Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ylihuomenna vietetään maailman
ympäristöpäivää. Sen
vuoksi meillä demareilla on tänään
Yhteinen maailma, yhteinen tulevaisuus -merkki rinnassamme. Puhdas,
terveellinen ja turvallinen elinympäristö on arvo,
jonka huomaamme usein vasta, kun se puuttuu tai pilaantuu. Lisäksi
ympäristö liittyy tällä hetkellä lähes
kaikkeen yhteiskunnalliseen toimintaan.
Vuosikymmenten ajan tietoa ja taitoa ympäristöasioissa
on kerätty omaan ministeriöön, ympäristöministeriöön,
jonka perustamisessa demareilla oli vahva rooli. On hämmentävää,
että jälleen kerran hallituksen sisältä on
hyökätty ympäristöministeriön
itsenäisyyden kimppuun ja ehdotettu ministeriön
alasajoa. Ilmastonmuutos, Itämeri ja ihmiset edellyttävät
päinvastoin ympäristöasioiden vahvempaa
hoitoa.
Arvoisa pääministeri! Kun tästä hallituksen linjasta
nyt on erilaista tietoa, niin voisitteko nyt kertoa meille, miten
hallituksenne oikein suhtautuu ympäristöministeriön
itsenäiseen asemaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kaikilla ministeriöillä on
itsenäinen asema, eikä ympäristöministeriö muodosta
minkäänlaista poikkeusta tästä.
Tässä on ollut viime päivinä siihen
nähden outoa keskustelua, että minun tietojeni
mukaan sen alkuperä ei pidä millään
tavalla paikkaansa. Mutta on minusta ehkä kohtuullista,
että maa- ja metsätalousministeri voi kommentoida
myös tätä kysymystä, koska hänen
suuhunsa on laitettu tässä sanoja. (Ed. Gustafsson:
Mikä hallituksen kanta on?) — Hallituksen kanta
on se, että ympäristöministeriö säilyy.
Ei meillä ole mitään suunnitelmia sen suhteen,
eikä ole ollut missään vaiheessa mitään suunnitelmia
muuttaa sen asemaa.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! On tietenkin aika hämmentävää,
että jos asia on näin selvä kuin pääministeri
täällä esittää, niin jatkuvasti
hallituksen sisältä tulee tästä asiasta ristiriitaista
viestiä.
Mutta te, ympäristöministeri Lehtomäki,
olette varmasti yrittänyt puolustaa hallinnonalaanne, mutta
valitettavasti tämä saldo ei ole kovin vakuuttava.
Ympäristörahat vähenevät vuosi
vuodelta, ja työtä puhtaan ympäristön
puolesta tehdään koko ajan vähenevällä väellä.
Liian usein talouden hyvinvointi ajaa ympäristön
hyvinvoinnin ohi.
Meillä ympäristövaliokunnassa teidän
virkamiehenne ovat kertoneet, että ministeriössä joudutaan
jo jopa miettimään, mitä hommia jätetään tekemättä resurssipulan
vuoksi. Itämeri voi pahoin. Sisävedet ovat huonossa
kunnossa.
Ministeri Lehtomäki, ympäristö ja
luonto kaipaavat puolustajaa. Miten te aiotte osaltanne varmistaa,
että ympäristöministeriön elinkaari
ei pääty teidän ministerikauteenne, kuten
ministerikolleganne Anttila on kuitenkin julkisuudessa esittänyt?
Puhemies:
Ehkä annetaan ensin puheenvuoro ministeri Anttilalle,
en huomannut äsken.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! En ole esittänyt ympäristöministeriön
lakkauttamista, ja ne viime päivien uutiset ovat sellaisia,
joita en tunnista omakseni. Olen ollut Espanjassa viimeiset neljä päivää.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Se on tietenkin totta, niin kuin kysyjä esitti,
että tuottavuusohjelman tarkoittamat henkilöstöresurssien
säästöt koskevat ympäristöministeriön
hallinnonalaa samalla tavalla kuin ne koskevat muitakin hallinnonaloja.
Me olemme ministeriössä miettineet, että pikkuhiljaa
juustohöylän sijaan meidän on todella
mietittävä tehtävien entistä rankempaa
priorisointia ja jossakin määrin katsottava sitten,
mitä tehtäviä voitaisiin kenties jättää hoitamatta
tai siirtää toisille tahoille hoidettavaksi, koska
ei tietenkään voida tehdä enempää tehtäviä kuin
mihin resurssit antavat myöten.
