työaikadirektiivin saattamiseksi osaksi kansallista lainsäädäntöä.
Käytännössä kyse on siitä,
että Suomi on laiminlyönnin johdosta EU:n tuomioistuinmenettelyssä.
Uuden lain mukaan yrittäjäkuljettajan työaika olisi
48 tuntia viikossa neljän kuukauden tasoittumisjaksolla.
Maksimissaan työaika voisi kuitenkin olla 60 tuntia viikossa.
Yrittäjäkuljettaja voisi myös valita
pidemmän kuuden kuukauden tasoittumisjakson, jolloin 60
tunnin työviikko voisi ylittyä, kunhan työaika
tasoittuisi 48 tuntiin viikossa kuuden kuukauden tasoittumisjaksolla.
Lakiesitys sisältäisi laajat poikkeamismahdollisuudet
enimmäistyöajasta ja yötyöstä teknisesti
tai työn järjestelyyn liittyvästä syystä.
Esityksessä on pyritty asettamaan yrittäjille
niin vähän velvoitteita kuin mahdollista. Siksi
esityksessä ei esimerkiksi ole määritelty
tekniseen tai työn järjestelyyn liittyviä syitä,
joilla 48 tai 60 tunnin työajan ylittyminen olisi mahdollista.
Sitä ei ole tehty, koska näitä syitä ei
ole määritelty eikä eritelty direktiivissäkään.
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Lain soveltamisalan
ulkopuolelle esitetään jätettäväksi ne
kuljetusyrittäjät, jotka eivät tavaraliikennelain
tai joukkoliikennelain mukaan tarvitse kuljetuksiinsa liikennelupaa,
vaikka heidän pääasiallisena ammattitoimintanaan
olisi matkustajien tai tavaroiden kuljettaminen tieliikenteessä.
Tämäkin siksi, että täytäntöönpanolla
aiheutettaisiin mahdollisimman vähän vaikutuksia
millekään yrittäjäryhmälle.
Lailla voisi kuitenkin olla vaikutusta ilman liikennelupaa toimivien
yrittäjäkuljettajien kannalta. Heidän
asemansa voisi uusien hallinnollisten rasitusten kannalta olla ehdotetun
lain soveltamisalaan kuuluvia yrittäjiä parempi.
Tällaisia yrittäjiä toimii esimerkiksi maanrakennusalalla.
Siksi kuljetusmarkkinoiden kilpailutilanteen kehittymistä on
hyvin tärkeää seurata liikennelupamenettelyihin
liittyvien lainsäädäntöhankkeiden
yhteydessä tulevaisuudessa.
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on noin 9 000 kuljetusyritystä.
Ehdotettu laki vaikuttaisi noin 7 200 yrityksen toimintaan,
koska Suomen kuljetusmarkkinat ovat kokonaisuudessaan erittäin
pienyrittäjävaltaiset. Tehtyjen arvioiden mukaan
ehdotettu laki edellyttäisi lisätyövoiman palkkaamista
yrityksiin. SKALin arvion mukaan esityksen kustannusvaikutus kuorma-autoyrittäjille
olisi yli 68 miljoonaa euroa ja Linja-autoliiton mukaan vaikutus
heidän toimialallaan olisi yli 10 miljoonaa euroa. Siksi
voidaan sanoa, että ehdotettavat rajoitukset ja velvoitteet
ovat jossain määrin ristiriidassa Euroopan unionin
tavoitteen eli yrittäjien hallinnollisten kulujen vähentämisen
kanssa.
Esityksessä esitetään lakia valvovaksi
viranomaiseksi työsuojeluviranomaista. Lakiin ei ole esitetty
sisällytettäväksi rikosoikeudellisia
rangaistussäännöksiä. Lain valmistelussa
riittäviksi lain noudattamisen välineiksi on esitetty
työsuojeluviranomaisilla jo tällä hetkellä olevia
hallinnollisia pakko- ja muita valvontakeinoja. Lakiesityksellä olisi
myös myönteisiä vaikutuksia. Tärkeää on
tietysti se, että työajan seurantavelvollisuus
kiinnittää yrittäjien huomion maantiellä tehtyjen
työtuntien määrään
ja eritoten liikenneturvallisuuteen. Tällä taasen
voisi olla myös pidempiaikaista merkitystä tieliikenteen
kokonaisturvallisuuden kannalta. Lakiesitys ei poista mahdollisuutta
terveen järjen käyttöön ja omaan harkintaan,
mutta toivotaan toki, että myös yrittäjäkuljettajat
ottavat huomioon erityisesti tieliikenneturvallisuuden tarpeet ja
haasteet tänä päivänä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edellisessä talouskeskustelussa
pääministeri totesi, että tarvitaan lisää työtä ja
työpaikkoja, totesi, että yksityisen sektorin
työpaikkoja kyllä syntyy, kun yritystoiminnan
puitteet ovat kunnossa.
Mietitäänpä, mitä kuljetusyrittäjän
osalle on tämän hallituksen aikana koitunut. Ensinnäkin hänen
verotuksensa on kiristynyt. Lainansaantimahdollisuudet ovat huonontuneet,
koska pankkivero kurittaa nimenomaan yritysten lainahanoja. Energian
hinta on kallistunut ja kallistuu huimasti. Tämä hallitus
pakottaa esimerkiksi puutavara-alan yrittäjät
uusimaan kalustonsa ollakseen kilpailukykyisiä. Ihmettelen,
miten se tehdään, kun sitä lainaa ei
markkinoilta niin vaan saa. Ja kaiken hyvän päälle
koko ajan tulee uutta byrokratiaa, kuten tämä lainsäädäntöesitys
48 tunnin kellokortista yrittäjälle.
