5) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2003
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pankkivaltuuston uusimuotoinen kertomus
on täällä esittelyssä.
Euroalueen taantuma jatkui vuonna 2003 jo kolmatta vuotta. Talouden
kehitys heikkeni edelleen, ja bruttokansantuotteen kasvuvauhti hidastui
vajaaseen puoleen prosenttiin. Tässä suhteessa
euroalue erosi maailman muista suurista talouksista, kuten USA:sta
ja Japanista, jotka kertomusvuoden aikana alkoivat jo selvästi
elpyä.
Hintavakauden suhteen ei euroalueella tapahtunut suuria muutoksia
edelliseen vuoteen verrattuna. Euroalueen hintavakaus toteutui vuonna 2003
likipitäen rahapolitiikalle asetetun tavoitteen mukaisesti.
Euroalueen inflaatio pysyi vuoden aikana 2 prosentin tuntumassa.
Vuoden aikana hinnat nousivat 2,1 prosenttia. Myönteisenä muutoksena
voi pitää sitä, että euroalueen
eri maiden väliset inflaatioerot kaventuivat. Euron ulkoinen
arvo vahvistui vuoden 2003 aikana selvästi, ja vuoden lopulla
euro oli suhteessa USA:n dollariin vahvempi kuin eurojärjestelmän
aloittaessa toimintansa vuoden 1999 alussa.
Euroalueen hidas kasvu johtui paljolti siitä, että bruttokansantuotteen
kotimaisen kysynnän erät, yksityiset investoinnit
ja kulutus, kehittyivät edellisvuosien tapaan edelleen:
Yritysten investoinnit supistuivat edelliseen vuoteen verrattuina,
ja yksityisen kulutuksen kasvu oli lähes olematonta. Euroalueen
sisällä talouden kasvu oli hitainta Saksassa ja
sitä ympäröivissä maissa — Alankomaissa,
Belgiassa, Ranskassa ja Itävallassa — sekä Italiassa.
Heikointa kehitys oli Alankomaissa ja Saksassa, missä tuotanto
supistui ja työttömyys kasvoi selvästi.
Euroalueen suurimman talouden, Saksan, heikko talouskehitys painoi
alaspäin koko euroalueen keskiarvoa.
Keskimääräistä selvästi
nopeampaan talouden kasvuvauhtiin yllettiin sen sijaan Keski-Euroopan
ulkopuolella. Euroopan unionin reuna-alueilla sijaitsevat Espanja,
Kreikka, Portugali ja Irlanti saavuttivat olosuhteisiin nähden
kohtuullisen hyvän talouden kasvuvauhdin. Useiden edellisvuosien
tapaan kasvu oli nopeinta Irlannissa. Suomen kehitys oli hieman
keskimääräistä parempi.
Kasvun hidastuminen heikensi julkisen talouden rahoitustasapainoa
lähes kaikissa euroalueen maissa. Ongelmallisinta tämä oli
kahden suurimman jäsenmaan eli Saksan ja Ranskan kohdalla,
koska niiden julkisen talouden alijäämä ylitti
jälleen Vakaus- ja kasvusopimuksen määrittämän
viitearvon eli 3 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Ecofin-neuvosto pohti Vakaus- ja kasvusopimuksen mukaisen sanktiomenettelyn
aloittamista Ranskaa ja Saksaa vastaan, koska nämä olivat haluttomia
ryhtymään välittömiin toimiin
alijäämien pienentämiseksi ja kun näytti
siltä, että alijäämä rikkoutuisi
myös vuonna 2004. Ecofin-neuvosto ei sinällään
kuitenkaan esittänyt sanktioita, vaikka eräät
pienet jäsenmaat olisivat olleet tähän
valmiit.
Euroopan keskuspankin harjoittama rahapolitiikka oli suhteellisen
varovaista. Kertomusvuoden ensimmäinen korkomuutos tapahtui
maaliskuussa, kun Ekp:n neuvosto laski ohjauskorkoja 0,25 prosenttiyksikköä.
Ratkaisun taustalla olivat hintavakauden näkymien paraneminen
ja ennustetun talouskasvun heikkeneminen. Molempien muutoksien taustalla
vaikutti euron vahvistuva valuuttakurssi. Se vähensi hintapaineita alentamalla
euroalueen vienti- ja tuontihintoja ja hidasti talouskasvua heikentämällä viennin
hintakilpailukykyä. Kesäkuun alussa Ekp:n neuvosto
laski ohjauskorkoa uudelleen, nyt 0,5 prosenttiyksikköä 2
prosenttiin. Rahapoliittinen korko tuli siten tasolle, joka oli
euroalueen maissa nimellisesti alhaisin vuosikymmeniin. Koronlaskun
mahdollisti se, että inflaationäkymien ennustettiin
vaimenevan selvästi vuoden 2004 aikana. Markkinoille virisi
jopa keskustelua deflaatioriskeistä euroalueella. Enemmistä koronlaskuista pidättäytyminen
piti euroalueen lyhyet reaalikorot lähellä nollaa,
mutta kuitenkin lievästi positiivisina. Tässä mielessä Ekp:n
rahapolitiikka oli kireämpää kuin Yhdysvaltain
rahapolitiikka samaan aikaan.
Vuosi 2003 oli Suomen taloudelle jo kolmas perättäinen
hitaan kasvun vuosi. Talouden kasvuvauhti jäi 2 prosentin
tuntumaan. Taloudellinen kasvu oli siten selvästi nopeampaa
kuin useimmissa muissa euroalueen maissa mutta toisaalta hidasta
90-luvun nopeaan kasvuun verrattuna. Vaatimaton kasvu oli kokonaan
kotitalouksien ja julkisen sektorin varassa. Vientitulot eivät
juuri kasvaneet; yritysten investoinnit supistuivat. Euron vahvistuminen
oli tärkein vientituloja heikentänyt yksittäinen
tekijä. Valuuttakurssimuutosten vaikutus Suomen talouteen
on suurempi kuin useimmissa muissa euroalueen maissa, koska huomattavan
suuri osa Suomen viennistä suuntautuu euroalueen ulkopuolelle. Teollisuustuotanto
supistui prosentilla, ja teollisuuden työntekijämäärä vähentyi
selvästi ensimmäisen kerran sitten 90-luvun lamavuosien.
Tuotanto kasvoi lähinnä palvelualoilla.
Yksityisen kulutuksen kasvu kiihtyi edellisvuodesta yritysten
epävarmoista näkymistä ja monista irtisanomisuutisista
huolimatta. Yksityinen kulutus kasvoi noin 3,5 prosenttia. Ostovoimaa
ja kulutuksen kasvua tukivat verohelpotukset. Vuoden alussahan kevennettiin
autoveroa ja vuoden puolivälissä tuloveroa.
Vaikka julkisen talouden tasapaino heikentyikin Suomessa muiden
euroalueen maiden tapaan, säilyi julkinen talous kuitenkin
edelleen selvästi ylijäämäisenä.