On muistettava, että ympäristöasioita
ja luonnonsuojelukysymyksiä käsitellään
aika paljon muillakin hallinnonaloilla, ja haluaisin muistuttaa,
että esimerkiksi hallituksen ilmasto- ja energiapolitiikassa
on erittäin, erittäin mittava kestävän
kehityksen mukainen ajattelutapa olemassa, ja esimerkiksi kotimaisissa
luonnonsuojelukysymyksissä me olemme edenneet erittäin
tärkeällä tavalla varsinkin Etelä-Suomen
metsiensuojeluohjelman Metson toteuttamisen osalta, ja tarkoitus
on saada myös uuden kansallispuiston perustaminen tänne
eduskuntaan vielä ennen kesää.
Henkilökohtainen mielipiteeni on tullut useaan kertaan
julkisesti todetuksi, että en pidä millään
tavalla perusteltuna miettiä tai pohtia ympäristöministeriön
aseman heikentämistä saati sitten lakkauttamista.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Luonnon monimuotoisuuden teemavuotta vietämme parhaillaan,
ja näin maailman ympäristöpäivänkin
yhteydessä on tämä luonnon monimuotoisuus
syytä nostaa vahvasti esiin. Mutta samaan aikaan 1 500
eliölajia ja yli puolet luontotyypeistämme ovat
uhanalaisia, ja tämä luonnon monimuotoisuuden
katoaminen on kerta kaikkiaan pysäytettävä.
Tarvitaan lisää suojelualueita, erityisesti Etelä-Suomeen.
Luonnonsuojelurahoitus tarvitseekin kipeästi korotusta.
Valitettavasti hallituksen toimet ovat olleet enemmänkin
päinvastaisia. Perinteisen luonnonsuojelunhan hallitus
on unohtanut lähes kokonaan. Sen sijaan kansallispuistot
on avattu hotellirakentamiselle, ja nyt ollaan suunnittelemassa metsästyksen
avaamista suojelualueilla. Kysynkin: Oletteko valmiit lisäämään
Etelä-Suomen metsien suojelun monimuotoisuusohjelma Metson
rahoitusta? Tätähän monet tahot ihan
hiljattain vaativat, jotta voitaisiin pitää kiinni
näistä Metson tavoitteista. Ja oletteko tuomassa
tällä kaudella nuo kansallispuistot, johon ministeri edellä viittasi,
Selkämeren ja Sipoonkorven kansallispuistot, vielä tämän
kauden aikana päätökseen?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Ei pidä lainkaan paikkaansa, että perinteisessä luonnonsuojelussa
ei olisi edetty tai olisi edetty jotenkin heikosti. Etelä-Suomen
metsien suojeluohjelma Metson resurssit ovat yli 20 miljoonaa euroa
vuositasolla nyt tästä vuodesta alkaen, ja niiden
avulla on tarkoitus hankkia suojelun piiriin mittava määrä erilaisia luontoympäristöjä.
Ja nimenomaan Metson avulla toivomme, että Suomessa pitkäjänteisesti
voidaan saada tämä lajien ja luontotyyppien köyhtyminen
ja niiden lukumääräinen väheneminen
hidastumaan ja aikanaan kääntymään
myöskin vahvistumisen puolelle.
Selkämeren kansallispuiston perustamisehdotus on tarkoitus
tuoda tänne eduskuntaan ennen eduskunnan istuntotaukoa,
ja lisäksi katsomme nyt, millä tavalla ja millä aikajänteellä Sipoonkorven
kansallispuiston perustamisessa edetään, mutta
näyttää siltä, että meillä on
hyvät edellytykset edetä myöskin sillä alueella.
Tämän maailman ympäristöpäivän
kunniaksi haluaisin nostaa vielä esille erityisen suojelukohteen,
saimaannorpan, tämän eduskunnankin edessä ja
käyttää tätä tilaisuutta
vedotakseni Saimaan alueen ihmisiin ja kesäasukkaisiin,
jotta niitä vapaaehtoisia suojelutoimia, joihin on sitouduttu
puolin ja toisin (Puhemies: Nyt on minuutti runsaasti ylitetty!)
toteutetaan pykälän ja hengen mukaisesti. (Sosialidemokraattien
ryhmästä: Me vedotaan hallitukseen!)
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti, koska metsästys kuuluu
hallinnonalaani: Tarkoitus ei ole avata kansallispuistoissa mitään
yleistä metsästystä. Tämä on
ihan väärä väite. Kysymys on siitä,
että pohjoisessahan saa nyt metsästää,
etelässä ainoastaan silloin, jos tulee tarve hirvieläinten
vähentämiseen alueella vahinkojen vähentämiseksi.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Tekisi mieli osoittaa kysymys tulevalle pääministerille, Väyryselle,
Pekkariselle tai Kiviniemelle, joka tapauksessa keskustan johdolle,
liittyen ympäristöministeriön asemaan.