Minun mielestäni tällaisia esityksiä ei
tänne pitäisi tuoda. Pitäisi välttää niitä kaikin
mahdollisin keinoin ja kippuroida niin pitkään
kuin mahdollista siellä EU:ssa järkevien käytäntöjen
puolesta ja vaatia niin pitkät siirtymäajat kuin
mahdollista. Ihmettelenkin, että kaiken hyvän
päälle esityksessä lukee, että halutaan
pistää toimeen mahdollisimman pian. Siellähän
pitäisi lukea, että aiotaan pistää toimeen
mahdollisimman myöhään.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa herra puhemies! Viime kaudella työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta pui tätä asiaa useampaankin
otteeseen, ja tiedän, että tämä direktiivi
samaten kuin kansallinen käsittely on ollut vireillä paljon
pidempään. Tämä on yhdenlainen
iäisyysaihe eikä kyllä asia siitä helpoimmasta
päästä ensinnäkään.
Minä ymmärrän tavoitteen, sen, että olipa omistajakuljettaja
tai sitten renki, palkallinen työntekijä, niin
on aivan yhtä vaarallinen: jos kuski on väsynyt,
niin hän on väsynyt ja voi olla vaaraksi muille.
Eli ymmärrän tämän liikenneturvallisuusnäkökohdan,
mutta sitä en vieläkään kyllä ymmärrä,
kuinka yrittäjien kohdalla kyetään valvomaan
kokonaistyöaikaa. Ajoajan valvominen on mahdollista sekä palkallisen
työvoiman osalta että omistajakuljettajalta, mutta
yrittäjän kokonaistyöajan valvonta, kun
ajatellaan, että hän voi tehdä niin monenlaista
työtä, pestä esimerkiksi autoja, tehdä hallinnollisia
töitä, järjestelytöitä,
pientä remppaa, niin kuka valvoo ja miten valvoo?
Itse pelkään sitä, että tässä nyt
tulee taas sellainen laki, jota ei kyetä ihan oikeasti
valvomaan, mikä taas sitten yleistyessään,
jos tämäntyyppisiä lakeja säädetään,
johtaa siihen, että yleinen lain kunnioitus rapautuu. Se
vaikutus, mikä tässä voi olla, on se,
että asiaan myöskin omistajakuljettajat kiinnittävät
enemmän huomiota, mutta se asioihin huomion kiinnittäminen
on kyllä vaikeaa siinä tilanteessa, kun vekselit
paukkuvat päälle. Kuljetusala jos mikä on
semmoinen ala, että se on kyllä kuoliaaksi kilpailtu
jo tällä hetkellä, ja mikä ikävintä tässä,
nämä negatiiviset vaikutukset tässä esityksessä kohdistuvat
kyllä eniten sinne 1—3 työntekijän
pienyrityksiin.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ymmärrän
ministeri Kyllöstä siinä, että te
ette voi tätä hallituksen esitystä pahemmin
tässä arvostella mutta ette myös pahemmin kehuakaan,
koska Suomen linja tässä asiassa on johdonmukaisesti
ollut se, että olemme vastustaneet yrittäjäkuljettajien
mukaan saattamista tähän työaikasäätelyn
piiriin, ja nyt tämä direktiivi on sitten pakottanut
sen, että meillä tämä hallituksen
esitys tässä käsittelyssä kaiken
kaikkiaan on. Hyvä, että siihen on pyritty hakemaan
jonkinlaisia vaimennusmuotoja hallituksen valmistelutyössä,
mutta siitäkin huolimatta täytyy kyllä todeta,
että minusta tämän on historiallisen
huono hallituksen esitys yrittäjyyden kannalta. Tämä on ensimmäinen
kerta, kun yrittäjyyttä tällä tavalla ruvetaan
työajan puitteissa säätelemään,
ja pahoin pelkään, että tätä saatetaan
käyttää joskus tulevaisuudessa myös
esimerkkinä, niin että muutkin yrittäjät
voivat joutua tällaisen työaikasäätelyn
piiriin.
Itse tunnen tätä asiaa tarkemmin vuodesta 2007
lähtien, kun tapasin silloin ensimmäisen kerran
silloisen liikennekomissaari Jacques Barrot’n. Hän
oli ranskalainen komissaari, ja hänelle oli aivan käsittämätöntä ylipäänsä suomalaisen
kuljetusalan rakenne, että meillä on niin paljon
yrittäjäkuljettajia, 7 000—8 000.
80 prosenttia näistä yrittäjäkuljettajista
on sellaisia, joilla on 1—2 autoa, eli todellakin pienyrittäjiä.
Tämä on se seikka, jota yritimme johdonmukaisesti tuoda
esille, että on kysymyksessä aivan erilainen yrittäjäsysteemi,
kuljetussysteemi, kuin muissa EU-maissa on. Tämä ei
näköjään mennyt sitten europarlamentissa
asti perille, joten tämän osalta on hyvä käydä myös
sitä keskustelua, mitä viime kaudella käytiinkin,
2009 ja 2010, kun europarlamentti ja siellä valiokunta
tästä asiasta päätti, mitkä ovat
komission jäsenmaiden ja europarlamentin väliset
valtasuhteet tällaisessa asiassa. Tässähän
oli niin, että komissio oli ystävämme.