Tässä suhteessa Suomi poikkesi muista euroalueen
maista. Julkisen talouden vahvan Emu-ylijäämän
vuoksi Vakaus- ja kasvusopimus ei muodostunutkaan Suomessa esteeksi
suhdanteita tasaavalle vastasykliselle finanssipolitiikalle.
Inflaatio hidastui kertomusvuoden aikana Suomessa odottamattoman
paljon. Kuluttajahintamuutos jäi noin 1 prosenttiin, mikä on
selvästi vähemmän kuin muissa euromaissa.
Toisaalta matalat korot kannustivat lainanottoon. Korkotason lasku
ennätyksellisen matalalle tasolle ja pankkien kilpailu
markkinaosuuksista johtivat vuoden 2003 aikana suomalaisten kotitalouksien lainakannan
nopeaan kasvuun. Asuntoluottojen voimakas kysyntä ylläpiti
myös asuntojen hintojen nousua.
Suhteellisen hyvän reaalitalouden kehityksen ja hyvän
hintavakauden perusteella voidaan arvioida, että Suomi
kuului niiden maiden joukkoon, joille Ekp:n rahapolitiikka sopi
hyvin. Suomi ei joutunut Saksan tapaan syvään
taantumaan eikä toisaalta myöskään
kuulunut liian nopeasta inflaatiosta kärsivien maiden joukkoon.
Vaikka Ekp:n rahapolitiikka oli Suomen rahapoliittiseen historiaan
verrattuna huomattavan keveää, voi sen katsoa
Suomen tapauksessa tukeneen sopivalla tavalla kotimaista kysyntää.
Pankkivaltuuston kertomuksessa on myös käsitelty
Rahoitustarkastuksen toimintaa.
Rata-laki säätää eduskunnan
pankkivaltuustolle vastuun valvoa Ratan toiminnan tarkoituksenmukaisuutta
ja tehokkuutta. Tarkoituksenmukaisuuden valvonnalla tarkoitetaan
sen arvioimista, miten Ratan toiminnan laissa säädetty
tavoite on toteutunut siltä osin kuin Rata on voinut siihen
tehtävänsä puitteissa vaikuttaa. Toiminnan
yleisen tehokkuuden valvonnalla tarkoitetaan erityisesti Ratan henkilöstömäärän
ja talousarvion yleisen kehityksen seurantaa suhteessa Ratan tehtäviin.
Ratan oman arvion mukaan se on toiminnallaan edistänyt
markkinoiden toimintavarmuutta ja valvottavien toimijoiden hallinnon
luotettavuutta. Ratan mukaan sen valvottavien riskinkantokyky suhteessa
niiden ottamiin riskeihin on riittävä ja suomalaiset
pankit kansainvälisessä vertailussa varsin vakavaraisia.
Tämän vuoksi Suomen rahoitusjärjestelmän
kyky kestää häiriöitä on
varsin tyydyttävä. Pankkivaltuuston mielestä tämä arvio
on perusteltu. Pankkien vakavaraisuus on erinomainen ja luotto-
ja korkoriskit ovat hallinnassa. Pankit olivat kertomusvuonna myös
varsin kannattavia ja luottotappiot olivat vähäisiä.
Eduskunnan pankkivaltuusto katsoo, että Rata on toiminnallaan
edistänyt rahoitusmarkkinoiden toimintavarmuutta ja valvottavien
hallinnon luotettavuutta. Pankkivaltuusto yhtyy myös Ratan
näkemykseen Suomen rahoitusmarkkinoiden vakaudesta ja pankkien
hyvästä tilasta. Samalla pankkivaltuusto haluaa
kuitenkin kiinnittää huomiota niihin velallisille
ja koko kansantaloudelle aiheutuviin riskeihin, joita lainakannan nopean
kasvun jatkumiseen liittyy.
Kotitalouksien asuntolainakannan voimakas kasvu ei todennäköisesti
aiheuta pankeille välittömiä ongelmia,
vaikka korot kääntyisivätkin nousuun.
Esimerkiksi 90-luvun alun pankkikriisissä kotitalouksien
aiheuttamat luottotappiot jäivät vähäisiksi.
Asuntoluottokannan nopea kasvu aiheuttaa kuitenkin merkittäviä riskejä paitsi
kotitalouksille itselleen myös välillisesti koko
kansantaloudelle. Korkotason mahdollisesti noustessa tai asuntojen
hintojen kääntyessä laskuun osa kotitalouksista
joutuu lisäämään säästämistään tai
jopa myymään asuntonsa tappiolla. Jos ilmiö on
laaja, kuten se oli 90-luvun alkupuolella monessa maassa, sillä on
kielteisiä kansantaloudellisia vaikutuksia, jotka heijastuvat
yksityisen kulutuksen ja asuntoinvestointien kautta työllisyyteen
ja yrityksiin ja yritysluottojen kautta myös pankkeihin.
Asuntoluottojen riskejä lisää se,
että suurin osa luotoista on Suomessa sidottu lyhyisiin markkina-
ja primekorkoihin. Kansantalouden vakauden kannalta olisi asuntoluototuksessa hyvä
siirtyä kohti
vakaampia, kiinteäkorkoisempia luottoja. Suomalainen tapa
on matalan korkotason aikaan kotitalouksille edullinen, mutta kansainvälisesti
harvinainen. Siirtyminen kohti kiinteäkorkoisia lainoja
olisi sitäkin perustellumpaa, kun suomalaisten kotitalouksien
velkaantumisaste on kasvamassa lähemmäs muiden
teollisuusmaiden keskimääräistä tasoa.
Ratan toiminta rahoitetaan valvottavilta kerättävillä maksuilla.
Ratan valvottavien kansainvälistyminen ja siirtyminen ulkomaille
merkitsevät Ratan toiminnan rahoituspohjan kaventumista. Jos
kehitys jatkuu, herää kysymys siitä,
kuinka Ratan toiminnan kannalta riittävät resurssit
turvataan tulevaisuudessa. Toistaiseksi ei tiedetä, kuinka
sivukonttoristetun Nordean valvonta tullaan hoitamaan ja miten isäntävaltion
valvontaviranomaiselle korvataan valvonnan kustannukset. Kysymys
ulkomaisen sivukonttorin valvontamaksun määräytymisestä on
tärkeä osa uuden valvontamaksulain valmistelua.