Se on kuitenkin kiistaton asia, että ministeri Anttila
joitakin aikoja sitten esitti, että ministeriö sulautettaisiin
maa- ja metsätalousministeriöön. Varapuheenjohtaja
Rantakangas eduskunnassa esitti, että tämä ympäristöministeriö pitäisi
yhdistää maa- ja metsätalousministeriöön.
Maa- ja metsätalousministeriön näytöt
esimerkiksi saimaannorpan suojelussa eivät ole hyvin vakuuttavia,
ja sen takia nyt kysyisin vielä keskustan ministeriryhmän
joltakin jäseneltä, pääministeriltä tässä tapauksessa
uudestaan: Pidättekö te tätä edes
seuraavan hallituksen ohjelman neuvotteluissa tärkeänä asiana,
että ympäristöministeriö siirrettäisiin
maa- ja metsätalousministeriön alaisuuteen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä on todella omituista
keskustelua. Ministeri Anttila ei ole tämmöistä ehdotusta
tehnyt. Siitä huolimatta siitä kirjoitellaan valtavasti. Kysyttäisiin
häneltä suoraan. Tämä ei ole
puolueiden kyselytunti, mutta vastaan nyt keskustan ministeriryhmän
osalta. Me olemme tällä kaudella käsitelleet
tätä hallinnon kehittämistä myös keskustan
ministeriryhmässä. Sen kerran, kun tästä keskustelimme,
johtopäätös oli se, että jos tämä keskustelu
avataan, sen jälkeenhän tosiasiassa katsotaan,
mitkä myös MMM:n tehtävistä ovat
semmoisia, jotka itse asiassa saattaisivat kuulua muihin ministeriöihin,
eikä meillä ollut mitään intressiä tätä keskustelua
avata. Enkä usko, että myöskään
tuleva puoluejohto tulee seuraavissa eduskuntavaaleissa ajamaan
ympäristöministeriön lakkauttamista.
Te yritätte syöttää meidän
suuhumme sellaista, mikä meille ei kuulu.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin torjun jyrkästi
väitteet, että olisin esittänyt ympäristöministeriön
lakkauttamista missään vaiheessa, en kerta kaikkiaan.
(Ed. Rajamäki: Sulauttamista!) Kysymys on ollut siitä,
että helmi—maaliskuussa kun olen Keskisuomalaisen
kolmeen kysymykseen vastannut, siinä olen todennut, että vaalien
jälkeen on mahdollista, että pohditaan, onko TEMin
tyyppinen yhteistoiminta mahdollista. Ja silloin ei ole kysymys
minkään ministeriön lakkauttamisesta,
vaan siellä olisi kaksi ministeriä samassa ministeriössä,
mutta nyt en ole tähän keskusteluun osallistunut,
joten joku on ilmeisesti sitä Keskisuomalaisen juttua aivan
väärässä valossa sitten referoinut,
kun kerran tällaista keskustelua käydään.
Niin kuin sanoin, olen ollut Espanjassa, ja kun sieltä tulin,
kuulin tämmöisen ihmeellisen keskustelun täällä.
Minä toivon, että se lopetetaan nyt.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ministeri Anttila on varmasti aikaisemmin, joskus
pari vuotta sitten, tämän asian myös
nostanut esiin, kahden ministeriön yhdistämisen.
Keskustapuolueen varapuheenjohtaja ed. Rantakangas, joka on nyt
paikalla, on toistuvasti tätä asiaa kuin kaikuna
tuonut esiin. On perusteltu sillä, että meillä on
alueelliset elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset
ja niiden mukaan pitäisi samalla tavalla yhdistää myös
ministeriötason hallintoa. On puhuttu siitä, että ympäristölainsäädäntö liian moniportaisesti
estäisi joidenkin taloushankkeiden eteenpäinviemistä.
Näin ollen kysyn arvoisalta pääministeriltä,
joka aikaisemmin on itse myös ympäristöihmisenä profiloitunut:
Onko teidän mielestänne ympäristölainsäädäntö este
vaiko Suomelle mieluumminkin voimavara?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kehittynyt ja hyvä ympäristölainsäädäntö on
ilman muuta Suomelle voimavara maailmanlaajuisen brändin
rakentamisessa, meidän oman hyvinvointimme rakentamisessa,
mutta totta kai se on sitten lainsäädännön
sisällöstä kiinni. En minä mene
ikuiseen tappiin asti takuuseen siitä, minkälaisia
lakeja tulee. Saattavathan ne joskus olla estekin, mutta tämä hallitus
ja keskusta on pitänyt erittäin tärkeänä,
että meillä on kehittynyt ympäristölainsäädäntö,
joka edistää ympäristöä,
terveyttä, turvallisuutta, luonnon monimuotoisuutta, ja
se on Suomelle voimavara ja vahvuus.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Kun tässä hallintokeskustelussa nimenomaan
puhutaan monesti tästä aluetason uudistuksesta
ja verrataan sitä ministeriötasoon, niin on muistettava,
että todellakin tämä lainsäädännön
valmistelu ja, ehkä ennen kaikkea korostaisin, ministeriön
koko ajan vankistuva kansainvälinen yhteistyö ja
kansainvälinen ulottuvuus ovat nimenomaan suhteessa aluehallintoon
niitä poikkeuksellisia tekijöitä, jotka
ovat erittäin tärkeitä myös
ministeriön itsenäisen ja vahvan roolin turvaamisen
kokonaisuudessa. Suomi on aktiivinen toimija kansainvälisessä ympäristöpolitiikassa,
ja me olemme koko ajan vain voimistamassa otettamme tuolla kansainvälisillä kentillä.
