Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Ympäristöfiksuuteen ei
pidä herätä vain teemapäivien
alla. Toki sekin on hyvä, että SDP on herännyt
vihreän eri sävyihin edes nyt.
Haluan kuitenkin siirtyä hallinnosta aivan elävään
elämään, sillä jo useiden viikkojen
ajan olemme järkytyksellä seuranneet öljyvuodon
aiheuttaman katastrofin leviämistä Meksikonlahdella.
Kyse on historian pahimmasta öljyvahingosta. (Ed. Skinnari:
Mitä tekee ympäristöministeriö?)
Myös Itämerellä öljykatastrofin
mahdollisuus on suuri, sillä Itämeri on vilkas öljykuljetusten
reitti. On jopa sanottu, että on vain ajan kysymys, koska
Itämerellä kolahtaa. Haluan kysyä ministeri
Lehtomäeltä:
Mikä on Suomen öljyntorjuntavalmius tällä hetkellä?
Minkälaisen katastrofin torjuntaan meillä on olemassa
laitteita ja kalustoa, jotta voimme välttyä tältä ekologisesti
ja taloudellisesti suurelta katastrofilta?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Suomen öljyntorjuntavalmius on kohtuullisen
hyvä, ja tärkeintä on se, että se paranee
tässä pikkuhiljaa. Mehän olemme asettaneet
tavoitteeksi pitkällä aikavälillä,
että noin 30 000 tonnin öljyvahinkoon
pitäisi pystyä nopealla aikavälillä vastaamaan.
Mehän olemme tällä hallituskaudella tehneet
investointeja monitoimialusten öljyntorjuntakapasiteettiin,
uuden monitoimialuksen hankintaan, erilaiseen peruslaivaliikenteen
varustukseen öljyntorjunnan osalta, ja nyt esimerkiksi öljynsuojamaksuhan
on kolminkertaistettu määräajaksi, jotta
me voimme entisestään vahvistaa tätä öljyntorjuntavalmiutta.
Öljyntorjuntavalmiuden parantaminen on olennainen osa
myös Itämeren alueen kansainvälistä yhteistyötä,
ja tässä yhteydessä tervehdin kyllä suurella
ilolla viime viikolla tehtyä aiesopimusta siitä,
että Venäjä hankkii Itämeren
tarpeisiin uuden, jääolosuhteissa erityisen hyvin toimivan öljyntorjunta-aluksen,
koska myös muiden rantavaltioiden on syytä parantaa
valmiuttaan, jotta yhteistyössä voidaan isoihinkin havereihin
varustautua.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Meksikonlahden öljyntorjuntatoimet
ovat epäonnistuneet surkeasti. Siellä perinteisiin
puomeihin ja harjakalustoon perustuva torjuntalaitteisto on osoittautunut
toimimattomaksi erityisesti kovassa merenkäynnissä ja
huonoissa olosuhteissa. Mikäli Itämerellä kolahtaa,
kolahdus todennäköisimmin sattuu juuri huonoissa
olosuhteissa.
Onko noista Meksikonlahden tapahtumista Suomessa otettu opiksi,
ja tuohon mainitsemaanne monitoimialukseen viitaten onko tarkoitus
uudistaa laitehankintaa nimenomaan Meksikonlahden kokemuksia silmälläpitäen?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Meksikonlahden olosuhteet ovat tietysti hieman
toisenlaiset kuin Suomessa sen takia, että se on tämmöinen
pohjasta pulppuava lähde, kun taas Suomenlahdella ja Itämerellä varustaudutaan
ennen kaikkea tankkeriturmaan. Suomesta on jonkin verran toimitettu
puomikalustoa sinne, mutta sitä voidaan tehdä vain niissä rajoissa,
että se ei heikennä meidän omaa varustelutasoamme,
jos sattuisi täälläkin jotakin.
Tietenkin yleissääntö Suomenlahdella
ja Itämerellä varustautumisessa on se, että kuta
kauempana ulkomerellä pystytään vahinkoja
torjumaan, sitä parempi ympäristöllisesti.
Sen takia me olemme pyrkineet panostamaan ennen kaikkea alusten öljyntorjuntakapasiteettiin,
niiden tankkitiloihin, ja sitten tietysti yhteistyössä yksityisen
sektorin kanssa olemme pyrkineet kehittämään
myös esimerkiksi tankkereiden liikenneturvallisuutta sillä tavalla,
että kaikin mahdollisin keinoin voitaisiin estää merkittävien
havereitten syntyminen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tosiasia siis on, että meillä ei
ole tätä torjuntakapasiteettia vielä moneen
vuoteen tarpeeksi, ja se on hyvä tiedostaa. Tätä pitää jokaisen
Itämeren rantavaltion parantaa. Suomi tulee omalta osaltaan
tekemään sen. Mutta samalla me olemme erittäin
aktiivisesti toimimassa Itämeren alueella tämän
ennalta ehkäisevän työn lisäämiseksi.
Tämä on ollut esillä tänä kesänä sekä Pohjoismaiden
pääministereiden kokouksessa että eilen
Itämeren neuvoston huippukokouksessa, samoin pääministeri
Putinin vierailulla viime viikolla.
Ajatus on se, että koko Itämeren alueelle
pitää saada Suomenlahden Gofrep-valvontajärjestelmän
tyyppinen järjestelmä. Myös unionin komission
pitää lähteä tähän
mukaan sellaisella mallilla, jossa jokainen Itämerelle
saapuva tietyn kokoluokan ylittävä alus joutuu
ilmoittamaan suunnittelemansa reitin etukäteen. Sitten
meillä on näillä signaali- ja satelliittijärjestelmillä mahdollisuus
seurata, että näitä reittejä noudatetaan,
ja mikäli poikkeama tapahtuu, voidaan välittömästi
reagoida ja ottaa yhteys alukseen, koska noin puolet onnettomuuksista
tapahtuu puhtaan inhimillisen virheen takia. On koordinaattivirheitä, lukemiseen
liittyviä virheitä, ja nämä pitää pystyä ennalta
ehkäisemään kontrollilla nykyaikaista
tekniikkaa käyttämällä.