Pankkivaltuusto katsoo, että Ratan resurssit ovat sen
perustehtäviä ajatellen sopivalla tasolla. Sisäpiiririkkomusten
ja muiden taloudellisten väärinkäytösten
selvittäminen kärsii kuitenkin vakavalla tavalla
siitä, ettei poliisilla ole riittävästi
resursseja talousrikostutkintaan. Pankkivaltuusto pitääkin
tärkeänä, että poliisin ja oikeuslaitoksen
voimavaroja talousrikostutkinnassa vahvistetaan. Osin tilannetta
voisi helpottaa myös Ratan tutkinta- ja sanktiomahdollisuuksia edelleen
kehittämällä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että pankkivaltuuston kertomus
saa talousvaliokunnassa perusteellisen käsittelyn.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Pankkivaltuuston kertomuksessa ihan oikein
todetaan, että makrotalouden tasolla on koettu lievä taantuma,
joka johtuu ensisijaisesti investointien supistumisesta. Todetaan
myös, että julkiset investoinnit ovat kyllä lisääntyneet,
mutta yksityiset investoinnit ovat reippaasti supistuneet. Mutta
pankkivaltuuston kertomuksessa olisi voinut kertoa syyn, mistä yksityisten
investointien supistuminen johtuu, ja se on tänään
julkistettu yritysverouudistus. Anneli Jäätteenmäen
hallituksen ohjelmassa uhkailtiin yrittäjiä yritysverouudistuksella.
Marraskuussa tehtiin päätös, joka on johtanut
siihen, että yksityiset yritykset, varsinkin kasvuyritykset,
ovat panneet uudistukset ja investointinsa jäihin.
Nyt, kun katsoo tätä hallituksen esitystä,
täytyy sanoa, että koskaan Suomen historiassa
ei ole sotkettu selkeää verojärjestelmää niin
pahasti kuin se tässä yhteydessä sotketaan.
Ei tarvitse katsoa kuin esimerkiksi yhtiöveron hyvityksestä luopumista
ja sitä, minkälaiseen osinkojen verotusjärjestelmään
meillä mennään. Haluan nähdä, kun
tupaillassa yrittäjälle kerrotaan, kuinka hänen
osinkojaan tulevaisuudessa verotetaan, minkälaisina osuuksina.
Ja sitten, kun tulee erilaisia vähennyksiä kunnallisverotuksessa
ja tulee erityisiä järjestelyjä niille,
joilla on hyvin vähän pääomaa
yrityksissä, ja kun katsotaan, että osuuskuntien
korkoja kohdellaan aivan eri tavalla, ja kun on eroja pörssiyhtiöitten
ja muitten yhtiöitten välillä, niin täytyy
sanoa, että jatkossa kukaan ei enää selviä ilman
todellista verosuunnittelijaa.
Täytyy sanoa, että nyt tämä johtaa
siihen, että yrittäjät jälleen
vuoden kaksi miettivät, mitä uusi verojärjestelmä heille
merkitsee, minkälaisia hankaluuksia se tuottaa. Kustannukset
kaikesta tästä suunnittelusta, joka nyt alkaa,
ovat erittäin merkittäviä. Tämä johtaa
käytännössä siihen, että parin
seuraavan vuoden aikana investointeja Suomessa ei tulla näkemään.
Täytyy sanoa, ed. Ala-Nissilä: Tehkää jotakin!
Tehkää jotakin niin, että tämä uudistus
kerta kaikkiaan hylättäisiin ja jatkettaisiin
vanhalla, hyvin toimivalla verojärjestelmällä.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pankkivaltuuston kertomuksessa ei yritysverotusta
käsitellä tällä tavalla, kuin
ed. Sasi sen esitti, varmasti johtuen siitä, että sillä ei
ole tällaisia vaikutuksia. Onhan toki myönteinen
asia yritysten kannalta se, että kun meillä viime
vaalikaudella yritysten verotusta merkittävästi
kiristettiin, niin nyt sitä todella merkittävästi
kevennetään, sukupolvenvaihdoksia edistetään
ja kasvua ymmärtääkseni tuetaan.
Se, että hallitus varautuu yhtiöveron hyvitysjärjestelmän
muutokseen, on varmasti ollut hyvä asia. Jos näin
ei olisi tehty, yritykset näkisivät, että järjestelmä muuttuu
kuitenkin, ja jos siihen ei olisi millään tavalla
varauduttu, me olisimme nähneet melkoisen osinkorallin,
suuremman kuin nyt on tapahtunut. Nythän sitä ei
ole mittavasti tapahtunut. Luulen, että yritysverouudistus kyllä edistää investointeja,
ja siksi sitä ei ole tässä pankkivaltuuston
kertomuksessa tuolla tavalla käsitelty, propagandistisesti,
kuin ed. Sasi toivoo.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkään en kyllä yritysverouudistuksella
näkisi olevan näin suurta merkitystä,
mutta se on varmasti monessa mielessä yksi tekijä,
jos halutaan hakea syytä siihen, minkä takia tällä hetkellä ei
investoida. Haluttomuus investointeihin voi johtua myös
siitä, että Eurooppa on ihan erilainen 1.5. lähtien.
Päästökauppa ja monet muut tekijät
ovat sellaisia, jotka panevat miettimään, plus
sitten se, että Eurooppa tarjoaa ihan erilaisia mahdollisuuksia
yrityksille. Jos yrityksillä rahaa on, niin kun monilla
yrityksillä tällä hetkellä on,
ne miettivät sitä, millä tavoin tähän
Eurooppaan ja uusiin jäsenmaihin pitäisi suhtautua.
Se, mikä pankkivaltuuston kertomuksen analyysista mielestäni
puuttuu, on juuri se, että meillä on nyt 12 euromaata
ja 13, jotka eivät ole euromaita. Se on tuonut aivan uuden
tilanteen ja uusia haasteita niin Suomen Pankille ja Rahoitustarkastuksellekin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minun puheenvuoroni sopii hyvin ed. Skinnarin äskeisen
vastauspuheenvuoron jatkeeksi.
Olisin kiinnittänyt vaan huomiota siihen ilmiöön,
että eurooppalaiset ja japanilaiset pääomapiirit
ovat myyneet amerikkalaisten pörssiyhtiöitten
osakkeita viime aikoina valtavalla vauhdilla ja niitten sijaan sijoittaneet
varojaan sikäläisiin joukkovelkakirjalainoihin,
Yhdysvaltain valtion joukkovelkakirjalainoihin, millä varmasti
on aikamoinen merkitys. Tästä seurannee se, että eurosta
tulee varantovaluutta. Olisin odottanut, että sitä olisi
pohdiskeltu ja sen vaikutusta myöskin Ekp:n käyttäytymiseen
tulevaisuudessa.
Toisekseen olen tyytyväinen siitä, että tähän asuntoluottojen
erittäin voimakkaaseen kasvuun Suomessa on kiinnitetty
huomiota. Minä huolestuisin siitä paljon enemmän
kuin nyt on huolestuttu. Palautuu mieleen reilun kymmenen vuoden
takainen tilanne taikka oikeastaan viidentoista vuoden takainen
tilanne, ja jos se uusiutuu, se on kyllä pankkijärjestelmälle
meillä rankka paikka.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Tässä pankkivaltuuston kertomuksessa
kiinnitetään luonnollisesti huomiota Suomen talouden
kehitykseen ja tilaan. Olisin tässä puheenvuorossa
käsitellyt kolmea hyvin ajankohtaista asiaa, joilla on
merkitystä maamme talouskehityksen kannalta, jota myös Suomen
Pankki ja pankkivaltuusto seuraavat. Ensimmäinen asia on
tämänpäiväinen hallituksen päätös
yritysverouudistuksen yksityiskohdista. Toinen asia on ajankohtaisesti
hallituksessa valmistelussa oleva työnantajamaksujen alentaminen
matalapalkkaista työtä tukien ja suosien. Kolmas
on ajankohtainen bensiinin ja muiden polttonesteiden hintojen voimakas
nousu.