Sitäkin
katsantoa vasten olisi omituinen kuvio, jos meillä olennaisella
tavalla jotenkin heilutettaisiin tätä roolia.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätä samaa keskustelua
käytiin vajaa puoli vuotta sitten budjetin käsittelyn
yhteydessä, ja silloin Suomen keskustan eduskuntaryhmän
puolesta vakuutin ja totesin, että meillä ei ole
mitään epäselvyyttä siitä,
mikä on ympäristöministeriön
asema. Se tietenkin on syytä todeta, että ympäristö ja
luonnon monimuotoisuus on niin haastava asia, että se kuuluu
tietenkin kaikille ministeriöille, kaikille ihmisille,
ja jos joku jossain vaiheessa haluaa tehokkaampaa hallintoa ja sen
kaltaista hallintoa, jolla ympäristön monimuotoisuuden
ja meidän ihmisten kannalta voitaisiin ottaa vielä suurempia
askelia, niin ei kai voi kieltää käymästä sitä keskustelua.
Sillä ei kuitenkaan millään tavalla vaikeuteta
tai aiheuteta ympäristöministeriölle
haittaa. Kysymys voi olla hallinnon kehittämisestä ja
keinojen löytämisestä, millä tavalla paremmin
voimme vaikuttaa niihin koko yhteiskuntaan vaikuttaviin asioihin.
(Ed. Skinnari: Paha kysymys puuttuu!)
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Suhtaudun avoimesti ja uteliaasti siihen
mahdollisuuteen, että ympäristö saisi
kunnon otteen maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalasta
ja niistä ohjauskeinoista, joilla maataloutta ja metsätaloutta
ohjataan ympäristön kannalta parempaan suuntaan.
Minun mielestäni tätä keskustelua kannattaa
jatkaa järkipohjalta. Haluaisin kuitenkin kysyä ihan
muuta asiaa.
EU:n komission tiedonannossa tällä viikolla tuli
esiin, että EU haluaisi vähentää edelleen
kasvihuonekaasupäästöjä 30 prosentilla.
Kysyisinkin: Millaisia kantoja hallituksella on näihin
uusiin EU:n avauksiin?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Tuo komission tiedonanto ei sinänsä ehdota
eikä käsittele sitä, että Euroopan unioni
nyt tekisi päätöksen tiukemmasta päästövähennystavoitteesta.
Komission tiedonanto käsittelee sitä, millaisia
vaikutuksia, hyviä ja huonoja vaikutuksia, miinus 30 prosentin
tavoitteella voisi Euroopan unioniin olla. Hallitus huomenna aamulla
EU-ministerivaliokunnassa ottaa kansallisen kannan liittyen ensi
viikolla pidettävään ympäristöneuvostoon.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituskauden alussa
tehtiin merkittävä linjapäätös,
kun päätettiin perustaa työ- ja elinkeinoministeriö kokoamalla
yhteen kauppa- ja teollisuusministeriö ja työministeriö.
Se oli erittäin tärkeä ja merkittävä uudistus.
Henkilökohtaisesti en sulkisi pois seuraavan vaalikaudenkin
osalta valtion keskushallinnon kokoamista, byrokratian vähentämistä.
Muun muassa ministeri Katainenhan totesi muutama päivä sitten,
että meidän pitää byrokratiaa
vähentää, ja se on muuten väistämätön
tosiasia, että näin pitää tehdä.
(Ed. Tennilä: Kyllä se oli huono päätös!)
Meidän pitää valtion keskushallintoa pystyä ohentamaan,
vahvistamaan alueen maakuntahallintoa, ja tässä mielessä ei
kannata ennakkoon sulkea pois mitään vaihtoehtoa.
