Täysistunnon pöytäkirja 60/2012 vp

PTK 60/2012 vp

60. PERJANTAINA 1. KESÄKUUTA 2012 kello 13.00

Tarkistettu versio 2.0

2) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus vuodelta 2011

 

Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti muutama sana esittelyä Sitran toiminnasta.

Ehkä tärkein sanottava ja viesti tälle täysistunnolle on se totuus, että Sitra on kertomusvuonna uudistanut omat visionsa, Sitra on pystynyt toteuttamaan evaluoinnin sekä vuonna 2010 kertomuksen johdosta annettujen kannanottojen mukaisella tavalla tämän uudistustyönsä. Ohjelmista luovutaan nyt kuluvan vuoden aikana, ja niiden sijaan tulevat projektit, joiden suunniteltu kesto on yhdestä kahteen vuoteen. Toimintatapa näin muuttuu. Toivotaan, ja valiokunta uskoo, että tämä muutos edistää Sitran toimintaa sille uskotulla alueella suomalaisen innovaatio- ja myöskin yrittäjyys- ja talousjärjestelmän tärkeänä toimijana.

Uudet avainalueprojektit ovat talousvaliokunnan mukaan ihan oikein identifioitu. Erityisesti cleantechiin panostaminen nähdään ajankohtaisena ja kansainvälisenä kasvupotentiaalina... (Hälinää)

Puhemies Eero Heinäluoma:

Arvoisa edustaja, jos odotetaan hetken aikaa, niin saadaan hiukan hiljaisuutta saliin.

Puhuja:

Erityisesti cleantech... (Hälinää) — Se on paras, kun katsoo kansanedustajiin, niin ehkä saa katsekontaktin ja sitten tulee ehkä kuulluksikin.

Puhemies Eero Heinäluoma :

(koputtaa)

No niin, nyt, odotetaan hetkinen. Vanha tapa on voimassa, että jos on palaverin tarpeita, niin pidettäisiin ne salin ulkopuolella. Edustaja Tölli, odotamme täällä. — No niin, nyt uusi yritys.

Puhuja:

Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnittää erityisesti huomiota siihen, että Sitran painopisteiden valinnat ovat olleet oikeita. Cleantech on myöskin Sitran toiminnoissa saanut entistä vahvemman sijan. Arvio on, että suomalaisista yrityksistä tällä hetkellä erittäin monet jo ovat astuneet erittäin vahvasti cleantechin mahtaville markkinoille. Suomalaisten yritysten liikevaihdon cleantechin piirissä arvioidaan olevan noin 16 miljardia euroa tai siis niiden yritysten liikevaihto, jotka keskeisesti toimivat cleantechin toimialueella, arvioidaan olevan noin 16 miljardia euroa. Myös Sitran panostusta tutkimuksen, kehittämisen ja uusien kokeilujen avaajana tällä toimialalla on haluttu tässä tukea ja korostaa sitä, että todella monien muiden suomalaisten innovaatiotoimijoiden joukossa myöskin Sitra voi tähän menestysalueeseen antaa oman panoksensa.

Edelleen valiokunta korostaa näitten parhaiden käytäntöjen tehokkaampaa levittämistä maassa ja maailmassakin. Sitrahan toimii tavalla, jossa se poimii hyviä hankkeita tai hankkeita, joissa se arvioi olevan potentiaalia laajempaan taloudelliseen menestykseen. Se pyrkii viemään niitä eteenpäin. Monet myöskin näistä hankkeista onnistuvat, eivät suinkaan kaikki. Ne, mitkä onnistuvat, niiden hankkeitten entistä parempi levitys laajempaan tietoisuuteen, parempien käytäntöjen eteenpäinvieminen on asia, jossa on todettu puutteita, ja valiokunta painottaa sitä, että nämä parhaat käytännöt pitäisi saada nopeammin taloudellisesti hyödynnetyksi.