Mitä yritysverouudistukseen tulee, niin hallituksen
tämänpäiväisillä veroesityksillä ei
edistetä työllisyyttä, yrittäjyyttä eikä suomalaista
hyvinvointia, vaikka juuri tätä yritysverouudistukselta
odotettiin. Kiristyvässä kansainvälisessä kilpailutilanteessa
ja heikentyvän työllisyyskehityksen aikana Suomella
ei ole varaa sellaisten päätösten tekemiseen,
joiden jo valmiiksi tiedetään heikentävän
yritysten kasvu- ja työllistämismahdollisuuksia
sekä suomalaisen omistajuuden asemaa. Tehtävien
uudistusten olisi kuitenkin tullut tukea juuri näitä päämääriä.
Menestyvien ja kasvavien pk-yritysten verotusta kiristää asetettu
osinkokatto, joka luo yrityksen kasvulle pidäkkeen. Osinkokatolla
rangaistaan juuri niitä yrityksiä, jotka ovat
kansainvälisesti kilpailukykyisiä ja joilla on
parhaat kasvun ja työpaikkojen luomisen mahdollisuudet. Osinkokatto
luo uusia ongelmia myös sukupolvenvaihdostilanteisiin ja
sisarosuuksien lunastamistilanteisiin. Myös listautumiskynnyksen mahdollinen
nousu rankaisee suoraan kasvuyrityksiä. Listautuminen on
näille yrityksille yksi mahdollisuus hankkia lisää rahoitusta
ja kasvaa. Verouudistuksen myötä pääoman
hankkiminen pörssistä kallistuu. Tämä voi
valitettavasti johtaa siihen, että yrityksen myynnistä ulkomaiseen omistukseen
tulee realistisempi ja houkuttelevampi vaihtoehto.
Uhkakuvaa Suomesta tytäryhtiötaloutena vahvistaa
pörssiin jo listautuneiden yritysten osinkojen verotuksen
kiristyminen, joka tulee laskemaan erityisesti pienten ja keskisuurten
listayritysten osakkeiden kurssia. Suomalaisyhtiöiden arvon
aleneminen heikentää yritysten kasvamisen ja laajentumisen
mahdollisuuksia, samalla se tekee niistä yhä potentiaalisempia
ostokohteita ulkomaisille yrityksille. Hallituksen verouudistus
ohjaa pahimmassa tapauksessa suomalaista yrittämistä ulosliputuksiin
ja suomalaista omistusta Suomen rajojen ulkopuolelle. Suomalaisyrityksiä myydään
tai fuusioidaan jo nyt enenevässä määrin
Pohjoismaihin ja muualle Eurooppaan. Pelkäänpä,
että lähitulevaisuudessa tulemme näkemään
yhä enemmän suomalaisen omistuksen myymistä ulkomaille.
Kokoomukselle omistajuuden värillä on edelleen
väliä. Suomalaisyritysten ja suomalaisomistuksen
tulisi mielestämme olla tulevaisuudessakin etusijalla.
Jos meillä ei ole yrityksiä, ei meillä ole
tuotantoa, työtä eikä verotuloja. Hallituksen
päätös ulottaa kunnallisverotuksen ansiotulovähennys
ansiotulo-osinkoihin oli hallituksen vastaus pienten, vähän
nettovarallisuutta omaavien yritysten veronkiristyksen torjuntaan.
Eduskuntakäsittelyn aikana on nyt varmistettava, että tällä muutoksella
todellakin estetään verotuksen kiristyminen kyseenomaisissa
tilanteissa eikä luoda uusia väliinputoajien ryhmiä.
Yritysverouudistus on suurin yritystoiminnan edellytyksiin tehtävä muutos
sitten vuoden 93 tehdyn kokonaisverouudistuksen. Puntarissa ovat
suomalaisyritysten mahdollisuudet jatkaa liiketoimintaansa Suomessa.
Yhteisöverokannan laskeminen on sinällään
positiivinen viesti yrityksille, muttei yksin kanna kovinkaan pitkälle.
Hallitus on nyt luomassa sekavaa, monimutkaista järjestelmää,
joka on kaukana reilusta ja läpinäkyvästä.
Hallitus eriyttää erikokoisten yritysten, eri
omistajaryhmien ja eri sijoitusmuotojen verokohtelun. Erilaisin
poikkeuksin, huojennuksin ja siirtymäsäännöksin
vielä lisätään järjestelmän
sekavuutta. Lopputuloksena on verokonsulttien kultakausi. Hallituksen esitysten
monimutkaisuus edellyttää myös esitysten
eduskuntakäsittelyn perinpohjaisuutta. Tämä on hankalasti
toteutettavissa nyt käsillä olevan, hyvin tiukan
käsittelyaikataulun puitteissa.
On jo nyt selvää, etteivät tehdyt
päätökset tule olemaan kovinkaan pitkäkestoisia.
Näin hallitus ylläpitää jatkuvaa
epätietoisuutta ja ennustettavuuden puutetta veropolitiikassa.
Uudistuksen vaikutuksia yritysten tekemiin päätöksiin
on jatkossa tarkkaan seurattava ja ryhdyttävä nopeasti lisätoimiin
niiden tullessa tarpeellisiksi. Se, ettei hallituksella nyt ollut
kaikilta osin rohkeutta tarvittaviin rakenteellisiin verouudistuksiin,
tarkoittaa ainoastaan väistämättömien
päätösten lykkääntymistä.
Hallituksen verouudistuksen julkilausuttuna tavoitteena oli Suomen
verojärjestelmän kansainvälisen kilpailukyvyn
vahvistaminen. Pidemmällä aikavälillä tämä jäi
saavuttamatta.
Arvoisa herra puhemies! Toinen maamme talouteen ja ennen kaikkea
työllisyyskehitykseen keskeisesti vaikuttava, ajankohtainen,
hallituksessa esillä oleva, myös veroihin liittyvä uudistus
on työnantajamaksujen alentaminen tavalla, jolla tuetaan
matalapalkkaisen työn kysyntää eli alennetaan
työllistämiskynnystä näillä sektoreilla.
Tämä on hyvin tärkeätä Suomen
talous- ja työllisyyskehityksen kannalta, joka on tietysti pankkivaltuuston
aivan erityisen huolen ja tarkkailun kohteena. Hallituksesta tihkuneiden
tietojen mukaan rakenteilla on uudistus, jolla matalapalkkaista
työtä tuetaan työnantajamaksuja kohdennetusti
alentamalla siten, että uutta rahaa tuohon uudistukseen
oltaisiin laittamassa 50 miljoonaa euroa.
Haluan kokoomuksen eduskuntaryhmän puolesta todeta,
että tämä on täysin riittämätön
summa ja tällä panostuksella ei todellakaan edistetä työllisyyttä.