Täällä on tarkoitushakuisesti pyritty
lietsomaan sitä, että oltaisiin ympäristöasiat
pistämässä taka-alalle tai lakkauttamassa,
lakkautetaan jotain. Minä olen ministeri Anttilan kanssa
täysin samaa mieltä, että ei ole ollut
siitä kysymys, vaan kokoamisesta ja tehostamisesta, ja
se on valtion keskushallinnossakin aivan välttämätöntä ja
väistämätöntä myös
tulevina aikoina. Rahat eivät valitettavasti tähän
kaikkeen riitä.
Puhemies:
Annan tässä vielä puheenvuorot edustajille
Salolainen ja Ville Niinistö. Sitten siirrytään
oppositiokysymyksiin, siis lisäkysymyksiin.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Tämä keskustelu on saamassa
nyt hieman omituisen sävyn, kun viime sunnuntaina kuulin
radiosta, että esitetään ympäristöministeriön
ja maa- ja metsätalousministeriön yhdistämistä ja tiettävästi
pyritään jonkinlaiseen luonnonvarainministeriöön,
jossa ympäristöasiat olisivat lapsipuolen asemassa.
(Ed. Rajamäki: Venäjän malliin!) Nyt
olisi kyllä erittäin tärkeätä,
että ministeri Anttila nyt julkisesti panisi tästä tiedotteen, jossa
hän kertoo, mitä hän todella tarkoittaa,
koska ei voi olla niin, että tiedotusvälineissä ymmärretään
näin väärin, mitä hän
on sanonut.
Mitä sitten muuten tulee Suomen ympäristöön,
tämän hallituksen ympäristörekordiin
ja luonnonsuojelurekordiin, se ei kyllä ole kovin hyvä.
Kysykää luonnonsuojelujärjestöiltä,
mitä mieltä ne ovat tämän hallituksen
ympäristö- ja luonnonsuojelusaavutuksista. Ne
eivät ole kovin kirkkaita ja hyviä. Voisiko ministeri
Anttila nyt kirkastaa, mitä hän todella tarkoittaa?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Puhemies! Olin itse aivan yhtä hämmentynyt
siitä, kun tulin sieltä Espanjasta, että Suomessa
käydään tämän tyyppistä keskustelua, niin
kuin sanoin. Itse en ole ollut enkä ole lakkauttamassa
ympäristöministeriötä. Tulkoon
se nyt hyvin selvästi sanotuksi. Niin kuin sanoin, olen
muistaakseni helmikuussa vastannut Keskisuomalaisen kolmeen kysymykseen,
joista yhdessä pohdin sitä vaalien jälkeistä mahdollisuutta,
tarvitaanko, jos löytyisi synergiaetuja Temmin tyyppiseen
toimintaan, mutta niin kuin sanoin, en ole lakkauttamassa enkä ole
ollut sunnuntaina missään keskustelemassa, en
maanantaina enkä tiistaina, koska olen ollut Espanjassa. En
tiedä, mistä juttu on lähtenyt liikkeelle.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! On hyvä tietää,
jos näin on, että keskustan verkkolehdessä Verkkoapilassa
olleessa uutisessa ei ollut siis perää, ja hyvä,
että hallitus on sitoutunut vahvaan ja itsenäiseen
ympäristöhallintoon.
Mutta haluaisin kysyä nyt ministeri Lehtomäeltä lähinnä,
koska hän on asiasta vastaava ministeri ja ilmastonmuutos,
luonnon monimuotoisuus, puhtaan veden riittävyys, siis
ympäristökysymykset, ovat ihmiskunnan tämän
vuosisadan suurimpia haasteita. Jotta me voimme Suomessa tehokkaasti
vastata näihin haasteisiin, pitäisikö meidän
pikemminkin vahvistaa ympäristöministeriötä,
jotta nämä näkökulmat tulevat
valmistelussa aina keskeisesti esille, luonnontieteelliset argumentit,
politiikan kestävän kehityksen päätösten
pohjalle?
Eli pitäisikö esimerkiksi energia-asiat siirtää ympäristöministeriöön,
jotta ilmastonmuutoksen torjunta olisi niissä koko ajan
punaisena lankana, ja pitäisikö eläintensuojeluasiat
siirtää ympäristöministeriöön?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Tietysti näitä kysyjän
mainitsemia yksityiskohtia täytyy aina punnita, missä kohtaa
hallinnossa ne sijaitsevat, mutta sanoisin näin, että tärkeämpää ja
olennaisempaahan on kuitenkin se, että eri hallinnonaloilla
tehdään tehokasta, hyvää ja
koordinoitua yhteistyötä. Mielestäni
siinä mielessä ympäristönäkökulma
on tässä hallituksessa hyvin päässyt
mukaan kaikkiin keskusteluihin, koska emme me ole jääneet takertumaan
siihen, missä hallinnonalojen välinen raja-aita
kulkee, vaan koko ajan tehdään yhdessä näitä ratkaisuja
ja voidaan yhdessä sitten niihin myöskin sitoutua.