Meillä oli oma johdonmukainen kanta eduskunnalla ja hallituksella,
mutta parlamentti päätti toisin.
Mikä pahinta, suomalainen meppiryhmä ei ollut
yhtenäinen joukkue. Sehän hajosi aivan täydellisesti.
Demarit, sosialidemokraattiset mepit, ja vihreät mepit
olivat sitä mieltä, että totta kai yrittäjäkuljettajat
pitää laittaa tämän sääntelyn piiriin,
ja yksi heistä on tämän hallituksen ministeri.
Silloinen europarlamentaarikko Heidi Hautala oli sitä mieltä,
että ei kun vaan sinne työaikasäätelyn
piiriin nämä yrittäjäkuljettajat.
Sitä kyllä silloin tässä salissa
pidettiin ihmeenä, että meidän meppiryhmämme
ei edusta siellä suomalaista näkökantaa
vaan menee sitten äänestämään
aivan eri tavalla.
Mitä tästä seuraa, sitä on
tuossa hallituksen esityksessä kyllä jo avattukin.
On ihan selvä asia, että jos tästä tulee
yhteensä sekä linja-autoala ja sitten SKALin jäsenet
mukaan lukien ehkä semmoinen 80 miljoonan euron lasku,
niin se on yksittäisen yrittäjäkuljettajan
kannalta kohtuullisen isokin, koska siinä tulee paine palkata
lisää väkeä, toista ihmistä tekemään
niitä töitä, kun itse on siinä yrittäjänä,
yrittäjäkuljettajana, työaikasäätelyn
piirissä. Sitten toinen seuraus, joka on iso juttu, on
se, että tämä vahvistaa näkökantaa siitä,
että yhä enemmän isot ulkomaalaiset kuljetusyritykset
ottavat sijaa täällä Suomessa, ja tämä on
pienyrittäjyyden kannalta taas erittäin huono asia.
Yksi kysymys on tämä valvontakysymys. Meidän
ei pitäisi tässä salissa tehdä sellaista
lainsäädäntöä, jota
emme pysty sitten valvomaan, ja tässä on hyvä esimerkki
siitä, että tulee sellaista lainsäädäntöä,
jota on vaikea valvoa. On rehellisiä yrittäjäkuljettajia
aina olemassa ja on niitä, jotka tekevät vilunkia.
Nyt on sitten laitettu työsuojeluviranomaisille tämä valvonta,
ja asiassa jos toisessakin me tiedämme, että työsuojelussa on
jo nyt liian vähän henkilökuntaa tekemässä ylipäänsä sitä valvontaa.
Kaiken kaikkiaan susi on tämä koko hallituksen
esitys. Se ei ole ministeristä johtuva susi, tämä asia,
mutta pidän erittäin vaarallisena näköalana
sitä, että meille tulee, saattaa tulla, EU:n kautta
ja jopa europarlamentin valtuuttamana muutakin lainsäädäntöä,
jolla yrittäjiä ryhdytään kurmuuttamaan
ja laittamaan työaikasääntelyn piiriin.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Vehviläinen kävi
tässä hyvin läpi Euroopan parlamentin
päätöksenteon tähän
asiaan liittyen. En kuitenkaan voi olla muistuttamatta myös
siitä, että vaikkei nyt tälle lakiesitykselle
juuri tahdo isäntää ja emäntää löytyäkään,
niin kyllä poliittinen vasemmisto ja AKT myöskin
täällä Suomessa tätä asiaa
olivat ajamassa, eivätkä ne suinkaan yksimielisiä kannanottoja
olleet, mitä täällä eduskunnassa
silloin esitettiin, vaikka enemmistö olikin sitä mieltä,
että Suomi tätä ehdotusta vastustaa,
ja johdonmukaisesti vastustaa, kuten ministeri Kyllönen
täällä kertoi.
Periaatteellisesti tämä asia on erityisen
hankala. Viittaan tässä siihen, mitä edustaja
Mustajärvi sanoi. Miten me voimme tätä tosiasiassa
valvoa? Kuljetusyrittäjä tekee kirjanpitotöitä,
lähettää laskuja, pesee autoaan, ehkä soittaa
jollekin ja myy omia palveluitaan, ja kaikki nämä on
laskettava työajan piiriin, ja kun häntä jo
nyt koskevat nämä ajo- ja lepoaikasäännökset,
jotka ylipäätään koskevat muitakin
alalla toimivia, niin kyllä tämän todellinen
valvominen on käytännössä mahdotonta.
Se ei ehkä tässä yhteydessä ole
edes kovin huono asia, koska pidän tätä lähtökohtaisesti
varsin huonona asiana. Niin pitkään kuin mahdollista
on ollut, olen myöskin henkilökohtaisesti tätä vastustanut.
Nyt olemme siinä tilanteessa, jonka täällä myöskin
edustaja Vehviläinen, vaikka onkin oppositioedustaja, totesi,
että tässä vaiheessa meillä ei
ole enää muuta vaihtoehtoa kuin laittaa tämä käytäntöön.