Sitran keskeisiin toimialoihin on kuulunut vuosien ajan pääomasijoittajana toimiminen. Se on hakenut tällaisia uusia avauksia sekä kansainvälisillä että kansallisilla pääomamarkkinoilla. Monien syiden summana tämä rooli on tässä viime vuosien aikana vähän vähentynyt ja ohentunut, ja valiokunta saamansa selvityksen perusteella toteaa, että tässä tämmöinen strategiavalinta on ihan oikein. Pääomamarkkinat, sijoitusmarkkinat ovat monella muulla tavalla, sanoisiko, kehittyneet, ja Sitran erityistä roolia ei pidetä niin tärkeänä enää kuin se oli ehkä 10 taikka kenties 15 tai 20 vuotta sitten.

Arvoisa puhemies! Näillä muutamilla sanoilla talousvaliokunnan puolesta haluan todeta, että Sitra talousvaliokunnan käsityksen mukaan on edelleenkin tärkeä toimija suomalaisessa innovaatiojärjestelmässä ja sen uudet avaukset ovat oikean suuntaisia.

Jukka Kärnä /sd:

Arvoisa puhemies! Toimintavuonna eli 2011 Sitra uudisti strategiansa ja asetti tavoitteekseen olla kestävän hyvinvoinnin edelläkävijä, ja samalla ohjelmatoiminta päättyy tämän vuoden aikana. Kolmeksi uudeksi teema-alueeksihan Sitra on valinnut kestävät elämäntavat ja luonnonvarojen älykkään käytön, uudistuvan johtamisen ja hyvinvointipalvelut sekä lisäksi vielä talouskasvun kapeikot ja uudet mahdollisuudet. Tosiaan niistä ohjelmista luovutaan vuoden 2012 aikana, ja projektit tulevat tilalle, joiden suunniteltu kesto on 1—2 vuotta. Toivottavasti nämä projektit ovat tarpeeksi pitkiä, jotta sitä tuloksellisuutta sieltä myöskin sitten takaa löytyy. Joka tapauksessa näitä projekteja pitää aina sitten arvioida niitten päätyttyä hyvinkin tarkkaan, mitä niillä on saavutettu, ja niitten tuloksien pitää olla myöskin mitattavissa.

Tuonne cleantechiin panostaminen on varmasti aivan oikein. Se on ajankohtainen asia, ja kansainvälistä kasvupotentiaalia siellä todella on. Muun muassa vesienkäsittelyssähän Suomi on huippumaa. Me emme välttämättä osaa ihan oikein sitä vielä markkinoida, ja sen lisäksi vielä parhaiden käytäntöjen tehokkaaseen levittämiseen tulisi panostaa huomattavasti nykyistä enemmän.

Ihan lopuksi se, että kun Sitra on ollut vakiintuneesti pääomasijoittajana ja nyt sieltä on kuitenkin pääomasijoitustoiminta vähentynyt, niin joka tapauksessa on hyödyllistä varmaan arvioida se, missä määrin Sitran perustehtävään kuuluu toimia pääomasijoittajana tai kuinka toimintaa tulisi painottaa tämän innovaatiopolitiikan eri osa-alueille.

Päivi Lipponen /sd:

Arvoisa puhemies! Sitra on erittäin merkittävä organisaatio ja instituutio Suomessa ja toimii think tankina. Juuri näin globalisaation aikana, kun Suomi muuttuu ja maailma ympärillä muuttuu, me tarvitsemme näköaloja tulevaisuuteen. Nyt alkaa muun muassa niukentumisen aika, on osattava luoda kasvua tehokkaammin, muutettava tapoja toimia, omaksuttava uutta teknologiaa. Juuri näihin haasteisiin Sitran projektit puuttuvat. Kyse on siis kestävän kehityksen edistämisestä Suomessa. Eli Sitran uusi tapa lähestyä näitä isoja haasteita on erittäin hyvä, ja nämä aiheet, jotka edustaja Kärnä äsken luetteli, ovat ajan hermolla.