Päinvastoin näin mitätön panostus toimii
toisin. Se antaa niille, jotka alun alkaenkaan eivät ole
uskoneet työnantajamaksujen alentamiseen keinona työllisyyden
edistämiseksi, aseet käteen osoittaa, ettei tällä tavoin
muka pystytä työllisyyttä edistämään.
Kyllä pystytään, jos panostukset ovat
riittäviä. Hallitus on luvannut ratkaisun runsaan
viikon sisällä, ja vetoankin hallitukseen, että tehtäisiin
todellinen uudistus, jolla todella tuettaisiin työllisyyttä ja
parannettaisiin työn antamisen edellytyksiä nimenomaan matalapalkka-aloilla.
Tämä vaatii satojen miljoonien eurojen panostuksen
tähän uudistukseen.
Kokoomuksen eduskuntaryhmä omassa lakialoitteessaan
on esittänyt 450 miljoonaa euroa, joka sekin on vähemmän
kuin mitä keskusta ennen vaaleja lupasi äänestäjille
tähän panostavansa. Me kaikki muistamme vaalienaluskeskustelut,
missä keskustan edustajat moittivat muun muassa kokoomusta
siitä, että se käyttää liian suuren
osan veronalennusvarasta nimenomaan työnteon verotuksen
keventämiseen. Keskusta lupasi, että se käyttää sen
sijaan veronalennusvaraa elintarvikkeiden arvonlisäveron
alentamiseen. Me kaikki tiedämme, miten siinä on
käynyt, mitään ei ole tapahtunut. Ja
toiseksi se lupasi, että se käyttää huomattavan
osan työnantajamaksujen alentamiseen matalapalkkaista työtä suosien.
Keskustan tarjoukset ja lupaukset vaalien allahan olivat, kuten
tiedämme, 700 miljoonaa euroa, sitten vähän
myöhemmin 600 ja viimeinen tarjous helmikuulta 2003 heidän
viimeisessä vaaliohjelmassaan oli 500 miljoonaa euroa.
Nyt hallitus kaavailee uudistusta, joka toteuttaa kymmenen prosenttia
tuosta. Voisivatko paikalla olevat keskustalaiset kommentoida, minkä vuoksi
näin tökeröllä tavalla keskusta
on tässäkin suhteessa syömässä sanansa
ja luopumassa vaalilupauksistaan? (Ed. Pulliainen: Missä päin
keskustalaiset oikein ovatkaan?)
Kolmas asia, arvoisa puhemies, aivan lyhyesti. Kaikki tiedämme,
että markkinaolosuhteet ovat johtamassa ja johtaneet polttonesteiden
hinnan voimakkaaseen nousuun. Kiinnitän tässä yhteydessä vain
huomiota siihen, että kun viime vaalikaudella kävi
samoin, silloinen oppositiopuolue keskusta teki ei pelkästään
yhden, vaan kaksi välikysymystä tästä asiasta.
Siis kun hintataso viime vaalikaudella oli suunnilleen samalla tasolla
bensiinin kohdalla kuin nyt, keskusta teki tästä asiasta
kaksi välikysymystä ja julmisteli hallitukselle,
kun se ei ole tarttunut verokeinoihin polttonesteiden hinnan alentamiseksi
siitä, mihin markkinaolosuhteet olivat hinnan nostaneet.
Nyt kysyn keskustalaisilta: Oletteko edes tässä asiassa
sanojenne mittaisia, onko teidän hallituksenne, se hallitus,
missä te olette keskeisillä paikoilla mukana,
onko se toimimassa siten kuin viime vaalikaudella vaaditte eli tarttumassa veroaseeseen
polttonesteiden hinnan alentamiseksi? Näillä asioilla,
myös polttonesteiden hintatasolla, on oma merkityksensä maamme
talouden kehityksen kannalta.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Pankkivaltuuston kertomuksessa kiinnitetään
huomiota euroalueen talouteen, ja voidaan näitä mittareita katsottaessa
havaita, että euroalue ei todellakaan pärjää hyvin
maailmanlaajuisessa kilpailussa suhteessa Yhdysvaltoihin ja Japaniin.
Euroalueen kasvu on jäänyt alhaisemmaksi, työttömyysaste
korkeammaksi ja julkisen talouden tasapaino ei myöskään
ole hyvä. Tässä mielessä johtopäätös,
joka pankkivaltuuston kertomuksessa sanotaan, että euroalueen
talouspolitiikka on ollut passiivista, pitää paikkansa.
Näin ollen olisi erittäin tarpeellista korostaa
tässä yhteydessä sitä, että Lissabonissa
sovittu ajatus siitä, että euroalueesta tehtäisiin
maailman kilpailukykyisin alue ja että se perustuisi nimenomaan
osaamisiin ja innovaatioihin, on äärettömän
tärkeä, koska euroalueen väestö ikääntyy
ja kaikin puolin on välttämätöntä,
että yhteisin ponnisteluin voidaan lisätä Euroopan
kilpailukykyä kansainvälisessä taloudessa.
Tässä suhteessa passiivisuus ei tietenkään ole
mikään oikea väline, vaan kaikenlainen
aktiivinen toiminta.
Koska aikaa on rajallisesti, en tällä erää puhu enempää tästä euroalueen
talouspolitiikasta, mutta sitä vastoin kiinnitän
huomiota pankkivaltuuston kertomuksessa mainittuihin Imf:n suosituksiin,
jotka liittyvät Suomen talouspolitiikan linjauksiin. Yllätys,
yllätys, myöskin Imf niin kuin monet muut kansainväliset
arvioitsijat ovat aina vaatimassa Suomelta rakenteellisia muutoksia
kuitenkaan täsmentämättä juurikaan,
mitä noilla rakenteellisilla muutoksilla ja ylipäätänsä julkiseen
talouteen liittyvillä säästöillä rakenneuudistusten
kautta käytännössä oikeastaan
tarkoitetaan.
Mielestäni tärkeää olisi
se, että jatkoksi sille kannustintyölle, joka
yrittää korostaa sitä, että kaikissa
olosuhteissa työn kautta toimeentulon hakeminen olisi järkevää,
sen rinnalle tarvitaan ehdottomasti matalapalkka-aloja suosiva työnantajamaksu-uudistus,
johonka oikeastaan ed. Zyskowicz viittasi. Mielestäni nämä kaksi
asiaa, toisaalta työttömien kannustaminen siten,
että verotusta, sosiaaliturvaa ja palvelumaksuja yhteensovitetaan
niin, että ei synny kannustinloukkuja tai että ylipäätänsä työllistymisen
kynnys ei nouse liian korkeaksi, tarvitsevat myöskin rinnalleen sen,
että matalapalkka-alojen töitä voi löytyä.