Ministeri Kyllöselle annan tunnustuksen siitä, että olette
kyllä — vaikka nyt on pakko tämä käytäntöön
laittaa — käynyt keskustelua muun muassa SKALin
kanssa, tiedän, ja olette kuunnellut näitä kuljetusyrittäjien
huolia. Tästä esityksestä puuttuvat muun
muassa rangaistussäännökset, mikä kertoo
jo siitä, että nyt on ymmärretty, että nyt
on vähän poikkeuksellisesta asiasta kyse ja ei
ensisijaisena tehtävänä ole kuljetusyrittäjille
tuottaa lisää vaikeuksia, vaan täyttää nämä Euroopan
unionista tulevat normit.
Arvoisa puhemies! Pelkään myös sitä,
että tämä osaltaan vaikuttaa siihen kehitykseen,
että kuljetusyrityksissä siirrytään
entistä isompiin yksiköihin. Näihin pieniin,
yhden, kahden, kolmen auton yrityksiin tämä iskee
eniten. Ei pelkästään tämän
takia, mutta täällä jo mainittujen muiden kannattavuusongelmien
kanssa yhdessä rakennekehitys saattaa tapahtua sillä tavalla,
joka ei ole pienyrittäjille kunniaksi.
Kun nyt hallituksen puoliväliriihikin on tulossa ja
sen yhteydessä tehdään myöskin
rikkidirektiivin kompensaatiopakettia, niin toivon, että liikenne-
ja viestintävaliokunnankin täällä aikaisemmin
vahvasti esillä pitämää ja koko
eduskunnankin hyväksymää lausumaa diesel-veron
palautusjärjestelmän käyttöönotosta
vahvasti harkitaan, niin että löytyisi yksi sellainen
keino, jolla voitaisiin kuljetusyrittäjien taloudellista
tilannetta helpottaa.
Sekin, mitä täällä on puhuttu
rahoituksellisista asioista, on totta. Nyt kun siirrytään
isompiin painoihin, mikä sinänsä on kokonaistaloudellisesti
hyvinkin perusteltua, toivoa sopii, että myöskin
samassa yhteydessä voidaan lisätä perustienpidon
määrärahoja siltä osin, kun
tiet enemmän kuluvat. Mutta on myöskin niin, että osan
kuljetusyrittäjistä on hyvin vaikea näitä investointeja
tehdä, ja sekin osaltaan vaikuttaa tähän
rakennemuutokseen.
Eli kuljetusyrittäjien tilanne on kyllä tällä hetkellä varsin
vaikea, ja he ovat kuitenkin tämän talouden pyörittämisen
kannalta hyvin olennainen ryhmä. Toivon, että voitaisiin
tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka heidän kannattavuuttaan
ja toimintaedellytyksiään vahvistaisivat. Vaikka
me joudumme nyt tämän hyväksymään,
mikä tänään tänne on
tullut, niin tehdään siitä niin kevyt
menettely kuin suinkin on mahdollista.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuljetusyrittäjien kannattavuus
on jo tänä päivänä hyvin,
hyvin koetuksella. Polttoaineen hinnankorotukset ja ennen kaikkea
työvoimapula tällä alalla koettelevat
yrityksiä. Kaluston ja henkilöstön kustannukset
nousevat koko ajan. En voi olla sanomatta sitä, että tämä hallituksen
esitys ei kyllä millään tavalla paranna
yrittäjyyttä Suomessa eikä kuljetusyrittäjien
asemaa, vaikkakin direktiivin tarkoitusperän ymmärrän,
että liikenneturvallisuutta ja lepoaikaa ja kuljettajien jaksamista
parannetaan.
Mutta onhan tämä käsittämätöntä Suomen
perustuslainkin kannalta, koska vastaavaa rajoitusta ei ole millään
muulla Suomessa toimivalla elinkeinonharjoittajaryhmällä kuin
nyt tulisi olemaan yrittäjäkuljettajien työajan
suhteen, jossa viikoittaista enimmäistyöaikaa
rajataan 48 tuntiin. Myöskin taukoihin sekä yötyöhön
tässä laissa esitetään muutoksia.
Tälläkin hetkellä meillä on
voimassa ajo- ja lepoaika-asetus, joka minun saamani palautteen mukaan
on voimassa sillä tavalla, että kun meillä on
pitkät etäisyydet, niin välttämättä se
lepo ja tauko ei tule siihen oikeaan aikaan, kun esimerkiksi se
unirytmi olisi. Sillä ei välttämättä paranneta
juurikaan liikenneturvallisuutta.
Kyllä voin ymmärtää niitä Brysselin
päässä olevia Euroopan maita, jotka ovat
komissiossa ja myöskin siellä Brysselin isossa
parlamentissa äänestäneet tämän
puolesta, koska etäisyydethän siellä Keski-Euroopassa
ovat paljon lyhyemmät. Me olemme kaukana näistä Euroopan
kauppamarkkinoista, ja en millään tavalla voi
ymmärtää sitä, että Suomessa
me joudumme pistämään tämän
lain voimaan. Siksi pyydänkin vielä ministeriä toistamaan
tai ainakin kertomaan sen, voimmeko me kansallisesti vielä saada
tähän siirtymäaikaa.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lakiesityksen tarkoituksena on yrittäjäkuljetta-jien
ja maantieliikenteen turvallisuuden parantaminen. Tavoitteena on
myös kilpailutilanteen vääristymien ehkäiseminen.
Tässä on nyt sellainen ongelma, että esitetty rajaus
luvanvaraiseen liikenteeseen on hieman tämän lain
hengen, tavoitteen ja tarkoituksen vastainen. On nimittäin
niin, että tässä lain soveltamisessa
ulkopuolelle esitetään kuitenkin jätettäväksi
yrittäjäkuljettajat, jotka eivät tavaraliikennelain
tai joukkoliikennelain mukaan tarvitse kuljetuksiinsa liikennelupaa.