Mutta niin kuin edustaja Pekkarinen nosti esille, suuri haaste on se, kuinka nämä hyvät oivallukset, tavat, tutkimustulokset sitten todella saadaan mukaan elämänlaatua parantamaan, toimintaa tehostamaan. Eli juuri parhaiden ja tehokkaiden käytäntöjen levittäminen on se, mihin on jatkossa panostettava entistä enemmän ja jalkautettava nämä avaukset sitten muun muassa julkishallintoon, koska juuri Sitra on se, johon kasataan nämä Suomen toiveet tehdä uusia rohkeita avauksia, haastaa ja markkinoida tutkimustulokset ja saada näin ne toteutumaan käytännössä. Se jos mikä on vaikeata: muuttaa jo pitkälle vakiintuneita ajattelutapoja ja tapaa toimia.

Tässä yhteydessä haluaisin myös nostaa eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan esille, koska eduskunnan tulevaisuusvaliokunta toimii parlamentin think tankina, ja haluaisinkin nähdä, että Sitralla, joka toimii eduskunnan valvonnassa ja alaisuudessa tavallaan, olisi enemmän yhteistyötä juuri tulevaisuusvaliokunnan toiminnan kanssa. Meillä on erittäin monia hyviä projekteja, joihin tämä yhteistyö toisi hedelmällistä lisäpanosta.

Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:

Arvoisa puhemies! Perussuomalaisilla on ensimmäistä kertaa edustajat myös Sitran hallintoneuvostossa. On ollut hyvin mielenkiintoista tutustua kyseisen Sitran toimintoihin ja näihin lukuisiin hankkeisiin, joita siellä edistetään ja joissa käytetään valtavia summia yhteiskunnan verovaroja.

Itse hallintoneuvoston jäsenenä haluan ennen kaikkea paneutua siihen puoleen, että kaikki ne rahat, joita siellä kohdennetaan erilaisiin kehittämis- ja muihin hankkeisiin, tulee käytettyä mahdollisimman hyvin ja sillä tavalla, että saadaan aikaiseksi jotakin pysyvää, ettei vaan tule pelkkiä ajatuksia ajatusten päälle ilman, että syntyy koskaan mitään konkreettista, niin kuin helposti saattaa käydä silloin, jos on paljon rahaa, jota voidaan käyttää suunnitteluun ja ajatteluun.

Tässä hallintoneuvoston lausumassa korostetaan näitä kuntaohjelman hankkeita, joissa pyritään edistämään erityisesti hyvinvointipalveluita niin, että palveluiden saatavuus, laadukkuus ja valinnan vapaus parantuvat ja palveluita voidaan tuottaa kustannusvaikuttavasti. Ohjelmassa on esitetty myös kuntapalveluiden rakenteiden syvällistä muutosta tuomalla keskusteluun uusia, vaihtoehtoisia näkemyksiä. Kuten kaikki tiedämme, meillä on ongelmia kuntataloudessa ympäri maata ja palveluita täytyisi mahdollisimman tehokkaasti tuottaa. Itseäni huolestuttaa pitkäaikaisena kuntapäättäjänä se, onko lopputuloksena sitten käytännössä se, että rahaa ei riitä paikallisiin terveyskeskuksiin, joissa pitäisi kehittää toimintoja sillä tavalla, että saataisiin lääkäreitä kunnan palvelukseen, jotta voitaisiin itse tuottaa niitä palveluita mahdollisimman edullisesti.

Nimittäin nythän on ongelmana se, että kautta maan näitä sosiaali- ja terveyspuolen palveluita on yksityistetty, ja sitten, kun ei ole olemassa aitoa kilpailua, niin nämä yksityiset yritykset saavat tavallaan monopoliaseman, jolloin ne pääsevät laskuttamaan kuntia aivan mielensä mukaisesti elikkä tekevät aivan huikeita tuloksia sen takia, että kunnat ovat ryhtyneet tekemään näitä ostopalvelusopimuksia. Jos kaikki kunnat Suomessa olisivat päättäneet, että me tuotamme lääkäripalvelut vain omalla työvoimalla emmekä tee yhtään ostopalvelusopimusta, niin eivätköhän kaikki terveyskeskusten lääkärinvirat olisi aika nopeasti täyttyneet.