Käytännön työtähän
tehdään esimerkiksi vesiensuojelukysymyksissä valtaosin
muualla kuin ympäristöministeriön tai
ympäristöhallinnon ihmisten työpöydillä,
koska sitähän tehdään käytännön
työssä, esimerkiksi maatalouden vesiensuojelutyössä tai
jätevesien puhdistuksessa. Siinä mielessä tämä sektori
on paljon laajempi kuin ympäristöhallinto pelkästään.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! On selvästi nähtävissä,
että tämmöinen kova linja, MTK:n johtama
linja, maa- ja metsätalousministeriössä näkyy.
Metsäpolitiikka on ollut maatalousalisteista, ja kyllähän
tämä kansallispuistojen käsittely osoitti,
ettei ympäristöministeriötä oikeasti
ole, kun kansallispuistoja romutetaan. Sitten on erittäin
vakavaa, että myös kansalaisten kalastusoikeudet,
onginnan ja pilkinnän jokamiehenoikeudet, kaikki nämä kansalaisten
oikeudet ovat myös maa- ja metsätalousministeriössä rajoitusten
kohteena.
Kyllä nyt täytyy sanoa, että erittäin
vakava koko Itä-Suomen brändille ja imagolle on
nimenomaan tämä saimaannorpan suojelutilanne.
Sopimusrauhoitusalueelta on eilen tullut tieto kuolleesta kuutista
katiskarysässä Natura-alueella ja maa- ja metsätalousministeriön
asetusalueella. Millä tavalla nyt aiotaan jatkaa, kun näin
vakavalla tavalla tämä osoittaa, että ei
edes sopimusrauhoitusalueella homma toimi?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Todellakin olen erittäin pettynyt,
että on tapahtunut sopimusrikkomus. Kysymys on siitä,
että siellä on ollut vedessä katiska,
jonka suuaukko on ollut 25 senttiä, kun se olisi saanut
olla enintään 18 senttiä. Nimenomaan
tämä suuaukko on nyt mahdollistanut sen. Asiaa
parhaillaan Metsähallitus selvittää,
kenen katiska se on ollut ja miten se on sinne joutunut. Sen toisaalta
tiedän, että esimerkiksi viime sunnuntaina, viikonloppuna,
on tehty isot valvonnat siellä kalastuskuntien toimesta
eikä ainuttakaan verkkoa ole siinä valvonnassa
löydetty. Nyt meidän pitää vaan
tehostaa tiedotustoimintaa, että sellaiset katiskat, jotka
ovat vaarallisia, pitää kerta kaikkiaan jättää pois.
Ihmisillä ei ole oikeutta, kun on tehty kerran sopimus,
sitä sopimusta rikkoa. Tätä sopimusrikkomusta
nyt sitten selvitetään. Aika näyttää,
tuleeko siitä rikosoikeudellisia seuraamuksia. Se on Metsähallituksen
selvitettävänä.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Vanhanen,
teidän pää-äänenkannattajassanne
Verkkoapilassa ministeri Anttila kertoi ja puolusteli ympäristöministeriön
lakkauttamista byrokratian vähentämisellä täsmälleen
samoin argumentein kuin ed. Rantakangas äsken. On aika
järkyttävää, jos luonnon monimuotoisuuden
vaaliminen, ilmastonmuutoksen torjunta, Itämeri-kysymykset
ovat byrokratiaa teidän mielestänne. Mutta tämä ei
vielä riitä. Tällä hallituksella
on paljon epäonnistumisia. Ympäristörahat
on ajettu alas, joukkoliikenne on ajettu alas, Pallastunturin hotelli,
saimaannorppa, ei ole kovin hyvä lista tässä.
Ei ole ihme, että täällä on tämä otsikko,
että Luonnonsuojeluliitto sanoo: "Suomea johtaa ehkä historian
luontokielteisin hallitus".
Arvoisa puhemies! On ihmeellistä, että vihreät
istuvat tässä hallituksessa. Tietenkin teidän
näkökulmastanne tähän liittyy
vielä kaksi uutta ydinvoimalupaa. Kysynkin ministeri Sinnemäeltä,
olisiko jatkossa aika sanoa, että jo riittää,
ja suunnata yhteistyötä sosialidemokraattien suuntaan
ja sanoa kerta kaikkiaan tälle hallitukselle "jo riittää".
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minusta tämän istunnon
alussa jo kohta puoli tuntia sitten kävi ilmi, että on
taustalla uutisankka. Niitä uutisankkoja voi näemmä tapahtua
verkkolehdissäkin. (Hälinää)
Kannattaisi uskoa se.