Tässä kirjoitetussa muodossa on suuri vaara, että tämä saattaa
johtaa kilpailutilanteen vääristymiseen. Näin
ollen olisi varmasti syytä vielä tarkastella valiokunnassa
2 §:n 1 momenttia ja sen 3 kohtaa.
Hyvää tässä ovat nämä joustot.
Täällä on ihan selvästi pyritty
huomioimaan pitkät etäisyydet ja yrittämiseen
liittyvät tilanteet. Nämä joustosäännöt
ovat arkijärjen mukaisia ja kannatettavia.
Viimeisenä asiana: Koska tämä menee
hyvin syvälle perustuslaissa määriteltyyn
elinkeinonharjoittamisvapauteen, niin on todellakin syytä asia
saattaa perustuslakivaliokunnan käsiteltäväksi
ja saada sieltä lausunto, kuinka pitkälle elinkeinonharjoittajan,
yrittäjän vapauteen voidaan mennä. Onhan
näin ennenkin tehty, mutta kyllä tämä asia
täytyy katsoa hyvin tarkkaan, kuinka pitkälle
voidaan säännellä yrittäjän
vapautta suomalaisessa yhteiskunnassa.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ymmärrän
hyvin sen tuskan, mitä ministeri Kyllönen itse
asiassa ilmaisi puheenvuoronsa aikana, koska tämähän
on meidän pakko panna käytäntöön.
Se on siinä mielessä harmi, että kerrankin
Euroopan komissio on ollut Suomen kannalla ja ikään
kuin meidän yrittäjien ja yrittämisen
vapauden kannalla mutta hävisi parlamentille. Se tuli tässä ministerin
selonteossa hyvin esille.
Käytän tämän puheenvuoron
sen takia, että me olemme nyt tekemisissä ison
periaatteellisen kysymyksen kanssa. Nimittäin yrittämisen
ideologian ja yrittämisen vapauden pitäisi olla
se peruskivi, mihin koko suomalainen yhteiskunta ja sen hyvinvointi
perustuu.
Nyt tässä tapauksessa, kun me lähdemme
lainsäädännöllä pistämään
yrittäjäkuljettajia tiettyyn raamiin, joka ei
mitenkään sovi käytännön
työntekoon eikä erityisesti siihen työkenttään,
mitä nämä pienyrittäjät
Suomessa tekevät, se johtaa ihan työn teknisen
tekemisen kannalta mahdottomuuksiin, jossa lakia väistämättä joudutaan
rikkomaan. Silloin sellainen lainsäädäntö,
joka ei ota huomioon todellisia työelämän
olosuhteita, on lähtökohdallisesti huono. Mutta
niin kuin tiedämme, me emme tälle mahda mitään.
Yksi paha seuraus tästä on, että ainakin
annettujen laskelmien mukaan tästä tulee kuljetusyrittäjille
80 miljoonan lisälasku. Sitä en tiedä,
missä määrin se sitten realisoituu.
Toinen, mikä tässä on tämä suuri,
iso periaatteellinen kysymys sekä Euroopan unionissa että myös
Suomen lainsäädännössä,
on ongelma, että monet lait tehdään isojen
ehdoilla ja ne eivät ota huomioon pieniä ihmisiä tai
pienyrityksiä, niin kuin nyt tässäkin
laissa väistämättä tulee käymään.
Meidän logistiset kustannukset ovat korkeat muihin
maihin verrattuna. Se näkyy ruuan hinnassa, se näkyy
monessa muussa asiassa. Ne ovat 12 prosenttia yritysten liikevaihdosta.
Sen takia täällä muun muassa edustaja
Satonen hyvin toi esille, että jollakin tavalla meidän
pitäisi pyrkiä Suomessa alentamaan logistisia
kustannuksia. Yksi esitetty malli on SKALin malli verotilijärjestelystä,
joka olisi toteuttamiskelpoinen ja yksinkertainen.
Logististen kulujen merkitys on tänä päivänä suuri,
ja mitä kauemmas me menemme Suomessa Itä-Suomeen,
Pohjois-Suomeen, niin sen suurempi este tulee olemaan korkea energiahinta
ja korkeat logistiset kustannukset ja tietenkin dieselin hinta.
Eli tämäkin asia on mitä suurimmassa määrin
yrittäjyyttä, ja tämä pitäisi
toivottavasti ottaa välitarkastelussa huomioon, pystytäänkö tälle
jollakin tavalla jotakin tekemään.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy ensiksi todeta, että on
ilo kuulla, että täällä edustajakollegat
laidalta ja toiselta ovat vahvasti tukemassa, mutta täytyy
myös sitten todeta, että missä EU, siellä ongelma,
koska sieltähän tämä on tullut,
ja nyt on hallituksen esiteltävä ja näin toteutettava
Suomen juttua.