Mielestäni on hyvin tärkeätä silloin, kun käytetään Sitran kaltaisen yhteisön rahoja kehittämishankkeisiin, että pidetään mielessä ennen kaikkea kuntasektorin ja yleensä julkisen sektorin etu eikä vain lähdetä edistämään joittenkin yksityisten yritysten kasvumahdollisuuksia. Siinä mielessä nyt kun on näitä palvelusetelimalleja kokeiltu joissakin kunnissa, niin sehän on tapa myös yksityistää toimintoja. Käytännössä olen huomannut esimerkkejä siitä, että monet pienyrittäjät joutuvat lopettamaan kokonaan palvelutuotantonsa silloin, kun siirrytään palveluseteleihin sen takia, että palveluseteleiden ehdot on tehty sellaisiksi, että kuntalaisilla ei ole enää varaa viedä vaikka lapsia yksityiseen pieneen päiväkotiin sen takia, että kustannukset ovat korkeammat.

Siinä mielessä on valitettavaa, että jotkut kehittämishankkeet, joilla on hyvä tarkoitus, johtavat sitten sellaiseen lopputulokseen, että pienyrittäjien täytyy lopettaa toiminta ja sitten sitä kautta joudutaan hankkimaan elinkaarimallisopimuksilla päiväkoteja ym. tämmöisiä suuria systeemejä, joudutaan luomaan niitä sen takia, ettei ole loppuun asti mietitty, mihinkä joku hanke, joka paperilla vaikuttaa hyvältä, sitten lopulta käytännössä johtaa. Monesti käy niin, että päädytään ojasta allikkoon.

Sen takia toivon, että kun tulevaisuudessa kunnallisia palveluita kehitetään, niitä mielellään kehitettäisiin jossakin kokeilukunnissa ja testattaisiin näitä palveluseteleitä ym. uudistushankkeita ennen kuin lähdetään laajassa mittakaavassa levittämään näitä uusia ideoita ympäri maan.

Pirkko Mattila /ps:

Arvoisa herra puhemies! Kiitos Sitran 44. toimintavuoden kertomuksesta, jossa on paljon hyvää kerrottavaa innovaatioista, talousjärjestelmän kehitystyöstä ja Sitran roolista toimintaympäristöjen muuttuessa. Strategista ketteryyttä varmasti tarvitaan talouden nopeissa sykleissä.

Muutamia kohtia, joihin haluan kiinnittää huomiota, elikkä tarkastusvaliokunta otti huomioon mietinnössään hiljattain nämä terveydenhuollon tietojärjestelmät ja niiden kustannukset. Eli tästähän on Sitran tutkimus valmistunut. Kuntaohjelma ja yliopistolliset keskussairaalat ovat sen teettäneet, ja siinä julkaistu selvitys on osoittanut, että yhden potilastietojärjestelmän malli on mahdollinen vaihtoehto Suomessa. Tämä on mielestäni hyvin merkittävä huomio ja varteenotettava vaihtoehto nykytilanteelle, jossa kalliita järjestelmiä on paljon ja jotka eivät keskustele keskenään.

Maamerkit-ohjelmalle minun on annettava erityinen kiitos, sillä se nostaa esiin biotalouden mahdollisuudet Suomessa ja piirtää laajaa kuvaa siitä, mitä mahdollisuuksia biotalous voi tuoda. Eli biotalous ja green care -toimijuus vahvistavat Suomen vihreää talouskasvua, joka tarvitsee mielestäni vauhtia ja mahdollisuutensa päästä eteenpäin, sillä biotalous, uskon näin, on Suomen kansantalouden uusi tukijalka.