Tämä kahdella raiteella ajaminen on mielestäni
senkin vuoksi perusteltua, että mielestäni on niin,
että työn verotuksen yleisellä alentamisella ei
pystytä vaikuttamaan pitkäaikaistyöttömyyden
alentamiseen tai sen pilkkomiseen, koska kysymyksessä on
jo useamman vuoden työttöminä olleiden
ihmisten vaikea tilanne. Mielestäni on kohtuullista sanoa,
että kokoaikatyö on oikeus, mutta osa-aikatyön
pitää olla mahdollisuus. Tältä osin
tarvitaan siis matalapalkka-alojen työnantajamaksujen uudistusta
niin, että tällaisia työmarkkinoita voi
syntyä ja tätä kautta voidaan palauttaa
ihmisiä työmarkkinoille, tarjota heille tätä kautta
oman elämän hallinnan mahdollisuus, saada aikaan
kansantaloudellista säästöä ja
sen lisäksi edistää hallituksen tavoittelemaa
korkeampaa työllisyysastetta. Tältä osin
jäämme siis odottamaan näitä uudistuksia,
mutta mielestäni olisi hyvin tarpeellista, että ainakin
yhdelle rakenteellisen muutoksen vaatimukselle annettaisiin juuri
tämän kaltainen sisältö.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluaisin kiinnittää huomiota
rahoitusjärjestelmän toimivuuteen ja vakauteen,
jonka on todettu kertomuksessa olevan erinomainen. Kuitenkin on
tosiasia se, että meillä on edelleen pankkikriisin
jälkeinen aika keskeneräinen ja hoitamaton. Me
olemme käynnistäneet eduskunnan ponsiin liittyen
jo 90-luvun alussa erilaiset oikeudenkäyntiprosessit vahingonkorvauksien
saamiseksi pankkien toimivalta johdolta, hallinnoilta, niiden yhteiskunnallisten
kulujen peittämiseksi, jotka pankkikriisistä aiheutuivat.
Nyt kuitenkin aikaa on kulunut ja voi sanoa, että näköpiirissä ei
ole sellaisten vahingonkorvauksien saaminen, jotka millään
tavalla olisivat relevantteja koko tämän kokonaisuuden
huomioon ottaen, ja sen vuoksi mielestäni olisi aiheellista,
että eduskunta käsittelisi nyt asiaa niin, että se
ottaisi poliittisen vastuun tämän prosessin hoitamisesta
sen sijaan, että jatkettaisiin tätä vastuunpakoilua
virkamiesvetoisen toimiohjelautakunnan turvin.
Esimerkkinä voin mainita sen, että kun toimiohjelautakunta
on hylännyt jälleen kerran Lounais-Suomen Säästöpankin
luottamushenkilöiden vahingonkorvausesitykset sen vuoksi,
että se katsoo sen loukkaavan yhdenvertaisuutta, niin voin
kyllä sanoa, että tässä ei mielestäni
enää käytetä järkeä vaan
toimitaan juridiikan mukaan. Ei ole mitään järkeä,
että kyseisen pankin luottamushenkilöiltä yli
kymmenen vuoden jälkeen peritään vahingonkorvauksia,
kun luottamushenkilöiden osalta ei ole ollut osoitettavissa
minkäänlaista rikollista toimintaa, joka olisi
mielestäni vain ja ainoa perustelu tämän
prosessin jatkamiseen.
Mielestäni onkin siis tarpeellista rahoitusjärjestelmien
vakauden ja toimivuuden kannalta tehdä tilinpäätös
tältä osin pankkikriisin osalta ja ottaa poliittinen
vastuu eduskunnassa siitä, että on aika saattaa
nämä prosessit päätökseen.
Ei ole järkeä pyörittää itseisarvoisesti
näitä oikeudenkäyntiprosesseja eikä missään
tapauksessa pitää myöskään
tällä hetkellä jo perikuntia tässä piinassa.
Näitten vuosien aikana on jo käynyt niin, että osa
henkilöistä, joilta vaaditaan korvausta, ovat
jo edesmenneitä ja perikunnilta nyt sitten kuvitellaan
saatavan jotakin. Kuka tässä on voittanut, se
on tietysti sitten juristien iso ammattikunta, mutta sillä ei
ole mitään tekemistä rahoitusmarkkinoiden
vakauden eikä niiden pitkäjänteisen kehittämisen
kanssa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Alho oli kyllä todella oikeassa
tässä Lounais-Suomen Säästöpankkiasiassa,
jonka kohdalta kuulimme tämän uutisen, jonka ed.
Alho äsken esitteli. Tämän taustallahan
on toimiohjelautakunnan ratkaisu. Kun täällä ovat
toimiohjelautakunnan isä ja luoja paikalla, kaksi entistä ministeriä,
Alho ja Skinnari, ei voi olla kiinnittämättä huomiota,
että tämmöisen lautakunnan perustaminen
silloin aikoinaan saattoi olla aivan paikallaan, mutta nyt kun katsoo,
että toimiohjelautakunta tällä tavalla
ohjeistaa tilanteessa, jossa ilmeisesti rikollista toimintaa ei
ole ollut, niin tässä ei ole mitään
järkeä. Tämä sama periaate on
läpikotaisesti: nyt vakuusrahaston valtuusto käsittelee
näitä asioita, ja on aivan sama tilanne, ei mitään
järkeä koko tässä hommassa.
Tässä alkaa jo oikeustaju kansalla pettää,
että eikö tähän nyt jotakin
järkeä voisi tulla. Meillä on kuitenkin
90-luvulta ennakkotapauksia, joissa järki sentään
oli mukana, mutta nyt sitä ei ole enää ollenkaan.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Pitää todella paikkansa,
että silloin, kun olin ministerinä, tämä toimiohjelautakunta
oli vetämäni ministerityöryhmän
tulos, ja otan siitä täyden poliittisen vastuun,
että tällainen elin perustettiin. Mutta siinä tilanteessa
se oli minusta ihan oikea virkamieskollegiaalinen tapa puuttua näihin
asioihin. En tunne nyt tätä tilannetta, joka täällä on ollut
esillä, mutta kysymyshän on valtiovarainministeriön
yhteydessä olevasta toimielimestä, johon tarvittaessa
ministeriö ja myös valtioneuvosto voi puuttua,
mutta myös tietysti eduskuntakin. Tämä asia
varmasti on sellainen, jota kannattaa nyt katsoa.
Itse puheenvuoron halusin ottaa ensinnäkin sen takia,
että talousvaliokunnassa on käsitelty näitä asioita,
jotka liittyvät tähän uuteen Eurooppaan,
jos niin voidaan sanoa, ja joihin pankkivaltuustokin on jollain
tavalla varautunut ja Rahoitustarkastuskin kiinnittämällä siihen
huomiota, että tämä Eurooppa tulee entistä haasteellisemmaksi.