Kyllähän se täytyy todeta, että kaikennäköisiä direktiivejä siellä laaditaan
meille, kun mietitään. Juuri täällä on
moni edustaja vedonnut ennen kaikkea siihen yrittämisen
vapauteen. Meillä on perustuslaki olemassa, ja se antaa
yrittämisen vapauden tässä maassa, mutta
sitten tämä direktiivi kumoaa tämän
homman. Kyllä täytyy ihmetellä. Tämä tietää sitä,
niin kuin on käynyt ilmi useammassa puheessa, että kun
ennen kaikkea suomalainen kuljetuselinkeino lepää 1—3 auton
yrityksissä, niitä on noin 80 prosenttia kuljetusalan
yrittäjistä, niin se tietää heille
huomattavia lisäkustannuksia, ja on aivan varmaa, että myös
yrityskuolemia tulee tapahtumaan. Sen seurauksena, kun sitten isompien
yksiköiden kuljetushinnat tulevat nousemaan, niin tämä aiheuttaa
myös kilpailukyvyn heikkenemistä, koska niin kuin
edustaja Eestilä sanoi tuolla, että logistiikkakulut
tekevät 12 prosenttia meillä kuljetuskuluihin,
niin nämä varmasti tulevat nousemaan.
Niin kuin tuolla useammat edustajat, Satoset ja kumppanit, ovat
tuoneet esille, tähän pitäisi kompensaatiota
saada, ja SKALhan on vahvasti esittänyt tämän
verotilijärjestelmän käyttöönottoa,
että esimerkiksi juuri tämän polttoaineen hinnan
myötä saataisiin helpotusta näille kuljetusyrittäjille,
koska se on selvä — minä itse voin omasta
kokemuksestani, 23 vuotta on alalta kokemusta, niin että tiedän,
mitä se painiskelu on — että taksoitus
on erittäin tiukkaa ja sitten kun kustannuspaineet nousevat,
niin siellä meinaa ruveta vekseli pyörimään
nopeammin kuin akseli, että tällaiset siellä ovat
tilanteet.
Ja vielä tähän valvontaan minä sanon,
että se on erittäin vaikea toteuttaa. On ymmärrettävä, että meillä on
ajoaikajärjestelmät olemassa ja niitä seurataan
meillä piirtureilla ja muilla, mutta sitten kun seurataan
tätä muuta vapaata, niin se on selvä,
että tämä on... Toivotaan, että ministeri ponnistelee
ja vie asiaa myönteisesti eteenpäin.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä salissahan
on jo monta kertaa todettu tämä kokonaistyöajan
valvonta tässä. Kun se on menossa työsuojelupiirille
kaiken kaikkiaan, ja siellä ei sitä valvontahenkilöstöä myöskään
kovin ihmeitä ole ja sitä on vähennetty,
niin se tulee olemaan todella vaikea asia. Kaiken kaikkiaan voi
yhtyä niihin mielipiteisiin, joissa todetaan, että no,
kaikenlaisia lakeja tässä nyt sitten pitää säätää.
Minä ymmärrän tämän
lain turvallisuuden, jaksamisen ja terveyden kannalta myöskin
näille yrittäjäkuljettajille. Se on täysin
selvä asia. Kyllä heitä pitää myöskin
suojella.
Kun tuossa edustaja Satonen sanoi, että AKT ei ollut
yhtä mieltä tässä valmisteluvaiheessa
eivätkä jotkut muut tahot, niin edellisten työtehtävieni
kautta minä ymmärrän heitäkin
tässä asiassa johtuen siitä, että kaikkein
räikeimmät työajan ylityksethän
tehdään päivätöissä,
joita on 1 700 tuntia vuodessa. Jos siellä 3 200—3 400 tuntia
ratissa ollaan, niin ei se oikein ole sekään. Sitten
kun valvonta ei ole niin hyvää kuin sen pitäisi
olla, niin kyllähän tästä ihan
oikeasti kärsivät ne suomalaiset rehelliset yrittäjät.
Nämä hämäräheikithän
täällä teettävät käytännössä 3 000 tuntia
jnp. vuodessa. Se muuten meinaa 16 tuntia työtä joka
ainut päivä, vuoden jokaisena päivänä,
niin että ei se myöskään oikein
ole, ei sitten sinne päinkään. Näen,
että kyllähän työaikakirjanpito
ja sen säilyttäminen on sinällään
ihan jees, mutta kokonaistyöajan valvonta näiltä yrittäjiltä jää kyllä niin
harmaaksi tässä, että katsotaan nytten,
mihin tämän kanssa mennään.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan vain lyhyt kommentti edustaja Kärnän
puheenvuoroon. Oli aivan totta, että siellä on
ollut myöskin näitä hyvin isoja työtuntimääriä,
jotka eivät tietysti ole kokonaisuuden kannalta järkeviä eivätkä myöskään
sen henkilön itsensä kannalta, joka niitä tekee
pidemmän päälle, mutta siinähän
on kyse valvonnan puutteesta, koska tähän astikin
ajo- ja lepoaikasäännökset ovat koskeneet
myöskin kuljetusyrittäjiä, eli silloin
kyse on pelkästään valvonnan puutteesta.
Eli tämä laki sinänsä ei tuo
tähän mitään muutosta.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tänäänkin on paljon
puhuttu tästä suomalaisesta työstä,
mutta jos tämä laki hyväksytään
tällaisenaan, niin kyllä tämä on
kuolinisku monelle juuri, jolla on kuorma-autoja yksi tai kaksi,
ja sitten tämäkin työ loppuu muutamien
kohdalla.