En kyllä allekirjoita täällä esitettyjä väitteitä tämän
hallituksen ympäristöpolitiikasta. Tuossakin listassa
oli paljon sellaista, joka ei kyllä pidä paikkaansa.
Perinteistä luonnonsuojelua on jatkettu ja toteutettu laajempaa
ympäristöpolitiikkaa, josta ylivoimaisesti isoimpana
asiana on ilmastopolitiikka, johon on erityisesti tietysti keskitytty,
ja Itämeren ja Suomenlahden alueen öljyntorjuntaan
on satsattu erittäin paljon. Meillä on ollut tiettyjä painopistealueita,
joissa on saavutettu ja saavutetaan historiallisia tuloksia. Ilmastopolitiikassa
tämä laaja energiapaketti toteuttamalla laskennallisesti
meidän päästöt tippuvat 75 miljoonasta
tonnista 48 miljoonaan tonniin. Päästöttömän
energian osuus meidän kokonaisenergiatuotannosta kasvaa
alle 40 prosentista 60 prosenttiin. Tällä on todella
vaikutusta ekologiaan, laajemmin luonnontalouden tasapainoon, ja
tässä suhteessa tämä hallitus
tulee kyllä jäämään
erittäin positiivisena poikkeuksena Suomen historiaan.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Hallituksen ympäristöpolitiikan
yksi keskeisiä saavutuksia on ekologinen verouudistus,
jossa työn verotuksesta siirretään ympäristön
ja energian verotukseen noin miljardin euron verran. Kun ne esitykset
ovat eduskunnassa käsittelyssä, niin sosialidemokraateilla
on mahdollisuus tukea niitä. Tämän lisäksi
me totta kai todella mielellämme teemme yhteistyötä eduskunnassa.
Vihreä eduskuntaryhmä tekee yhteistyötä sosialidemokraattien
kanssa, jos halutaan suhtautua kriittisesti ydinvoiman lisärakentamiseen, niin
kuin vihreä eduskuntaryhmä tekee.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rantakangas, keskustan varapuheenjohtaja,
on keskustan joukkueessa se pelaaja, joka lähetetään
kentälle silloin, kun peli menee kovaksi ja yleensä ilman
hanskoja. (Naurua) Nyt hän taas täräytti
julki sen, mikä on keskustan todellinen tavoite: tämä TEM-malli
myös tänne ympäristö- ja maatalouspuolelle.
Ja sehän on huono malli. Kun yhdistettiin työministeriö ja kauppa-
ja teollisuusministeriö, niin siinähän työllisyysasiat
putosivat kuin mustaan aukkoon. Siellä on selvästikin
veturi ja perävaunu, sieltä kuuluu tämä kiekuminen
ministeri Pekkarisen toimesta vahvana, mutta kaiku on hissun kissun sieltä kaukaa
vastaava eli työministerin puhe.
Työllisyysasiat on jätetty pahasti rempalleen. Nuorisotyöttömyys
kasvaa räjähdysmäisesti, pitkäaikaistyöttömyys
lisääntyy ja erityistoimia ei tule. Ei tule. Kekkonen
julisti Suomeen kansallisen hätätilan, kun oli
63 000 työtöntä. Mitä tekee Pekkarinen
ja mitä tekee Sinnemäki? Ei mitään. Ja
te haluatte tätä mallia? Sehän tarkoittaisi,
että ympäristöasiat jäisivät
sinne luokkaan c. Sitä te haluatte. Samaahan puhui myöskin
maatalousministeri, että semmoinen malli teillä onkin
tavoitteena. Minä huolestuin tästä loppupäästä tästä keskustelusta.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä, silloin ennen aikaan
oli todella niin, että oli erikseen toimet, joita tehtiin
työllistettävien hyväksi tai työttömien hyväksi
(Ed. Tennilä: Aivan!) ja erikseen toimet, joita tehtiin
elinkeinoelämän hyväksi. Nyt me rakennamme
samoista lähtökohdista yhteistä menestystä sekä niille,
jotka työllistävät, että niille, jotka
pitää työllistää. Nyt
viime vuonna Suomen talous, kansantuote supistui yli 7 prosenttia,
lähes 8 prosenttiyksikköä. Siitä huolimatta
kuitenkaan työttömien määrä ei
noussut kuin — totta kai, jokainen työtön
on liikaa — mutta kuitenkin se on jäänyt
reilusti alle 300 000:n. Väitän, että siinä,
että näin käy, on osaa juuri sillä,
että nyt me rakennamme ne toimet, työllistämistoimet,
elinkeinolähtöisesti ja pystymme tarjoamaan työtä paljon
useammalle kuin silloin, kun nämä kaksi ministeriötä olivat
kokonaan hallinnollisesti eri ministeriöt.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Olen hallituksen linjoilla täysin
siinä, että meillä on nyt ja tulevaisuudessa
vahva, itsenäinen ympäristöministeriö.