Pankkivaltuuston puheenjohtaja jo toi esille esimerkiksi Rahoitustarkastuksen
osalta huolen Nordea-pankin irtautuessa Suomesta ja Rahoitustarkastuksesta,
ja todellakin se on aiheellinen huoli sen takia, että kysymys
on siitä, että Nordean maksama osuus Rahoitustarkastuksen
budjetista on noin kolmasosa. Se silloin merkitsee sitä,
että jollain tavoin pitää näitä toimintoja
rahoittaa, ja voidaan sanoa, että tässä mielessä onneksi
ainakin Suomen Pankilla on nyt taloudellinen tilanne sellainen,
että se voi tämän asian pankkivaltuuston
ja Rahoitustarkastuksen kanssa myös yhdessä katsoa.
Mutta tähän on erittäin suuresti kiinnitettävä huomiota,
koska nyt Eurooppa on ihan erilainen sen takia, että täällä on nyt
huomattavasti useampia valuuttoja liikkeellä ja huomattavasti
erilaista rahoituspolitiikkaa.
Euroopan unionissa on nyt tehty sellainen ratkaisu, että vaikka
kaikki säännökset koskevat kaikkia jäsenmaita,
valvonta on yhä enemmän siirretty kuhunkin jäsenmaahan.
Se tarkoittaa myös rahoituspolitiikkaa ja rahoitustoiminnan valvontaa.
Tämä tulee kyllä merkitsemään
suhteellisen mielenkiintoisia tilanteita, ja uskon, että yritysmaailmassa
myös Suomessa on odotettu tätä tilannetta,
voi sanoa, että ei niinkään verouudistusta
vaan sitä, minkälaiseksi Eurooppa muodostuu nyt
tämän jälkeen, kun yritysten hajautuminen
useampaan Euroopan maahan on mahdollista ja lokakuussa Suomessakin
voimaan tulevan eurooppayhtiöitä koskevan asetuksen
mukaan voidaan valita se edullisin maa, jossa tulee olemaan yhtiön
pääkonttori. Tämä tietysti kysyy aika
paljon rahaa. Esimerkiksi eilen Finnverassa kävi ilmi,
että tänä vuonna on erittäin
vähän kysytty lainoja. Silloin ei kysymys voi
olla siitä, etteikö olisi maailmassa
mahdollisuuksia, vaan siitä, että nyt odotetaan
sitä jotakin. Tässä mielessä kyllä epäilen,
että vaikka minkälainen yritysverouudistus tänne
olisi tuotu, tämä tilanne ja kritiikki olisi suurin
piirtein saman tyyppinen.
Tämä on siinäkin mielessä tärkeä asia,
että näitä säännöksiä on
tullut kymmeniä esimerkiksi tänä keväänä talousvaliokuntaan,
E-asioita, U-asioita tai kilpailulainsäädännön
kokonaisuudistus, joka merkitsee käytännössä juuri
sitä, että kilpailu Suomessakin tulee sillä tavoin
toisaalta realistisemmaksi, että näiden yhtiöiden
välille, jotka monella alueella, on niitä sitten
viisi tai kymmenen, käytännössä ovat
jonkunlaisessa monopoliasemassa Pohjoismaissa, voi nyt tulla tämän
uuden kartellilainsäädännön
myötä myös todellista kilpailua. Toivon,
että esimerkiksi moottoritierakentamisessa ja muussa tällaisessa, ei
ainoastaan asfalttiasioissa vaan muussakin, tulee sellainen tilanne,
että tulee todella aito kilpailu siitä, kuka halvemmalla
rakentaa moottoriteitä, myös näitä kalliimpia,
jotka vievät veronmaksajien varoja.
Rahoitustarkastuksen toimintaan, josta on nyt annettu oikein
erillinen tarkastuskertomus, haluan siinäkin mielessä kiinnittää huomiota
muun muassa tämän kilpailun näkökulmasta,
että Euroopan unionin perustajamaa Italia oli se, jossa Parmalat
on voinut toimia sillä tavoin käyttäen hyväkseen
kaikkia Euroopan unionin tukia, käyttäen hyväksi
kaikkea sitä poliittista voimaa, jota näin suuri
EU-jäsenmaa ja maksajamaa voi käyttää,
ja kaikki tämä on voinut tapahtua, kun samaan
aikaan oltiin jossain määrin vahingoniloisia siitä,
että USA:ssa tällainen Enron voi vetää tilintarkastusta
ja valtiota ja palkansaajia ja eläkeläisiä sillä tavoin
vilpillisesti, että kaikkien rahat menivät, toisin
sanoen valvonta ei ole toiminut.
Arvoisa puhemies! Nyt kun Suomen Pankki tulee saamaan uuden
pääjohtajan, niin toivoisi, että tämä Suomen
Pankin ja eduskunnan välinen vuoropuhelu olisi muutakin
kuin pelkästään tätä pankkitarkastuskertomuksen
käsittelyä lähetekeskustelussa ja sitten
sitä palautekeskustelua, kun sitä koskeva mietintö tulee
talousvaliokunnasta. Yleisömäärät
ovat suurin piirtein samanlaisia. Se ei tietenkään
ole hyvä siinä mielessä, että nämä asiat
ovat todella tärkeitä. Kun sosiaali-, terveys-
ja koululainsäädännössä tai
niitten rahoituksessa mietitään sitä,
millä tavoin rahoitus voitaisiin järjestää,
tai mietitään verouudistusta, niin nämä asiat
ovat kuitenkin ne puitteet, jotka ovat paljon tärkeämpiäkin
monessa asiassa.
Tämä nykyinen Suomen Pankkia koskeva laki tarjoaisi
aivan toisenlaisiakin mahdollisuuksia siihen, että eduskunnan
ja Suomen Pankin välille syntyisi todellista keskustelua,
mutta sitä ei ole käytetty. Tietenkin voin sanoa,
että se on myös talousvaliokunnan vika. Ongelma
on nyt korjaantumassa, kun talousvaliokunta on saamassa toisen valiokuntaneuvoksen.
Silloin meillä on kaksi valiokuntaneuvosta, mutta siltikin
voidaan kysyä, mikä on rahoituspoliittinen osaaminen eduskunnassa,
millä tavoin me pystymme todella käsittelemään
asioita täällä niin, että voimme olla
tietoisia siitä, että Rahoitustarkastuksen osalta
on todella menetelty näin, pörssin osalta on menetelty
niin kuin pitää, myös pankkijärjestelmän
osalta on menetelty niin kuin pitää ja vakuutusvalvonnan
osalta on menetelty kuin pitää. Ei se pelkkä valtion
budjetin käsittely, joka on kuitenkin vähäinen
osa verrattuna siihen, minkälaisista rahamääristä pankeissa
ja vakuutusyhtiöissä on kysymys, takaa eduskunnassa
tällaista taloudellista asiantuntemusta tai kokemusta niistä toiminnoista,
jotka tämä käytännössä vaatisi. Tämä on
enemmänkin tällaista taloudellis-hallinnollista
asioitten käsittelyä, joka tietysti sekin on tärkeää,
mutta kysymys on siitä asiantuntemuksesta, jolla niin pankkien
asiakkaitten, vakuutusyhtiöitten asiakkaitten kuin veronmaksajienkin rahoja
valvotaan. Tätä vuoropuhelua Suomen Pankin ja
eduskunnan, Rahoitustarkastuksen ja myös vakuutusvalvonnan
kanssa tarvittaisiin, koska nyt nämä kaikki lait
on tällä hetkellä uudistettu ja vakuutusvalvonnan
osalta laki on tällä hetkellä valiokunnan
käsiteltävänä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Skinnari oli harvinaisen oikeassa kertoessaan
Parmalatin käyttäytymisestä Italiassa.