Jo ennestään nämä mainitut
yrittäjät ovat olleet vaikeuksissa polttoainekustannuksien
vuoksi muun muassa. Mehän saimme kyydit ensimmäisenä päivänä tänne
eduskuntatalolle, ja he antoivat hyvin hyvää informaatiota,
varsinkin nämä pienkuljettajat. Ihan omassa perhepiirissä olen huomannut,
että esimerkiksi, jos kuljettajan pitää ylittää Suomenlahti
etelästä tai Pohjanlahti lännestä,
niin nämä rahtikustannukset ovat nousseet niin
valtavasti, että senkin takia näitä yrityksiä on
loppunut.
Sitten on myös se, että kun nämä henkilöt
kuljettavat terminaalista, paikasta toiseen pienen matkan kerrallaan,
niin kaikki lasketaan tietysti tähän työaikalakiin.
Mikä vielä käytännössä on tapahtunut,
niin venäläisethän ovat rumpanneet nämä kustannukset
niin alhaisiksi, koska siellä on halvat polttoainehinnat,
eli kyllä tässä varmaan tämänkin
lain myötä entisestään työt
loppuvat. Tietysti, jos näin ilkeästi haluaa kysyä: kuinka
nämä meidän taksi-ihmiset sitten ajelevat,
onko heillä kuuden tunnin työaikalaki?
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Euroopan unioni on ollut työajan
säätelyssä hyvin tiukka — se
ei koske pelkästään tätä esitystä vaan myös
montaa muuta asiaa, jotka ovat olleet esillä — erityisesti
parlamentti, ja voisi sanoa, että vielä tiukempi
on ollut tuomioistuin omissa päätöksissänsä.
Se on sinänsä ymmärrettävää,
koska kyllähän työajalla on iso merkitys
ihmisen työhyvinvoinnille ja terveydelle, jos ajattelemme
sitä, että kohta me käsittelemme omaa
työturvallisuuslakia, jossa työaika ollaan nostamassa
pykälään sen vuoksi, että sillä on
todellakin iso merkitys siinä, minkälaisia onnettomuuksia
tai muita sattuu.
Siitä huolimatta yhdyn siihen huoleen ja kritiikkiin,
jota tässä salissa on esitetty tätä yrittäjäkuljettajan
työajan kokonaissäätelyä kohtaan. Usein
tällaisessa tilanteessa pykälää parempi
toimija voisi olla valistus ja sivistys siitä, että ylipäätään
väsyneenä, olivatpa työaikanormit ja -ajat
mitä tahansa, rattiin ei pitäisi lähteä.
Yrittäjyys ja työaikasäätely
ylipäätään sopivat hyvin huonosti
yhteen, mutta vielä huonommin sopii yrittäjän
ja työsuojelupuolen valvontavelvoite. Siinä mielessä mielestäni
ministeri on tehnyt kaikesta huolimatta hyvää työtä,
koska hän on huonoon raamiin sovittanut tavallaan parhaan
mahdollisen kuvan. Jos valiokuntakäsittelyssä tulee
joitakin kysymyksiä, joita tässä liittyi esimerkiksi
tähän kilpailu- tai tasavertaisuusasemaan, niin
niitä varmaan voimme katsoa, mutta luulenpa, että tässä olemme
siinä tilanteessa, että meillä on raamit,
joiden kanssa pitää elää. En kuitenkaan
sitten haluaisi liioitella tätä kokonaisuutta,
koska työturvallisuus on tärkeä asia.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Työturvallisuus on tärkeä asia,
mutta työ on tärkeää yleensäkin.
Siitä olemme tänään keskustelleet
ja keskustelemme huomenna.
Logistiikkajärjestelmä on yksi suuri osa siitä, että työtä yleensäkin
voidaan tehdä. Nyt se kokonaisuus on kärsinyt
monesta eri tahosta. Liikenneinfra laahaa perässä.
Perusväylänpitorahat ovat aivan liian pienet,
teitä kunnostetaan aivan liian vähän,
ja se ei kovin valoisalta näytä ilmeisesti tälläkään
hetkellä, että se enemmän rahaa saisi.
Polttoaineverot nostavat kuljetusyritysten taakkaa, rikkidirektiivi
lyö Suomea korville. Mitoista ja massoista haetaan sitä apua,
mutta käytännössä esimerkiksi
massojen nosto ja korkeuden nosto tekee taas lisää taakkaa
liikenneinfran rakentamiselle. Kyllä nyt tässäkin
kohtaa taas kerran EU ja hallitus lyövät pienyrittäjää korville.
Toivottavasti perustuslakivaliokunta löytää semmoisen
kohdan perustuslaista, että tämä yrittämisen
vapauden estäminen, joka ei ole meidän perustuslakimme
mukaista, ei toteudu, jolloin tämä tarvitsisi
haudata minun oikeustajuni mukaan.
Liikennejärjestelmän kustannuksia ei saa enää kasvattaa
millään tavalla vaan pikemminkin keventää.
Ainakin perussuomalaiset kannattavat ja tukevat pienyrittäjyyttä myös
valiokuntatyössä.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitos ministerille tuosta
esittelyssä tässä erittäin hankalassa
asiassa. Ymmärrän ministerin vaikean tilanteen
tässä, mutta oikeastaan voi sanoa, että ammatinvalintakysymys.
Tämä laki on yrittäjyyden ja nimenomaan
suomalaisen pienyrittäjyyden kannalta erittäin
huono laki, kun tämä menee eteenpäin.
Kuljetusyrittäjien kannattavuutta on muun muassa kuljetuskustannusten
nousujen kautta vaikeutettu huomattavasti tässä viime
aikoina, ja tämän lakiehdotuksen arvioidaan vaikuttavan
noin 7 000—8 000 yrittäjän
tilaan.