Sitran kuntaohjelman terveyskioskihankkeet tarjoavat niin sanotun matalan kynnyksen palveluita, joista saatuja hankkeen tuloksia on pääsääntöisesti pidetty hyvinä, ja toimintaa on tarkoitus laajentaa, mutta muistutan kuitenkin, että kioski laitteineen ei korvaa hoitajan vastaanottoa tai terveydenhoitajan neuvolavastaanottoa. Emme saa tuudittautua siihen, että seinät voivat korvata aidon vastaanottotilanteen, eli tämän toiminnan tulee olla täydentävää eikä korvaavaa. Ja kuten tässä Sitran raportissa on todettu, ihmiskeskeistä toimintaa tarvitaan.

Jos jotain voisin toivoa Sitran toiminnasta, niin sitä, että siellä aloitettaisiin uudelleen talouspolitiikan johtamiskurssit, joista olen saanut yhteydenottoja runsaasti ja joita on pidetty hyvinä. (Ben Zyskowiczin välihuuto) — Kiitoksia. — Sitra on näitä vetänyt, ja kyllähän Suomella talousasiat tällä hetkellä ovat kunnossa. Kuitenkin kunnat tarvitsevat, luottamushenkilöt virkamiestyöparina siellä tarkkaa taloudenpitoa, jotta meillä tilanne jatkuu hyvänä eikä käy Kreikan-tie. Toki julkishallinnon johtamisohjelma ansaitsee kiitoksensa.

Kannatan lämpimästi niitä ajatuksia, joita edustaja Lipponen totesi tulevaisuusvaliokunnan roolista, ja toivon tulevaisuusvaliokunnan näkemyksille ennakkoluulotonta vastaanottoa eduskunnassa ja valtioneuvostossa.

Marjo Matikainen-Kallström /kok:

Arvoisa puhemies! Sitran tehtävänähän on nimenomaan paneutua ja tarttua sellaisiin ajassa oleviin kohtiin, mihin kaivataan korjausta tai muutosta. Joskus se on ollut pääomasijoittaminen, joskus se on ollut jotain muuta, ja Sitra nimenomaan elää ajassa. Siitä täytyy kyllä antaa täysi kiitos.

Viime vuoden ohjelmasta olisin nostanut yhden kokonaisuuden, yhden asia, joka on vielä osittain kesken, ja toivon, että se tulee aikanaan sitten myöskin toteutetuksi. Se liittyy tähän rajat rikkovan näkemyksen ja toiminnan edistämiseen julkishallinnossa. Siellä on ohjelmakokonaisuus, joka vahvistaa julkishallinnon sektorirajat ylittävää yhteistyötä. Tätä me olemme perään kuuluttaneet niin kunnallisella kuin valtionkin tasolla, sitä, että voimme tehdä paremmin niin ministeriöiden yli kuin sitten kunnallishallinnossa eri toimialojen yli yhteistyötä ja nähdä ne säästöt joskus ennakkoluulottomasti myöskin tulevaisuudessa. Ne panostukset nyt tuovat moninkertaisesti säästöt takaisin.

Muun muassa terveyden puolella, sosiaalipuolella, jos koulu, opetus, liikunta, sosiaalipuoli toimivat ennakkoluulottomasti yhteen, niin voimme saada niitä ratkaisuja aikaan, mitä me täällä olemme moneen kertaan peräänkuuluttaneet. Me tarvitsemme ennakkoluulotonta asennetta siihen, mutta monesti me törmäämme näihin meidän jo täälläkin rakentamiimme hallinnollisiin esteisiin, joten nimenomaan nyt on hyvä, että Sitra paneutuu tähän kohtaan ja tuo mahdollisesti niitä malleja, miten pääsemme tästä eteenpäin. Tätä peräänkuulutan jatkossa, ja toivon tältä ohjelmalta vielä hyviä ratkaisuja muiden tietohallintakysymysten ja -ongelmien lisäksi.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Suuren valiokunnan kokous alkaa vakiintuneeseen tapaan kello 13.30, ja sitä varten joudumme keskeyttämään tämän asian käsittelyn. Tähän asiaan palataan ensi viikolla pidettävässä istunnossa.