Eduskunnan maatalousvaliokunnan matkalla Italiassa kävi
aivan yllättäen ilmi, kuinka näistä Italian
vanhoista maitokiintiöylityssakoista on päästy
kuulemma Euroopan yhteisöjen tilintarkastusviraston kanssa
uuteen sopimukseen, jonka mukaan niitten maksamiseen on saatu 14
vuotta lisää maksuaikaa. Jokainen meistä tietää,
millä tavalla Parmalat-yhtiölle on tässä viime
aikoina käynyt, elikkä siis toisin sanoen tämä Euroopan
yhteisöissä erikoiskohtelun saanut valtio ja siellä toimivat
yhtiöt ovat todella uskomattomalla tavalla kupanneet tätä yhteisöä, johon
me liityimme 1.1.1995.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Ben Zyskowicz käytti hyvän
puheenvuoron, joka edustaa täysin luonnollisesti kokoomuksen
kantaa tähän tilanteeseen ja tämänpäiväiseen
yritysverouudistukseen. Kun puhutaan viime vuodesta ja viime vuoden
työttömyydestä, työllisyydestä, niin
on todella ihan oikein katsoa hiukan taaksepäin, mitä on
tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana ja mitä pitäisi
tehdä seuraavan kymmenen vuoden aikana.
90-luvun alussa, kun tapahtui romahdus, vuosi 94 oli aika lailla
pohjalukema. Monessa suuressa keskuksessakin työttömyys
oli yli 20:tä prosenttia, ja keskisuurten kaupunkien osalta, kun
tehtiin vertailututkimus, oli mielenkiintoista havaita, että sellaisissa
kaupungeissa kuin Jyväskylä, Pori, Lahti, Tampere,
Kuopio, Oulu, kaikissa näissä kaupungeissa, työttömyyden
romahdus tapahtui melko lailla samalla tavalla pääsektoreilla
prosentuaalisesti. Tällä tarkoitan sitä,
että esimerkiksi jos otetaan Jyväskylän
kaupunki keskeiseksi vertailukohteeksi tässä joukossa,
niin rakentamisen alalla, teollisuuden alalla ja kaupan ja palveluiden
alalla, näillä kolmella eri sektorilla, näissä vertailukaupungeissa
romahdus tapahtui suurin piirtein samalla tavalla. Kun taustoja selvitteli,
niin siitä oli selvästi havaittavissa, että valtakunnalliset
syyt ja yli valtakunnan rajojen menevät syyt olivat keskeiset
tekijät, jotka siinä romahduksessa olivat mukana.
Sitten jos mietitään, mitä siitä eteenpäin
tapahtui Paavo Lipposen hallitusten aikana, kun tavoite oli puolittaa
työttömyys, joka oli hyvä tavoite: Mentiin
hyvään suuntaan. Kunnat toimivat ja elinkeinoelämä,
voi sanoa, aika lailla samansuuntaisesti valtiovallan kanssa, mikä minusta
olisi tänäkin päivänä hyvä muistaa,
eli otettiin samansuuntainen tavoite, että tehdään
kaikki voitava, että työttömyyttä saadaan
alennettua Suomessa. Perustettiin kehitysyhtiöitä,
tuettiin kaupunkien toiminnan kautta jopa rahallisesti elinkeinoelämää,
saatiin uusia työpaikkoja aikaan niin, että sitten
seuraavan kymmenen vuoden aikana se romahdus oli saatu kurottua
umpeen, eli esimerkiksi Jyväskylän kaupungissa
on luotu suurin piirtein saman verran työpaikkoja kuin
silloin menetettiin.
Nyt jos katsotaan tämän päivän
tilannetta, mikä se nyt on, niin viime vuonna jo Anneli
Jäätteenmäen hallituksen ja sittemmin
Vanhasen hallituksen aikana työttömyyden lasku
on monella alueella Suomessa pysähtynyt ja ollaan sellaisessa
kuolleessa kulmassa, jossa pitäisi tehdä aivan samanlaisia
johtopäätöksiä kuin tehtiin
90-luvun alussa silloin, kun oltiin pohjalla, ja tehdä nimenomaan
ne yhteistyössä sillä lailla, että siellä ovat mukana
valtio, kunnat ja elinkeinoelämä ja että puhalletaan
yhteen hiileen ja toimitaan samansuuntaisesti. Eli pitää muistaa,
kun työllistämisestä puhutaan, että keskeiset
työllistäjäthän ovat valtio,
kunnat, elinkeinoelämä. Jos katsotaan kymmenen
vuotta taaksepäin, niin ei valtion sektorille ole työpaikkoja
tullut lisää, päinvastoin, monella sektorilla
niitä on vähemmän. Kuntien osalta on
aivan samanlainen tilanne. Kuntien palkkaama henkilöstö ei
ole kasvanut ainakaan sanottavasti, vaikka tarvetta tällä hetkellä olisikin.
Tosiasiallinen tilanne on tänä päivänä sama kuin
se oli 90-luvun alun romahduksen jäljiltä, niin
että jäljelle jää pelastavaksi
sektoriksi elinkeinoelämä ja sinne luotavat uudet
työpaikat. Siihen pitäisi satsata niin paljon,
kuin suinkin mahdollista ja rahkeissa vaan varaa on, myös
valtiovallan päätöksillä.
Nyt palaan siihen tämänpäiväiseen
yritysverouudistukseen. Niin kuin täällä edustajat
Zyskowicz ja Sasi totesivat, ei tällä päätöksellä kyllä tämä tilanne
korjaannu. Vaikka ne päätökset ja toimenpiteet,
joita tehdään, ovat oikean suuntaisia, missään
tapauksessa ne eivät tule olemaan minun mielestäni
riittäviä. Tarvittaisiin nyt sitten sellainen
henki, että vielä kertaalleen kuitenkin mietittäisiin,
millä tavalla todella nämä kolme organisaatiota,
julkishallinto elikkä valtio ja kunnat sekä elinkeinoelämä,
saadaan toimimaan niin, että työttömyyden
käyrät kääntyvät laskuun ja
työpaikat alkavat lisääntyä eri
puolilla maata. Nyt täytyy muistaa se, että työpaikat
ovat vähentyneet, ja kun tavoite on vaalikauden aikana
saada 100 000 uutta työpaikkaa, tämä ei
kyllä kovin hyvältä kaiken kaikkiaan
näytä.
Vielä loppuyhteenvetona: Yritysverouudistus oli kyllä ainakin
minulle henkilökohtaisesti pettymys nimenomaan työllistämisen
kannalta katsottuna.
Keskustelu päättyy.