Monet järjestöt ovat olleet huolissaan työsuojeluviranomaisten
valvontaresursseista, niin kuin tässä jo aikaisemmissa
puheenvuoroissa on tullut esille. Samoin on myöskin tullut
se esille, että tämä vaikuttaa nimenomaan
pieniin yrityksiin. Oikeastaan haluaisin liikenneministeriltä kysyä, miten
hän näkee tämän Suomen Yrittäjien
lausunnon tässä valmistelun yhteydessä,
kun Suomen Yrittäjät on lausunut, että työaikarajoitukset suosivat
suuria ja pääsääntöisesti
ulkomaalaisten omistamia kuljetusyrityksiä ja aiheuttavat
merkittäviä lisäkustannuksia pienille
yrityksille.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Annetaan ministerille lyhyt vastauspuheenvuoro, pari minuuttia
varmaan riittää.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Kiitoksia, arvoisa herra puhemies! Tuli tärkeitä huomioita,
tärkeitä kysymyksiä. Sen verran muistuttaisin,
että me olemme tahkonneet tätä kysymystä vuodesta
2002 alkaen elikkä toistakymmentä vuotta jo. Jos
olisi ollut mahdollisuus vielä punnertaa ja taistella,
niin olisin sen tehnyt, mutta voi sanoa, että taskut ovat tyhjät.
Elikkä kun alkaa EU-tuomioistuimessa 300 000 per
päivä sakkomaksu juosta, niin siinä rupeaa
kainuulaisellekin ministerille tulemaan kiire, että saadaan
laki kasaan. Tätä ei ole tehty kiireellä siitäkään
huolimatta, vaan yhteisesti pohtien ja pähkäillen
on haettu semmoinen ratkaisu, jonka kanssa joka ikinen yrittäjä voi
elää.
Absoluuttinen totuus on, kuten edustaja Mustajärvi
täällä sanoi, että tätä lakia
ei voi valvoa. Minulla ei ole semmoista komppaniaa, joka joka ikisen
9 000 yrittäjän konttorinikkunan takana kyttää,
mitä ne milloinkin tekevät, mitä ne laskevat,
putsaavatko ne autojansa vai mitä ne tekevät.
Ainut on se ajo- ja lepoaikaseuranta, joka koskettaa sitten joka
ikistä kuljettajaa ja ajajaa. Kuten edustajat ovat täällä todenneet,
senkin suhteen olisi monta järkeistämistarvetta,
ja prosesseja on kesken EU:ssa, mutta valitettavasti ne toivottoman
hitaasti Suomen näkökulmasta etenevät.
No, rikkidirektiivi, dieselveron palautusjärjestelmä:
Kompensaatiokeskustelua käydään koko ajan
sekä hallituksen sisällä että myös
neljän ministerin vääntöryhmässä,
ja toki liikenneministerinä pidän parhaani mukaan
liikennejärjestelmän puolta. Se työ on
vaativaa, puhutaan sen verran isoista ja mittavista eurosummista,
että ne korvausasiat eivät ole mitään
yksinkertaisia eivätkä helppoja, mutta tämän
kevään aikana asia sitten ratkeaa.
Sitten tässä nostettiin esille tämä ongelma,
että syntyy vaativa ja raskas taakka pienyrityksille. Minä lähden
itse siitä lähtökohdasta, että ongelmiahan
syntyy, jos niitä ongelmia annetaan syntyä ja
niitä halutaan synnyttää. Minä en
tästä synnytä kenellekään
yrittäjälle yhtään mitään
ongelmaa enkä minä usko, että edustajatkaan
synnyttävät, koska totuus on se, että me
olemme pakon edessä tämän lainsäädännön
tehneet, yhteisesti vääntäneet, yhteistyössä toimijoitten
kanssa. Omavalvonta on se kaikkein tärkein juttu, ja sitä vaaditaan
joka ikiseltä yritykseltä, että seurataan,
mitä tehdään ja minkälaisia
työaikoja kokonaisuudessa käytetään,
(Puhemies koputtaa) mutta suurin järki on se oma järki
ja suurin haaste on, miten ne asiat sillä omalla järjellä toteutetaan
ja tehdään. Ei myöskään
työsuojeluviranomaisen kapasiteetti riitä tätä asiaa
sitten seuraamaan.
Tierahoista: Toivon tietysti kovaa lobbausta eduskunnalta. Yksin
minun voimani eivät siihen riitä tulevassa kehysriihessä,
niin että koko eduskunta vaan jytältämään
sen puolesta, (Puhemies koputtaa) että tierahat ovat riittävät.
Suomen Yrittäjien kanta: Se on tärkeä huomio,
että nimenomaan me pystyisimme turvaamaan meidän
omien yrittäjien kilpailukyvyn. Tietysti Virosta tuli nyt
liittyen tähän rakennusalaan aika merkittävä päätös,
joka minun mielestäni koskettaa kaikkea ulkomaista työvoimaa
jatkossa. Siellä korkein oikeus oli tehnyt päätöksen,
että kaikille on maksettava sen kyseisen maan, missä toimitaan,
(Puhemies koputtaa) mukainen palkka. Minä luulen, että se
tulee jatkossa vaikuttamaan myös kuljetusalalla aika merkittävästi,
niin että näitä ratkaisuja tullaan seuraamaan
tulevaisuudessa muillakin toimialueilla.
Keskustelu päättyi.