Mutta mitä tulee työministeriön ja
kauppa- ja teollisuusministeriön yhdistämiseen
työ- ja elinkeinoministeriöksi, (Ed. Tennilä:
Se oli huono ratkaisu!) se on mielestäni ollut erittäin
hyvä ratkaisu. Se on ollut ratkaisu, joka on saanut myös työntekijä-
ja työnantajajärjestöjen tuen. Tulevaisuudessa,
kun rakennamme suomalaista hyvinvointia ja työllisyyttä,
työvoimalla ja työntekijöillä on
yhä tärkeämpi merkitys yritysten menestystekijänä.
Pidän sitä oikeana lähestymistapana,
että kun pyrimme työllistämään
ihmisiä sekä niitä, jotka vaihtavat työtä,
että niitä, jotka ovat työttömänä,
niin se tehdään siitä näkökulmasta,
että tunnetaan elinkeinoelämä ja julkisen sektorin
työnantajat. Uskon, että tässäkin
taloudellisessa tilanteessa niillä määrärahoilla,
jota meillä on ollut käytettävissä,
olemme saaneet huomattavasti parempia tuloksia aikaiseksi tällä yhdistetyllä hallinnolla.
(Ed. Tennilä: Taaskin te toistatte Pekkarisen puheita!)
Puhemies:
Tässä on pyydettyjä kysymyspuheenvuoroja
parikymmentä. Joudumme kuitenkin lopettamaan tämän
keskustelun, kunhan kysymyksen esittäjä, ed. Huovinen,
vielä lopettaa.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun, ministeri Anttila, te täällä kerrotte
nyt eduskunnan edessä onneksi, että tämä on
ollut ankka, niin olisin kyllä toivonut, että hiukan
nopeammin olisitte voinut korjata tämän uutisen.
On erittäin valitettavaa se, että hallituksen
sisällä ei ole ikään kuin selvyyttä tästä asiasta
ja kansalaiset joutuvat kääntymään
sitten meidän puoleemme kysyäkseen, mikähän
tämä kanta mahtaa olla.
Mutta näillä laatikkoleikeillä, joita
täällä hallituksen puolelta esitetään,
ei ympäristöongelmia ratkaista. Ne ratkeavat tulosten
perusteella. Ja pääministeri Vanhanen, rohkenen
ympäristövaliokunnan puheenjohtajana olla teidän
kanssanne äsken esittämästä arviosta
aivan päinvastaista mieltä. Miksi ympäristöhallinnon
resurssit ja ympäristörahat ovat koko teidän
kautenne ajan tämän hallituksen aikana laskeneet?
Miksi alueelta tulee viestiä niin tekijöiltä kuin
muiltakin toimijoilta, että valvontaa ei kyetä tekemään? Miksi
ympäristöjärjestöt ovat esittäneet
kaikki yhdessä tämän arvion teidän
hallituksenne onnistumisista? Miksi elinkeinoelämä kyselee,
mikseivät lupa-asiat etene, mikä haittaa kaikkea
taloudellista toimintaa, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) työllistämistä?
Miksi, pääministeri Vanhanen, teidän
arvionne on täysin erilainen? Kuinka voi olla niin, että teidän
arvionne on aivan päinvastainen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Olisi varmaan hyvä tehdä tällaista
saldoa koko ympäristöpolitiikasta koko laajuudessaan
vähän analyyttisemmin. Jokaisen ministeriön
kohdalla ovat tietysti tuottavuusohjelmat käynnissä.
Ne tehdään hyvin tunnetuista syistä. Sen
tiedän, että ympäristöhallinnonkin
sisältä on tullut ja ympäristöjärjestöistä tästä syystä kritiikkiä.
Mutta toisaalta pitää sitten katsoa myös
se, kuinka paljon olemme samaan ympäristötematiikkaan,
esimerkiksi tähän ilmastopolitiikkaan, puhtaan
energian politiikkaan satsanneet rahaa lisää tutkimukseen
ja investointitukiin, ja nyt on uusi lainsäädäntö tulossa
uusiutuvan energian osalta, joten pitää kyllä katsoa
tämä kokonaisuus ja sen vaikutus koko meidän
ympäristömme tulevaisuuteen. Tässä suhteessa
sanoisin: saldo on erittäin hyvä. Se, muutetaanko
jossakin kansallispuistossa asuntovaunupaikkoja muutamiksi huoneiksi,
totta kai siitä ovat kovat ristiriidat olleet, mutta silläkään
laajemman ekologian kannalta ehkä ei sittenkään
sitä mittakaavaa ole, mikä tässä salikeskustelussa
välillä tulee esiin.